Рішення
від 10.10.2023 по справі 480/2415/23
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

10 жовтня 2023 року Справа № 480/2415/23

Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Глазька С.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Третього відділу Конотопського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки, Сумського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки, Конотопського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

Позивач, ОСОБА_1 , звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Третього відділу Конотопського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки, Сумського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки, в якій просить:

- визнати протиправною бездіяльність Третього відділу Конотопського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки, яка полягає у не виданні наказу про встановлення та виплату щомісячної додаткової винагороди, передбаченої пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» від 28.02.2022 №168, за період з 01.04.2022 до 28.02.2023 в розрахунку 100000 грн. на місяць пропорційно часу участі у забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів в розмірі пропорційно часу участі у таких заходах;

- зобов`язати Третій відділ Конотопського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки видати накази про встановлення та виплату щомісячної додаткової винагороди, передбаченої пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» від 28.02.2022 №168, за період з 01.04.2022 до дати прийняття судом рішенні у цій справі в розрахунку 100000 грн. на місяць пропорційно часу участі у забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів в розмірі пропорційно часу участі у таких заходах;

- визнати протиправною бездіяльність Сумського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки, яка полягає у не виданні наказу про нарахування та виплату щомісячної додаткової винагороди, передбаченої пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» від 28.02.2022 №168, за період з 01.04.2022 до 28.02.2023 в розрахунку 100000 грн. на місяць пропорційно часу участі у забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів в розмірі пропорційно часу участі у таких заходах;

- зобов`язати Сумський обласний територіальний центр комплектування та соціальної підтримки нарахувати та виплатити щомісячну доплату у вигляді додаткової винагороди, передбаченої пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» від 28.02.2022 №168, за період з 01.04.2022 до дати прийняття судом рішенні у цій справі в розрахунку 100000 грн. на місяць пропорційно часу участі у забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів в розмірі пропорційно часу участі у таких заходах.

Позовні вимоги мотивовані тим, що позивач призваний на військову службу по мобілізації та зарахований до списків установи у складі роти охорони третього відділу Конотопського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки. За час проходження військової служби позивачу нараховувалося грошове забезпечення відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб", а також як військовослужбовцю Збройних Сил України на період дії воєнного стану виплачувалася додаткова винагорода у розмірі 30 000 грн.

Також позивач зазначає, що згідно з п. 1 постанови КМУ № 168 йому передбачена виплата додаткової винагороди у розмірі 100000 грн. Кожного місяця до третього відділу Конотопського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки подавалися бойові розпорядження, довідки, рапорти командира роти, витяги з журналу бойових дій для її нарахування. Проте за період проходження служби під час дії воєнного стану з 01.04.2022 до звернення до суду додаткова винагорода в розрахунку на місяць 100000 грн. позивачу відповідними наказами не встановлювалася, не нараховувалася та не виплачувалася, що призвело до порушення прав позивача на отримання вказаної додаткової винагороди. Зазначає, що військовою частиною, до якої було направлено у відрядження позивача на військову службу видано відповідну довідку, в якій зазначено про те, що позивач брав участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, дана довідка видана на підставі бойових розпоряджень командира. При цьому відповідачами не здійснено жодних дій щодо належної виплати позивачу суми додаткової винагороди. Зазначає, що відповідна бездіяльність відповідачів не повинна звужувати право позивача на отримання належної суми грошового забезпечення.

Ухвалою від 27.03.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін, крім того вказаною ухвалою витребувано у відповідачів додаткові документи необхідні для розгляду справи.

Ухвалою суду від 11.05.2023 витребувано у Третього відділу Конотопського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки, Сумського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки належним чином завірену копію витягу з наказу командувача оперативного угрупування військ « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (по стройовій частині) від 10.05.2022 №57 з доказами того, що позивач у даній справі на підставі вказаного наказу залучався до складу сил та засобів оперативного угрупування військ « ІНФОРМАЦІЯ_1 », з зазначенням періодів вказаних залучень. Також витребувано у Міністерства оборони України протягом 5 днів з дня отримання даної ухвали докази (за винятком тих, що становлять державну таємницю), а саме: належним чином завіренні копії документи, які стосуються питання нарахування позивачу додаткової винагороди відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 №168 (копії наказів, розпоряджень, рапортів, довідок, тощо) за період відрядження позивача на підставі наказу командувача оперативного угрупування військ « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (по стройовій частині), від 10.05.2022 №57.

Ухвалою суду від 07.06.2023 залучено до участі у справі у якості співвідповідача - Конотопський районний територіальний центр комплектування та соціальної підтримки.

Ухвалою суду від 06.07.2023 відмовлено у задоволенні клопотання позивача про залучення до участі у справі у якості співвідповідача - 33 окремий стрілецький батальйон ВЧ НОМЕР_1 . Також вказаною ухвалою витребувано у військової частини НОМЕР_2 :

- інформацію за підписом командира в/ч: чи складалась та чи направлялась до Третього відділу Конотопського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки або до Конотопського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки чи до ІНФОРМАЦІЯ_2 довідка за формою, встановленою в додатку № 1 до доручення Міністра оборони України від 23.06.2022 № 912/з/29 щодо днів безпосередньої участі позивачау бойових діях або заходах за період з 01.04.2022 до 28.02.2023,

- надати довідку за підписом командира в/ч із інформацією чи було за період з 01.04.2022 до 28.02.2023 залучено позивача до участі у бойових діях або заходах, участь у яких надає право позивачу на отримання додаткової винагороди в розмірі 100 000 грн, передбаченої пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» від 28.02.2022 № 168 , а в разі залучення у таких діях зазначити період залучення позивача до участі у бойових діях.

Представником Конотопського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки надано відзив на позовну заяву, в якому проти позовних вимог заперечує та зазначає, що ІНФОРМАЦІЯ_3 зарахований на фінансове забезпечення до Сумського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки та від нього отримує грошове забезпечення, в тому числі нарахування та виплату додаткових винагород або будь-які інші виплати.

Виплата грошового забезпечення та додаткової винагороди на період дії воєнного стану здійснюється Сумським обласним ТЦК та СП на підставі витягів із наказів отриманих від підпорядкованих районних територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки.

Начальником Конотопського районного ТЦК та СП видано накази "Про виплату додаткової винагороди військовослужбовцям на період дії воєнного стану", а саме: наказ від 01.05.2022 №55, наказ від 03.06.2022 №71, наказ від 01.07.2022 №89, наказ від 01.08.2022 №103, наказ від 01.09.2022 №114, наказ від 01.10.2022 №128, наказ від 01.11.2022 №141, наказ від 01.12.2022 №157, наказ від 02.01.2023 №3.

Відповідно до вказаних наказів визначена виплата військовослужбовцям ІНФОРМАЦІЯ_4 додаткової винагороди на період дії воєнного стану у розмірі 30 000 грн пропорційно дням участі. Вказані витяги з наказів направлено до Сумського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки для виплати додаткової винагороди військовослужбовцям на період дії воєнного стану.

Відповідно до витягу з наказу командувача оперативного угруповання військ " ІНФОРМАЦІЯ_1 " (по стройовій частині), від 10.05.2022 № 57, рота охорони третього відділу ІНФОРМАЦІЯ_4 , до складу якої входить позивач, з 07.05.2022 залучена до складу сил та засобів оперативного угруповання військ " ІНФОРМАЦІЯ_1 ".

Відповідно до витягу з вказаного наказу військовослужбовці, що входять до складу роти охорони третього відділу ІНФОРМАЦІЯ_4 з 07.05.2022 перебувають в оперативному складі ОУВ " ІНФОРМАЦІЯ_1 ", тобто військовослужбовці вказаної роти перебувають у відрядженні.

Виходячи з вказаного, відповідно до вимог окремого доручення Міністра оборони від 23.06.2022 №912/3/29 про підтвердження безпосередньої участі вказаних військовослужбовців у бойових діях або заходах, командир військової частини, до якої відряджені вказані військовослужбовці, надає довідку.

Відповідно до довідки від 17 квітня 2023 року, вих. № 3/721, виданої начальником третього відділу ІНФОРМАЦІЯ_4 , згідно з журналом вхідної кореспонденції в період з 01 квітня 2022 року по 28 лютого 2023 року на адресу третього відділу Конотопського РТЦК та СП від 33 окремого стрілецького батальйону (військова частина НОМЕР_1 ) не надходила довідка, якою підтверджується безпосередня участь позивача у бойових діях або забезпеченні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії у період здійснення зазначених дій або заходів (а.с.42).

Одночасно повідомляє, що в третьому відділі Конотопського РТЦК та СП бойові накази (розпорядження) не видавались, журнал бойових дій (вахтовий журнал), журнал ведення оперативної обстановки не ведуться, списки особового складу, який залучався до виконання бойових (спеціальних) операцій, бойові донесення, постові відомості під час охорони об`єкта у третьому відділі Конотопського РТЦК та СП не формувались.

Вважає, що підстав щодо нарахування та виплати додаткової винагороди, передбаченої пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" від 28.02.2022 № 168, за період з 01.04.2022 до 28.02.2023 в розрахунку 100 000 грн на місяць позивачу, як такому, що бере (брав) безпосередню участь у забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії у посадових осіб третього відділу ІНФОРМАЦІЯ_4 , а також у посадових осіб ІНФОРМАЦІЯ_4 , не було. Дії посадових осіб третього відділу ІНФОРМАЦІЯ_4 були здійснені у чіткій відповідності до чинного законодавства України, а тому просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог за їх необґрунтованістю.

Представником Сумського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки надано відзив на позовну заяву, в якому проти позовних вимог заперечує, і зазначає, що відповідачем виплата грошового забезпечення та додаткової винагороди на період дії воєнного стану здійснюється на підставі витягів із наказів отриманих від підпорядкованих районних територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки.

Так, від начальника Конотопського районного ТЦК та СП отримані витяги з наказів (з адміністративно-господарської діяльності) "Про виплату додаткової винагороди військовослужбовцям на період дії воєнного стану", а саме: наказ від 01.05.2022 №55, наказ від 03.06.2022 №71, наказ від 01.07.2022 №89, наказ від 01.08.2022 №103, наказ від 01.09.2022 №114, наказ від 01.10.2022 №128, наказ від 01.11.2022 №141, наказ від 01.12.2022 №157, наказ від 02.01.2023 №3, наказ від 01.02.2023 №30.

Відповідно до витягів з вказаних наказів визначена виплата військовослужбовцям ІНФОРМАЦІЯ_4 додаткової винагороди на період дії воєнного стану у розмірі 30000 грн пропорційно дням участі.

Нарахування та виплата позивачу грошового забезпечення та додаткової винагороди згідно вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168 відображена в довідці від 07.04.2023 № 12/477 (а.с.29).

Тобто виплата позивачу додаткової винагороди здійснена відповідно до наданих витягів з наказів ІНФОРМАЦІЯ_4 .

Відповідно до витягу з наказу командувача оперативного угруповання військ " ІНФОРМАЦІЯ_1 " (по стройовій частині), від 10.05.2022 №57, рота охорони 3 відділу ІНФОРМАЦІЯ_4 , до складу якої входить позивач, з 07.05.2022 залучена до складу сил та засобів оперативного угруповання військ " ІНФОРМАЦІЯ_1 ".

Відповідно до витягу з вказаного наказу військовослужбовці, що входять до складу роти охорони 3 відділу ІНФОРМАЦІЯ_4 з 07.05.2022 перебувають в оперативному складі ОУВ " ІНФОРМАЦІЯ_1 ", тобто військовослужбовці вказаної роти перебувають у відрядженні.

Виходячи з вказаного, відповідно до вимог окремого доручення Міністра оборони від 23.06.2022 №912/з/29 про підтвердження безпосередньої участі вказаних військовослужбовців у бойових діях або заходах, командир військової частини, до якої відряджені вказані військовослужбовці, надає довідку.

Відповідно до вимог пункту 4 окремого доручення Міністра оборони від 23.06.2022 №912/з/29 командири військових частин (установ), до яких відряджені військовослужбовці інших органів військового управління та військових частин (установ), щомісячно до 5 числа повідомляють військові частини (установи) за місцем штатної служби військовослужбовців про підтвердження безпосередньої участі військовослужбовців у бойових діях або заходах за минулий місяць за формою, наведеною в додатку № 1 до цієї телеграми.

Повідомляє, що в Сумському ОТЦК та СП та в 3 відділі Конотопського РТЦК та СП бойові накази (розпорядження) не видавались, журнал бойових дій не ведеться.

Отже, на підставі вищевикладеного, вважає, що дії посадових осіб ІНФОРМАЦІЯ_2 були здійснені у чіткій відповідності до чинного законодавства України, а тому просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог за їх необґрунтованістю.

Також відзив на позовну заяву надав Конотопський районний територіальний центр комплектування та соціальної підтримки. У вказаному відзиві відповідач заперечує проти задоволення позовних вимог фактично дублює доводи викладенні у відзивах інших відповідачів та додатково зазначає, що 22.05.2023 до третього відділу Конотопського РТЦК та СП надійшла копія Довідки про безпосередню участь особи у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, що видана позивачу, вих. №823 від 13.05.2023, не засвідченої належним чином (не оригінал). Копія довідки не відповідає формі, наведеній у додатку 1 доручення Міністра оборони від 23.06.2022 №912/3/29.

Таким чином інформація, зазначена у довідці, не дає підстав для нарахування та виплати додаткової винагороди в розмірі 100000 грн.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню частково, виходячи з наступного.

Судом встановлено, що наказом начальника Конотопського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки (по стройовій частині) від 01.04.2022 № 69 молодшого сержанта ОСОБА_1 , відповідно до мобілізаційного призначення за мобілізаційним планом, призначено старшим стрільцем 2 відділення охорони 3 взводу охорони роти охорони 3 відділу ІНФОРМАЦІЯ_4 (а.с.43).

Як зазначає ІНФОРМАЦІЯ_3 у своєму відзиві, що не заперечується іншими учасниками справи, відповідно до акт приймання-передачі рот охорони ІНФОРМАЦІЯ_4 від 06.05.2022, вих.№65 дск, роту охорони третього відділу ІНФОРМАЦІЯ_4 передано в оперативне підпорядкування тактичної групи « ІНФОРМАЦІЯ_3 » оперативного угрупування військ « ІНФОРМАЦІЯ_1 ».

Відповідно до витягу з наказу командувача оперативного угруповання військ " ІНФОРМАЦІЯ_1 " (по стройовій частині), від 10.05.2022 №57, рота охорони третього відділу ІНФОРМАЦІЯ_4 , до складу якої входить позивач, з 07.05.2022 залучена до складу сил та засобів оперативного угруповання військ " ІНФОРМАЦІЯ_1 ".

Відповідно до витягу з вказаного наказу військовослужбовці, що входять до складу роти охорони третього відділу ІНФОРМАЦІЯ_4 з 07.05.2022 перебувають в оперативному складі ОУВ " ІНФОРМАЦІЯ_1 ".

Відповідно до довідки військової частини НОМЕР_1 від 01.08.2023 №1027 (форма затверджена Додатком №1 до телеграми №248/1298 від 25.03.2022) позивач дійсно у період з 24.05.2022 по 31.12.2022 брав участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України. Підставами для таких висновків вказано бойові розпорядження командира тактичної групи " ІНФОРМАЦІЯ_3 " від 09.05.2022, командира військової частини НОМЕР_1 від 24.05.2022 № 24дск, журнал бойових дій військової частини НОМЕР_1 , наказ командира ОУВ " ІНФОРМАЦІЯ_5 " від 10.05.2022 № 57, наказ командира ОУВ " ІНФОРМАЦІЯ_6 " №11 від 29.06.2022, довідка начальника Конотопського РТПК та СП № 5/593 від 14.04.2022 (а.с.114).

Аналогічна інформація зазначена у довідці військової частини НОМЕР_1 від 13.05.2023 №823, яка, як зазначено у ній, є підставою для надання статусу учасника бойових дій (а.с.63).

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує таке.

24.02.2022 у зв`язку з військовою агресією Російською Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану", Указом Президента України № 64/202 введено в Україні воєнний стан із 05:30 год. 24.02.2022 строком на 30 діб.

Указом Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" № 133/2022 від 14.03.2022 (далі - Указ № 133/22), затвердженого Законом України № 2119-IX від 15.03.2022, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 26.03.2022 строком на 30 діб.

Указом Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" № 259/2022 від 18.04.2022 (далі - Указ № 259/22), затвердженого Законом України № 2212-IX від 21.04.2022, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25.04.2022 строком на 30 діб.

Указом Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" № 341/2022 від 17.05.2022, яким на часткову зміну статті 1 Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ (зі змінами, внесеними Указом Президента України від 14 березня 2022 року № 133/2022, затвердженим Законом України від 15 березня 2022 року № 2119-IX, та Указом Президента України від 18 квітня 2022 року № 259/2022, затвердженим Законом України від 21 квітня 2022 року № 212-IX), строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб.

Указом Президента "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 12.08.2022 № 573/2022, затвердженого Законом України № 2500-ІХ від 15 серпня 2022 року продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб.

Указом Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 07.11.2022 № 757/2022, затвердженого Законом України № 2738-IX від 16.11.2022, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 21.11.2022 строком на 90 діб.

Указом Президента України від 06.02.2022 № 58/2023 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженого Законом № 2915-IX від 07.02.2023, воєнний стан продовжений з 05 години 30 хвилин 19 лютого 2023 року строком на 90 діб.

14.02.2023 набув чинності Закон України "Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні". Таким чином затверджено Указ Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 19 лютого 2023 року строком на 90 діб (тобто до 20 травня 2023 року).

Відповідно до ч. 5 ст. 17 Конституції України держава забезпечує соціальний захист громадян України, які перебувають на службі у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, а також членів їхніх сімей.

Статтею 65 Конституції України визначено, що громадяни відбувають військову службу відповідно до закону.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про військову службу правопорядку у Збройних Силах України" військова служба правопорядку у Збройних Силах України (далі - Служба правопорядку) - спеціальне правоохоронне формування у складі Збройних Сил України, призначене для забезпечення правопорядку і військової дисципліни серед військовослужбовців Збройних Сил України у місцях дислокації військових частин, у військових навчальних закладах, установах та організаціях (далі - військові частини), військових містечках, на вулицях і в громадських місцях; для запобігання кримінальним та іншим правопорушенням у Збройних Силах України, їх припинення; для захисту життя, здоров`я, прав і законних інтересів військовослужбовців, військовозобов`язаних під час проходження ними зборів, працівників Збройних Сил України, а також для захисту майна Збройних Сил України від розкрадання та інших протиправних посягань, а так само для участі у протидії диверсійним проявам і терористичним актам на військових об`єктах.

Відповідно до ч. 3 ст. 5 Закону України "Про військову службу правопорядку у Збройних Силах України фінансування Служби правопорядку здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України, які виділяються на утримання Збройних Сил України і передбачаються у кошторисі Міністерства оборони України окремим рядком.

Згідно з ч. 4 ст. 5 Закону України "Про військову службу правопорядку у Збройних Силах України" Служба правопорядку створюється на базі відповідних структурних підрозділів і служб Міністерства оборони України, функції яких цим Законом покладені на Службу правопорядку.

Відповідно до ч. 5 ст. 5 Закону України "Про військову службу правопорядку у Збройних Силах України" служба правопорядку складається з: 1) органів управління: Головного управління Служби правопорядку Збройних Сил України; Центрального управління Служби правопорядку по місту Києву і Київській області та територіальних управлінь Служби правопорядку; зональних відділів (відділень) Служби правопорядку;2) підрозділів Служби правопорядку: охорони військових об`єктів; патрульно-постової служби; безпеки дорожнього руху; спеціального призначення;3) Навчального центру Служби правопорядку.

Згідно з ст. 13 Закону України "Про військову службу правопорядку у Збройних Силах України" порядок і строки проходження військової служби військовослужбовцями Служби правопорядку, присвоєння їм військових звань та звільнення їх з військової служби визначаються відповідно до Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу", відповідних положень про проходження військової служби.

Відповідно до ст. 14 Закону України "Про військову службу правопорядку у Збройних Силах України" соціальний і правовий захист військовослужбовців Служби правопорядку та членів їх сімей здійснюється відповідно до Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", інших нормативно-правових актів.

Соціальний захист працівників Служби правопорядку забезпечується відповідно до законодавства про працю, інших нормативно-правових актів.

На виконання Указів Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" та № 69/2022 "Про загальну мобілізацію" Кабінетом Міністрів України 28.02.2022 прийнято постанову № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" (далі по тексту Постанова № 168).

Відповідно до п. 1 на період дії воєнного стану військовослужбовцям Збройних Сил, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Головного управління розвідки Міністерства оборони, Національної гвардії, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державної спеціальної служби транспорту, військовим прокурорам Офісу Генерального прокурора, особам рядового і начальницького складу Державної служби з надзвичайних ситуацій, співробітникам Служби судової охорони, особам начальницького складу управління спеціальних операцій Національного антикорупційного бюро та поліцейським, а також особам рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби, які несуть службу в органах і установах зазначеної Служби в межах територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), виплачується додаткова винагорода в розмірі до 30000 гривень пропорційно в розрахунку на місяць (крім осіб рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби, яким така винагорода виплачується пропорційно часу проходження служби в розрахунку на місяць), а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів (у тому числі військовослужбовцям строкової служби), - розмір цієї додаткової винагороди збільшується до 100 000 гривень.

Виплата такої додаткової винагороди здійснюється на підставі наказів командирів (начальників).

Правовий механізм та умови виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних Сил України, Державної спеціальної служби транспорту України та деяким іншим особам чітко регламентує Порядок виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних Сил України та деяким іншим особам, затверджений наказом Міністерства оборони України 07 червня 2018 року № 260 та зареєстрований в Міністерстві юстиції України 26 червня 2018 р. за № 745/32197 (далі по тексту - Порядок № 260).

Відповідно до п. 2 розділу І "Загальні Положення" Порядку № 260 грошове забезпечення включає: щомісячні основні види грошового забезпечення; щомісячні додаткові види грошового забезпечення; одноразові додаткові види грошового забезпечення.

До щомісячних основних видів грошового забезпечення належать: посадовий оклад; оклад за військовим званням; надбавка за вислугу років.

До щомісячних додаткових видів грошового забезпечення належать: підвищення посадового окладу; надбавки; доплати; винагорода військовослужбовцям, які обіймають посади, пов`язані з безпосереднім виконанням завдань із забезпечення кібербезпеки та кіберзахисту; премія.

До одноразових додаткових видів грошового забезпечення належать: винагороди (крім винагороди військовослужбовцям, які обіймають посади, пов`язані з безпосереднім виконанням завдань із забезпечення кібербезпеки та кіберзахисту); допомоги.

Відповідно до п. 8 Розділу І "Загальні положення" Порядку № 260 грошове забезпечення виплачується в межах асигнувань, передбачених у кошторисі військової частини на грошове забезпечення військовослужбовців.

Грошове забезпечення виплачується: щомісячні основні та додаткові види - в поточному місяці за минулий; одноразові додаткові види - в місяці видання наказу про виплату або в наступному після місяця, в якому наказом оголошено про виплату (з урахуванням вимог Бюджетного кодексу України).

Грошове забезпечення виплачується за місцем перебування військовослужбовців на грошовому забезпеченні на підставі наказу командира (начальника, керівника) (далі - командир).

Відповідно до п. 17 Розділу І "Загальні положення" Порядку № 260 на період дії воєнного стану виплата грошового забезпечення особам офіцерського, старшинського, сержантського та рядового складу може встановлюватися за окремим рішенням Міністра оборони України.

Порядок та умови виплати зазначеної винагороди військовослужбовцям Збройних Сил України встановлений рішенням Міністра оборони України, доведеним телеграмою № 248/1298 від 25.03.2022.

Пунктом 2 вказаного рішення визначено, що на період дії воєнного стану військовослужбовцям (у тому числі військовослужбовцям строкової служби та курсантам вищих військових навчальних закладів і військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти) встановлювати виплату щомісячної додаткової винагороди (пропорційно із розрахунку на місяць) в розмірах: 100 000 гривень військовослужбовцям, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів.

Пунктом 3 передбачено, що про підтвердження безпосередньої участі відряджених військовослужбовців у бойових діях або заходах надавати довідку командира військової частини (установи), до якої відряджений військовослужбовець.

В подальшому, 23.06.2022 Міністром оборони України з метою врегулювання виплати військовослужбовцям додаткової винагороди, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 прийнято рішення № 912/з/29 (далі по тексту - Рішення № 912/з/29).

Так згідно пункту 1 Рішення № 912/з/29 під терміном "безпосередня участь військовослужбовця у бойових діях або забезпечення здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи в районах у період здійснення зазначених заходів" (далі - бойові дії або заходи ) слід розуміти виконання військовослужбовцем бойових завдань у складі військової частини (підрозділу), яка (який) веде воєнні (бойові) дії у складі діючих угрупувань військ (сил) Сил Оборони держави (визначених Головнокомандувачем Збройних Сил України) в районі ведення воєнних (бойових) дій.

За приписами пункту 2 Рішення № 912/з/29 на період дії воєнного стану військовослужбовцям (у тому числі військовослужбовцям строкової служби та курсантам вищих військових навчальних закладів і військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти встановлювати виплату щомісячної додаткової винагороди (пропорційно із розрахунку на місяць) в розмірах 100 000 гривень - військовослужбовцям, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів (пропорційно часу участі у таких діях або заходах).

Відповідно до абзаців 3,4 п. 3 Рішення № 912/з/29 документальне підтвердження безпосередньої участі військовослужбовців у бойових діях або забезпеченні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, у період здійснення зазначених дій або заходів здійснювати на підставі таких документів: бойовий наказ (бойове розпорядження); журнал бойових дій (вахтовий, навігаційно-вахтовий, навігаційний журнал) або журнал ведення оперативної обстановки або бойове донесення (підсумкове, термінове, позатермінове) або постова відомість (під час охорони об`єкта, на який було здійснено збройний напад); рапорт (донесення) командира підрозділу (групи) про участь кожного військовослужбовця (у тому числі з доданих або оперативно підпорядкованих підрозділів) у бойових діях, у виконанні бойових спеціальних) завдань.

Про підтвердження безпосередньої участі відряджених військовослужбовців у бойових діях або заходах надавати довідку керівника органу військового управління, штабу угрупування військ (сил), штабу тактичної групи, командира військової частини (установи, навчального закладу), до яких для виконання завдань відряджений військовослужбовець.

Відповідно до пункту 4 Рішення № 912/з/29 керівникам органів військового управління, штабів угрупувань військ (сил), штабів тактичних групи, командирам військових частин (установ, навчальних закладів), що входять до складу діючих угрупувань військ (сил) Сил оборони держави, до яких відряджені військовослужбовці, щомісячно до 5 числа повідомляти органи військового управління, військові частини (установи, навчальні заклади) за місцем штатної служби цих військовослужбовців про дні безпосередньої участі військовослужбовців у бойових діях або заходах за минулий місяць за формою № 1 до цього доручення.

У підставах про видання таких довідок (додаток № 1 або додаток № 2) обов`язково зазначати документи, визначені абзацами 3 або 4 та 5 пункту 3 цього доручення.

За приписами пункту 5 Рішення № 912/з/29 виплату додаткової винагороди в розмірі 100000 гривень або 30 000 гривень здійснювати на підставі наказів командирів (начальників) військових частин (військових навчальних закладів, установ, організацій) (далі військові частини) - особовому складу військової частини. В цих наказах про виплату додаткової винагороди виходячи з розміру 100 000 гривень за місяць обов`язково зазначати підстави для його видання з посиланням на бойовий наказ (бойове розпорядження) тощо (зразок наведено в додатку № 3 до цього доручення).

Накази про виплату додаткової винагороди за минулий місяць видавати до 5 числа поточного місяця на підставі рапортів командирів підрозділів (пункт 6 Рішення № 912/з/29).

Як вже встановлено судом, відповідно до довідок військової частини НОМЕР_1 від 13.05.2023 №823 та від 01.08.2023 №1027, позивач дійсно у період з 24.05.2022 по 31.12.2022 брав участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, перебуваючи в Сумській області, м. Путивль (а.с.63, 114). Таким чином, виходячи із вищевикладеного та оцінивши наявні в матеріалах справи докази, суд доходить висновку, що позивач має право на отримання спірної додаткової винагороди у збільшеному розмірі, визначеному Постановою № 168 у вказані періоди із розрахунку 100 000 грн на місяць пропорційно часу участі у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах їх ведення (здійснення).

Відтак, з метою відновлення порушеного права позивача на отримання належного розміру додаткової винагороди, суд вважає, що належним та достатнім способом захисту прав позивача є зобов`язання Конотопського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки видати накази про встановлення та виплату позивачу щомісячної додаткової винагороди, передбаченої пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" від 28.02.2022 № 168, за періоди з 24.05.2022 по 31.12.2022 із розрахунку 100 000 грн на місяць пропорційно часу участі у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах їх ведення (здійснення), з урахуванням висновків суду.

Оскільки підставою для нарахування та виплати додаткової винагороди у збільшеному розмірі є відповідні накази, отримані від районного ТЦК та СП, які на даний час не прийнято, позовні вимоги про зобов`язання Сумського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки нарахувати та виплатити позивачу щомісячну додаткову винагороду за спірний період є передчасними та задоволенню не підлягають.

Щодо іншої частини позовних вимог, звернувшись до суду, позивач просив, зокрема, визнати протиправною бездіяльність Третього відділу Конотопського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки та Сумського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки, яка полягає у невиданні наказів про встановлення та виплату позивачу щомісячної додаткової винагороди, передбаченої пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" від 28.02.2022 № 168, за період з 01.04.2022 до 28.02.2023 з розрахунку 100 000 грн. (сто тисяч гривень) на місяць пропорційно часу участі у забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії. При цьому, варто зазначити, що відповідно до пункту 7 Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2022 року № 154, територіальні центри комплектування та соціальної підтримки Автономної Республіки Крим, областей, мм. Києва та Севастополя є юридичними особами публічного права, мають самостійний баланс, реєстраційні рахунки в органах Казначейства. Районні територіальні центри комплектування та соціальної підтримки є відокремленими підрозділами відповідних територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки Автономної Республіки Крим, областей, м. Києва та м.Севастополя. З метою забезпечення виконання завдань та визначених функцій районних територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки у їх складі утворюються структурні підрозділи (відділи, відділення, групи, служби).

Третій відділ Конотопського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки самостійно не здійснює фінансове господарство і підпорядковується Сумському обласному територіальному центру комплектування та соціальної підтримки, до повноважень якого належить нарахування та виплата додаткових винагород або будь-яких інших виплат. ІНФОРМАЦІЯ_3 зарахований на фінансове забезпечення до Сумського обласного ТЦК та СП, та від нього отримує грошове забезпечення (нарахування та виплати). Сумським обласним ТЦК та СП виплата грошового забезпечення та додаткової винагороди на період дії воєнного стану здійснюється на підставі витягів із наказів отриманих від підпорядкованих районних територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, що не заперечується представником Сумського обласного ТЦК та СП у відзиві на позовну заяву. Так, заперечуючи протиправну бездіяльність, ІНФОРМАЦІЯ_3 за підписом начальника ІНФОРМАЦІЯ_4 було надано до суду довідку від 17.04.2023 № 3/721, в якій зазначено, що згідно із журналом реєстрації вхідних документів третього відділу Конотопського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки за період з 01.04.2022 по 28.02.2023 на адресу Третього відділу Конотопського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки від 33 окремого стрілецького батальйону (військова частина НОМЕР_1 ) не надходила довідка, якою підтверджується безпосередня участь позивача, у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії у період здійснення зазначених дій або заходів (а.с. 42).

При цьому судом у ході судового розгляду не встановлено доказів того, що військовою частиною НОМЕР_1 вище вказані довідки про безпосередню участь позивача у бойових діях (забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії) направлялись на адресу відповідачів у спірному періоді. Таким чином у суду відсутні підстави для визнання протиправної бездіяльності відповідачів щодо невидання наказів про встановлення та виплату позивачу щомісячної додаткової винагороди, передбаченої пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" від 28.02.2022 №168, за період з 01.04.2022 до 28.02.2023 в розрахунку 100 000 грн на місяць пропорційно часу участі у забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії.

Стосовно права позивача на отримання додаткової щомісячної винагороди з розрахунку 100 000 грн. на місяць, встановленої постановою Кабінету Міністрів України №168 від 28.02.2022, з 01.04.2022 по 15.03.2023 (дата звернення до суду з позовом у даній справі), суд зазначає, що таке право у наведений період служби позивача не виникало (за винятком вище вказаних періодів), оскільки інформації щодо його безпосередньої участі у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії та доказів на підтвердження цієї інформації, судом не встановлено та сторонами не надано у тому числі і позивачем. Враховуючи викладене, підстави для задоволення вимог щодо виплат позивачу додаткової винагороди з 01.04.2022 по 16.03.2023 у розмірі 100000 грн відсутні за винятком вище вказаних періодів.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні, оскільки судовий збір не сплачувався позивачем відповідно до ст. 5 Закону України «Про судовий збір».

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позов ОСОБА_1 до Третього відділу Конотопського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки, Сумського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки, Конотопського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії задовольнити частково.

Зобов`язати Конотопський районний територіальний центр комплектування та соціальної підтримки (41600, Сумська область, м. Конотоп, вул. Садова, 41, код ЄДРПОУ 09982312) видати накази про встановлення та виплату ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ІПН НОМЕР_3 ) щомісячної додаткової винагороди, передбаченої пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" від 28.02.2022 №168, за періоди з 24.05.2022 по 31.12.2022 із розрахунку 100000 грн на місяць пропорційно часу участі у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах їх ведення (здійснення) та направити прийняті накази до виконання до Сумського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки.

У задоволенні інших вимог - відмовити.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя С.М. Глазько

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.10.2023
Оприлюднено19.10.2023
Номер документу114058812
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них

Судовий реєстр по справі —480/2415/23

Постанова від 14.01.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 14.01.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 07.11.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 21.12.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 02.11.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Рішення від 10.10.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.М. Глазько

Ухвала від 06.07.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.М. Глазько

Ухвала від 07.06.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.М. Глазько

Ухвала від 11.05.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.М. Глазько

Ухвала від 27.03.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.М. Глазько

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні