Рішення
від 06.10.2023 по справі 380/12532/23
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

06 жовтня 2023 року м. Львівсправа № 380/12532/23

Львівський окружний адміністративний суд, суддя Клименко О.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії,-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (Позивач) звернувся до Львівського окружного адміністративного суду із позовом до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області (Відповідач), в якому просить:

- визнати протиправними дії відповідача по неврахуванню при призначенні (перерахунку) мені пенсії за віком на загальних підставах, поданих мною Довідки про заробітну плату для обчислення пенсії Колективного виробничого підприємства «КТС» від 28 квітня 2017 року № 6, якою підтверджено мою заробітну плату за період з 01 січня 1989 року по 01 квітня 1993 року;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області провести необхідні дії та зробити перерахунок моєї пенсії, призначеної у 2017 році на пенсію по віку за період 60 місяців до 2000 року, а саме провести нарахування пенсії за період з 01 січня 1988 року по 31 грудня 1992 року на підставі довідок, виданих: Колективним виробничим підприємством «КТС» № 6 від 28 квітня 2017 року; Приватним акціонерним товариством «Львівський жиркомбінат» № 37/02/02 від 17 лютого 2023 року; Архівною довідкою Шевченківської районної в місті Києві Державної адміністрації № 12-17/89 від 28 лютого 2023 року про мій стаж у Київському спеціалізованому пуско-налагоджувальному управлінні «Оргхарчопром» та здійснити її виплату з часу звернення;

- стягнути з Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області за рахунок його бюджетних асигнувань 1073,60 грн сплаченого судового збору на мою користь.

Свої вимоги позивач обґрунтовує тим, що перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України у Львівській області та отримує пенсію за віком, призначену відповідно до Закону України від 09 липня 2003 року № 1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі Закон № 1058). Позивач звернувся до відповідача із заявою про перерахунок пенсії з урахуванням таких довідок про заробітну плату для обчислення пенсії: № 6 від 28 квітня 2017 року, виданої Колективним виробничим підприємством «КТС»; № 37/02/02 від 17 лютого 2023 року, виданої Приватним акціонерним товариством «Львівський жиркомбінат»; № 12-17/89 від 28 лютого 2023 року, виданої Шевченківською районною в місті Києві державною адміністрацією (архівна довідка про роботу в Київському спеціалізованому пуско-налагоджувальному управлінні «Оргхарчопром»). Відповідач повідомив позивача про те, що оскільки провести перевірку достовірності відомостей, відображених у довідці про заробітну плату для обчислення пенсії № 6 від 28 квітня 2017 року, виданій Колективним виробничим підприємством «КТС», неможливо, то відсутні підстави враховувати таку довідку для обчислення розміру пенсії. Про результати перевірки інших довідок про заробітну плату для обчислення пенсії відповідач позивача не повідомив, перерахунок пенсії не зробив.

Позивач зазначає, що у його випадку наявні усі первинні документи, які можуть бути перевірені відповідачем. Водночас оскільки засновник та керівник Колективного виробничого підприємства «КТС» помер, інших засновників не було, а його спадкоємиця відмовилася приймати спадщину у вигляді корпоративних прав, вона передала бухгалтерські документи тривалого терміну зберігання на підготовку та архівування фізичній особі, яка надає бухгалтерські послуги, та повідомила податковий і пенсійний органи про ситуацію, що склалася, а також про наявність документів Колективного виробничого підприємства «КТС», які потрібно передати в архів на зберігання. Позивач повідомив відповідача, де знаходяться первинні документи підприємства, які є можливість перевірити. Поряд з цим довідка № 6 від 28 квітня 2017 року, видана Колективним виробничим підприємством «КТС», оформлена відповідно до вимог чинного законодавства та підписана посадовими особами підприємства, така є чинною (ніким не визнана недійсною) та містить відомості про розмір заробітної плати позивача за період з 1989 року по 1993 рік (перший квартал включно). Відтак, на думку позивача, відповідач не здійснив повний, всебічний та об`єктивний розгляд поданих ним для перерахунку документів, а тому протиправно відмовив у здійсненні перерахунку пенсії з урахуванням довідки про заробітну плату для обчислення пенсії № 6 від 28 квітня 2017 року, виданої Колективним виробничим підприємством «КТС», чим порушив його конституційне право на пенсійне забезпечення.

З огляду на наведене адміністративний позов просить задовольнити у повному обсязі.

Позиція відповідача викладена у відзиві на позовну заяву. Відповідач вказує, що на підставі звернення позивача Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області провело перерахунок пенсії позивача з врахуванням страхового стажу роботи 39 років 01 місяць 15 днів, оптимального середньомісячного заробітку, взятого за період роботи з 01 квітня 1984 року по 31 березня 1989 року (згідно з довідкою про заробітну плату для обчислення пенсії від 26 квітня 2017 року № 1135/02/02, виданою ПАТ «Львівський жиркомбінат», довідкою звірки достовірності документів про заробітну плату від 21 серпня 2017 року № 1007/1 та архівною довідкою від 25 квітня 2017 року № 12-17/164, виданою Шевченківською районною в місті Києві державною адміністрацією, актом позапланової перевірки достовірності документів про заробітну плату від 14 серпня 2017 року № 2670 та за даними персоніфікованого обліку з 01 липня 2000 року по 31 грудня 2016 року), визначеного із застосуванням показника середньої заробітної плати 6294,13 грн, при індивідуальному коефіцієнті заробітної плати 0,84998. Для обчислення розміру пенсії не включено відомості про роботу за сумісництвом згідно з довідкою про заробітну плату для обчислення пенсії № 6 від 28 квітня 2017 року, виданою Колективним виробничим підприємством «КТС», довідкою про перейменування № 5 від 28 квітня 2017 року, оскільки відсутні накази про період роботи в кооперативі «Комплексний технічний сервіс», а перевірку достовірності документів про заробітну плату неможливо здійснити у зв`язку з відсутністю за вказаною у довідці адресою діючого підприємства.

Відповідач зазначає, що підпунктом 3 пункту 2.1 розділу ІІ Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1 (далі Порядок № 22-1), визначено, що за бажанням пенсіонера ним може подаватись довідка про заробітну плату (дохід) по 30 червня 2000 року (додаток 5) із зазначенням у ній назв первинних документів, на підставі яких її видано, їх місцезнаходження та адреси, за якою можливо провести перевірку відповідності змісту довідки первинним документам. Згідно з пунктом 2.10 розділу ІІ Порядку № 22-1 довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працював померлий годувальник або особа, яка звертається за пенсією. Якщо такі підприємства, установи, організації ліквідовані або припинили своє існування з інших причин, то довідки про заробітну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ чи організацій або архівними установами. Крім цього, відповідно до частини третьої статті 44 Закону № 1058 органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію. На такі перевірки не поширюється дія положень законодавства про здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності. Зважаючи на наведене, провести перерахунок пенсії позивача з урахуванням довідки про заробітну плату для обчислення пенсії № 6 від 28 квітня 2017 року, виданої Колективним виробничим підприємством «КТС», неможливо.

З огляду на викладене в задоволенні заявленого позову просить відмовити повністю.

На спростування доводів відповідача, викладених у відзиві на позовну заяву, позивач подав відповідь на відзив, в якій наводить ті ж аргументи на підтвердження обґрунтованості заявлених позовних вимог, що й у позовній заяві.

Відповідно до пункту 3 частини 3 статті 246 КАС України суд зазначає, що ухвалою судді від 09 червня 2023 року відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі без повідомлення (виклику) сторін; витребувано у відповідача: докази звернення позивача щодо призначення пенсії за віком; службову записку № 2023/60-16 від 21 квітня 2023 року; інформацію щодо прийняття рішень про відмову у зарахуванні спірного періоду при обрахунку пенсії позивача та відповідні рішення (у разі їх наявності).

Суд встановив наступні фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини.

Сторонами у справі не заперечується та обставина, що позивачу призначено пенсію за віком відповідно до Закону № 1058.

Позивач звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області із заявою про перерахунок пенсії з урахуванням таких довідок про заробітну плату для обчислення пенсії: № 6 від 28 квітня 2017 року, виданої Колективним виробничим підприємством «КТС»; № 37/02/02 від 17 лютого 2023 року, виданої Приватним акціонерним товариством «Львівський жиркомбінат»; № 12-17/89 від 28 лютого 2023 року, виданої Шевченківською районною в місті Києві державною адміністрацією (архівна довідка про роботу в Київському спеціалізованому пуско-налагоджувальному управлінні «Оргхарчопром»).

Зі змісту листа Управління контрольно-перевірочної роботи Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області від 21 квітня 2023 року № 2023/60-16, адресованого Відділу обслуговування громадян № 7 (сервісний центр) Управління обслуговування громадян Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області, слідує наступне: «На електронне звернення № 2725 щодо призначення (перерахунку) пенсії ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 повідомляємо про неможливість проведення перевірки відомостей, відображених у довідці про заробітну плату від 28.04.2017 № 6, виданій Колективним виробничим підприємством «КТС» (код згідно з ЄДРПОУ 20790895). Для проведення перевірки було здійснено вихід по юридичній адресі Колективного виробничого підприємства «КТС», м. Львів, вул. Личаківська, 96, однак підприємство за вказаною адресою не знаходиться, про що було складено акт виходу по юридичній адресі від 17.04.2023 № 14. Одночасно повідомляємо, що згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Колективне виробниче підприємство «КТС» (код згідно з ЄДРПОУ 20790895) не перебуває в стані припинення».

Листом від 26 квітня 2023 року № 1300-5210-8/59600 Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області повідомило позивача про наступне: «Відділ обслуговування громадян № 7 (сервісний центр) Управління обслуговування громадян Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області згідно службової записки № 2023/60-16 від 21.04.2023 Управління контрольно-перевірочної роботи повідомляє про неможливість проведення перевірки відомостей відображених в довідці про заробітну плату від 28.04.2017 № 6, виданій Колективним виробничим підприємством «КТС», так як підприємство за адресою м. Львів, вул. Личаківська, 96 не знаходиться, про що було складено акт виходу по юридичній адресі від 17.04.2023 № 14».

Позивач, уважаючи протиправними дії відповідача щодо відмови в проведенні перерахунку та виплати пенсії з урахуванням довідки про заробітну плату для обчислення пенсії № 6 від 28 квітня 2017 року, виданої Колективним виробничим підприємством «КТС», звернувся з цим позовом до суду.

Предметом розгляду у цій справі є оцінка наявності підстав для зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області здійснити перерахунок та виплату пенсії позивачу з урахуванням довідки про заробітну плату для обчислення пенсії № 6 від 28 квітня 2017 року, виданої Колективним виробничим підприємством «КТС».

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з такого.

Завданням адміністративного судочинства відповідно до частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Закріплений у частині 1 статті 9 КАС України принцип змагальності сторін передбачає, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Тобто, суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Відповідно до статті 46 Конституції України, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, визначаються Законом України від 09 липня 2003 року № 1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

За змістом частин першої, другої статті 5 Закону № 1058 цей Закон регулює відносини, що виникають між суб`єктами системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування. Дія інших нормативно-правових актів може поширюватися на ці відносини лише у випадках, передбачених цим Законом, або в частині, що не суперечить цьому Закону.

Виключно цим Законом визначаються: види пенсійних виплат; умови набуття права та порядок визначення розмірів пенсійних виплат.

Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 9 Закону № 1058 відповідно до цього Закону в солідарній системі призначаються такі пенсійні виплати: пенсія за віком.

Формула для обчислення розміру пенсії за віком визначена статтею 27 Закону № 1058.

Відповідно до частини першої цієї статті розмір пенсії за віком визначається за формулою: П = Зп х Кс, де П - розмір пенсії, у гривнях; Зп - заробітна плата (дохід) застрахованої особи, визначена відповідно до статті 40 цього Закону, з якої обчислюється пенсія, у гривнях; Кс - коефіцієнт страхового стажу застрахованої особи, визначений відповідно до статті 25 цього Закону.

Отже, на розмір пенсії за віком впливають два показники:

1) заробітна плата (дохід) застрахованої особи, яка визначається відповідно до статті 40 Закону № 1058; та

2) коефіцієнт страхового стажу застрахованої особи, який визначається відповідно до статті 25 Закону № 1058.

Статтею 40 Закону № 1058 визначено порядок визначення заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії.

Згідно із абзацами першим, другим частини першої статті 40 Закону № 1058 для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв.

У разі якщо страховий стаж становить менший період, ніж передбачено абзацом першим цієї частини, враховується заробітна плата (дохід) за фактичний страховий стаж.

Абзацами четвертим п`ятим частини першої статті 40 Закону № 1058 передбачено, що для визначення розміру пенсії за віком відповідно до частини другої статті 27 цього Закону заробітна плата для обчислення частини пенсії за період страхового стажу до набрання чинності цим Законом визначається на умовах і в порядку, передбачених законодавством, що діяло раніше, а для обчислення частини пенсії за період страхового стажу після набрання чинності цим Законом - на умовах, передбачених абзацом першим цієї частини.

Заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 1 липня 2000 року враховується для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід), виданих у порядку, встановленому законодавством, за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами, а за період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року - за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.

Порядок звернення за призначенням (перерахунком) пенсії врегульований нормами статті 44 Закону № 1058.

Відповідно до абзацу другого частини першої статті 44 Закону № 1058 звернення за призначенням (перерахунком) пенсії здійснюється шляхом подання заяви та інших документів, необхідних для призначення (перерахунку) пенсії, до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженої особи застрахованою особою особисто або через законного представника недієздатної особи, особи, дієздатність якої обмежена, малолітньої або неповнолітньої особи.

Водночас за змістом частини третьої статті 44 Закону № 1058 органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію. На такі перевірки не поширюється дія положень законодавства про здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Питання щодо подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону № 1058 врегульовано Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1.

Підпунктом 3 пункту 2.1 розділу ІІ Порядку № 22-1 визначено, що за бажанням пенсіонера ним може подаватись довідка про заробітну плату (дохід) по 30 червня 2000 року (додаток 5) із зазначенням у ній назв первинних документів, на підставі яких її видано, їх місцезнаходження та адреси, за якою можливо провести перевірку відповідності змісту довідки первинним документам.

Згідно з пунктом 2.10 розділу ІІ Порядку № 22-1 довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працював померлий годувальник або особа, яка звертається за пенсією. Якщо такі підприємства, установи, організації ліквідовані або припинили своє існування з інших причин, то довідки про заробітну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ чи організацій або архівними установами.

У випадках, коли архівні установи не мають можливості видати довідку за встановленою формою з розшифровкою виплачених сум за видами заробітку, вони можуть видавати довідки, що відповідають даним, наявним в архівних фондах, без додержання цієї форми.

Установлення заробітку для обчислення пенсії на підставі показань свідків не допускається. Виписка зі штатного розпису про посадовий оклад, профспілкові квитки, квитки партій та рухів, громадських об`єднань не є документами, що засвідчують фактичний заробіток для обчислення розміру пенсії.

Зміст наведених вище норм права свідчить про те, що роботодавець має право видати довідку про розмір заробітної плати для обчислення пенсії відповідно до даних, що містяться у відповідних первинних документах за відповідний період. При цьому єдиною і обов`язковою умовою для обчислення пенсії з урахуванням заробітної плати за період роботи до 01 липня 2000 року є підтвердження нарахування такої заробітної плати первинними документами, зокрема, виписками з особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працювала особа, яка звертається за пенсією.

Аналогічна правова позиція щодо застосування норм права у спірних правовідносинах викладена у постановах Верховного Суду України від 17 березня 2015 року у справі № 21-11а15, від 15 грудня 2015 року у справі № 2-а/576/29/14 та Верховного Суду від 13 лютого 2018 року у справі № 358/1179/17, від 17 квітня 2018 року у справі № 376/2559/17, від 25 вересня 2018 року у справі № 539/1386/17, від 10 липня 2019 року у справі № 539/2726/16-а та від 05 березня 2020 року у справі № 539/3234/16-а.

Зі змісту виданої ОСОБА_1 Колективним виробничим підприємством «КТС» довідки № 6 від 28 квітня 2017 року про заробітну плату для обчислення пенсії вбачається, що вона видана на підставі книги заробітної плати за 1989-1993 роки, що знаходиться за адресою АДРЕСА_1 , а на всі виплати нараховано страхові внески (єдиний внесок). Таким чином, зазначена вище довідка відповідає вимогам, які встановлені підпунктом 3 пункту 2.1 розділу ІІ Порядку № 22-1.

Крім того, період роботи позивача, що вказаний у згаданій довідці про заробітну плату для обчислення пенсії, підтверджується довідкою № 7 від 28 квітня 2017 року, виданою Колективним виробничим підприємством «КТС», згідно з якою позивач працював по сумісництву в Колективному виробничому підприємстві «КТС» (комплексно-технічний сервіс) з 01 січня 1989 року (протокол рішення № 4 від 09 січня 1989 року) по 15 березня 1993 року (протокол рішення № 51 від 15 березня 1993 року), скріпленою підписом директора та печаткою підприємства.

Водночас суд зазначає, що перевірка достовірності виданих документів покладається на пенсійний орган, а сумніви останнього щодо обґрунтованості їх видачі самі по собі не можуть слугувати підставою для відмови у неврахуванні заробітної плати при обчисленні позивачу пенсії.

Вирішуючи цей спір, суд також враховує, що законодавством з`ясування відповідності розміру заробітної плати, зазначеної в довідці, покладено на орган Пенсійного фонду України, а відсутність доступу до підприємства не є безумовною підставою для відмови у перерахунку пенсії, оскільки не підтверджує невідповідність інформації, зазначеної у довідці, щодо отриманої позивачем заробітної плати.

Більш того, як вже зазначено вище, відповідно до вимог частини третьої статті 44 Закону № 1058 органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію.

Тобто, при вирішенні питання про призначення (перерахунку) пенсії органи Пенсійного фонду України наділені широким спектром повноважень для перевірки наданих для призначення (перерахунку) пенсії документів.

Однак у спірному випадку відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не довів здійснення належної перевірки наданих позивачем документів для перерахунку пенсії. Так, жодних належних, достатніх доказів проведення перевірки інформації щодо сплати страхових внесків Колективним виробничим підприємством «КТС» за період 1989-1993 років (періоди, вказані в довідці) органом Пенсійного фонду України не надано. Також не здійснено належної перевірки щодо сум заробітної плати, вказаних у спірній довідці.

Зокрема, у позовній заяві позивач вказує, що повідомив пенсійному органу місцезнаходження первинних документів підприємства, що спричинено смертю директора підприємства, який водночас був його засновником. Вказану обставину відповідач у відзиві на позовну заяву не заперечує.

Також до матеріалів справи позивачем долучено копію договору № 01-04/21 від 01 квітня 2021 року про надання послуг по веденню бухгалтерського обліку Колективного виробничого підприємства «КТС», акт прийому-передачі документації до вказаного договору від 01 квітня 2021 року, в якому, зокрема, вказано: книги заробітної плати за 1989-2005 роки (15 книг).

Крім того, в матеріалах справи наявне повідомлення від 24 травня 2021 року спадкоємиці померлого засновника та директора Колективного виробничого підприємства «КТС» ОСОБА_2 , адресоване, зокрема Головному управлінню Пенсійного фонду України у Львівській області, в якому вона повідомляє, що серед речей спадкодавця вона виявила багато бухгалтерських документів та документів, що підтверджують виплати заробітної плати працівникам підприємства, які мають довготривалий термін зберігання. Вказує, що уклала договір з суб`єктом підприємницької діяльності та передала їй на підготовку до архівування наявні у неї документи Колективного виробничого підприємства «КТС». Просить прийняти рішення про передачу в архів документів, які мають довгостроковий термін зберігання, та щодо зберігання таких документів підприємства, а також повідомити про те, куди вона може передати їх на постійне зберігання.

З огляду на викладені обставини суд дійшов висновку, що бездіяльність відповідача щодо вчинення дій по перевірці відомостей, зазначених у поданій позивачем спірній довідці про заробітну плату для обчислення пенсії, зумовила протиправну поведінку пенсійного органу, яка й призвела до незаконної відмови в проведенні перерахунку та виплати пенсії ОСОБА_1 з урахуванням довідки про заробітну плату для обчислення пенсії № 6 від 28 квітня 2017 року, виданої Колективним виробничим підприємством «КТС».

Окрім цього, суд підкреслює, що позиція пенсійного органу, яка фактично не стосується допущених зловживань зі сторони позивача, призвела до неспівмірних наслідків у вигляді зменшення розміру призначеної йому пенсії.

За таких обставин суд доходить висновку про протиправність дій Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області щодо відмови в проведенні перерахунку та виплати пенсії ОСОБА_1 з урахуванням довідки про заробітну плату для обчислення пенсії № 6 від 28 квітня 2017 року, виданої Колективним виробничим підприємством «КТС», та як наслідок задоволення позовної вимоги у вказаній частині.

Вирішуючи позовну вимогу позивача про зобов`язання відповідача провести необхідні дії та зробити перерахунок моєї пенсії, призначеної у 2017 році на пенсію по віку за період 60 місяців до 2000 року, а саме провести нарахування пенсії за період з 01 січня 1988 року по 31 грудня 1992 року на підставі довідок, виданих: Колективним виробничим підприємством «КТС» № 6 від 28 квітня 2017 року; Приватним акціонерним товариством «Львівський жиркомбінат» № 37/02/02 від 17 лютого 2023 року; Архівною довідкою Шевченківської районної в місті Києві Державної адміністрації № 12-17/89 від 28 лютого 2023 року про мій стаж у Київському спеціалізованому пуско-налагоджувальному управлінні «Оргхарчопром» та здійснити її виплату з часу звернення, суд виходить з такого.

Суд відзначає, що заробітна плата позивача, яка зазначена в довідці про заробітну плату для обчислення пенсії № 37/02/02 від 17 лютого 2023 року, виданій Приватним акціонерним товариством «Львівський жиркомбінат», та в архівній довідці № 12-17/89 від 28 лютого 2023 року, виданій Шевченківською районною в місті Києві державною адміністрацією (про роботу в Київському спеціалізованому пуско-налагоджувальному управлінні «Оргхарчопром»), врахована відповідачем при проведенні перерахунку пенсії позивача на підставі його звернення, про що відповідач вказує у відзиві на позовну заяву. У відповіді на відзив позивач зазначену обставину не заперечує. Відтак підстави для зобов`язання відповідача до повторного вчинення таких дій у суду відсутні.

Щодо дати, з якої належить зобов`язати відповідача здійснити перерахунок та виплату пенсії позивача з урахуванням довідки про заробітну плату для обчислення пенсії № 6 від 28 квітня 2017 року, виданої Колективним виробничим підприємством «КТС», суд зазначає таке.

У змісті позовних вимог позивач просить здійснити перерахунок та виплату його пенсії «з часу звернення».

Відповідно до вимог абзаців першого, другого частини четвертої статті 45 Закону № 1058 перерахунок призначеної пенсії, крім випадків, передбачених частиною першою статті 35, частиною другою статті 38, частиною третьою статті 42 і частиною п`ятою статті 48 цього Закону, провадиться в такі строки: у разі виникнення права на підвищення пенсії - з першого числа місяця, в якому пенсіонер звернувся за перерахунком пенсії, якщо відповідну заяву з усіма необхідними документами подано ним до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо заяву з усіма необхідними документами подано ним після 15 числа.

Таким чином, відповідач зважаючи на дату звернення позивача за перерахунком пенсії з урахуванням довідки про заробітну плату для обчислення пенсії № 6 від 28 квітня 2017 року, виданої Колективним виробничим підприємством «КТС», повинен здійснити перерахунок та виплату його пенсії на виконання цього рішення суду з дати, визначеної відповідно до вимог абзаців першого, другого частини четвертої статті 45 Закону № 1058.

Тож з урахуванням наведених вище фактичних обставин справи та правових норм, що регулюють спірні правовідносини, позовну вимогу у частині, яка розглядається, належить задовольнити частково у такий належний спосіб: зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області здійснити перерахунок та виплату пенсії (з урахуванням виплачених сум) ОСОБА_1 з урахуванням заробітної плати за період з січня 1989 року по квітень 1993 року відповідно до довідки про заробітну плату для обчислення пенсії № 6 від 28 квітня 2017 року, виданої Колективним виробничим підприємством «КТС», з дати, визначеної відповідно до вимог абзаців першого, другого частини четвертої статті 45 Закону України від 09 липня 2003 року № 1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Згідно з вимогами статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Оцінивши докази, які є у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та, враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про задоволення позову частково.

Відповідно до пункту п`ятого частини першої статті 244 КАС України під час ухвалення рішення суд вирішує як розподілити між сторонами судові витрати.

Згідно із частиною першою статті 132 КАС України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Частиною другою цієї ж статті передбачено, що розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.

Відповідно до правил статті 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Суд встановив, що при зверненні з цим позовом до суду позивач сплатив судовий збір у розмірі 1073,60 грн.

Оскільки позов містить позовні вимоги немайнового характеру, які хоча і частково, але підлягають задоволенню, тому розмір компенсації судових витрат суд визначає виходячи з кількості, а не розміру задоволених/незадоволених позовних вимог.

Таким чином, поверненню позивачу за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень підлягає сума у розмірі 1073,60 грн.

Докази понесення сторонами витрат, пов`язаних з розглядом справи, у матеріалах справи відсутні.

Керуючись ст.ст. 19-21, 72-77, 242-246, 255, 293, 295, підп.15.5 п.15 Перехідних положень КАС України, суд,-

ВИРІШИВ:

Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 ) до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області (вул. Митрополита Андрея, 10, м. Львів, 79016) про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області щодо відмови в проведенні перерахунку та виплати пенсії ОСОБА_1 з урахуванням довідки про заробітну плату для обчислення пенсії № 6 від 28 квітня 2017 року, виданої Колективним виробничим підприємством «КТС».

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області здійснити перерахунок та виплату пенсії (з урахуванням виплачених сум) ОСОБА_1 з урахуванням заробітної плати за період з січня 1989 року по квітень 1993 року відповідно до довідки про заробітну плату для обчислення пенсії № 6 від 28 квітня 2017 року, виданої Колективним виробничим підприємством «КТС», з дати, визначеної відповідно до вимог абзаців першого, другого частини четвертої статті 45 Закону України від 09 липня 2003 року № 1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

В решті позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області (вул. М. Андрея, 10, м. Львів, 79016, код ЄДРПОУ 13814885) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 ) 1073,60 грн сплаченого судового збору.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення може бути оскаржене за правилами, встановленими ст.ст. 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України відповідно, з урахуванням положень підп.15.5 п.15 розд. VII «Перехідні положення» цього Кодексу.

Повний текст рішення складено 06 жовтня 2023 року.

СуддяКлименко Оксана Миколаївна

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.10.2023
Оприлюднено12.10.2023
Номер документу114056634
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —380/12532/23

Постанова від 05.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 07.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 07.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 15.11.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Рішення від 06.10.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Клименко Оксана Миколаївна

Ухвала від 09.06.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Клименко Оксана Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні