Рішення
від 02.10.2023 по справі 914/1340/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02.10.2023 Справа № 914/1340/23

За позовом: Львівського міського комунального підприємства Львівводоканал, м. Львів,

до відповідача: Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Скрипника 3, м. Львів,

про встановлення постійного безоплатного сервітуту, зобов`язання ОСББ «Скрипника 3» усунути перешкоди в користуванні нежитловим підвальним приміщенням для встановлення та обслуговування вузла обліку питної води

Суддя Манюк П.Т.

За участю секретаря Лазаренко С.В.

Представники:

від позивача: Локатир Юрій Васильович - представник;

від відповідача: Пилипів Галина Яківна представник.

Львівське міське комунальне підприємство Львівводоканал звернулося в Господарський суд Львівської області з позовом до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Скрипника 3 про встановлення постійного безоплатного сервітуту.

Ухвалою суду від 01.05.2023 відкрито провадження у справі № 914/1340/23 за правилами загального позовного провадження та призначено судове засідання на 29.05.2023. Ухвалою суду від 29.05.2023 підготовче засідання відкладено на 19.06.2023. Ухвалою суду від 19.06.2023 в підготовчому засіданні оголошено перерву до 07.08.2023. Ухвалою суду від 07.08.2023 суд задоволив клопотання позивача про зміну позовних вимог шляхом їх доповнення, а відтак позовними є вимоги позивача про встановлення постійного безоплатного сервітуту, зобов`язання ОСББ Скрипника 3 усунути перешкоди в користуванні нежитловим підвальним приміщенням для встановлення та обслуговування вузла обліку питної води та відклав підготовче засідання на 21.08.2023. Ухвалою суду від 21.08.2023 закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті в судовому засіданні на 18.09.2023. Ухвалою суду від 18.09.2023 в судовому засіданні оголошено перерву до 02.10.2023.

В судове засідання, 02.10.2023, представник позивача з`явився, позовні вимоги підтримав, просив їх задоволити з підстав викладених у позовній заяві, заяві про зміну позовних вимог та у відповіді на відзив.

Представник відповідача в судове засідання, 02.10.2023, з`явився, позовні вимоги заперечив з підстав викладених у відзиві на позовну заяву та у письмових запереченнях.

Враховуючи те, що зібраних в матеріалах справи доказів достатньо для з`ясування обставин справи і прийняття судового рішення, в судовому засіданні 02.10.2023 справу розглянуто по суті, проголошено вступну та резолютивну частини судового рішення у справі.

Позиція позивача.

Львівське міське комунальне підприємство Львівводоканал (надалі позивач) звернулося в Господарський суд Львівської області з позовом до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Скрипника 3 (надалі відповідач) про встановлення постійного безоплатного сервітуту та зобов`язання ОСББ Скрипника 3 усунути перешкоди в користуванні нежитловим підвальним приміщенням для встановлення та обслуговування вузла обліку питної води (з урахуванням заяви позивача про зміну позовних вимог).

В обґрунтування позовних вимог, позивач посилається на те, що на виконання вимог Закону України Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання і Порядку оснащення будівель вузлами комерційного обліку та обладнанням інженерних систем для забезпечення такого обліку, та з метою здійснення оснащення багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 вузлами комерційного обліку, позивачем був виготовлений робочий проект встановлення приладів обліку води на вводах у багатоповерхові житлові будинки м. Львова.

16 лютого 2023 року представники позивача прибули для встановлення вузла комерційного обліку води в підвальному приміщенні будинку за адресою: АДРЕСА_2 . Однак, відповідач (співвласники будинку) не допустили позивача до приміщення, про що складено Акт про недопущення до будівлі (підвального приміщення житлового будинку) та відмову від встановлення вузла комерційного з постачання питної води. Співвласники будинку підписувати даний акт відмовилися.

Такі обставини, на думку позивача, свідчать про порушення його прав та охоронюваних законом інтересів і є підставою для їх захисту у судовому порядку, у зв`язку з чим позивач звернувся до суду з цим позовом.

Позиція відповідача.

Заперечуючи позовні вимоги представник відповідача посилається на те, що мешканці будинку на загальних зборах відмовилися щодо встановлення їм загальнобудинкового комерційного лічильника.

Оснащення вузлами комерційного обліку будівель, що на день набрання чинності Законом України Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання були приєднані до зовнішніх інженерних мереж і не були оснащені такими вузлами обліку або на день набрання чинності цим Законом вийшли з ладу, зобов`язаний здійснити оператор зовнішніх інженерних мереж протягом 24 місяців з дня припинення або скасування воєнного стану в Україні. Також оснащення вузлами комерційного обліку будинків не можливо в зв`язку з відсутністю мешканців, які виїхали за кордон і не користуються ні гарячою, ні холодною водою.

Розглянувши матеріали справи, оцінивши докази по справі у їх сукупності, суд прийшов до висновків про те, що позовні вимоги підлягають до задоволення виходячи з таких мотивів.

Статтею 11 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) встановлено, що цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.

Відповідно до Правил користування системами комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України від 27.06.2008 № 190, ЛМКП Львівводоканал, як виконавець послуги з централізованого водопостачання/централізованого водовідведення обслуговує вуличні, квартальні та дворові мережі водопостачання та водовідведення, споруди і обладнання, а також технологічні прилади й пристрої на них які перебувають у нього на балансі або на які є відповідний договір на обслуговування зі споживачем

Згідно зі статтею 23 Закону України Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення підприємства питного водопостачання та централізованого водовідведення мають право, зокрема, здійснювати контроль за технічним станом інженерного обладнання будинків та споруд, забезпечувати встановлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку питної води відповідно до Закону України Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання.

Відповідно до п. 4 Порядку інформування оператором інженерних мереж власників (співвласників) будівлі про намір встановлення вузла комерційного обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.06.2018 № 444, повідомлення доводиться до відома власників (співвласників) будівлі шляхом розміщення на офіційному веб-сайті оператора зовнішніх інженерних мереж, а у разі відсутності такого веб-сайту - на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування; у загальнодоступному місці на інформаційних стендах у під`їздах будівлі.

На виконання вищезазначеного Порядку позивачем були здійснені наступні кроки:

-на сайті ЛМКП Львівводоканал розміщено повідомлення про намір встановлення вузла комерційного обліку в будинку відповідача;

-на дошці оголошень будинку відповідача розміщено повідомлення про намір встановити вузол комерційного обліку;

-мешканцям будинку АДРЕСА_3 , в їхніх рахунках - повідомленнях про оплату послуг водопостачання і водовідведення вказано інформацією про намір ЛМКП Львівводоканал встановити вузол комерційного обліку в їхньому будинку.

Відповідно до п. 2 Розділу ІV Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання в редакції станом на час набрання чинності даним законом, оснащення вузлами комерційного обліку будівель, що на день набрання чинності цим Законом були приєднані до зовнішніх інженерних мереж і не були оснащені такими вузлами обліку, або якщо такі вузли обліку на день набрання чинності цим Законом вийшли з ладу, зобов`язаний здійснити оператор зовнішніх інженерних мереж у строк: теплової енергії - протягом року з дня набрання чинності цим Законом; гарячої та питної води для нежитлових будівель - протягом одного року, а для житлових будівель - протягом двох років з дня набрання чинності цим Законом.

Процедуру оснащення будівель вузлами комерційного обліку затверджено наказом Мінрегіону від 09.08.2018 № 206 Про затвердження Порядку оснащення будівель вузлами комерційного обліку та обладнаннями інженерних систем для забезпечення такого обліку.

Відповідно до пункту 13 цього Порядку, вузлами комерційного обліку обладнуються усі вводи зовнішніх інженерних мереж у житлових та нежитлових будівлях. Вузол комерційного обліку встановлюється на стороні споживача на межі майнової належності у точці приєднання (вводу) до зовнішніх інженерних мереж відповідних внутрішньобудинкових інженерних систем будівлі, а в разі неможливості встановлення - в іншому місці якомога ближче до точки приєднання.

Для споживача комунальних послуг, якому послуга з постачання теплової енергії та/або гарячої води постачається зовнішніми інженерними мережами для групи нежитлових будівель та/або споруд, що є єдиним майновим комплексом, зовнішніми інженерними мережами, що належать споживачу, вузол комерційного обліку встановлюється на межі майнової належності на стороні споживача в кожній точці приєднання (вводу) до зовнішніх інженерних мереж. У разі неможливості встановлення вузла комерційного обліку на межі майнової належності вузол комерційного обліку встановлюється за домовленістю сторін в іншому місці якомога ближче до межі майнової належності.

Вузол комерційного обліку встановлюється в окремому приміщенні, що відповідає вимогам, установленим пунктом 15 цього Порядку, державним будівельним нормам і правилам, вимогам експлуатації засобу вимірювальної техніки, визначеним у супровідній документації до нього (за наявності), а вузол комерційного обліку теплової енергії - в приміщенні індивідуального теплового пункту.

В матеріалах справи наявний акт від 16.02.2023 про відмову у доступі до нежитлових приміщень житлового будинку для оснащення будинку вузлом комерційного обліку, з якого вбачається, що працівники позивача прибули за адресою: АДРЕСА_2 для проведення робіт по оснащенню цього будинку вузлом комерційного обліку. Однак, вищезазначені працівники не були допущені до приміщення мешканцями будинку АДРЕСА_2 . Вказаний акт підписаний представниками позивача, мешканці будинку від підпису відмовилися.

Згідно абз. 4 ч. 3 ст. 3 Закону України Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання у разі якщо власник (співвласники) будівлі не дає згоди або створює перешкоди встановленню вузла комерційного обліку в місцях вводу зовнішніх інженерних мереж у будівлю, оператор зовнішніх інженерних мереж, до яких приєднана (приєднується) будівля, може вимагати встановлення судом сервітуту щодо частини будівлі, в/на якій обладнується вузол комерційного обліку, для встановлення та обслуговування такого вузла обліку.

Пунктом 2 ч. 1 ст. 395 ЦК України визначено, що речовими правами на чуже майно є право користування (сервітут).

Відповідно до ч. 1 ст. 401 ЦК України, право користування чужим майном (сервітут) може бути встановлене щодо земельної ділянки, інших природних ресурсів (земельний сервітут) або іншого нерухомого майна для задоволення потреб інших осіб, які не можуть бути задоволені іншим способом.

Частиною 1 ст. 402 ЦК України унормовано, що сервітут може бути встановлений договором, законом, заповітом або рішенням суду.

У разі недосягнення домовленості про встановлення сервітуту та про його умови, спір вирішується судом за позовом особи, яка вимагає встановлення сервітуту (ч. 3 ст. 402 ЦК України).

Згідно ч. ч. 1, 2, 5 ст. 403 ЦК України сервітут визначає обсяг прав щодо користування особою чужим майном. Сервітут може бути встановлений на певний строк або без визначення строку. Сервітут не позбавляє власника майна, щодо якого він встановлений, права володіння, користування та розпоряджання цим майном.

За змістом ч. ч. 1, 3 ст. 404 ЦК України право користування чужою земельною ділянкою або іншим нерухомим майном полягає у можливості проходу, проїзду через чужу земельну ділянку, прокладання та експлуатації ліній електропередачі, зв`язку і трубопроводів, забезпечення водопостачання, меліорації тощо. Право користування чужим майном може бути встановлено щодо іншого нерухомого майна (будівлі, споруди тощо).

Аналіз норм чинного законодавства свідчить, що метою сервітуту є задоволення потреб зацікавленої особи для ефективного використання належного їй майна; умовою встановлення сервітуту є неможливість задовольнити такі потреби в інший спосіб.

Речове право у вигляді сервітуту дає змогу власникові повною мірою реалізувати надані йому правомочності щодо належного цій особі майна і забезпечити його ефективне використання, а також передбачає право на задоволення немайнових інтересів інших осіб, речове право яких на чужу річ не пов`язано зі здійсненням майнових прав.

Отже, однією з основних ознак сервітуту, який має бути встановлено за рішенням суду, є неможливість задоволення інтересів особи у будь-який інший спосіб у ситуації, коли власник і потенційний сервітуарій не можуть досягти згоди щодо встановлення сервітуту або способу його здійснення, плати тощо. Умовою встановлення сервітуту у такий спосіб є те, що позивач має довести у суді, що нормальне функціонування його господарства чи задоволення його інтересів при використанні свого майна неможливе без встановлення сервітуту.

Судом з`ясовано, що встановлення зазначеного сервітуту не нанесе збитків відповідачу і не є обтяжливим для нього, а задоволення вимог позивача, що спрямовані на виконання приписів Закону України Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання, за наявності заперечень відповідача, є неможливим в інший спосіб. Крім цього, встановлення судом сервітуту щодо частини будівлі, в якій обладнується вузол комерційного обліку, передбачене приписами вказаного Закону.

Щодо посилань відповідача на п. 2 прикінцевих та перехідних положень Закону України Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання суд зазначає, що вказані положення стосуються тільки оператора зовнішніх інженерних мереж, якому законодавцем в період дії воєнного стану не заборонено встановлювати вузли комерційного обліку, а продовжено термін облаштування будинків вузлами комерційного обліку на 24 місяці у зв`язку з воєнним станом, без накладення штрафних санкцій.

Разом з тим, відповідач заперечуючи проти встановлення вузла комерційного обліку, посилається на протокол загальних зборів ОСББ Скрипника 3 та покликаючись на те, що усі квартири в будинку обладнано засобами обліку.

Щодо вказаних заперечень, суд зазначає таке.

Метою Закону України Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання, що набрав чинності 2 серпня 2017 року, є приведення ринку надання житлово-комунальних послуг в Україні у цивілізований стан, сприяння енергозбереженню, а відтак - і енергетичній незалежності нашої держави. Цей закон передбачає два види вузлів обліку теплової енергії, холодної і гарячої води: вузол комерційного обліку (загальнобудинковий) і вузли розподільного обліку (квартирні).

Вузол комерційного обліку слугує для вимірювання обсягу всієї теплової енергії/ води, спожитої у будівлі. Тобто, саме за показаннями його приладів обліку визначатиметься, скільки всього теплової енергії чи води спожили всі споживачі в будівлі. Цей обсяг необхідно розподілити між споживачами в будинку - тобто, визначити, хто скільки послуг спожив і скільки повинен за них заплатити. Саме для цього і використовуватимуться квартирні лічильники. Точність вимірювання квартирного лічильника води зазвичай нижча, ніж у будинкового. Тому закон передбачає такий базовий принцип розподілу: обсяг, визначений за допомогою загальнобудинкового вузла, буде розподілятися між споживачами пропорційно до показань квартирних лічильників. Закон містить докладніші вказівки щодо розподілу показань вузла комерційного обліку для різних ситуацій, які можуть мати місце на практиці, враховуючи витрати води на загальнобудинкові потреби, випадки несанкціонованого втручання в систему тощо. Завдяки такому підходу знімається проблема різниці в показаннях (різниця між сумою показань квартирних лічильників і показаннями будинкового унаслідок різного класу точності), а також проблема втрат внаслідок витоків води з внутрішньобудинкових мереж через їх незадовільний стан (утримання внутрішньобудинкових мереж є відповідальністю співвласників багатоквартирного будинку).

Виходячи із приписів статті 391 ЦК України, що власник чи особа якій належать права на майна на іншому речовому праві, має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпорядження своїм майном.

Позивачем до матеріалів справи додано докази, які свідчать що 16 лютого 2023 року представники позивача прибули для встановлення вузла комерційного обліку води в підвальному приміщенні будинку за адресою: АДРЕСА_2 . Однак, відповідач (співвласники будинку) не допустили працівників позивача до приміщення, про що складено Акт про недопущення до будівлі (підвального приміщення житлового будинку) та відмову від встановлення вузла комерційного з постачання питної води.

Згідно ст. 13 Господарського процесуального кодексу України, судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Відповідно до ч.1 ст. 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Відповідно до ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Згідно ст. 79 Господарського процесуального кодексу України, наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

За встановлених обставин, суд дійшов до висновку про обгрунтованість позовних вимог позивача у даній справі про встановлення постійного безоплатного сервітуту та зважаючи на перешкоди відповідача - зобов`язати останнього усунути перешкоди в користуванні нежитловим підвальним приміщенням будинку АДРЕСА_2 , шляхом надання доступу до підвального приміщення будинку, в якому обладнується вузол комерційного обліку питної води для встановлення та обслуговування такого вузла Львівським міським комунальним підприємством Львівводоканал, що підлягають до задоволення у повному обсязі.

Відшкодування витрат, пов`язаних зі сплатою судового збору, відповідно до ст. 129 ГПК України, покладається на відповідача.

Керуючись ст. ст. 2, 13, 74, 76, 77, 78, 79, 86, 124, 129, 236-241, 327 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

вирішив:

1. Позовні вимоги задовольнити повністю.

2. Встановити Львівському міському комунальному підприємству Львівводоканал (79017, м. Львів, вул. Зелена, 64, код ЄДРПОУ 03348471) постійний безоплатний сервітут щодо нежитлового підвального приміщення в будинку АДРЕСА_2 , для оснащення будівлі вузлом комерційного обліку питної води та обслуговування такого вузла обліку.

3. Зобов`язати Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Скрипника 3 (79049, м. Львів, вул. М. Гориня, 3, код ЄДРПОУ 40746373) усунути перешкоди в користуванні нежитловим підвальним приміщенням будинку АДРЕСА_2 , шляхом надання доступу до підвального приміщення будинку, в якому обладнується вузол комерційного обліку питної води для встановлення та обслуговування такого вузла Львівським міським комунальним підприємством Львівводоканал (79017, м. Львів, вул. Зелена, 64, код ЄДРПОУ 03348471).

4. Стягнути з Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Скрипника 3 (79049, м. Львів, вул. М. Гориня, 3, код ЄДРПОУ 40746373) на користь Львівського міського комунального підприємства Львівводоканал (79017, м.Львів, вул. Зелена, 64, код ЄДРПОУ 03348471) 5 368, 00 грн судового збору.

5. Накази видати після набрання судовим рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили в порядку та строки, визначені статтею 241 ГПК України, та може бути оскаржено до Західного апеляційного господарського суду в порядку та строки, визначені статтями 256, 257 ГПК України.

Веб-адреса Єдиного державного реєстру судових рішень, розміщена на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет: http://reyestr.court.gov.ua/.

Повне рішення складено 12 жовтня 2023 року.

Суддя Манюк П.Т.

Дата ухвалення рішення02.10.2023
Оприлюднено13.10.2023
Номер документу114113929
СудочинствоГосподарське
Сутьвстановлення постійного безоплатного сервітуту, зобов`язання ОСББ «Скрипника 3» усунути перешкоди в користуванні нежитловим підвальним приміщенням для встановлення та обслуговування вузла обліку питної води

Судовий реєстр по справі —914/1340/23

Постанова від 28.02.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Плотніцький Борис Дмитрович

Ухвала від 26.02.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Плотніцький Борис Дмитрович

Ухвала від 22.01.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Плотніцький Борис Дмитрович

Ухвала від 21.12.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Плотніцький Борис Дмитрович

Рішення від 02.10.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Манюк П.Т.

Ухвала від 21.08.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Манюк П.Т.

Ухвала від 07.08.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Манюк П.Т.

Ухвала від 29.05.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Манюк П.Т.

Ухвала від 01.05.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Манюк П.Т.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні