Рішення
від 28.09.2023 по справі 260/2872/23
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

28 вересня 2023 рокум. Ужгород№ 260/2872/23

Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Плеханова З.Б.

при секретарі Прокоп Т.

за участю:

Закарпатська обласна прокуратура, Мукачівська окружна прокуратура Закарпатської області - представник Черненко С.С.

позивачі:

Департамент екології та природних ресурсів Закарпатської обласної державної адміністрації - представник не зявився

Державна екологічна інспекція в Закарпатській області - представник не зявився

відповідача: Державне підприємство "Свалявське лісове господарство" , Державне спеціалізоване господарське підприємство "Ліси України" - представник не зявився

третьої особи: Закарпатська обласна рада - представник не зявився

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Мукачівська окружна прокуратура Закарпатської області до Державне підприємство "Свалявське лісове господарство" про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії

В С Т А Н О В И В:

24 квітня 2023 року Закарпатська обласна прокуратура (Мукачівська окружна прокуратура) звернулася до Закарпатського окружного адмінсуду в інтересах держави в особі Департаменту екології та природних ресурсів Закарпатської обласної державної адміністрації, Державної екологічної інспекції в Закарпатській області до Державного підприємства "Свалявське лісове господарство" з позовом, в якому просить :

-визнати протиправною бездіяльність Державного підприємства "Свалявське лісове господарство" щодо незабепечення проведення робіт із винесення меж лісового заказника місцевого значення "Тесаник" та закріплення їх в натурі;

- зобовязати Державне підприємство "Свалявське лісове господарство" відповідно до вимог чинного законодавства України забезпечити організацію проведення робіт із винесення меж лісового заказника місцевого значення "Тесаник" загальною площею 169,5 га вартістю земельної ділянки 4621926 грн. шляхом закріплення їх в натурі.

Щодо захисту інтересів держави , то прокурор зазначає, що на підставі ПКМУ № 338 від 15.05.2013 року реалізацію державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища на території Закарпатської області покладено на Департамент екології та природних ресурсів Закарпатської ОДА, який не забезпечив виконання ДП "Свалявське ЛГ" природоохоронних заходів., зокрема щодо проведення робіт із винесення меж лісового заказника місцевого значення "Тесаник" та закріплення їх в натурі, що свідчить про неналежне здійснення владних повноважень у вказаній сфері.

Крім того, відповідно до Положення № 21 від 20.02.2023 року про Державну екологічну інспекцію України, остання звертається до суду із позовами щодо визнання протиправними дій чи бездіяльності фізичних і юридичних осіб , фізичних осіб-підприємців, органів державної влади . Однак прокуратуру повідомлено про те, що у звзязку із введенням воєнного стану на території України 13.03.2023 року КМУ прийнято постанову № 303 "Про припинення заходів державного нагляду(контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану ",я кою припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду(контролю) на період воєнного стану. Вищевказані органи із позовами до суду не зверталися, ніяких заходів не здійснювали ні до звернень прокурора ні після цього , що свідчить про бездіяльність вказаних органів, що є достатнім аргументом для підтвердження підстав представництва

27 квітня 2023 року ухвалою ЗОАС відкрито загальне позовне провадження, зобов`язано позивача надати суду належним чином виготовлені копії та належної якості Положення про лісовий заказник місцевого значення "Тесаник", та додані до нього документи.; запропоновано відповідачу надати відзив на позов та докази, які в нього є .

10 травня 2023 року керівник окружної прокуратури надав на вимогу суду копії відповіді Департаменту екології та природних ресурсів Закарпатської обласної державної адміністрації від 14.02.2023 року , копію Положення про заказник "Тесаник" з додатками, копії запитів та листів ГУ Держгеокадастру в Закарпатській області щодо обєктів ПЗФ "Тесаник".

24 травня 2023 року ЗОАС ухвалив:

- Залучити до участі у справі в якості співвідповідача Державне спеціалізоване господарське підприємство «Ліси України» (01601, м. Київ. вул. Шота Руставелі, 9А; код ЄДРПОУ 44768034) в особі Філії «Свалявське лісове господарство» Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» (89300, м. Свалява Закарпатської області, вул. Шевченка, будинок, 59, код ЄДРПОУ ВП: 45025512).

- Залучити в якості третьої особи без самостійних вимог Закарпатську обласну раду, якій направити позов з додатками та дану ухвалу та зобовязати надати суду інформацію щодо заходів контролю за виконанням рішення Закарпатської обласної ради № 1326 від 27.08.2015 року.

19 червня 2023 року від Голови Закарпатської облради надішли пояснення, в яких зазначив, що заходи контролю за виконанням Закарпатською ОДА делегованих повноважень, законодавець передбачив щорічне звітування голови та інших посадових осіб ОДА перед обласною радою про виконання делегованих повноважень. Оскільки Звіт Закарпатської ОДА питань соціально-економічного розвитку області та виконання делегованих повноважень за 2015 рік до облради не надходив, то і відповідно відсутні рішення обласної ради з даного питання.

22 червня 2023 року від Філії «Свалявське лісове господарство» Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» надійшов відзив на позов, в якому викладено заперечення, обгрунтовані наступним.

ДП "Свалявське лісове господарство укладено з ТОВ "ХУСТ- Земля Карпат" договір № 71 про надання послуг по виготовленню технічної документації із землеустрою від 15.09.2022 року. В подальшому внесено зміни - замінено замовника на Філію «Свалявське лісове господарство» Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» та укладено Додаткову угоду про продовження строку дії договору.

На виконання вищевказаного Договору було виготовлено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок , що перебувають у постійному користуванні ДСГП "Ліси України "(Полянське лісництво) згідно Державного акту на право постійного користування землею серія 1-ЗК № 000379 від 14.03.1997 року.

На підставі вищевказаної технічної документації було сформовано земельну ділянку № 21 в межах населеного пункту с.Поляна на території Полянської ОТГ (частина кварталу № 28,30), якій присвоєно кадастровий номер 2124081600:01:001:003, що підтверджується Витягом з ДЗК про земельну ділянку.

Відповідно до ЗУ "Про природно-заповідний фонд України" на вказаній земельній ділянці встановлено обмеження, які відображено на кадастровому плані з кодом обмеження 10.04., лісовий заказник "Тесаник" площею 118,3 га, створений у 2015 році на підставі рішення сесії Закарпатської облради № 1326 ( аркуші 12.13.20,97, 212,213 Техдокументації).

Крім того , на території Голубинської ради Полянське лісництво проведено роботи із винесення меж частини лісового заказника місцевого значення "Тесаник", квартали 31,32 на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель 19.11.2020 року , виготовлено на замовлення ГУ Держгеокадастру у Закарпатській області.

З метою розроблення документації щодо встановлення меж частини лісового заказника "Тесаник", що розташовані в кварталі 31(виділи 4,5. 15-7) Полянського лісництва, загальною площею 51,2 га, 21 березня 2023 року направлено до Карпатського лісового фонду листа щодо отримання погодження Генерального директора на укладення Договору про надання послуг по виготовленню проекту землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду з ФОП ОСОБА_1 .

Отже, Філією «Свалявське лісове господарство» Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» вжито всіх можливих заходів відповідно до наявних повноважень щодо забезпечення винесення меж лісового заказника місцевого значення "Тесаник" в натурі.

Крім того, відповідач зазначає, що з наведених обставин вбачається, що загроза порушення інтересів держави відсутня, оскільки земельні ділянки, на яких розміщений обєкт природно-заповідного фонду є сформованими земельними ділянками лісогосподарського призначення, які відносяться до державної власності та безстроково передані в постійне лісокористування Державному спеціалізованому господарському підприємству «Ліси України».

Також звертає увагу, що відсутня і загроза можливого відчудження земельної ділянки з огляду на розміщення заказника на землях лісогосподарського призначення, а тому вилучення від постійних користувачів лісових ділянок державної власності для несільськогосподарських потреб, зміна їх цільового призначення з метою використання в цілях, не повязаних з веденням лісового господарства та передача земельних ділянок у власність або постійне користування належить до повноважень Уряду.

22 червня 2023 року Філія «Свалявське лісове господарство» Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» подало клопотання про залишення позову без розгляду, мотивуючи тим, що і Департамент екології та природних ресурсів Закарпатської обласної державної адміністрації і Державна екологічна інспекція в Закарпатській області мають повноваження звернення до суду у справах, де предметом позову є порушення вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, а в даній справі йде мова про забезпечення організації проведення робіт із винесення меж лісового заказника місцевого значення "Тесаник" та закріплення їх в натурі, а отже у позивачів відсутнє повноваження на звернення до суду.

Крім того, відповідач звертає увагу, що саме до повноважень Уряду та Міндовкілля віднесені відповідні повноваження у сфері спірних правовідносин і мають право самостійно звернутися до суду з метою здійснення захисту прав та охоронюваних законом інтересів держави., а тому прокурор не може вважатися альтернативним субєктом звернення до суду і замінювати належного субєкта владних повноважень, який може захищати інтереси держави, у звязку з чим у прокурора відсутні підстави звернення до суду з даним позовом.

05 липня 2023 року від керівника окружної прокуратури надійшла заява про уточнення позовних вимог, яка мотивована тим, що зазначені у позовній заяві зобовязання "Свалявського ЛГ" провести роботи з винесення меж лісового заказника "Тесаник" може утруднити виконання рішення суду , у звязку з чим вказане підприємство слід замінити на ДСГП "Ліси України" в особі філії «Свалявське лісове господарство» Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України».

Крім того, словосполучення "організація проведення робіт" без визначення строків виконання вказаних робіт можу утруднити виконання рішення суду та не забезпечити належний захист інтересів держави.

Враховуючи наведене, п. 2 позовних вимог сформулювати в наступній редакції:

- Визнати протиправною бездіяльність Державного підприємства "Свалявське лісове господарство" правонаступником якого є Державне спеціалізоване господарське підприємство «Ліси України» в особі філії «Свалявське лісове господарство» Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» щодо незабепечення проведення робіт із винесення меж лісового заказника місцевого значення "Тесаник" та закріплення їх в натурі ( на місцевості)

- зобовязати Державне спеціалізоване господарське підприємство «Ліси України» в особі філії «Свалявське лісове господарство» Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» відповідно до вимог чинного законодавства України протягом року з дня набрання рішенням суду законної сили забезпечити організацію проведення робіт із винесення меж лісового заказника місцевого значення "Тесаник" загальною площею 169,5 га вартістю земельної ділянки 4621926 грн. шляхом закріплення їх в натурі.

05 липня 2023 року від керівника окружної прокуратури надійшла Відповідь на відзив, де спростовують заперечення відповідача тим, що стаття 25 ЗУ "Про землеустрій" розмежовує технічну документацію на: проект землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення та технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі. За таких обставин. технічна документація щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі, розроблена землевпорядною організацією ТОВ Хуст-Земля-Карпат" не є землевпорядною документацією, що встановлює межі територій та обєктів природно-заповідного фонду.

Крім того, частина лісового заказника "Тесаник" площею 51,2 га не охоплена технічною документацією, що розроблена землевпорядною організацією ТОВ Хуст-Земля-Карпат", яка не погоджена у відповідності до вимог ст. 186 ЗКУ Департаментом екології та природних ресурсів Закарпатської ОДА.

Також звертають увагу, що за відсутності встановлення меж територій природно-заповідного фонду у встановленому порядку порушуються вимоги заповідного режиму.

11 липня 2023 року відповідач подав Заперечення, в яких не погоджується з доводами позивача, наведеними ним у Відповіді на відзив, аргументуючти тим , що на Філію "Свалявське лісове господарство " ДП "Ліси України" відповідно до охоронного зобовязання та вимог законодавства покладено ряд обовязків щодо дотримання на території обєкта природно-заповідного фонду лісовий заказник "Тесаник" вимог, норм та правил , встановлених для заказника, що і складає поняття режим такого обєкта природно-заповідного фонду, а порушення режиму відповідно є порушенням норм та правил встановлених для даного виду обєкту природно-заповідного фонду.

Також зазначають , що проведення заходів щодо виготовлення проектів землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду покладено на центральні органи виконавчої влади та передбачено фінансування вказаних робіт за рахунок Державного бюджету.

Вивчивши матеріали справи , заслухавши представника прокуратури суд дійшов до наступних висновків.

Обставини встановлені судом.

27.08.2015 Закарпатською обласною радою прийнято Рішення № 1326 "Про оголошення обєктів природно-заповідного фонду", яким :

-відповідно до статті 43 ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні"

- на виконання вимог статті 53 Закону України "Про природно-заповідний фонд України "

ВИРІШИЛА:

- 1.Оголосити обєктами природно-заповідного фонду місцевого значення лісові заказники "Приборжавський" на площі 444,8 га, "Ждимирський" на площі 123,9 га. , "Тесаник" на площі 169,5 га без вилучення площі від землекористувача -державного підприємства "Свалявське лісове господарство"

- Департаменту екології та природних ресурсів Закарпатської обласної державної адміністрації внести зміни у перелік територій та обєктів природно-заповідного фонду загальнодержавного та місцевого значення, розташованих на території Закарпатської області згідно з пунктом 1 рішення.

- Контроль за виконанням цього рішення покласти на заступника голови ОДА Рівіса М.М. та постійну комісію обласної ради з питань екології та використання природних ресурсів.

13 лютого 2020 року Розпорядженням № 80 Закарпатської ОДА затверджено "Положення про лісовий заказник місцевого значення " , згідно якого:

- ......1.2.Заказник входить до складу природно-заповідного фонду України та охороняється як національне надбання, щодо якого встановлений особливий режим охорони , відтворення та використання.

1.3. Заказник загальною площею 169,5 га розташований у таких кварталах : 28 ( виділи 15, 16, 20,21,22); 30(виділ1);31(виділи 4,5,15, 16,17) Полянського лісництва ДП "Свалявське лісове господарство"

1.4. Територія , оголошена заказником , не вилучається у Землекористувача.

1.5. Землекористувач бере на себе зобовязання щодо забезпечення режиму охорони та збереження Заказника.

1.6. Межі заказника встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж Заказника у натурі, його межі визначаються відповідно до проекту створення.

2.1. Заказник оголошено з метою збереження і відтворення унікальних букових лісів, наближених до пралісових, які відіграють важливу грунтозахисну і водорегулючу функцію , та рослин , занесених до Червоної книги.

01.04.2020 року Закарпатська обласна державна адміністрація видала ОХОРОННЕ ЗОБОВЯЗАННЯ " № 06-24/846/5.:

1. яке оформлене відповідно до статті 53 ЗУ "Про природно-заповідний фонд України ", рішення Закарпатської облради від 27.08.2015 року № 1326 "Про оголошення обєктів

природно-заповідного фонду"

2.Цим охоронним зобовязанням Державному підприємству "Свалявське лісове господарство" передається під охорону та дотримання встановленого режиму обєкт природно-заповідного фонду місцевого значення -лісовий заказник "Тесаник" загальною площею 169, 5 га у межах :

-кварталу 28 ( виділи 15, 16, 20-22);

-кварталу 30(виділ1);

-кварталу31(виділи 4,5,15-170) Полянського лісництва.

3. Землекористувач зобовязаний:

-дотримуватися встановленого режиму для території (обєкта) природно-заповідного фонду;

- не здійснювати у межах території (обєкта) природно-заповідного фонду забороненої господарської діяльності;

- вживати заходів щодо попередження і ліквідації екологічних наслідків аварій та шкідливого впливу на територію(обєкт) природно-заповідного фонду;

- дотримуватися вимог щодо використння території(обєкта) природно-заповідного фонду;

- забезпечити охорону та збереження цінних природних комплексів території(обєкта) природно-заповідного фонду

4. Землекористувач забезпечує охорону та збереження території , що перебуває у його користуванні.

27.12.2022 року до ЄДР юридичних та фізичних осіб внесено запис про реєстрацію юридичної особи Філії «Свалявське лісове господарство» Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України (Код ЄДРПОУ 45025512)

08 лютого 2023 року Мукачівська окружна прокуратура звернулася до Директора Департамента екології та природніх ресурсів Закарпатської обласної державної адміністрації із запитом щодо надання інформації чи розроблялись та погоджувались проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій заказника місцевого значення "Тесаник", чи надходили які-небудь запити з цих питань від земелекористувача ДП "Свалявське лісове господарство". Також просили надати відомості про те, які заходи вживались Департаментом екології та природніх ресурсів Закарпатської ОДА щодо встановлення меж в натурі заказника місцевого значення "Тесаник", а також які заходи вживатимуться в майбутньому щодо усунення порушень вимог природоохоронного законодавства з цих питань.

09 лютого 2023 року Мукачівська окружна прокуратура звернулася до Голови ліквідаційної комісії ДП "Свалявське ЛГ" з проханням надати інформацію про те , які заходи вживались, зокрема, чи укладались договори щодо розробки або з виготовлення проекту землеустрою щодо організації і встановлення меж територій заказника місцевого значення "Тесаник", загальною площею 169,5 га розташованого на території Полянського лісництва ДП "Свалявське лісове господарство".

09 лютого 2023 року Мукачівська окружна прокуратура звернулася до ГУ Держгеокадастру в Закарпатській області з проханням надати інформацію чи розроблялись або погоджувались проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж в натурі лісового заказника місцевого значення "Тесаник" загальною площею 169,5 га, розташованого на території Полянського лісництва ДП "Свалявське лісове господарство".

14 лютого 2023 року директор Департаменту екології та природних ресурсів Закарпатської ОДА надав відповідь Мукачівській окружній прокуратурі на запит про надання документів та інформації щодо заходів з встановлення меж території та обєктів природно-заповідного фонду місцевого значення -лісового заказника "Тесаник" повідомив. що з метою вжиття заходів щодо встановлення меж території та обєктів природно-заповідного фонду місцевого значення, внесення відомостей про них до Державного земельного кадастру, обласною військовою адміністрацією надіслано до землекористувачів та Державної екологічної інспекції у Закарпатській області листа від 28.09.22№ 9715/06-11 та від 26.12.022 № 9715/06-11/1 для відповідного реагування.

Станом на 14.02.2023 до структурного підрозділу облдержадміністрації у сфері охорони навколишнього природного середовища не надходив проект землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду місцевого значення -лісового заказника "Тесаник", а також інформація від Державної екологічної інспекції щодо заходів державного контролю з даного питання не надходила.

16.02.2023 року начальник ГУ Держгеокадастру в Закарпатській області надіслав відповідь на запит прокуратури від 09.02.23 року , де вказав, що проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж в натурі лісового заказника місцевого значення "Тесаник" загальною площею 169,5 га, розташованого на території Полянського лісництва ДП "Свалявське лісове господарство на погодження до відділу не надходили.

01 березня 2023 року директор філії "Свалявське лісове господарство " ДП "Ліси України" надав відповідь на запит окружної прокуратури, що правонаступником ДП "Свалявське лісове господарство " є Філія "Свалявське лісове господарство" ДП "Ліси України" . і 15.09.2022 року, яке уклало договір № 71 з ТОВ "ХУСТ-ЗЕМЛЯ Карпат" про надання послуг по виготовленню технічної документації із землеустрою від 15.09.2022 року, а отже технічна документація із землеустрою щодо встановлення меж в натурі лісового заказника місцевого значення "Тесаник" загальною площею 169,5 га, розташованого на території Полянського лісництва знаходиться в процесі виготовлення.

14.03.2023 року Мукачівська окружна прокуратура звернулася до ГУ Держгеокадастру в Закарпатській області з проханням надати інформацію чи вносились до Державного земельного кадастру відомості щодо наявності обмежень встановлених на земельній ділянці 2124081600:02:002:0030 зумовлених розміщенням на ній обєкта природно-заповідного фонду.

17.03.2023 року начальник ГУ Держгеокадастру в Закарпатській області надіслав відповідь на запит прокуратури від 14.03.23 року, де вказав, що відповідно до відомостей ДЗК земельна ділянка 2124081600:02:002:0030 площею 387,0000 га, цільова призначення: для ведення лісового господарства і повязаних з ним послуг (09.01), зареєстрована 31.12.2020 на підставі Технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель державної власності лісогосподарського призначення за адресою:

-земельні ділянка № 1 -Закарпатська область , Свалявський район на території Голубинської сільської ради, Полянське лісництво, квартали 31,32 за межами населеного пункту ;

- наявне обмеження - прибережна захисна смуга вздовж річок, навколо водойм та на островах площею 38,6334 га, що підтверджується витягом із Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 16.03.2023 .( додаток у фалах)

15.09.2022року між Державним підприємством "Свалявське лісове господарство"(замовник) та ТОВ "ХУСТ-Земля-Карпат" (виконавець) укладено Договір № 71 про надання послуг по виготовленню технічної документації із земелеустрою:

Предмет договору: виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі загальною орієнтовною площею 34909 га для веденння лісового господарства та повязаних ним послуг, які знаходяться на території Плосківського , Полянського , Ганьковицького, Свалявського, Дусинського, Березнаківського лісництва

Технічна документація із землеустрою згідно вищевказаного Договору № 71 наступного змісту:

-щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), що перебувають у постійному користуванні ДСГП "Ліси України" згідно державного акту на право постійного користування землею 1-ЗК № 000379, зареєстрованого за № 79 від 14.03.1997 року для ведення лісового господарства і повзяаних з ним послуг( квартали 1-30,№ 33-38).Загальна площа всіх земельних ділянок складає 6235,5820 га.

В Роздіді 4 (Камеральні роботи) зазначено,

- що лісовий заказник місцевого значення "Тесаник" площею 118,3 га у межах кварталу 28(виділи 15,16,20,21,22). кварталу № 30 виділ 1 для охорони та збереження високопродуктивних різновікових букових насаджень з віком дерев бука переважно 60-85 років, але з порівняно значною участю дерев віком 100-170 років.

-код обмежень 10.04.(території та обєкти природно-заповідного фонду)-заказник).-Таблиця 21

-Додаток до кадастрового плану земельної ділянки : Відомості про перенесення в натуру (на місцевість) меж охоронних зон, прибережних захисних смуг і пляжних зон, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон і зон особливого режиму використання земель та меж земельної ділянки № 21. Площа земельної ділянки: 118,3000 га.. Територія та обєкт природно-заповідного фонду:лісовий занаказник "Тесаник" площею 118,3000га.

09 березня 2023 року згідно Витягу з ДЗК була сформована земельна ділянка 118,3000 га. за кадастровим № 2124081600:01:001:0003.

21 березня 2023 року директор Філії «Свалявське лісове господарство» Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України" направив в Карпатский лісовий офіс "ДП "Ліси України" лист, в якому прсив звернутися до Генерального директора підприємства для отримання погодження та укладення Договору про надання послуг по виготовленню проекту землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду з фзичною особою-підприємцем Деяк Н.В. З предметом договору " 51.2 га лісового заказника "Тесаник".

Мотиви та норми права застосовані судом.

Закон України " Про природно-заповідний фонд України" (№2456-XII) визначає правові основи організації, охорони, ефективного використання природно-заповідного фонду України, відтворення його природних комплексів та об`єктів.

Природно-заповідний фонд становлять ділянки суші і водного простору, природні комплекси та об`єкти яких мають особливу природоохоронну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність і виділені з метою збереження природної різноманітності ландшафтів, генофонду тваринного і рослинного світу, підтримання загального екологічного балансу та забезпечення фонового моніторингу навколишнього природного середовища.

У зв`язку з цим законодавством України природно-заповідний фонд охороняється як національне надбання, щодо якого встановлюється особливий режим охорони, відтворення і використання. Україна розглядає цей фонд як складову частину світової системи природних територій та об`єктів, що перебувають під особливою охороною.

Згідно ст. 7 Закону №2456-XII межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

Уповноваженими органами державного управління в галузі організації, охорони та використання природно-заповідного фонду є центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації.

Для забезпечення державного управління територіями та об`єктами природно-заповідного фонду можуть утворюватися спеціальні підрозділи центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій

Управління територіями та об`єктами природно-заповідного фонду, для яких не створюються спеціальні адміністрації, здійснюється підприємствами, установами та організаціями, у віданні яких перебувають ці території та об`єкти..( ст. 11,12 Закону №2456-XII).

Режим територій та об`єктів природно-заповідного фонду - це сукупність науково-обгрунтованих екологічних вимог, норм і правил, які визначають правовий статус, призначення цих територій та об`єктів, характер допустимої діяльності в них, порядок охорони, використання і відтворення їх природних комплексів.

Режим територій та об`єктів природно-заповідного фонду визначається відповідно до цього Закону з урахуванням їх класифікації та цільового призначення.

З метою визначення та обґрунтування заходів щодо провадження відповідно до законодавства та вимог міжнародних договорів природоохоронної, науково-дослідної, рекреаційної, господарської діяльності, охорони, відтворення та використання природних комплексів та об`єктів, які передбачається здійснити протягом п`яти років, а також стратегії розвитку об`єкта природно-заповідного фонду на десять років розробляється проект організації території об`єкта природно-заповідного фонду.( ст. 14 Закону №2456-XII).

Витрати, пов`язані із забезпеченням режиму охорони заказників, пам`яток природи, заповідних урочищ та парків-пам`яток садово-паркового мистецтва, здійснюються за рахунок підприємств, установ, організацій, інших землевласників та землекористувачів, на території яких вони знаходяться.( ст. 46 Закону №2456-XII).

Рішення про організацію чи оголошення територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та встановлення охоронних зон територій та об`єктів природно-заповідного фонду приймається Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими радами.

Території та об`єкти природно-заповідного фонду або їх частини, що створюються чи оголошуються без вилучення земельних ділянок, що вони займають, передаються під охорону підприємствам, установам, організаціям і громадянам обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища з оформленням охоронного зобов`язання.( стаття 53 Закону №2456-XII).

Заказниками оголошуються природні території (акваторії) з метою збереження і відтворення природних комплексів чи їх окремих компонентів.(ст. 25 Закону №2456-XII)

Державний контроль за додержанням режиму територій та об`єктів природно-заповідного фонду здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення та охорони природних ресурсів, посадовими особами служби державної охорони природно-заповідного фонду України та іншими уповноваженими законом державними органами.( ст. 62 Закону №2456-XII)

Відповідно до ст. 19 Земельного кодексу України (ЗКУ) землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії:

а) землі сільськогосподарського призначення;

б) землі житлової та громадської забудови;

в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення;

г) землі оздоровчого призначення;

ґ) землі рекреаційного призначення;

д) землі історико-культурного призначення;

е) землі лісогосподарського призначення;

є) землі водного фонду;

ж) землі промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення.

Земельна ділянка, яка за основним цільовим призначенням належить до відповідної категорії земель, відноситься в порядку, визначеному цим Кодексом, до певного виду цільового призначення, що характеризує конкретний напрям її використання та її правовий режим.

Стаття 45 ЗКУ визначає використання земель природно-заповідного фонду:

1. Землі природно-заповідного фонду можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності.2. Порядок використання земель природно-заповідного фонду визначається законом.

За ст. 57 ЗКУ фізичні та юридичні особи мають право на віднесення до земель лісогосподарського призначення земельних ділянок (у тому числі самозалісених), що перебувають у їх власності і належать до усіх категорій земель (крім земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення), а також на ведення на них лісового господарства.. Порядок використання земель лісогосподарського призначення визначається законом.

Згідно ст. 188 ЗКУ державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Відповідно до статті 25 ЗУ "Про землеустрій" ( №858-IV) видами документації , серед іншого ,є: проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій:

- природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення,

оздоровчого,

рекреаційного,

історико-культурного,

лісогосподарського призначення,

земель водного фонду та водоохоронних зон,

обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів

Стаття 47 Закону (858-IV) визначає форму і зміст проекту землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, , а також оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів

Проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів розробляються з метою:

а) збереження природного різноманіття ландшафтів, охорони довкілля, підтримання екологічного балансу;

б) створення місць для організованого лікування та оздоровлення людей, масового відпочинку і туризму;

в) створення приміських зелених зон, збереження і використання об`єктів культурної спадщини;

г) проведення науково-дослідних робіт;

ґ) встановлення меж водоохоронних зон та прибережних захисних смуг;

д) визначення в натурі (на місцевості) меж охоронних зон та інших обмежень у використанні земель, встановлених законами та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами, а також інформування про такі обмеження землевласників, землекористувачів, інших фізичних та юридичних осіб.

Межі територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон встановлюються і по суходолу, і по водному простору.

Рішення про затвердження проектів землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон одночасно є рішенням про встановлення меж таких територій.

Відомості про межі територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, межі обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів вносяться до Державного земельного кадастру.

Судом із врахуванням аналізу вищевказаного законодавства встановлено, що відповідачем на виконання природоохоронного зобовзяання повинен був бути розроблений окремий проект землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення на всю територію земельної ділянки вказану у рішенні Закарпатської облради № 1326 "Про оголошення обєктів природно-заповідного фонду", а саме : на територію заказника місцевого значення "Тесаник" загальною площею 169,5 га., що відповідачем не зроблено.

Судом також встановлено , що всупереч статті 47 Закону (858-IV) відсутнє рішення про затвердження проекту землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, яке одночасно є рішенням про встановлення меж таких територій.

Посилання відповідача в обгрунтування виконання зобовязання на Договір № 71 про надання послуг по виготовленню технічної документації із землеустрою та саму Технічну документацію із землеустрою згідно вищевказаного Договору № 71 суд критично оцінює , оскільки ця документація не є проектом землеустрою природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення на територію заказника місцевого значення "Тесаник" загальною площею 169,5 га., а є технічною документацію щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), що перебувають у постійному користуванні ДСГП "Ліси України" згідно державного акту на право постійного користування землею 1-ЗК № 000379, зареєстрованого за № 79 від 14.03.1997 року для ведення лісового господарства і повязаних з ним послуг( квартали 1-30,№ 33-38).Загальна площа всіх земельних ділянок складає 6235,5820 га., де серед іншого міститься інформація щодо лісового заказника місцевого значення "Тесаник" площею 118,3 га у межах кварталу 28(виділи 15,16,20,21,22). кварталу № 30 виділ 1 .

Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Пунктом з статті 131-1 Конституції України передбачено, що прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Відповідно до ч.3 ст.53 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Згідно із частиною 4 цієї статті прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу.

У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача (ч.З ст.53 КАС України).

Згідно з ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Оскільки органи уповноважені здійснювати контроль та нагляд за виконанням відповідачем охоронного зобовязання та забезпечення режиму охорони заказника , а саме Департамент екології та природних ресурсів Закарпатської обласної державної адміністрації, Державна екологічна інспекція в Закарпатській області у відповідності до своїх повноважень зазначених у Положеннях про органи не здійснювали ніяких заходів , чим допустили бездіяльність , повноваження щодо подання даного позову у них відсутні, то прокурор в інтересах держави у відповідності до підстав ст. 23 ЗУ "Про прокуратуру" вжив заходи представницького характеру і звернувся до суду з даним позовом. в інтересах держави.

Судом враховано позицію Верховного Суду у справі № 260/2609/21 щодо представництва прокуратури

Відповідно до вимог частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідач вказаного обов`язку не виконав, у матеріалах справи відсутні належні та допустимі докази щодо правомірності оскаржуваної прокурором бездіяльності.

Щодо зазначення прокурором в уточненій позовній заяві конкретного терміну -1 рік для виконання відповідачем комплексу робіт із винесення меж лісового заказника місцевого значення "Тесаник" та акріплення їх в натурі( на місцевості) загальною площею 169,5 га , то суд зауважує, що нормами статті 245 КАСУ таке повноваження суду при винесенні рішення не передбачено.

Водночас , у відповідності до ч. 6 ст. 246 КАСУ та ст. 382 КАСУ суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.

Отже, йдеться про повноваження застосувати заходи контролю для ефективної реалізації рішення та його виконання , у звязку з чим суд вважає за доцільне зобовязати відповідача надати суду Звіт про виконання рішення суду з наданням достатнього строку для виконання рішення суду.

Керуючись статтями 6, 9, 72-76, 242 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

В И Р І Ш И В:

Визнати протиправною бездіяльність Державного підприємства "Свалявське лісове господарство", правонаступником якого є Державне спеціалізоване господарське підприємство «Ліси України» в особі філії "Свалявське лісове господарство" щодо незабезпечення проведення робіт із винесення меж лісового заказника місцевого значення "Тесаник", закріплення їх в натурі( на місцевості) .

Зобовязати Державне спеціалізоване господарське підприємство «Ліси України» в особі філії "Свалявське лісове господарство" здійснити роботи із винесення меж лісового заказника місцевого значення "Тесаник", закріпити їх в натурі( на місцевості) загальною площею 169,5 га .

Зобовязати Державне спеціалізоване господарське підприємство «Ліси України» в особі філії "Свалявське лісове господарство" надати суду звіт про виконання даного рішення не пізніше ніж вісім місяців з дня набрання рішенням законної сили.

Копію звіту надіслати всім учасникам судового розгляду, надавши суду підтвердження

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня виготовлення повного текст у судового рішення до Восьмого апеляційного адмінсуду.

СуддяЗ.Б.Плеханова

Повнийтекст рішення виготовлено та підписано 09 жовтня 2023 року

СудЗакарпатський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.09.2023
Оприлюднено11.10.2023
Номер документу114022588
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —260/2872/23

Ухвала від 01.10.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Плеханова З.Б.

Ухвала від 03.09.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Плеханова З.Б.

Ухвала від 10.07.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Плеханова З.Б.

Ухвала від 23.10.2023

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Плеханова З.Б.

Ухвала від 28.09.2023

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Плеханова З.Б.

Рішення від 28.09.2023

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Плеханова З.Б.

Ухвала від 12.07.2023

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Плеханова З.Б.

Ухвала від 24.05.2023

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Плеханова З.Б.

Ухвала від 27.04.2023

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Плеханова З.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні