Рішення
від 09.10.2023 по справі 140/7747/22
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 жовтня 2023 року ЛуцькСправа № 140/7747/22

Волинський окружний адміністративний суд у складі судді Ковальчука В.Д., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Державного підприємства Передпускова дирекція шахти №10 Нововолинська до Головного управління ДПС у Волинській області про зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Державне підприємство Передпускова дирекція шахти №10 Нововолинська (далі ДП Передпускова дирекція шахти №10 Нововолинська, підприємство, позивач) звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі ГУ ДПС у Волинській області, відповідач) про зобов`язання ГУ ДПС у Волинській області провести списання сум податкового боргу, встановлених в постанові Восьмого апеляційного адміністративного суду від 27.09.2022 у справі № 140/16914/21, в постанові Волинського окружного адміністративного суду від 09.09.2015 у справі № 803/2394/15 та у рішенні Волинського окружного адміністративного суду від 30.09.2020 у справі № 140/5192/20 в загальній сумі 9 903 817,41 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що органи податкової служби зобов`язані були самостійно здійснити списання податкової заборгованості в загальній сумі 9 903 817,41 грн, яка встановлена в постанові Волинського окружного адміністративного суду від 09.09.2015 у справі № 803/2394/15 та у рішенні Волинського окружного адміністративного суду від 30.09.2020 у справі №140/5192/20, оскільки такий борг є безнадійним внаслідок спливу строку його стягнення, встановленого пунктом 102.4 статті 102 Податкового кодексу України (далі ПК України), а також внаслідок форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України.

Крім того, на виконання вказаних судових рішень податковим органом були виставлені інкасові доручення, які були повернуті банківськими установами без виконання. Як зазначає позивач, ГУ ДПС у Волинській області не зверталось до органів виконавчої служби з метою стягнення податкового боргу в примусовому порядку. Також податковою інспекцією не вживалось жодних заходів щодо стягнення наявної дебіторської заборгованості ДП Передпускова дирекція шахти №10 Нововолинська з 01.09.2018 по день підготовки позову по справі.

У зв`язку з виникненням права податкової застави, на виконання статті 89 ПК України податковим органом було прийнято рішення №1 від 28.01.2015 про опис майна боржника в податкову заставу та складено акт опису майна №34 від 24.05.2019, яким в податкову заставу було описано майно боржника.

Позивач зазначає, що листом від 14.10.2022 №1.1/87 ДП Передпускова дирекція шахти №10 Нововолинська, керуючись статтею 102 ПК України, Порядком списання безнадійного податкового боргу платників податків, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 28 липня 2022 року №220, надіслала на адресу ГУ ДПС у Волинській області заяву про необхідність списання сум податкового боргу, встановлені в постанові Восьмого апеляційного адміністративного суду від 27.09.2022 у справі № 140/16914/21, в постанові Волинського окружного адміністративного суду від 09.09.2015 у справі № 803/2394/15 та у рішенні Волинського окружного адміністративного суду від 30.09.2020 у справі № 140/5192/20 в загальній сумі 9 903 817,41 грн.

14.11.2022 на адресу ДП Передпускова дирекція шахти №10 Нововолинська надійшов лист ГУ ДПС у Волинській області від 21.10.2022 №1288/6/03-20-13-02-06, в якому зазначено, що норми Порядку списання безнадійного податкового боргу платників податків не поширюються на грошові зобов`язання або податковий борг, що залишаються непогашеними після ліквідації платника податків, не пов`язаної з банкрутством.

Позивач вказує на те, що наданий час ДП Передпускова дирекція шахти №10 Нововолинська перебуває в процесі реорганізації.

У зв`язку із тим, що ДП Передпускова дирекція шахти №10 Нововолинська проводить діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування, і на нього покладено обов`язок сплати податків та зборів, тому позивач вважає, що підпадає під пункт 1 частини 2 Порядку списання безнадійного податкового боргу щодо поширення норм його дії.

На підставі вищенаведеного просить позов задовольнити повністю.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 29 листопада 2023 року про відмову у відкритті провадження у справі, яка залишена без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20 лютого 2023 року, відмовлено у відкритті провадження у даній справі. Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 06 квітня 2023 року ухвалу Волинського окружного адміністративного суду від 29 листопада 2022 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20 лютого 2023 року скасовано, а справу №140/7747/22 направлено до Волинського окружного адміністративного суду для продовження розгляду.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 21.04.2023 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі, її розгляд визначено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України).

У відзиві на позовну заяву представник відповідача позовні вимоги заперечив та у їх задоволенні просив відмовити повністю з огляду на наступне.

Постановою Волинського окружного адміністративного суду від 09 вересня 2015 року у справі № 803/2394/15 позов Нововолинської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Волинській області задоволено та стягнуто з ДП Передпускова дирекція шахти №10 Нововолинська податковий борг в розмірі 2 396 213,99 грн.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 07.10.2015 у справі № 803/2394/15 змінено спосіб виконання вищенаведеної постанови суду шляхом розстрочення виконання судового рішення на 60 календарних місяців шляхом щомісячної сплати суми податкового боргу в розмірі 2 396 213,99 грн, а саме: з листопада 2015 по вересень 2020 року по 39936 грн 90 коп, жовтень 2020 року - 39936 грн 89 копійок.

Станом на 01.05.2023 погашено заборгованість у сумі 1 677 349,80 грн. Залишок податкового боргу становить 718 864,19 грн.

Постановою Волинського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2020 року у справі № 140/5192/20 позов ГУ ДПС у Волинській області задоволено та стягнуто з ДП Передпускова дирекція шахти №10 Нововолинська податковий борг в розмірі 7 507 603,42 грн.

Станом на 01.05.2023 погашено заборгованість у сумі 3 231 518,52 грн, у тому числі: з податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів, робіт (послуг) 3 210 576,26 грн; військового збору 20942,23 грн. Залишок боргу становить 4 276 084,93 грн.

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 04 квітня 2022 року у справі № 140/16914/21, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 27 вересня 2022 року, у задоволенні позову ГУ ДПС у Волинській області про надання дозволу на погашення податкового боргу у сумі 9 903 817,41 грн за рахунок майна платника податків (ДП Передпускова дирекція шахти №10 Нововолинська), що перебуває у податковій заставі, відмовлено.

Вказує на те, що у справі № 140/16914/21 предметом спору було погашення податкового боргу у сумі 9 903 817,41 грн за рахунок майна платника податків, і, відповідно, це відноситься до процедури погашення податкового боргу, а тому не може ототожнюватись з виникненням боргу та підставою для даного позову.

Звертає увагу на те, що реорганізація ДП Передпускова дирекція шахти №10 Нововолинська на даний час не завершена, а контролюючий орган ініціював процедуру стягнення з позивача податкового боргу шляхом звернення до суду з позовами саме у межах строку 1095 днів, визначеного пунктом 102.4 статті 102 ПК України.

У разі коли контролюючий орган ініціював до стягнення податковий борг до закінчення строку давності, цей податковий борг не підпадає під визначення безнадійного, що зазначено у підпункті 101.2.3 пункту 101.2 статті 101 ПК України (податковий борг платника податків, стосовно якого минув строк давності, встановлений цим Кодексом), тому у разі його стягнення за рішенням суду, яке набрало законної сили та є обов`язковим до виконання, строк його стягнення може встановлюватись тільки до повного погашення заборгованості або до визнання його безнадійним тільки у випадках, передбачених підпунктами 101.2.1, 101.2.2, 101.2.4, 101.2.5 пункту 101.2 статті 101 ПК України.

Посилання позивача на наявність форс-мажорних обставин, та як наслідок безнадійність податкового боргу, не може бути застосована до даних правовідносин, оскільки податковий борг виник не внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин), як того вимагає підпункт 101.2.4 пункту 101.2 статті 101 ПК України, а задовго до виникнення такого форс-мажору.

Отже, враховуючи викладене, зазначений податковий борг позивача не може вважатись безнадійним, оскільки стягувався за рішеннями суду та на момент подачі позовної заяви щодо необхідності списання податкового боргу судові рішення по справах про стягнення податкового боргу не є повністю виконаними.

Відтак, у ГУ ДПС у Волинській області відсутні правові підстави для списання такого боргу.

У відповіді на відзив позивач вказує на те, що у постанові від 27.09.2022 у справі № 140/16914/21 Восьмий апеляційний адміністративний суд встановив, що ДП Передпускова дирекція шахти №10 Нововолинська засноване на державній власності, де частка держави становить не менше 25 відсотків, тому відсутні підстави для надання податковому органу дозволу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна ДП Передпускова дирекція шахти №10 Нововолинська. З урахуванням цього вважає, що заходи, вжиті органом держаної податкової служби з часу винесення постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 27.09.2022 у справі № 140/16914/21 не призвели до повного погашення заборгованості, тому органи податкової служби мали самостійно визнати борг в сумі 9 903 817,41 грн безнадійним та провести списання, у зв`язку з чим просить позов задовольнити.

У запереченні на відповідь на відзив представник відповідача просить відмовити у задоволенні позову з підстав, наведених у відзиві. Додатково зазначає, що наявність рішення суду по справі № 140/16914/21 про відмову в позові ніяким чином не зобов`язує контролюючий орган списати податковий борг, а також не підтверджує безнадійність такого боргу.

У додаткових поясненнях позивач просить позов задовольнити повністю з підстав, наведених у позовній заяві.

Дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що позов не підлягає до задоволення з наступних мотивів та підстав.

Як слідує з Єдиного державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, ДП Передпускова дирекція шахти №10 Нововолинська зареєстроване як юридична особа 26.12.2007 та на даний час перебуває у стані припинення за рішенням засновників (учасників) юридичної особи в результаті її реорганізації.

Судом встановлено, що постановою Волинського окружного адміністративного суду від 09 вересня 2015 року у справі № 803/2394/15, яка набрала законної сили, адміністративний позов задоволено повністю: стягнуто з рахунків Державного підприємства Передпускова дирекція шахти № 10 Нововолинська у банках, обслуговуючих платника податків, в дохід Державного бюджету України кошти в розмірі 2 396 213,99 грн для погашення податкового боргу.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 07 жовтня 2015 року у справі № 803/2394/15, яка набрала законної сили, заяву Державного підприємства Передпускова дирекція шахти № 10 Нововолинська про розстрочення виконання судового рішення в адміністративній справі № 803/2394/15 за позовом Нововолинської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Волинській області до Державного підприємства Передпускова дирекція шахти № 10 Нововолинська про стягнення податкового боргу задоволено повністю: розстрочено виконання постанови Волинського окружного адміністративного суду від 09 вересня 2015 року у справі № 803/2394/15 на 60 календарних місяців шляхом щомісячної сплати суми податкового боргу в розмірі 2 396 213 грн. 99 коп., а саме: з листопада 2015 року по вересень 2020 року по 39 936 грн. 90 коп., жовтень 2020 року - 39 936 грн. 89 коп.

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2020 року у справі № 140/5192/20, яке набрало законної сили, позов Головного управління ДПС у Волинській області до Державного підприємства Передпускова дирекція шахти № 10 Нововолинська про стягнення податкового боргу задоволено повністю: стягнуто з рахунків Державного підприємства Передпускова дирекція шахти № 10 Нововолинська в банках, обслуговуючих платника податків, в дохід Державного бюджету України податковий борг в розмірі 7 507 603, 42 грн.

Отже, загальна сума податкового боргу, стягнута з ДП Передпускова дирекція шахти № 10 Нововолинська за судовими рішеннями Волинського окружного адміністративного суду у справах № 803/2394/15, № 140/5192/20 становить 9 903 817,41 грн (2 396 213,99 грн + 7 507 603, 42 грн).

ГУ ДПС у Волинській області звернулося в суд з позовом до ДП Передпускова дирекція шахти №10 Нововолинська про надання дозволу на погашення податкового боргу у сумі 9 903 817,41 грн за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 04 квітня 2022 року у справі № 140/16914/21, яке набрало законної сили на підставі постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 27 вересня 2022 року у цій справі, у задоволенні адміністративного позову Головного управління ДПС у Волинській області до Державного підприємства Передпускова дирекція шахти №10 Нововолинська про надання дозволу на погашення податкового боргу у сумі 9 903 817,41 грн за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі відмовлено повністю.

Позивач звернувся до ГУ ДПС у Волинській області з листом від 14.10.2022 № 1.1/87 щодо списання безнадійного боргу ДП Передпускова дирекція шахти №10 Нововолинська на загальну суму 9 903 817,41 грн.

У відповідь на такий лист позивача ГУ ДПС у Волинській області листом від 21.10.2022 № 11288/6/03-20-13-02-06 повідомило ДП Передпускова дирекція шахти №10 Нововолинська про те, що відповідно до наказу Міністерства енергетики України від 01.04.2021 №45 розпочато процес реорганізації ДП Передпускова дирекція шахти №10 Нововолинська шляхом приєднання до Державного підприємства Дирекція по будівництву об`єктів.

Зважаючи на те, що Міністерство енергетики України наказом №183 від 24.05.2022 внесло зміни до власного наказу №45 від 01.04.2021, яким передбачено завершити заходи з реорганізації ДП Передпускова дирекція шахти №10 Нововолинська протягом трьох місяців з дня припинення чи скасування воєнного стану, реорганізація підприємства ще не завершена.

Згідно з п.п. 98.1.2 п. 98.1 ст. 98 ПК України від 02.12.2010 №2755-VI (із змінами та доповненнями) під реорганізацією розуміється злиття платників податків, а саме передача майна платника податків до статутних фондів інших платників податків, унаслідок чого відбувається ліквідація платника податків, який зливається з іншим.

Наказом Міністерства фінансів України від 28 липня 2022 року №220 затверджено Порядок списання безнадійного податкового боргу платників податків. Цей порядок розроблений відповідно до статті 101 глави 9 розділу ІІ ПК України і визначає механізм списання безнадійного податкового боргу. Норми цього Порядку не поширюються на грошові зобов`язання або податковий борг, що залишаються непогашеними після ліквідації платника податків, не пов`язаної з банкрутством.

Не погоджуючись із таким листом відповідача та фактичною відмовою у списанні податкового боргу в загальній сумі 9 903 817,41 грн як безнадійного, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склалися між сторонами, суд зазначає таке.

Частиною другою статті 19 Конституції Україні передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Порядок визнання та списання безнадійного податкового боргу врегульовано положеннями Податкового кодексу України.

За приписами підпункту 19-1.1.24 пункту 19-1.1 статті 19-1 ПК України контролюючі органи здійснюють такі функції, зокрема: здійснюють відстрочення, розстрочення та реструктуризацію грошових зобов`язань та/або податкового боргу, недоїмки із сплати єдиного внеску, а також списання безнадійного податкового боргу.

Контролюючі органи мають право приймати рішення про розстрочення та відстрочення грошових зобов`язань або податкового боргу, а також про списання безнадійного податкового боргу у порядку, передбаченому законодавством (підпункт 20.1.29 пункту 20.1 статті 20 ПК України).

Підпунктом 14.1.11 пункту 14.1 статті 14 ПК України визначено, що безнадійна заборгованість заборгованість, що відповідає одній з таких ознак:

а) заборгованість за зобов`язаннями, щодо яких минув строк позовної давності;

б) прострочена заборгованість померлої фізичної особи, за відсутності у неї спадкового майна, на яке може бути звернено стягнення;

в) прострочена заборгованість осіб, які у судовому порядку визнані безвісно відсутніми, оголошені померлими;

ґ) прострочена понад 180 днів заборгованість особи, розмір сукупних вимог кредитора за якою не перевищує мінімально встановленого законодавством розміру безспірних вимог кредитора для порушення провадження у справі про банкрутство, а для фізичних осіб - заборгованість, що не перевищує 25 відсотків мінімальної заробітної плати (у розрахунку на рік), встановленої на 1 січня звітного податкового року (у разі відсутності законодавчо затвердженої процедури банкрутства фізичних осіб);

д) актив у вигляді корпоративних прав або не боргових цінних паперів, емітента яких визнано банкрутом або припинено як юридичну особу у зв`язку з його ліквідацією;

е) сума залишкового призового фонду лотереї станом на 31 грудня кожного року;

є) прострочена заборгованість фізичної або юридичної особи, не погашена внаслідок недостатності майна зазначеної особи, за умови, що дії щодо примусового стягнення майна боржника не призвели до повного погашення заборгованості;

ж) заборгованість, стягнення якої стало неможливим у зв`язку з дією обставин непереборної сили, стихійного лиха (форс-мажорних обставин), підтверджених у порядку, передбаченому законодавством;

з) заборгованість суб`єктів господарювання, визнаних банкрутами у встановленому законом порядку або припинених як юридичні особи у зв`язку з їх ліквідацією;

и) заборгованість фізичної особи, яка залишилася непогашеною перед іпотекодержателем після здійснення згідно із статтею 36 Закону України "Про іпотеку" звернення стягнення на предмет іпотеки шляхом позасудового врегулювання на підставі договору, якщо законом або договором передбачено, що після завершення такого позасудового врегулювання будь-які наступні вимоги іпотекодержателя щодо виконання боржником - фізичною особою основного зобов`язання є недійсними;

і) заборгованість особи за договором про споживчий кредит або іншим договором, анульована згідно з пунктами 12 і 16 розділу IV "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про споживче кредитування".

Згідно з пунктом 101.1 статті 101 ПК України списанню підлягає безнадійний податковий борг, у тому числі пеня та штрафні санкції, нараховані на такий податковий борг.

Пунктом 101.5 статті 101 ПК України встановлено щоквартальне здійснення списання безнадійного податкового боргу. Порядок такого списання встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Наказом Міністерства фінансів України від 28 липня 2022 року №220 затверджено Порядок списання безнадійного податкового боргу платників податків (далі - Порядок №220).

Цей порядок розроблений відповідно до статті 101 глави 9 розділу ІІ ПК України і визначає механізм списання безнадійного податкового боргу. Норми цього Порядку не поширюються на грошові зобов`язання або податковий борг, що залишаються непогашеними після ліквідації платника податків, не пов`язаної з банкрутством.

Дія цього Порядку згідно з Кодексом поширюється на фізичних осіб (резидентів і нерезидентів), юридичних осіб (резидентів і нерезидентів) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування, і на яких покладено обов`язок сплати податків та зборів.

Норми цього Порядку не поширюються на грошові зобов`язання або податковий борг, що залишаються непогашеними після ліквідації платника податків, не пов`язаної з банкрутством.

Пунктом 2 розділу ІІ Порядку №220 визначено, що безнадійним податковим боргом є:

1) податковий борг платника податків, визнаного в установленому порядку банкрутом, вимоги щодо якого не були задоволені у зв`язку з недостатністю майна банкрута,- станом на дату набрання законної сили ухвалою суду про затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу (у разі банкрутства боржника - юридичної особи) або ухвалою суду про завершення процедури погашення боргів боржника та закриття провадження у справі про неплатоспроможність (у разі банкрутства боржника - фізичної особи);

2) податковий борг фізичної особи, яка визнана в судовому порядку недієздатною, безвісно відсутньою або оголошена померлою, у разі недостатності майна, на яке може бути звернуто стягнення згідно із законом,- станом на дату набрання законної сили відповідним рішенням суду;

3) податковий борг померлої фізичної особи у разі недостатності майна, на яке може бути звернуто стягнення згідно із законом,- станом на дату підписання акта опису спадкового майна за умови отримання інформації про підписання такого акта відповідно до чинного законодавства;

4) податковий борг фізичної особи, яка понад 720 днів перебуває у розшуку,- станом на дату отримання інформації на запит органу ДПС за даними відповідних органів;

5) податковий борг платника податків, у тому числі податкового агента, стосовно якого минув строк давності, встановлений пунктом 102.4 статті 102 глави 9 розділу II Кодексу,- станом на дату прийняття рішення керівником (його заступником або уповноваженою особою) територіального органу ДПС;

6) податковий борг платника податків, що виник внаслідок форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили),- станом на дату, що настає за граничним строком сплати грошових зобов`язань за період, на який припадає дата, зазначена в документі, що засвідчує факт форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).

Такий факт форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) підтверджується сертифікатом про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) (далі - Сертифікат), виданим Торгово-промисловою палатою України або уповноваженими нею регіональними торгово-промисловими палатами;

7) податковий борг платника податків, щодо якого до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань внесено запис про його припинення на підставі рішення суду,- станом на дату припинення державної реєстрації платника податків, зазначену у відповідному повідомленні державного реєстратора;

8) податковий борг банку, щодо якого наявне рішення Фонду гарантування вкладів фізичних осіб про затвердження звіту про завершення ліквідації банку або рішення Національного банку України про затвердження ліквідаційного балансу, ухвалення остаточного звіту ліквідатора і завершення ліквідаційної процедури,- станом на дату прийняття відповідного рішення.

Розділом ІІІ цього Порядку визначено підстави для прийняття рішення про списання безнадійного податкового боргу.

Як визначено у пункті 1 Розділу ІІІ Порядку №220, у випадках, передбачених підпунктами 1-5, 7, 8 пункту 2 розділу II цього Порядку, за результатами розгляду документів, необхідних для підтвердження безнадійності податкового боргу, керівник (його заступник або уповноважена особа) територіального органу ДПС за наявності підстав приймає рішення про списання безнадійного податкового боргу, яке оформляється на бланку за формою згідно з додатком до цього Порядку.

У відповідності до пункту 2 Розділу ІІІ цього Порядку, у випадку, передбаченому підпунктом 6 пункту 2 розділу II цього Порядку, платник податків звертається до територіального органу ДПС з письмовою заявою, в якій зазначаються суми податків та зборів, що підлягають списанню.

До заяви обов`язково додається Сертифікат.

За результатами розгляду документів, наданих платником податків, керівник (його заступник або уповноважена особа) територіального органу ДПС за наявності підстав приймає рішення про списання безнадійного податкового боргу, яке оформляється на бланку за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Пунктами 4-6 Розділу ІІІ Порядку №220 встановлено, що у разі якщо станом на день прийняття рішення про списання безнадійного податкового боргу за даними ІКС податковий борг повністю або часткового погашено (у тому числі за рахунок зарахування коштів відповідно до пункту 87.9 статті 87 глави 9 розділу II Податкового кодексу України), рішення про списання безнадійного податкового боргу не приймається (у разі повного погашення) або приймається на залишок непогашеної суми, що обліковується за даними ІКС (у разі часткового погашення).

Рішення про списання безнадійного податкового боргу складається у двох примірниках: перший - для платника податків, другий - для територіального органу ДПС. Неотриманий платником податків примірник рішення зберігається у територіальному органі ДПС.

Структурний підрозділ територіального органу ДПС, до функцій якого належить списання безнадійного податкового боргу, здійснює таке списання щокварталу протягом двадцяти календарних днів, наступних за останнім днем кварталу.

Рішення про списання безнадійного податкового боргу вноситься до ІКС не пізніше наступного робочого дня після підписання такого рішення.

Отже, цим Порядком №220 визначено випадки, коли керівник (його заступник або уповноважена особа) територіального органу ДПС за наявності підстав приймає рішення про списання безнадійного податкового боргу.

Позивач у позовній заяві наводить підстави для списання податкового боргу в загальній сумі 9 903 817,41 грн як безнадійного, зокрема: внаслідок спливу строку давності, встановленого пунктом 102.4 статті 102 глави 9 розділу II Кодексу; внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин).

Статтею 102 ПК України визначені строки давності та їх застосування.

Так, відповідно до пункту 102.1 статті 102 ПК України контролюючий орган, крім випадків, визначених пунктом 102.2 цієї статті, має право провести перевірку та самостійно визначити суму грошових зобов`язань платника податків у випадках, визначених цим Кодексом, не пізніше закінчення 1095 дня (2555 дня - у разі проведення перевірки операції відповідно до статей 39 і 39-2 цього Кодексу), що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації, звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, визначеної пунктом 133.4 статті 133 цього Кодексу, та/або граничного строку сплати грошових зобов`язань, нарахованих контролюючим органом, а якщо така податкова декларація була надана пізніше, - за днем її фактичного подання. Якщо протягом зазначеного строку контролюючий орган не визначає суму грошових зобов`язань, платник податків вважається вільним від такого грошового зобов`язання (в тому числі від нарахованої пені), а спір стосовно такої декларації та/або податкового повідомлення не підлягає розгляду в адміністративному або судовому порядку.

Пунктом 102.4 статті 102 ПК України встановлено, що у разі якщо грошове зобов`язання нараховане контролюючим органом до закінчення строку давності, визначеного у пункті 102.1 цієї статті, податковий борг, що виник у зв`язку з відмовою у самостійному погашенні такого грошового зобов`язання, може бути стягнутий протягом наступних 1095 календарних днів з дня виникнення податкового боргу, крім випадків, передбачених абзацом третім пункту 59.1 статті 59 цього Кодексу. Якщо платіж стягується за рішенням суду, строки стягнення встановлюються до повного погашення такого платежу або визначення боргу безнадійним.

З системного аналізу наведених норм убачається, що списання безнадійного податкового боргу, яким є податковий борг платника податків, стосовно якого минув строк давності у 1095 днів, здійснюється контролюючим органом самостійно на підставі даних автоматизованої інформаційної системи станом на день виникнення безнадійного податкового боргу.

При цьому, звернення платника податків про списання безнадійного податкового боргу є обов`язковим лише у випадку, якщо такий податковий борг виник внаслідок непереборної сили (форс-мажорних обставин) (підпункт 6 пункту 2 розділу II Порядку №220). В усіх інших випадках розгляд питання про списання безнадійного податкового боргу ініціюється контролюючими органами щоквартально та проводиться автоматично, без участі платника податків.

Списання безнадійного податкового боргу врегульовано статтею 101 ПК України.

За приписами пункту 101.2 статті 101 ПК України під терміном «безнадійний» розуміється:

101.2.1. податковий борг платника податку, визнаного в установленому порядку банкрутом, вимоги щодо якого не були задоволені у зв`язку з недостатністю майна банкрута;

101.2.2. податковий борг фізичної особи, яка: визнана у судовому порядку недієздатною, безвісно відсутньою або оголошена померлою, у разі недостатності майна, на яке може бути звернуто стягнення згідно із законом; померла, у разі недостатності майна, на яке може бути звернуто стягнення згідно із законом; понад 720 днів перебуває у розшуку;

101.2.3. податковий борг платника податків, у тому числі податкового агента, стосовно якого минув строк давності, встановлений пунктом 102.4 статті 102 цього Кодексу;

101.2.4. податковий борг платника податків, що виник внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин);

101.2.5. податковий борг платника податків, щодо якого до Державного реєстру внесено запис про його припинення на підставі рішення суду;

101.2.6. податковий борг банку, щодо якого наявне рішення Фонду гарантування вкладів фізичних осіб про затвердження звіту про завершення ліквідації банку або рішення Національного банку України про затвердження ліквідаційного балансу, ухвалення остаточного звіту ліквідатора і завершення ліквідаційної процедури.

Аналізуючи зазначені норми закону, суд дійшов висновків, що за кожним податком та збором у платника податку виникає безумовний податковий обов`язок сплатити суму такого податку чи збору в порядку і строки, визначені законом. Виконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк. У разі виникнення у платника податку податкового боргу платник зобов`язаний його сплатити, а у разі несплати - податковий обов`язок не є виконаним.

У такому разі контролюючий орган вживає заходів з метою погашення платником податку податкового боргу, до яких належать стягнення коштів, які перебувають у власності платника податків, а також продаж майна платника податків, що перебуває в податковій заставі (пункт 95.1 статті 95 ПК України).

При цьому стягнення коштів контролюючий орган має право ініціювати тільки в межах 1095 календарних днів з дня виникнення податкового боргу. Податковий борг платника податків, стосовно якого минув цей строк давності, не може бути ініційований контролюючим органом до стягнення, оскільки безумовно вважається безнадійним.

У разі коли контролюючий орган ініціював до стягнення податковий борг до закінчення цього строку давності, цей податковий борг не підпадає під визначення «безнадійного», що зазначене у підпункті 101.2.3 пункту 101.2 статті101 ПК України (податковий борг платника податків, стосовно якого минув строк давності, встановлений цим Кодексом), тому у разі його стягнення за рішенням суду, яке набрало законної сили та є обов`язковим до виконання, строк його стягнення може встановлюватись тільки до повного погашення заборгованості або до визнання його безнадійним тільки у випадках, передбачених підпунктами 101.2.1, 101.2.2, 101.2.4, 101.2.5 пункту 101.2 статті 101 ПК України.

Подібні висновки викладені у постановах Верховного Суду від 11.06.2020 у справі №823/127/17, від 17.02.2022 у справі №820/6713/17.

У спірному випадку податковий борг у загальній сумі 9 903 817,41 грн є узгодженим у судовому порядку на підставі постанови Волинського окружного адміністративного суду від 09 вересня 2015 року у справі № 803/2394/15 та рішення Волинського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2020 року у справі № 140/5192/20, які набрали законної сили.

Суд не бере до уваги твердження позивача про те, що даний податковий борг є безнадійним внаслідок спливу строку його стягнення, встановленого пунктом 102.4 статті 102 Податкового кодексу України, оскільки перевірку дотримання цього строку здійснено Волинським окружним адміністративним судом під час розгляду вищенаведених справ, в яких прийнято судові рішення про стягнення з рахунків ДП Передпускова дирекція шахти № 10 Нововолинська у банках, обслуговуючих платника податків такого податкового боргу в дохід Державного бюджету України сум податкового органу.

Відповідно до частини 4 статті 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Відтак, у даній справі не потребує доведення факт вчасного звернення податкового органу до суду з позовами про стягнення податкового боргу на загальну суму 9 903 817,41 грн, у зв`язку з чим відсутня підстава для визнання такого боргу безнадійним у випадку, передбаченому підпунктом 101.2.3 пункту 101.2 статті101 ПК України.

Також є безпідставним посилання позивача на те, що такий податковий борг виник внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин) в результаті військової агресії Російської Федерації проти України, оскільки воєнний стан введений на території України Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 Про введення воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року, тобто такі форс-мажорні обставини не спричинили виникнення податкового боргу на загальну суму 9 903 817,41 грн, який вже був наявний, що підтверджується згаданими судовими рішеннями.

Інших підстав, визначених пунктом 101.2 статті 101 ПК України, для визнання податкового боргу безнадійним позивачем не наведено.

Суд не бере до уваги посилання позивача на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 27.09.2022 у справі № 140/16914/21, оскільки даною постановою залишено без змін рішення Волинського окружного адміністративного суду від 04 квітня 2022 року у справі № 140/16914/21, яким відмовлено повністю у задоволенні адміністративного позову Головного управління ДПС у Волинській області до Державного підприємства Передпускова дирекція шахти №10 Нововолинська про надання дозволу на погашення податкового боргу у сумі 9 903 817,41 грн за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.

Судове рішення по справі № 140/16914/21 про відмову в позові ніяким чином не зобов`язує податковий орган списати податковий борг, а також не підтверджує безнадійність такого боргу.

Неможливість погашення податкового боргу у сумі 9 903 817,41 грн за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі у даному випадку не встановлює нових підстав для визнання такого боргу безнадійним та його списання, оскільки такі підстави чітко окреслені у пункті 101.2 статті 101 ПК України та розширеному тлумаченню не підлягають.

У силу приписів пункту 101.2 статті 101 Податкового кодексу України податковий борг ДП Передпускова дирекція шахти №10 Нововолинська у загальній сумі 9 903 817,41 грн не може вважатись "безнадійним", оскільки стягується за судовими рішеннями і строки стягнення щодо нього встановлюються до повного погашення такого платежу, а інших підстав, які передбачені цим пунктом статті 101 Податкового кодексу України, для визнання такого боргу безнадійним та його списання, судом не встановлено.

Частиною першою статті 9 КАС України передбачено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини першої та другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи встановлені обставини, суд вважає, що податковий орган у спірних правовідносинах діяв у межах повноважень та у спосіб, передбачений законом, а тому у задоволенні позову належить відмовити повністю.

Відповідно до вимог статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.

Підстави для відшкодування судових витрат у справі відповідно до положень статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України відсутні, оскільки в задоволенні позову відмовлено повністю.

Керуючись статтями 2, 72-77, 139, 243-246, 255, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову Державного підприємства Передпускова дирекція шахти №10 Нововолинська до Головного управління ДПС у Волинській області про зобов`язання вчинити дії відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя В.Д. Ковальчук

Дата ухвалення рішення09.10.2023
Оприлюднено12.10.2023
Номер документу114063774
СудочинствоАдміністративне
Сутьзобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —140/7747/22

Ухвала від 04.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Постанова від 19.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 18.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 18.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 14.11.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Рішення від 09.10.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ковальчук Володимир Дмитрович

Ухвала від 21.04.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ковальчук Володимир Дмитрович

Постанова від 06.04.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 05.04.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 20.03.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні