П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 600/2944/23-а
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Боднарюк Олег Васильович
Суддя-доповідач - Ватаманюк Р.В.
20 березня 2024 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Ватаманюка Р.В.
суддів: Сапальової Т.В. Капустинського М.М. ,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Чернівецькій області на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 04 жовтня 2023 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "КАЕМ" до Головного управління ДПС у Чернівецькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення рішення,
В С Т А Н О В И В :
І. КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
Позивач звернувся із позовом до Чернівецького окружного адміністративного суду в якому просив визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення від 23.01.2023 № 00000/511 /Ж10/24-13-07-02.
ІІ. ЗМІСТ СУДОВОГО РІШЕННЯ СУДУ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ
Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 04.10.2023 позов задоволено повністю.
Приймаючи оскаржуване рішення суд першої інстанції виходив з того, що господарська діяльність позивача є реальною, відповідає дійсному економічному змісту та підтверджується необхідними документами, що є свідченням добросовісності позивача при здійсненні таких операцій.
ІІІ. ДОВОДИ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ
Не погоджуючись із рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить суд скасувати вказане рішення та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позову повністю.
В обґрунтування апеляційної скарги апелянт вказав, що судом першої інстанції безпідставно не враховано те, що придбані вантажні автомобілі та причепи не використовувалися ТОВ "КАЕМ" у господарській діяльності. На підставі даних бухгалтерського обліку, первинних документів ТОВ "КАЕМ" та даних ЄРПН, у ході проведення перевірки не встановлено придбання дизельного палива та запасних частин, які б використовувались у господарській діяльності ТОВ "КАЕМ" для обслуговування вантажних автомобілів та причепів.
Зазначено, що позивачем прийнято на роботу працівників лише у 2023 році, тобто після завершення податкової перевірки. Надані позивачем митні декларації на підтвердження здійснення перевезень також датуються травнем червнем 2023 року, а тому не мають жодного доказового значення у даній справі.
ІV. ВІДЗИВ НА АПЕЛЯЦІЙНУ СКАРГУ
Позивачем подано відзив на апеляційну скаргу, в якому вказано, що право на формування податкового кредиту виникло у позивача незалежно від факту прийняття на роботу водіїв та початку здійснення перевезень (тобто, використання вантажівок) і суд першої інстанції вірно зауважив, що нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.
Щодо не придбання дизельного пального та запчастин до вантажівок зазначено, що наявність на підприємстві лише одного працівника (директора), а також отримання позивачем послуг з перевезення у ТОВ "ЄВРОТРАФІК", на які також покликається апелянт, не свідчать про те, що вантажівки та причепи почали використовуватися в операціях, що не є господарською діяльністю ТОВ "КАЕМ".
V. РУХ СПРАВИ У СУДІ АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ
Ухвалою суду від 04.12.2023 відкрито апеляційне провадження у справі та призначено справу до апеляційного розгляду в порядку письмового провадження.
Враховуючи, що рішення суду першої інстанції прийняте у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, а в матеріалах справи достатньо доказів для прийняття законного і обгрунтованого рішення, колегія суддів визнала за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження на підставі п.3 ч.1 ст.311 КАС України.
VІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ
ГУ ДПС у Чернівецькій області, відповідно до п.п. 19-1.1.6 п. 19-1.1 ст.19-1, п.п. 20.1.4 п. 20.1 ст.20, п.п. 75.1.2 п. 75.1 ст.75, п.п. 78.1.8 п. 78.1 ст.78 Податкового кодексу України на підставі наказу ГУ ДПС від 16.12.2022 №1702-п проведено документальну позапланову виїзну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю "КАЕМ" щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за жовтень 2022 року у податковій декларації з податку на додану вартість від 21.11.2022 №9246839317 від`ємного значення з податку на додану вартість (далі - ПДВ), у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету, з періоду його виникнення, за результатами якої складено акт від 05.01.2023 № 12/Ж5/24-13-07- 02/40987083, в якому зафіксовані порушення:
- п. 44.1. ст. 44, п.198.5 та п. 198.6 ст.198, п. 200.1 ст. 200, пп. б п.200.4 ст. 200, абз. 17 п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України та Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 28.01.2016 №21, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 29.01.2016 за N 159/28289 (із змінами та доповненнями), що призвело до завищення показників Декларації з ПДВ за жовтень 2022 року:
- завищено по рядку 19 "Від`ємне значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду (рядок 17 - рядок 9 декларації) (позитивне значення)" колонки Б на загальну суму 590133 грн.;
- упереджено по рядку 20.2.1 "Сума від`ємного значення, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 201.3 статті 201 розділу V Кодексу на момент подання податкової декларації (рядок 19 - рядок 19.1), яка підлягає бюджетному відшкодуванню на рахунок платника у банку" колонки Б на суму 568131 грн;
- завищено по рядку 21 "Сума від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 19.1 + рядок 20.3 декларації) (переноситься до рядка 16.1 декларації наступного звітного (податкового) періоду)" колонки Б на загальну суму 22002 грн;
Зі змісту акту від 05.01.2023 №12/Ж5/24-13-07-02/40987083 судом встановлено, що ТОВ "КАЕМ" на порушення вимог п. 44.1. ст. 44, п.198.5 та п. 198.6 ст.198, п. 200.1 ст. 200, пп. б п.200.4 ст. 200, абз. 17 п.201.10 ст.201 упереджено по рядку 20.2.1 "Сума від`ємного значення, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 201.3 статті 201 розділу V Кодексу на момент подання податкової декларації (рядок 19 - рядок 19.1), яка підлягає бюджетному відшкодуванню на рахунок платника у банку" колонки Б на суму 568131 грн.
В ході документальної позапланової перевірки на ТОВ "КАЕМ" проведено інвентаризацію запасів на підставі листа Головного управління ДПС у Чернівецькій області від 21.12.2022 №2272/Ж12/24-13-07-02 "Про проведення інвентаризації", наказу ТОВ "КАЕМ" від 22.12.2022 року 9 "Про проведення інвентаризації", зокрема, станом на 23.12.2022 комісією у присутності матеріально-відповідальних осіб та в присутності працівників ГУ ДПС у Чернівецькій області.
Під час проведення інвентаризації згідно даних Інвентаризаційного опису станом на 23 грудня 2022 р. товарно - матеріальних цінностей, що знаходяться на рахунку 105 встановлено наявність товарно - матеріальних цінностей (вантажні автомобілі), що фактично не використовуються у господарській діяльності ТОВ "КАЕМ".
Під час проведення інвентаризації встановлено, що вказані вантажні автомобілі та причепи обліковуються ТОВ "КАЕМ" на рах. 105 "Транспортні засоби".
Вказані вантажні автомобілі було імпортовано згідно наступних вантажно-митних декларацій: - №6887 від 02.09.2022, назва товару - "ВАНТАЖНИЙ АВТОМОБІЛЬ, МАРКИ - MAN, МОДЕЛЬ TGX.26.460 ІДЕНТИФІКАЦІЙНИЙ НОМЕР - WMA21XZZXKP113466 ОСНАЩЕНИЙ ДИЗЕЛЬНИМ ДВИГУНОМ ОБ`ЄМОМ 12419 см.куб., ПОТУЖНІСТЮ 338 кВт, НОМЕР ДВИГУНА НЕ ВИЗНАЧЕНО. КІЛЬКІСТЬ МІСЦЬ ДЛЯ СИДІННЯ: 2. КОЛІСНА ФОРМУЛА 6x2", вантажовідправник - KLAUS DOLD NULD NUTZFAHRZEUGE GmbH Co.kg, НІМЕЧЧИНА, фактурна вартість товару становить 1251145,4 грн. (контракт №03 від 30.08.2022); №6889 від 02.09.2022 року, назва товару - "НАПІВПРИЧІП КОНТЕЙНЕРОВОЗ, ДВООСНИЙ МАРКИ - SCHMITZ GOTHA ZWF 18 MAXI ІДЕНТИФІКАЦІЙНИЙ НОМЕР - WSKOOOOOOO1255253 ВАГА В РАЗІ ПОВНОГО НАВАНТАЖЕННЯ: 18000кг. БУВ У КОРИСТУВАННІ - 1шт. ПРИЗНАЧЕНИЙ ДЛЯ ПЕРЕВЕЗЕННЯ ВАНТАЖІВ ПО ДОРОГАХ ЗАГАЛЬНОГО КОРИС", вантажовідправник - S R AUTOMOBILE, НІМЕЧЧИНА, фактурна вартість товару становить 109749,6 грн. (контракт №02 від 24.08.2022); №7295 від 27.09.2022, назва товару - «ПРИЧІП КОНТЕЙНЕРОВОЗ, ДВОХОСНИЙ МАРКИ - KRONE ZZ ІДЕНТИФІКАЦІЙНИЙ НОМЕР - WKEZZ000000699617 ВАГА В РАЗІ ПОВНОГО НАВАНТАЖЕННЯ: 18000 кг. ВАНТАЖОПІДЙОМНІСТЬ -14810кг БУВ У КОРИСТУВАННІ - 1шт. ПРИЗНАЧЕНИЙ ДЛЯ ПЕРЕВЕЗЕННЯ ВАНТАЖІВ ПО ДОРОГАХ ЗАГАЛЬНОГО», вантажовідправник - NAMIK KEMAL AKPINAR, НІМЕЧЧИНА, фактурна вартість товару становить 123331,25 грн. ( контракт №03 від 07.09.2022); №7280 від 27.09.2022, назва товару - "ВАНТАЖНИЙ АВТОМОБІЛЬ, МАРКИ - MAN, МОДЕЛЬ TGX. ІДЕНТИФІКАЦІЙНИЙ НОМЕР - WMA21XZZ3JP111704 ОСНАЩЕНИЙ ДИЗЕЛЬНИМ ДВИГУНОМ ОБ`ЄМОМ 12419см.куб., ПОТУЖНІСТЮ 338кВт, НОМЕР ДВИГУНА N/V. КІЛЬКІСТЬ МІСЦЬ ДЛЯ СИДІННЯ: 2. ВАГА В РАЗІ ПОВНОГО НАВАНТАЖЕННЯ 2", вантажовідправник - KLAUS DOLD NULD NUTZFAHRZEUGE GmbH Co.kg, НІМЕЧЧИНА, фактурна вартість товару становить 1145218,8 грн. (контракт №03 від 30.08.2022).
Відповідно до даних бухгалтерського обліку ТОВ "КАЕМ" операції з оприбуткування по імпортованих товарах/основних засобах відображено наступними бухгалтерськими проводками у відповідних періодах: Дт 152 "Придбання основних засобів" Кт 632 "Розрахунки з іноземними постачальниками", Дт 64 "Розрахунки з податками й платежами" Кт 632 "Розрахунки з іноземними постачальниками", Дт 105 "Транспортні засоби" Кт 152 "Придбання основних засобів".
Також згідно матеріалів перевірки встановлено, що ФОП ОСОБА_1 надано в оренду ТОВ "КАЕМ" нежитлове приміщення площею 100 м2 та прилеглої території площею 150 м2, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , що належить ФОП ОСОБА_1 на підставі договору №2003/02/05 купівлі-продажу нерухомого майна від 21.04.2013.
Окрім того, на вказаній території під час проведення інвентаризації встановлено наявність вантажних автомобілів з номерними знаками НОМЕР_1 , НОМЕР_2 та причепів з номерними знаками НОМЕР_3 та НОМЕР_4 .
Під час візуального огляду вказаної території встановлено, що на ній розташована двоповерхова будівля, вантажні автомобілі та причепи.
З метою встановлення наявності та напрямку використання основних засобів, що обліковуються на балансі ТОВ "КАЕМ" станом на дату проведення інвентаризації здійснено візуальний огляд вказаного нежитлового приміщення (офісу) та встановлено, що воно житлове. На прилеглій території розташовані вантажні автомобілі (MAN TGX.26.460 НОМЕР_1 та MAN TGX.26.460 НОМЕР_2 ) та причепи (SCHMITZ ZWF 18 НОМЕР_4 та KRONE ZZ НОМЕР_3 ), що належать позивачеві та інші автотранспортні засоби, котрі з усних пояснень директора ОСОБА_1 не належать ТОВ "КАЕМ".
На підставі даних бухгалтерського обліку, первинних документів ТОВ "КАЕМ" та даних ЄРПН, у ході проведення перевірки не встановлено придбання дизельного палива та запасних частин, які б використовувались у господарській діяльності ТОВ "КАЕМ" для обслуговування вище вказаних вантажних автомобілів та причепів.
При цьому, послуги з перевезення ТМЦ ТОВ "КАЕМ" придбає у пов`язаної особи, а саме у ТОВ "ЄВРОТРАФІК", адреса: м. Чернівці, вул. Пчілки, 13, керівник ОСОБА_2 , засновники: ОСОБА_1 - 50%, ОСОБА_2 - 50%.
Також, згідно звіту за формою №4 ДФ "Податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску» поданого TOB "КАЕМ" за III квартал 2022 року № 9224605944 від 28.10.2022 кількість найманих працівників у вересні 2022 року становила 1 особа. Повідомлень про прийняття працівника на роботу/укладення контракту за період з 01.01.2022 по 23.12.2022 до ГУ ДПС у Чернівецькій області не подано. Окрім того, ТОВ "КАЕМ" було надано штатні розписи, які введено з 06.04.2021, з 01.12.2021, з 01.05.2022 та з 01.08.2022, згідно з якими кількість штатних посад становить 1 одиниця (директор).
На підставі акту перевірки податковим органом 23.01.2023 винесено податкове повідомлення рішення, зокрема: № 00000/511/ж10/24-13-07-02 щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за жовтень 2022 року у податковій декларації з податку на додану вартість від 21.11.2022 №9246839317 від`ємного значення з податку на додану вартість (далі - ПДВ), у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету, з періоду його виникнення.
Згідно рішення про результати розгляду скарги від 07.02.2023 року № 3425/6 Державною податковою службою України залишено без змін податкове повідомлення рішення ГУ ДПС у Чернівецькій області від 23.01.2023 № 00000/511/ж10/24-13-07-02, а скаргу позивача без задоволення.
Згідно декларації за жовтень 2022 року ТОВ "КАЕМ" задекларовано до бюджетного відшкодування 568131,00 грн., сформованих з сум ПДВ за придбані вантажні автомобілі та причепи.
Згідно наказів директора ТОВ "КАЕМ" № 1/2023-К від 13.01.2023 та №/2023-К від 31.03.2023 на посади водіїв автотранспортних засобів прийнято ОСОБА_3 та ОСОБА_4 .
Крім того, судом першої інстанції встановлено, що 13.01.2023 та 31.03.2023 ТОВ "КАЕМ" повідомило органи Державної податкової служби України про прийняття на роботу вказаних вище працівників.
Також з матеріалів справи вбачається про те, що ТОВ "КАЕМ" подано звіти (1ДФ) щодо сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь цих працівників, і сум утриманого з них податку та нарахованого єдиного внеску.
Згідно матеріалів справи встановлено, що придбані позивачем транспорті засоби з д.н.з. НОМЕР_1 , НОМЕР_2 , останній використовує у своїй господарській діяльності, що підтверджується митними деклараціями: № 23UA400040015509U6 та CMR від 05.05.2023, № 23UA400040016326U7 та CMR від 12.05.2023, № 23UA400040017173U1 та CMR від 19.05.2023, № 23UA400040019312U7 та CMR від 05.06.2023, № 23UA4000420125U3 та CMR від 13.06.2023.
Крім того, судом дослідженні додатки форми 4-ДФ до розрахунку сум доходу, нарахованого на користь платників податків - фізичних осіб - сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, поданих до ДПІ ГУ ДПС у Чернівецькій області ТОВ "КАЕМ" за звітні квартали ІІІ-ІV 2022 року, І квартал 2023 року.
VІІ. ПОЗИЦІЯ СЬОМОГО АПЕЛЯЦІЙНОГО АДМІНІСТРАТИВНОГО СУДУ
Апеляційний суд погоджується з висновками суду першої інстанції за такими доводами.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із п.п. 44.1, 44.2 ст. 44 Податкового кодексу України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.
Для обрахунку об`єкта оподаткування платник податку на прибуток використовує дані бухгалтерського обліку та фінансової звітності щодо доходів, витрат та фінансового результату до оподаткування.
Відповідно до п.п. 198.1, 198.2, 198.3 ст. 198 Пк України до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій, зокрема, з придбання або виготовлення товарів та послуг.
Датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг.
Для операцій із ввезення на митну територію України товарів датою віднесення сум податку до податкового кредиту є дата сплати податку за податковими зобов`язаннями згідно з пунктом 187.8 статті 187 цього Кодексу, а для операцій з постачання послуг нерезидентом на митній території України - дата складення платником податкової накладної за такими операціями, за умови реєстрації такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з: придбанням або виготовленням товарів та наданням послуг; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи); ввезенням товарів та/або необоротних активів на митну територію України.
Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.
Згідно із п. 198.5 ст. 198 ПК України платник податку зобов`язаний нарахувати податкові зобов`язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 статті 189 цього Кодексу, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних в терміни, встановлені цим Кодексом для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами, придбаними/виготовленими з податком на додану вартість (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, - у разі якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися, зокрема, в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку (крім випадків, передбачених пунктом 189.9 статті 189 цього Кодексу).
Відповідно до п. 198.6 ст. 198 ПК України не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.
У разі коли на момент перевірки платника податку контролюючим органом суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними у абзаці першому цього пункту документами, платник податку несе відповідальність відповідно до цього Кодексу.
Податкові накладні, отримані з Єдиного реєстру податкових накладних, є для отримувача товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Статтею 200 ПК України передбачено, що сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.
При позитивному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету у строки, встановлені цим розділом.
При від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума:
а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1 .3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу
б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплачений отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, на поточний рахунок платника податку та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету;
в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.
Згідно пункту 200.14 статті 200 ПК України якщо за результатами камеральної або документальної перевірки, контролюючий орган виявляє невідповідність суми бюджетного відшкодування сумі, заявленій у податковій декларації, то такий орган:
б) у разі перевищення заявленої платником податку суми бюджетного відшкодування над сумою, визначеною контролюючим органом за результатами перевірок, надсилає платнику податку податкове повідомлення, в якому зазначаються сума такого перевищення та підстави для її вирахування;
в) у разі з`ясування за результатами проведення перевірок факту, за яким платник податку не має права на отримання бюджетного відшкодування, надсилає платнику податку податкове повідомлення, в якому зазначаються підстави відмови в наданні бюджетного відшкодування.
Одночасно слід враховувати, що відповідно до ст. 1 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 №996-XIV (далі Закон №996-XIV) господарська операція - дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства.
Згідно із ч. 2 ст. 3 Закону №996-XIV бухгалтерський облік є обов`язковим видом обліку, який ведеться підприємством. Фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку.
Статтею 1 Закону №996-XIV визначено, що первинним документом є документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення.
Відповідно до частини першої статті 9 Закону №996-XIV підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення.
Таким чином, підставою для виникнення у платника права на податковий кредит з податку на додану вартість є факт реального здійснення операцій з придбання товарно-матеріальних цінностей та послуг з метою їх використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку, а також оформлення відповідних операцій належним чином складеними первинними документами, які містять достовірні відомості про їх обсяг та зміст.
При цьому, наявність формально оформлених (складених) первинних документів та/або сплати грошових коштів не може слугувати підставою для формування даних податкового обліку за відсутності факту придбання відповідного активу.
В той же час, сама собою наявність або відсутність окремих документів, а також недоліки в їх оформленні не можуть бути підставою для висновку про відсутність господарських операцій та відмови у формуванні податкового кредиту, якщо з інших даних вбачаються зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі платника у зв`язку з його господарською діяльністю.
Аналогічні висновки викладені Верховним Судом, зокрема, у постанові від 01.02.2024 у справі № 240/42510/21.
Як вбачається з матеріалів справи, наказами директора TOB "КАЕМ" № 1/2023-К від 13.01.2023 та № 3/2023-К від 31.03.2023 на посади водіїв автотранспортних засобів прийнято ОСОБА_3 та ОСОБА_4 .
13.01.2023 та 31.03.2023 ТОВ "КАЕМ" повідомило органи Державної податкової служби України про прийняття на роботу цих працівників, що підтверджується повідомлення про прийняття на роботу та квитанціями про направлення.
Також позивачем подані звіти (1ДФ) щодо сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь зазначених вище працівників, і сум утриманого з них податку та нарахованого єдиного внеску, про що вбачається з податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого ) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску від 05.07.2023 року.
Крім того позивач продовжує використовувати придбані транспортні засоби з д.н.з. НОМЕР_1 , НОМЕР_2 у своїй господарській діяльності, що слідує з копій МД № 23UA400040015509U6 та CMR від 05.05.2023, МД№ 23UA400040016326U7 та CMR від 12.05.2023, МД № 23UA400040016345U7 та CMR від 12.05.2023, МД № 23UA400040017173U1 та CMR від 19.05.2023, МД № 23UА400040019312U7 та CMR від 05.06.2023, МД № 23UA400040020125U3 та CMR від 13.06.2023.
Отже матеріалами справи підтверджується використання позивачем придбаних автомобілів.
Проте в апеляційній скарзі скаржником вказано, що позивачем прийнято на роботу працівників лише у 2023 році, тобто після завершення податкової перевірки. Надані позивачем митні декларації на підтвердження здійснення перевезень також датуються травнем червнем 2023 року, а тому не мають жодного доказового значення у даній справі.
Стосовно таких тверджень контролюючого органу слід зазначити, що в ході проведення перевірки контролюючим органом не встановлено використання позивачем придбаних вантажівок та причепів в операціях, що не є господарською діяльністю.
Більше того, перевіркою взагалі не встановлено, що спірні автомобілі та причепи використовувались в будь-якій діяльності, що в будь-якому разі не позбавляє платника податків права на формування податкового кредиту.
При цьому отримання послуг з перевезення у ТОВ "ЄВРОТРАФІК" не свідчить про те, що вантажівки та причепи почали використовуватися в операціях, що не є господарською діяльністю позивача.
Разом з тим судом першої інстанції вірно зауважено, що нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.
Згідно зі статтею 42 Господарського кодексу України підприємництво - це самостійна, ініціативна, систематична, на власний ризик господарська діяльність, що здійснюється суб`єктами господарювання (підприємцями) з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку.
Положеннями статей 43 та 44 Господарського кодексу України встановлена свобода підприємницької діяльності, зокрема, самостійного формування підприємцем програми діяльності, вибору постачальників і споживачів продукції, що виробляється, залучення матеріально-технічних, фінансових та інших видів ресурсів, використання яких не обмежено законом, встановлення цін на продукцію та послуги відповідно до закону.
Таким чином, твердження відповідача про те, що позивачем не використовувались у звітному періоді придбані автомобілі, а тому у позивача відсутнє право на бюджетне відшкодування від`ємного значення податку на додану вартість не ґрунтуються на нормах чинного податкового законодавства.
Відтак колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що господарська діяльність позивача є реальною, відповідає дійсному економічному змісту та підтверджується необхідними документами, що є свідченням добросовісності позивача при здійсненні таких операцій, а тому наявні правові підстави для задоволення позову.
VІІІ. ВИСНОВОК ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ РОЗГЛЯДУ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ
Оскільки доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції ухвалив оскаржуване рішення відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права, а тому підстави для його скасування або зміни відсутні.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315, 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Чернівецькій області залишити без задоволення, а рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 04 жовтня 2023 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили відповідно до ст. 325 КАС України та оскарженню не підлягає, крім випадків передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Головуючий Ватаманюк Р.В. Судді Сапальова Т.В. Капустинський М.М.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.03.2024 |
Оприлюднено | 22.03.2024 |
Номер документу | 117798433 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них бюджетного відшкодування з податку на додану вартість |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Ватаманюк Р.В.
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Боднарюк Олег Васильович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Боднарюк Олег Васильович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Боднарюк Олег Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні