ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
05 жовтня 2023 року м. Чернігів Справа № 2а-4805/10/2570
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Скалозуба Ю.О., за участі секретаря Бородулі В.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Чернігові без фіксації судового процесу, в порядку ч. 4 ст. 229 КАС України, заяву про заміну сторони у виконавчому провадженні в адміністративній справі
за позовомЧернігівського міського центру зайнятості - робочий орган виконавчої дирекції Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття доБудівельно-монтажного управління "Житлобуд-1" відкритого акціонерного товариства "Чернігівбуд"простягнення заборгованостіУ С Т А Н О В И В:
У провадженні Чернігівського окружного адміністративного суду перебувала справа за позовом Чернігівського міського центру зайнятості - робочий орган виконавчої Дирекції Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття до будівельно-монтажного управління "Житлобуд-1" відкритого акціонерного товариства "Чернігівбуд" про стягнення з відповідача заборгованості зі сплати страхових внесків.
Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 18.10.2020 позовні вимоги задоволені повністю. Стягнуто з будівельно-монтажного управління "Житлобуд-1" відкритого акціонерного товариства "Чернігівбуд" на користь Чернігівського міського центру зайнятості-робочий орган виконавчої дирекції Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття (отримувач- Чернігівський міський центр зайнятості, код ЄДРПОУ 21395273, банк-ГУДК України в чернігівській області, МФО 853592, р/р 37170971900002) заборгованість зі сплати страхових внесків в сумі 12560,81 грн. (в тому числі: 11326,96 грн. недоїмки зі сплати страхових внесків та 1233,85 грн. пені за неповну сплату страхових внесків).
15.11.2010 Чернігівський окружний адміністративний суд видав виконавчий лист у справі.
31.08.2023 на адресу суду надійшло клопотання Чернігівського обласного центру зайнятості про заміну сторони виконавчого провадження, а саме стягувача, правонаступником.
Досліджуючи клопотання судом встановлено таке.
Відповідно до ч. 1 ст. 379 Кодексу адміністративного судочинства України у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження за поданням державного виконавця або за заявою заінтересованої особи суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, замінює сторону виконавчого провадження її правонаступником.
Водночас, частина 4 названої статті Кодексу передбачає, що положення цієї статті застосовуються також у випадку необхідності заміни боржника або стягувача у виконавчому листі до відкриття виконавчого провадження.
Питання правонаступництва в сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) було предметом розгляду Верховним Судом, який у складі судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду ухвалив постанову від 11 жовтня 2019 року у справі № 812/1408/16.
Так, Верховний Суд у цій постанові здійснив системне тлумачення норм Закону України від 2 червня 2016 року №1404-VIII «Про виконавче провадження» (далі - Закон №1404-VIII) у взаємозв`язку зі статтями 52 і 379 КАС України і сформулював висновок, відповідно до якого публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва, під таким терміном розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому. При цьому обов`язок по відновленню порушених прав особи покладається на орган, компетентний відновити такі права. Такий підхід щодо переходу до правонаступника обов`язку відновити порушене право відповідає принципу верховенства права, оскільки метою правосуддя є ефективне поновлення порушених прав, свобод і законних інтересів.
У спорах, які виникають з публічних правовідносин, де оскаржуються рішення (дії, бездіяльність) державного органу, пов`язані зі здійсненням функції від імені держави, стороною є сама держава в особі того чи іншого уповноваженого органу. Функції держави, які реалізовувались ліквідованим органом, не можуть бути припинені і підлягають передачі іншим державним органам, за виключенням того випадку, коли держава відмовляється від таких функцій взагалі.
Отже, правонаступництво в сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) передбачає повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції.
У такому випадку також відбувається вибуття суб`єкта владних повноважень із публічних правовідносин.
Особливістю адміністративного (публічного) правонаступництва є те, що подія переходу прав та обов`язків, що відбувається із суб`єктами владних повноважень, сама по собі має бути публічною та врегульованою нормами адміністративного права.
При цьому можна виділити дві форми адміністративного (публічного) правонаступництва: 1) фактичне (або компетенційне адміністративне правонаступництво), тобто таке, де вирішуються питання передачі фактичних повноважень від одного до іншого органу, посадової особи (або повноважень за компетенцією) та 2) процесуальне адміністративне (публічне) правонаступництво.
Фактичне (компетенційне) адміністративне (публічне) правонаступництво - це врегульовані нормами адміністративного права умови та порядок передання адміністративної компетенції від одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого, який набуває певні владні повноваження внаслідок: ліквідації органу чи посади суб`єкта владних повноважень, припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення компетенції органу публічної адміністрації чи припинення повноважень посадової особи.
Процесуальне адміністративне (публічне) правонаступництво - це унормована можливість заміни адміністративним судом (на будь-якій стадії процесу судового розгляду справи в суді першої, апеляційної та касаційної інстанції (окрім випадків перегляду справи за винятковими чи нововиявленими обставинами) сторони чи третьої особи іншим суб`єктом, коли права та обов`язки суб`єкта владних повноважень перейшли від сторони (в адміністративній справі) до іншого суб`єкта владних повноважень, а також можливість суб`єкта публічної адміністрації (правонаступника) вступити у судовий процес як сторона чи третя особа.
При визначенні процесуального адміністративного (публічного) правонаступництва суд повинен виходити з того, хто є правонаступником у спірних правовідносинах, і враховувати таке: якщо під час розгляду адміністративної справи буде встановлено, що орган державної влади, орган місцевого самоврядування, рішення, дії чи бездіяльність яких оскаржуються, припинили свою діяльність, то суду слід залучити до участі у справі їх правонаступників.
У разі ж відсутності правонаступників суду необхідно залучити до участі у справі орган, до компетенції якого належить ухвалення рішення про усунення порушень прав, свобод чи інтересів позивача. У разі зменшення обсягу компетенції суб`єкта владних повноважень, не пов`язаного з припиненням його діяльності, до участі у справі як другий відповідач судом залучається інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого передані або належать функції чи повноваження щодо вирішення питання про відновлення порушених прав, свобод чи інтересів позивача.
Отже, коли відбувається публічне правонаступництво, вирішальним є встановлення факту переходу повністю чи частково функцій (адміністративної компетенції) від одного суб`єкта владних повноважень до іншого, а не факту державної реєстрації припинення вибувшого з публічних правовідносин суб`єкта владних повноважень як юридичної особи.
Відповідно до наказу Міністерства економіки України від 18.10.2022 року № 3902 «Про реорганізацію Чернігівського міського центру зайнятості» (далі - наказ № 3902) Чернігівський міський центр зайнятості реорганізовано шляхом приєднання до Чернігівського обласного центру зайнятості.
Чернігівський обласний центр зайнятості є правонаступником майна, прав та обов`язків Чернігівського міського центру зайнятості (п. 6 зазначеного наказу).
31.10.2022 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб- підприємців та громадських формувань внесено запис щодо прийняття рішення про припинення Чернігівського міського центру зайнятості в результаті його реорганізації. Чернігівський міський центр зайнятості перебуває в стані припинення.
Відповідно до пп.9 п.5 наказу № 3902 заходи з припинення Чернігівського міського центру зайнятості необхідно завершити до 31.03.2023. Згідно із наказом Міністерства економіки України від 11.04.2023 № 2005 «Про внесення змін до складу комісії з реорганізації Чернігівського міського центру зайнятості» внесено зміни до наказу № 3902 щодо продовження терміну завершення заходів з припинення Чернігівського міського центру зайнятості до 30.09.2023.
Комісією з реорганізації Чернігівського міського центру зайнятості 31.03.2023 року складено передавальний акт, який містить положения про правонаступництво щодо всіх зобов`язань Чернігівського міського центру зайнятості, стосовно всіх його кредиторів та боржників. Заборгованість будівельно-монтажного управління «Житлобуд-1» відкритого акціонерного товариства «Чернігівбуд» обліковується на балансі Чернігівського обласного центру зайнятості.
З урахуванням того, що згідно з пунктом 6 наказу № 3902 Чернігівський обласний центр зайнятості є правонаступником усіх майнових і немайнових прав та обов`язків Чернігівського міського центру зайнятості, та це не пов`язується з державною реєстрацією припинення Чернігівського міського центру зайнятості, датою виникнення універсального нравонаступництва Чернігівського обласного центру зайнятості щодо Чернігівського міського центру зайнятості, який припиняється шляхом приєднання, слід вважати дату видання Міністерством економіки України наказу № 3902 18 жовтня 2022 року, з якої він є правонаступником Чернігівського міського центру зайнятості.
Враховуючи зазначені вище обставини, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення заяви Чернігівського обласного центру зайнятості й, як наслідок заміни стягувача у виконавчому провадженні Чернігівський міський центр зайнятості на його правонаступника Чернігівський обласний центр зайнятості.
Керуючись статтями 52, 241-243, 248, 379 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
У Х В А Л И В:
Заяву Чернігівського обласного центру зайнятості про заміну стягувача правонаступником - задовольнити.
Замінити стягувача у виконавчому провадженні Чернігівський міський центр зайнятості його правонаступником - Чернігівським обласним центром зайнятості (місце знаходження, установа Держбанку, номер рахунка: вул. Коцюбинського, 40, м. Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ 03491464, р/р UA518201720355409444400706362, Держказначейська служба України, м. Київ, МФО 820172).
Копію ухвали направити сторонам.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею та може бути оскаржена до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня проголошення (підписання) ухвали.
Повний текст ухвали складено - 05 жовтня 2023 року.
СуддяЮ. О. Скалозуб
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.10.2023 |
Оприлюднено | 09.10.2023 |
Номер документу | 113965991 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Скалозуб Ю.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні