Рішення
від 27.09.2023 по справі 908/1649/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 18/97/23

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27.09.2023 справа № 908/1649/23

м.Запоріжжя Запорізької області

за позовом Заступника керівника Вознесенівської окружної прокуратури міста Запоріжжя Запорізької області (вул. Я.Новицького, 5, м. Запоріжжя, 69005) в інтересах держави, в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах:

1. Херсонської обласної ради (пл. Свободи, 1, м. Херсон, 73003)

2. Південного офісу Держаудитслужби (вул. Канатна, буд. 83, м. Одеса, 65012)

до відповідачів:

1. комунального закладу Херсонської обласної ради "Каїрський психоневрологічний будинок-інтернат" (вул. Горностаївська, буд. 1, село Каїри, Горностаївський район, Херсонська область, 74612)

2. приватного підприємства "Енерго Холдинг ЛТД" (вул. Північне шосе, буд. 4, м. Запоріжжя, 69006)

про визнання недійсним рішення тендерного комітету та договору, застосування наслідків їх недійсності

Господарський суд Запорізької області у складі судді Левкут В.В.

при секретарі судового засідання Непомнящій Н.П.

учасники справи:

від прокуратури: Гапонова В.М., посвідчення № 075791 від 01.03.2023

від позивача-1: не з`явився

від позивача-2: не з`явився

від відповідача-1: не з`явився

від відповідача-2: не з`явився

Заступник керівника Вознесенівської окружної прокуратури міста Запоріжжя Запорізької області звернувся в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах: Херсонської обласної ради (позивач-1) та Південного офісу Держаудитслужби (позивач-2) з позовом до Комунального закладу Херсонської обласної ради "Каїрський психоневрологічний будинок-інтернат" (відповідач-1) та приватного підприємства "Енерго Холдинг ЛТД" (відповідача-2), в якому прокурор просить:

1) Визнати недійсним рішення тендерного комітету Комунального закладу Херсонської обласної ради "Каїрський психоневрологічний будинок-інтернат", оформлене протоколом засідання тендерного комітету від 14.03.2018 № 27;

2) Визнати недійсним договір про закупівлю товарів за державні кошти від 12.04.2018 № 9-Т щодо закупівлі нафти і дистилятів (паливо пічне побутове рідке), укладений комунальним закладом Херсонської обласної ради "Каїрський психоневрологічний будинок-інтернат" та приватним підприємством "Агросервіс" (змінено найменування на ПП "Енерго Холдинг ЛТД");

3) Стягнути з приватного підприємства "Енерго Холдинг ЛТД" на користь комунального закладу Херсонської обласної ради "Каїрський психоневрологічний будинок-інтернат" 2724120,00 грн., а з комунального закладу Херсонської обласної ради "Каїрський психоневрологічний будинок-інтернат" одержані ним за рішенням суду кошти у сумі 2724120,00 грн. стягнути в дохід держави в особі Південного офісу Держаудитслужби;

4) Стягнути з приватного підприємства "Енерго Холдинг ЛТД" на користь Запорізької обласної прокуратури в особі Вознесенівської окружної прокуратури міста Запоріжжя Запорізької області кошти, витрачені у 2023 році на сплату судового збору при здійсненні представництва інтересів держави в суді, в сумі 46229,80 грн.

Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 17.05.2023 справу № 908/1649/23 передано на розгляд судді Левкут В.В.

Ухвалою суду від 22.05.2023 відкрито загальне позовне провадження у справі №908/1649/23, присвоєно справі номер провадження 18/97/23, призначено підготовче судове засідання на 28.06.2023., у задоволенні клопотання про залучення третьої особи судом відмовлено. Ухвалою від 28.06.2023 продовжено строк підготовчого провадження та відкладено підготовче засідання на 26.07.2023. Ухвалою від 26.07.2023 підготовче провадження закрито; призначено справу до розгляду по суті в судовому засіданні 27.09.2023.

В судовому засіданні 27.09.2023 оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Присутній у судовому засіданні прокурор позовні вимоги підтримав в повному обсязі.

Позовні вимоги мотивовані тим, що Вознесенівською окружною прокуратурою міста Запоріжжя Запорізької області під час виконання повноважень, визначених ст. 131-1 Конституції України та ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», встановлено наявність підстав для представництва інтересів держави у бюджетній сфері щодо визнання недійсними рішення тендерного комітету Комунального закладу Херсонської обласної ради «Каїрський психоневрологічний будинок-інтернат», оформленого протоколом засідання тендерного комітету від 14.03.2018 № 27, та договору про закупівлю товарів за державні кошти від 12.04.2018 № 9-Т щодо закупівлі нафти і дистилятів (паливо пічне побутове рідке), укладеного між комунальним закладом Херсонської обласної ради «Каїрський психоневрологічний будинок-інтернат» та приватним підприємством «Агросервіс» (змінено назву на ПП «Енерго Холдинг ЛТД»). Згідно відомостей на офіційному сайті Антимонопольного комітету України у розділі «Діяльність у сфері публічних закупівель» встановлено, що рішенням адміністративної колегії Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 13.05.2020 № 71/13-р/к приватне підприємство «Енерго Холдинг ЛТД» притягнуто до відповідальності за вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення тендера (торгів). За доводами прокурора, невідповідність «Агросервіс» (змінено назву на ПП «Енерго Холдинг ЛТД») вимогам Закону України «Про публічні закупівлі», рішення тендерного комітету Комунального закладу Херсонської обласної ради «Каїрський психоневрологічний будинок-інтернат», яке оформлене протоколом засідання тендерного комітету від 14.03.2018 № 27, прийняте з порушенням вимог Закону та підлягає визнанню недійсним. Як наслідок, договір про закупівлю товарів за державні кошти від 12.04.2018 № 9-Т щодо закупівлі нафти і дистилятів (паливо пічне побутове рідке) укладений за підсумками відкритих торгів, результати яких спотворено антиконкурентними узгодженими діями всіх його учасників, підлягає визнанню недійсним як такий, що завідомо суперечить інтересам держави та суспільства, його моральним засадам з умислу ПП «Агросервіс» на підставі ст. 203, 215 ЦК України. Враховуючи, що договір під час його дії є виконаним відповідачем-1 в частині сплати на користь відповідача-2 грошових коштів в сумі 2724120,00 грн., зазначені бюджетні кошти підлягають стягненню в дохід держави. Посилаючись на приписи ст. 131-1 Конституції України, ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", ст.ст. 1, 3, 7, 36 Закону України "Про публічні закупівлі", ст. ст. 1, 4 - 7 Закону України "Про захист економічної конкуренції", ст.ст. 16, 202, 203, 215, 228, 256, 257, 261 Цивільного кодексу України, ст.ст. 11, 16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст. 1 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні", прокурор просив позов задовольнити.

Від позивачів та відповідачів представники у судові засідання жодного разу не з`явились.

Від позивача-2 17.07.2023 на електронну адресу суду надійшло клопотання про розгляд справи без участі його представника за наявними у справі матеріалами.

Зазначене клопотання судом задоволено.

Сторони повідомлені про розгляд справи у визначеному ГПК України порядку.

Згідно із довідками про доставку електронного листа ухвали суду від 22.05.2023, від 28.06.2023 та від 26.07.2023 доставлялись в електронні кабінети позивачів-1,2 - 23.05.2023, 05.07.2023 та 04.08.2023, відповідно, та до електронної скриньки відповідача-1 - 24.05.2023, 06.07.20232 та 08.08.2023, відповідно.

Указом Президента України № 64/2022 від 24.02.2022 "Про введення воєнного стану в Україні", у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року станом на 30 діб, строк дії якого в подальшому продовжувався відповідними Указами Президента Україна та триває й на теперішній час.

Відповідно до частини першої статті 121 Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України", якщо остання відома адреса місця проживання (перебування), місцезнаходження чи місця роботи учасників справи знаходиться на тимчасово окупованій території, суд викликає або повідомляє учасників справи, які не мають офіційної електронної адреси, про дату, час і місце першого судового засідання у справі через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України, яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за двадцять днів до дати відповідного судового засідання. Суд викликає або повідомляє таких учасників справи про дату, час і місце інших судових засідань чи про вчинення відповідної процесуальної дії через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України, яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за десять днів до дати відповідного судового засідання або вчинення відповідної процесуальної дії. З опублікуванням такого оголошення відповідач вважається повідомленим про дату, час і місце розгляду справи.

Оскільки місцезнаходженням відповідача-1 у справі - комунального закладу Херсонської обласної ради "Каїрський психоневрологічний будинок-інтернат" є: вул. Горностаївська, буд. 1, село Каїри, Горностаївський район, Херсонська область, 74612, що відноситься до тимчасово окупованої Російською Федерацією території України, повідомлення судом відповідача-1 про розгляд справи здійснено шляхом розміщення відповідних оголошень 24.05.2023, 08.08.2023 на офіційному веб-сайті Судової влади України, а також направлення ухвал суду на адресу електронної пошти, повідомленої прокурором: kdom_inter@i.ua.

Направлені на адресу відповідача-2 ухвали суду від 22.05.2023, від 28.06.2023, від 26.07.2023 повернулись до суду з відміткою пошти "за закінченням терміну зберігання".

Згідно зі ст. 93 ЦК України місцезнаходження юридичної особи визначається місцем її державної реєстрації, якщо інше не встановлено законом.

Відповідно до ч. 4 ст. 9 Закону "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, зокрема, містяться відомості про місцезнаходження.

Судом перевірено адресу відповідача-2 у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та з`ясовано, що місцезнаходженням приватного підприємства "Енерго Холдинг ЛТД" є: вул. Північне шосе, буд. 4, м. Запоріжжя, 69006, і саме на вказану адресу направлялись ухвали суду.

Статтею 10 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" встановлено, якщо документи та відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, внесені до нього, такі документи та відомості вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою.

Згідно з п. 4 ч. 6 ст. 242 ГПК України днем вручення судового рішення є день проставлення у поштовому відділенні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, повідомленою цією особою суду.

У разі, якщо ухвалу про вчинення відповідної процесуальної дії направлено судом за належною адресою, тобто повідомленою суду стороною, і повернуто підприємством зв`язку з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про вчинення відповідної процесуальної дії (висновок Верховного Суду, викладений у постанові від 25.06.2018 у справі № 904/9904/17).

Враховуючи повернення до суду поштового відправлення з ухвалою з позначкою "за закінченням терміну зберігання", ухвала господарського суду вважається врученою відповідачу-2.

Нормами Господарського процесуального кодексу України визначено, що учасники судового процесу зобов`язані повідомляти суд про зміну свого місцезнаходження чи місця проживання під час розгляду справи. У разі відсутності заяви про зміну місця проживання ухвала про повідомлення чи виклик надсилається учасникам судового процесу, які не мають офіційної електронної адреси, та за відсутності можливості сповістити їх за допомогою інших засобів зв`язку, які забезпечують фіксацію повідомлення або виклику, за останньою відомою суду адресою і вважається врученою, навіть якщо відповідний учасник судового процесу за цією адресою більше не знаходиться або не проживає (ч. 7 ст. 120 ГПК України).

В постанові Верховного Суду від 08.04.2019 у справі № 922/2887/16 викладена правова позиція, що сам лише факт не отримання кореспонденції, якою суд, з додержанням вимог процесуального закону, надсилав ухвалу за належною адресою та яка повернулася в суд у зв`язку з її неотриманням адресатом, вказує на суб`єктивну поведінку сторони щодо отримання кореспонденції, яка надходила на його адресу.

Враховуючи наведене, суд дійшов висновку, що неотримання ухвал суду у даній справі відповідачем-2 та повернення їх до суду з відповідною відміткою є наслідком дій /бездіяльності відповідача щодо її належного отримання та неповідомлення суду про зміну свого місцезнаходження, тобто його власною волею (в тому числі внесення актуальних відомостей до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, що забезпечує вручення офіційної кореспонденції та обізнаність з її змістом).

Отже, судом вжито необхідних та достатніх заходів для повідомлення відповідачів про відкриття провадження у справі № 908/1649/23 та розгляд справи.

Судом також враховано, що відповідно до позиції Європейського суду з прав людини, викладеної у рішенні у справі "Пономарьов проти України" від 03.04.2008, сторони в розумні інтервали часу мають вживати заходів, щоб дізнатись про стан відомого їм судового провадження.

Таким чином, не лише на суд покладається обов`язок належного повідомлення сторін про час та місце судового засідання, але й сторони повинні вживати заходів, щоб дізнатись про стан відомого їм судового провадження.

Про хід розгляду справи відповідачі могли дізнатись з офіційного веб-порталу Судової влади України ""://reyestr.court.gov.ua/. Названий веб-портал згідно з Законом України "Про доступ до судових рішень" № 3262-IV від 22.12.2005 є відкритим для безоплатного цілодобового користування.

У відповідності до ст. 42 ГПК України учасники справи зобов`язані виявляти повагу до суду та до інших учасників судового процесу; сприяти своєчасному, всебічному, повному та об`єктивному встановленню всіх обставин справи; з`являтися в судове засідання за викликом суду, якщо їх явка визнана судом обов`язковою; подавати усі наявні у них докази в порядку та строки, встановлені законом або судом, не приховувати докази; надавати суду повні і достовірні пояснення з питань, які ставляться судом, а також учасниками справи в судовому засіданні; виконувати процесуальні дії у встановлені законом або судом строки; виконувати інші процесуальні обов`язки, визначені законом або судом.

Відзиви на адресу суду від відповідачів у встановлений в ухвалі суду від 22.05.2023 у справі № 908/1649/23 процесуальний строк для подачі відзивів не надійшли. Будь-яких клопотань чи заяв до суду від відповідачів також не надходило.

Згідно ст. 165 ГПК України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення прокурора, суд

ВСТАНОВИВ:

Як вбачається з матеріалів справи, Вознесенівською окружною прокуратурою міста Запоріжжя Запорізької області під час виконання повноважень, визначених ст. 131-1 Конституції України та ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», встановлено наявність підстав для представництва інтересів держави у бюджетній сфері щодо визнання недійсним рішення тендерного комітету комунального закладу Херсонської обласної ради «Каїрський психоневрологічний будинок-інтернат» (Замовник, відповідач-1 у справі), оформленого протоколом засідання тендерного комітету від 14.03.2018 № 27, та договору про закупівлю товарів за державні кошти від 12.04.2018 № 9-Т щодо закупівлі нафти і дистилятів (паливо пічне побутове рідке), укладеного комунальним закладом Херсонської обласної ради «Каїрський психоневрологічний будинок-інтернат» та приватним підприємством «Агросервіс» (змінено назву на ПП «Енерго Холдинг ЛТД») (Учасник, відповідач-2 у справі), як таких, що суперечать інтересам держави та суспільства з умислу ПП «Агросервіс», та застосування наслідків недійсності.

Комунальним закладом Херсонської обласної ради «Каїрський психоневрологічний будинок-інтернат» 21.02.2018 в електронній системі публічних закупівель «РroZorro» розпочато процедуру відкритих торгів щодо закупівлі нафти та дистилятів (код ДК 021:2015: 09130000-9 - Нафта і дистиляти) за державні кошти (ідентифікатор закупівлі UA-2018-02-21 -001296-b). Очікувана вартість предмета закупівлі становила 2273335,00 грн.

Відповідно до реєстру отриманих тендерних пропозицій участь у вказаних відкритих торгах прийняли чотири суб`єкти господарювання ТОВ «Торговий дім «БІОІЛ» з пропозицією 2185000,00 грн., ПП «Агросервіс» з пропозицією 2270100,00 грн., ТОВ «Укрбітінвест» з пропозицією 2271250,00 грн. та ТОВ «Черкаси-Ексім-Транс» з пропозицією 2272400,00 грн. Критерієм вибору переможця була ціна.

Протоколом засідання тендерного комітету комунального закладу Херсонської обласної ради «Каїрський психоневрологічний будинок-інтернат» від 14.03.2018 № 26 найбільш економічно вигідною визначено тендерну пропозицію ТОВ «Торговий дім «БІОІЛ». Разом з цим, під час розгляду вказаної тендерної пропозиції виявлено, що якісні та технічні характеристики запропонованого палива не відповідають тендерній документації та вимогам Додатку 5 до Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 № 927. Тендерну пропозицію ТОВ «Торговий дім «БІОІЛ» відхилено на підставі п. 4 ч. 1 ст. 30 Закону України «Про публічні закупівлі».

Наступною найбільш економічно вигідною тендерною пропозицією з переліку учасників була пропозиція ПП «Агросервіс», у зв`язку з чим останнє визнано переможцем процедури відкритих торгів, що підтверджується протоколом засідання тендерного комітету Комунального закладу Херсонської обласної ради «Каїрський психоневрологічний будинок-інтернат» від 14.03.2018 № 27. Електронною системою закупівель сформовано повідомлення про намір укласти договір.

Як наслідок, комунальним закладом Херсонської обласної ради «Каїрський психоневрологічний будинок-інтернат» та приватним підприємством «Агросервіс» 12.04.2018 укладений договір про закупівлю товарів за державні кошти № 9-Т щодо закупівлі нафти і дистилятів (паливо пічне побутове рідке) (далі - Договір).

Відповідно до п. 1.1 Договору Учасник (ПП «Агросервіс») зобов`язується у 2018 році поставити Замовнику товар, зазначений в п. 1.2 Договору, а Замовник зобов`язується прийняти і оплатити такий товар. Сума Договору складає 2270100,00 грн. з ПДВ(п. 3.2), джерелами фінансування визначено бюджетні кошти (розділ 4).

Пунктом 10.1 Договору визначено, що цей Договір набирає чинності з моменту підписання його сторонами і діє до 31.12.2018.

Додатковою угодою № 1 від 29.12.2018 продовжено термін дії Договору на строк до затвердження кошторису на 2019 рік.

Згідно Додаткової угоди № 2 від 15.01.2019 до Договору сторони домовились, що вартість товару (09130000-9 нафта і дистиляти) паливо пічне, побутове (рідке), яке Продавець зобов`язується додатково передати у власність Покупця у 2019 році відповідно до даної додаткової угоди становить 454020,00 грн., що не перевищує 20 відсотків від суми договору.

Договір № 9-Т від 12.04.2018 виконаний обома сторонами в повному обсязі.

Відповідно до інформації Єдиного вебпорталу використання публічних коштів плата по вказаному Договору пройшла двома платежами:

1) інформація щодо трансакції № 83729576, номер розрахункового документу 209 від 24.04.2018 (оплачено 25.04.2018) на суму 2270100,00 грн., призначення платежу 0813102; 2275; за паливо пічне поб. рідке зг. накл. № РН-0000038 від 23.04.2018; договір 9-т від 12.04.2018, в т.ч. ПДВ - 378 350,00 грн.;

2) інформація щодо трансакції № 125090606, номер розрахункового документу 958 від 23.01.2019 (оплачено 24.01.2019) на суму 454020,00 грн., призначення платежу 0813102; 2275; за пічне паливо зг. накл. № РН-0000005 від 22.01.2019; д/у 2 від 15.01.2019, в т.ч. ПДВ - 75670,00 грн.

Таким чином, відповідачем-1 за Договором № 9-Т від 12.04.2018 на рахунок ПП «Агросервіс» перераховано кошти у загальній сумі 2724120,00 грн.

Відповідно до відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань приватне підприємство «Агросервіс» (ідентифікаційний код юридичної особи: 30829259) змінило своє найменування на приватне підприємство «Енерго Холдинг ЛТД» (ідентифікаційний код юридичної особи: 30829259) та змінило місцезнаходження на: 69006, Запорізька обл., м. Запоріжжя, вул. Північне шосе, буд. 4 (державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи; 06.08.2019 10261050021004622).

Однак, в подальшому Рішенням адміністративної колегії Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 13.05.2020 у справі №71/13-р/к приватне підприємство «Енерго Холдинг ЛТД» (ідентифікаційний код юридичної особи: 30829259) та товариство з обмеженою відповідальністю «Черкаси-Ексім-Транс» (ідентифікаційний код юридичної особи: 34404529) визнано винними у вчиненні порушень законодавства про захист економічної конкуренції, передбачених пунктом 1 статті 50, пунктом 4 частини 2 статті 6 Закону України «Про захист економічної конкуренції» у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів торгів при участі у вищезазначеній процедурі закупівлі з ідентифікатором UA-2018-02-21-001296-b.

Під час розгляду адміністративною колегією Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України справи № 71/3-20 встановлено факт узгоджених дій ПП «Агросервіс» та ТОВ «Черкаси-Ексім-Транс» під час участі у торгах, що підтверджується: схожостями в оформленні окремих документів, наданих ПП «Агросервіс» та ТОВ «Черкаси-Ексім-Транс» у складі власних тендерних пропозицій та спільних властивостей файлів; наявністю спільного контрагента; наявністю господарських відносин; спільними ІР-адресами, з яких учасники вчиняли дії; використанням спільної електронної поштової скриньки; використанням спільного номера телефону; спільною участю у процедурах закупівель; наявністю телефонних розмов між учасниками у періоди, близькі до проведення процедури закупівлі; однаковою поведінкою під час участі в електронному аукціоні; синхронністю дій у часі; спільними властивостями завантажених файлів, що не можуть бути результатом випадкового збігу обставин чи наслідком дії об`єктивних чинників та свідчать про узгодження (координацію) учасниками торгів своєї поведінки при підготовці до участі та участі у процедурі закупівлі.

Адміністративна колегія дійшла висновку, що така поведінка ПП «Агросервіс» та ТОВ «Черкаси-Ексім-Транс» становить порушення законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів торгів, заборонених відповідно до пункту 1 статті 50, пункту 4 частини другої статті 6 Закону України «Про захист економічної конкуренції». Вказаним рішенням адміністративної колегії на ПП «Енерго Холдинг ЛТД» накладено штраф за виявлені порушення у розмірі 68000,00 грн., а провадження у справі №71/3-20 відносно ТОВ «Черкаси-Ексім-Транс» закрито у зв`язку з припиненням юридичної особи).

Відповідно до інформації Єдиного державного реєстру судових рішень рішення адміністративної колегії Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 13.05.2020 у справі № 71/13-р/к у судовому порядку не оскаржувалось.

Як стверджує прокурор, очевидним порушенням інтересів держави в бюджетній сфері є вчинення ПП «Агросервіс» (ПП «Енерго Холдинг ЛТД») порушення законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, які спотворили результати тендера, що призвело до придбання товару за рахунок бюджетних коштів за відсутності конкуренції та при формальному створенні учасниками тендера її видимості. Наслідком цього стало нівелювання мети публічної закупівлі - отримання товару з максимальною економією та ефективністю, із залученням мінімального обсягу бюджетних коштів.

Нездійснення протягом тривалого часу Херсонською обласною радою та Південним офісом Держаудитслужби, як органів, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, захисту порушених інтересів держави та територіальної громади міста Херсона стало підставою для звернення до суду прокурора з даним позовом.

Статтею 131-1 Конституції України передбачено, що прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Згідно з приписами частин 3, 4 статті 53 ГПК України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених статтею 174 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 4 статті 23 Закону України "Про прокуратуру" наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень.

Згідно частити 3 даної статті прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Не допускається здійснення прокурором представництва в суді інтересів держави в особі державних компаній, а також у правовідносинах, пов`язаних із виборчим процесом, проведенням референдумів, діяльністю Верховної Ради України, Президента України, створенням та діяльністю засобів масової інформації, а також політичних партій, релігійних організацій, організацій, що здійснюють професійне самоврядування, та інших громадських об`єднань.

Таким чином, прокурор має право здійснювати в господарському суді представництво законних інтересів держави в особі органу державної влади, органу місцевого самоврядування чи іншого суб`єкта владних повноважень, за виключенням державних компаній.

Нездійснення захисту виявляється в усвідомленій пасивній поведінці уповноваженого суб`єкта владних повноважень - він усвідомлює порушення інтересів держави, має відповідні повноваження для їх захисту, але всупереч цим інтересам за захистом до суду не звертається. Здійснення захисту неналежним чином виявляється в активній поведінці (сукупності дій та рішень), спрямованій на захист інтересів держави, але яка є неналежною.

Відповідно до ч. 3, 6 ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад. Місцеві бюджети є самостійними, вони не включаються до Державного бюджету України, бюджету Автономної Республіки Крим та інших місцевих бюджетів.

Статтею 4 цього Закону визначено основні принципи місцевого самоврядування, серед яких, зокрема, поєднання місцевих і державних інтересів.

До виключних повноважень обласних рад належить, у тому числі й розгляд прогнозів відповідно районних, обласних бюджетів, затвердження таких бюджетів, внесення змін до них, затвердження звітів про їх виконання, розгляд прогнозу місцевого бюджету, затвердження місцевого бюджету, внесення змін до нього, затвердження звіту про виконання відповідного бюджету (п. 17 ч. 1 ст. 43 вказаного Закону).

Комунальний заклад Херсонської обласної ради «Каїрський психоневрологічний будинок-інтернат» відповідно до положення, затвердженого рішенням XXXVI сесії Херсонської обласної ради VII скликання від 14.08.2020 № 1739, є об`єктом спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Херсонської області (п. 1.1).

Майно Інтернату є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст Херсонської області, і надано йому на праві оперативного управління (п. 7.2).

Джерелами фінансування Інтернату є видатки з обласного бюджету, добровільні пожертвування, благодійні внески юридичних та фізичних осіб, інші джерела, не заборонені законодавством (п. 8.2).

До компетенції Засновника, зокрема, належить: здійснення контролю за використанням та збереженням майна закріпленого за Інтернатом безпосередньо або через уповноважений Засновником орган і вилучення надлишкового майна, а також майна, що не використовується, та майна, що використовується не за призначенням; засновник, в межах повноважень, визначених чинним законодавством України, має право приймати рішення з будь-яких питань діяльності Інтернату; забезпечення контролю за виконанням актів законодавства України щодо діяльності Інтернату в тому числі здійснення контролю за фінансово-господарською діяльністю Інтернату, ефективністю використання фінансових, матеріальних і трудових ресурсів та дотриманням вимог цього Статуту; здійснення інших повноважень щодо управління Інтернатом відповідно до вимог чинного законодавства України і рішень Засновника (п. 10.4)

Засновник здійснює контроль за фінансово-господарською діяльністю Інтернату, дотриманням цього Положення та здійснює інші повноваження щодо управління Інтернатом, передбачені чинним законодавством (п. 11.8).

Таким чином, органом, уповноваженим державою на виконання відповідних функцій у спірних правовідносинах, є Херсонська обласна рада, як орган місцевого самоврядування, якому підпорядковується відповідна сторона оспорюваного договору, а також, беручи до уваги здійснення обласною радою виключних повноважень щодо затвердження обласного бюджету, внесення змін до нього, затвердження звіту про виконання відповідного бюджету.

Відповідно до ч. 4 ст. 7 Закону України «Про публічні закупівлі» центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, здійснює контроль у сфері публічних закупівель у межах своїх повноважень, визначених Конституцією та законами України.

Згідно з ч. 1 ст. 1 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю.

Головними завданнями органу державного фінансового контролю серед інших є здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, ефективним використанням коштів, дотриманням законодавства про закупівлі (ст. 2 цього Закону).

Відповідно до п. 1 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2016 № 43, Держаудитслужба є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.

Основними завданнями Держаудитслужби є реалізація державної політики у сфері державного фінансового контролю; здійснення державного фінансового контролю, спрямованого на оцінку ефективного, законного, цільового, результативного використання та збереження державних фінансових ресурсів, досягнення економії бюджетних коштів (пп. 1, 3 п. 3 Положення).

Згідно із пп. 20 п. 6 Положення Держаудитслужба для виконання покладених на неї завдань має право порушувати перед відповідними державними органами питання про визнання недійсними договорів, укладених з порушеннями законодавства, у судовому порядку стягувати у дохід держави кошти, отримані підконтрольними установами за незаконними договорами, без установлених законом підстав та з порушенням законодавства.

Відповідно до п. 7 Положення Держаудитслужба здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку міжрегіональні територіальні органи.

Реалізацію повноважень Державної аудиторської служби України на території Херсонської області здійснює Південний офіс Держаудислужби згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.2016 № 266 «Про утворення міжрегіональних територіальних органів Державної аудиторської служби» та Положенням про Південний офіс Держаудитслужби затвердженим Наказом Держаудитслужби України від 02.06.2016 №23.

Згідно з пп. 18 п. 6 Положення про Південний офіс Держаудитслужби затвердженого Наказом Держаудитслужби України від 02.06.2016 № 23, Південний офіс Держаудитслужби має право порушувати перед відповідними державними органами питання про визнання недійсними договорів, укладених з порушеннями законодавства, у судовому порядку стягувати у дохід держави кошти, отримані підконтрольними установами за незаконними договорами, без установлених законом підстав та з порушенням законодавства.

Таким чином, саме Південний офіс Держаудитслужби наділений повноваженнями щодо здійснення заходів державного фінансового контролю з метою ефективного, законного, результативного використання державних фінансових ресурсів, досягнення економії бюджетних коштів, у тому числі у сфері здійснення публічних закупівель на території Херсонської області.

Верховний Суд у постанові об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 07.12.2018 у справі № 924/1256/17 та в постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 13.02.2019 у справі № 906/296/18, від 20.02.2019 у справі № 912/894/18, від 10.04.2019 у справі № 909/569/18, від 15.05.2019 у справі № 911/1497/18, від 21.05.2019 у справі № 912/895/18, від 29.05.2019 у справі №909/545/18, від 20.11.2019 у справі № 912/2887/18, від 29.07.2020 у справі № 924/316/18, від 30.07.2020 у справі № 904/5598/18, від 01.09.2020 у справі № 911/1534/19, від 06.10.2020 у справі № 905/121/19 неодноразово вказував на наявність у Державної аудиторської служби України права на звернення до суду з позовами про визнання недійсними договорів про закупівлю та сформував однозначний правовий висновок, згідно з яким ця служба є органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у таких правовідносинах.

Вознесенівською окружною прокуратурою міста Запоріжжя Запорізької області листом від 07.02.2023 № 52-103-1370вих-23 повідомлено Херсонську обласну раду про існування порушення інтересів держави від укладення договору за наслідками відкритих торгів, результати яких спотворено антиконкурентними узгодженими діями всіх його учасників, і про наявність підстав для його визнання недійсним як такого, що суперечить інтересам держави з умислу ІШ «Енерго Холдинг ЛТД». Зазначеним листом витребувано відомості щодо вжитих і запланованих заходів із захисту порушених інтересів держави.

За інформацією Херсонської обласної ради, наданою у листі від 09.02.2023 № 01-23-03-105/02, комунальний заклад Херсонської обласної ради «Каїрський психоневрологічний будинок - інтернат» розташований за адресою: Херсонська область, Горностаївський район, с. Каїри, вул. Горностаївська, 1, керівником закладу є Сердюков Олександр Анатолійович, контактний номер телефону НОМЕР_1 . За інформацією керівника закладу, після незаконного вивезення російськими окупаційними військами підопічних Закладу, його приміщення були пошкоджені (вибито вікна) та розграбовані, ніхто з працівників станом на сьогоднішній день там не перебуває, що в свою чергу унеможливлює вжиття заходів реагування у зв`язку з відсутністю документів та відомостей, які б свідчили про наявність або відсутність вчинених порушень.

На адресу Південного офісу Держаудитслужби Вознесенівською окружною прокуратурою міста Запоріжжя Запорізької області скеровано лист за № 52-103-1372вих-23 щодо вжиття заходів до звернення до суду із відповідним позовом.

Листом Управління Південного офісу Держаудитслужби в Херсонській області від 27.02.2023 № 152125-14/130-2023 повідомлено прокурора, що ні Південним офісом Держаудитслужби, ні Управлінням Південного офісу Держаудитслужби в Херсонській області моніторинг закупівлі з ідентифікатором UA-2018-02-21 -001296-b не проводився, законність укладання договору про закупівлю товарів за державні кошти № 9-Т від 12.04.2018 не вивчалася.

Зважаючи на нездійснення Херсонською обласною радою та Південним офісом Держаудитслужби заходів для звернення до суду та враховуючи повноваження прокурора самостійно визначати, у чому полягає порушення інтересів держави, а також визначати орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, суд дійшов до висновку, що прокурор обґрунтовано, у межах своїх повноважень, звернувся до суду з даним позовом.

Проаналізувавши фактичні обставини справи, оцінивши надані докази, суд визнав, що позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі з наступних підстав.

Відповідно до п. 2 ч. 2 ст. 16 ЦК України способом захисту цивільних прав та інтересів може бути визнання правочину недійсним.

Абзацами 1-3 ч. 2 ст. 20 Господарського кодексу України (далі - ГК України) встановлено, що кожний суб`єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів. Права та законні інтереси зазначених суб`єктів захищаються шляхом визнання недійсними господарських угод з підстав, передбачених законом.

Згідно з ч. 1 ст. 202 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

За ч. ч. 1, 3 ст. 215 ЦК України, підставою недійсності правочину є недодержання в момент його вчинення стороною (сторонами) вимог, які встановлені ч. 1 ст. 203 цього Кодексу. Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).

Зміст правочину не може суперечити, зокрема, інтересам держави і суспільства (ч. 1 ст. 203 ЦК України).

Згідно з ч. 3 ст. 228 ЦК України у разі недодержання вимоги щодо відповідності правочину інтересам держави і суспільства такий правочин може бути визнаний недійсним. Якщо визнаний судом недійсний правочин було вчинено з метою, що завідомо суперечить інтересам держави і суспільства, то при наявності умислу лише у однієї із сторін все одержане нею за правочином повинно бути повернуто іншій стороні, а одержане останньою або належне їй на відшкодування виконаного за рішенням суду стягується в дохід держави.

Норма аналогічного змісту міститься у ч. 1 ст. 208 ГК України.

У пункті 3.7 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 29.05.2013 № 11 "Про деякі питання визнання правочинів (господарських договорів) недійсними" наголошено, що необхідною умовою для визнання господарського договору недійсним як такого, що завідомо суперечить інтересам держави і суспільства, є наявність наміру хоча б у однієї з сторін щодо настання відповідних наслідків.

До договорів, що підпадають під ознаки відповідної норми, слід відносити ті, що посягають на суспільні, економічні та соціальні основи держави і суспільства.

Для прийняття рішення зі спору необхідно встановлювати, у чому конкретно полягала завідомо суперечна інтересам держави і суспільства мета укладення такого договору, якою із сторін і в якій мірі виконано зобов`язання, а також наявність наміру у кожної із сторін.

Наявність такого наміру у сторін (сторони) означає, що вони (вона), виходячи з обставин справи, усвідомлювали або повинні були усвідомлювати протиправність договору і суперечність його мети інтересам держави і суспільства та прагнули або свідомо допускали настання протиправних наслідків.

Частиною 3 ст. 5 ГК України регламентовано, що суб`єкти господарювання та інші учасники відносин у сфері господарювання здійснюють свою діяльність у межах встановленого правового господарського порядку, додержуючись вимог законодавства.

У постанові Верховного Суду від 20.03.2019 у справі № 922/1391/18 викладено правовий висновок щодо застосування ч. 3 ст. 228 ЦК України в сукупності з ч. 1 ст. 203 указаного Кодексу.

Ознаками недійсного господарського договору, що суперечить інтересам держави і суспільства, є спрямованість цього правочину на порушення правового господарського порядку та наявність умислу (наміру) його сторін, які усвідомлювали або повинні були усвідомлювати протиправність укладеного договору. Метою такого правочину є його кінцевий результат, якого бажають досягти сторони. Мета завідомо суперечить інтересам держави та суспільства.

Отже, для правильного вирішення спору необхідно встановити, у чому конкретно полягала завідомо суперечна інтересам держави і суспільства мета укладення господарського договору, якою зі сторін і якою мірою виконано зобов`язання, а також з`ясувати наявність наміру (умислу), яка означає, що сторони (сторона), виходячи з обставин справи, усвідомлювали або повинні були усвідомлювати протиправність укладеного договору і суперечність його мети інтересам держави і суспільства та прагнули або свідомо допускали настання протиправних наслідків. Необхідною умовою для визнання господарського договору недійсним як такого, що завідомо суперечить інтересам держави і суспільства, є наявність наміру хоча б в однієї зі сторін щодо настання відповідних наслідків.

Питання про те, чи мало місце протиправне діяння та чи вчинене воно відповідною особою, як і спрямованість умислу особи, може доводитися іншими наявними в матеріалах справи доказами в їх сукупності з урахуванням вимог, визначених процесуальним законом. При цьому, вирок суду, постановлений у кримінальній справі, не є єдиним та обов`язковим доказом вини.

Аналогічні правові висновки щодо застосування вказаних норм матеріального права викладені в постановах Верховного Суду від 13.02.2018 у справі № 910/1421/16, від 15.02.2018 у справі № 911/1023/17, від 17.04.2018 у справі № 910/1424/16, від 31.05.2018 у справі № 911/639/17, від 09.07.2019 у справі № 911/1113/18, від 10.06.2021 у справі №910/114/19, від 15.12.2021 у справі № 910/6271/17 від 13.01.2022 у справі № 908/3736/15 тощо.

До загальних засад цивільного законодавства належать справедливість, добросовісність та розумність (п. 6 ч. 1 ст. 3 ЦК України).

Як констатує Верховний Суд у постанові об`єднаної палати Касаційного цивільного суду від 10.04.2019 у справі № 390/34/17, добросовісність - це певний стандарт поведінки, що характеризується чесністю, відкритістю і повагою інтересів іншої сторони договору або відповідного правовідношення.

При цьому ч. 5 ст. 13 ЦК України, якою регламентовано цілі реалізації цивільних прав, не допускає їх використання з метою неправомірного обмеження конкуренції, а також недобросовісну конкуренцію.

Закон України "Про захист економічної конкуренції" визначає правові засади підтримки та захисту економічної конкуренції і спрямований на забезпечення ефективного функціонування економіки України на основі розвитку конкурентних відносин.

Статтями 1, 4 цього Закону визначено, що конкуренція - це змагання між суб`єктами господарювання з метою здобуття завдяки власним досягненням переваг над іншими суб`єктами господарювання, внаслідок чого споживачі, суб`єкти господарювання мають можливість вибирати між кількома продавцями, покупцями, а окремий суб`єкт господарювання не може визначати умови обороту товарів на ринку. Суб`єкти господарювання, органи влади, органи місцевого самоврядування, а також органи адміністративно-господарського управління та контролю зобов`язані сприяти розвитку конкуренції та не вчиняти будь-яких неправомірних дій, які можуть мати негативний вплив на конкуренцію.

Одним із найпоширеніших видів порушень, що спотворює конкуренцію, є антиконкурентні узгоджені дії, внаслідок яких усувається конкуренція та змагальність між учасниками, що призводить до спотворення конкурентного середовища в цілому.

За визначенням п. 4 ч. 2 ст. 6 вказаного Закону, антиконкурентними узгодженими діями, зокрема, визнаються узгоджені дії, які стосуються спотворення результатів торгів, аукціонів, конкурсів, тендерів.

Відповідні дії становлять порушення законодавства про захист економічної конкуренції (п. 1 ст. 50 цього Закону).

Разом із тим Закон України "Про публічні закупівлі" (тут і надалі в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) визначає правові та економічні засади здійснення закупівель послуг для забезпечення потреб держави та територіальних громад. Його метою є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, розвиток добросовісної конкуренції.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 3 Закону закупівлі здійснюються за принципом добросовісної конкуренції серед учасників.

Крім того, тендер (торги) - здійснення конкурентного відбору учасників з метою визначення переможця торгів згідно з процедурами, установленими цим Законом (крім переговорної процедури закупівлі) (п. 28 ч. 1 ст. 1 Закону).

Тому, оголошуючи проведення відкритих торгів, КЗ Херсонської обласної ради "Каїрський психоневрологічний будинок-інтернат" мало на меті не просто задовольнити потребу в придбанні нафти та дистиляторів, а здійснити їх придбання на засадах конкурентності учасників відповідного тендера.

Розглядаючи справу № 910/114/19 про визнання недійсним договору про закупівлю як такого, що суперечить інтересам держави та суспільства, Верховний Суд в п.п. 32, 33 своєї постанови від 10.06.2021 указав, що визначене положеннями Закону України "Про публічні закупівлі" спеціальне законодавче регламентування процедури закупівлі товарів, робіт і послуг для потреб держави має на меті створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, розвиток добросовісної конкуренції і запобігання проявам корупції, що одночасно слугує захисту інтересів держави. Тому прямий інтерес держави полягає у неухильному дотриманні учасниками процедури закупівлі та замовником встановлених Законом вимог.

Обставини вчинення ПП «Агросервіс» порушення законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів публічної закупівлі КЗ Херсонської обласної ради "Каїрський психоневрологічний будинок-інтернат" нафти та дистилятів, підтверджуються рішенням адміністративної колегії Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 13.05.2020 у справі № 71/13-р/к.

Таким чином, орган Антимонопольного комітету України своїм рішенням підтвердив порушення вимог законодавства, яке полягало у спотворенні його учасниками, у тому числі ПП «Агросервіс», результатів торгів. Протиправність таких дій полягала в їх спрямуванні на здобуття перемоги у процедурі закупівлі шляхом домовленостей з іншим учасником.

Невід`ємною умовою ефективного функціонування економічної системи в Україні є розвиток якісного конкурентного середовища - результату й сукупності умов взаємодії усіх суб`єктів ринку за відповідного рівня економічного змагання й можливості впливу окремих економічних агентів на загальноринкову ситуацію.

Вільне змагання суб`єктів господарювання забезпечує встановлення цін на рівні, що приводить до оптимального розподілу суспільних ресурсів, сприяє підвищенню рівня організації господарської діяльності та здійсненню науково-технічного прогресу.

Ефективна економіка своєю чергою забезпечує високу та динамічну продуктивність капіталу як інвестиційну складову та результативність праці як соціальну складову, що є запорукою зростання загального добробуту.

Порушення ПП «Агросервіс» законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів проведеного КЗ Херсонської обласної ради "Каїрський психоневрологічний будинок-інтернат" тендера, не сумісне з основними засадами цивільного законодавства, оскільки є проявом недобросовісної поведінки учасника цивільних відносин, призводить до порушення ним меж здійснення його цивільних прав, порушує принцип добросовісної конкуренції серед учасників, який установлено Законом України "Про публічні закупівлі", нівелює мету проведення конкурентної процедури закупівлі та загалом негативно впливає на економічні процеси у державі та суспільстві.

Дії ПП «Агросервіс» спрямовані на порушення встановленого юридичного господарського порядку з метою одержання права на укладення договору не на конкурентних засадах, що не узгоджується із законною господарською діяльністю у сфері публічних закупівель, а отже, суперечить інтересам держави та суспільства, оскільки порушує правові та економічні засади функціонування вказаної сфери суспільних відносин, не сприяє, а навпаки, обмежує розвиток конкуренції у державі.

Враховуючи зазначене, у діях ПП «Агросервіс» вбачається наявність умислу на вчинення правочину, який завідомо суперечить інтересам держави та суспільства.

Метою вказаних дій є усунення конкуренції під час проведення зазначеного тендера та недобросовісне отримання права на укладення договору.

Таким чином, завідомо суперечлива мета дій ПП «Агросервіс» полягала в тому, щоб уникнути встановлених Законом України "Про публічні закупівлі" обмежень, протиправно усунути конкуренцію під час проведення публічної закупівлі, нівелювати ефективність її результатів, у незаконний спосіб одержати право на укладення спірного договору не на конкурентних засадах.

В силу положень ст. 202 ЦК України рішення, оформлене протоколом тендерного комітету КЗ Херсонської обласної ради "Каїрський психоневрологічний будинок-інтернат" №27 від 14.03.2018, яким ПП «Агросервіс» визнано переможцем та вирішено укласти з ним договір про закупівлю, є правочином, учиненим цим комунальним закладом і спрямованим на набуття у нього і вказаного товариства цивільних прав та обов`язків щодо укладення договору.

Схожий за змістом висновок щодо застосування ст. 202 ЦК України в подібних правовідносинах викладено в постанові об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 06.12.2019 у справі № 910/353/19.

Враховуючи вищевикладене, суд визнав, що рішення тендерного комітету комунального закладу Херсонської обласної ради "Каїрський психоневрологічний будинок-інтернат", оформлене протоколом засідання тендерного комітету від 14.03.2018 № 27, про визнання переможцем та намір укласти договір з ПП «Агросервіс» за результатами процедури відкритих торгів на закупівлю нафти та дистилятів (код ДК 021:2015: 09130000-9 - Нафта і дистиляти) за державні кошти завідомо суперечить інтересам держави та суспільства з умислу однієї сторони - ПП «Агросервіс» і підлягає визнанню недійсним на підставі ч. 1 ст. 215, ч. 1 ст. 203 і ч. 3 ст. 228 ЦК України.

Згідно з ч. 1 ст. 36 Закону України "Про публічні закупівлі" договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, установлених цим Законом.

Норму аналогічного змісту містить ч. 1 ст. 41 вказаного Закону.

Обставини несумісності поведінки ПП «Агросервіс» під час участі в тендері з добросовісністю та принципами здійснення публічних закупівель є доведеними.

Неправомірна поведінка, що мала місце на стадії проведення процедури закупівлі та прийняття спірного рішення, оформленого протоколом, не може мати правомірного наслідку - укладення договору.

Отже, недійсність результатів спірної закупівлі свідчить про незаконність укладеного за підсумками її проведення договору (аналогічний правовий висновок викладено в постанові Верховного Суду від 07.11.2019 у справі № 910/16309/18).

З урахування наведеного, суд дійшов висновку, що договір про закупівлю товарів за державні кошти від 12.04.2018 № 9-Т, укладений за підсумками тендера, результати якого спотворено антиконкурентними узгодженими діями його учасників, також підлягає визнанню недійсним, як такий, що завідомо суперечить інтересам держави та суспільства з умислу ПП «Агросервіс», на підставі ст. ст. 203, 215, 228 ЦК України.

Щодо застосування наслідків недійсності договору 12.04.2018 № 9-Т суд зазначає наступне.

Згідно із абз. 1 ч. 1 ст. 216 ЦК України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю.

Об`єднана палата Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду в постанові від 03.12.2021 у справі № 906/1061/20 зазначила, що до правових наслідків недійсності правочину належить те, що він не створює юридичних наслідків. Окрім цього, законом можуть бути встановлені особливі умови застосування наслідків, визначених в ст. 216 ЦК України, або особливі правові наслідки окремих видів недійсних правочинів. Правові наслідки недійсності правочину, визнаного таким судом, є обов`язковими та не можуть бути проігноровані його сторонами.

Рішення тендерного комітету комунального закладу Херсонської обласної ради "Каїрський психоневрологічний будинок-інтернат", оформлене протоколом засідання тендерного комітету від 14.03.2018 № 27, та договір про закупівлю товарів за державні кошти від 12.04.2018 № 9-Т оспорюються з підстав їх невідповідності вимогам ч. 1 ст. 203 ЦК України, а саме у зв`язку з невідповідністю інтересам держави та суспільства за наявності умислу ПП «Агросервіс».

Однак, незважаючи на притягнення ПП «Агросервіс» до відповідальності у вигляді накладення штрафу, негативні наслідки укладеного з ним договору від 12.04.2018 № 9-Т залишаються не усунутими.

Цивільний кодекс України встановлює особливі правові наслідки такої недійсності правочинів.

Відповідно до ч. 3 ст. 228 Цивільного кодексу України, у разі недодержання вимоги щодо відповідності правочину інтересам держави і суспільства, його моральним засадам такий правочин може бути визнаний недійсним. Якщо визнаний судом недійсний правочин було вчинено з метою, що завідомо суперечить інтересам держави і суспільства, то при наявності умислу у обох сторін - в разі виконання правочину обома сторонами - в дохід держави за рішенням суду стягується все одержане ними за угодою, а виконання правочину однією стороною з іншої сторони за рішенням стягується в дохід держави все одержане нею і все належне - з неї першій стороні на відшкодування одержаного. При наявності умислу лише у оді сторін все одержане нею за правочином повинно бути повернуто іншій стороні, а одержане останньою або належне їй на відшкодування виконаного рішенням суду стягується в дохід держави.

Замовником та однією стороною оспореного договору є КЗ Херсонської обласної ради "Каїрський психоневрологічний будинок-інтернат",

При цьому, на момент проведення процедури відкритих торгів та укладенні договору відповідач-1 не знав і не міг дізнатись, що ПП «Агросервіс» та ТОВ «Черкаси-Ексім-Транс» під час підготовки документації в процедурі закупівлі діяли несамостійно, а узгоджували свої дії та не змагалися між собою.

Листом за вх.№3461-23 від 04.04.2023 відповідач-1 повідомив, що Комунальний заклад на даний час знаходиться в окупації, персонал відсторонено від виконання обов`язків, майно та документація вивезені в невідомому напрямку, надати документи немає можливості в зв`язку з окупацією.

І навпаки ПП «Агросервіс» (назву змінено на ПП «Енерго Холдинг ЛТД»), маючи намір щодо отримання незаконного права на укладення договору з метою одержання прибутку, порушуючи інтереси держави та суспільства, а також інших учасників ринкових відносин, усвідомлюючи протиправність таких дій, їх суперечність інтересам держави і суспільства, прагнучи та свідомо допускаючи настання протиправних наслідків, взяло участь у проведенні конкурентної процедури закупівлі, нівелювавши змагальність у ній, внаслідок чого отримало бюджетні кошти в сумі 2724120,00 грн.

Враховуючи наявність умислу лише у ПП «Агросервіс», як сторони оспорюваного договору, одержані ним 2724120,00 грн. за цим правочином повинні бути повернуті іншій стороні договору, а отримані ним за рішенням суду кошти - стягнуті в дохід держави.

Постановою Кабінету Міністрів України від 16.02.2011 №106 "Деякі питання ведення обліку податків, зборів, платежів та інших доходів бюджету" затверджено перелік кодів бюджетної класифікації в розрізі органів, що контролюють справляння надходжень бюджету. Зокрема, Держаудитслужбою здійснюється контроль за правильністю та своєчасністю надходження доходів до бюджету за кодом класифікації 24060300 "Інші надходження".

Таким чином, оскільки вимога прокурора про визнання договору недійсним поєднана із вимогою про застосування наслідків недійсного правочину, а тому є належним способом захисту порушеного права, суд визнав її обґрунтованою та такою, що підлягає задоволенню, а саме: вищевказані кошти повинні бути повернуті КЗ Херсонської обласної ради "Каїрський психоневрологічний будинок-інтернат", а отримані ним за рішенням суду кошти - стягнуті в дохід держави в особі Південного офісу Держаудитслужби.

Щодо позовної давності суд зазначає наступне.

Відповідно до ст. 256, 257 ЦК України позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу. Загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки.

Стаття 258 ЦК України не встановлює спеціальної позовної давності до вимог про визнання правочинів недійсними та застосування наслідків недійсності.

Перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила (ч. 1 ст. 261 ЦК України).

За змістом цієї норми початок перебігу позовної давності збігається з моментом виникнення в зацікавленої сторони права на позов, тобто можливості захистити своє право в примусовому порядку через суд.

Аналогічний правовий висновок викладено в постановах Верховного Суду від 03.07.2019 у справі № 136/277/18, від 10.07.2019 у справі № 321/1702/16-ц.

Порівняльний аналіз термінів «довідався» та «міг довідатися», що містяться в ч. 1 ст. 261 ЦК України, в поєднанні із загальним правилом, встановленим ст. ст. 13, 74 ГПК України, про обов`язковість доведення стороною спору тих обставин, на які вона посилається як на підставу своїх заперечень, вказує, що відповідач має довести, що інформацію про порушення можна було отримати раніше.

Під можливістю довідатися про порушення права або про особу, яка його порушила, у цьому випадку слід розуміти передбачувану неминучість інформування особи про такі обставини або існування в особи певних зобов`язань як міри належної поведінки, у результаті яких вона мала б змогу дізнатися про відповідні протиправні дії та того, хто їх учинив.

Такий правовий висновок щодо застосування ч. 1 ст. 261 ЦК України в подібних правовідносинах викладено Верховним Судом у постановах від 24.07.2019 у справі №521/14384/16-ц, від 02.07.2019 у справі № 925/271/18.

Про факт вчинення відповідачем-2 антиконкурентних узгоджених дій у вигляді спотворення результатів тендера, проведеного відповідачем-1, стало відомо з рішення адміністративної колегії Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 13.05.2020 № 71/13-р/к.

Отже, про порушення проведеним тендером та укладеним за його результатами договором інтересів держави та суспільства з умислу відповідача-2 та про особу, яка його вчинила, позивачі та прокурор могли довідатися 13.05.2020 і з цього дня розпочався перебіг позовної давності.

Прокурор звернувся з даним позовом до суду 12.05.2023, що підтверджується поштовою накладною Укрпошти на конверті. Таким чином, позовна давність для звернення до суду з вимогами про визнання недійсним договору та застосування наслідків його недійсності не пропущена.

Відповідно до частини 1 статті 13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін.

Обов`язок із доказування слід розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб`єктивного права, що має за мету усунення невизначеності, яка виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з`ясувати обставини, які мають значення для справи.

Суд відзначає, що у розумінні закону суб`єктивне право на захист - це юридично закріплена можливість особи скористатися заходами правоохоронного характеру для поновлення порушеного права і припинення дій, які порушують це право.

Крім того, за змістом процесуального законодавства захисту в господарському суді підлягає не лише порушене суб`єктивне право, а й охоронюваний законом інтерес.

Відповідно до ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. У разі посилання учасника справи на невчинення іншим учасником справи певних дій або відсутність певної події, суд може зобов`язати такого іншого учасника справи надати відповідні докази вчинення цих дій або наявності певної події. У разі ненадання таких доказів суд може визнати обставину не вчинення відповідних дій або відсутності події встановленою. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов`язків щодо доказів (ст. 74 ГПК України).

Відповідач-2 не скористався наданим йому законом правом відповідно до ст. 74 ГПК України, визнані судом обґрунтованими позовні вимоги не спростував, доказів, які могли б свідчити про наявність підстав для звільнення його від обов`язку повернути безпідставно набуті кошти, не надав.

Таким чином, дослідивши матеріали справи та надані докази, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог у повному обсязі.

Судовий збір на підставі частини 9 статті 129 Господарського процесуального кодексу України покладається на відповідача-2, оскільки спір виник внаслідок його неправомірної поведінки, шляхом стягнення на користь Запорізької обласної прокуратури в особі Вознесенівської окружної прокуратури міста Запоріжжя, якою сплачено судовий збір.

Керуючись ст.ст. 74, 76-80, 129, 233, 236-242 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Визнати недійсним рішення тендерного комітету Комунального закладу Херсонської обласної ради "Каїрський психоневрологічний будинок-інтернат", оформлене протоколом засідання тендерного комітету від 14.03.2018 № 27.

3. Визнати недійсним договір про закупівлю товарів за державні кошти від 12.04.2018 №9-Т щодо закупівлі нафти і дистилятів (паливо пічне побутове рідке), укладений комунальним закладом Херсонської обласної ради "Каїрський психоневрологічний будинок-інтернат" та приватним підприємством "Агросервіс" (змінено найменування на ПП "Енерго Холдинг ЛТД").

4. Стягнути з приватного підприємства "Енерго Холдинг ЛТД" (вул. Північне шосе, буд. 4, м. Запоріжжя, 69006; ідентифікаційний код 30829259) на користь комунального закладу Херсонської обласної ради "Каїрський психоневрологічний будинок-інтернат" (вул. Горностаївська, буд. 1, село Каїри, Горностаївський район, Херсонська область, 74612; ідентифікаційний код 02770185) 2724120,00 грн. (два мільйони сімсот двадцять чотири тисячі сто двадцять грн. 00 коп.), а з комунального закладу Херсонської обласної ради "Каїрський психоневрологічний будинок-інтернат" (вул. Горностаївська, буд. 1, село Каїри, Горностаївський район, Херсонська область, 74612; ідентифікаційний код 02770185) одержані ним за рішенням суду кошти у сумі 2724120,00 грн. (два мільйони сімсот двадцять чотири тисячі сто двадцять грн. 00 коп.) стягнути в дохід держави в особі Південного офісу Держаудитслужби (вул. Канатна, буд. 83, м. Одеса, 65012) (вул. Канатна, буд. 83, м.Одеса, 65012; ідентифікаційний код 40477150). Видати наказ.

5. Стягнути з приватного підприємства "Енерго Холдинг ЛТД" (вул. Північне шосе, буд. 4, м. Запоріжжя, 69006; ідентифікаційний код 30829259) на користь Запорізької обласної прокуратури в особі Вознесенівської окружної прокуратури міста Запоріжжя Запорізької області (вул. Якова Новицького, 5, м. Запоріжжя, 69035; ідентифікаційний код юридичної особи 02909973, розрахунковий рахунок UA438201720343180001000000271, відкритий в Державній казначейській службі України, м. Київ, МФО 820172, отримувач: Запорізька обласна прокуратура, ЄДРПОУ 02909973, код класифікації видатків бюджету - 28000) кошти, витрачені у 2023 році на сплату судового збору при здійсненні представництва інтересів держави у розмірі 46229,80 грн. (сорок шість тисяч двісті двадцять дев`ять грн. 80 коп.). Видати наказ.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення оформлено і підписано у відповідності до вимог ст.ст. 240, 241 ГПК України 09.10.2023.

Суддя

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення27.09.2023
Оприлюднено13.10.2023
Номер документу114064782
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Визнання договорів (правочинів) недійсними купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг

Судовий реєстр по справі —908/1649/23

Судовий наказ від 22.11.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Левкут В.В.

Судовий наказ від 22.11.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Левкут В.В.

Ухвала від 10.11.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Левкут В.В.

Рішення від 27.09.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Левкут В.В.

Ухвала від 26.07.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Левкут В.В.

Ухвала від 28.06.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Левкут В.В.

Ухвала від 22.05.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Левкут В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні