Рішення
від 11.09.2023 по справі 361/6896/22
БРОВАРСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

УКРАЇНА

БРОВАРСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

справа № 361/6896/22

провадження № 2/361/1775/23

11.09.2023

РІШЕННЯ

Іменем України

11 вересня 2023 року м. Бровари

Броварський міськрайонний суд Київської області у складі:

головуючого с -уддіПетришин Н.М.,за участю секретаряМищенко С.Л.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду цивільну справу за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Київоблгаз» про визнання протиправним та скасування рішення комісії,-

в с т а н о в и в :

Стислий виклад позиції позивача

У грудні2022року досуду надійшлапозовна заява ОСОБА_1 та ОСОБА_2 . В обґрунтування вимог позивачі посилаються на те, що ОСОБА_2 набула право власності на будинок АДРЕСА_1 на підставі договору дарування, а пізніше подарувала вказаний будинок своїй дочці - ОСОБА_1 . Споживачем природного газу, який постачається до вказаного будинку є ОСОБА_2 , оскільки 19.09.2012 року вона уклала з постачальником газу типовий договір про надання населенню послуг з газопостачання. 05 травня 2022 року представники Броварського відділення АТ «Київоблгаз» прибули до будинку АДРЕСА_1 для планової заміни діючого лічильника газу, який було встановлено ще в 1995 році в приміщенні кухні, на новий лічильник газу. Розпакувавши новий лічильник газу, слюсар зняв пломбу та демонтував старий лічильник, попросивши після цього ОСОБА_2 притримати трубу, яка у верхній частині (лічильник знаходився під стелею) була знята з кріплена до стіни. Оглянувши новий і старий лічильники, слюсар сказав, що до нового лічильника не підходять з`єднання до труби, тому заміна лічильника сьогодні неможлива і старий лічильник встановлений на його місце й опломбований новою пломбою № R33682974. Після цього представники Броварського відділення АТ «Київоблгаз» в присутності ОСОБА_2 склали акт, згідно з яким «пломба 00035639 знята, перепломбовано 1133682974, METRIX G4 № 086708. 06 травня 2022 року представники Броварського відділення АТ «Київоблгаз» майстер ОСОБА_3 та слюсар ОСОБА_4 знову прибули до будинку позивача та при виконанні робіт по зняттю лічильника газу виявлено наявність ознак пошкодження пломби та лічильника й у присутності споживача ОСОБА_2 складений акт №1269 від 06.05.2022 року про порушення Кодексу газорозподільних систем. Також складений акт №о/р 631745 від 06.05.2022 року про демонтаж лічильника газу для проведення експертизи, згідно з яким лічильник газу марки «METRIX» типу G-4, заводський № 086708, з показаннями 51138,08 м. куб., дата виготовлення 1995 року, пломба R33682974 демонтовано для направлення на експертизу. Крім того, складений акт PH, № (о/р) 631745 від 06.05.2022 року про заміну лічильника та акт від 06.05.2022 року про усунення порушення, згідно з якими демонтовано лічильник газу марки «METRIX» типу G-4, заводський № 086708, а замість демонтованого встановлено інший побутовий газовий лічильник - марка Самгаз, типорозмір G-4. 24 жовтня 2022 року комісія з розгляду актів про порушення Кодексу Броварського відділення AT «Київобгаз» в присутності ОСОБА_1 постановила рішення про задоволення акту про порушення № 1239 від 06.05.2022 року в повному обсязі, яке оформлено протоколом комісії № 4576/1 від 24.10.2022 року. Комісією також прийнято рішення про складення акту-розрахунку необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості від 24.10.2022 року до ОСОБА_1 на суму 94 491,07 грн. Позивачі, посилаючись на протиправність дій представників відповідача та незаконність складаних ними документів, просять рішення комісії з розгляду актів про порушення Кодексу газорозподільних систем Броварського відділення АТ «Київоблгаз» про задоволення акту про порушення Кодексу газорозподільних систем № 1239 від 06,05.2022 року, оформленого протоколом засідання комісії № 4576/1 від 24.10.2022 року, та про складення акту-розрахунку необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості у сумі 94 491,07 грн. визнати протиправними та скасувати.

Заперечення відповідача

08 лютого 2022 року до суду надійшов відзив на позовну заяву, де АТ «Оператор газорозподільної системи «Київоблгаз» заперечує проти позовних вимог, вважає позов необґрунтованим та таким, що не підлягає задоволенню. Так, відповідно до пункту 4 глави 10 розділу X Кодексу газорозподільних систем (далі - Кодекс ГРМ) споживач (суміжний суб`єкт ринку природного газу) зобов`язаний бути присутнім під час проведення експертизи. За неможливості бути присутнім під час проведення експертизи споживач (суміжний суб`єкт ринку природного газу) може дати письмову згоду у довільній формі на проведення експертизи без його присутності або у присутності уповноваженої ним іншої особи. У разі неприбуття споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу) та/або уповноваженої ним особи на експертизу проведення експертизи ЗВТ та/або пломби проводиться без його участі. Вказані норми Кодексу ГРМ доведені до ОСОБА_2 , що підтверджується особистим підписом останньої у протоколі щодо направлення ЗВТ та/або пломби на експертизу від 06.05.2022, яка особисто надала згоду про проведення експертизи без її участі. У вищевказаному протоколі щодо направлення ЗВТ та/або пломби на експертизу від 06.05.2022 зазначені місце проведення експертизи та контактний телефон лабораторії з проведення експертиз. Крім того, актом КВ0001239 експертизи лічильника газу від 22.06.2022 встановлено, що пломба на відліковому пристрої розрізана навпіл: права частина пломби обдавлена, відтиски не читаються, ліва частина пломби відсутня. Лічильник функціонує, стопор зворотнього ходу спрацьовує. На кронштейні кріплення кришки в місці пломбування подряпини. Скло відлікового механізму не зафіксоване в кришці, є вільний доступ до відлікового механізму. По периметру скла присутні рештки речовини, схожої на клей. Пошкоджений циферблат: навпроти приводного ролика та 8-го цифрового ролика чисельні подряпини, придавленості. На платі кріплення відлікового механізму присутні два фрагменти дерев`яних скалок, довжиною 2 см та 1,7 см. Пошкоджений корпус відлікового механізму в місці кріплення гвинтами (затертості). Осі трібів і цифрових роликів мають подряпини зліва з торця. Пошкоджений приводний ролик (пропалений отвір, чисельні подряпини на цифрах 3 та 4) та 7-й цифровий ролик на цифрі 1 (затертості). Відліковий механізм знімався, гальмувався та коригувався. Забруднений корпус лічильника. Експертизою встановлено факт втручання в лічильник газу. Позивач ОСОБА_2 була повідомлена рекомендованим листом про проведення 12.09.2022 року засідання комісії з розгляду актів про порушення, однак на засідання комісії не з`явилася. Водночас, комісією прийнято рішення про перенесення засідання комісії та направлено рекомендованим листом запрошення на засідання комісії на 24.10.2022. Запрошення на засідання комісії на 24.10.2022 направлено на ім`я позивача ОСОБА_1 , яка є власником будинку. Враховуючи викладене, відповідач просить позовнівимоги залишити без задоволення.

Заяви, інші процесуальні дії у справі

Ухвалою судді Броварського міськрайонного суду Київської області від 15 грудня 2022 року відкрито провадження у справі та призначено її до судового розгляду в порядку спрощеного позовного провадження.

У судовому засіданні представник позивачів ОСОБА_5 позов підтримав у повному обсязі та просив його задовольнити.

Представник відповідача Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Київоблгаз» Кислощук Я.С. у судовому засіданні заперечувала проти задоволення позову.

Обставини справи, що встановлені судом

Відповідно до договору дарування житлового будинку від 15 вересня 2010 року ОСОБА_2 подарувала ОСОБА_6 житловий будинок АДРЕСА_1 .

19 вересня 2012 року між БФЕГГ та ОСОБА_2 укладений договір постачання природного газу.

10 жовтня 2017 року позивач ОСОБА_6 змінила прізвище на « ОСОБА_7 » внаслідок реєстрації шлюбу.

Акціонерне товариство «Оператор газорозподільної системи «КИЇВОБЛГАЗ» є оператором газорозподільної системи та надає послуги з розподілу природного газу на території Київської області на підставі відповідної ліцензії, виданої постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 29.06.2017 року № 855.

05травня 2022року представникамиБроварського відділенняАТ «Київоблгаз»майстром ДьоміноюГ.М.і слюсарем ОСОБА_4 складено акт,про тещо убудинку АДРЕСА_1 виявлено виток газу на ГЛ, пломба 00035639 знята, перепломбовано R33682974 METRIX S4 №086708, 1995, пок. 51137, 74.

06 травня 2022 року представниками Броварського відділення АТ «Київоблгаз» майстер ОСОБА_3 та слюсар ОСОБА_4 у присутності споживача - ОСОБА_2 складено акт № 1269 від 06.05.2022 року про порушення Кодексу газорозподільних систем. Згідно з актом за адресою: АДРЕСА_1 , виявлено несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ. При виконанні робіт по зняттю на повірку лічильника газу було виявлено наявність ознак несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ, а саме: «скло механізму відстає від корпусу, пломба не відповідає заводу виробнику, сколи на лічильному механізмі».

Відповідно до акту № о/р 631745 від 06.05.2022 року про демонтаж лічильника газу для проведення експертизи, лічильник газу марки «METRIX» типу G-4, заводський № 086708, з показаннями 51138,08 м. куб., дата виготовлення 1995 року, пломба R33682974 демонтовано для направлення на експертизу в Лабораторію АТ «Київоблгаз» м. Боярка, вул. Шевченка, 178 та зазначені номери телефонів.

Відповідно до акту PH, № (о/р) 631745 від 06.05.2022 року про заміну лічильника та акту від 06.05.2022 року про усунення порушення, демонтовано лічильник газу марки «METRIX» типу G-4, заводський № 086708, дата виготовлення 1995 року, пломба R33682974, показання 51138,08, а замість демонтованого встановлено інший побутовий газовий лічильник - марка Самгаз, типорозмір G-4, заводський № 6879241, 2020 року випуску, з показами 00638,36 м. куб.

Окрім того, складено протокол щодо направлення ЗВТ та пломби на експертизу від 06.05.2022 року, згідно з яким: демонтований лічильник газу марки «METRIX» типу G-4, заводський № 086708, дата виготовлення 1995 року, з показами 51138,08 та встановлена 05.05.2022 року пломба R33682974, упаковані в опломбований поліетиленовий пакет і направлені на експертизу в лабораторію ПАТ «Київоблгаз».

Актом КВ0001239 експертизи лічильника газу від 22.06.2022 року встановлено, що пломба на відліковому пристрої розрізана навпіл: права частина пломби обдавлена, відтиски не читаються, ліва частина пломби відсутня. Лічильник функціонує, стопор зворотнього ходу спрацьовує. На кронштейні кріплення кришки в місці пломбування подряпини. Скло відлікового механізму не зафіксоване в кришці, є вільний доступ до відлікового механізму. По периметру скла присутні рештки речовини, схожої на клей. Пошкоджений циферблат: навпроти приводного ролика та 8-го цифрового ролика чисельні подряпини, придавленості. На платі кріплення відлікового механізму присутні два фрагменти дерев`яних скалок, довжиною 2 см та 1,7 см. Пошкоджений корпус відлікового механізму в місці кріплення гвинтами (затертості). Осі трібів і цифрових роликів мають подряпини зліва з торця. Пошкоджений приводний ролик (пропалений отвір, чисельні подряпини на цифрах 3 та 4) та 7-й цифровий ролик на цифрі 1 (затертості). Відліковий механізм знімався, гальмувався та коригувався.

Згідно із даними довідки про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки №ДМКВ0001239-22 від 22 червня 2022 року лічильника газу G4 «APATOR METRIX S.A.», 1995 р., встановлено, що підставами для визнання ЗВТ непридатним є: пломба на відліковому пристрої не відповідає вимогам ЕД (пошкоджена, відсутня ліва частина). Пошкоджений циферблат. Скло не зафіксоване в кришці відлікового пристрою. Корозія та забруднення корпусу лічильника.

24 жовтня 2022 року комісія з розгляду актів про порушення Кодексу Броварського відділення AT «Київобгаз» у присутності споживача ОСОБА_1 постановила рішення про задоволення акту про порушення № 1239 від 06.05.2022 року в повному обсязі, яке оформлено протоколом комісії № 4576/1 від 24.10.2022 року.

Комісією такожприйнято рішенняпро складенняакту-розрахункунеоблікованого (донарахованого)об`єму таобсягу природногогазу ійого вартостівід 24.10.2022року насуму 94491,07грн. до побутового споживача ОСОБА_1 .

Свідок ОСОБА_8 у судовому засіданні пояснила, що є сусідкою ОСОБА_2 . Десь у травні 2022 року прийшла до Галі, яка стояла і тримала у кухні трубу, сказала, що міняють лічильник. Свідок не бачила в тому місці лічильника. Коли чоловік і жінка пішли, то ОСОБА_9 сказала, що лічильник не поміняли, бо не підійшли кріплення чи гайки.

Мотиви, з яких виходить суд, та застосування норм права, що регулюють дані правовідносини

Згідно з частиною першоюстатті 714 ЦК Україниза договором постачання енергетичними та іншими ресурсами через приєднану мережу одна сторона (постачальник) зобов`язується надавати другій стороні (споживачеві, абонентові) енергетичні та інші ресурси, передбачені договором, а споживач (абонент) зобов`язується оплачувати вартість прийнятих ресурсів та дотримуватись передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного та іншого обладнання.

Положення пункту 1 глави 2 розділу ХІ Кодексу ГРС (тут і надалі в редакції, чинній на час виявлення порушення) визначають види порушень споживача внаслідок яких щодо них здійснюється нарахування необлікованих об`ємів (обсягів) природного газу, до яких, зокрема, належить несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ, зокрема лічильника газу).

Відповідно до пункту 4 глави 1 розділу I Кодексу ГРС несанкціоноване втручання в роботу засобу вимірювальної техніки/лічильника газу - втручання в роботу або конструкцію чи складові комерційного вузла обліку (зокрема лічильника газу), у тому числі шляхом їх підробки, пошкодження чи пошкодження на них пломб, впливу дії спрямованого постійного магнітного поля або зміни конфігурації даних обчислювача/коректора об`єму газу (первинного програмування чи протоколу параметризації), внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним вузлом обліку не обліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства), та інші дії, що призводять до викривлення даних обліку природного газу.

Приховані заходи - несанкціоновані заходи, здійснені споживачем чи іншою особою, внаслідок яких здійснюється необліковане (обліковане частково чи з порушенням законодавства) використання природного газу, які неможливо виявити без використання спеціальних технічних засобів, проведення земельних робіт, демонтажу будівельних конструкцій чи оздоблювальних матеріалів, часткового чи повного демонтажу ЗВТ або дактилоскопічної експертизи чи перевірки метрологічних характеристик ЗВТ

У пункті 1 глави 3 розділу XI Кодексу ГРС передбачено, що у разі виявлення Оператором ГРМ несанкціонованого газопроводу або несанкціонованого втручання в роботу лічильника газу розрахунок об`єму необлікованого природного газу здійснюється за граничними об`ємами споживання природного газу населенням (додаток 15 цього Кодексу) з урахуванням усіх газових приладів і пристроїв споживача (фізичної особи) за період з дня останнього контрольного зняття показань лічильника (контрольного огляду вузла обліку або його перевірки) до дня виявлення порушення (але не більше ніж за 6 місяців) та з урахуванням строку на його усунення.

Згідно з абзацом першим пункту 8 глави 3 розділу ХІ Кодексу ГРС у разі виявлення оператором газорозподільної системи пошкодження лічильника газу, внаслідок чого витрата (споживання) природного газу лічильником газу не обліковується або обліковується некоректно (не в повному обсязі), та за умови відсутності несанкціонованого втручання в роботу лічильника газу визначення об`єму спожитого природного газу здійснюється виходячи з 70 відсотків граничних об`ємів споживання природного газу населенням з урахуванням усіх газових приладів і пристроїв за період з дня останнього контрольного зняття показань лічильника (контрольного огляду вузла обліку або його перевірки) до дня виявлення порушення (але не більше ніж за 6 місяців) та з урахуванням строку на його усунення.

Відповідно до пунктів 1, 2 глави 5 розділу XI Кодексу ГРС у разі виявлення у споживача або несанкціонованого споживача порушень, визначених у главі 2 цього розділу, на місці їх виявлення представником Оператора ГРМ складається акт про порушення за формою, наведеною в додатку 16 до цьогоКодексу. Акт про порушення після пред`явлення представником Оператора ГРМ службового посвідчення складається в присутності споживача/несанкціонованого споживача та/або незаінтересованої особи (представника власника/користувача, на території чи об`єкті якого сталося порушення, або органу місцевого самоврядування) за умови посвідчення його особи та засвідчується їх особистими підписами. У разі якщо комерційний вузол обліку, на якому сталося порушення, знаходиться на території (в приміщенні) Оператора ГРМ, останній повинен завчасно попередити споживача про час і місце складання акта про порушення. Акт про порушення складається в двох примірниках, один з яких залишається у споживача (несанкціонованого споживача), який має право внести до акта про порушення свої зауваження та заперечення.

Згідно з пунктом 4 глави 6 розділу Х Кодексу ГРС за збереження і цілісність комерційних та дублюючих ВОГ та пломб (відбитків їх тавр) відповідає власник (користувач), на території або у приміщенні якого вони встановлені, що має бути зафіксовано у відповідному акті про пломбування.

Відповідно до пункту 12 глави 3 розділу XІ Кодексу ГРМ у разі своєчасного (до виявлення порушення представником Оператора ГРМ) письмового повідомлення споживачем Оператора ГРМ про пошкодження лічильника газу або пошкодження пломби (крім її відсутності) за умови відсутності несанкціонованого втручання в роботу лічильника газу чи пошкодження пломби з прихованими заходами процедура, передбачена цією главою, не застосовується (крім періоду відсутності пошкодженого лічильника газу, який був направлений на експертизу та/або позачергову чи експертну повірку).

Засоби вимірювальної техніки, які є складовими комерційного ВОГ, підлягають періодичній повірці відповідно до вимог чинного законодавства та з урахуванням вимог глав 7 та 8 цього розділу.

При цьому, у частині 7 глави 9 розділу Х Кодексу ГРС визначено, що 7. У разі виявлення під час перевірки комерційного ВОГ чи його складових або контрольного огляду вузла обліку ознак нижченаведених порушень представник Оператора ГРМ на місці перевірки складає у порядку, визначеному цим Кодексом, акт про порушення, зокрема про: 1) пошкодження пломб; 2) пошкодження ЗВТ (лічильника газу); 3) наявність зміни параметрів параметризації обчислювача чи коректора об`єму газу; 4) непрацездатність комерційного ВОГ чи його складових та/або його (їх) невідповідність умовам експлуатації чи узгодженій проєктній документації або умовам договору; 5) наявність ознак несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ; 6) наявність несанкціонованого газопроводу; 7) несанкціоноване підключення газових приладів, внаслідок чого перевищується діапазон обчислення лічильника газу (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення лічильником газу).

При виявленні ознак пошкодження пломб (крім факту їх відсутності чи розірвання пломбувального матеріалу, на якому встановлено пломбу) та/або несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ, що має бути зазначено в акті про порушення, за домовленістю сторін або за ініціативою Оператора ГРМ чи споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу) може бути ініційована їх експертиза у порядку, визначеному цим розділом. При виявленні ознак пошкодження ЗВТ (лічильника газу) за умови відсутності ознак несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ за ініціативою Оператора ГРМ чи споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу) може бути ініційована його позачергова чи експертна повірка у порядку, визначеному цим розділом.

Якщо за результатами експертизи та/або позачергової чи експертної повірки порушень не виявлено, у всіх випадках за відсутності дублюючого/тимчасового ВОГ (ЗВТ) або заходів з припинення газопостачання на період відсутності комерційного ВОГ (ЗВТ) об`єм розподіленого в точці вимірювання природного газу за період відсутності комерційного ВОГ (ЗВТ) розраховується за середньодобовими (для неповної доби за середньогодинними) значеннями за попередні три аналогічних періоди споживання природного газу. При цьому витрати, пов`язані з проведенням експертизи та/або позачергової чи експертної повірки, мають бути компенсовані Оператором ГРМ.

Разом з тим, у частині 8 глави 9 Розділу Х визначено, що якщо за результатами експертизи або позачергової чи експертної повірки ЗВТ буде підтверджений факт несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ, у всіх випадках витрати, пов`язані з демонтажем, транспортуванням, монтажем ЗВТ, та витрати, пов`язані з експертизою або позачерговою чи експертною повіркою ЗВТ, компенсуються за рахунок споживача (сторони, відповідальної за збереження ЗВТ). При цьому якщо сам ЗВТ за результатами експертизи або позачергової чи експертної повірки буде визнаний таким, що непридатний до подальшої експлуатації та потребує ремонту, витрати, пов`язані з ремонтом ЗВТ або встановленням нового ЗВТ, мають бути компенсовані за рахунок споживача (сторони, відповідальної за збереження ЗВТ).

Згідно з положеннями пункту 6 глави 5 розділу XI Кодексу ГРС у разі незгоди споживача (несанкціонованого споживача) із зафіксованим в акті про порушення порушенням, яке стосується пошкодження пломб (крім факту їх відсутності або спрацювання магнітного індикатора), пошкодження ЗВТ/лічильника газу (крім явних ознак навмисного в них втручання), він може вимагати проведення їх експертизи чи позачергової або експертної повірки у порядку, визначеному цим Кодексом.

Пунктом 8 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРС акт про порушення має бути розглянутий комісією з розгляду актів про порушення оператора ГРМ, яка визначає його правомірність та приймає щодо них відповідне рішення.

Відповідно до пункту 11 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРС за результатами розгляду акта про порушення на засіданні комісії може бути прийнято рішення про його задоволення (повністю або частково), або необхідність додаткового обстеження чи перевірки, або додаткових пояснень тощо, або скасування акта про порушення. При задоволенні комісією акта про порушення складається акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості.

При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені в постановах Верховного Суду (частина четвертастатті 263 ЦПК України).

У постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Третьої судової палати Касаційного цивільного суду від 25 січня 2023 року у справі № 635/8494/20 (провадження № 61-9972св22) зазначено, що: «ухвалюючи рішення про відмову в задоволенні позову, суд першої інстанції, з рішенням якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що наявними в матеріалах справи актами від 06 липня 2020 року про порушення та направлення лічильника газу на експертизу, актом експертизи лічильника газу від 08 жовтня 2020 року № 543 підтверджено несанкціоноване втручання в роботу газового лічильника позивача. Дії представників АТ «Харківгаз» щодо складання вказаних актів, проведення експертизи, а також щодо прийняття рішення, оформленого протоколом комісії від 09 грудня 2020 року № 3529, вчинені відповідно до вимог та правил, встановлених Кодексом ГРС, і позивач не надала альтернативного розрахунку вартості донарахованого об`єму природного газу, який спростовував би розрахунок відповідача. Наведені висновки судів попередніх інстанцій ґрунтуються на неправильному застосуванні норм матеріального права та зроблені з порушенням норм процесуального права з огляду на таке. Відповідно до пункту 4 глави 1 розділу І Кодексу ГРС несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ/лічильника газу - втручання в роботу або конструкцію чи складові комерційного вузла обліку (зокрема лічильника газу), у тому числі шляхом їх підробки, пошкодження чи пошкодження на них пломб, впливу дії спрямованого постійного магнітного поля або зміни конфігурації даних обчислювача/коректора об`єму газу (первинного програмування чи протоколу параметризації), внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним вузлом обліку не обліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства), та інші дії, що призводять до викривлення даних обліку природного газу. Положення наведеного пункту прямо вказує на те, щонесанкціонованим є втручання в роботу ЗВТ/лічильника газу за наявності факту того, що витрата (споживання) природного газу комерційним вузлом обліку не обліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства), або інші дії, що призводять до викривлення даних обліку природного газу. Несанкціонованим втручанням є не лише доведення факту пошкодження конструкції ЗВТ/лічильника, а й встановлення факту викривлення даних обліку природного газу (коли витрати природного газу комерційним вузлом обліку не обліковуються, обліковуються частково чи з порушенням)».

Згідно із підпунктом 37 пункту 4 глави 1 Кодексу ГРМ для виявлення несанкціонованого втручання необхідно довести три складові цього правопорушення, а саме: 1) дію, тобто несанкціоноване втручання в роботу або конструкцію чи складові комерційного вузла обліку; 2) спосіб втручання, тобто вчинене шляхом підробки, пошкодження чи пошкодження на них пломб, впливу дії спрямованого постійного магнітного поля або зміни конфігурації даних обчислювача/коректора об`єму газу (первинного програмування чи протоколу параметризації); 3) наслідки, тобто витрата (споживання) природного газу комерційним вузлом обліку не обліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства), та інші дії, що призводять до викривлення даних обліку природного газу).При цьому, тільки наявність всіх трьох складових правопорушення дає змогу стверджувати, що споживачем було вчинено несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ(див. постанову Верховного Суду у складі колегії суддів Третьої судової палати Касаційного цивільного суду від 14 квітня 2021 року у справі № 509/4515/18 (провадження № 61-4953св20)).

Відповідно до частин першої - третьої статті12, частин першої, п`ятої, шостої статті81 ЦПК Україницивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених законом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.

При розгляді справи встановлено, що представниками відповідача 06 травня 2022 року майстром ОСОБА_3 та слюсарем ОСОБА_4 у будинку АДРЕСА_1 при виконанні робіт по зняттю лічильника газу виявлено наявність ознак пошкодження пломби та лічильника й у присутності споживача - ОСОБА_2 , - складено акт № 1269 від 06,05.2022 року про порушення Кодексу газорозподільних систем. Згідно з актом при виконанні робіт по зняттю лічильника газу виявлено наявність ознак несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ (засобу вимірювальної техніки), а саме: «скло механізму відстає від корпусу, пломба не відповідає заводу виробнику, сколи на лічильному механізмі».

Актом № КВ0001239 експертизи лічильника газу від 22.06.2022 року комісією для проведення експертизи лічильника газу встановлено:

1.1. Цілісність заводської пломби та повірчого тавра:

Пломба на відліковому пристрої розрізана навпіл: права частина пломби обдавлена, відтиски не читаються, ліва частина пломби відсутня;

1.2. Цілісність відлікового механізму:

Лічильник функціонує, стопор зворотного ходу спрацьовує. На кронштейні кріплення кришки в місці пломбування подряпини. Скло відлікового механізму не зафіксоване в кришці, є вільний доступ до відлікового механізму. ІІо периметру скла присутні рештки речовини, схожої на клей. Пошкоджений циферблат: напроти приводного ролика та 8-го цифрового ролика чисельні подряпини, придавленості. На платі кріплення відлікового механізму присутні два фрагменти дерев`яних скалок довжиною 2 см та 1,7 см. Пошкоджений корпус відлікового механізму в місці кріплення гвинтами (затертості). Осі трібів і цифрових роликів мають подряпини зліва з торця. Пошкоджений приводний ролик (пропалений отвір, чисельні подряпини на цифрах «3» та «4») та 7-й цифровий ролик на цифрі «і» (затертості). Відліковий механізм знімався, гальмувався та корегувався.

Експертизою встановлено факт втручання в лічильник газу.

Вільний доступ до відлікового механізму, його зняття, гальмування та коригування є явними та очевидними фактами викривлення даних обліку природного газу.

Крім цього, проведеною повіркою встановлено непридатність лічильника газу, що підтверджується довідкою про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки від 22.06.2022.

Сама можливість викривлення даних обліку газу, яка була для цього підготовлена або створена через несанкціоноване втручання в роботу лічильника газу (ЗВТ) вже є порушенням, яке кваліфікується як несанкціоноване втручання в роботу лічильника газу та відповідно є підставою для нарахування необлікованого спожитого газу.

Аналогічний правовий висновок викладено Верховним Судом у постанові від 18.11.2021 у справі № 903/160/21.

Отже, судом встановлено факт несанкціонованого втручання в роботу належного споживачу лічильника газу, що підтверджується належними та допустимими доказами, зокрема результатами проведеної експертизи лічильника газу. При цьому, позивачами не надано доказів на спростування висновків експертизи, в тому числі враховуючи те, що згідно з пунктом 4 глави 6 розділу Х Кодексу ГРС за збереження і цілісність комерційних та дублюючих ВОГ та пломб (відбитків їх тавр) відповідає власник (користувач), на території або у приміщенні якого вони встановлені.

Посилаючись на незаконність дій відповідача, позивач ОСОБА_2 вказує на те, що її як споживача не запрошено для проведення експертизи, тому вона була позбавлена можливості бути присутньою при проведенні експертизи та надати свої заперечення.

З цього приводу суд зазначає, що відповідно до пункту 4 глави 10 розділу X Кодексу газорозподільних систем (далі - Кодекс ГРМ) споживач (суміжний суб`єкт ринку природного газу) зобов`язаний бути присутнім під час проведення експертизи. За неможливості бути присутнім під час проведення експертизи споживач (суміжний суб`єкт ринку природного газу) може дати письмову згоду у довільній формі на проведення експертизи без його присутності або у присутності уповноваженої ним іншої особи. У разі неприбуття споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу) та/або уповноваженої ним особи на експертизу проведення експертизи ЗВТ та/або пломби проводиться без його участі.

Зміст вищенаведених норм Кодексу ГРМ доведений до відома ОСОБА_2 , що підтверджується особистим підписом останньої у протоколі щодо направлення ЗВТ та/або пломби на експертизу від 06.05.2022. Заява Позивача ОСОБА_2 внесена до пункту 3 акту про демонтаж лічильника газу для проведення експертизи (форма 4) від 06.05.2022, що підтверджується підписом останньої. Отже, позивач ОСОБА_2 скористалася її правом надати згоду на проведення експертизи без її присутності, що зумовило проведення експертизи без участі споживача.

В обґрунтування доводів позову, позивач ОСОБА_2 зазначає про те, що її не запрошено до участі в засіданні комісії з розгляду актів про порушення, яке відбулося 24.10.2022.

Так, відповідно до пункту 9 глави 5 розділу XI Кодексу ГРМ споживач (несанкціонований споживач) зобов`язаний бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення, на якому буде розглядатися складений на нього акт про порушення.

За неможливості бути присутнім на засіданні особисто споживач (несанкціонований споживач) має право дати письмову згоду у довільній формі на проведення засідання без його присутності або у присутності його уповноваженої особи.

У разі неприбуття споживача (несанкціонованого споживача) та/або уповноваженої ним особи на засідання комісії остання розглядає складений акт про порушення без його (її) участі.

Позивач ОСОБА_2 була повідомлена рекомендованим листом про проведення 12.09.2022 засідання комісії з розгляду актів про порушення, що підтверджується копією запрошення та повідомлення про вручення поштового відправлення.

За відсутності зауважень або після їх усунення постачальник із спеціальними обов`язками протягом десяти робочих днів з дня реєстрації заяви (або з дати усунення зауваження) повідомляє споживача про корегування персоніфікованих даних або укладання договору постачання природного газу.

Процедура укладання споживачем договору постачання природного газу побутовим споживачам з іншими постачальниками (відмінними від постачальника із спеціальними обов`язками) є аналогічною, як для постачальника із спеціальними обов`язками, крім вимоги щодо припинення споживачем власного газоспоживання за наявності діючого постачальника.

За однією поштовою адресою укладається один договір постачання природного газу. У разі коли об`єкт побутового споживача перебуває у власності (користуванні) кількох осіб, укладається один договір з одним із співвласників (користувачів) за умови письмової згоди всіх інших співвласників (користувачів), про що робиться відмітка в заяві-приєднанні (пункт 10 Розділу III Правил).

У частині другій статті 13 Закону України «Про ринок природного газу» визначено, що споживач зобов`язаний, зокрема: 1) укласти договір про постачання природного газу; 2) забезпечувати своєчасну та повну оплату вартості природного газу згідно з умовами договорів; 3) не допускати несанкціонованого відбору природного газу.

Аналогічні положення містяться й у пункті 22 Правил, яким передбачено обов`язок споживача укласти з постачальником договір постачання природного газу, а за відсутності укладеного договору припинити відбір (споживання) природного газу з газорозподільної системи.

Таким чином, у разі зміни власника об`єкта постачання побутовий споживач (новий власник або користувач) повинен самостійно звернутися до постачальника з відповідною заявою про укладання договору постачання природного газу, а факт відсутності договору про надання послуг з газопостачання сам по собі не може бути підставою для звільнення споживача від оплати отриманих послуг у повному обсязі та понесення відповідальності за несанкціоноване втручання в роботу лічильника газу.

Отже, неукладення позивачем ОСОБА_1 договору на розподіл природного газу не може бути підставою для звільнення її від понесення відповідальності за несанкціоноване втручання в роботу лічильника газу.

Рекомендований лист із запрошенням на засідання комісії на 24.10.2022 направлено відповідачем за адресою позивача ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 ).

Позивач ОСОБА_1 вказаний рекомендований лист не отримувала, що підтверджується наявністю підпису іншої особи (не ОСОБА_1 ) на повідомленні про вручення поштового відправлення.

24.10.2022 засідання комісії з розгляду актів про порушення проведено за участі позивача ОСОБА_1 , а відтак є правомірним.

Посилання позивачів на те, що лічильник газу знімався представниками відповідачем 05.05.2022 року не підтверджено належними доказами.

Так, 05.05.2022 складений акт про те, що за адресою споживача: АДРЕСА_1 , виявлено виток газу на ГЛ. Пломба 000 35639 знята, перепломбовано R33682974, METRIX S4 №086708, 1995, пок. 51137, 74. Даний акт містить підпис споживача ОСОБА_2 без зауважень. Відтак покази свідка ОСОБА_8 , яка повідомила, що не бачила лічильника газу в тому місці, де позивач тримала труби, суперечать письмовим доказами, та не є належним доказом факту зняття лічильника газу представниками відповідача.

Аргументи представника позивача про те, що позивач ОСОБА_2 на час складання акту про порушення та інших документів, які оформлені 06.05.2022 року, мала захворювання очей, тому не могла прочитати вказані документи, є безпідставними, оскільки такі аргументи не підтверджують доводів позовних вимог. З самих документів, які підписувала позивач, видно, що її підпис поставлений рівно, у відповідних графах та без зауважень. З огляду на викладене, суд приходить до висновку про те, що рішення комісії з розгляду актів про порушення Кодексу газорозподільних систем Броварського відділення АТ «Київоблгаз» про задоволення акту про порушення Кодексу газорозподільних систем № 1239 від 06.05.2022 року, яке оформлено протоколом засідання комісії № 4576/1 від 24.10.2022 року, є правомірним та прийнятим відповідно до вимог чинного законодавства.

Разом з тим, суд погоджується з доводами позову про те, що акт-розрахунку необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості у сумі 94 491,07 грн. є неправомірним, оскільки розрахунок здійснений без урахування дійсних обставин справи.

Так, відповідно до пункту 1 глави 3 розділу XI Кодексу ГРМ у разі виявлення Оператором ГРМ несанкціонованого газопроводу або несанкціонованого втручання в роботу лічильника газу розрахунок об`єму необлікованого природного газу здійснюється за граничними об`ємами споживання природного газу населенням (додаток 19 цього Кодексу) з урахуванням усіх газових приладів і пристроїв споживача (фізичної особи) за період з дняостаннього контрольногозняття показаньлічильника (контрольногоогляду вузлаобліку абойого перевірки) до дня виявлення порушення (але не більше ніж за 6 місяців) та з урахуванням строку на його усунення.

У пункті 2 глави 1 розділу І Кодексу ГРМ передбачено, що контрольне зняття показань ЗВТ фіксація показаньЗВТ,зокрема лічильникагазу, споживача представником оператора газорозподільної системи у відомості про контрольне зняття показань ЗВТ, або акті про контрольне зняття показань ЗВТ, або розрахунковій книжці, абонентській картці обліку газу тощо, які підтверджуються особистим підписом споживача (власника або наймача) об`єкта або уповноваженої ним особи.

З Акту від 05.05.2022, складеного майстром ОСОБА_10 та слюсарем ОСОБА_4 , встановлено, що в цьому акті зафіксовані покази лічильника газу, що підтверджується підписами представника газорозподільної системи та споживача ОСОБА_2 .

Отже, 05.05.2022 року здійснено контрольне зняття показань лічильника газу, відтак відповідачем неправомірно здійснено розрахунок об`єму необлікованого природного газу за граничними об`ємами споживання природного газу населенням за 6 місяців до дня виявлення порушення. Такий розрахунок необхідно було здійснювати з дня останнього контрольного зняття показань лічильника (контрольного огляду вузла обліку або його перевірки), а саме з 05.05.2022 року.

Відтак суд приходить до висновку про скасування Акт-розрахунку необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості від 24.10.2022, розрахованого на підставі акту про порушення вимог Кодексу від 06.05.2022 №1269 до побутового споживача ОСОБА_1 .

На підставі викладеного та керуючись статтями 10, 12, 13, 76-81, 258, 259, 263, 265, 268, 272, 273, 352, 354 ЦПК України, суд,-

в и р і ш и в :

Позов ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Київоблгаз» про визнання протиправним та скасування рішення комісії задовольнити частково.

Скасувати Акт-розрахунку необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості від 24.10.2022, розрахованого на підставі акту про порушення вимог Кодексу від 06.05.2022 №1269 до побутового споживача ОСОБА_1 .

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення може бути оскаржене до Київського апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.

Позивачі: ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , адреса місця проживання: АДРЕСА_2

ОСОБА_2 , РНОКПП НОМЕР_2 , АДРЕСА_3

Відповідач: Акціонерне товариство «Оператор газорозподільної системи «Київоблгаз», код ЄДРПОУ 20578072, адреса місцезнаходження: 08150, вул. Шевченка, 178, м. Боярка, Київська область.

Суддя Н.М. Петришин

СудБроварський міськрайонний суд Київської області
Дата ухвалення рішення11.09.2023
Оприлюднено12.10.2023
Номер документу114046010
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них надання послуг

Судовий реєстр по справі —361/6896/22

Рішення від 11.09.2023

Цивільне

Броварський міськрайонний суд Київської області

Петришин Н. М.

Рішення від 11.09.2023

Цивільне

Броварський міськрайонний суд Київської області

Петришин Н. М.

Ухвала від 11.05.2023

Цивільне

Броварський міськрайонний суд Київської області

Петришин Н. М.

Ухвала від 02.03.2023

Цивільне

Броварський міськрайонний суд Київської області

Петришин Н. М.

Ухвала від 27.02.2023

Цивільне

Броварський міськрайонний суд Київської області

Петришин Н. М.

Ухвала від 15.12.2022

Цивільне

Броварський міськрайонний суд Київської області

Петришин Н. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні