Справа № 686/19228/23
Провадження № 1-кс/686/8233/23
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 вересня 2023 року м. Хмельницький
Слідчий суддя Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області ОСОБА_1 , за участю секретаря судового засідання ОСОБА_2 , слідчого ОСОБА_3 , розглянувши в судовому засіданні в залі суду у м. Хмельницькому клопотання старшого слідчого відділу розслідування злочинів в сфері господарської та службової діяльності СУ ГУНП в Хмельницькій старшого лейтенанта поліції ОСОБА_3 про надання дозволу на проведення обшуку у кримінальному провадженні № 12023240000000373 від 11.07.2023, за ознаками вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 364, ч. 3 ст. 197-1 КК України,
ВСТАНОВИВ:
27.09.2023 року старший слідчий відділу розслідування злочинів в сфері господарської та службової діяльності СУ ГУНП в Хмельницькій старший лейтенант поліції ОСОБА_3 звернувся до суду з клопотанням, погодженим з прокурором відділу Хмельницької обласної прокуратури ОСОБА_4 про надання дозволу на проведення обшуку за місцем фактичного проживання ОСОБА_5 , за адресою: АДРЕСА_1 , який на праві власності належить ОСОБА_6 , з метою відшукання та вилучення оригіналів наступних речей та документів: договорів підряду (виконання робіт) на будівництво об`єкту «Нове будівництво житлового будинку в вбудованими приміщеннями громадського призначення та окремо розташованими господарськими спорудами, АДРЕСА_2 (корегування незавершених будівництвом об`єктів житлової нерухомості, АДРЕСА_2,13,15,17), м. Кам`янець-Подільський, Хмельницької області», проектної документації на об`єкт «Нове будівництво житлового будинку в вбудованими приміщеннями громадського призначення та окремо розташованими господарськими спорудами, АДРЕСА_2 (корегування незавершених будівництвом об`єктів житлової нерухомості, АДРЕСА_2,13,15,17), м. Кам`янець-Подільський, Хмельницької області», експертизу проектної документації щодо об`єкту «Нове будівництво житлового будинку в вбудованими приміщеннями громадського призначення та окремо розташованими господарськими спорудами, АДРЕСА_2 (корегування незавершених будівництвом об`єктів житлової нерухомості, АДРЕСА_2,13,15,17), м. Кам`янець-Подільський, Хмельницької області», технічні умов на приєднання на об`єкт «Нове будівництво житлового будинку в вбудованими приміщеннями громадського призначення та окремо розташованими господарськими спорудами, АДРЕСА_2 (корегування незавершених будівництвом об`єктів житлової нерухомості, АДРЕСА_2,13,15,17), м. Кам`янець-Подільський, Хмельницької області, мобільних телефонів, системних блоків, ноутбуків на яких наявна інформація щодо проведення будівельних робіт по будівництву об`єкту «Нове будівництво житлового будинку в вбудованими приміщеннями громадського призначення та окремо розташованими господарськими спорудами, АДРЕСА_2 (корегування незавершених будівництвом об`єктів житлової нерухомості, АДРЕСА_2,13,15,17), м. Кам`янець-Подільський, Хмельницької області».
В обґрунтування даного клопотання зазначено, що СУ ГУНП в Хмельницькій області здійснюється досудове розслідування в межах кримінального провадження № 12023240000000373 від 11.07.2023, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 364, ч. 3 ст. 197-1 КК України.
До СУ ГУНП в Хмельницькій області з УСБУ в Хмельницькій області надійшли матеріали перевірки, відповідно до яких посадові особи одного із органів державної влади, зловживаючи своїм службовим становищем, діючи всупереч інтересам служби з метою отримання неправомірної вигоди, протиправно, всупереч чинним нормам архітектурно-будівельного законодавства здійснили видачу дозвільних документів на будівництво об`єктів нерухомого майна на території області, що спричинило тяжких наслідків державним інтересам. Окрім того, посадові особи одного із суб`єктів підприємницької діяльності на території Хмельницької області, здійснюють самовільне будівництво на самовільно зайнятих земельних ділянках на території області.
Так, за наявною оперативною інформацією УСБУ в Хмельницькій області встановлено, що начальник управління містобудування та архітектури Департаменту містобудування та архітектури Кам`янець-Подільської міської ради ОСОБА_7 , здійснив видачу містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва № 2 від 06.01.2022 (перша редакція №1525 від 19.03.2021) на «Нове будівництво житлового будинку в вбудованими приміщеннями громадського призначення та окремо розташованими господарськими спорудами, АДРЕСА_2 (корегування незавершених будівництвом об`єктів житлової нерухомості, АДРЕСА_2,13,15,17), м. Кам`янець-Подільський, Хмельницької області» на земельній ділянці з кадастровим номером 6810400000:02:002:0042.
Перевірочними оперативними заходами встановлено, що вказані містобудівні умови та обмеження видані в порушення вимог чинного містобудівного та земельного законодавства України, оскільки земельна ділянка з к.н. 6810400000:02:002:0042 перебуває у зоні земель історико-культурного призначення, має цільове призначення «Для іншого історико-культурного призначення», відповідно до ЗУ «Про охорону культурної спадщини» знаходиться на охоронюваній державою території Національного історико-культурного заповідника «Кам`янець» та відповідно до «Історико-архітектурного опорного плану та історичних ареалів», Генерального плану та плану зонування м. Кам`янець-Подільський відноситься до «зони земель історико-культурного призначення», тобто будівництво житлового будинку в вбудованими приміщеннями громадського призначення та окремо розташованими господарськими спорудами на вище вказаній території є незаконним. В подальшому, 16.11.2022, начальником відділу державного архітектурно-будівельного контролю Кам`янець-Подільської міської ради ОСОБА_8 всупереч нормам чинного законодавства видано дозвіл ХМ012221111891 на виконання будівельних робіт на на об`єкт «Нове будівництво житлового будинку в вбудованими приміщеннями громадського призначення та окремо розташованими господарськими спорудами, АДРЕСА_2 (корегування незавершених будівництвом об`єктів житлової нерухомості, АДРЕСА_2,13,15,17), м. Кам`янець-Подільський, Хмельницької області» на земельній з кадастровим номером 6810400000:02:002:0042, який не відповідає чинному містобудівному законодавству, державним будівельним нормам та постанові КМУ №681 від 23.06.2021 «Деякі питання забезпечення функціонування Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва».
Вказується, що з отриманих відповідних підтверджуючих документальних матеріалів встановлено, що земельні ділянки на території м. Кам`янець-Подільський з кадастровими номерами 6810400000:02:002:0042, 6810400000:02:002:0057 передані службовими особами Кам`янець-Подільської міської ради, за сприяння службових осіб ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області та Національного історико-архітектурного заповіднику «Кам`янець», в оренду фізичним та юридичним особам всупереч нормам чинного законодавства, оскільки вказані земельні ділянки знаходяться під охороною держави, як землі культурної спадщини з цільовим використанням «землі історико-культурного призначення», а їх відведення в оренду «для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд» є незаконним рішенням службових осіб Кам`янець-Подільської міської ради, ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області та Національного історико-архітектурного заповіднику «Кам`янець».
Згідно ч. 7 ст. 32 ЗУ "Про охорону культурної спадщини", на охоронюваних археологічних територіях, у межах зон охорони пам`яток, історичних ареалів населених місць, занесених до Списку історичних населених місць України, забороняються містобудівні, архітектурні чи ландшафтні перетворення, будівельні, меліоративні, шляхові, земляні роботи без дозволу відповідного органу охорони культурної спадщини.
У відповідності до наказу Державного комітету України із земельних ресурсів № 548 від 23.07.2010 "Про затвердження Класифікації видів цільового призначення земель" (чинного на момент видачі дозвільних документів), землі історико-культурного призначення (землі, на яких розташовані: пам`ятки культурної спадщини, їх комплекси (ансамблі), історико-культурні заповідні території, охоронювані археологічні території, музеї просто неба, меморіальні музеї-садиби)- 08.01 для забезпечення охорони об`єктів культурної спадщини, 08.02 для розміщення та обслуговування музейних закладів, 08.03 для іншого історико-культурного призначення, 08.04 для цілей 08.01-08.03 та для збереження та використання земель природно-заповідного фонду.
В ході проведення досудового розслідування з метою встановлення обставин, які підлягають доказування у вказаному кримінальному провадженні, призначено комплексну будівельно-технічну та земельно-технічну експертизу, проведення якої доручено судовим експертам Хмельницького відділення КНДІСЕ, на виконання якої на адресу СУ ГУНП в Хмельницькій області надійшло клопотання судових експертів вказаної установи про надання додаткових документів.
За наданою оперативною інформацією УСБУ в Хмельницькій області, речі та документи, які мають значення речового доказу у вказаному кримінальному провадженні зберігаються за місцем фактичного проживання замовника проведення будівельних робіт ОСОБА_5 , що за адресою: АДРЕСА_1 .
У відповідності до відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, будинок АДРЕСА_1 , на праві власності належить ОСОБА_6 .
Заслухавши слідчого, який наполягає на задоволенні клопотання, дослідивши додані до клопотання матеріали, приходжу до наступних висновків.
Відповідно до пунктів 1, 2, 6, 8 частини першої статті 7 КПК України зміст та форма кримінального провадження повинні відповідати загальним засадам кримінального провадження, до яких, зокрема, належать: верховенство права; законність; недоторканність житла чи іншого володіння особи; невтручання у приватне життя.
Частинами першою, другою статті 234 КПК України встановлено, що обшук проводиться з метою виявлення та фіксації відомостей про обставини вчинення кримінального правопорушення, відшукання знаряддя кримінального правопорушення або майна, яке було здобуте у результаті його вчинення, а також встановлення місцезнаходження розшукуваних осіб. Обшук проводиться на підставі ухвали слідчого судді місцевого загального суду, в межах територіальної юрисдикції якого знаходиться орган досудового розслідування.
За змістом наведеної норми закону слідча дія може бути санкціонована слідчим суддею виключно у разі наявності достатніх відомостей про те, що шляхом її реалізації буде досягнуто мети слідчої дії.
Згідно зі статтею 8 Конвенції кожен має право на повагу до свого приватного і сімейного життя, до свого житла і кореспонденції. Органи державної влади не можуть втручатись у здійснення цього права, за винятком випадків, коли втручання здійснюється відповідно до закону і є необхідним у демократичному суспільстві в інтересах національної та громадської безпеки чи економічного добробуту країни, для запобігання заворушенням чи злочинам, для захисту здоров`я чи моралі або для захисту прав і свобод інших осіб.
Право на недоторканність житла є просторовим аспектом права на приватне життя, передбаченого статтею 8 Конвенції. Практика Європейського суду з прав людини свідчить, що винесення постанови про дозвіл на обшук житла особи повинно супроводжуватись врахуванням принципу пропорційності між достатніми та обґрунтованими підставами для проведення такого обшуку і наслідками, до яких він призведе, а також наявності гарантій від порушень прав та основоположних свобод особи при проведенні такої процедури.
Відповідно до частини п`ятої статті 234 КПК України на слідчого суддю покладено обов`язок перевірити наявність достатніх підстав вважати, що: 1) було вчинено кримінальне правопорушення; 2) відшукувані речі і документи мають значення для досудового розслідування; 3) відомості, які містяться у відшукуваних речах і документах, можуть бути доказами під час судового розгляду; 4) відшукувані речі, документи або особи знаходяться у зазначеному в клопотанні житлі чи іншому володінні особи; 5) за встановлених обставин обшук є найбільш доцільним та ефективним способом відшукання та вилучення речей і документів, які мають значення для досудового розслідування, а також встановлення місцезнаходження розшукуваних осіб, а також заходом, пропорційним втручанню в особисте і сімейне життя особи.
На думку слідчого судді, слідчим не наведено вагомих підстав для проведення обшуку у будинку, де проживає ОСОБА_5 , зокрема того, що саме обшук є виключною слідчою дією, яка може бути застосована у цьому випадку та найбільш доцільним та ефективним способом відшукання та вилучення речей і документів, які мають значення для досудового розслідування.
При цьому слід зважати на те, що відповідно до пункту 8 частини другої статті 234 КПК України клопотання слідчого повинно містити обґрунтування того, що доступ до речей, документів або відомостей, які можуть у них міститися, неможливо отримати органом досудового розслідування у добровільному порядку шляхом витребування речей, документів, відомостей відповідно до частини другої статті 93 цього Кодексу, або за допомогою інших слідчих дій, передбачених цим Кодексом, а доступ до осіб, яких планується відшукати, - за допомогою інших слідчих дій, передбачених цим Кодексом. Зазначена вимога не поширюється на випадки проведення обшуку з метою відшукання знаряддя кримінального правопорушення, предметів і документів, вилучених з обігу. Проте будь-яких обґрунтувань на підтвердження неможливості отримати документи у добровільному порядку шляхом їх витребування клопотання не містить.
Слідчий суддя вважає, що долучені до матеріалів клопотання докази не є достатніми для доведення виправданості такого ступеня втручання у права і свободи особи, про який ідеться в клопотанні слідчого та не є співмірним процесуальним заходом у цьому кримінальному провадженні.
За таких обставин, враховуючи надані матеріали, слідчий суддя вважає, що у задоволенні клопотання слід відмовити.
На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 233-235 КПК України, слідчий суддя -
ПОСТАНОВИВ:
У задоволенні клопотання старшого слідчого відділу розслідування злочинів в сфері господарської та службової діяльності СУ ГУНП в Хмельницькій старшого лейтенанта поліції ОСОБА_3 про надання дозволу на проведення обшуку у кримінальному провадженні № 12023240000000373 від 11.07.2023, за ознаками вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 364, ч. 3 ст. 197-1 КК України - відмовити.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Слідчий суддя
Суд | Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 27.09.2023 |
Оприлюднено | 10.10.2024 |
Номер документу | 114017734 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про проведення обшуку житла чи іншого володіння особи |
Кримінальне
Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області
Сарбей О. Ф.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні