Рішення
від 28.09.2023 по справі 904/2438/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28.09.2023м. ДніпроСправа № 904/2438/23Суддя Господарського суду Дніпропетровської області Новікова Р.Г. за участю секретаря судового засідання Барабанова Д.М., розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали

за позовом Керівника Правобережної окружної прокуратури міста Дніпра в інтересах держави в особі Солонянської селищної ради смт. Солоне

до Товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Хлібний край» м. Дніпро

про

- зобов`язання відповідача повернути Солонянській селищній раді земельну ділянку, кадастровий номер 1225081000:02:002:0147, загальною площею 0,9755га, розташовану за адресою: вул. Центральна, буд 55-б с. Кам`яно-Зубилівка Солонянського району Дніпропетровської області, привівши її у придатний до використання стан, шляхом знесення розміщених на ній будівель;

- скасування державної реєстрації права власності на об`єкт нежитлової нерухомості «Елінг», площею 9,4кв.м. за адресою вул. Центральна, буд 55-б с. Кам`яно-Зубилівка Солонянського району Дніпропетровської області (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2091347612250) за Товариством з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Хлібний край»;

- скасування державної реєстрації права оренди щодо земельної ділянки кадастровий помер 1225081000:02:002:0147 площею 0,9755га за Товариством з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Хлібний край» (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2525134012020).

Представники:

прокурор: Волкогон Т.В., посвідчення №069923 від 01.03.2023

від позивача: не з`явився

від відповідача: не з`явився

СУТЬ СПОРУ: Керівник Правобережної окружної прокуратури міста Дніпра звернувся в інтересах держави в особі Солонянської селищної ради до Товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Хлібний край» з позовом про:

- зобов`язання відповідача повернути Солонянській селищній раді земельну ділянку, кадастровий номер 1225081000:02:002:0147, загальною площею 0,9755 га, розташовану за адресою: вул. Центральна, буд 55-6 с. Кам`яно-Зубилівка Солонянського району Дніпропетровської області, привівши її у придатний до використання стан, шляхом знесення розміщених на ній будівель;

- скасування державної реєстрації права власності на об`єкт нежитлової нерухомості «Елінг», площею 9,4кв.м. за адресою вул. Центральна, буд 55-6 с. Кам`яно-Зубилівка Солонянського району Дніпропетровської області (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2091347612250) за Товариством з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Хлібний край»;

- скасування державної реєстрації права оренди щодо земельної ділянки кадастровий помер 1225081000:02:002:0147 площею 0,9755га за Товариством з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Хлібний край» (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2525134012020).

В обґрунтування заявлених вимог прокурор посилається на самочинне будівництво об`єкту нерухомого майна, незаконність реєстрації права власності на об`єкт нерухомого майна «Елінг», незаконність надання спірної земельної ділянки в оренду, нікчемність договору оренди земельної ділянки.

Прокурор повідомив, що Правобережною окружною прокуратурою міста Дніпра до Солонянської селищної ради скеровано лист №04/53-373вих-23 від 18.01.2023, до виконавчого комітету Солонянської селищної ради скеровано листи №04/53-7вих-23 від 02.01.2023, №04/53-920вих-23 від 07.02.2023 про встановлені факти порушення в сфері державної реєстрації права власності та земельного законодавства.

Згідно з відповідями виконкому Солонянської селищної ради №02-14-123/0/2-23 від 20.01.2023, №02-21-189/0/2-23 від 03.02.2023, №02-21-240/0/2-23 від 14.02.2023, №02-21-305/0/2-23 від 22.02.2023 органи місцевого самоврядування заходів на усунення вищевказаних порушень не вживали, відповідно до судових установ щодо усунення порушень інтересів держави - не зверталися.

Прокурор вказав, що листом №04/53-1628 вих-23 від 13.03.2023 Солонянську селищну раду повідомлено про звернення Правобережної окружної прокуратури міста Дніпра із позовом до суду в інтересах держави в особі Солонянської селищної ради до Товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Хлібний край».

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 17.05.2023 суд прийняв позовну заяву до розгляду, відкрив провадження у справі за правилами загального позовного провадження, призначив підготовче засідання на 31.05.2023.

Запропоновано відповідачу у строк протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі подати суду відзив на позов відповідно до вимог статті 165 Господарського процесуального кодексу України, а також всі докази, що підтверджують заперечення проти позову; одночасно надіслати позивачу копію відзиву та доданих до нього документів, докази такого направлення надати суду.

Попереджено відповідача, що у разі ненадання відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи відповідно до частини 2 статті 178 Господарського процесуального кодексу України.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 31.05.2023 підготовче засідання відкладено до 21.06.2023.

На електронну адресу суду 31.05.2023 надійшла підписана кваліфікованим електронним підписом заява позивача про розгляд справи без участі представника позивача. Також позивач зазначає, що підтримує позовні вимоги в повному обсязі.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 21.06.2023 підготовче засідання відкладено до 05.07.2023.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 05.07.2023 суд продовжив строк підготовчого провадження на тридцять днів та відклав підготовче засідання до 15.08.2023.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 12.07.2023 суд задовольнив заяву керівника Правобережної окружної прокуратури міста Дніпра від 10.07.2023 про забезпечення позову. Суд заборонив Товариству з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Хлібний край» (Ідентифікаційний код 39746176) та будь-яким іншим особам, у тому числі, суб`єктам державної реєстрації прав (державним реєстраторам, приватним та державним нотаріусам) вчиняти будь-які дії, пов`язані з державною реєстрацією речових прав щодо об`єкту нерухомого майна «Елінг» площею 9,4кв.м, розташованого по вул. Центральна, буд. 55-б, с. Кам`яно-Зубилівка, Солонянського району, Дніпропетровської області (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2091347612250).

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 15.08.2023 суд закрив підготовче провадження та призначив справу до розгляду по суті на 06.09.2023.

На адресу суду 05.09.2023 за допомогою системи «Електронний суд» надійшло клопотання представника відповідача про відкладення судового засідання на іншу дату з посиланням на укладення договору про надання правової допомоги 05.09.2023.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 06.09.2023 суд відклав судове засідання до 19.09.2023.

Призначене на 19.09.2023 судове засідання не відбулось у зв`язку з оголошенням на території Дніпропетровської області повітряної тривоги.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 19.09.2023 суд призначив судове засідання на 28.09.2023.

Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань адреса місцезнаходження ТОВ «Торговий дім «Хлібний край» - 49038, м. Дніпро, вул. Пастера, буд. 10.

Ухвали суду, в яких повідомлялось про місце, час та дату судових засідань направлялись на адресу місцезнаходження відповідача. Додатково ухвали суду направлялись на адресу керівника та кінцевого бенефіціара ТОВ «Торговий дім «Хлібний край», зазначену в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Відповідач та керівник товариства отримали ухвалу суду від 15.08.2023, що направлялась на їх адресу засобами поштового зв`язку.

Згідно з довідками Господарського суду Дніпропетровської області ухвали суду від 06.09.2023, від 19.09.2023 були доставлені до електронного кабінету представника відповідача.

Згідно з частинами 6, 7 статті 242 Господарського процесуального кодексу України днем вручення судового рішення є день отримання судом повідомлення про доставлення копії судового рішення на офіційну електронну адресу особи. Якщо копію судового рішення вручено представникові, вважається, що його вручено й особі, яку він представляє.

Решта направлених на адресу відповідача ухвал суду, в яких повідомлялось про місце, час та дату судових засідань, була повернена підприємством поштового зв`язку із застереженням про відсутність адресата(відповідача) за вказаною адресою.

Пунктом 5 частини 6 статті 242 Господарського процесуального кодексу України вказано, що днем вручення судового рішення є день проставлення у поштовому повідомленні відмітки, зокрема, про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.

Відповідач не повідомляв суд про зміну адреси.

Таким чином відповідач був належним чином повідомлений про дату, час та місце судових засідань у справі.

Станом на 28.09.2023 на адресу суду не надходили клопотання або письмові пояснення відповідача. Згідно з частиною 2 статті 178 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.

Суд розглянув справу за наявними матеріалами.

З`ясувавши обставини справи та перевіривши їх доказами в межах заявлених позовних вимог, заслухавши пояснення прокурора, суд установив таке.

Відповідно до Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна №322843752 від 14.02.2023 державним реєстратором виконавчого комітету Солонянської селищної ради Солонянського району Дніпропетровської області Андрейченко О.П. 28.05.2020 зареєстровано за Товариством з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Хлібний край» право власності на об`єкт нежитлової нерухомості - «Елінг» площею 9,4квм позначено у плані літ.Б, вбиральня літ.В, причал №1, за адресою вул. Центральна, буд.55-б с. Кам`яно-Зубилівка Солонянського району Дніпропетровської області (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2091347612250).

Згідно з Державним реєстром речових прав на нерухоме майно для первинної державної реєстрації вказаного об`єкту нерухомості 28.05.2020 відповідачем були надані такі документи державному реєстратору: довідка з архівної установи №124 від 26.05.2020, виданої ТОВ «Абріс»; рішення Башмачанської сільської ради №7 від 25.03.2020; технічний паспорт 2011, виданий 15.03.2020 ФОП Купрікова.

В подальшому, 27.07.2021 державним реєстратором Лозуватської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області Лесько О.В. додані технічний паспорт №2042, виданий 12.07.2021 ТОВ «Скайлайн-Буд», та акт №2042, виданий 12.07.2021 ТОВ «Скайлайн-Буд», та видалений технічний паспорт 2011, виданий 15.03.2020 ФОП Купрікова.

Рішенням Солонянської селищної ради №465-13/VIII від 02.09.2021 наданий дозвіл Товариству з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Хлібний край» на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки за рахунок земель водного фонду для експлуатації та догляду за гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами та каналами (код КВЦПЗ 10.04) орієнтовною площею 1,0000га за рахунок земель запасу за межами населеного пункту на території Солонянської селищної ради за адресою: с. Кам`яно-Зубилівка, вул. Центральна, буд.55-б.

Пунктом 1 рішення Солонянської селищної ради №569-14/VIII від 28.10.2021 затверджений проект землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки для експлуатації та догляду за гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами та каналами (код КВЦПЗ 10.04) орієнтовною площею 1,0000га за рахунок земель запасу за межами населеного пункту на території Солонянської селищної ради за адресою: с. Кам`яно-Зубилівка, вул. Центральна, буд.55-б.

Згідно з пунктом 2 рішення Солонянської селищної ради №569-14/VIII від 28.10.2021 передано Товариству з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Хлібний край» в оренду терміном на 49років земельну ділянку для експлуатації та догляду за гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами та каналами (код КВЦПЗ 10.04) площею 0,9755га, кадастровий номер 1225081000:02:002:0147, яка знаходиться за адресою: Дніпропетровська область, Дніпровський (Солонянський район), с. Кам`яно-Зубилівка, вул. Центральна, буд.55-б.

Між Солонянською селищною радою (далі орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Хлібний край» (далі орендар) був укладений договір оренди земельної ділянки №24-2021 від 05.11.2021 (далі договір оренди).

Згідно з пунктами 1, 2 договору оренди орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для експлуатації та догляду за гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами і каналами, з кадастровим номером 1225081000:02:002:0147, розташовану за адресою: с. Кам`яно-Зубилівка, вул. Центральна, буд.55-б. Земельна ділянка передається в оренду на підставі рішення Солонянської селищної ради №569-14/VIII від 28.10.2021.

В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,9755га.

Пунктом 3 договору оренди визначено, що на земельній ділянці розміщений об`єкт нерухомого майна.

Відповідно до пунктів 12, 13 договору оренди земельна ділянка передається в оренду для експлуатації та догляду за гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами і каналами.

Цільове призначення земельної ділянки для експлуатації та догляду за гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами і каналами.

Пунктами 4, 6, 7, 9 договору оренди передбачено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату укладення договору становить 23193грн35коп.

Договір укладений на 49років. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Орендна плата вноситься орендарем в грошовій формі в розмірі 12% від нормативної грошової оцінки з урахуванням її цільового призначення та діючих коефіцієнтів індексації, визначених законодавством України.

Орендна плата вноситься за земельні ділянки несільськогосподарського призначення комунальної власності щомісячно рівними частками (1/12 від річної плати) не пізніше 30числа поточного місяця або одним платежем за рік, не пізніше 30січня.

Відповідно до акту прийому-передачі об`єкта оренди (земельної ділянки) за договором оренди від 05.11.2021 орендодавець передав, а орендар прийняв земельну ділянку з кадастровим номером 1225081000:02:002:0147 загально площею 0,9755га, розташовану за адресою - Дніпропетровська область, с. Кам`яно-Зубилівка, вул. Центральна, буд.55-б. Земельна ділянка передана для експлуатації та догляду за гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами і каналами, може бути використана лише за прямим цільовим призначенням.

Слід зазначити, що площа об`єкту нерухомого майна «Елінг» становить 9,4кв.м. Водночас, площа земельної ділянки, наданої в оренду для його обслуговування, становить 0,9755га. Тобто площа земельної ділянки перевищує в 1038раз площу об`єкту, для експлуатації та догляду якого вона виділена.

Відповідно до Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна 02.12.2021 зареєстровано право оренди ТОВ «Торговий дім «Хлібний край» щодо земельної ділянки з кадастровим номером 1225081000:02:002:0147 на підставі договору земельної ділянки №24-2021 від 05.11.2021 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2525134012020).

Згідно з відомостями з Державного земельного кадастру щодо земельної ділянки з кадастровим номером 1225081000:02:002:0147 вказана земельна ділянка належить до земель водного фонду. Обмеження у використанні земельної ділянки водоохоронна зона; прибережна захисна смуга, вздовж річок, навколо водойм та на островах. Площа земельної ділянки, на яку поширюється дія обмеження 0,9755га.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Тобто імператив зазначеного конституційного положення встановлює обов`язок органів державної влади та їх посадових осіб дотримуватись принципу законності при здійсненні своїх повноважень, що забезпечує здійснення державної влади за принципом її поділу.

Як зазначив Конституційний Суд України у рішенні №4-рп/2008 від 01.04.2008, неухильне додержання органами законодавчої, виконавчої та судової влади Конституції та законів України забезпечує реалізацію принципу поділу влади і є запорукою їх єдності, важливою передумовою стабільності, підтримання громадського миру і злагоди в державі.

Оскільки повноваження органів влади, зокрема і щодо здійснення захисту законних інтересів держави, є законодавчо визначеними, тому суд згідно з принципом jura novit curia (суд знає закони) під час розгляду справи має самостійно перевірити доводи сторін щодо наявності чи відсутності повноважень органів влади здійснювати у спосіб, який обрав прокурор, захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах (пункт 50 постанови Великої Палати Верховного Суду від 26.06.2019 у справі №587/430/16-ц (провадження №14-104цс19).

Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню тощо.

Таким чином, прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону України Про прокуратуру, і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження судом підстав для представництва. Якщо прокурору відомі причини такого незвернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові. Але якщо з відповіді зазначеного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим.

Крім цього, вирішуючи питання про справедливу рівновагу між інтересами суспільства і конкретної фізичної чи юридичної особи, ЄСПЛ у своєму рішенні у справі Трегубенко проти України від 02.11.2004 категорично ствердив, що правильне застосування законодавства незаперечно становить суспільний інтерес.

Фактично, звернення прокурора до суду спрямоване на задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно значимого питання надання в користування земельних ділянок комунальної власності та дотримання конституційного принципу рівності усіх перед Законом, у зв`язку з чим прокурор звертається до суду з позовом щодо захисту інтересів держави.

Враховуючи вищенаведене, у зазначеному випадку наявний як державний, так і суспільний інтерес, що є підставою для представництва прокурором інтересів держави.

Варто зазначити, що у постанові від 22.08.2018 у справі №807/62/16 Верховний Суд, посилаючись на частину 2 статті 19 Конституції України, констатував, що реалізуючи повноваження належно, добросовісно та з метою, для якої вони надані, уповноважений орган фактично має обов`язок, а не право захищати інтереси держави. Зазначене є способом здійснення владних повноважень, а не способом захисту суб`єктивних прав органу, що уповноважений здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Землі комунальної власності зайнято самовільно, що суперечить вимогам чинного законодавства до порядку володіння та користування землею та створює перешкоди законному власнику у реалізації повноважень щодо цієї землі.

Окрім того, безпідставна державна реєстрація права власності на нерухоме майно на самовільно зайнятій земельній ділянці, також створює перешкоди законному власнику землі та протирічить вимогам чинного законодавства щодо підстав та порядку набуття речових прав на нерухоме майно, засадам та принципам державної реєстрації як процедури офіційного визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, спотворення змісту державних процедур з метою незаконного заволодіння землею комунальної власності.

Вказана позовна заява стосується питання права, яке становить значний суспільний інтерес, оскільки самовільне зайняття земель комунальної власності позбавляє Український народ загалом (стаття 13 Конституції України) та конкретну територіальну громаду правомочностей власника землі в тому обсязі, який дозволяє розпоряджатись своїм майном.

Враховуючи вищенаведене, у зазначеному випадку наявний як державний, так і суспільний інтерес, що є підставою для представництва прокурором інтересів держави.

Солонянською селищною радою та її уповноваженими виконавчими органами не вжито належних та ефективних заходів, спрямованих на захист інтересів держави у встановленому законом порядку, у тому числі шляхом звернення до суду.

Правобережною окружною прокуратурою міста Дніпра до Солонянської селищної ради скеровано лист №04/53-373вих-23 від 18.01.2023, до виконавчого комітету Солонянської селищної ради скеровано листи №04/53-7вих-23 від 02.01.2023, №04/53-920вих-23 від 07.02.2023 про встановлені факти порушення в сфері державної реєстрації права власності та земельного законодавства.

Згідно з відповідями виконкому Солонянської селищної ради №02-14-123/0/2-23 від 20.01.2023, №02-21-189/0/2-23 від 03.02.2023, №02-21-240/0/2-23 від 14.02.2023, №02-21-305/0/2-23 від 22.02.2023 органи місцевого самоврядування заходів на усунення вищевказаних порушень не вживали, відповідно до судових установ щодо усунення порушень інтересів держави - не зверталися.

Листом №04/53-1628 вих-23 від 13.03.2023 Солонянську селищну раду повідомлено про звернення Правобережної окружної прокуратури міста Дніпра із позовом до суду в інтересах держави в особі Солонянської селищної ради до Товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Хлібний край».

У постанові від 10.08.2021 у справі №923/833/20 Верховним Судом наголошено, що суд, встановлюючи підстави представництва прокурора, повинен здійснити оцінку не тільки щодо виконання ним обов`язку попереднього (до звернення до суду) повідомлення відповідного суб`єкта владних повноважень, яке є останнім перед безпосереднім поданням позову до суду, а й наявні у справі інші докази щодо обставин, які йому передували, зокрема, попереднього листування між прокурором та зазначеним органом, яке за своїм змістом може мати різний характер.

Варто зазначити, що дійсно інтереси держави повинні захищати насамперед відповідні суб`єкти владних повноважень, у тому числі шляхом подання відповідних позовних заяв, а не прокурор. Прокурор не може вважатися альтернативним суб`єктом звернення до суду і замінювати належного суб`єкта владних повноважень, який може і бажає захищати інтереси держави.

Проте для того, щоб інтереси держави не залишилися незахищеними, прокурор виконує субсидіарну роль, замінює в судовому провадженні відповідного суб`єкта владних повноважень, який всупереч вимог закону не здійснює захисту або робить це неналежно.

Наведена правова позиція викладена в постанові Великої палати Верховного Суду від 26.05.2020 у справі №912/2385/18, постановах Верховного Суду від 10.08.2021 по справі №923/833/20, від 20.07.2021 у справі №908/2153/20.

Таким чином, зазначене свідчить про нездійснення уповноваженим органом захисту порушених інтересів держави в передбаченому законом порядку.

Враховуючи, що вказані інтереси до цього часу залишаються незахищеними, вбачаються виключні підстави для представництва прокурором інтересів держави в особі Солонянської селищної ради.

Господарський суд приходить до висновку, що прокурор при зверненні з даним позовом з дотриманням норм статті 53 Господарського процесуального кодексу України та статті 23 Закону України Про прокуратуру визначив уповноважений орган влади та належним чином обґрунтував необхідність захисту інтересів держави у спірних правовідносинах внаслідок у тому числі бездіяльності позивача.

Звертаючись з позовом, прокурор наполягав на тому, що об`єкт нерухомого майна «Елінг» є самочинним будівництвом, незаконність реєстрації за відповідачем права власності на об`єкт нерухомого майна «Елінг», незаконність надання спірної земельної ділянки в оренду, нікчемність договору оренди земельної ділянки.

Відповідно до частини 1 статті 27 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» №1952-IV від 01.07.2004 (в редакції станом на 28.05.2020) державна реєстрація права власності та інших речових прав, крім державної реєстрації права власності на об`єкт незавершеного будівництва, проводиться на підставі:

1) укладеного в установленому законом порядку договору, предметом якого є нерухоме майно, речові права на яке підлягають державній реєстрації, чи його дубліката;

2) свідоцтва про право власності на частку у спільному майні подружжя у разі смерті одного з подружжя, виданого нотаріусом або консульською установою України, чи його дубліката;

3) свідоцтва про право на спадщину, виданого нотаріусом або консульською установою України, чи його дубліката;

4) виданого нотаріусом свідоцтва про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів) та свідоцтва про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів), якщо прилюдні торги (аукціони) не відбулися, чи їх дублікатів;

5) свідоцтва про право власності, виданого органом приватизації наймачам житлових приміщень у державному та комунальному житловому фонді, чи його дубліката;

6) свідоцтва про право власності на нерухоме майно, виданого до 01.01.2013 органом місцевого самоврядування або місцевою державною адміністрацією, чи його дубліката;

7) рішення про закріплення нерухомого майна на праві оперативного управління чи господарського відання, прийнятого власником нерухомого майна чи особою, уповноваженою управляти таким майном;

8) державного акта на право приватної власності на землю, державного акта на право власності на землю, державного акта на право власності на земельну ділянку або державного акта на право постійного користування землею, виданих до 1 січня 2013;

9) судового рішення, що набрало законної сили, щодо набуття, зміни або припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно;

10) ухвали суду про затвердження (визнання) мирової угоди;

11) заповіту, яким установлено сервітут на нерухоме майно;

12) рішення уповноваженого законом органу державної влади про повернення об`єкта нерухомого майна релігійній організації;

13) рішення власника майна, уповноваженого ним органу про передачу об`єкта нерухомого майна з державної у комунальну власність чи з комунальної у державну власність або з приватної у державну чи комунальну власність;

131) договору, яким встановлюється довірча власність на нерухоме майно, та акта приймання-передачі нерухомого майна, яке є об`єктом довірчої власності;

132) актів приймання-передачі нерухомого майна неплатоспроможного банку перехідному банку, що створюється відповідно до статті 42 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб";

14) інших документів, що відповідно до законодавства підтверджують набуття, зміну або припинення прав на нерухоме майно.

Відповідно до пунктів 40, 41 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затверджених постановою Кабінету Міністрів України №1127 від 25.12.2015 (в редакції станом на 28.05.2020) державна реєстрація прав проводиться на підставі документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачених статтею 27 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та цим Порядком.

Для державної реєстрації права власності на новозбудований об`єкт нерухомого майна подаються:

1) документ, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта;

2) технічний паспорт на об`єкт нерухомого майна;

3) документ, що підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси;

4) письмова заява або договір співвласників про розподіл часток у спільній власності на новозбудований об`єкт нерухомого майна (у разі, коли державна реєстрація проводиться щодо майна, що набувається у спільну часткову власність);

5) договір про спільну діяльність або договір простого товариства (у разі, коли державна реєстрація проводиться щодо майна, будівництво якого здійснювалось у результаті спільної діяльності).

Як зазначалось раніше, для первинної державної реєстрації вказаного об`єкту нерухомості 28.05.2020 відповідачем були надані такі документи державному реєстратору: довідка з архівної установи №124 від 26.05.2020, виданої ТОВ «Абріс»; рішення Виконавчого комітету Башмачанської сільської ради №7 від 25.03.2020; технічний паспорт 2011, виданий 15.03.2020 ФОП Купрікова.

В подальшому, 27.07.2021 державним реєстратором Лозуватської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області Лесько О.В. додані технічний паспорт №2042 та акт №2042, видані 12.07.2021 ТОВ «Скайлайн-Буд», видалений технічний паспорт 2011, виданий 15.03.2020 ФОП Купрікова.

В пункті 1 рішення Виконавчого комітету Башмачанської сільської ради №7 від 25.03.2020 вказано про уточнення адреси будівлі (будинок рибака), що належить ТОВ «Торговий дім «Хлібний край», вказавши адресу - вул. Центральна, буд.55-б с. Кам`яно-Зубилівка Солонянського району Дніпропетровської області.

Згідно з даними архівного відділу №2 Дніпровської районної державної адміністрації №П-8/2/0424-23від 10.01.2023, рішення Виконавчого комітету Башмачанської сільської ради №7 від 25.03.2020 винесено виключно на підставі: заяви ОСОБА_1 (відсутні документи на підтвердження підстав представництва вказаною особою інтересів ТОВ «Торговий дім «Хлібний край», в ЄДРПОУ не вказано про наявність повноважень у цієї особи вчиняти дії від імені юридичної особи); виписки з ЄДРПОУ щодо ТОВ «Торговий дім «Хлібний край»; відомостей ГУ статистики у Дніпропетровській області щодо ТОВ «Торговий дім «Хлібний край».

У вказаних документах відсутні відомості щодо належності об`єкту нерухомості «Елінг» на праві власності ТОВ «Торговий дім «Хлібний край» та щодо розташування вказаного об`єкту нерухомості саме за адресою - АДРЕСА_1 .

Згідно з підпунктом 1-1 пункту 1 статті 37 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» №280/97-ВР від 21.05.1997 (в редакції станом на 25.03.2020) до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать (самоврядні) повноваження щодо підготовки і внесення на розгляд ради питань щодо прийняття рішень про присвоєння, зміну, коригування, анулювання адрес об`єктів нерухомого майна у випадках та порядку, встановлених Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Положеннями статті 26-3 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» №3038-VI від 17.02.2011 (в редакції станом на 25.03.2020) визначено, що адресою об`єкта нерухомого майна (далі - адреса) є унікальна структурована сукупність реквізитів, що використовуються для ідентифікації об`єкта та визначення місця його розташування на місцевості.

Адреса присвоюється об`єктам будівництва, будинкам, будівлям, спорудам, квартирам, гаражним боксам, машиномісцям, іншим житловим та нежитловим приміщенням, які є самостійними об`єктами нерухомого майна.

Адреса присвоюється, змінюється, коригується, анулюється виконавчим органом сільської, селищної, міської ради - у разі, якщо об`єкт знаходиться у межах території, на яку поширюються повноваження сільської, селищної, міської ради;

В даному випадку реєстрація права власності носила характер первинної. Тому згідно з положеннями статті 26-3 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» №3038-VI від 17.02.2011 (в редакції станом на 25.03.2020) адреса підлягала присвоєнню, а не уточненню.

Відповідно до частини 11 статті 26-3 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» №3038-VI від 17.02.2011 (в редакції станом на 25.03.2020) підставами для зміни адреси щодо закінченого будівництвом об`єкта є: 1) зміни в адміністративно-територіальному устрої (у тому числі зміна назви області, району, населеного пункту); 2) зміна назви вулиці, її об`єднання та поділ; 3) зміна назви гідрографічного, соціально-економічного, природно-заповідного або іншого подібного об`єкта; 4) об`єднання, поділ закінчених будівництвом об`єктів, виділення частки із закінченого будівництвом об`єкта (з урахуванням вимог пункту 2 частини третьої цієї статті); 5) упорядкування нумерації об`єктів нерухомого майна у визначених цим Законом випадках та в інших випадках, встановлених Кабінетом Міністрів України в Порядку присвоєння адрес.

В рішенні Виконавчого комітету Башмачанської сільської ради Солонянського району Дніпропетровської області №3 від 25.03.2020 не наведені підстави, вказані в частині 11 статті 26-3 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» №3038-VI від 17.02.2011 (в редакції станом на 25.03.2020).

Таким чином рішення Виконавчого комітету Башмачанської сільської ради Солонянського району Дніпропетровської області №3 від 25.03.2020 «Про уточнення адреси будівлі» винесено всупереч вимог Закону України «Про місцеве самоврядування» та Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».

У довідці Товариства з обмеженою відповідальністю «Абріс» (який здійснює функції бюро технічної інвентаризації в Дніпровському (Солонянському) районі) №124 від 26.05.2020 було вказано про відсутність інформації запитуваної інформації та архівної справи.

Довідка, яка констатує факт відсутності реєстрації щодо спірної будівлі нерухомості, не є документом, що встановлює право власності на спірну будівлю.

В листі №6 від 12.01.2023 ТОВ «Абріс» повідомило прокуратуру про відсутність станом на 31.12.2012 відомостей щодо реєстрації права власності на будівлю №55-б по вул. Центральній в с. Кам`яно-Зубилівка Дніпровського (колишнього Солонянського) району Дніпропетровської області, технічна документація не виготовлялась.

В Технічному паспорті №2011 від 15.03.2020 на будинок рибака за адресою с. Кам`яно-Зубилівка, вул. Центральна, буд. 55-б, виготовленому на замовлення відповідача інженером з інвентаризації майна Купріковою В.А. (на підставі якого здійснено первинну реєстрацію права власності) вказано, що об`єкт нерухомості складається виключно з Будинку рибака, 1991року побудови, загальна та корисна площа становлять 9,4кв.м., опис основних конструктивних елементів: фундамент-бетон, стіни-метал, покрівля-метал, перекриття-метал, підлога-бетон; висота 2,20м, площа основи 12,0кв.м., об`єм 26,0кв.м.

У Технічному паспорті від 12.07.2021 на «Елінг» за адресою с. Кам`яно-Зубилівка, вул. Центральна, буд. 55-б, виготовленому ТОВ «Скайлайн-Буд» на замовлення відповідача, зазначено, що об`єкт нерухомості складається з трьох об`єктів (побудованих в 1991році та не виявлених при проведенні інвентаризації у 2020 році):

- елінгу, 1991 побудови, загальна та основна площі становлять 9,4кв.м., опис основних конструктивних елементів: фундамент-бетон, стіни-метал, покрівля-метал, перекриття-метал, підлога-бетон; висота 2,20м, площа основи 12,0кв.м., об`єм 26,0кв.м.,

- вбиральні, 1991 побудови, опис основних конструктивних елементів: фундамент-вигрібна яма, стіни-дерево, покриття-шифер; висота 2,0м, площа основи 1,0м, об`єм 2,0 куб.м.

- причалу, 1991 побудови, опис основних конструктивних елементів - шлакобетон/метал, площа основи 105,0кв.м.

Згідно з пунктом 2 Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об`єктів нерухомого майна, затвердженої наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України №127 від 24.05.2001 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.07.2001 за №582/5773) (зі змінами та доповненнями)технічний паспорт - документ, що складається на основі матеріалів технічної інвентаризації об`єкта нерухомого майна, містить основні відомості про нього (місцезнаходження (адреса), склад, технічні характеристики, план та опис об`єкта, ім`я/найменування власника/замовника, відомості щодо права власності на об`єкт нерухомого майна, відомості щодо суб`єкта господарювання, який виготовив технічний паспорт тощо) та видається замовнику.

Таким чином технічний паспорт є документом, який відображає технічні характеристики об`єкту нерухомості та не може підтверджувати право власності ТОВ «Торговий дім «Хлібний край» на спірний об`єкт нерухомості.

Відповідно до даних з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 16.02.2023 державна реєстрація ТОВ «Торговий дім «Хлібний край» відбулась 14.04.2015.

Згідно з Технічним паспортом від 12.07.2021, виготовленим ТОВ «Скайлайн-Буд» на замовлення відповідача, елінг, вбиральня та причал побудовані в 1991році.

Тобто на дату будівництва вказаних об`єктів ТОВ «Торговий дім «Хлібний край» не існувало.

В Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відсутня інформація про юридичних осіб, правонаступником яких є відповідач.

Документи на підтвердження виникнення у відповідача права власності на об`єкт нежитлової нерухомості «Елінг», площею 9,4кв.м. за адресою вул. Центральна, буд 55-б с. Кам`яно-Зубилівка Солонянського району Дніпропетровської області (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2091347612250) відсутні.

Згідно зі статтею 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Тобто державна реєстрація прав не є підставою набуття права власності, а є лише засвідченням державою вже набутого особою права власності, що унеможливлює ототожнення факту набуття права власності з фактом його державної реєстрації.

В листі №117/03-23 від 24.01.2023 Регіональний офіс водних ресурсів у Дніпропетровській області повідомив про відсутність відомостей щодо розташування на земельній ділянці з кадастровим номером 1225081000:02:002:0147 гідротехнічних чи будь-яких інших споруд. Проектна документація щодо-будь якого будівництва в районі цієї земельної ділянки на розгляд не надавалась. Звернення щодо погодження технічної документації із землеустрою не надходили.

Відповідно до ДБН В.2.4-3:2010 С. 17 «Гідротехнічні, енергетичні та меліоративні системи і споруди, підземні гірничі виробки» гідротехнічні споруди - споруди, що підпадають під вплив водного середовища, призначені для використання і охорони водних ресурсів, а також для захисту від шкідливого впливу вод.

Правилами технічної експлуатації річкових портових гідротехнічних споруд, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 29.03.2004 №251 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 27.07.2004 №932/9531), Правилами безпеки при експлуатації каналів, трубопроводів, інших гідротехнічних споруд у водогосподарських системах, затверджених наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 03.04.2012 №661 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25.04.2012 за №633/20946), Методикою обстеження і паспортизації гідротехнічних споруд систем гідравлічного вилучення та складування промислових відходів та хвостів, затвердженою наказом Державного комітету України у справах містобудування і архітектури від 19.12.1995 №252 (у редакції наказу Державного комітету України у справах містобудування і архітектури від 10.09.1996 №165; зареєстровано в Міністерстві юстиції України 21.12.1995 за №466/1002), установлено, що гідротехнічна споруда це інженерна споруда, призначена для використання водних ресурсів і керування водним режимом або для боротьби зі шкідливою дією води, зокрема, до гідротехнічних споруд відносяться: греблі, дамби різного призначення та їхні конструктивні елементи; водоскиди, водоспуски, споруди водовідведення: тунелі, канали, труби, лотки; регуляційні споруди, накопичувані промислових відходів, ставки, відкриті водозабори, гідромеханічне та механічне обладнання, призначене для нормального функціонування споруд.

Згідно з ДБН В.2.2-13-2003 «Спортивні та фізкультурно-оздоровчі споруди», елінг це споруда (приміщення) для зберігання човнів, весел і оснащення човнів.

Відповідно до Правил пожежної безпеки для спортивних будинків та споруд, затверджених наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 08.10.2012 №1243, елінг це крита або відкрита споруда (приміщення) на березі моря, річки, озера, обладнана для стоянки або ремонту суден та зберігання інвентарю.

Враховуючи технічні характеристики спірної будівлі, зазначені у Технічних паспортах від 2020року та від 2021року, будівля «Елінгу», площею 9,4кв.м. не відповідає критеріям, які ставляться до будівель вказаної категорії. Приміщення площею 9,4кв.м. не в змозі забезпечити стоянку, ремонт суден та його оснащення в силу недостатності площі та об`єму. Тому є необґрунтованим віднесення спірної будівлі до будівель елінгу та до гідротехнічних або інших водогосподарських споруд.

Відповідно до статті 61 Земельного кодексу України, статті 89 Водного кодексу України прибережні захисні смуги є природоохоронною територією з режимом обмеженої господарської діяльності. У прибережних захисних смугах уздовж річок, навколо водойм та на островах забороняється: розорювання земель (крім підготовки ґрунту для залуження і залісення), а також садівництво та городництво; зберігання та застосування пестицидів і добрив; влаштування літніх таборів для худоби; будівництво будь-яких споруд (крім гідротехнічних, навігаційного призначення, гідрометричних та лінійних, а також інженерно-технічних і фортифікаційних споруд, огорож, прикордонних знаків, прикордонних просік, комунікацій), у тому числі баз відпочинку, дач, гаражів та стоянок автомобілів.

З огляду на технічні характеристики спірного об`єкту нерухомості (його невідповідність вимогам, що ставляться до гідротехнічних споруд) та інформацію в листі №117/03-23 від 24.01.2023 Регіонального офісу водних ресурсів у Дніпропетровській області про відсутність відомостей щодо розташування на території спірної земельної ділянки гідротехнічних чи будь-яких інших споруд, спірний об`єкт нерухомості не належить до гідротехнічних або інших водогосподарських споруд. Будівництво такого об`єкту на земельній ділянці водного фонду є порушенням положень статті 61 Земельного кодексу України та статті 89 Водного кодексу України.

Норми чинного законодавства встановлюють заборону користування земельною ділянкою до отримання правовстановлюючих документів на неї, визнавали самочинним будівництвом будівництво без дозвільних документів на самовільно зайнятій земельній ділянці.

Відповідач зареєстрував за собою право власності на спірний об`єкт, не маючи законних підстав для користування земельною ділянкою.

Велика Палата Верховного Суду вже звертала увагу на важливість принципу superficies solo cedit (збудоване на поверхні слідує за нею). Принцип єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованої на ній будівлі або споруди, хоча безпосередньо і не закріплений у такому вигляді в законі, знаходить вияв у правилах статті 120 ЗК України, статті 377 ЦК України, інших положеннях законодавства (див. постанови від 4 грудня 2018 року у справі №910/18560/16 (пункт 8.5), від 3 квітня 2019 року у справі №921/158/18 (пункт 51), від 22 червня 2021 року у справі №200/606/18 (пункти 37-38), від 31 серпня 2021 року у справі №903/1030/19 (пункт 54)). Згідно з вказаним принципом особа, яка законно набула у власність будинок, споруду, має цивільний інтерес в оформленні права на земельну ділянку під такими будинком і спорудою після їх набуття (див. постанову Великої Палати Верховного Суду від 18 грудня 2019 року у справі №263/6022/16-ц (пункт 42), від 31 серпня 2021 року у справі №903/1030/19 (пункт 54)).

Крім того, не допускається набуття права власності на споруджені об`єкти нерухомого майна особою, яка не має права власності або такого іншого речового права на земельну ділянку, що передбачає можливість набуття права власності на будівлі, споруди, розташовані на відповідній ділянці. Виходячи з принципу єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованої на ній будівлі або споруди право власності на об`єкт нерухомого майна набуває той, хто має речове право на земельну ділянку (див. постанову Великої Палати Верховного Суду від 16 лютого 2021 року у справі №910/2861/18 (пункти 92-94)).

Відповідач, який зареєстрував за собою право власності на спірний об`єкт нерухомості, жодного речового права на первинну земельну ділянку не мав. Тому об`єкт нерухомого майна «Елінг» є самочинним будівництвом.

Державна реєстрація права власності на самочинно збудований об`єкт нерухомого майна «Елінг», розташований за адресою: Дніпропетровська область, Дніпровський (Солонянський) район, с.Кам`яно-Зубилівка, вул. Центральна, 55-б, безпідставно проведена 28.05.2020 за ТОВ «Торговий дім «Хлібний край», оскільки земельна ділянка для розміщення будівлі «Елінгу» органом місцевого самоврядування не виділялась, будь-які підтвердження щодо наявного права власності на будівлю «Елінгу» у ТОВ «Торговий дім «Хлібний край» відсутні.

З огляду на недоведеність виникнення у відповідача права власності на об`єкт нежитлової нерухомості «Елінг», площею 9,4кв.м. за адресою вул. Центральна, буд 55-б с. Кам`яно-Зубилівка Солонянського району Дніпропетровської області, державна реєстрація права власності на цей об`єкт за відповідачем була проведена без дотримання вимог чинного законодавства.

Таким чином підлягають задоволенню позовні вимоги про скасування державної реєстрації права власності на об`єкт нежитлової нерухомості «Елінг», площею 9,4кв.м. за адресою вул. Центральна, буд 55-б с. Кам`яно-Зубилівка Солонянського району Дніпропетровської області (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2091347612250) за Товариством з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Хлібний край».

Відповідно до частини 2 статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Частиною 1 статті 122 Земельного кодексу України визначено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Відповідно до частини 2 статті 127 Земельного кодексу України (у редакції на час укладання договору оренди земельної ділянки) продаж земельних ділянок державної та комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) на конкурентних засадах у формі аукціону здійснюється у випадках та порядку, встановлених главою 21 цього кодексу.

Згідно з частиною 1 статті 134 Земельного кодексу України земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Частиною 2 статті 134 Земельного кодексу України (у редакції на час укладання договору оренди земельної ділянки) був передбачений виняток із загальних вимог до конкурентного продажу земельних ділянок: не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб.

Таким чином, якщо особа не має права власності на розміщений на земельній ділянці об`єкт, відсутні підстави для застосування неконкурентних засад продажу цієї ділянки безвідносно до того, чи є цей об`єкт об`єктом незавершеного будівництва, чи завершеним об`єктом нерухомого майна, зданим в експлуатацію у встановленому законом порядку.

З огляду на матеріали справи, Солонянська селищна рада за відсутності належних підстав надала в оренду ТОВ «Торговий дім «Хлібний край» земельну ділянку з кадастровим номером 1225081000:02:002:0147 без застосування конкурентних засад (проведення земельних торгів).

Відповідно до статті 228 Цивільного кодексу України правочин вважається таким, що порушує публічний порядок, якщо він був спрямований на порушення конституційних прав і свобод людини і громадянина, знищення, пошкодження майна фізичної або юридичної особи, держави, Автономної Республіки Крим, територіальної громади, незаконне заволодіння ним. Правочин, який порушує публічний порядок, є нікчемним.

Оскільки договір оренди земельної ділянки №24-2021 від 05.11.2021 за відсутності для цього підстави, визначеної в абзаці 2 частини 2 статті 134 Земельного кодексу України, укладений без дотримання конкурентних засад, тобто спрямований на незаконне заволодіння земельною ділянкою комунальної власності, такий договір згідно зі статтею 228 Цивільного кодексу України є нікчемним.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Великої Палати Верховного Суду від 20.07.2022 у справі №923/196/20.

Статтею 152 Земельного кодексу України унормовано, що одним із способів захисту порушеного права є відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчинення дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю і відшкодування завданих збитків.

Отже особа, яка використовувала земельну ділянку з порушенням прав іншої (власника земельної ділянки), повинна привести земельну ділянку у придатний для використання стан, включаючи знесення будинків, будівель і споруд за власний кошт.

Як судом встановлено. що договір оренди земельної ділянки №24-2021 від 05.11.2021 є нікчемним.

Враховуючи викладене, наявні підстави для зобов`язання відповідача повернути Солонянській селищній раді земельну ділянку, кадастровий номер 1225081000:02:002:0147, загальною площею 0,9755га, розташовану за адресою: вул. Центральна, буд 55-б с. Кам`яно-Зубилівка Солонянського району Дніпропетровської області, привівши її у придатний до використання стан, шляхом знесення розміщених на ній будівель. Також є обґрунтованою позовна вимога про скасування державної реєстрації права оренди щодо земельної ділянки кадастровий помер 1225081000:02:002:0147 площею 0,9755га за Товариством з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Хлібний край» (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2525134012020).

На підставі статті 129 Господарського процесуального кодексу України, у зв`язку із задоволення позовних вимог, витрати прокурора зі сплати судового збору за подання позовної заяви в розмірі 8052грн та за подання заяви про забезпечення позову в розмірі 1342грн покладаються на відповідача.

Керуючись нормами Цивільного кодексу України, Земельного кодексу України, статтями 3, 4, 13, 20, 41, 42, 74, 76, 77, 78, 79, 86, 91, 129, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

Задовольнити позовні вимоги Керівника Правобережної окружної прокуратури міста Дніпра в інтересах держави в особі Солонянської селищної ради до Товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Хлібний край» про - зобов`язання відповідача повернути Солонянській селищній раді земельну ділянку, кадастровий номер 1225081000:02:002:0147, загальною площею 0,9755га, розташовану за адресою: вул. Центральна, буд 55-б с. Кам`яно-Зубилівка Солонянського району Дніпропетровської області, привівши її у придатний до використання стан, шляхом знесення розміщених на ній будівель; скасування державної реєстрації права власності на об`єкт нежитлової нерухомості «Елінг», площею 9,4кв.м. за адресою вул. Центральна, буд 55-б с. Кам`яно-Зубилівка Солонянського району Дніпропетровської області (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2091347612250) за Товариством з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Хлібний край»; скасування державної реєстрації права оренди щодо земельної ділянки кадастровий помер 1225081000:02:002:0147 площею 0,9755га за Товариством з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Хлібний край» (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2525134012020).

Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Хлібний край» (Ідентифікаційний код: 39746176; місцезнаходження: 49038, м. Дніпро, вул. Пастера, 10) повернути Солонянській селищній раді (Ідентифікаційний код 04339652; місцезнаходження: 52400, Дніпропетровська область, Дніпровський район, смт Солоне, вул. Гагаріна, 7) земельну ділянку, кадастровий номер 1225081000:02:002:0147, загальною площею 0,9755га, розташовану за адресою: вул. Центральна, буд 55-б с. Кам`яно-Зубилівка Солонянського району Дніпропетровської області, привівши її у придатний до використання стан, шляхом знесення розміщених на ній будівель.

Скасувати державну реєстрацію права власності на об`єкт нежитлової нерухомості «Елінг», площею 9,4кв.м. за адресою вул. Центральна, буд 55-б с. Кам`яно-Зубилівка Солонянського району Дніпропетровської області (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2091347612250) за Товариством з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Хлібний край» (Ідентифікаційний код: 39746176; місцезнаходження: 49038, м. Дніпро, вул. Пастера, 10).

Скасувати державну реєстрацію права оренди щодо земельної ділянки кадастровий помер 1225081000:02:002:0147 площею 0,9755га за Товариством з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Хлібний край» (Ідентифікаційний код: 39746176; місцезнаходження: 49038, м. Дніпро, вул. Пастера, 10) (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2525134012020)

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Хлібний край» (Ідентифікаційний код: 39746176; місцезнаходження: 49038, м. Дніпро, вул. Пастера, 10) на користь Дніпропетровської обласної прокуратури (Ідентифікаційний код: 02909938; місцезнаходження: 49044, м. Дніпро, проспект Дмитра Яворницького, 38) витрати зі сплати судового збору в розмірі 8052грн.

Видати накази після набрання законної сили рішенням суду.

В судовому засіданні 28.09.2023 відповідно до ст. 240 Господарського процесуального кодексу України оголошено вступну та резолютивну частину рішення.

Рішення суду може бути оскаржене протягом двадцяти днів з дня підписання рішення шляхом подання апеляційної скарги до Центрального апеляційного господарського суду.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення підписаний 09.10.2023

Суддя Р.Г. Новікова

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення28.09.2023
Оприлюднено11.10.2023
Номер документу114018573
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин

Судовий реєстр по справі —904/2438/23

Судовий наказ від 06.11.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Новікова Рита Георгіївна

Судовий наказ від 06.11.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Новікова Рита Георгіївна

Ухвала від 09.10.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Новікова Рита Георгіївна

Рішення від 28.09.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Новікова Рита Георгіївна

Ухвала від 19.09.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Новікова Рита Георгіївна

Ухвала від 06.09.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Новікова Рита Георгіївна

Ухвала від 15.08.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Новікова Рита Георгіївна

Ухвала від 12.07.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Новікова Рита Георгіївна

Ухвала від 05.07.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Новікова Рита Георгіївна

Ухвала від 21.06.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Новікова Рита Георгіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні