ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 лютого 2024 рокуЛьвівСправа № 380/12532/23 пров. № А/857/21512/23
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Ільчишин Н.В.,
суддів Гуляка В.В., Коваля Р.Й.,
розглянувши у письмовому провадженні в м. Львові апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 06 жовтня 2023 року (судді Клименко О.М., ухвалене у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження в м. Львів) у справі №380/12532/23 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії,-
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 05.06.2023 звернувся в суд з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області в якому просить визнати протиправними дії відповідача по неврахуванню при призначенні (перерахунку) мені пенсії за віком на загальних підставах, поданих мною Довідки про заробітну плату для обчислення пенсії Колективного виробничого підприємства КТС від 28 квітня 2017 року № 6, якою підтверджено мою заробітну плату за період з 01 січня 1989 року по 01 квітня 1993 року, зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області провести необхідні дії та зробити перерахунок моєї пенсії, призначеної у 2017 році на пенсію по віку за період 60 місяців до 2000 року, а саме провести нарахування пенсії за період з 01 січня 1988 року по 31 грудня 1992 року на підставі довідок, виданих: Колективним виробничим підприємством КТС № 6 від 28 квітня 2017 року; Приватним акціонерним товариством Львівський жиркомбінат № 37/02/02 від 17 лютого 2023 року; Архівною довідкою Шевченківської районної в місті Києві Державної адміністрації № 12-17/89 від 28 лютого 2023 року про мій стаж у Київському спеціалізованому пуско-налагоджувальному управлінні Оргхарчопром та здійснити її виплату з часу звернення, стягнути з Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області за рахунок його бюджетних асигнувань 1073,60 грн сплаченого судового збору.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 06 жовтня 2023 року задоволено позов частково. Визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області щодо відмови в проведенні перерахунку та виплати пенсії ОСОБА_1 з урахуванням довідки про заробітну плату для обчислення пенсії № 6 від 28 квітня 2017 року, виданої Колективним виробничим підприємством КТС. Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області здійснити перерахунок та виплату пенсії (з урахуванням виплачених сум) ОСОБА_1 з урахуванням заробітної плати за період з січня 1989 року по квітень 1993 року відповідно до довідки про заробітну плату для обчислення пенсії № 6 від 28 квітня 2017 року, виданої Колективним виробничим підприємством КТС, з дати, визначеної відповідно до вимог абзаців першого, другого частини четвертої статті 45 Закону України від 09 липня 2003 року № 1058-IV Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування. В решті позовних вимог відмовлено.
Не погоджуючись із вказаним рішенням Головне управління Пенсійного фонду України у Львівські області подало апеляційну скаргу, яку обґрунтовує тим, що судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваного рішення допущено порушення норм процесуального та матеріального права, просить скасувати рішення та ухвалити нове, яким відмовити в задоволенні позову. Зазначає, що на підставі звернення позивача Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області провело перерахунок пенсії позивача з врахуванням страхового стажу роботи 39 років 01 місяць 15 днів, оптимального середньомісячного заробітку, взятого за період роботи з 01 квітня 1984 року по 31 березня 1989 року (згідно з довідкою про заробітну плату для обчислення пенсії від 26 квітня 2017 року № 1135/02/02, виданою ПАТ Львівський жиркомбінат, довідкою звірки достовірності документів про заробітну плату від 21 серпня 2017 року № 1007/1 та архівною довідкою від 25 квітня 2017 року № 12-17/164, виданою Шевченківською районною в місті Києві державною адміністрацією, актом позапланової перевірки достовірності документів про заробітну плату від 14 серпня 2017 року № 2670 та за даними персоніфікованого обліку з 01 липня 2000 року по 31 грудня 2016 року), визначеного із застосуванням показника середньої заробітної плати 6294,13 грн, при індивідуальному коефіцієнті заробітної плати 0,84998. Для обчислення розміру пенсії не включено відомості про роботу за сумісництвом згідно з довідкою про заробітну плату для обчислення пенсії № 6 від 28 квітня 2017 року, виданою Колективним виробничим підприємством КТС, довідкою про перейменування № 5 від 28 квітня 2017 року, оскільки відсутні накази про період роботи в кооперативі Комплексний технічний сервіс, а перевірку достовірності документів про заробітну плату неможливо здійснити у зв`язку з відсутністю за вказаною у довідці адресою діючого підприємства. Вказує, що підпунктом 3 пункту 2.1 розділу ІІ Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1 (далі Порядок № 22-1), визначено, що за бажанням пенсіонера ним може подаватись довідка про заробітну плату (дохід) по 30 червня 2000 року (додаток 5) із зазначенням у ній назв первинних документів, на підставі яких її видано, їх місцезнаходження та адреси, за якою можливо провести перевірку відповідності змісту довідки первинним документам. Згідно з пунктом 2.10 розділу ІІ Порядку № 22-1 довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працював померлий годувальник або особа, яка звертається за пенсією. Якщо такі підприємства, установи, організації ліквідовані або припинили своє існування з інших причин, то довідки про заробітну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ чи організацій або архівними установами. Крім цього, відповідно до частини третьої статті 44 Закону № 1058 органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію. На такі перевірки не поширюється дія положень законодавства про здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності. Зважаючи на наведене, провести перерахунок пенсії позивача з урахуванням довідки про заробітну плату для обчислення пенсії № 6 від 28 квітня 2017 року, виданої Колективним виробничим підприємством КТС, неможливо.
Позивач своїм правом на подання відзиву на апеляційну скаргу не скористався, відповідно до частини 4 статті 304 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) відсутність відзиву на апеляційну скаргу не перешкоджає перегляду рішення суду першої інстанції.
Згідно статті 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Оскільки позивач не оскаржує рішення суду першої інстанції в частині відмови в задоволенні позовних вимог, рішення суду першої інстанції в цій частині не є предметом перегляду судом апеляційної інстанції.
Ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 07.12.2023 призначено апеляційний розгляд в порядку письмового провадження.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги у їх сукупності, колегія суддів дійшла висновку, що подана скарга не підлягає задоволенню з наступних мотивів.
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, що позивач звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області із заявою про перерахунок пенсії з урахуванням таких довідок про заробітну плату для обчислення пенсії: № 6 від 28 квітня 2017 року, виданої Колективним виробничим підприємством КТС; № 37/02/02 від 17 лютого 2023 року, виданої Приватним акціонерним товариством Львівський жиркомбінат; № 12-17/89 від 28 лютого 2023 року, виданої Шевченківською районною в місті Києві державною адміністрацією (архівна довідка про роботу в Київському спеціалізованому пуско-налагоджувальному управлінні Оргхарчопром).
Зі змісту листа Управління контрольно-перевірочної роботи Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області від 21 квітня 2023 року № 2023/60-16, адресованого Відділу обслуговування громадян № 7 (сервісний центр) Управління обслуговування громадян Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області, слідує наступне: На електронне звернення № 2725 щодо призначення (перерахунку) пенсії ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 повідомляємо про неможливість проведення перевірки відомостей, відображених у довідці про заробітну плату від 28.04.2017 № 6, виданій Колективним виробничим підприємством КТС (код згідно з ЄДРПОУ 20790895). Для проведення перевірки було здійснено вихід по юридичній адресі Колективного виробничого підприємства КТС, м. Львів, вул. Личаківська, 96, однак підприємство за вказаною адресою не знаходиться, про що було складено акт виходу по юридичній адресі від 17.04.2023 № 14. Одночасно повідомляємо, що згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Колективне виробниче підприємство КТС (код згідно з ЄДРПОУ 20790895) не перебуває в стані припинення.
Листом від 26 квітня 2023 року № 1300-5210-8/59600 Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області повідомило позивача про наступне: Відділ обслуговування громадян № 7 (сервісний центр) Управління обслуговування громадян Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області згідно службової записки № 2023/60-16 від 21.04.2023 Управління контрольно-перевірочної роботи повідомляє про неможливість проведення перевірки відомостей відображених в довідці про заробітну плату від 28.04.2017 № 6, виданій Колективним виробничим підприємством КТС, так як підприємство за адресою м. Львів, вул. Личаківська, 96 не знаходиться, про що було складено акт виходу по юридичній адресі від 17.04.2023 № 14.
Позивач, уважаючи протиправними дії відповідача щодо відмови в проведенні перерахунку та виплати пенсії з урахуванням довідки про заробітну плату для обчислення пенсії № 6 від 28 квітня 2017 року, виданої Колективним виробничим підприємством КТС, звернувся з цим позовом до суду.
Даючи правову оцінку оскаржуваному судовому рішенню та доводам апелянта, що викладені у апеляційній скарзі, суд апеляційної інстанції виходить із такого.
Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі статтею 46 Конституції України, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.
Пунктом 1 частини 1 статті 8 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» № 1058-IV від 09.07.2003 (далі - Закон № 1058-IV) встановлено, що право на отримання пенсій та соціальних послуг із солідарної системи мають громадяни України, які застраховані згідно із цим Законом та досягли встановленого цим Законом пенсійного віку чи визнані особами з інвалідністю в установленому законодавством порядку і мають необхідний для призначення відповідного виду пенсії страховий стаж, а в разі смерті цих осіб - члени їхніх сімей, зазначені у статті 36 цього Закону, та інші особи, передбачені цим Законом.
Відповідно до цього Закону в солідарній системі призначається така пенсійна виплата як пенсія за віком, (пункт 1 частини 1 статті 9 Закону №1058-IV).
Згідно із частиною 1 статті 24 Закону № 1058-IV страховий стаж - період, протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальній страховий внесок.
Страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом (до 01 січня 2004 року).
За визначенням статті 1 Закону № 1058-IV страхові внески - кошти відрахувань на соціальне страхування, збір на обов`язкове державне пенсійне страхування та страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, сплачені (які підлягають сплаті) згідно із законодавством, що діяло раніше; надходження від сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, що спрямовуються на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування; страхувальники - роботодавці та інші особи, які відповідно до закону сплачують єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та/або є платниками відповідно до цього Закону.
Згідно із частиною 1 статті 20 Закону № 1058-IV страхові внески обчислюються виключно в грошовій формі, у тому числі з виплат (доходу), що здійснюються в натуральній формі.
Обчислення страхових внесків із сум, виражених в іноземній валюті, здійснюється шляхом перерахування зазначених сум у національну валюту України за курсом валют, установленим Національним банком України на день обчислення страхових внесків.
Відповідно до частини 10 статті 20 Закону № 1058-IV якщо страхувальники несвоєчасно або не в повному обсязі сплачують страхові внески, до них застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про сплату страхових внесків, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом.
Страхові внески підлягають сплаті незалежно від фінансового стану платника страхових внесків (ч. 12 ст. 20 Закону № 1058-IV).
Формула для обчислення розміру пенсії за віком визначена статтею 27 Закону № 1058-IV.
Відповідно до частини першої цієї статті розмір пенсії за віком визначається за формулою: П = Зп х Кс, де П - розмір пенсії, у гривнях; Зп - заробітна плата (дохід) застрахованої особи, визначена відповідно до статті 40 цього Закону, з якої обчислюється пенсія, у гривнях; Кс - коефіцієнт страхового стажу застрахованої особи, визначений відповідно до статті 25 цього Закону.
Отже, на розмір пенсії за віком впливають два показники:
1) заробітна плата (дохід) застрахованої особи, яка визначається відповідно до статті 40 Закону № 1058; та 2) коефіцієнт страхового стажу застрахованої особи, який визначається відповідно до статті 25 Закону № 1058-IV.
Статтею 40 Закону № 1058-IV визначено порядок визначення заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії.
Згідно із абзацами першим, другим частини першої статті 40 Закону № 1058 для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв.
У разі якщо страховий стаж становить менший період, ніж передбачено абзацом першим цієї частини, враховується заробітна плата (дохід) за фактичний страховий стаж.
Абзацами четвертим п`ятим частини першої статті 40 Закону № 1058-IV передбачено, що для визначення розміру пенсії за віком відповідно до частини другої статті 27 цього Закону заробітна плата для обчислення частини пенсії за період страхового стажу до набрання чинності цим Законом визначається на умовах і в порядку, передбачених законодавством, що діяло раніше, а для обчислення частини пенсії за період страхового стажу після набрання чинності цим Законом - на умовах, передбачених абзацом першим цієї частини.
Заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 1 липня 2000 року враховується для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід), виданих у порядку, встановленому законодавством, за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами, а за період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року - за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.
Порядок звернення за призначенням (перерахунком) пенсії врегульований нормами статті 44 Закону № 1058-IV.
Відповідно до абзацу другого частини першої статті 44 Закону № 1058-IV звернення за призначенням (перерахунком) пенсії здійснюється шляхом подання заяви та інших документів, необхідних для призначення (перерахунку) пенсії, до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженої особи застрахованою особою особисто або через законного представника недієздатної особи, особи, дієздатність якої обмежена, малолітньої або неповнолітньої особи.
Водночас за змістом частини третьої статті 44 Закону № 1058-IV органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію. На такі перевірки не поширюється дія положень законодавства про здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Питання щодо подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону № 1058-IV врегульовано Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1.
Підпунктом 3 пункту 2.1 розділу ІІ Порядку № 22-1 визначено, що за бажанням пенсіонера ним може подаватись довідка про заробітну плату (дохід) по 30 червня 2000 року (додаток 5) із зазначенням у ній назв первинних документів, на підставі яких її видано, їх місцезнаходження та адреси, за якою можливо провести перевірку відповідності змісту довідки первинним документам.
Згідно з пунктом 2.10 розділу ІІ Порядку № 22-1 довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працював померлий годувальник або особа, яка звертається за пенсією. Якщо такі підприємства, установи, організації ліквідовані або припинили своє існування з інших причин, то довідки про заробітну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ чи організацій або архівними установами.
У випадках, коли архівні установи не мають можливості видати довідку за встановленою формою з розшифровкою виплачених сум за видами заробітку, вони можуть видавати довідки, що відповідають даним, наявним в архівних фондах, без додержання цієї форми.
Установлення заробітку для обчислення пенсії на підставі показань свідків не допускається. Виписка зі штатного розпису про посадовий оклад, профспілкові квитки, квитки партій та рухів, громадських об`єднань не є документами, що засвідчують фактичний заробіток для обчислення розміру пенсії.
Зміст наведених вище норм права свідчить про те, що роботодавець має право видати довідку про розмір заробітної плати для обчислення пенсії відповідно до даних, що містяться у відповідних первинних документах за відповідний період. При цьому єдиною і обов`язковою умовою для обчислення пенсії з урахуванням заробітної плати за період роботи до 01 липня 2000 року є підтвердження нарахування такої заробітної плати первинними документами, зокрема, виписками з особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працювала особа, яка звертається за пенсією.
Аналогічна правова позиція щодо застосування норм права у спірних правовідносинах викладена у постановах Верховного Суду України від 17 березня 2015 року у справі № 21-11а15, від 15 грудня 2015 року у справі № 2-а/576/29/14 та Верховного Суду від 13 лютого 2018 року у справі № 358/1179/17, від 17 квітня 2018 року у справі № 376/2559/17, від 25 вересня 2018 року у справі № 539/1386/17, від 10 липня 2019 року у справі № 539/2726/16-а та від 05 березня 2020 року у справі № 539/3234/16-а.
Як встановлено судом на підставі матеріалів справи, зі змісту виданої ОСОБА_1 Колективним виробничим підприємством КТС довідки № 6 від 28 квітня 2017 року про заробітну плату для обчислення пенсії вбачається, що вона видана на підставі книги заробітної плати за 1989-1993 роки, що знаходиться за адресою АДРЕСА_1 , а на всі виплати нараховано страхові внески (єдиний внесок). Таким чином, зазначена вище довідка відповідає вимогам, які встановлені підпунктом 3 пункту 2.1 розділу ІІ Порядку № 22-1.
Крім того, період роботи позивача, що вказаний у згаданій довідці про заробітну плату для обчислення пенсії, підтверджується довідкою № 7 від 28 квітня 2017 року, виданою Колективним виробничим підприємством КТС, згідно з якою позивач працював по сумісництву в Колективному виробничому підприємстві КТС (комплексно-технічний сервіс) з 01 січня 1989 року (протокол рішення № 4 від 09 січня 1989 року) по 15 березня 1993 року (протокол рішення № 51 від 15 березня 1993 року), скріпленою підписом директора та печаткою підприємства.
Колегія суддів вважає правильними висновки суду першої інстанції, що перевірка достовірності виданих документів покладається на пенсійний орган, а сумніви останнього щодо обґрунтованості їх видачі самі по собі не можуть слугувати підставою для відмови у неврахуванні заробітної плати при обчисленні позивачу пенсії.
Вирішуючи цей спір, суд також враховує, що законодавством з`ясування відповідності розміру заробітної плати, зазначеної в довідці, покладено на орган Пенсійного фонду України, а відсутність доступу до підприємства не є безумовною підставою для відмови у перерахунку пенсії, оскільки не підтверджує невідповідність інформації, зазначеної у довідці, щодо отриманої позивачем заробітної плати.
Більш того, як вже зазначено вище, відповідно до вимог частини третьої статті 44 Закону № 1058-IV органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію.
Тобто, при вирішенні питання про призначення (перерахунку) пенсії органи Пенсійного фонду України наділені широким спектром повноважень для перевірки наданих для призначення (перерахунку) пенсії документів.
Однак у спірному випадку відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не довів здійснення належної перевірки наданих позивачем документів для перерахунку пенсії. Так, жодних належних, достатніх доказів проведення перевірки інформації щодо сплати страхових внесків КВП КТС за період 1989-1993 років (періоди, вказані в довідці) органом Пенсійного фонду України не надано і до апеляційної скарги, також не здійснено належної перевірки щодо сум заробітної плати, вказаних у спірній довідці.
Зокрема, у позовній заяві позивач вказує, що повідомив пенсійному органу місцезнаходження первинних документів підприємства, що спричинено смертю директора підприємства, який водночас був його засновником, що відповідач не заперечує.
Також до справи позивачем долучено копію договору № 01-04/21 від 01 квітня 2021 року про надання послуг по веденню бухгалтерського обліку Колективного виробничого підприємства КТС, акт прийому-передачі документації до вказаного договору від 01 квітня 2021 року, в якому, зокрема, вказано: книги заробітної плати за 1989-2005 роки (15 книг).
У матеріалах справи наявне повідомлення від 24 травня 2021 року спадкоємиці померлого засновника та директора Колективного виробничого підприємства КТС ОСОБА_2 , адресоване, зокрема Головному управлінню Пенсійного фонду України у Львівській області, в якому вона повідомляє, що серед речей спадкодавця вона виявила багато бухгалтерських документів та документів, що підтверджують виплати заробітної плати працівникам підприємства, які мають довготривалий термін зберігання. Вказує, що уклала договір з суб`єктом підприємницької діяльності та передала їй на підготовку до архівування наявні у неї документи Колективного виробничого підприємства КТС. Просить прийняти рішення про передачу в архів документів, які мають довгостроковий термін зберігання, та щодо зберігання таких документів підприємства, а також повідомити про те, куди вона може передати їх на постійне зберігання.
З огляду на викладені обставини колегія суддів вважає встановлену бездіяльність відповідача щодо вчинення дій по перевірці відомостей, зазначених у поданій позивачем спірній довідці про заробітну плату для обчислення пенсії, зумовила протиправну поведінку пенсійного органу, яка й призвела до незаконної відмови в проведенні перерахунку та виплати пенсії ОСОБА_1 з урахуванням довідки про заробітну плату для обчислення пенсії № 6 від 28 квітня 2017 року, виданої КВП КТС.
Окрім цього, суд підкреслює, що позиція пенсійного органу, яка фактично не стосується допущених зловживань зі сторони позивача, призвела до неспівмірних наслідків у вигляді зменшення розміру призначеної йому пенсії.
За таких обставин суд доходить висновку про протиправність дій Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області щодо відмови в проведенні перерахунку та виплати пенсії ОСОБА_1 з урахуванням довідки про заробітну плату для обчислення пенсії № 6 від 28 квітня 2017 року, виданої Колективним виробничим підприємством КТС, та як наслідок задоволення позовної вимоги у вказаній частині.
Відповідно до вимог абзаців першого, другого частини четвертої статті 45 Закону № 1058 перерахунок призначеної пенсії, крім випадків, передбачених частиною першою статті 35, частиною другою статті 38, частиною третьою статті 42 і частиною п`ятою статті 48 цього Закону, провадиться в такі строки: у разі виникнення права на підвищення пенсії - з першого числа місяця, в якому пенсіонер звернувся за перерахунком пенсії, якщо відповідну заяву з усіма необхідними документами подано ним до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо заяву з усіма необхідними документами подано ним після 15 числа.
Суд звертає увагу на те, що відповідно до частини 3 статті 23 Загальної декларації прав людини, пункту 4 частини 1 Європейської соціальної хартії та статті 46 Конституції України, працівники у старості мають право на пенсію, що є основним джерелом існування, яка має забезпечувати достатній життєвий рівень.
Колегія суддів вважає, що з урахуванням наведених вище фактичних обставин справи та правових норм, що регулюють спірні правовідносини, судом першої інстанції правомірно зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області здійснити перерахунок та виплату пенсії (з урахуванням виплачених сум) ОСОБА_1 з урахуванням заробітної плати за період з січня 1989 року по квітень 1993 року відповідно до довідки про заробітну плату для обчислення пенсії № 6 від 28 квітня 2017 року, виданої Колективним виробничим підприємством КТС, з дати, визначеної відповідно до вимог абзаців першого, другого частини четвертої статті 45 Закону України від 09 липня 2003 року № 1058-IV Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, а позбавлення позивача права на на отримання відповідних пенсійних виплат за встановлених судом вище обставин, буде непропорційним втручанням в його право на отримання відповідних пенсійних виплат, гарантованого статтею 1 протоколу першого Європейської конвенції з прав людини та основоположних свобод, наведені в апеляційній скарзі доводи не спростовують викладених у судовому рішенні цього суду висновків, тому апеляційна скарга задоволенню не підлягає.
Відповідно до статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Відповідно до статті 139 КАС України судові витрати не стягуються.
Керуючись ст.ст. 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області залишити без задоволення.
Рішення Львівського окружного адміністративного суду від 06 жовтня 2023 року у справі №380/12532/23 залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя Н.В. Ільчишин
Судді В.В. Гуляк
Р.Й. Коваль
Повний текст постанови складено 09.02.2024
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.02.2024 |
Оприлюднено | 12.02.2024 |
Номер документу | 116899891 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Клименко Оксана Миколаївна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Клименко Оксана Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні