Справа №201/8483/23
Провадження № 2/201/2828/2023
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 вересня 2023р. Жовтневий районний суд м. Дніпропетровська
в складі : головуючого - судді - Ткаченко Н.В.
за участю секретаря Покопцевої Є.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду Жовтневого районного суду м. Дніпропетровська у м. Дніпрі цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Товариства з обмеженою відповідальністю «КРАЙОС-АВТО» (третя особа Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС в Одеській області) про визнання права власності,
В С Т А Н О В И В :
24.07.2023р. до Жовтневого районного суду м. Дніпропетровська через систему «Електронний суд» надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Товариства з обмеженою відповідальністю «КРАЙОС-АВТО» (третя особа Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС в Одеській області) про визнання права власності (позовна заява підписана представником позивача - адвокатом Момот М.В. (діє на підставі ордеру серії АН №1066269 від 23.07.2023р. а.с. №26) (а.с.№4-8).
Ухвалою судді Ткаченко Н.В. від 31.07.2023р. позовна заява залишена без руху, оскільки в позовній заяві не вказана ціна позову та не додано доказів вартості транспортного засобу.
03.08.2023р. до суду від представника позивача надійшла уточнена позовна заява із зазначенням ціни позову (а.с. №37-40) та 07.08.2023р. недоліки позовної заяви усунені остаточно.
Ухвалою судді Ткаченко Н.В. від 07.08.2023р. було прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження, розгляд справи у відповідності до ч.5 ст. 279 ЦПК України призначено в спрощеному позовному провадженні з повідомленням (викликом) сторін (а.с. №47).
В обґрунтуванняуточнених позовнихвимог від03.08.2023р. представник позивача адвокат Момот М.В. посилалася на те, що 23.05.2015р. між позивачем та ТОВ «КРАЙОС-АВТО» було укладено договір купівлі-продажу транспортного засобу - моторолеру марки MATRIX RY150T-9, шасі № НОМЕР_1 , 2014р. випуску, за ціною 2 437 грн. Через проведення антитерористичної операції у позивача була відсутня можливість зареєструвати транспортний засіб в сервісному центрі МВС України. У подальшому, 01.07.2023р. він звернувся до Територіального сервісного центру МВС №5141 м. Одеси з заявою про проведення первісної реєстрації моторолеру. Проте, листом від 05.07.2023р. № 31/15/5141М268 Територіальний сервісний центр МВС №5141 м. Одеси повідомив про відмову у проведенні реєстрації, оскільки 18.11.2015р. постановою КМУ №941 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України з питань реєстрації транспортних засобів» було внесено зміни до Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів, усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів», відповідно до яких довідка-рахунок виключена з переліку документів, що підтверджують правомірність придбання транспортних засобів. Таким чином, у зв`язку зі змінами в законодавстві, позивач не має можливості зареєструвати право власності на моторолер, що порушує право розпорядження належним йому рухомим майном, у зв`язку з чим просила визнати за ОСОБА_1 право власності на моторолер марки MATRIX RY150T-9, шасі № НОМЕР_1 , 2014р. випуску, придбаний 23.05.2015р. на підставі довідки-рахунку серії НОМЕР_2 , яка видана ТОВ «КРАЙОС-АВТО» (а.с. №4-8).
В наданій суду 25.09.2023р. заяві представник позивача позовні вимоги підтримала у повному обсязі, просила суд позов задовольнити. Також просила справу розглядати за її відсутності та за відсутності позивача, без фіксування судового процесу технічними засобами (а.с.№103-104).
Представник відповідача - ТОВ «КРАЙОС-АВТО» в судове засідання, яке було призначено на 28.09.2023р., не з`явився, про розгляд справи був повідомлений належним чином, а саме шляхом направлення копії позовної заяви представником позивача (а.с.№41) та судової повістки, яка за адресою місця реєстрації. Втім, конверт повернувся до суду без вручення адресату з відміткою «адресат відсутній за вказаною адресою» (а.с. №52).
Також, ТОВ «КРАЙОС-АВТО» про дату судового засідання було повідомлено шляхом направлення електронного листа, яке вчасно отримано (а.с. №57).
На ці виклики відповідач не зреагував, до суду не з`явився, про причини неявки суд не повідомив, заяв про відкладення розгляду справи не надіслав, правом подачі відзиву не скористався.
Отже, відповідач, належним чином повідомлений про дату розгляду справи, у судове засідання не з`явився, про причини неявки суд не повідомив.
28.08.2023р. до суду в порядку ст. 181 ЦПК України від третьої особи - Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Одеській області надійшли письмові пояснення, в яких зазначено, що пункт 8 Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.1998р. №1388 містить вичерпний перелік документів, що підтверджують правомірність придбання транспортних засобів, їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери. Долучена до матеріалів справи копія довідки-рахунку, на підставі якої було придбано моторолер марки MATRIX RY150T-9, шасі № НОМЕР_3 , 2014р. випуску, станом на дату подання позовної заяви, не входить до переліку документів, які підтверджують правомірність придбання транспортного засобу. Крім того, долучений до матеріалів справи сертифікат відповідності, виданий державною системою сертифікації УкрСЕПРО та зареєстрований в Реєстрі за № UA1.186.0039862-14, мав термін дії до 29.05.2015р., тобто втратив свою чинність, що не є доказом на підтвердження відповідності.
При цьому, у письмових поясненнях зазначено, що у разі ухвалення судом рішення про визнання права власності на транспортний засіб моторолер марки MATRIX RY150T-9, шасі № НОМЕР_3 , 2014р. випуску із зазначенням власника ОСОБА_1 , то будь-який ТСЦ МВС на території України, за заявою власника, поданою особисто або уповноваженим представником, здійснить процедуру перереєстрації транспортного засобу за умови дотримання вимог п.8, 11, 15 Порядку № 1388.
Також, зазначено, що РСЦ ГСЦ МВС в Одеській області не оспорює факт законного придбання транспортного засобу моторолер марки MATRIX RY150T-9, шасі № НОМЕР_3 , 2014р. випуску. Державна реєстрація транспортного засобу хоча і є необхідною умовою, з якою закон пов`язує виникнення речових прав на рухоме майно, однак реєстраційні дії є похідними від юридичного факту, на підставі якого виникає, припиняється чи переходить речове право, тобто державна реєстрація сама по собі не є способом набуття права власності. Реєстраційні дії щодо транспортного засобу в першу чергу здійснюються з метою державного обліку та контролю за використанням автомобілів, а не посвідчення права власності та користування рухомим майном (а.с. №59-64).
31.08.2023р. та 25.09.2023р. до суду від представника третьої особи надійшли заяви про проведення судового засідання 28.09.2023р. за відсутності представника Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Одеській області (а.с. №77-78, 90-91).
За таких обставин, враховуючи письмові заяви представника позивача від 25.09.2023р. та представника третьої особи від 31.08.2023р., неявку відповідача, належним чином повідомленого про дату та час розгляду справи, суд вважає за можливе на підставі ст. 223, ч. 2 ст. 247 ЦПК України ухвалити у справі рішення суду в судовому засіданні за відсутності обох сторін та третьої особи (їх представників) та без фіксування процесу технічними засобами.
Підстав для ухвалення у справі заочного рішення немає, оскільки відсутня сукупність умов для заочного розгляду справи, яка передбачена ч.1 ст. 280 ЦПК України, а саме відсутня згода позивача (представника) на такий розгляд по тексту позовної заяви.
Суд, вивчивши матеріали справи, зміст письмових пояснень представника третьої особи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази за принципами ст. 89 ЦПК України у сукупності з нормами чинного законодавства України, вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню з наступних підстав.
Кожна особа має право в порядку, встановленому законом, звернутися за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів (ч.1 ст.4 ЦПК України).
Суд розглядає цивільні справи не інакше, як за зверненням фізичних чи юридичних осіб, поданим відповідно до цього Кодексу в межах заявлених ними вимог і на підставі доказів сторін та інших осіб, які беруть участь у справі (ч.1 ст.13 ЦПК України).
Судом встановлено, що 23.05.2015р. між ОСОБА_1 та Товариством з обмеженою відповідальністю «КРАЙОС-АВТО» було укладено договір купівлі-продажу транспортного засобу - моторолеру марки MATRIX RY150T-9, шасі № НОМЕР_1 , 2014р. випуску, за ціною 2 437 грн.
Розрахунок за придбаний позивачем моторолер оформлений у вигляді довідки-рахунку серії ААЕ № 074864, виданої ТОВ «КРАЙОС-АВТО» від 23.05.2015р. (а.с. №17).
З уточненої позовної заяви вбачається, що через проведення з 2014р. антитерористичної операції на сході країни у позивача була відсутня можливість зареєструвати транспортний засіб в сервісному центрі МВС, оскільки позивач був зареєстрований та мешкав у м. Авдіївка Донецької обл.
01.07.2023р. позивач звернувся до Територіального сервісного центру МВС №5141 м. Одеси із заявою про проведення первісної реєстрації моторолеру.
Разом з заявою, позивачем були надані довідка-рахунок від 23.05.2015р. та вантажна митна декларація №112050000/2014/012999 від 30.05.2014р., сертифікат відповідності серія ВГ з терміном дії з 30.05.2014р. до 29.05.2015р. (а.с. №17-20, 21).
Листом від 05.07.2023р. № 31/15/5141М268 Територіальний сервісний центр МВС №5141 м. Одеси повідомив про відмову у проведенні реєстрації, оскільки 18.11.2015р. постановою Кабінету Міністрів України №941 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України з питань реєстрації транспортних засобів» було внесено зміни до Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів, усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів», відповідно до яких довідка-рахунок виключена з переліку документів, що підтверджують правомірність придбання транспортних засобів (а.с. №9-12).
Відповідно до ст. 15 ЦК України, кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Згідно із ст. 16 ЦК України, кожна особа має право звернутись до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способом захисту цивільних прав та інтересів може бути визнання права.
Відповідно до ч. 2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі ст. 34 Закону України «Про дорожній рух» державна реєстрація транспортного засобу полягає у здійсненні комплексу заходів, пов`язаних із перевіркою документів, які є підставою для здійснення реєстрації, а також відсутності будь-яких обтяжень, у тому числі за даними Державного реєстру обтяжень рухомого майна, звіркою і, за необхідності, дослідженням ідентифікаційних номерів складових частин та оглядом транспортного засобу, присвоєнням буквено-числової комбінації номерних знаків з їх видачею або без такої, оформленням і видачею реєстраційних документів та/або їх формуванням в електронному вигляді.
Державний облік зареєстрованих транспортних засобів включає в себе процес реєстрації, накопичення, узагальнення, зберігання та передачі інформації про зареєстровані транспортні засоби та їх власників.
Державній реєстрації та обліку підлягають призначені для експлуатації на вулично-дорожній мережі загального користування транспортні засоби усіх типів: автомобілі, автобуси, мотоцикли всіх типів, марок і моделей, самохідні машини, причепи та напівпричепи до них, мотоколяски, інші прирівняні до них транспортні засоби та мопеди, що використовуються на автомобільних дорогах державного значення.
Єдина на території України процедура державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку транспортних засобів, оформлення та видачі реєстраційних документів і номерних знаків встановлюється Порядком державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.1998р. №1388 (далі - Порядок №1388).
Даний Порядок є обов`язковим для всіх юридичних та фізичних осіб, які є власниками транспортних засобів, виробляють чи експлуатують їх. Представники власників транспортних засобів виконують обов`язки та реалізують права таких власників у межах наданих їм повноважень.
Згідно із п. 7 Порядку №1388 (в редакції станом на 23.05.2015р., тобто на дату укладення договору купівлі-продажу транспортного засобу), власники транспортних засобів та особи, що експлуатують такі засоби на законних підставах, або їх представники (далі - власники) зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) транспортні засоби протягом десяти діб після придбання (одержання) або митного оформлення, або тимчасового ввезення на територію України, або виникнення обставин, що є підставою для внесення змін до реєстраційних документів. Строк державної реєстрації продовжується у разі подання документів, які підтверджують відсутність можливості своєчасного її проведення власниками транспортних засобів (хвороба, відрядження або інші поважні причини).
Як зазначає представник позивача в уточненій позовній заяві, що через проведення антитерористичної операції на сході країни у позивача була відсутня можливість після придбання зареєструвати транспортний засіб в сервісному центрі МВС у визначений Порядком №1388 строк, оскільки останній був зареєстрований та мешкав у м. Авдіївка Донецької області (наявні докази а.с. № 25), яка є окупованою територією.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №941 від 18.11.2015р. про внесення змін, що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України з питань реєстрації транспортних засобів, були внесені зміни до Порядку №1388, а саме: в абзаці третьому пункту 28 слова «виданих зазначеними суб`єктами довідокрахунків» замінити словами і цифрою «документів, що підтверджують правомірність придбання транспортних засобів, передбачених пунктом 8 цього Порядку». З дня внесення цих змін до Порядку №1388 довідки-рахунки не вважаються документами, що підтверджують правомірність придбання транспортних засобів
Водночас, суд зазначає, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 07.09.1998р. № 1388, чинній на даний час, державна реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів проводиться на підставі заяви власників, поданих особисто або уповноваженим представником, і документів, що посвідчують їх особу, а також правомірність придбання, отримання, ввезення, митного оформлення (далі - правомірність придбання) транспортних засобів, відповідність конструкції транспортних засобів установленим вимогам безпеки дорожнього руху, а також вимогам, які є підставою для внесення змін до реєстраційних документів.
Документами, що підтверджують правомірність придбання транспортних засобів, їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, є оформлені в установленому порядку: договори, укладені на товарних біржах на зареєстрованих в уповноваженому органі МВС бланках; укладені та оформлені безпосередньо в сервісних центрах МВС у присутності адміністраторів таких органів договори купівлі-продажу (міни, поставки), дарування транспортних засобів, а також інші договори, на підставі яких здійснюється набуття права власності на транспортний засіб; нотаріально посвідчені договори купівлі-продажу (міни, поставки), дарування транспортних засобів, а також інші договори, на підставі яких здійснюється набуття права власності на транспортний засіб; договори купівлі-продажу транспортних засобів, що підлягають першій державній реєстрації в сервісних центрах МВС, за якими продавцями виступають суб`єкти господарювання, що здійснюють оптову та/або роздрібну торгівлю транспортними засобами, і які підписані від імені таких суб`єктів уповноваженою особою; договір комісії між власником транспортного засобу та суб`єктом господарювання, який за таким договором є комісіонером, та договір купівлі-продажу транспортного засобу, за яким продавцем є такий суб`єкт господарювання, які підписані від імені суб`єкта господарювання уповноваженою особою, у разі продажу транспортних засобів суб`єктами господарювання, що здійснюють оптову та/або роздрібну торгівлю транспортними засобами на підставі договору комісії, укладеного з власником транспортного засобу; свідоцтва про право на спадщину, видані нотаріусом або консульською установою, чи їх дублікати; рішення про закріплення транспортних засобів на праві оперативного управління чи господарського відання, прийняті власниками транспортних засобів чи особами, уповноваженими управляти таким майном; рішення власників майна, уповноважених ними органів про передачу транспортних засобів з державної у комунальну власність чи з комунальної власності в державну; копія рішення суду, засвідчена в установленому порядку, із зазначенням юридичних чи фізичних осіб, які визнаються власниками транспортних засобів, марки, моделі, року випуску таких засобів, а також ідентифікаційних номерів їх складових частин;- довідка органу соціального захисту населення або управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, що виділили автомобіль чи мотоколяску; акт приймання-передачі транспортних засобів за формою згідно з додатком 6, виданим підприємством-виробником або підприємством, яке переобладнало чи встановило на транспортний засіб спеціальний пристрій згідно із свідоцтвом про погодження конструкції транспортного засобу щодо забезпечення безпеки дорожнього руху, із зазначенням ідентифікаційних номерів такого транспортного засобу та конкретного одержувача; митна декларація на бланку єдиного адміністративного документа на паперовому носії або в електронна митна декларація, або видане органом доходів і зборів посвідчення про реєстрацію в уповноважених органах МВС транспортних засобів чи їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери; договір фінансового лізингу; акт про проведені електронні торги або постанова та акт про передачу майна стягувану в рахунок погашення боргу, видані органом державної виконавчої служби або приватним виконавцем.
З аналізу викладеного вбачається, на час придбання моторолера (23.05.2015р.), довідка-рахунок надана ТОВ «КРАЙОС-АВТО» значилась у переліку документів, які підтверджують право власності та є підтвердженням правомірності набуття позивачем права власності на моторолер.
Варто зазначити, що доказів того, що є інший власник у даного транспортного засобу, відповідачем чи третьою особою в ході розгляду справи суду не надано, так само у справі не подано заяву про застосування строків позовної давності (положення ч.4 ст.267 ЦК України).
Відповідно до ст. 41 Конституції України кожен має право володіти, користуватися, розпоряджатися своєю власністю. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.
Частиною 1 ст.316 ЦК України визначено, що правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.
Згідно із ч. 1 ст. 319 ЦК України власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд.
Частиною 1 ст. 321 ЦК України визначено, що право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.
Відповідно до ст. 328 ЦК України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлено судом.
Відповідно до ст. 392 ЦК України власник майна може пред`явити позов про визнання його права власності, якщо це право оспорюється або не визнається іншою особою, а також у разі втрати ним документа, який засвідчує його право власності.
Крім того, відповідно до п. 8 Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.1998р. №1388, рішення суду про визнання права власності на транспортний засіб є документом, що підтверджує правомірність придбання транспортного засобу, а отже підставою для державної реєстрації.
Водночас, суд звертає увагу, що державна реєстрація транспортного засобу хоча і є необхідною умовою, з якою закон пов`язує виникнення речових прав на рухоме майно, однак реєстраційні дії є похідними від юридичного факту, на підставі якого виникає, припиняється чи переходить речове право, тобто державна реєстрація сама по собі не є способом набуття права власності. Реєстраційні дії щодо транспортного засобу, в першу чергу, здійснюються з метою державного обліку та контролю за використанням автомобілів, а не посвідчення права власності та користування рухомим майном.
Відповідач своїх заперечень щодо правомірності набуття позивачем транспортного засобу, а саме моторолеру марки MATRIX RY150T-9, шасі № НОМЕР_1 , 2014р. випуску, суду не надіслав.
Третя особа Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС в Одеській області у письмових поясненнях не оспорював факт законності придбання позивачем транспортного засобу.
Таким чином, враховуючи, що позивач правомірно набув транспортний засіб, однак не вчинив необхідні дії щодо його реєстрації, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню, у зв`язку з чим вважає за необхідне визнати за ОСОБА_1 право власності на моторолер марки MATRIX RY150T-9, шасі № НОМЕР_1 , 2014р. випуску, придбаний 23.05.2015р. на підставі довідки-рахунку серії ААЕ № 074864 від 23.05.2015р., виданої ТОВ «КРАЙОС-АВТО».
Обговорюючи питання розподілу судових витрат на підставі ст.141 ЦПК України, приймаючи до уваги, що позовні вимоги задоволені, судові витрати, які понесені позивачем по оплаті судового збору при подачі позову у розмірі 1 073грн.60коп. (а.с. №2), підлягають стягненню з відповідача на користь позивача.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 15, 16, 316, 317, 319, 321, 328, 392 ЦК України, ст.ст. 2, 5, 12, 13, 76-81, 89, ст. 223, ч.2 ст. 247, ст.ст. 259, 263-265, 274, 279 ЦПК України, суд -
В И Р І Ш И В :
Позовні вимоги ОСОБА_1 до Товариства з обмеженою відповідальністю «КРАЙОС-АВТО» (третя особа Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС в Одеській області) про визнання права власності - задовольнити.
Визнати за ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_4 право власності на моторолер марки MATRIX RY150T-9, шасі № НОМЕР_1 , 2014р. випуску, придбаний 23.05.2015р. на підставі довідки-рахунку серії ААЕ № 074864 від 23.05.2015р., яка видана ТОВ «КРАЙОС-АВТО».
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «КРАЙОС-АВТО» на користь ОСОБА_1 судові витрати по оплаті судового збору у розмірі 1 073 грн.60коп.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, передбаченому ст. 273 ЦПК України.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів безпосередньо до Дніпровського апеляційного суду.
Суддя : Ткаченко Н.В.
Суд | Жовтневий районний суд м.Дніпропетровська |
Дата ухвалення рішення | 28.09.2023 |
Оприлюднено | 11.10.2023 |
Номер документу | 114029652 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них купівлі-продажу |
Цивільне
Жовтневий районний суд м.Дніпропетровська
Ткаченко Н. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні