Рішення
від 25.09.2023 по справі 570/3259/23
РІВНЕНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

справа № 570/3259/23

провадження № 2/570/921/2023

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

25 вересня 2023 року

Рівненський районний суд Рівненської області

в особі судді Кушнір Н.В.,

з участю позивача ОСОБА_1 ,

його представника адвоката Пухи Н.С.,

представника відповідача Дворак Т.Б.,

секретаря судового засідання Полюхович М.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в приміщенні Рівненського районного суду Рівненської області /м.Рівне, вул.C.Петлюри, 10/ цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Служби відновлення та розвитку інфраструктури у Рівненській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог: Товариство з обмеженою відповідальністю "Спец Комплект Постач", Приватне акціонерне товариство "Хмельницьке Шляхово-будівельне Управління №56" про відшкодування майнової шкоди, завданої внаслідок дорожньо-транспортної пригоди (падіння дерева на авто),

в с т а н о в и в:

покликаючись на завдання майнової шкоди внаслідок падінням дерева, представник позивача адвокат Наталія Пуха у поданій до суду 26 червня 2023 року позовній заяві просить стягнути завдану матеріальну шкоду в розмірі 99 598 грн. 00 коп., моральну шкоду в розмірі 5 000 грн. 00 коп., судові витрати у виді сплаченого судового збору та витрати на правничу допомогу.

У наданому відзиві представник відпловідача Тетяна Дворак просить у позові відмовити.

У даному випадку шкода завдана позивачу не є прямим наслідком дій (бездіяльності) Служби автомобільних доріг у Рівненській області щодо виконання умов договору підряду, який було укладено між відповідачами щодо забезпечення належного стану та умов експлуатації дороги. Згідно з договором підряду ризик за якість виконаних робіт та відповідальність за таку шкоду несе саме підрядник.

Оскільки відсутні належні та допустимі докази, які б доводили неналежне утримання автомобільної дороги загального державного значення саме Службою відновлення та розвитку інфраструктури у Рівненській області, внаслідок чого сталася ДТП, від якої позивачу завдано матеріальних збитків, то відсутні і підстави для відшкодування моральної шкоди.

У відповіді на відзив вказаний представник позивача наполягає на задоволенні позову.

У поданих до суду заявах позивач та її представник адвокат позов підтримують.

У поданій до суду заяві представник відповідача позов визнає.

Учасників справи відповідно до ст.128-130 ЦПК України належним чином повідомлено про дату, час і місце розгляду справи.

Позивач, його представник, представник відповідача у поданих до суду заявах просять справу слухати у їх відсутність.

Враховуючи достатність матеріалів справи для прийняття рішення та доказів про правовідносини сторін, відсутність необхідності заслуховувати їх особисті пояснення з приводу спору, суд, беручи до уваги встановлені строки розгляду цивільних справ, думку сторін, дійшов висновку про можливість розглянути справу у їх відсутність та у відповідності до ч.2 ст.247ЦПК України без фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу.

Суд, визначивши юридичну природу спірних правовідносин і закон, який їх регулює, дослідивши подані письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, дійшов таких висновків.

Вимоги ст.264 ЦПК України зобов`язують суд під час ухвалення рішення вирішити, чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги і заперечення, та якими доказами вони підтверджуються; чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження; які правовідносини сторін випливають із встановлених обставин. Звертаючись до суду, позивач за власним розсудом обирає спосіб захисту і, діючи на засадах змагальності, повинен переконливими, належними та припустимими доказами довести правову та фактичну підставу заявлених ним вимог. Розглядаючи справу, суд забезпечив сторонам рівні можливості щодо подання доказів, їх дослідження та доведення перед судом їх переконливості. Позивач скористався правовою допомогою.

Судом встановлені такі обставини.

З метою реалізації своїх функцій відповідач за результатом відкритих торгів 25.09.2020 уклав Договір №37 з ТОВ Спец Комплект Постач на експлуатаційне утримання та поточний дрібний ремонт автомобільних доріг державного значення в межах Рівненської області 1811,9 км на 2020-2021 роки.

Додатком №1 до вказаного договору виконавцю передана для експлуатаційного утримання, зокрема дорога Устилуг-Луцьк-Рівне протяжністю 26,4 км, що проходить через Рівненську область. Технічним завданням, що є частиною договору, передбачено перелік робіт, які ТОВ Спец Комплект Постач має забезпечити, зокрема, експлуатаційне утримання та поточний дрібний ремонт автомобільних доріг державного значення в межах Рівненської області, п.1-24 розділу Роботи з озеленення Технічного завдання передбачено обрізання кущів, вирізання кущів та видалення дерев. Відповідно до вимог зазначеного договору експлуатаційне утримання повинно здійснюватись відповідно до норм і правил, зазначених в п.1.3 Договору.

Відповідно до п.1.5 Договору на експлуатаційне утримання та поточний дрібний ремонт автомобільних доріг державного значення виконавець приймає від замовника на експлуатаційне утримання автомобільні дороги загального користування державного значення в межах Рівненської області загальною протяжністю 1811,9 км з їх елементами, що знаходяться в оперативному управлінні замовника, технічні засоби організації дорожнього руху, об`єкти дорожнього сервісу, інженерні споруди та придорожні насаджень на них, що знаходяться на балансі замовника, у відповідності до вимог ст.9 Закону України Про дорожній рух.

Пунктом 1.11 Договору на експлуатаційне утримання та поточний дрібний ремонт автомобільних доріг державного значення передбачено на період дії договору та протягом гарантійного періоду, виконавець відповідно до Закону України Про дорожній рух та норм Глави 82 Цивільного кодексу України, в повній мірі відповідає за належне утримання доріг, забезпечення умов безпеки руху і несе повну безумовну майнову та іншу юридичну відповідальність в частині відшкодування майнової (матеріальної) і нематеріальної (в.т.ч. моральної шкоди) та компенсації витрат власникам транспортних засобів, іншим учасникам дорожнього руху, якщо дорожньо-транспортна пригода сталася з причини незадовільного експлуатаційного утримання, допущеного з вини виконавця, а також забезпечує повне майнове відшкодування замовнику у разі заподіяння збитків користувачами доріг, та/або в процесі використання смуги відводу юридичними чи фізичними особами на мережі автомобільних доріг.

Також зазначено, що з метою виконання договору та виявлення недоліків в експлуатаційному утриманню автомобільних доріг, відповідно до п.СОУ 42.1-37641918-105:2013 працівники ТОВ Спец Комплект Постач здійснюють чергування та патрулювання доріг, які оплачуються Службою автомобільних доріг у Рівненській області.

Відповідно до порядку взаємодії Служби автомобільних доріг у Рівненській області, ГУ Національної поліції в Рівненській області, УПП в Рівненській області ДПП, ГУ ДСНС України у Рівненській області ТОВ Спец Комплект Постач у випадках виникнення несприятливих господніх умов надзвичайних ситуацій та дорожньо-транспортних пригод на автомобільних дорогах загального користування Рівненської області в період 2020-2021 року закріплено мережу автомобільних доріг загального користування державного значення Рівненської області за ТОВ Спец Комплект Постач та її супідрядними організаціями на зимовий період 2020-2021 року. Здійснення експлуатаційного утримання ділянки автомобільної дороги Н-22 Устилуг-Луцьк-Рівне км 130+070-156+733 закріплено за ТОВ Спец Комплект Постач та супідрядною організацією ТОВ Хмельницьке ШБУ №56.

Умовами визначеними у Договір № 37 на закупівлю послуг з експлуатаційного утримання автомобільних доріг, предметом якого є експлуатаційне утримання та поточний дрібний ремонт автомобільних доріг загального користування державного значення в межах Рівненської області загальною протяжністю 1811,9 км, та зокрема Додатком № 1 до Договору передано для експлуатаційного утримання в тому числі дорогу "Устилуг-Луцьк-Рівне" протяжністю 26,7 км, що проходить через Рівненську область. Технічною специфікацією, що є частиною Договору у Додатку № 5 передбачено перелік робіт, які ТОВ "Спец Комплект Постач" гарантувало забезпечити, а п. 1-24 розділу Роботи з озеленення передбачено обрізання кущів, вирізання кущів та видалення дерев, зазначенні роботи мали виконуватись протягом терміну дії всього Договору, також Замовник та Виконавець погодили підписання Завдання на виконання робіт з експлуатаційного утримання доріг у т.ч. на грудень місяць 2020 року для Відповідача, п. 9.1 якого визначав видалення та прибирання старих, повалених та аварійних дерев, які створюють або можуть створити аварійну ситуацію, тобто не виконання робіт експлуатаційного утримання доріг у частині завдання видалення та прибирання старих, повалених та аварійних дерев, які створюють або можуть створити аварійну ситуацію спричинило шкідливий результат у вигляді падіння старого дерева на автомобіль. Також законодавством передбачені приписи, зокрема: ст.9 Закону України "Про дорожній рух" до компетенції власників автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів належить, зокрема, здійснення заходів щодо ремонту та утримання у безпечному для дорожнього руху стані доріг.

26 січня 2021 року близько 11:30 на автодорозі Н-22 Устилуг-Луцьк-Рівне, 156 км+300 м, (з правої сторони) в напрямку м.Рівне трапилась дорожньо-транспортна пригода - падіння дерева. В результаті події належний ОСОБА_1 автомобіль КІА Cerato 1,6 МТ реєстраційний номер НОМЕР_1 номер НОМЕР_2 , яким керував ОСОБА_2 - син позивача, отримав пошкодження лобового скла; лакофарбового покриття, передньої частини автомобіля; деформація передньої правої стійки автомобіля.

Факт отримання шкоди зафіксований уповноваженими особами - інспектором роти № 1 батальйону УПП в Рівненській області ДПП Ребекевшою О.Ю. у схемі місця ДТП, що містить схематичне зображення місця ДТП та відомостях, що автомобіль позивача зазнав видимих і зовнішніх пошкоджень транспортного засобу, отриманих внаслідок ДТП: пошкодження лобового скла, пошкодження лакофарбового покриття передньої частини автомобіля, деформація передньої правої стійки автомобіля, та зафіксовано: стан покриття проїзної частини - засніжена та зазначено, що наявні недоліки в утриманні вулично-шляхової мережі, які стали супутньою причиною ДТП.

Позивач поніс втрати, пов`язані з пошкодженням належного йому автомобіля, а також витрати, що вимушений був зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки). Відповідно до рахунку-фактури ПрАТ "Рівне-Авто" № 0000000067 від 28 січня 2021 року, складеного щодо транспортного засобу КІА Cerato 1,6 МТ, номерний знак НОМЕР_1 , вартість ремонтних робіт становить 45 034,24 грн; вартість деталей, запчастин які підлягають заміні, та матеріалів 37 964,17 грн; загальна вартість без ПДВ 82 998,41 грн; сума ПДВ 16 599,68 грн, а загальна сума з ПДВ становить 99 598,09 грн. наявний Акт виконаних робіт від 29.01.2021 року № ЗНРВ-00067 та прибутковий касовий ордер № 00067 від 29.01.2021 року. Відповідно до акту виконаних робіт від 29.01.2021 року № ЗНРВ-00067, складеного ПрАТ "Рівне-Авто", власником прийнято роботи з приводу ремонту автомобіля "КІА Cerato 1,6 МТ", реєстраційний номер НОМЕР_1 номер НОМЕР_2 на суму 99 598,09 грн. Прибутковий касовий ордер № 00067 від 29.01.2021 року підтверджує сплату позивачем ПрАт "Рівне-Авто" коштів у сумі 99 598,09 грн, тобто вартість - матеріального збитку, заподіяного з технічної точки зору власнику пошкодженого автомобіля "КІА Cerato 1,6 МТ" реєстраційний номер НОМЕР_1 номер НОМЕР_2 .

До спірних правовідносин підлягають застосуванню такі норми права.

Згідно з вимогами ст.22 ЦК України особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками є втрати, яких особа зазнала у зв`язку із знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусила зробити для відновлення свого порушеного права.

За змістом ст.1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

З урахуванням обставин справи суд за вибором потерпілого може зобов`язати особу, яка завдала шкоди майну, відшкодувати її в натурі (передати річ того ж роду і такої ж якості, полагодити пошкоджену річ тощо) або відшкодувати завдані збитки у повному обсязі. Розмір збитків, що підлягають відшкодуванню потерпілому, визначається відповідно до реальної вартості втраченого майна на момент розгляду справи або виконання робіт, необхідних для відновлення пошкодженої речі (ст.1192 ЦК України).

Відповідно до ч.1 ст.1167 ЦК України моральна шкода, завдана фізичній або юридичній особі неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю, відшкодовується особою, яка її завдала, за наявності її вини, крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Ст.23ЦК України встановлено яку форму може набувати моральна шкода та в яких випадках вона може бути заподіяна особі, право на відшкодування якої особа має внаслідок порушення її прав. Ч.2 цієї статті встановлено, що моральна шкода полягає: 1) у фізичному болю та стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку з каліцтвом або іншим ушкодженням здоров`я; 2) у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку з протиправною поведінкою щодо неї самої, членів її сім`ї чи близьких родичів; 3) у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку із знищенням чи пошкодженням її майна; 4) у приниженні честі та гідності фізичної особи, а також ділової репутації фізичної або юридичної особи.

У ч.1 ст.627 ЦК України закріплено правило, згідно з яким відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості. Сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов`язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами (ч.3 ст.6 ЦК України).

За правилом ч.2 ст.1172 ЦК України замовник відшкодовує шкоду, завдану іншій особі підрядником, якщо він діяв за завданням замовника.

Згідно з ч.3 ст.14, ч.1 ст.16 Закону України "Про дорожній рух" учасники дорожнього руху мають право на безпечні умови дорожнього руху, на відшкодування збитків, завданих внаслідок невідповідності стану автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів вимогам безпеки руху. Водій має право на відшкодування збитків, завданих внаслідок невідповідності стану автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів вимогам безпеки руху.

Відповідно до статі 10 Закону України "Про автомобільні дороги" органами, що здійснюють управління автомобільними дорогами загального користування, є центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства; центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства та управління автомобільними дорогами загального користування державного значення Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні та Севастопольська міська державні адміністрації

Відповідно до Положення про Державне агентство автомобільних доріг України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2014 р. № 439, Державне агентство автомобільних доріг України (Укравтодор) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства та управління автомобільними дорогами загального користування державного значення.

Відповідно до організаційної структури Державного агентства автомобільних доріг України органом управління автомобільними дорогами у Рівненській області є Служба автомобільних доріг у Рівненській області (згідно Виписки з ЄДРЮОФОПГФ Код ЄДРПОУ 25894919). Пунктом 1.1 Положення про Службу автомобільних доріг у Рівненській області (далі - Положення) передбачено, що така є державною організацією, яка належить до сфери управління Державного агентства автомобільних доріг України. Відповідно до пункту 2.1 Положення метою діяльності служби є забезпечення розвитку та функціонування автомобільних доріг загального користування державного значення у Рівненській області шляхом їх будівництва, реконструкції, ремонтів та утримання (дорожні роботи) в інтересах держави і користувачів автомобільних доріг.

Положеннями ст.11, 13 Закону України "Про автомобільні дороги" визначено основні обов`язки та відповідальність цього органу за стан автомобільних доріг, якість робіт з ремонту та утримання автомобільних доріг.

Ч.2 ст.48 Закону України "Про автомобільні дороги" передбачено, що не допускається проводити рубки дерев у снігозахисних лісосмугах та у межах смуги відведення автомобільної дороги, які не пов`язані із забезпеченням безпеки дорожнього руху відповідно до вимог нормативно-правових актів та виконанням робіт з розширення доріг.

Вимоги до експлуатаційного стану автомобільних доріг, вулиць населених пунктів, залізничних переїздів та технічних засобів організації дорожнього руху встановлює ДСТУ 3587-97 "Безпека дорожнього руху. Автомобільні дороги, вулиці та залізничні переїзди. Вимоги до експлуатаційного стану", який чинним від 01 січня 1998 року (далі - ДСТУ 3587-97). Ці вимоги ДСТУ 3587-97 є обов`язковими.

Згідно із пп.3.4.1 ДСТУ 3587-97 розміщення зелених насаджень на автомобільних дорогах загального користування повинно відповідати, зокрема, таким вимогам: відстань від кромки проїзної частини до найближчого краю стовбура дерева (краю чагарнику) - не менше ніж 9,50 м для 3 категорії дороги. Відповідно до пп.3.4.2 вказаного ДСТУ розміщення зелених насаджень на узбіччях і укосах земляного полотна автомобільних доріг не допускається. Зелені насадження на узбіччях і укосах доріг повинні бути ліквідовані протягом 10 діб з моменту виявлення. Згідно із пп.3.4.10 вказаного ДСТУ перевірка розміщення зелених насаджень на відповідність вимогам 3.4 і їх поточна підрізка (рубка) здійснюється протягом місяця від дня виявлення недоліків.

Основою для проведення робіт по видаленню порослі, чагарнику, одиноких ушкоджених та сухих дерев, обрізки крон дерев та видаленню сучків є ордер на право виконання робіт у смузі відведення автомобільної дороги.

У п.12 Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених постановою Кабінету Міністрів України №198 від 30 березня 1994 року зазначено, що власники дорожніх об`єктів або уповноважені ними органи, дорожньо-експлуатаційні організації мають право, зокрема, видавати в установленому порядку користувачам дорожніх об`єктів ордер на право виконання робіт у межах смуги відчуження автомобільних (позаміських) доріг або червоних ліній міських вулиць і доріг загального користування.

П.5.7 "Класифікації робіт з експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування. СОУ 42.1-37641918-105:2013" передбачені роботи з озеленення: видалення та прибирання старих, повалених, аварійних дерев, які створюють або можуть створити аварійну ситуацію, видалення дерев, які розташовані на меншій відстані від кромки проїзної частини, ніж дозволено нормами ДСТУ 3587, ліквідація чагарникової порослі та порослі дерев в межах смуги відведення.

Змістом норм ст.10, 15 Закону України "Про благоустрій населених пунктів", ст.30 Закону України "Про місцеве самоврядування" безпосереднє визначення балансоутримувача об`єктів благоустрою комунальної власності, до яких належить і проїжджа частина та її елементів належить до повноважень саме виконавчих органів місцевого самоврядування, які також мають здійснювати функції із забезпечення належного утримання та ремонту об`єктів благоустрою комунальної власності. За умови відсутності балансоутримувача відповідальність за належне утримання та ремонт об`єктів благоустрою комунальної власності має покладатись на відповідний виконавчий орган місцевого самоврядування, який мав би визначити такого балансоутримувача.

Власники доріг, вулиць та залізничних переїздів або уповноважені ними органи несуть відповідальність за створення безпечних умов руху на дорогах, вулицях та залізничних переїздах, що знаходяться у їх віданні (ч.1 ст.24 Закону України "Про дорожній рух").

Згідно п.3.1.17, 3.1.18. ДСТУ 3587-97 роботи з усунення зимової слизькості на автомобільних дорогах повинні проводитися у такій послідовності: наземні пішохідні переходи, затяжні підйоми і спуски, криві малого радіуса або їх сполучення в плані і поздовжньому профілі, ділянки доріг з незабезпеченою видимістю у плані та поздовжньому профілі, штучні споруди із звуженою проїзною частиною, криві в плані з відсутністю віражу, майданчики зупинок маршрутних транспортних засобів, майданчики для короткочасної зупинки маршрутних транспортних засобів, що безпосередньо прилягають до проїзної частини доріг, місця злиття, переплетення і розгалуження транспортних потоків; інші ділянки доріг державного значення. Усунення зимової слизькості на автомобільних дорогах загального користування здійснюється з моменту її виявлення до повної ліквідації.

Відповідно до пункту 2 Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30 березня 1994 року № 198, ремонт і утримання дорожніх об`єктів (крім залізничних переїздів), що перебувають у загальнодержавній власності, здійснюється дорожньо-експлуатаційними організаціями, які належать до сфери управління "Укравтодору", а тих, що перебувають у комунальній власності, - відповідними комунальними дорожньо-експлуатаційними організаціями.

Власники дорожніх об`єктів або уповноважені ними органи, дорожньо-експлуатаційні організації зобов`язані, зокрема: постійно контролювати експлуатаційний стан усіх елементів та негайно усувати виявлені пошкодження чи інші перешкоди в дорожньому русі, а за неможливості це зробити - невідкладно позначити їх дорожніми знаками, сигнальними, огороджувальними і направляючими пристроями відповідно до діючих нормативів або припинити (обмежити) рух (пункт 11 Єдиних правил).

У пункті 25 зазначених Єдиних правил встановлено, що власники та користувачі земельних ділянок, а також власники (користувачі) малих архітектурних форм, інженерних комунікацій, що розташовані в межах смуги відчуження автомобільних (позаміських) доріг або червоних ліній міських вулиць і доріг, зобов`язані, зокрема: утримувати в належному стані зелені насадження, охоронні зони інженерних комунікацій, тротуари, обладнані стоянки автомобілів, трамвайне полотно та інші елементи дорожніх об`єктів; забезпечувати належний технічний стан інженерних комунікацій, обладнання, споруд та інших використовуваних елементів дорожніх об`єктів відповідно до їх функціонального призначення та діючих нормативів; у разі виявлення небезпечних умов в експлуатації споруд і об`єктів, їх аварій і руйнувань, що призвели до виникнення перешкод у дорожньому русі або загрожують збереженню елементів дорожніх об`єктів, негайно повідомляти власників дорожніх об`єктів або уповноважених ними органів, а також уповноважений підрозділ Національної поліції; дотримувати вимог діючих норм і правил щодо охорони дорожніх

За результатами аналізу встановлених обставин справи та вищенаведених правових норм можна дійти таких висновків.

Загальні підстави відповідальності за завдану майнову шкоду наведено у статті 1166 ЦК України. Для відшкодування завданої майнової шкоди необхідно довести неправомірність поведінки особи; вину заподіювача шкоди; наявність шкоди; причинний зв"язок між протиправною поведінкою та заподіяною шкодою. Наявність всіх зазначених умов є обов"язковою для прийняття судом рішення про відшкодування шкоди. Відсутність хоча б одного із цих елементів виключає відповідальність за заподіяну шкоду. У цьому випадку саме на позивача поклалено обов"язок довести наявність шкоди, протиправність (незаконність) поведінки заподіювача шкоди та причинний зв"язок такої поведінки із заподіяною шкодою. У свою чергу, відповідач повинен довести, що в його діях (діях його працівників) немає вини у заподіянні шкоди.

Протиправна поведінка особи може виявлятися у прийнятті нею неправомірного рішення або у неправомірній поведінці (діях або бездіяльності). Протиправною у цивільному праві вважається поведінка, яка порушує імперативні норми права або санкціоновані законом умови договору, внаслідок чого порушуються права іншої особи. Під шкодою (збитками) розуміється матеріальна шкода, що виражається у зменшенні майна потерпілого в результаті порушення належного йому майнового права, та (або) применшенні немайнового блага (життя, здоров"я тощо). Причинний зв"язок між протиправною поведінкою особи та завданою шкодою є обов"язковою умовою відповідальності, яка передбачає, що шкода стала об' ективним наслідком поведінки заподіювача шкоди (наведена правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 10 грудня 2018 року у справі N6902/320/17).

Цивільне законодавство в деліктних зобов"язаннях передбачає презумпцію вини завдавача шкоди, згідно з якою особа, яка завдала шкоду, буде вважатися винною, якщо вона не доведе відсутність своє вини, зокрема у звязку із наявністю вини іншої особи або через дію об"єктивних обставин

Для виникнення в особи обов`язку з відшкодування шкоди за змістом вимог ч.2 ст.1172 ЦК України, крім наявності загальних умов (наявність шкоди, протиправність поведінки, вина та причинно-наслідковий зв`язок між збитками та протиправною поведінкою), необхідною є наявність спеціальних умов, які визначаються залежно від суб`єктивного складу відповідних відносин, зокрема наявність договору підряду та дія підрядника за завданням замовника (постанова Верховного Суду України від28 листопада 2011 року у справі № 3-117гс11).

У розумінні наведених положень, у разі заподіяння власникам транспортних засобів збитків внаслідок ДТП, яка сталася через незадовільне утримання доріг, такі збитки має бути відшкодовано власниками доріг або уповноваженими ними органами.

За таких обставин суд вважає, що в наявності є порушене право позивача, за захистом якого спрямоване його звернення до суду, а тому позов підлягає до задоволення.

Сторона позивача довела наявність неправомірності дій відповідних осіб (їх протиправної поведінки, бездіяльності), що призвели до майнової шкоди - пошкодження автомобіля, що зафіксовано у схемі місця ДТП, а також надано докази щодо розміру завданої шкоди. При цьому, іншими учасниками справи не надано свого розрахунку завданої шкоди та не подавалися клопотання про призначення експертизи.

Отже, якщо шкоду завдано підрядником, який діяв за завданням замовника та під його контролем за безпечним виконанням робіт, то відповідно до ч.2 ст.1172 ЦК України відшкодовувати її повинен замовник.

Наявні державі стандарти та вимоги до дорожнього покриття й утримання автомобільних доріг та визначено уповноважених осіб, які повинні слідкувати за дотримання вказаних нормативів. Якщо вони порушені, не відповідають встановленим вимогам, або їх порушення, невиконання призвели до пошкодження автомобіля, власник має право вимагати відшкодувати шкоду за рахунок особи, у віданні якої перебуває частина ділянки дорожнього покриття (Висновок Верховного Суду Постанови: № 753/10817/16 від 21.05.2021 року; № 468/477/18-ц від 17.02.2021 року; № 522/9550/16-ц від 20.01.2021 року).

Невідповідність ділянки дороги, де мало місце ДТП, вимогам державних стандартів (наявність ожеледиці та снігового покриву, не приведення у належний стан дерев вздовж проїзджої частини який не був усунутий) є наслідком бездіяльності відповідача по справі, який зобов`язаний утримувати дороги загального користування у належному стані, зокрема зазначене узгоджується з висновками судів викладених в правових позиціях в постановах Верховного Суду (постанові Великої Палати Верховного Суду від 15.05.2018 року у справі №373/1281/16-ц, постанові ВС/КЦС від 20.12.2018 року у справі №185/8229/16-ц, постанові ВС/КЦС №0508/1310/2012 від 13.03.2019 року та ін).

Служба автомобільних доріг у Рівненській області - Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Рівненській області зобов`язана була вчиняти всі необхідні дії задля забезпечення безпеки дорожнього руху автомобільними дорогами, які знаходяться на її балансі, у тому числі здійснювати контроль за виконанням Підрядником - ТОВ "Спец Комплект Постач" покладених на нього обов`язків своєчасно та належним чином. Невиконання чи неналежне виконання підрядником умов договору не звільняєзЗамовника від відповідальності перед третіми особами, які не є стороною договору підряду.

Закриття справи за відсутністю події і складу адміністративного правопорушення передбаченого частиною 4 статті 140 КупАП відносно ОСОБА_3 посадової особи ТОВ Спец Комплект Постач - т.в.о. директора департаменту експлуатаційного утримання автомобільних доріг у Рівненській області ТОВ Спец Комплект Постач, не є реабілітуючою підставою, та не підтверджує відсутність вини у діях чи бездіяльності відповідача, а підтверджує лише зафіксований факт порушення правил, норм і стандартів при утриманні автомобільних доріг і вулиць, невжиття належних заходів щодо утримання автомобільних доріг.

Щодо наявності шкоди, то факт її отримання зафіксовано уповноваженими особами на місці ДТП, складеною схемою ДТП, яка містить схематичне зображення місця ДТП та відомості, що підтверджують завдання автомобілю позивача зовнішніх пошкоджень: пошкоджень лобового скла, пошкоджень лакофарбового покриття передньої частини автомобіля, деформація передньої правої стійки автомобіля.

Щодо відшкодування моральної шкоди, то відповідно до ст.56 Конституції України кожен має право на відшкодування моральної шкоди.

Згідно з роз"ясненнями, що містяться у постанови Пленуму Верховного Суду України від 31 березня 1995р. № 4 "Про судову практику в справах про відшкодуванняморальної (немайнової)шкоди" розмір відшкодування моральної (немайнової) шкоди суд визначає в межах заявлених вимог залежно від характеру та обсягу заподіяних позивачеві моральних і фізичних страждань, з урахуванням у кожному конкретному випадку ступеня вини відповідача та інших обставин. Зокрема, враховуються характер і тривалість страждань, стан здоров"я потерпілого, тяжкість завданої травми, наслідки тілесних ушкоджень, істотність вимушених змін у його життєвих і виробничих стосунках. Суд, зокрема, повинен з`ясувати, чим підтверджується факт заподіяння позивачеві моральних чи фізичних страждань або втрат немайнового характеру, за яких обставин чи якими діями (бездіяльністю) вони заподіяні, в якій грошовій сумі чи в якій матеріальній формі позивач оцінює заподіяну йому шкоду та з чого він при цьому виходить, а також інші обставини, що мають значення для вирішення спору.

Підставою для цивільно-правової відповідальності за завдання шкоди у такому випадку є цивільне правопорушення, елементами якого є шкода, протиправна поведінка та причинний зв`язок між шкодою та протиправною поведінкою, вина. В деліктних правовідносинах саме на позивача покладається обов`язок довести наявність шкоди та її розмір. За загальним правилом особа має право на відшкодування моральної шкоди, завданої внаслідок порушення її права. Під власне моральною шкодою маються на увазі душевні страждання, пов"язанні із заподіянням як фізичної, так і майнової шкоди, а також душевні страждання, не пов"язанні ні з тією, ні з іншою. Моральну шкоду, на відміну від майнової, не можна вимірювати у грошах, але це не означає, що вона не може бути компенсованою в будь-якій формі. Нічого дивного в тому немає, що людина, в котрої через чужу провину відібрати життєві радощі, задоволення, духовні блага, бажає компенсації грошима, які відкривають джерела людських задоволень. Можливою є, зокрема грошова компенсація, розмір якої визначений не за принципом еквівалентності, а виходячи з обставин конкретної справи, ступеня й характеру моральної шкоди, майнового стану потерпілих. Компенсацією за заподіяну моральну шкоду призначають для пом"якшення якоюсь мірою тяжких для потерпілих наслідків. Розмір відшкодування моральної шкоди суд визначає в межах заявлених вимог залежно від; характеру моральних страждань, виду психічних страждань у вигляді занепокоєння, страху та відчаю; істотності вимушених змін у житті потерпілих, які можуть бути частково відновлені.

Оскільки всправі відсутнібудь-якідокази напідтвердження заподіянняпозивачу моральноїшкоди таїї розміру,суд ввжає,що вцій частиніпозову необхідновідмовити,бо в силу дії ст.13 ЦПК України, суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цьогоКодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

При вирішенні питання про розподіл судовихвитрат між сторонами суд виходить із положень ч.1 ст.141 ЦПК України, де зазначено, що судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

У зв`язку з задоволенням позову суд стягує з відповідача на користь позивача документально підтверджені понесені судові витрати у виді сплаченого судового збору.

Щодо стягнення понесених витрат на правничу допомогу.

Правничу допомогу у цій справі позивачу надавало Адвокатське бюро "Наталії Пухи" за Договором від 21 липня 2021 року. Відповідно до акту приймання-передачі наданих послуг складає 7 000 грн., що становить підготовку та подання до суду позовної заяви - 3 тис. грн., підготовка процесуальних документів - 2 тис. грн., супроводження справи в суді за 4 години 2 тис. грн.

Згідно з п.4 ч.1 ст.1 Закону України«Про адвокатурута адвокатськудіяльність» від 05 липня 2012 року № 5076-VI договір про надання правової допомоги - домовленість, за якою одна сторона (адвокат, адвокатське бюро, адвокатське об`єднання) зобов`язується здійснити захист, представництво або надати інші види правової допомоги другій стороні (клієнту) на умовах і в порядку, що визначені договором, а клієнт зобов`язується оплатити надання правової допомоги та фактичні витрати, необхідні для виконання договору.

Відповідно до ст.137ЦПК України за результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами. Для цілей розподілу судових витрат: 1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі відповідних доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі відповідних доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.

Для визначення розміру витрат на правничу допомогу з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги. Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони.

Згідно з ч.3 ст.141ЦПК України інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються: у разі часткового задоволення позову - на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

При вирішенні питання про розподіл судових витрат суд враховує: 1) чи пов`язані ці витрати з розглядом справи; 2) чи є розмір таких витрат обґрунтованим та пропорційним до предмета спору з урахуванням ціни позову, значення справи для сторін, в тому числі чи міг результат її вирішення вплинути на репутацію сторони або чи викликала справа публічний інтерес; 3) поведінку сторони під час розгляду справи, що призвела до затягування розгляду справи, зокрема, подання стороною явно необґрунтованих заяв і клопотань, безпідставне твердження або заперечення стороною певних обставин, які мають значення для справи, безпідставне завищення позивачем позовних вимог тощо; 4) дії сторони щодо досудового вирішення спору та щодо врегулювання спору мирним шляхом під час розгляду справи, стадію розгляду справи, на якій такі дії вчинялися.

При вирішенні названого клопотання суд приходить до висновку, що обсяг наданих адвокатом послуг з правничої допомоги адвоката у цій справі не є значним, визначений адвокатом розмір витрат на правничу допомогу адвоката є завищеним та таким, що не відповідає складності справи та (або) значенню справи для сторони.

З огляду на викладене, керуючись ст.263-265 ЦПК України, суд

у х в а л и в:

задоволити цивільний позов ОСОБА_1 до Служби відновлення та розвитку інфраструктури у Рівненській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог: Товариство з обмеженою відповідальністю "Спец Комплект Постач", Приватне акціонерне товариство "Хмельницьке Шляхово-будівельне Управління №56" про відшкодування майнової шкоди, завданої внаслідок дорожньо-транспортної пригоди (падіння дерева на авто).

Стягнути зСлужби відновленнята розвиткуінфракструктури уРівненській областіна користьпозивача майнову шкоду в сумі 99 598 (дев`яносто дев`ять тисяч п`ятсот дев`яносто вісім гривень) грн. 09 коп., 1 073 грн. 60 коп. сплаченого судового збору, 5 тис. грн. 00 коп. судових витрат.

Рішення може бути оскаржене до Рівненського апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом 30 /тридцяти/ днів з дня його проголошення.

Учасник справи, якому рішення суду не вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного тексту рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Позивач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , місце реєстрації: АДРЕСА_1 , РНОКПП: НОМЕР_3 .

Відповідач: Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Рівненській області (Служба відновлення у Рівненській області), місце знаходження: вул.Героїв поліції, буд.19 м.Рівне, ЄДРПОУ 25894919.

Третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю "Спец Комплект Постач", місцезнаходження: вул.Валентини Чайки, 16 Офіс 501, с.Чайки, Києво-Святошинський р-н, Київська область, ЄДРПОУ 38680240.

Третя особа: Приватне Акціонерне Товариство "Хмельницьке Шляхово-Будівельне Управління № 56", місцезнаходження: вул.Західна Окружна, буд.1, м.Хмельницький, ЄДРПОУ 03448860.

Суддя: Кушнір Н.В.

Дата ухвалення рішення25.09.2023
Оприлюднено09.10.2023
Номер документу113959531
СудочинствоЦивільне
Сутьвідшкодування майнової шкоди, завданої внаслідок дорожньо-транспортної пригоди (падіння дерева на авто

Судовий реєстр по справі —570/3259/23

Постанова від 22.02.2024

Цивільне

Рівненський апеляційний суд

Боймиструк С. В.

Ухвала від 20.12.2023

Цивільне

Рівненський апеляційний суд

Боймиструк С. В.

Ухвала від 06.12.2023

Цивільне

Рівненський апеляційний суд

Боймиструк С. В.

Рішення від 25.09.2023

Цивільне

Рівненський районний суд Рівненської області

Кушнір Н.В.

Ухвала від 25.08.2023

Цивільне

Рівненський районний суд Рівненської області

Кушнір Н.В.

Ухвала від 26.06.2023

Цивільне

Рівненський районний суд Рівненської області

Кушнір Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні