Рішення
від 11.10.2023 по справі 340/1971/23
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 жовтня 2023 року м. Кропивницький Справа №340/1971/23

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого - судді Момонт Г.М., розглянув у порядку спрощеного позовного провадження у м. Кропивницькому адміністративну справу

за позовом: ОСОБА_1

до відповідача: Головного управління Держпродспоживслужби в м. Києві

про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії.

ОСОБА_1 звернувся з позовом до Головного управління Держпродспоживслужби в м. Києві про:

- визнання протиправною відмови Головного управління Держпродспоживслужби в м. Києві у знятті з обліку трактора колісного CASE IH 7220, 1996 року випуску, заводський номер НОМЕР_1 (реєстраційний номер НОМЕР_2 );

- зобов`язання Головного управління Держпродспоживслужби в м. Києві зняти з обліку трактор колісний CASE IH 7220, 1996 року випуску, заводський номер НОМЕР_1 (реєстраційний номер НОМЕР_2 ).

В обґрунтування позовних вимог представник позивача зазначила, що 29.09.2022 р. ДП «Сетам» був проведений електронний аукціон (торги), відповідно до якого переможцем торгів ОСОБА_1 придбано трактор колісний CASE ІН 7220, 1996 року випуску, ДНЗ НОМЕР_2 , заводський номер НОМЕР_1 (реєстраційний номер лота 516497) за ціною 539 760,00 грн. Вказаний аукціон оформлений протоколом №577024 проведення електронних торгів по лоту №516497. Відповідно до постанови про зняття арешту з майна від 13.01.2023 р., старшим державним виконавцем відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Житомирській області Центрально-західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Хмельницький) Сладь Т.П., при виконанні зведеного виконавчого провадження №68132077 постановлено зняти арешт з майна - транспортних засобів, зокрема, трактора колісного CASE ІН 7220, 1996 року випуску, ДНЗ НОМЕР_2 . Заводський номер НОМЕР_1 , який належить на праві власності ТОВ «Агро Соул», який був накладений постановою про арешт майна боржника в межах зведеного виконавчого провадження. 22.03.2023 р. представник ОСОБА_1 звернулася до Головного управління Держпродспоживслужби в м. Києві із заявою про зняття з обліку на підставі акта державного виконавця про проведення електронних торгів, а саме трактора колісного CASE ІН 7220, 1996 року випуску, ДНЗ НОМЕР_2 , заводський номер НОМЕР_1 . До заяви додано: копію протоколу №577024 проведення електронних торгів по лоту №516497 від 29.09.2022 р.; копію акта державного виконавця про проведення електронних торгів від 07.10.2022 р.; копію акта приймання-передачі техніки від 12.10.2022 р.; копію постанови про зняття арешту майна від 13.01.2023 р. у межах ЗВП №68132077; копію свідоцтва про реєстрацію машини серії НОМЕР_3 від 25.05.2012 р.; копію висновка спеціаліста №918549 від 14.03.2023 р.; копію паспорта ОСОБА_1 ; копію картки фізичної особи - платника податків ОСОБА_1 ; копію свідоцтва про право на зайняття адвокатською діяльністю; ордер серії ВХ №1042782 від 10.03.2023 р. Вказана заява була підписана електронним цифровим підписом адвоката Керницької Оксани Вікторівни та надіслана електронним листом на офіційну електронну адресу Головного управління Держпродспоживслужби в м. Києві (info@kyiv-dpss.gov.ua). 23.03.2023 р. на електронну адресу адвоката ОСОБА_2 надійшла від Головного управління Держпродспоживслужби в м. Києві №Вих-08.0/2470 відповідно до якої в знятті з обліку відмовлено. Так як документи подані з порушенням вимог порядку відомчої реєстрації та зняття з обліку тракторів, самохідних шасі, самохідних сільськогосподарських, дорожньо-будівельних і меліоративних машин, сільськогосподарської техніки, інших механізмів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.07.2009 р. №694 та наказу №644 Міністерства аграрної політики та продовольства України від 20.12.2011 р. 23.03.2023 р. адвокат Керницька О.В. звернулася до Головного управління Держпродспоживслужби в м. Києві з адвокатським запитом №42, відповідно до якого просила надати інформацію, в чому саме порушення вимог порядку відомчої реєстрації та зняття з обліку тракторів, самохідних шасі, самохідних сільськогосподарських, дорожньо-будівельних і меліоративних машин, сільськогосподарської техніки, інших механізмів, затвердженого Постановою КМУ від 08.07.2009 р. №694 та наказу №644 Міністерства аграрної політики та продовольства України від 20.12.2011 р. Листом №08.0/2541 від 28.03.2023 р. Головне управління Держпродспоживслужби в м. Києві повідомило, що Головне управління не має правових підстав для зняття з обліку трактора колісного CASE ІН 7220, 1996 року випуску, заводський номер НОМЕР_1 , реєстраційний номер НОМЕР_2 за заявою представника ОСОБА_1 адвоката Керницької Оксани Вікторівни від 22.03.2023 р. щодо зняття з обліку. При розгляді матеріалів заяви встановлено: 1. Копія заяви щодо зняття з обліку трактора та копії документів до неї не надіслані в електронному вигляді на електронну поштову скриньку Головного управління info@kyiv-dpss.gov.ua. Порядком реєстрації не передбачено подання заяв щодо зняття з обліку машин та доданих до них документів в електронному вигляді. 2. Станом на 27.03.2023 р. відповідно до уніфікованої автоматизованої електронно-облікової системи Держпродспоживслужби зареєстрованим власником трактора колісного CASE ІН 7220, 1996 року випуску, заводський номер НОМЕР_1 (реєстраційний номер НОМЕР_2 , свідоцтво про реєстрацію машини НОМЕР_3 , видане ІДТН ВО КМР (КМДА) 25.05.2012) є ТОВ «Агро Соул» (код 38021745). Порядком не передбачено подання заяв щодо зняття з обліку машин покупцями машин (тільки власниками або уповноваженими ними особами). 3. Станом на 27.03.2023 р. за даними Державного реєстру обтяжень рухомого майна трактор колісний CASE ІН 7220, 1996 року випуску, заводський номер НОМЕР_1 (реєстраційний номер НОМЕР_2 ) знаходиться в обтяженні. 4. Заява про зняття з обліку не відповідає формі, затвердженій наказом Міністерства аграрної політики України від 16.07.2009 р. №504. Позивач не погоджується з відмовою Головного управління Держпродспоживслужби в м. Києві та вважає її протиправною. При цьому представник позивача наголошує на тому, що Порядком №694 не передбачена будь-яка форма подання заяви. Окрім того, в Порядку не вказано, що така заява має бути подана в паперовому вигляді. Також представник позивача зауважив, що право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності чи необґрунтованість активів, які перебувають у власності, не встановлені судом. Як зазначив представник позивача, нездійснення реєстрації (державної та/або відомчої) транспортного засобу не є підставою для оспорювання права власності набувача, зокрема за договором. Враховуючи викладене, право власності ОСОБА_1 на трактор колісний CASE ІН 7220, 1996 року випуску, заводський номер НОМЕР_1 , реєстраційний номер НОМЕР_2 підтверджується актом державного виконавця про проведення електронних торгів від 07.10.2022 р. Однак, не дивлячись на те, що позивач є законним власником трактора колісного CASE ІН 7220, 1996 року випуску, заводський номер НОМЕР_1 у зв`язку з придбанням такого на електронних торгах відповідно до акта державного виконавця про проведення електронних торгів від 07.10.2022 р., ГУ Держпродспоживслужби у м. Києві безпідставно відмовило у знятті з обліку вказаного транспортного засобу. На думку представника позивача, твердження відповідача про наявність обмежень не відповідає дійсності, оскільки постановою державного виконавця знято арешт з майна. Позивач вважає, що подана заява була оформлена з дотриманням форми, яка затверджена наказом Міністерства аграрної політики України від 16.07.2009 р. №504 та відповідно до вимог порядку відомчої реєстрації та зняття з обліку тракторів, самохідних шасі, самохідних сільськогосподарських, дорожньо-будівельних і меліоративних машин, сільськогосподарської техніки, інших механізмів, затверджених постановою Кабінету Міністрів України №694 від 08.07.2009 р.

Представником відповідача подано відзив на позовну заяву відповідно до якого позовні вимоги не визнає, вважає їх безпідставними та необґрунтованими (а.с. 44-53). Представник відповідача зазначає, що документи позивача для вчинення відповідних дій Головним управлінням подані з порушенням зазначеного порядку, а саме: копія заяви щодо зняття з обліку трактора та копії документів до неї надіслані в електронному вигляді на електронну поштову скриньку Головного управління info@kyiv-dpss.gov.ua. Представник відповідача наголошує на тому, що порядком реєстрації не передбачено подання заяв щодо зняття з обліку машин та доданих до них документів в електронному вигляді. Станом на 27.03.2023 р. відповідно до уніфікованої автоматизованої електронно-облікової системи Держпродспоживслужби зареєстрованим власником трактора колісного CASE ІН 7220, 1996 року випуску, заводський номер НОМЕР_1 (реєстраційний номер НОМЕР_2 , свідоцтво про реєстрацію машини НОМЕР_3 , видане ІДТН ВО КМР (КМДА) 25.05.2012 р.) є ТОВ «АГРО СОУЛ» (Код 38021745). Порядком реєстрації не передбачено подання заяв щодо зняття з обліку машин покупцями машин (тільки власниками або уповноваженими ними особами). Станом на 27.03.2023 р. за даними Державного реєстру обтяжень рухомого майна трактор колісний CASE ІН 7220, 1996 року випуску, заводський номер НОМЕР_1 (реєстраційний номер НОМЕР_2 ) знаходиться в обтяжені. Заява про зняття з обліку не відповідає формі, затвердженій наказом Міністерства аграрної політики України від 16.07.2009 р. №504. Враховуючи той факт, що в Єдиному реєстрі для ведення автоматизованого обліку тракторів, самохідних шасі, самохідних сільськогосподарських, дорожньо-транспортних і меліоративних машин, сільськогосподарської техніки, інших механізмів відсутні відомості щодо зняття з реєстрації трактор колісний CASE ІН 7220, 1996 року випуску, заводський номер НОМЕР_1 (реєстраційний номер НОМЕР_2 ), відповідач правомірно прийняв рішення про відмову в знятті з реєстрації трактора за результатами розгляду поданої представником ОСОБА_1 заяви від 22.03.2023. Представник відповідача зазначив, що на дату винесення оскарженого рішення з даних Державного реєстру обтяжень рухомого майна вбачається, що на спірний трактор було накладений арешт і доводи позивача щодо зняття такого арешту відповідно до постанови державного виконавця виконавчого округу Житомирської області, зазначених фактів не спростовують. Представник відповідача зауважує, що Головне управління не мало правових підстав для зняття з обліку трактора колісного CASE ІН 7220, 1996 року випуску, заводський номер НОМЕР_1 (реєстраційний номер НОМЕР_2 ) за заявою представника ОСОБА_1 , адвоката Керницької Оксани Вікторівни від 22.03.2023 р. щодо зняття з обліку трактора колісного CASE ІН 7220, 1996 року випуску, заводський номер НОМЕР_1 (реєстраційний номер НОМЕР_2 ).

Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 19.04.2023 р. позовну заяву залишено без руху (а.с.37).

Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 24.04.2023 р. відкрито провадження у справі та призначено до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (а.с.41).

26.05.2023 р. проведено перше судове засідання та розпочато розгляд справи по суті (а.с.84).

30.05.2023 р. представником позивача подано письмові пояснення у яких зазначено, що відповідачем не надається жодних належних і допустимих доказів, зокрема витягу з Державного реєстру обтяжень рухомого майна , на підтвердження існування будь-яких обтяжень трактора колісного CASE ІН 7220, 1996 року випуску. Також представник позивача вказує, що відповідачем не доведено відсутність правових підстав для зняття з обліку спірного трактора, зокрема, наявність на вказаному тракторі будь-яких обтяжень, а позивачем вказане твердження спростовується належними та допустимими доказами у справі (а.с.85-87).

Дослідивши подані позивачем та відповідачем документи і матеріали, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, адміністративний суд,

ВСТАНОВИВ:

29.09.2022 р. Державним підприємством «СЕТАМ» проведено електронний аукціон (торги) по лоту №516497 - трактор колісний CASE ІН 7220, 1996 року випуску, заводський номер НОМЕР_1 . Відповідно до протоколу №577024 від 03.10.2022 р. проведення електронного аукціону (торгів) переможцем торгів визначено ОСОБА_1 (а.с.17-18).

07.10.2022 р. старшим державним виконавцем відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Житомирській області Центрально-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Хмельницький) Сладь Т.П. складено акт державного виконавця про проведення електронних торгів, який 07.10.2022 р. затверджено начальником відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Житомирській області Центрально-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Хмельницький) (а.с.19).

Відповідно до акта приймання-передачі техніки від 12.10.2022 р. зберігачем передано ОСОБА_1 трактор колісний CASE ІН 7220, 1996 року випуску, заводський номер НОМЕР_1 (а.с.20).

Постановою старшого державного виконавця відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Житомирській області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) Сладь Т.П. від 13.01.2023 р. у ЗВП №68132077 знято арешт з майна - транспортних засобів, зокрема трактора колісного CASE ІН 7220, 1996 року випуску, заводський номер НОМЕР_1 , який належить на праві власності ТОВ «Агро Соул» та який був накладений постановою про арешт майна боржника в межах зведеного виконавчого провадження (а.с.21).

З огляду на висновок спеціаліста від 14.03.2023 р. №918549 з проведення обстеження машин на відповідність ідентифікаційних номерів і супровідних документів на предмет фальсифікації встановлено, що за заявою ОСОБА_1 спеціалістом Омеличем Ю.О. проведено обстеження заводських (ідентифікаційних) та реєстраційних номерів трактора колісного CASE ІН 7220, 1996 року випуску, заводський номер НОМЕР_1 , при цьому під час огляду ідентифікаційних номерів та документів не виявлено неспівпадіння (а.с.22).

22.03.2023 р. представником ОСОБА_1 адвокатом Керницькою О. подано до Головного управління Держпродспоживслужби в м. Києві заяву про зняття з обліку на підставі акта державного виконавця про проведення електронних торгів, трактора колісного CASE ІН 7220, 1996 року випуску, заводський номер НОМЕР_1 , реєстраційний номер НОМЕР_2 , двигун номер НОМЕР_4 , об`єм двигуна 8300 см3, маса машини 7900 кг (а.с.23). До заяви додано: копію протоколу №577024 проведення електронних торгів по лоту №516497 від 29.09.2022 (а.с.17-18); копію акта державного виконавця про проведення електронних торгів від 07.10.2022 (а.с.19); копію акта приймання-передачі техніки від 12.10.2022 (а.с.20); копію постанови про зняття арешту майна від 13.01.2023 у межах ЗВП №68132077 (а.с.21); копію свідоцтва про реєстрацію машини серії НОМЕР_3 від 25.05.2012 (а.с.15-16); копію висновка спеціаліста №918549 від 14.03.2023 (а.с.22); копію паспорта ОСОБА_1 (а.с.11-13); копію картки фізичної особи - платника податків ОСОБА_1 (а.с.14); копію свідоцтва на право на зайняття адвокатською діяльністю (а.с.31); ордер серії ВХ №1042782 від 10.03.2023 (а.с.32).

Зазначена заява з додатками направлена на офіційну електронну адрексу Головного управління Держпродспоживслужби в м. Києві - info@kyiv-dpss.gov.ua (а.с.24), що не заперечується сторонами.

Листом від 23.03.2023 р. №Вих-08.0/2470 Головне управління Держпродспоживслужби в м. Києві повідомило заявника, що у знятті з обліку відмовлено, так як документи подані з порушенням вимог порядку відомчої реєстрації та зняття з обліку тракторів, самохідних шасі, самохідних сільськогосподарських, дорожньо-будівельних і меліоративних машин, сільськогосподарської техніки, інших механізмів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.07.2009 р. №694 та наказу №644 Міністерства аграрної політики та продовольства України від 20.12.2011 р. (а.с.25).

Адвокатом Керницькою О.В. направлено Головному управлінню Держпродспоживслужби в м. Києві адвокатський запит №42 від 23.03.2023 р. щодо надання інформації, в чому саме полягає порушення вимог порядку відомчої реєстрації та зняття з обліку тракторів, самохідних шасі, самохідних сільськогосподарських, дорожньо-будівельних і меліоративних машин, сільськогосподарської техніки, інших механізмів, затвердженого постановою КМУ від 08.07.2009 р. №694 та наказу №644 Міністерства аграрної політики та продовольства України від 20.12.2011 (а.с.26).

Листом від 28.03.2023 р. №08.0/2541 Головне управління Держпродспоживслужби в м. Києві повідомило адвокату Керницькій О., що 22.03.2023 р. до Головного управління надійшла копія заяви представника ОСОБА_1 , адвоката Керницької Оксани Вікторівни від 22.03.2022 р. щодо зняття з обліку трактора колісного CASE ІН 7220, 1996 року випуску, заводський номер НОМЕР_1 , реєстраційний номер НОМЕР_2 (з копіями документів). При розгляді цих матеріалів встановлено наступне. 1. Копія заяви щодо зняття з обліку трактора та копії документів до неї надіслані в електронному вигляді на електронну поштову скриньку Головного управління info@kyiv-dpss.gov.ua. Порядком реєстрації не передбачено подання заяв щодо зняття з обліку машин та доданих до них документів в електронному вигляді. 2. Станом на 27.03.2023 р. відповідно до уніфікованої автоматизованої електронно-облікової системи Держпродспоживслужби зареєстрованим власником трактора колісного CASE ІН 7220, 1996 року випуску, заводський номер НОМЕР_1 (реєстраційний номер НОМЕР_2 , свідоцтво про реєстрацію машини НОМЕР_3 , видане ІДТН ВО КМР (КМДА) 25.05.2012 р.) є ТОВ «АГРО СОУЛ» (Код 38021745). Порядком реєстрації не передбачено подання заяв щодо зняття з обліку машин покупцями машин (тільки власниками або уповноваженими ними особами). 3. Станом на 27.03.2023 р. за даними Державного реєстру обтяжень рухомого майна трактор колісний CASE ІН 7220, 1996 року випуску, заводський номер НОМЕР_1 (реєстраційний номер НОМЕР_2 ) знаходиться в обтяжені. 4. Заява про зняття з обліку не відповідає формі, затвердженій наказом Міністерства аграрної політики України від 16.07.2009 р. №504. Також зазначено, що Головне управління не має правових підстав для зняття з обліку трактора колісного CASE ІН 7220, 1996 року випуску, заводський номер НОМЕР_1 , реєстраційний номер НОМЕР_2 , за заявою представника ОСОБА_1 , адвоката Керницької Оксани Вікторівни від 22.03.2023 р. щодо зняття з обліку трактора колісного CASE ІН 7220, 1996 року випуску, заводський номер НОМЕР_1 , реєстраційний номер НОМЕР_2 (а.с.26-29).

Вирішуючи спірні правовідносини, суд враховує, що згідно з п.1 Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2015 р. №667, Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України та який реалізує державну політику у сфері реєстрації та обліку машин в агропромисловому комплексі.

Абзацом 7 зазначеного Положення встановлено, що Держпродспоживслужба здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи.

Пунктом 1 Положення про Головне управління Держпродспоживслужби в м. Києві, затвердженого наказом Держпродспоживслужби від 24.02.2020 р. №154 визначено, що Головне управління Держпродспоживслужби в м. Києві є територіальним органом Держпродспоживслужби та їй підпорядковане.

Відповідно до пп.3 п.4 вказаного Положення Головне управління відповідно до покладених на нього завдань забезпечує реалізацію державної політики, а саме: у сфері нагляду (контролю) у системі інженерно-технічного забезпечення агропромислового комплексу: здійснює реєстрацію та облік тракторів, самохідних шасі, самохідних сільськогосподарських, дорожньо-будівельних і меліоративних машин, сільськогосподарської техніки, інших механізмів, видачу номерних знаків та відповідних реєстраційних документів на них, ведення автоматизованого обліку зареєстрованих тракторів, самохідних шасі, самохідних сільськогосподарських, дорожньо-будівельних і меліоративних машин, сільськогосподарської техніки, інших механізмів та систематизацію відомостей про їх власників з використанням Єдиного реєстру.

Частиною 1 ст.34 Закону України «Про дорожній рух» від 30.06.1993 р. №3353-ХІІ визначено, що державна реєстрація транспортного засобу полягає у здійсненні комплексу заходів, пов`язаних із перевіркою документів, які є підставою для здійснення реєстрації, а також відсутності будь-яких обтяжень, у тому числі за даними Державного реєстру обтяжень рухомого майна, звіркою і, за необхідності, дослідженням ідентифікаційних номерів складових частин та оглядом транспортного засобу, присвоєнням буквено-числової комбінації номерних знаків з їх видачею або без такої, оформленням і видачею реєстраційних документів та/або їх формуванням в електронному вигляді.

Згідно з ч.3 ст.34 Закону України «Про дорожній рух» державній реєстрації та обліку підлягають призначені для експлуатації на вулично-дорожній мережі загального користування транспортні засоби усіх типів: автомобілі, автобуси, мотоцикли всіх типів, марок і моделей, самохідні машини, причепи та напівпричепи до них, мотоколяски, інші прирівняні до них транспортні засоби та мопеди, що використовуються на автомобільних дорогах державного значення.

Процедура відомчої реєстрації, перереєстрації, тимчасової реєстрації та зняття з обліку тракторів, самохідних шасі, самохідних сільськогосподарських, дорожньо-будівельних і меліоративних машин, сільськогосподарської техніки, інших механізмів, здійснення інших заходів, пов`язаних з реєстрацією та веденням обліку машин визначена Порядком відомчої реєстрації та зняття з обліку тракторів, самохідних шасі, самохідних сільськогосподарських, дорожньо-будівельних і меліоративних машин, сільськогосподарської техніки, інших механізмів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 08.07.2009 р. №694 (далі за текстом - Порядок №694).

Пунктом 2 Порядку №694 визначено, що реєстрація та зняття з обліку машин проводяться територіальними органами Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (далі - територіальні органи Держпродспоживслужби).

До проведення реєстрації, тимчасової реєстрації (крім реєстрації, тимчасової реєстрації нових машин, які не були зареєстровані територіальними органами Держпродспоживслужби), перереєстрації, зняття з обліку (крім зняття з обліку машини у зв`язку з вибракуванням), оформлення акта про присвоєння ідентифікаційного номера машини та видачі власнику машини або іншій особі, яка використовує її на законних підставах (далі - власник), дублікатів реєстраційних документів або номерних знаків спеціалістами з проведення обстеження машини на відповідність її ідентифікаційних номерів і супровідних документів на предмет фальсифікації, які пройшли підготовку для провадження такого виду діяльності, проводиться дослідження таких машин.

Реєстрація та зняття з обліку машин здійснюються після отримання власником відповідного висновку спеціаліста з проведення обстеження машини на відповідність ідентифікаційних номерів і супровідних документів на предмет фальсифікації (далі - висновок спеціаліста) за встановленою Мінекономіки формою.

Відповідно до пункту 17 Порядку №694 з обліку машина знімається у зв`язку з її відчуженням чи вибракуванням протягом семи днів на підставі заяви власника або уповноваженої ним особи, до якої додаються: документ, що посвідчує особу представника власника машини та його повноваження (у разі потреби); свідоцтво про реєстрацію; рішення власника про зняття машини з обліку (для юридичної особи); копія згоди або дозволу на зняття машини з обліку відповідного суб`єкта управління майном (для державних та комунальних підприємств); письмова згода співвласників на зняття машини з обліку, що засвідчується в установленому порядку (для зняття з обліку машини, зареєстрованої з урахуванням підпункту 1 пункту 8 цього Порядку); рішення загальних, зборів колективного сільськогосподарського підприємства про зняття машини з обліку (для зняття з обліку машини, зареєстрованої з урахуванням підпункту 2 пункту 8 цього Порядку); засвідчене в установленому порядку рішення власника або суду про ліквідацію юридичної особи (для зняття з обліку машини у зв`язку з ліквідацією юридичної особи); інші документи у випадках, визначених цим Порядком.

Відповідно до пункту 29 Порядку №694 наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 22.11.2011 р. №644 затверджено Порядок роботи, пов`язаної з реєстрацією та зняттям з обліку тракторів, самохідних шасі, самохідних сільськогосподарських, дорожньо-будівельних і меліоративних машин, сільськогосподарської техніки, інших механізмів (далі за текстом - Порядок №644).

Пунктом 6.1 розділу VI Порядку №644 передбачено, що відповідно до вимог пункту 17 Порядку реєстрації з обліку машина знімається після її огляду спеціалістом з обстеження з видачею висновку протягом семи робочих днів на підставі заяви власника або уповноваженої ним особи, до якої додаються: рішення власника про зняття машини з обліку (для юридичної особи); свідоцтво про реєстрацію машини; номерні знаки; висновок (при знятті машини з обліку у зв`язку з її відчуженням); копія згоди або дозволу на зняття машини з обліку відповідного суб`єкта управління майном (для державних та комунальних підприємств); письмова згода співвласників на зняття машини з обліку, яка була зареєстрована за одним із співвласників, визначеним за їх згодою, що засвідчується в установленому порядку; рішення загальних зборів колективного сільськогосподарського підприємства про зняття машини з обліку, яка була зареєстрована за одним із співвласників, на підставі договору про спільне володіння, користування і розпорядженням майном, яке перебуває в спільній частковій власності за їх згодою, що засвідчується в установленому порядку; рішення господарського товариства для машини, що повертається особі у зв`язку з її виходом з господарського товариства та реєструється за нею; згода батьків (усиновлювачів, опікуна, піклувальника), яка засвідчується нотаріально, для машини, що належить неповнолітній особі, а у разі успадкування за законом - малолітній особі; засвідчене в установленому порядку рішення власника, рішення суду про ліквідацію юридичної особи (для зняття з обліку машини у зв`язку з ліквідацією юридичної особи); обліково-ідентифікаційна табличка (при вибракуванні машин); акт про списання при вибракуванні машини, що належить юридичній особі.

Також до заяви (в разі потреби) додаються: документи, що підтверджують використання та зберігання машини у відокремленому підрозділі або право власності на земельну ділянку чи на користування нею, в разі реєстрації машини за місцезнаходженням відокремлених підрозділів або земельних ділянок (у разі потреби); документ, що посвідчує уповноважену особу власника машини. При знятті машини з обліку у зв`язку з її вибракуванням огляд спеціалістом з обстеження не проводиться.

Окрім того, суд бере до уваги, що зняття з обліку тракторів, самохідних шасі, самохідних сільськогосподарських, дорожньо-будівельних і меліоративних машин, сільськогосподарської техніки, інших механізмів є адміністративною послугою у розумінні Закону України «Про адміністративні послуги» від 06.09.2012 р. №5203-VI.

Згідно з ч.ч.1, 4 ст.8 Закону України «Про адміністративні послуги» суб`єктом надання адміністративних послуг на кожну адміністративну послугу, яку він надає відповідно до закону, затверджуються інформаційна і технологічна картки, а у разі якщо суб`єктом надання є посадова особа, - органом, якому вона підпорядковується.

Інформаційна картка адміністративної послуги містить інформацію про: 1) суб`єкта надання адміністративної послуги та/або центр надання адміністративних послуг (найменування, місцезнаходження, режим роботи, телефон, адресу електронної пошти та веб-сайту); 2) перелік документів, необхідних для отримання адміністративної послуги, порядок та спосіб їх подання, а у разі потреби - інформацію про умови чи підстави отримання адміністративної послуги; 3) платність або безоплатність адміністративної послуги, розмір та порядок внесення плати (адміністративного збору) за платну адміністративну послугу; 4) строк надання адміністративної послуги; 5) результат надання адміністративної послуги; 6) можливі способи отримання відповіді (результату); 7) акти законодавства, що регулюють порядок та умови надання адміністративної послуги.

Інформаційна картка адміністративної послуги розміщується суб`єктом надання адміністративних послуг на його офіційному веб-сайті та у місці здійснення прийому суб`єктів звернень.

Наказом ГУ Держпродспоживслужби в м. Києві від 31.01.2020 р. №4-АГ, у редакції наказу від 01.09.2021 р. №52-АГ, затверджено Інформаційну картку адміністративної послуги зняття з обліку тракторів, самохідних шасі, самохідних сільськогосподарських, дорожньо-будівельних, меліоративних машин, сільськогосподарської техніки, інших механізмів (далі за текстом - Інформаційна картка адміністративної послуги).

У пункті 10 Інформаційної картки адміністративної послуги вказано наступний порядок та спосіб подання документів, необхідних для отримання адміністративної послуги: оригінали або завірені в установленому порядку копії подаються: 1. Особисто суб`єктом звернення або його законним представником до центру надання адміністративних послуг в якому здійснюється обслуговування суб`єкта звернення; 2. Поштою до центру надання адміністративних послуг, в якому здійснюється обслуговування суб`єкта звернення; 3. В електронному вигляді через особистий кабінет на сайті Офіційного веб-порталу адміністративних послуг міста Києва за посиланням: http://ac.dozvil.kiev.gov.ua/.

Пункт 13 Інформаційної картки адміністративної послуги визначає перелік підстав для відмови у наданні адміністративної послуги:

1. Якщо машина:

- не знята з обліку попереднім власником в територіальному органі Держпродспоживслужби чи іншому державному органі, за винятком випадків, передбачених законодавством;

- не має ідентифікаційного номера;

2. У разі коли документи:

- подано не в повному обсязі;

- викладено іноземною мовою без додатка засвідченого в установленому порядку перекладу на державну мову;

- копії не засвідчені в установленому порядку;

- документи оформлено з іншими порушеннями закону;

21. Якщо:

- у висновку спеціаліста зазначено, що на машині знищені або підроблені, або сфальсифіковані ідентифікаційні номери складових частин (вузлів і агрегатів);

- машини ввезені на територію України без відповідного їх митного оформлення або із сфальсифікованими документами митного оформлення про що зазначено у висновку спеціаліста;

3. В інших випадках, передбачених законом.

Згідно з п.14 Інформаційної картки адміністративної послуги, результат надання адміністративної послуги: видача реєстраційного документу та номерних знаків; відмова в реєстрації машини (або заява з внесеними мотивованими підставами про відмову).

Суд враховує, що жодна з підстав для відмови у знятті з обліку трактора, зазначених Головним управлінням Держпродспоживслужби в м. Києві, не відповідає підставам, передбаченим Інформаційною карткою адміністративної послуги.

Оцінюючи правомірність кожної з підстав для відмови у знятті з обліку трактора, викладених Головним управлінням Держпродспоживслужби в м. Києві у відповіді на адвокатський запит, суд враховує наступне.

Так, Порядком №694 та Порядком №644 не встановлено вимог до форми та способу подачі заяви про зняття з обліку тракторів, самохідних шасі, самохідних сільськогосподарських, дорожньо-будівельних і меліоративних машин, сільськогосподарської техніки, інших механізмів. Однак, з огляду на зміст Інформаційної картки адміністративної послуги, така заява може бути подана особисто, поштою чи в електронному вигляді.

Таким чином, посилання відповідача на те, що не передбачено подання заяв щодо зняття з обліку машин в електронному вигляді є необґрунтованим та суперечить змісту Інформаційної картки адміністративної послуги.

При цьому суд враховує, що в Інформаційній картці адміністративної послуги передбачена можливість подання заяви в електронному вигляді через особистий кабінет на сайті Офіційного веб-порталу адміністративних послуг міста Києва за посиланням: http://ac.dozvil.kiev.gov.ua/, натомість представником позивача заява з додатками подані в електронному вигляді на офіційну електронну адресу відповідача info@kyiv-dpss.gov.ua. Однак, відповідна заява з додатками була отримана відповідачем, а тому підлягала розгляду у встановлений спосіб.

Необґрунтованим також є посилання відповідача на те, що заява про зняття з обліку машин подається власником або уповноваженою ним особою, а не покупцем машини, оскільки відносини, які виникають з приводу придбання майна на аукціоні (із електронних торгів), врегульовані нормами Цивільного кодексу України, Законом України «Про виконавче провадження» від 02.06.2016 р. №1404-VIII, Порядку реалізації арештованого майна, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 29.09.2016 р. №2831/5, та за своєю правовою природою є договірними відносинами з купівлі-продажу із певною специфікою, визначеною законом.

З огляду на приписи частин 1, 2 статті 328 Цивільного кодексу України, право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів.

Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності чи необґрунтованість активів, які перебувають у власності, не встановлені судом.

Частиною 1 статті 61 Закону України «Про виконавче провадження» встановлено, що реалізація арештованого майна (крім майна, вилученого з цивільного обороту, обмежено оборотоздатного майна та майна, зазначеного у частині восьмій статті 56 цього Закону) здійснюється шляхом проведення електронних аукціонів або за фіксованою ціною.

Відповідно до пункту 2 розділу ІІ Порядку реалізації арештованого майна Організатор здійснює внесення до Системи інформації про арештоване майно (формування лота) за заявкою відділу державної виконавчої служби або приватного виконавця.

Отже, продаж майна на електронних аукціонах (торгах) здійснюється під час виконавчого провадження за заявкою відділу державної виконавчої служби або приватного виконавця, з метою погашення заборгованості боржника, який і є власником реалізованого майна.

Згідно з пунктами 4 - 9 розділу Х Порядку реалізації арештованого майна, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, після повного розрахунку переможця за придбане майно (у тому числі сплати винагороди за організацію та проведення електронного аукціону) на підставі протоколу про проведення електронного аукціону та платіжного документа, що підтверджує сплату додаткової винагороди за організацію та проведення електронного аукціону (у випадку, якщо майно реалізувалося за ціною, вищою стартової), виконавець протягом п`яти робочих днів складає акт про проведений електронний аукціон. Державний виконавець додатково затверджує акт про проведений електронний аукціон у начальника відділу, якому він безпосередньо підпорядкований.

Начальник відповідного відділу державної виконавчої служби має затвердити акт про проведений електронний аукціон не пізніше наступного робочого дня після його подання виконавцем.

Приватний виконавець самостійно затверджує акт про проведений електронний аукціон шляхом його підписання та скріплення печаткою приватного виконавця.

В акті про проведений електронний аукціон зазначається така інформація: ким, коли і де проводився електронний аукціон; стисла характеристика реалізованого майна; прізвище, ім`я та по батькові (за наявності) фізичної особи - переможця електронного аукціону, серія та номер документа, що посвідчує її особу, місце проживання (у разі якщо переможцем електронного аукціону є юридична особа, зазначаються її найменування, місцезнаходження та код за ЄДРПОУ); сума, внесена переможцем електронного аукціону за придбане майно; прізвище, ім`я та по батькові (за наявності) фізичної особи (найменування юридичної особи) - боржника, її місце проживання (місцезнаходження); дані про правовстановлювальні документи, що підтверджують право власності боржника на майно; номер лота реалізованого майна.

Підписаний та скріплений печаткою приватного виконавця або затверджений начальником відділу державної виконавчої служби акт виконавець видає та надсилає до особистого кабінету переможця електронного аукціону не пізніше наступного робочого дня з дня його затвердження, про що повідомляє Організатора через особистий кабінет відділу державної виконавчої служби.

Копія акта надсилається стягувачу, боржнику та через особистий кабінет відділу державної виконавчої служби (приватного виконавця) Організатору.

Не пізніше наступного робочого дня з дня видачі/надсилання акта про проведений електронний аукціон переможцю всі арешти та заборони, накладені органами державної виконавчої служби (приватними виконавцями), з такого майна знімаються виконавцем (крім арешту, накладеного на виконання рішення суду про вжиття заходів для забезпечення позову). Копії постанови виконавця про зняття арешту з реалізованого майна надсилаються не пізніше наступного робочого дня після її винесення переможцю та відповідному органу (установі) для зняття арешту.

Акт про проведений електронний аукціон є документом, що підтверджує виникнення права власності на придбане майно, у випадках, передбачених законодавством.

У випадку придбання нерухомого майна документом, що підтверджує виникнення права власності на придбане майно, є свідоцтво про придбання нерухомого майна з електронного аукціону, яке видається нотаріусом на підставі акта про проведений електронний аукціон.

У разі придбання рухомого майна акт про проведений електронний аукціон є підставою для отримання майна у зберігача. Зазначений акт підтверджує виникнення права власності у особи, що придбала рухоме майно.

Зважаючи на те, що акт про проведений електронний аукціон є документом, що підтверджує виникнення права власності на придбане майно, то з 07.10.2022 р. власником трактора колісного CASE ІН 7220, 1996 року випуску, заводський номер НОМЕР_1 , реєстраційний номер НОМЕР_2 є ОСОБА_1 , а не ТОВ «Агро Соул», як вказує відповідач.

Стосовно того, що станом на 27.03.2023 р. за даними Державного реєстру обтяжень рухомого майна трактор колісний CASE ІН 7220, 1996 року випуску, заводський номер НОМЕР_1 (реєстраційний номер НОМЕР_2 ) знаходиться в обтяжені, суд зазначає наступне.

Пунктом 21 Порядку №694 передбачено, що забороняється знімати з обліку машину, що перебуває у податковій заставі, заставі, під арештом або є предметом іншого обтяження, без письмової згоди всіх виявлених обтяжувачів.

Відповідно до п.6.7 розділу VI Порядку №644 забороняється знімати з обліку машину, щодо якої в установленому порядку повідомлено про накладення арешту або заборону зняття її з обліку.

Згідно з ч.ч.1 - 3 ст.41 Закону України «Про забезпечення вимог кредиторів та реєстрацію обтяжень» від 18.11.2003 р. №1255-IV публічне обтяження припиняється на підставі рішення уповноваженого органу (особи) з дня набрання ним законної сили. Публічне обтяження також припиняється внаслідок реалізації прав, що випливають із змісту публічного обтяження.

Відомості про припинення публічного обтяження підлягають реєстрації протягом п`яти днів із дня його припинення. Обов`язок щодо здійснення реєстрації відомостей про припинення публічного обтяження покладається на уповноважений орган або на уповноважену ним особу.

Уповноважений орган несе відповідальність у встановленому законом порядку за порушення обов`язку щодо реєстрації відомостей про припинення публічного обтяження.

Частиною 5 статті 43 Закону України «Про забезпечення вимог кредиторів та реєстрацію обтяжень» передбачено, що відомості про припинення обтяження реєструються держателем або реєстратором Державного реєстру на підставі рішення суду або заяви обтяжувача, в якій зазначаються реєстраційний номер запису, найменування боржника, ідентифікаційний код боржника в Єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України чи індивідуальний ідентифікаційний номер боржника в Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків та інших обов`язкових платежів та інформація про припинення обтяження. Записи щодо обтяжень, які втратили свою чинність, підлягають вилученню з Державного реєстру через шість місяців після реєстрації відомостей про припинення обтяження.

Постановою старшого державного виконавця відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Житомирській області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) Сладь Т.П. від 13.01.2023 р. у ЗВП №68132077 знято арешт з майна - транспортних засобів, зокрема трактора колісного CASE ІН 7220, 1996 року випуску, заводський номер НОМЕР_1 (а.с.21).

Однак, беручи до уваги, що арешт з майна знято 13.01.2023 р., натомість дані Державного реєстру обтяжень рухомого майна враховані станом на 27.03.2023 р., тобто до спливу шість місяців після реєстрації відомостей про припинення обтяження, то відомості про обтяження наявні у відповідному Реєстрі.

Також однією з підстав для відмови у знятті з обліку трактора колісного відповідачем зазначено, що заява про зняття з обліку не відповідає формі, затвердженій наказом Міністерства аграрної політики України від 16.07.2009 р. №504, однак таке твердження не відповідає дійсності, оскільки подана представником позивача заява від 22.03.2023 р. (а.с.23) відповідає формі заяви, затвердженій наказом Міністерства аграрної політики України від 16.07.2009 р. №504, у редакції наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 13.06.2012 р. №347, позаяк містить усі передбачені реквізити. Відсутність у поданій представником позивача заяві полів для проставлення службових відміток жодним чином не свідчить по невідповідність такої заяви установленій формі та не унеможливлює відображення необхідних службових відміток.

Суд враховує, що результатом публічно-владної діяльності суб`єкта владних повноважень є вчинення дій, бездіяльності чи прийняття рішень. Оскільки матеріали справи не містять доказів, що за результатом розгляду заяви представника позивача про знятті з обліку трактора колісного CASE IH 7220, 1996 року випуску, заводський номер НОМЕР_1 (реєстраційний номер НОМЕР_2 ), Головним управлінням Держпродспоживслужби в м. Києві прийнято рішення, то відмова у знятті з обліку зазначеного трактора є діями відповідача.

На підставі викладеного, суд дійшов висновку, що відповідачем безпідставно та необґрунтовано відмовлено у знятті з обліку трактора колісного CASE IH 7220, 1996 року випуску, заводський номер НОМЕР_1 (реєстраційний номер НОМЕР_2 ), а тому позовні вимоги підлягають задоволенню повністю.

Згідно з ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При зверненні до суду позивачем понесені судові витрати зі сплати судового збору в сумі 1 073,00 грн (а.с.30), а тому суд стягує на користь ОСОБА_1 документально підтверджені судові витрати (судовий збір) в розмірі 1 073,00 грн за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держпродспоживслужби в м. Києві.

Керуючись ст.ст.132, 139, 242-246, 255, 293, 295-297 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов задовольнити повністю.

2. Визнати протиправними дії Головного управління Держпродспоживслужби в м. Києві щодо відмови у знятті з обліку трактора колісного CASE IH 7220, 1996 року випуску, заводський номер НОМЕР_1 (реєстраційний номер НОМЕР_2 ).

3. Зобов`язати Головне управління Держпродспоживслужби в м. Києві зняти з обліку трактор колісний CASE IH 7220, 1996 року випуску, заводський номер НОМЕР_1 (реєстраційний номер НОМЕР_2 ).

Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ) понесені ним судові витрати (судовий збір) у розмірі 1 073,00 грн (одна тисяча сімдесят три грн 00 коп.) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держпродспоживслужби в м. Києві (код ЄДРПОУ 40414833, м. Київ, вул. Волинська, 12).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.

Дата складання повного рішення суду - 11 жовтня 2023 року.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду Г.М. МОМОНТ

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.10.2023
Оприлюднено16.10.2023
Номер документу114092561
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них

Судовий реєстр по справі —340/1971/23

Ухвала від 14.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Ухвала від 04.01.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Ухвала від 27.11.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 09.11.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 07.11.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Рішення від 11.10.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. МОМОНТ

Ухвала від 24.04.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. МОМОНТ

Ухвала від 19.04.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. МОМОНТ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні