Справа № 420/12526/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 жовтня 2023 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі
головуючого судді:Юхтенко Л.Р.,
розглянувши в порядку письмового провадження в приміщенні Одеського окружного адміністративного суду адміністративну справу за позовною заявою Фермерського господарства «ПОГОРЄЛОВА» (код ЄДРПОУ 37977101, місце знаходження: 66810, Одеська область, Ширяївський район, м. Миколаївка, вул. Кучеряби, 111 А) до Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ44069166, місце знаходження: 65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5) та Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393, місце знаходження: 04053, м. Київ, пл. Львівська, 8) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду 31 травня 2023 року надійшла позовна заява Фермерського господарства «ПОГОРЄЛОВА» (код ЄДРПОУ 37977101, місце знаходження: 66810, Одеська область, Ширяївський район, м. Миколаївка, вул.. Кучеряби, 111 А) до Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ44069166, місце знаходження: 65044, м. Одеса, вул.. Семінарська, 5) та Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393, місце знаходження: 04053, м. Київ, пл. Львівська, 8), в якій позивач просить:
-Визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27.01.2023р. №8164649/37977101 про відмову в реєстрації податкової накладної №10 від 14.09.2022р.
-Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних днем її фактичного подання податкову накладну №10 від 14.09.2022р. на суму 345 437,01 грн., яка складена ФГ «ПОГОРЄЛОВА» та направлена 27.09.2022р. для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
-Визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27.01.2023р. №8164650/37977101 про відмову в реєстрації податкової накладної №13 від 03.11.2022р.
-Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних днем її фактичного подання податкову накладну №13 від 03.11.2022р. на суму 558 272,01 грн., яка складена ФГ «ПОГОРЄЛОВА» та направлена 28.11.2022р. для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
-Визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27.01.2023р. №8164651/37977101. про відмову в реєстрації податкової накладної №14 від 09.11.2022р.
-Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних днем її фактичного подання податкову накладну №14 від 09.11.2022р. на суму 808 880,98 грн., яка складена ФГ «ПОГОРЄЛОВА» та направлена 28.11.2022р. для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Ухвалою від 05 червня 2023 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення (виклику) сторін в порядку ч. 5 ст. 262 КАС України.
На обґрунтування позовних вимог представник позивача зазначає, що на виконання вимог податкового законодавства за фактом поставки товару було подано на реєстрацію податкові накладні, проте їх реєстрація була зупинена з підстав: відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1206, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій». Пропонуємо надати пояснення та копії документів, щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На вимогу контролюючого органу було надано повідомлення про надання пояснень, проте за результатами розгляду таких пояснень податковим органом було прийняті рішення ідентичні за змістом про відмову у реєстрації податкових накладних з підстав ненадання первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи які не надано, підкреслити).
Представник позивача не погоджується з прийнятими рішеннями про відмову в реєстрації податкових накладних, з огляду на таке.
ФГ «ПОГОРЄЛОВА» зареєстровано 22.05.2012 року як юридичну особу, на податковому обліку перебуває з 24.05.2012 як платник податків, є платником податку - 4 група (сільськогосподарський виробник), з 01.10.2012 року - платник ПДВ, основним видом діяльності якого є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (КВЕД 01.11). Крім того, здійснює господарську діяльність за наступними кодами КВЕД: 46.21 оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин. Підприємство є постачальником зернових, бобових і насіння олійних культур.
Трудові ресурси: Відповідно до штатного розпису середня чисельність за 2022р. склала 3 особи. Місячний фонд у 2022 році склав 25 000 грн. Крім того, для проведення польових робіт Позивач долучає і інших робітників, які наймаються сезонно.
ФГ «ПОГОРЄЛОВА» на території Коноплянської територіальної громади Березівського району Одеської області має в обробітку 93,9699 га земель (договори оренди, податкова декларація платника єдиного податку за 2022 рік, відомості про наявність земельних ділянок, податкова декларація плати за землю за 2022 рік, Звіт про збирання врожаю сільськогосподарських культур на 01.10.2022 року форми №37-сг - додаються).
На вказаних землях Позивач займається вирощуванням пшениці, соняшника, ячменя, кукурудзи. Під урожай 2022 року ФГ «ПОГОРЄЛОВА» було засіяно соняшником 93 га (копії договорів та видаткових накладних про надання послуг по збиранню врожаю, придбання насіння, мінеральних добрив, пального тощо додаються). Посів соняшнику було зроблено за допомогою Селянського (фермерського) господарства «ВЕРОНІКА», Акт надання послуг від 27.04.2022 року.
Для збирання врожаю соняшнику було укладено Договір №10 Про надання послуг на збирання врожаю від 01.06.2022 з ФОП ОСОБА_1 (копія додається), та згідно акту надання послуг від 12.09.22р. прийнято та оплачено послуги по збиранню врожаю соняшнику на площі 93 га.
Відповідно до п. 2.2 вказаного Договору ФОП ОСОБА_1 виконав збиральні роботи своєю сільського господарською технікою - комбайном з подрібнювачем соломи зі збирання соняшника на площі 93 га.
При цьому підприємством з площі 93 га засіяного соняшнику було зібрано 1430 ц (143 т).
Податкова накладна від 14.09.2022р. №10 складена на операцію з поставки товару: соняшник/товарний/українського походження врожаю 2022 року в кількості 23,676 т на адресу покупця - Підприємство з іноземними інвестиціями (далі - ПзІІ) «Вайтерра Україна» (код ЄДРПОУ 23393195).
Податкова накладна від 03.11.2022р. №13 складена на операцію з поставки товару: соняшник/нестандартний/українського походження врожаю 2022 року в кількості 39,04 т на адресу покупця - ПзІІ «Вайтерра Україна» (код ЄДРПОУ 23393195).
Податкова накладна від 09.11.2022р. №14 складена на операцію з поставки товару: соняшник/нестандартний/українського походження врожаю 2022 року в кількості 56,604 т на адресу покупця - ПзІІ «Вайтерра Україна» (код ЄДРПОУ 23393195).
В рамках основного виду господарської діяльності 14.09.2022р. між ФГ "ПОГОРЄЛОВА" (Продавець) та ПзІІ «Вайтерра Україна» (Покупець) укладено Договір поставки №ОГ-О1171.
Відповідно до пункту 1.1 Договору, Продавець зобов`язувався поставити і передати у власність Покупця, а Покупець зобов`язується прийняти та оплатити товар, що визначений у Специфікації (-ях), яка (-і) є невід`ємною (-ими) частиною (-ами) цього Договору.
Відповідно до п. 2.1 Договору - кількість та вартість партії Товару визначаються у відповідній Специфікації, з урахуванням умов цього Договору.
14 вересня 2022 року між ФГ "ПОГОРЄЛОВА" та ПзІІ «Вайтерра Україна» на виконання умов Договору поставки від 14.09.2022 №OF-O1171 було укладено Специфікацію №ОР-31054.
На виконання умов Специфікації №ОР-31054 до Договору поставки №OF-O1171 від 14.09.2022 року згідно видаткової накладної №10 на користь Покупця було передано Товар - соняшник/товарний/українського походження врожаю 2022 року в кількості 23,676 т. на суму 345 437,01 грн. (в т.ч. ПДВ 42 422,09 грн.)
Вказаний Товар було отримано представником Покупця, а саме: торговельним представником Шишкевичем Олександром Дмитровичем.
На суму поставки ФГ "ПОГОРЄЛОВА" було складено податкову накладну №10 від 14.09.2022р., яку було направлено для реєстрації в ЄРПН 27.09.2022р., та реєстрацію якої було зупинено з підстав відповідності Позивача п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
14 вересня 2022 року ФГ «ПОГОРЄЛОВА» на адресу Покупця виставлено Рахунокфактуру від 14.09.2022 року №10 на суму поставки за Специфікацією №ОР-31054, а саме 345 437,01 грн. (триста сорок п`ять тисяч чотириста тридцять сім гривень 01 коп.)
За поставлений по Специфікації №ОР-31054 Товар 12 жовтня 2022 року ПзІІ «Вайтерра Україна» відповідно до платіжного доручення №14018 перераховано на користь ФГ «ПОГОРЄЛОВА» 297 075,83 грн. Залишок коштів за поставку по Специфікації №ОР-31054 до Договору поставки №OF-O1171 в розмірі 48 361,18 грн. від суми поставки ПзП «Вайтерра Україна» не перераховує до вирішення питання щодо реєстрації податкової накладної №10 від 14.09.2022р.
03 листопада 2022 року між ФГ "ПОГОРЄЛОВА" та ПзІІ «Вайтерра Україна» на виконання умов Договору поставки від 14.09.2022 №OF-O1171 було укладено Специфікацію №ОР-31652.
На виконання умов Специфікації №ОР-31652 до Договору поставки №OF-O1171 03 листопада 2022 року згідно видаткової накладної №13 на користь Покупця було передано Товар - соняшник/нестандартний/українського походження врожаю 2022 року в кількості 39,04 т. на суму 558 272,01 грн. (в т.ч. ПДВ 68 559,72 грн.).
Вказаний Товар було отримано представником Покупця, а саме: торговельним представником Шишкевичем Олександром Дмитровичем.
На суму поставки ФГ "ПОГОРЄЛОВА" було складено податкову накладну №13 від 03.11.2022р., яку було направлено для реєстрації в ЄРГІН 28.11.2022р., та реєстрацію якої було зупинено з підстав відповідності Позивача п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
03 листопада 2022 року ФГ «ПОГОРЄЛОВА» на адресу Покупця виставлено Рахунокфактуру від 03.11.2022 року №13 на суму поставки за Специфікацією №ОР-31652, а саме 558 272,01 грн. (п`ятсот п`ятдесят вісім тисяч двісті сімдесят дві гривні 01 коп.).
За поставлений по Специфікації №ОР-31652 Товар 11 листопада 2022 року ПзІІ «Вайтерра Україна» відповідно до платіжного доручення №16341 перераховано на користь ФГ «ПОГОРЄЛОВА» 480 113,93 грн. Залишок коштів за поставку по Специфікації №ОР31652 до Договору поставки №ОГ-О1171 в розмірі 78 158,08 грн. від суми поставки ПзІІ «Вайтерра Україна» не перераховує до вирішення питання щодо реєстрації податкової накладної №13 від 03.11.2022р.
08 листопада 2022 року між ФГ "ПОГОРЄЛОВА" та ПзІІ «Вайтерра Україна» на виконання умов Договору поставки від 14.09.2022 №ОГ-О1171 було укладено Специфікацію №ОР-31687.
09 листопада 2022 року між ФГ "ПОГОРЄЛОВА" та ПзІІ «Вайтерра Україна» було укладено Додаткову угоду №1 до Договору поставки від 14.09.2022 №ОР-О.1171 (Специфікація №ОР-31687 від 08 листопада 2022р.).
Відповідно до п. Додаткової угоди №1 від 09.11.2022 року - Сторони домовилися встановити на партію Товару в кількості 56,604 тонн, що поставляється, з урахуванням відповідного пункту Специфікації №ОР-31687 - ціна партії Товару становить 12 535,24 грн. без ПДВ за 1 (одну ) тонну.
На виконання умов Специфікації №ОР-31687 до Договору поставки №ОР-О1171 09 листопада 2022 року згідно видаткової накладної №14 на користь Покупця було передано Товар - соняшник/нестандартний/українського походження врожаю 2022 року в кількості 56,604 т. на суму 808 880,98 грн. (в т.ч. ПДВ 99 336,26 грн.).
Вказаний Товар було отримано представником Покупця, а саме: торговельним представником Шишкевичем Олександром Дмитровичем.
На суму поставки ФГ "ПОГОРЄЛОВА" було складено податкову накладну №14 від 09.11.2022р., яку було направлено для реєстрації в ЄРПН 28.11.2022р., та реєстрацію якої було зупинено з підстав відповідності Позивача п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
09 листопада 2022 року ФГ «ПОГОРЄЛОВА» на адресу Покупця виставлено Рахунокфактуру від 09.11.2022 року №14 на суму поставки за Специфікацією №ОР-31687, а саме 808 880,98грн. (вісімсот вісім тисяч вісімсот вісімдесят гривень 98 коп.).
За поставлений по Специфікації №ОР-31687 Товар 15 листопада 2022 року ІІзІІ «Вайтерра Україна» відповідно до платіжного доручення №16582 перераховано на користь ФГ «ПОГОРЄЛОВА» 695 637,66 грн. Залишок коштів за поставку по Специфікації №ОР31687 до Договору поставки №ОГ-О1171 в розмірі 113 243,32 грн. від суми поставки ПзІІ «Вайтерра Україна» не перераховує до вирішення питання щодо реєстрації податкової накладної №14 від 09.11.2022р.
Позивач вважає, що вказані документи в своїй сукупності є достатніми для реєстрації податкових накладних та висновку про реальність господарської операції між ФГ «ПОГОРЄЛОВА» та ПзІІ "Вайтерра Україна".
Позивач звертає увагу, що в даному випадку принциповим є не надання всіх без винятку документів, а перевірка та оцінка наданих платником податку документів на предмет реальності господарських операцій з метою реєстрації податкових накладних чи відмови в їх реєстрації.
Крім того, представник позивача звернув увагу, що зупинення реєстрації ПН/КР за п. 1 Критеріїв ризиковості відбувається у разі одночасного дотримання трьох умов: відсутність товару в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару, що на постійній основі постачається; обсяг постачання дорівнює або перевищує товарні залишки; переважання в тому залишку (більше 50 %) груп товарів, визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Позивач вважає, що у разі зупинення реєстрації ПН на підставі п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належать висвітити платнику податків у своїх поясненнях.
На переконання представника позивача, Контролюючий орган має конкретизувати перелік документів, необхідних для виконання покладених на нього функцій, для того, щоб платник податку чітко розумів адресовану йому вимогу. Пред`явлення контролюючим органом до платника податків загальної вимоги про надання документів без їх конкретизації та без посилання на відповідну норму права виключає можливість такого органу в подальшому застосовувати до такого платника податків негативні наслідки, пов`язані із ненаданням певного документу.
Позивач надаючи письмові пояснення з копіями первинних документів, вважав, що вони доволі змістовно відображають зміст господарських операцій позивача та є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію ПН.
Разом з цим після отримання від позивача письмових пояснень, на його адресу на направлялась жодні запити щодо недостатності документів.
Не погоджуючись з прийнятими рішеннями позивач звернувся до суду з цим позовом.
Через канцелярію суду 20.06.2023 року від представника відповідачів надійшов відзив на позовну заяву (вхід. №ЕП/23465/23) відповідно до якого відповідач проти задоволення позову заперечував та просив відмовити в задоволенні позову повністю, зазначивши, що рішення комісії про відмову в реєстрації податкових накладних є правомірними та не підлягають скасуванню, оскільки платником податків не надано разом з повідомленням всіх необхідних документів, які є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.
Так, представник відповідачів зазначив, що підставою зупинення, відповідно до квитанцій є: коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1206 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються) та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операції, та запропоновано надати письмові пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію ПН.
Додатково, представник відповідачів звернув увагу, що станом на момент зупинення податкових накладних згідно даних інформаційної системи у позивача відсутня прийнята таблиця з кодом УКТЗЕД/ДКПП 1206.
Крім того, представник зазначає, що серед пакету документів, що був наданий разом з повідомленням фактично не надано документів щодо підтвердження наявності матеріальної бази за для виконання умов договору поставки (відсутні документи щодо погодження товару, господарської звітності щодо посівних площ, збору врожаю, складських документів) також не надано первинних документів щодо підтвердження взаємовідносин з TOB «АІСТ» (код ЄДРПОУ 24539643), яке зазначене автомобільним перевізником ТТН №б/н від 03.11.2022 щодо ПН №13 від 03.11.2022), ТТН №1 від 12.09.2022 щодо ПН №10 від 14.09.2022, ТТН №б/н від 09.11.2022 та №3-30 від 09.11.2022.
На думку представника відповідачів, квитанції про зупинення реєстрації ПН містять всю обов`язкову інформацію передбачену чинним податковим законодавством.
Таким чином, на думку відповідача, відсутні правові підстави для задоволення позову.
Через канцелярію суду 27.06.2023 року (вхід № 21174/23) від представника позивача надійшла відповідь на відзив, відповідно до змісту якої представник заперечує проти доводів викладених у відзиві на позовну заяву та наполягає на задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
Заперечення на відповідь на відзив до суду не надходили.
Вивчивши матеріали справи, а також обставини, якими обґрунтовуються вимоги, докази, якими вони підтверджуються, суд встановив таке.
ФГ «ПОГОРЄЛОВА» зареєстровано 22.05.2012 року як юридичну особу, на податковому обліку перебуває з 24.05.2012 як платник податків в Головному управлінні ДПС в Одеській області, Ширяївська державна податкова інспекція.
Є платником податку - 4 група (сільськогосподарський виробник), з 01.10.2012 року - платник ПДВ.
Основним видом діяльності є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (КВЕД 01.11).
Крім того, здійснює господарську діяльність за наступними кодами КВЕД: 46.21 оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин. Підприємство є постачальником зернових, бобових і насіння олійних культур.
Судом встановлено, що для господарської діяльності ФГ «ПОГОРЄЛОВА» використовує основні засоби (станом на 01.09.2022 року), а саме:
1. Автомобіль марки КАМАЗ 53212, номерний знак НОМЕР_1 вартість 25 000 грн.;
2. Причіп до автомобіля КАМАЗ - залишкова вартість 12 000 грн.;
3. Автомобіль - Toyota Hilux 2020р. - залишкова вартість 958 000 грн.;
4. Ємність - залишкова вартість 8 000 грн.
5. Обприскувач для ядів - залишкова вартість 102 000 грн.
Також, для перевезення врожаю ФГ «ПОГОРЄЛОВА» (замовник) 10.09.2022 року укладено Договір про транспортні послуги з ТОВ «Аіст-1» (виконавець), та відповідно до умов вказаного договору замовник замовляє, а виконавець зобов`язується надати транспортні послуги з перевезень сільськогосппродукції вирощеної Замовником. (п. 1.1 договору)
Трудові ресурси: Відповідно до штатного розпису середня чисельність за 2022р. склала 3 особи.
Судом встановлено, що з метою здійснення господарської діяльності між ФГ Погорєлова (орендар) та Ширяївською районною державною адміністрацією (орендодавець) укладено:
-договір оренди землі від 29.12.2011 року про надання в оренду строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходить на території Катерино-Платонівської сільської ради загальною площею 61,7646 га. Договір укладено строком на 49 років;
-договір оренди землі від 29.12.2011 року надання в оренду строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходить на території Катерино-Платонівської сільської ради загальною площею 32,2053 га. Договір укладено строком на 49 років;
Представник позивача зазначив, що на вказаних землях Позивач займається вирощуванням пшениці, соняшника, ячменя, кукурудзи. Під урожай 2022 року ФГ «ПОГОРЄЛОВА» було засіяно соняшником 93 га.
Для збирання врожаю соняшнику було укладено Договір №10 Про надання послуг на збирання врожаю від 01.06.2022 року з ФОП ОСОБА_1 , за яким замовник доручає, а виконавець приймає на себе зобов`язання виконати роботи по збиранню зернових сільськогосподарських культур на вказаних замовником ділянка (п.1.1 договору).
Та згідно з акту надання послуг від 12.09.22р. прийнято та оплачено послуги по збиранню врожаю соняшнику на площі 93 га.
Відповідно до п. 2.2 вказаного Договору ФОП ОСОБА_1 виконав збиральні роботи своєю сільського господарською технікою - комбайном з подрібнювачем соломи зі збирання соняшника на площі 93 га.
При цьому підприємством з площі 93 га засіяного соняшнику було зібрано 1430 ц (143 т)
Також судом встановлено, що з метою збереження зібраного врожаю позивачем укладено договори:
-договір складського відповідального зберігання від 10.09.2022 року з ТОВ «Ширяєвеагрошляхбуд» (зерновий склад), відповідно до умов якого поклажодавець зобов`язується передати на зберігання за заліковою вагою зернові, зернобобові, круп`яні, олійні та інші культури, а зерновий склад зобов`язується прийняти зерно для надання послуг зі зберігання і в установлений строк повернути зерно поклажодавцю або особі, зазначеній ним як одержувач, у стані, передбаченому договором та законодавством України. (п. 6.1 договору)
-договір складського зберігання №2 від 10.09.2022 року з ТОВ «АІСТ-1» (зерновий склад), відповідно до умов якого поклажодавець зобов`язується передати на зберігання за заліковою вагою зернові, зернобобові, круп`яні, олійні та інші культури, а зерновий склад зобов`язується прийняти зерно для надання послуг зі зберігання і в установлений строк повернути зерно поклажодавцю або особі, зазначеній ним як одержувач, у стані, передбаченому договором та законодавством України. (п. 1.1 договору)
-договір складського зберігання насіння соняшника № 007-С/ЗБ/2022 від 12.09.2022 року з ПАТ «ЛЮБАШІВСЬКИЙ ЕЛЕКВАТОР» (зерновий склад), відповідно до умов якого, поклажодавець зобов`язаний передати насіння соняшника, а зерновий склад зобов`язаний прийняти його на зберігання на умовах, визначених цим договором (п. 1.1 договору) Зерновий склад приймає від поклажодавця: насіння соняшника, призначене для використання на продовольчі потреби для виробництва олеїнової кислоти, для технічних цілей і експортування (п. 1.2 Договору)
Так, судом встановлено, що з метою здійснення господарської діяльності між позивачем та Підприємством з іноземними інвестиціями «Вайтерра Україна» (покупець) 14.09.2022 року укладено договір поставки № OF-01171, відповідно до умов якого продавець зобов`язується поставити і передати у власність покупця, а покупець прийняти і оплатити товар, що визначений у Специфікації, що надалі іменується як товар, яка є невід`ємною частиною договору. (п.1.1 договору)
Строк поставки партії товару, перелік документів, що підтверджують здійснення поставки та перехід права власності на партію товару покупця визначаються у відповідній специфікації до договору. (п.4.1 договору)
Умови транспортування кожної партії товару погоджуються сторонами у відповідній специфікації. (п. 4.2 договору)
Покупець сплачує вартість поставленої партії товару у порядку та на умовах, що визначені відповідно до специфікації. (п. 5.1 договору)
Судом встановлено, що 14.09.2022 року між сторонами договору було укладено специфікацію №ОР-31054.
Згідно з п. 1 Специфікації №ОР-31054 - на виконання умов Договору Продавець зобов`язується поставити і передати у власність, а Покупець прийняти і оплатити соняшник (товарний) українського походження, врожаю 2022 року (код Товару 1206 00 99 00 згідно УКТ ЗЕД), що надалі в Специфікації іменується «партія Товару».
Партія Товару поставляється транспортом Продавця на умовах: DAP «Доставлено до ...» (у редакції Інкотермс 2020) - ваги Любашівський елеватор, ПрАТ,(ідентифікаційний код юридичної особи: 00955153), що знаходиться за адресою: 66502, Одеська область, Любашівка, Спортивна, будинок №4 А.
Згідно з п. З Специфікації № ОР-31054 кількість партії Товару в заліковій вазі становить 24,000 тонн (+-10% в опціон Покупця).
Відповідно до п. 4 Специфікації №ОР-ЗЮ54 якість Товару має відповідати ДСТУ 7011:2009 та відповідати наступним якісним показникам: - смітна домішка - не більше 3 %; - вологість - не більше 8 %; - олійна домішка - не більше 15 % ; - масова частка олії у перерахунку на суху речовину - не менше 46 %; - хлорпірифос - не більше 0.01 мг/кг; - масова частка олеїнової кислоти в олії не більше ніж - 40%.
Відповідно д п. 11 Специфікації №ОР-31054 - попередня вартість партії Товару становить 12 807,02 грн. без ПДВ за 1 (одну) тонну.
На виконання умов Специфікації №ОР-31054 до Договору поставки №OF-O1171 14 вересня 2022 року згідно видаткової накладної №10 на користь Покупця було передано Товар - соняшник/товарний/українського походження врожаю 2022 року в кількості 23,676 т. на суму 345 437,01 грн. (в т.ч. ПДВ 42 422,09 грн.).
Вказаний Товар було отримано представником Покупця, а саме: торговельним представником Шишкевичем Олександром Дмитровичем.
14 вересня 2022 року ФГ «ПОГОРЄЛОВА» на адресу Покупця виставлено Рахунок-фактуру від 14.09.2022 року №10 на суму поставки за Специфікацією №ОР-31054, а саме 345 437,01 грн.
Судом встановлено, що за поставлений по Специфікації №ОР-31054 Товар 12 жовтня 2022 року ПзІІ «Вайтерра Україна» відповідно до платіжного доручення №14018 перераховано на користь ФГ «ПОГОРЄЛОВА» 297 075,83 грн. Залишок коштів за поставку по Специфікації №ОР31054 до Договору поставки №OF-O1171 в розмірі 48 361,18 грн. від суми поставки ПзП «Вайтерра Україна» не перераховує до вирішення питання щодо реєстрації податкової накладної №10 від 14.09.2022р.
Так, судом встановлено, що на суму поставки ТОВ "ПОГОРЄЛОВА" було складено податкову накладну №10 від 14.09.2022 року та направлено її на реєстрацію, проте реєстрацію зупинено.
Надалі судом встановлено, що 03 листопада 2022 року між ФГ "ПОГОРЄЛОВА" та ПзІІ «Вайтерра Україна» на виконання умов Договору поставки від 14.09.2022 №OF-O1171 було укладено Специфікацію №ОР-31652.
Згідно з п. 1 Специфікації №ОР-31652 - на виконання умов Договору Продавець зобов`язується поставити і передати у власність, а Покупець прийняти і оплатити соняшник (товарний) українського походження, врожаю 2022 року (код Товару 1206 00 99 00 згідно УКТ ЗЕД), що надалі в Специфікації іменується «партія Товару». Партія Товару поставляється транспортом Продавця на умовах: DAP «Доставлено до ...» (у редакції Інкотермс 2020) - ваги Любашівський елеватор, ПрАТ,(ідентифікаційний код юридичної особи: 00955153), що знаходиться за адресою: 66502, Одеська область, Любашівка, Спортивна, будинок №4 А.
Згідно з п. З Специфікації № ОР-31652 кількість партії Товару в заліковій вазі становить 50,000 тонн (+-10% в опціон Покупця).
Відповідно до п. 4 Специфікації №ОР-31652 якість Товару має відповідати ДСТУ 7011:2009 та відповідати наступним якісним показникам: смітна домішка - не більше 3 %; - вологість - не більше 8 %; - олійна домішка - не більше 15%; - масова частка олії у перерахунку на суху речовину - не менше 46 % ; - хлорпірифос - не більше 0.01 мг/кг; - масова частка олеїнової кислоти в олії не більше ніж - 40%.
Відповідно до п. 11 Специфікації №ОР-31652 - попередня вартість партії Товару становить 12 543,86 грн. без ПДВ за 1 (одну) тонну.
Судом встановлено, що на виконання умов Специфікації №ОР-31652 до Договору поставки №OF-O1171 03 листопада 2022 року згідно з видаткової накладної №13 на користь Покупця було передано Товар - соняшник/нестандартний/українського походження врожаю 2022 року в кількості 39,04 т. на суму 558 272,01 грн. (в т.ч. ПДВ 68 559,72 грн.)
Вказаний Товар було отримано представником Покупця, а саме: торговельним представником Шишкевичем Олександром Дмитровичем згідно довіреності ОР 80124031 від 03 листопада 2022 року.
03 листопада 2022 року ФГ «ПОГОРЄЛОВА» на адресу Покупця виставлено Рахунок-фактуру від 03.11.2022 року №13 на суму поставки за Специфікацією №ОР-31652, а саме 558 272,01 грн.
За поставлений по Специфікації №ОР-31652 Товар 11 листопада 2022 року ПзІІ «Вайтерра Україна» відповідно до платіжного доручення №16341 перераховано на користь ФГ «ПОГОРЄЛОВА» 480 113,93 грн. Залишок коштів за поставку по Специфікації №ОР31652 до Договору поставки №ОГ-О1171 в розмірі 78 158,08 грн. від суми поставки ПзІІ «Вайтерра Україна» не перераховує до вирішення питання щодо реєстрації податкової накладної №13 від 03.11.2022 року.
Судом встановлено, що також на суму поставки ФГ "ПОГОРЄЛОВА" було складено податкову накладну №13 від 03.11.2022 року та направлено її до податкового органу на реєстрацію, проте документи прийнято, однак реєстрацію зупинено.
Також, судом встановлено, що 08 листопада 2022 року між ФГ "ПОГОРЄЛОВА" та ПзІІ «Вайтерра Україна» на виконання умов Договору поставки від 14.09.2022 №ОГ-О1171 було укладено Специфікацію №ОР-31687.
Згідно з п. 1 Специфікації №ОР-31687 - на виконання умов Договору Продавець зобов`язується поставити і передати у власність, а Покупець прийняти і оплатити соняшник (товарний) українського походження, врожаю 2022 року (код Товару 1206 00 99 00 згідно УКТ ЗЕД), що надалі в Специфікації іменується «партія Товару». Партія Товару поставляється транспортом Продавця на умовах: БАР «Доставлено до ...» (у редакції Інкотермс 2020) - ваги Любашівський елеватор, ПрАТ,(ідентифікаційний код юридичної особи: 00955153), що знаходиться за адресою: 66502, Одеська область, Любашівка, Спортивна, будинок №4 А.
Згідно з п. З Специфікації № ОР-31687 кількість партії Товару в заліковій вазі становить 70,000 тонн (+-10% в опціон Покупця). Відповідно п. 4 Специфікації №ОР-31687 якість Товару має відповідати ДСТУ 7011:2009 та відповідати наступним якісним показникам: - смітна домішка - не більше 3 % ; - вологість - не більше 8 % ; - олійна домішка - не більше 15 %; - масова частка олії у перерахунку на суху речовину - не менше 46 %; - хлорпірифос - не більше 0.01 мг/кг; - масова частка олеїнової кислоти в олії не більше ніж 40%.
Відповідно до п. 11 Специфікації №ОР-31687 - попередня вартість партії Товару становить 12 543,86 гри. без ПДВ за 1 (одну ) тонну.
09 листопада 2022 року між сторонами договору було укладено додаткову угоду №1 до Договору поставки від 14.09.2022 №ОР-О.1171 (Специфікація №ОР-31687 від 08 листопада 2022р.)
Відповідно до п. Додаткової угоди №1 від 09.11.2022 року - Сторони домовилися встановити на партію Товару в кількості 56,604 тонн, що поставляється, з урахуванням відповідного пункту Специфікації №ОР-31687 - ціна партії Товару становить 12 535,24 грн. без ПДВ за 1 (одну ) тонну.
На виконання умов Специфікації №ОР-31687 до Договору поставки №ОР-О1171 09 листопада 2022 року згідно видаткової накладної №14 на користь Покупця було передано Товар - соняшник/нестандартний/українського походження врожаю 2022 року в кількості 56,604 т. на суму 808 880,98 грн. (в т.ч. ПДВ 99 336,26 грн.).
Вказаний Товар було отримано представником Покупця, а саме: торговельним представником Шишкевичем Олександром Дмитровичем, на підставі довіреності № ОР 80124069 від 08 листопада 2022 року.
09 листопада 2022 року ФГ «ПОГОРЄЛОВА» на адресу Покупця виставлено Рахунок-фактуру від 09.11.2022 року №14 на суму поставки за Специфікацією №ОР-31687, а саме 808 880,98грн. (вісімсот вісім тисяч вісімсот вісімдесят гривень 98 коп.).
За поставлений по Специфікації №ОР-31687 Товар 15 листопада 2022 року ІІзІІ «Вайтерра Україна» відповідно до платіжного доручення №16582 перераховано на користь ФГ «ПОГОРЄЛОВА» 695 637,66 грн. Залишок коштів за поставку по Специфікації №ОР31687 до Договору поставки №ОГ-О1171 в розмірі 113 243,32 грн. від суми поставки ПзІІ «Вайтерра Україна» не перераховує до вирішення питання щодо реєстрації податкової накладної №14 від 09.11.2022 року.
Судом встановлено, що на суму поставки ФГ "ПОГОРЄЛОВА" було складено податкову накладну №14 від 09.11.2022 року та направлено на реєстрацію до податкового органу, документи прийнято, проте реєстрація зупинена.
Судом встановлено, що підставою для зупинення всіх зазначених податкових накладних є: відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрацію ПН/РК (від 14.09.2022 року № 10, від 03.11.2022 року № 13 та від 09.11.2022 року № 14) в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1206 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються) та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операції.
А також запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, для прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН.
Суд встановив, що на вимогу податкового органу, 23.01.2023 року та 24.01.2023 року позивачем було направлено на адресу ГУ ДПС в Одеській області повідомлення №2, 3, 1 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, на підтвердження реальності здійснення господарських операцій, зазначених в податкових накладних з додатками.
У поясненнях представник позивача коротко зазначив основні аспекти діяльності підприємства, наявність виробничих потужностей на підтвердження реальності здійснених операцій відображених у податкових накладних.
Однак, рішеннями Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову у реєстрації податкових накладних № 8164649/37977101, № 8164650/37977101 та № 8164651/37977101 від 27.01.2023 року, ГУ ДПС в Одеській області ФГ «ПОГОРЄЛОВА» було відмовлено у реєстрації податкових накладних з підстав: ненадання первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності первинних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документ, який не надано не підкреслено).
Додаткова інформація не зазначена.
Не погоджуючись з вказаними рішеннями позивач звернувся до суду з даним позовом.
Судом досліджені первинні документи надані позивачем контролюючому органу на підтвердження реальності даної господарської операції.
Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши норми матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що позовні вимоги належать задоволенню повністю, з огляду на таке.
Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено).
Аналізуючи правомірність прийняття оскаржуваного рішення, що є змістом правовідносин у цій справі, відповідно до приписів ст. 2 КАС України, суд виходить із такого.
Спірні правовідносини врегульовано нормами Податкового кодексу України.
Згідно з пп. «а», «б» п. 185.1 ст. 185 ПК України, об`єктом оподаткування є операції платників податку з: постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Пунктом 187.1 статті 187 ПК України встановлено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (п. 188.1 ст. 188 ПК України).
Пунктом 201.10 ст. 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до п.п.14.1.60 п. 14.1 ст. 14 ПК України, єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Пунктом 201.16 статті 201 ПК України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Згідно з п. 2 постанови Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року № 1246 «Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних» (далі - Порядок № 1246) (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 р. № 341) податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Пунктом 7 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 2245-VIII Кабінету Міністрів України доручено до 1 березня 2018 року визначити порядок зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, прийняти нормативно-правові акти, необхідні для реалізації цього Закону, привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом та забезпечити перегляд та приведення центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.
З 01.02.2020 року діє новий Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019р. №1165.
Відповідно до п. 1 вказаного Порядку №1165, критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі,- визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик.
Згідно з п. 3 Порядку №1165, податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.
Відповідно до п. 5, п.6 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Відповідно до п. 10, п. 11 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Суд встановив, що на виконання умов вказаного Договору поставки та специфікацій на адресу покупця було поставлено товар, який було отримано довіреною особою. На адресу покупця було виставлено рахунки-фактури на суми поставки за специфікаціями та здійснено часткові оплати за поставлений товар з умовою сплати всієї суми після вирішення питання про реєстрацію податкових накладних сформованих на суми поставлених товарів.
Таким чином, судом встановлено, що на суми поставлених товарів позивачем було сформовано податкові накладні, які було надіслано до податкового органу на реєстрацію. Проте, відповідно до отриманих позивачем квитанцій, документи прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрацію ПН/РК від 01.11.2020 року № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1206 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються) та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операції.
А також запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, для прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН.
Суд встановив, що на вимогу податкового органу, 23.01.2023 року та 24.01.2023 року позивачем було направлено на адресу ГУ ДПС в Одеській області повідомлення №1,2,3 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, на підтвердження реальності здійснення господарських операцій, зазначених в податкових накладних з додатками.
У поясненнях представник позивача коротко зазначив основні аспекти діяльності підприємства, наявність виробничих потужностей на підтвердження реальності здійснених операцій відображених у податкових накладних.
Однак, рішеннями Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову у реєстрації податкових накладних № 8164649/37977101, № 8164650/37977101 та № 8164651/37977101 від 27.01.2023 року, ГУ ДПС в Одеській області ФГ «ПОГОРЄЛОВА» було відмовлено у реєстрації податкових накладних з підстав: ненадання первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності первинних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документ, який не надано не підкреслено). Додаткова інформація не зазначена.
Оцінивши надані сторонами докази та виходячи із наведених норм права, суд доходить висновку, що відповідачем прийнято оскаржувані рішення помилково, з огляду на таке.
Так, суд встановив, що основним видом діяльності ФГ «ПОГОРЄЛОВА» є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (КВЕД 01.11). Крім того, позивач здійснює господарську діяльність за наступними кодами КВЕД: 46.21 оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин. Підприємство є постачальником зернових, бобових і насіння олійних культур.
Судом встановлено, що позивач у своєї діяльності використовує всі необхідні основні засоби, а саме: 1. Автомобіль марки КАМАЗ 53212, номерний знак НОМЕР_1 вартість 25 000 грн.; 2. Причіп до автомобіля КАМАЗ - залишкова вартість 12 000 грн.; 3. Автомобіль - Toyota Hilux 2020р. - залишкова вартість 958 000 грн.; 4. Ємність - залишкова вартість 8 000 грн. 5. Обприскувач для ядів - залишкова вартість 102 000 грн.
Крім того, для перевезення врожаю ФГ «ПОГОРЄЛОВА» 10.09.2022 року укладено Договір про транспортні послуги з ТОВ «Аіст-1».
Відповідно до штатного розпису середня чисельність за 2022р. склала 3 особи. Проте, для проведення польових робіт Позивач долучає і інших робітників, які наймаються сезонно.
Матеріалами справи підтверджено, що з метою здійснення господарської діяльності між ФГ Погорєлова (орендар) та Ширяївською районною державною адміністрацією (орендодавець) укладено:
-договір оренди землі від 29.12.2011 року про надання в оренду строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходить на території Катерино-Платонівської сільської ради загальною площею 61,7646 га. Договір укладено строком на 49 років;
-договір оренди землі від 29.12.2011 року надання в оренду строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходить на території Катерино-Платонівської сільської ради загальною площею 32,2053 га. Договір укладено строком на 49 років;
Представник позивача зазначив, що на вказаних землях Позивач займається вирощуванням пшениці, соняшника, ячменя, кукурудзи. Під урожай 2022 року ФГ «ПОГОРЄЛОВА» було засіяно соняшником 93 га.
Для збирання врожаю соняшнику було укладено Договір №10 Про надання послуг на збирання врожаю від 01.06.2022 року з ФОП ОСОБА_1 .
Також судом встановлено, що з метою збереження зібраного врожаю позивачем укладено договори:
-договір складського відповідального зберігання від 10.09.2022 року з ТОВ «Ширяєвеагрошляхбуд» (зерновий склад),
-договір складського зберігання №2 від 10.09.2022 року з ТОВ «АІСТ-1» (зерновий склад),
-договір складського зберігання насіння соняшника № 007-С/ЗБ/2022 від 12.09.2022 року з ПАТ «ЛЮБАШІВСЬКИЙ ЕЛЕКВАТОР» (зерновий склад).
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що з метою здійснення господарської діяльності між позивачем та Підприємством з іноземними інвестиціями «Вайтерра Україна» (покупець) 14.09.2022 року укладено договір поставки № OF-01171.
Відповідно до наявних в матеріалах справи Специфікаціях №ОР-31054 від 14.09.2022 року, №ОР-31652 від 03.11.2022 року та №ОР-31687 від 08.11.2022 року на виконання умов договору поставлено товар, на якому саме спеціалізується позивач. Товар прийнятий, та за поставлений товар сплачено кошти, що підтверджується випискою з банківського рахунку.
Таким чином, дослідивши вище перелічені первинні документи, суд доходить висновку, що у позивача були наявні необхідні можливості для здійснення господарської діяльності.
Однак, суд встановив, що вказаним поясненням позивача контролюючим органом не надано належної оцінки та не повідомлено, чому вони не враховані під час прийняття оскаржуваного рішення.
Стосовно не надання первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності первинних типових форм та галузевої специфіки, накладних, суд зазначає, що документи та інші дані, що спростовують реальність здійснення господарської операції, яка відображена в податковому обліку, повинні оцінюватися з урахуванням специфіки кожної господарської операції - умов постачання, зберігання товарів, зміст послуг, що надають тощо.
При цьому сама собою наявність або відсутність окремих документів, а так само помилки у їх оформленні не є підставою для висновків про відсутність господарської операції, якщо з інших даних вбачається, що фактичний рух активів або зміни у власному капіталі чи зобов`язаннях платника податку у зв`язку з його господарською діяльністю мали місце.
Суд зазначає, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Однак, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної відсутній перелік документів, які потрібно надати, що прямо передбачено п. 11 Порядку № 1165, а у оскаржуваному рішенні відсутнє підкреслення, яких саме документів не вистачає, яке передбачено формою рішення.
Суд звертає увагу, що у випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, а у подальшому в рішенні про відмову у реєстрації ПН, платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів.
Таким чином, суд доходить висновку, що матеріали справи не містять належних і достатніх доказів спростування відповідачами тверджень позивача, наведення відповідних мотивів прийняття спірних рішень та неврахування наданих позивачем документів, а відтак, підтверджень правомірності рішень податкового органу, у зв`язку з чим, такі рішення про відмову реєстрації податкових накладних в ЄРПН є протиправними та підлягають скасуванню.
Стосовно позовних вимог про зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 10 від 14.09.2022 року, № 13 від 03.11.2022 року та № 14 від 09.11.2022 року, суд зазначає таке.
Приписами пункту 20 Порядку № 1246 передбачено, що у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
В даному випадку, зобов`язання відповідача зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подані позивачем податкові накладні є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права, а тому суд доходить висновку, що вказані позовні вимоги є правомірними та належать задоволенню повністю.
Відповідно до ч.1,3 ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Таким чином, оцінюючи встановлені факти, суд дійшов висновку, що відповідачі, заперечуючи проти позову не довели, з посиланням на відповідні докази, правомірності своїх рішень, а тому позовні вимоги належать задоволенню повністю.
Відповідно до ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Таким чином, судовий збір в сумі 8052 грн. належить стягненню на користь позивача за рахунок бюджетного асигнування Головного управління ДПС в Одеській області.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 6, 12, 72, 77,90, 139, 246, 255,295,297 КАС України, суд -
В И Р І Ш И В:
Позовну заяву Фермерського господарства «ПОГОРЄЛОВА» (код ЄДРПОУ 37977101, місце знаходження: 66810, Одеська область, Ширяївський район, м. Миколаївка, вул. Кучеряби, 111 А) до Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ44069166, місце знаходження: 65044, м. Одеса, вул.. Семінарська, 5) та Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393, місце знаходження: 04053, м. Київ, пл. Львівська, 8) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, - задовольнити в повному обсязі.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС в Одеській області про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №8164649/37977101 від 27.01.2023 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393, місцезнаходження: 04053, м. Київ, Львівська площа,8) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №10 від 14.09.2022 року, подану Фермерським господарством «ПОГОРЄЛОВА» (код ЄДРПОУ 37977101, місце знаходження: 66810, Одеська область, Ширяївський район, м. Миколаївка, вул. Кучеряби, 111 А) датою її направлення для реєстрації.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС в Одеській області про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №8164650/37977101 від 27.01.2023 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393, місцезнаходження: 04053, м. Київ, Львівська площа,8) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №13 від 03.11.2022 року, подану Фермерським господарством «ПОГОРЄЛОВА» (код ЄДРПОУ 37977101, місце знаходження: 66810, Одеська область, Ширяївський район, м. Миколаївка, вул. Кучеряби, 111 А) датою її направлення для реєстрації.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС в Одеській області про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №8164651/37977101 від 27.01.2023 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393, місцезнаходження: 04053, м. Київ, Львівська площа,8) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №14 від 09.11.2022 року, подану Фермерським господарством «ПОГОРЄЛОВА» (код ЄДРПОУ 37977101, місце знаходження: 66810, Одеська область, Ширяївський район, м. Миколаївка, вул. Кучеряби, 111 А) датою її направлення для реєстрації.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ ВП 44069166, місцезнаходження: 65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5) на користь Фермерського господарства «ПОГОРЄЛОВА» (код ЄДРПОУ 37977101, місце знаходження: 66810, Одеська область, Ширяївський район, м. Миколаївка, вул. Кучеряби, 111 А) судовий збір в розмірі 8052 грн. 00 коп. (вісім тисяч п`ятдесят дві гривні 00 копійок).
Рішення суду може бути оскаржено в порядку та в строки, встановлені ст.ст. 295,297 КАС України, з урахуванням п.п.15.5 п. 15 ч. 1 Перехідних положень КАС України.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та в строки, встановлені ст. 255 КАС України.
Суддя Л.Р. Юхтенко
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.10.2023 |
Оприлюднено | 12.10.2023 |
Номер документу | 114057083 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Юхтенко Л.Р.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні