Рішення
від 09.10.2023 по справі 420/13640/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/13640/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 жовтня 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді ТанцюриК.О., розглянувши у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю БОНЕЛЕТ до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення,-

В С Т А Н О В И В:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю БОНЕЛЕТ до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 22 березня 2023 року №4385/15-32-07-07-23, видане Головним управлінням ДПС в Одеській області про застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю пені за порушення термінів розрахунків у сфері ЗЕД, код платежу 21081000, у сумі 204224,10 грн.

Ухвалою суду від 19.06.2023 відкрито провадження у справі та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.

В обґрунтування позовних вимог позивач у позовній заяві зазначив, що не погоджується із прийняттям податкового повідомлення - рішення від 22 березня 2023 року №4385/15-32-07-07-23, видане Головним управлінням ДПС в Одеській області про застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю пені за порушення термінів розрахунків у сфері ЗЕД, код платежу 21081000, у сумі 204 224,10 грн та просить суд його скасувати. Позивач зазначив, що 11.11.2021 ТОВ «БОНЕЛЕТ» (в якості покупця) було укладено договір купівлі - продажу саджанців №б/н з нерезидентом VIVAI F.LLi ZANZI di Carlo ZanziC.s.s., Італія (в якості продавця), відповідно до умов якого продавець продає, а покупець купує саджанці яблуні сорту Голден Делішес підщепа М9 в кількості 10 200 шт., та сорту Айдаред на підщепі М9 в кількості 10. 200 шт., саджанці груші сорту Конфедерація підщепа ІС2-10 в кількості 11 680 шт., відповідно до базисних умов поставки FСА «Виа дель Гордо, 137, округ Гордо Феррара - Італія» ІНКОТЕРМС 2010; загальна ціна договору 136 628 євро, валюта платежу євро, умови оплати: протягом 10-ти робочих днів від моменту укладення цього договору, покупець переказує на користь продавця авансову оплату саджанців у розмірі 20% ціни договору, а саме 27 325,60 євро, протягом 10-ти робочих днів від моменту отримання повідомлення продавця про готовність до поставки саджанців, покупець переказує на користь продавця авансову оплату у розмірі 80% ціни договору, а саме 109 301,40 євро; тобто згідно умов договору поставка товару мала здійснюватись однією партією на умовах повної попередньої оплати всієї партії товару. Позивач зазначив, що згідно умов Договору купівлі-продажу саджанців, обов`язок продавця з поставки саджанців має бути виконаний не пізніше 25 квітня 2022 року та на виконання умов вказаного договору купівлі-продажу саджанців від 11.11.2021 р. №б/н, з поточного рахунку ТОВ «БОНЕЛЕТ» № НОМЕР_1 , відкритого в ПАТ «БАНК ВОСТОК», 24.11.2021 року була здійснена попередня оплата на користь нерезидента VIVAI F.LLi ZANZI di Carlo ZanziC.s.s., Італія, в загальній сумі 27 325,60 євро. Указом Президента України №64/2022 від 24 лютого 2022 року «Про введення воєнного стану в Україні», в Україні було запроваджено воєнний стан, який триває до цього часу та того ж дня пунктом 14 постанови Правління НБУ №18 від 24 лютого 2022 року «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» (далі - Постанова №18) було визначено: увести мораторій на здійснення транскордонних валютних платежів (крім підприємств та установ, що забезпечують виконання мобілізаційних планів (завдань) та Уряду, окремих дозволів НБУ). Постановою Правління НБУ №21 від 24 лютого 2022 року до Постанови №18 було внесено зміни, зокрема у п.14 Постанови №18 було передбачено можливість для уповноважених установ здійснювати за дорученням клієнтів транскордонні перекази валютних цінностей з України у випадку здійснення операцій критичного імпорту за переліком, затвердженим Кабінетом Міністрів України. Постановою КМУ №153 від 24 лютого 2022 року був затверджений Перелік товарів критичного імпорту, проте до нього не ввійшли саджанці плодових дерев. Саджанці (код товару згідно УКТЗЕД 060220) були включені по переліку товарів критичного імпорту лише постановою КМУ №553 від 03 травня 2022 року, яка набула чинності 12 травня 2022 року. Отже, як вказав позивач, у період з 24 лютого 2022 року по 11 травня 2022 року включно ТОР «БОНЕЛЕТ» не мало можливості здійснити остаточну оплату за саджанці згідно договору, при цьому неможливість оплати була зумовлена об`єктивними та непередбачуваними обставинами, незалежними від волі ТОВ «БОНЕЛЕТ». Позивач зазначив, що 01 березня 2022 року ТОВ «БОНЕЛЕТ» надіслало продавцю VIVAI F.LLi ZANZI di Carlo ZanziC.s.s., Італія засобами електронної пошти повідомлення про форс-мажорні обставини та 23 травня 2022 року VIVAI F.LLi ZANZI di Carlo ZanziC.s.s., Італія засобами електронної пошти повідомило ТОВ «БОНЕЛЕТ», що всі рослини, які були заброньовані для ТОВ «БОНЕЛЕТ», пересаджені у розплідник та протягом наступного сезону, у березні 2023 року, можуть бути поставлені, з врахуванням передоплати, сплаченої у листопаді 2021 року. Як вказав позивач, регіональна торгово-промислова палата Миколаївської області 15 липни 2022 року видала ТОВ «БОНЕЛЕТ» сертифікат №4800-22-0429 про форс-мажорні обставини, яким засвідчила форс-мажорні обставини на боці ТОВ «БОНЕЛЕТ»: заборона в період запроваджений воєнного стану здійснювати за дорученням клієнтів транскордонні перекази валютних цінностей з України, крім імпортних операцій резидентів з купівлі товарів критичного імпорту за переліком, затвердженим Кабінетом Міністрів України, які унеможливили виконання зобов`язань здійснити авансову оплату саджанців згідно Договору купівлі-продажу саджанців №б/н від 11.11.2021 на користь VIVAI F.LLi ZANZI di Carlo ZanziC.s.s., Італія та забезпечити надання транспортного засобу під завантаження, у період з 24 лютого 2022 року по 12 травня 2022 року. Позивач, посилаючись на норми діючого законодавства та обставини справи зазначив, що відповідач протиправно не врахував сертифікат №4800-22-0429 про форс-мажорні обставини, а застосування позивачем наданої ч.6 ст.13 Закону про валюту можливості зупинити строк розрахунків за імпортною операцією мало за мету не зловживання правом заради уникнення повернення суми передоплати за товар в Україну, а навпаки - досягнення максимального економічного ефекту від імпортної операції в межах наданого законом прав на зупинення строку розрахунків,.

03.07.2023 до суду від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву у якому відповідач вказав, що не погоджується із позовними вимогами позивача та просить суд відмовити у задоволенні позову у повному обсязі. Так, відповідач вказав, що відповідно до МД ІМ 40 ДЕ № 23UА500500003564U4 від 05.02.2023 (попередня МД ІМ 40 ЕЕ № UА500000/2023/902440 від 28.01.2023) нерезидентом VIVAI F.LLi ZANZI di Carlo ZanziC.s.s., Італія було поставлено товар (код - 602904800: Живі дерева для відкритого грунту: саджанці яблуні, кніп 7+, сорт "Гала", підщепа PLANTS OF APPLE KNIP:GALA/М9. Всього 6280шт.,) на загальну суму 27318,00євро (1 097429,62грн). Відповідач зазначив, що враховуючи положення абзацу 38 ст. 1 Закону України від 16.04.1991 № 959-ХІІ «Про зовнішньоекономічну діяльність» (зі змінами та доповненнями) «..моментом здійснення імпорту є момент перетину товару митного кордону України або переходу права власності на товар, що експортується або імпортується від продавця до покупця», а також дослідивши всі надані первинні документи, встановлено, що товар надійшов на митну територію з порушення термінів розрахунків (66 календарних днів). Водночас відповідач вказав, що зазначеним сертифікатом №4800-22-0429 від 15.07.2022 засвідчено форс-мажорні обставини лише щодо заборони в період запровадження воєнного стану здійснювати транскордонні перекази валютних цінностей з України, а саме здійснити авансову оплату саджанців у розмірі 109 302,40 (Сто дев`ять тисяч триста два) євро 40 євроцентів та забезпечити надання транспортного засобу під завантаження у місці поставки, визначеному Договором, у термін: 25 квітня 2022 року, за Договором купівлі-продажу саджанців № б/н від 11.11.2021 року, укладеному з компанією VIVAI F.LLi ZANZI di Carlo ZanziC.s.s., Італія. Таким чином, зазначений сертифікат не доводить форс-мажорні обставини які унеможливили своєчасно завершення імпортної операції по договору купівлі-продажу саджанців № б/н від 11.11.2021 після здійснення платежу від 24.11.2021 у розмірі 27 325,60 євро.

31.07.2023 до суду від представника позивача надійшла відповідь на відзив у якій позивач, посилаючись на обґрунтування викладені у адміністративному позові, просить суд задовольнити позов у повному обсязі.

Дослідивши письмові докази по справі, судом встановлено наступне.

У період з 14.02.2023 по 20.02.2023 Головним управлінням ДПС в Одеській області проведено документальну позапланову виїзну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю БОНЕЛЕТ, за результатами якої складено акт перевірки від 27.02.2203 №3164/15-32-07-07-18.

У ході перевірки встановлено порушення ТОВ БОНЕЛЕТ пунктів 1, 3 ст.13 Закону України «Про валюту і валютні операції» та п.2.1 розділу ІІ Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого постановою Правління НБУ від 02.01.2019 №5 в частині несвоєчасного надходження імпортного товару по договору купівлі - продажу саджанців від 11.11.2021 №б/н укладеному з нерезидентом VIVAI F.LLi ZANZI di Carlo ZanziC.s.s., Італія у загальній сумі 27 325,60 євро(а.с.131-137).

22.03.2023 Головним управлінням ДПС в Одеській області прийнято податкове повідомлення рішення №4385/15-32-07-07-23, яким нараховано штрафні (фінансові) санкції у розмірі 204 224,10грн(а.с.140-141).

Відповідно до вимог ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові засади здійснення валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду, права та обов`язки суб`єктів валютних операцій і уповноважених установ та встановлює відповідальність за порушення ними валютного законодавства визначені Законом України «Про валюту і валютні операції» 21 червня 2018 року № 2473-VIII.

Особливості встановлення граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів визначені ст.13 Закону України «Про валюту і валютні операції».

Частиною 1 ст.13 Закону України «Про валюту і валютні операції» встановлено, що Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів. Національний банк України має право встановлювати винятки та (або) особливості запровадження цього заходу захисту для окремих товарів та (або) галузей економіки за поданням Кабінету Міністрів України. Граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів не застосовуються щодо розрахунків, пов`язаних з договорами про участь у розподілі пропускної спроможності, а також щодо грошового забезпечення (кредитних лімітів) з метою участі в аукціонах з розподілу пропускної спроможності міждержавних перетинів. Національний банк України має право встановлювати мінімальні граничні суми операцій з експорту та імпорту товарів, на які поширюються встановлені відповідно до цього Закону граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.

Згідно із ч.2 ст.13 Закону України «Про валюту і валютні операції» у разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з експорту товарів грошові кошти підлягають зарахуванню на рахунки резидентів у банках України у строки, зазначені в договорах, але не пізніше строку та в обсязі, встановлених Національним банком України. Строк виплати заборгованості обчислюється з дня митного оформлення продукції, що експортується, а в разі експорту робіт, послуг, прав інтелектуальної власності та (або) інших немайнових прав - з дня оформлення у письмовій формі (у паперовому або електронному вигляді) акта, рахунка (інвойсу) або іншого документа, що засвідчує їх надання.

Відповідно до ч.3 ст.13 Закону України «Про валюту і валютні операції» у разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з імпорту товарів їх поставка має здійснюватися у строки, зазначені в договорах, але не пізніше встановленого Національним банком України граничного строку розрахунків з дня здійснення авансового платежу (попередньої оплати).

Положеннями ч. 4 ст.13 Закону України «Про валюту і валютні операції» передбачено, що за окремими операціями з експорту та імпорту товарів граничні строки розрахунків, встановлені Національним банком України, можуть бути подовжені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері економічного розвитку, шляхом видачі висновку. Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері економічного розвитку, приймає рішення про видачу чи відмову у видачі зазначеного висновку протягом десяти робочих днів з дня отримання відповідної заяви. Інформація про виданий висновок оприлюднюється на офіційному веб-сайті цього органу не пізніше наступного робочого дня після видачі висновку. Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері економічного розвитку, протягом п`яти робочих днів з дня видачі висновку, зазначеного в абзаці першому цієї частини, інформує Національний банк України та центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, про видачу такого висновку. Порядок видачі висновку, у тому числі перелік документів, які подаються для видачі висновку, підстави для відмови у видачі висновку або залишення документів без розгляду, включаючи перелік товарів, за якими документи для видачі висновку підлягають залишенню без розгляду, встановлюється Кабінетом Міністрів України. Видача висновку здійснюється безоплатно.

Частиною 5 ст.13 Закону України «Про валюту і валютні операції» передбачено, що порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно із цією статтею, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару).

Відповідно до ч.6 ст.13 Закону України «Про валюту і валютні операції» у разі якщо виконання договору, передбаченого частинами другою або третьою цієї статті, зупиняється у зв`язку з виникненням форс-мажорних обставин, перебіг строку розрахунків, установленого згідно з частиною першою цієї статті, та нарахування пені відповідно до частини п`ятої цієї статті зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких обставин. Підтвердженням виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин є відповідна довідка уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту).

Відповідно до п. 21 Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого постановою Правління Національного банку України 02.01.2019 № 5 граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 365 календарних днів. Граничні строки розрахунків, зазначені в пункті 21 розділу II цього Положення: 1) не поширюються на операцію з експорту, імпорту товарів (уключаючи незавершені розрахунки за операцією), сума якої (в еквіваленті за офіційним курсом гривні до іноземних валют, установленим Національним банком на дату здійснення операції) є меншою, ніж розмір, передбачений статтею 20 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" (далі - незначна сума), крім дроблення операцій з експорту товарів або дроблення валютних операцій; застосовуються з урахуванням установлених Національним банком за поданням Кабінету Міністрів України, відповідно до абзацу другого частини першої статті 13 Закону України "Про валюту і валютні операції" (далі - Закон про валюту), винятків та (або) особливостей для окремих товарів, та (або) галузей економіки.

Під час з`ясування офіційних обставин справи судом встановлено, що 11.11.2021 ТОВ «БОНЕЛЕТ» було укладено договір купівлі - продажу саджанців №б/н з нерезидентом VIVAI F.LLi ZANZI di Carlo ZanziC.s.s., Італія, відповідно до умов якого продавець продає, а покупець купує саджанці яблуні сорту Голден Делішес підщепа М9 в кількості 10 200 шт., та сорту Айдаред на підщепі М9 в кількості 10. 200 шт., саджанці груші сорту Конфедерація підщепа ІС2-10 в кількості 11680 шт., відповідно до базисних умов поставки FСА(а.с.166-173).

На виконання умов вказаного договору купівлі-продажу саджанців від 11.11.2021 №б/н, з поточного рахунку ТОВ «БОНЕЛЕТ» № НОМЕР_1 , відкритого в ПАТ «БАНК ВОСТОК», 24.11.2021 року була здійснена попередня оплата на користь нерезидента VIVAI F.LLi ZANZI di Carlo ZanziC.s.s., Італія, в загальній сумі 27 325,60 євро(а.с.93).

Указом Президента України №64/2022 від 24 лютого 2022 року «Про введення воєнного стану в Україні», в Україні було запроваджено воєнний стан.

Пунктом 14 постанови Правління НБУ №18 від 24 лютого 2022 року «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» було визначено: увести мораторій на здійснення транскордонних валютних платежів (крім підприємств та установ, що забезпечують виконання мобілізаційних планів (завдань) та Уряду, окремих дозволів НБУ).

Постановою Правління НБУ №21 від 24 лютого 2022 року до Постанови №18 було внесено зміни, зокрема у п.14 Постанови №18 та зазначено, що уповноваженим установам забороняється здійснювати за дорученням клієнтів транскордонні перекази валютних цінностей з України, крім випадків здійснення: 1) власних операцій банків, уключаючи розрахунки з міжнародними платіжними системами; 2) імпортних операцій резидентів з купівлі товарів критичного імпорту за переліком, затвердженим Кабінетом Міністрів України; 3) валютних операцій МФО, уключаючи представництва МФО, а також валютних операцій резидентів та нерезидентів з переказу коштів в іноземній/національній валюті з метою розрахунків з МФО або з його представництвом; 4) валютних операцій резидентами та нерезидентами для проведення мобілізаційних та інших заходів (потреб), визначених законами України, що регулюють відносини у сферах забезпечення національної безпеки та оборони; 5) операцій з оплати витрат на лікування в медичних закладах іноземної держави, оплати витрат на транспортування хворих, оплати витрат, пов`язаних зі смертю громадян за кордоном (транспортні витрати та витрати на поховання); 6) на підставі окремих дозволів (рішень) Національного банку України, що приймаються на підставі звернень Кабінету Міністрів України, міністерств та інших державних органів України; 7) переказів на користь дипломатичних представництв, консульських установ України за кордоном";

Постановою Кабінету Міністрів від 3 травня 2022 № 553 «Про внесення змін у додаток до постанови Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2022 р. № 153» внесено у додаток до постанови Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2022 р. №153 Про перелік товарів критичного імпорту - із змінами, внесеними постановами Кабінету Міністрів України від 26 лютого 2022 р. № 161, від 28 лютого 2022 р. № 167, від 1 березня 2022 р. № 173, від 5 березня 2022 р. № 203, від 8 березня 2022 р. № 226, від 10 березня 2022 р. № 244, від 13 березня 2022 р. № 266, від 16 березня 2022 р. № 289, від 19 березня 2022 р. № 324, від 26 березня 2022 р. № 371, зміни, що додаються та доповнено до товарів критичного імпорту, товар згідно коду УКТЗЕД 060220 «Інші живі рослини (включаючи їх коріння), живці та підщепи; міцелій грибів: дерева, кущі та чагарники з їстівними плодами або горіхами, щеплені чи не щеплені». Зазначена постанова набрала чинності 12.05.2022.

За таких обставин, суд приходить до висновку, що у період з 24 лютого 2022 року по 112 травня 2022 року була відсутня можливість здійснити остаточну оплату за саджанці згідно умов договору.

В свою чергу, судом встановлено, що під час перевірки ТОВ «БОНЕЛЕТ» надано перевіряючим Сертифікат Регіонального торгово промислової палати Миколаївської області №4800-22-0429 від 15.07.2022(а.с.185 - 186).

Зі змісту вказаного сертифікату від 15.07.2022 вбачається, що Регіональна торгово промислова палата Миколаївської області, на підставі ст.ст. 14, 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні», Регламенту засвідчення Торгово-промисловою палатою України та регіональними торгово-промисловими палатами форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), затвердженого рішенням Президії ТПП України від 18.12.2014 р. №44(5), із змінами та доповненнями, засвідчила форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили): заборона в період запровадження воєнного стану здійснювати за дорученням клієнтів транскордонні перекази валютних цінностей з України, крім імпортних операцій резидентів з купівлі товарів критичного імпорту за переліком, затвердженим Кабінетом Міністрів України; ТОВ «БОНЕЛЕТ» щодо обов`язку (зобов`язання), а саме: здійснити авансову оплату саджанців яблуні книп сорту Голден Делішес підщепа М9 в кількості 10.200шт.,та сорту Айдаред на підщепі М9 в кількості 10.200шт., саджанців груші сорту Конференція підщепа ІС 2-10 в кількості 11.680шт. у розмірі 80% ціни Договору, а саме: 109 302,40 (Сто дев`ять тисяч триста два) євро 40 евроцентів та забезпечити надання транспортного засобу під завантаження у місці поставки, визначеному договором, у термін: 25 квітня 2022 року, за Договором купівлі-продажу саджанців № б/н від 11.11.2021 року, укладеним з компанією VIVAI F.LLi ZANZI di Carlo ZanziC.s.s., Італія відповідно до: Указу Президента України №64/2022 від 24 лютого 2022 року "Про ввведення воєнного стану в Україні" із змінами, внесеними згідно з Указами Президента України №133/2022 від 14.03.2022року "Про продовження воєнного стану", № 259/2022 від 18.04.2022 року, №341/2022 від 17 травня 2022 року; Постанови Кабінету Міністрів України від 24.02.2022 року №153 "Про перелік товарів критичного імпорту"; Постанови Кабінету Міністрів України від 03.05.2022 року №553 "Про внесення змін у додаток до постанови Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2022 року №153"; Постанови Правління Національного банку України від 24.02.2022 року № 18 "Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану"; Постанови Правління Національного банку Україниі змін до постанови Правління Національного банку України від 24 лютого 2022 року №18 "Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану"; Листа Інституту садівництва Національної академії аграрних наук України від 02.06.2022р. №188 щодо оптимальних строків садіння саджанців зерняткових культур; Повідомлень ТОВ "БОНЕЛЕТ" від 25.02.2022р., від 01.03.2022р.; які унеможливили його виконання в зазначений термін.

Як вбачається з сертифікату від 15.07.2022 вбачається, що Регіональна торгово промислова палата Миколаївської області період дії форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили): дата настання: 24 лютого 2022 року; дата закінчення: 12 травня 2022 року.

Як вбачається з акту перевірки та оскаржуваного податкового повідомлення -рішення, контролюючий орган прийшов до висновку, що зазначений сертифікат не доводить форс мажорні обставини які унеможливили своєчасно завершення імпортної операції по Договору саджанців №б/н від 11.11.2021 після здійснення платежу від 24.11.2021 у розмірі 27 325,60 євро.

За таких обставин, контролюючий орган прийшов до висновку, що позивачем порушено вимоги пунктів 1, 3 ст.13 Закону України «Про валюту і валютні операції» та п.21 розділу ІІ Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого постановою Правління НБУ від 02.01.2019 №5 по розрахункам за Договором купівлі продажу саджанців від 11.11.2021 №б/н з нерезидентом VIVAI F.LLi ZANZI di Carlo ZanziC.s.s., Італія у загальній сумі 27 325,60 євро -66 календарних днів (з 24.11.2022 по 28.01.2023).

Суд не погоджується із вказаним висновком податкового органу враховуючи наступне.

Відповідно до положень п.1.2 договору від 11.11.2021, укладеного між ТОВ «БОНЕЛЕТ» та нерезидентом VIVAI F.LLi ZANZI di Carlo ZanziC.s.s., Італія, загальна ціна договору складає 136 628,00 Євро.

Пунктами 2.1 та 2.2 договору протягом 10- ти робочих днів з моменту укладення цього договору покупець переказує на користь продавця авансову оплату саджанців у розмірі 20% ціни Договору , а саме 27 325,60 євро. Протягом 10 ти днів від моменту отримання повідомлення продавця про готовність до поставки саджанців покупець переказує на користь продавця оплату у розмірі 80% ціни договору, а саме 109 302,40 євро.

Згідно із п.3.1 договору від 11.11.2021 продавець зобов`язаний забезпечити підготовку саджанців до транспортування, здійснити власними силами та за власний рахунок завантаження саджанців на палетах у транспортний засіб, наданий покупцем, а також власними силами та за власний рахунок виконати всі необхідні формальності щодо очищення вантажу для експорту у країні продавця. Поставка всього обсягу саджанців здійснюється однією партією.

Відповідно до положень 3.5 договору обов`язок продавця з поставки саджанців має бути виконаний не пізніше 25 квітня 2022 року, проте у будь якому разі протягом двох діб від моменту надання покупцем транспортного засобу від навантаження.

Відповідно до п.6.1 договору від 11.11.2021 сторони звільняються від відповідальності за часткове або повне невиконання своїх зобов`язань за цим договором, якщо таке невиконання спричинено форс-мажорними обставинами, у т.ч.: пожежою, повінню, землетрусом, війною, зміною діючого законодавства, а також забороною державних органів або страйком, тощо. НЕ може вважатись форс-мажором обставина, яка існувала на момент укладення сторонами цього договору та/або на момент надання продавцем повідомлення про готовність до поставки саджанців.

З урахуванням вимог вказаного договору, суд приходить до висновку, що у ТОВ «БОНЕЛЕТ» була можливість отримати від VIVAI F.LLi ZANZI di Carlo ZanziC.s.s., Італія, товар лише за умови 100% попередньої оплати товару у сумі 136 628,00 євро та у строки до 25 квітня 2022 року, що свідчить про безпідставність посилання контролюючого органу вказаний сертифікат не доводить форс-мажорні обставини, які унеможливили своєчасно завершити імпортну операцію після здійснення платежу від 24.11.2021 у розмірі 27 325,60 євро.

Водночас, суд враховує, що як вбачається з МД ІМ 40 ДЕ №23UA500500003564U4 від 05.02.2023(а.с.88), довідки документальної позапланової перевірки від 15.05.2023 №13033/15-32-07-03-09/44261396, складеною ГУ ДПС в Одеській області (а.с.84-108) , з урахуванням додаткової угоди до договору купівлі продажу від 11.01.2023(а.с.176), вказані саджанці поставлені на території Україну та висаджені в грунт -навесні 2023 року.

Разом з тим, надані до контролюючого органу сертифікат Регіонального торгово промислової палати Миколаївської області №4800-22-0429 від 15.07.2022, яким встановлено період дії форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) у період з 24 лютого 2022 року по 12 травня 2022 року, лист Національної академії аграрних наук №188 від 02.06.202(а.с.71-72) (яким зазначено, що граничною датою створення насаджень весною може бути кінець квітня місяця), підтверджують правомірність застосування позивачем норми ч.6 ст.13 України «Про валюту і валютні операції», якою визначено, що у разі якщо виконання договору, передбаченого частинами другою або третьою цієї статті, зупиняється у зв`язку з виникненням форс-мажорних обставин, перебіг строку розрахунків, установленого згідно з частиною першою цієї статті, та нарахування пені відповідно до частини п`ятої цієї статті зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких обставин.

Враховуючи викладене та те, що період з 24 лютого 2022 року по 12 травня 2022 року не включається у загальний строк розрахунків за імпортною операцією з оплати авансового платежу у розмірі 27 325,60 євро (здійснений 24.11.2021 з поточного рахунку ТОВ «БОНЕЛЕТ» № НОМЕР_1 , на користь нерезидента VIVAI F.LLi ZANZI di Carlo ZanziC.s.s., Італія(а.с.93)), а також те, що імпортований товар надійшов на територію України 28.01.2023, суд приходить до висновку про помилковість висновків контролюючого органу щодо несвоєчасного надходження імпортного товару по договору купівлі - продажу саджанців від 11.11.2021 №б/н укладеному з нерезидентом VIVAI F.LLi ZANZI di Carlo ZanziC.s.s., Італія у загальній сумі 27 325,60 євро та прийняття податкового повідомлення рішення №4385/15-32-07-07-23 від 22.03.2023.

Відповідно до ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно;розсудливо;з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У зв`язку з викладеним, суд вважає, що адміністративний позов позивача підлягає задоволенню, а податкове повідомлення - рішення Головного управління ДПС в Одеській області від 22 березня 2023 року №4385/15-32-07-07-23, визнанню протиправним та скасуванню.

Частиною 1 ст.139 КАС України визначено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи те, що суд прийшов до висновку про наявність підстав для задоволення позовної заяви товариства, суд вважає за можливе стягнути з відповідача за рахунок бюджетних асигнувань на користь позивача судовий збір у розмірі 3 063,36 грн.

Керуючись ст.ст. 241-246, 250, 255, 295,382 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю БОНЕЛЕТ- задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення Головного управління ДПС в Одеській області від 22 березня 2023 року №4385/15-32-07-07-23

Стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ 44069166, м.Одеса, вул. Семінарська 5) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю БОНЕЛЕТ (код ЄДРПОУ 44261396, м.Одеса, вул. Академіка Філатова 33, кор. Б, кв.61) судовий збір у розмірі 3 063,36грн. (три тисячі шістдесят три гривні тридцять шість копійок).

Рішення набирає законної сили згідно ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст.ст. 293, 295 та п. 15-5 розділу VII Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя К.О. Танцюра

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.10.2023
Оприлюднено11.10.2023
Номер документу114023825
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —420/13640/23

Ухвала від 16.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Постанова від 13.03.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 28.11.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 16.11.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 16.11.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 09.11.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Рішення від 09.10.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Танцюра К.О.

Ухвала від 11.07.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Танцюра К.О.

Ухвала від 19.06.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Танцюра К.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні