Рішення
від 12.10.2023 по справі 360/811/23
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

12 жовтня 2023 рокум. ДніпроСправа № 360/811/23

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Качанок О.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справу за позовом ОСОБА_1 до Новоайдарської селищної ради, Новоайдарської селищної військової адміністрації Щастинського району Луганської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

До Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 (далі позивач, ОСОБА_1 ) до Новоайдарської селищної ради (далі відповідач 1), Новоайдарської селищної військової адміністрації Щастинського району Луганської області (далі відповідач 2), в якому позивач з урахуванням уточненого позову просить:

- визнати протиправною бездіяльність Новоайдарської селищної ради з не оприлюднення на офіційному сайті публічної інформації про діяльність постійних комісій ради, а саме: висновків і рекомендацій постійних комісій, протоколи їх засідань та питання винесені на розгляд в період з 2016 року по 2022 рік включно, інформації про склад і керівництво постійних комісій ради, які проводили засідання в період з 2016 року по 2022 рік включно, інформації про порядок денний засідань постійних комісій ради в період з 2016 року по 2022 рік включно, інформації про графік, час та дату засідань постійних комісій ради в період з 2016 року по 2022 рік включно;

- зобов`язати Новоайдарську селищну раду оприлюднити на офіційному сайті публічну інформацію про діяльність постійних комісій ради: висновки і рекомендації постійних комісій, протоколи їх засідань та питання винесені на розгляд у період з 2016 року по 2022 рік включно, інформацію про склад і керівництво постійних комісій ради, які проводили засідання в період з 2016 року по 2022 рік включно, інформацію про порядок денний засідань постійних комісії ради в період з 2016 року по 2022 рік включно, інформацію про графік, час та дату засідань постійних комісій ради в період з 2016 року по 2022 рік включно.

Позовну заяву обґрунтовано тим, що ОСОБА_1 є керівником Громадської організації «Луганська обласна екологічна організація «Лілія», яка є засновником газети «Східна брама ХХІ». Позивач працює позаштатним журналістом газети «Східна брама ХХІ».

22.07.2023 ОСОБА_1 , з метою підготовки журналістського матеріалу згідно з редакційним завданням для газети «Східна брама ХХІ», звернувся до офіційного сайту https://novoaydarska.gromada.org.ua Новоайдарської селищної ради.

Проте, на офіційному сайті відповідача не оприлюднена публічна інформація про діяльність постійних комісій Новоайдарської селищної ради, а саме: відсутні висновки і рекомендації постійних комісій, протоколи їх засідань та питання винесені на розгляд, інформація про склад і керівництво постійних комісій ради, які проводили засідання, інформація про порядок денний засідань постійних комісій ради, інформація про графік, час та дату засідань постійних комісій ради в період з 2016 по 2022 роки.

Позивач вважає, що Новоайдарська селищна рада своєю протиправною бездіяльністю порушила його право на можливість вільного одержання, використання, поширення інформації, необхідної для реалізації його прав, свобод і законних інтересів.

Вказані обставини стали підставою для звернення позивача до суду.

04.09.2023 від Новоайдарської селищної військової адміністрації Щастинського району Луганської області надійшов відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що у 2020 році було призначено відповідальну особу за публікацію інформації на сайті ради. На даний час відповідальна особа відсутня та військова адміністрація не має можливості з`ясувати причини відсутності інформації на сайті та відновити документи на ньому через окупацію території.

При евакуації не вдалось вивезти на підконтрольну Україні територію жодних документів та архівів щодо діяльності Новоайдарської селищної ради.

Також відповідачем вказано, що на офіційному сайті Новоайдарської селищної ради опубліковано ряд документів, що спростовують доводи позивача, а саме:

- рішення № 2/3 «Про затвердження персонального складу постійних комісій та Положення про постійні комісії Новоайдарської селищної ради» (https://novoaydarska.gromada.org.ua/docs/565998/);

- рішення № 16/13 «Про створення комісії ТЕБ та НС Новоайдарської селищної ради та затвердження Положення про комісію з питань ТЕБ та НС» (https://novoaydarska.gromada.org.ua/docs/813349/);

- внесення змін до складів комісій (https://novoaydarska.gromada.org.ua/docs/1185452/);

- рішення № 27/13 «Про затвердження Положення про адміністративну комісію при виконавчому комітеті Новоайдарської селищної ради» (https://novoaydarska.gromada.org.ua/docs/625562/).

Ухвалою суду від 31.07.2023 позовну заяву залишено без руху.

Ухвалою суду від 14.08.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, вирішено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-76, 90 Кодексу адміністративного судочинства України, суд встановив такі обставини справи.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 , що підтверджується паспортом громадянина України, карткою платника податків.

Відповідно до інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Новоайдарська селищна рада, ідентифікаційний код: 04335571, місцезнаходження: вул. Дружби, буд. 1, смт. Новоайдар, Щастинський район, Луганська область, 93500, є органом місцевого самоврядування, у процесі припинення юридичної особи не перебуває.

Новоайдарська селищна рада та Новоайдарська селищна військова адміністрація Щастинського району Луганської області мають спільний офіційний веб-сайт https://novoaydarska.gromada.org.ua/, який розміщений в домені GOV.UA.

Дослідженням вказаного офіційного веб-сайту (в межах заявлених позовних вимог) судом встановлено, що відповідачами не оприлюднено інформацію про діяльність постійних комісій Новоайдарської селищної ради за спірний період з 2016 року по 2022 рік включно, а саме на сайті відсутні висновки і рекомендації постійних комісій та протоколи їх засідань за вказаний період.

Щодо інформації про персональний склад і керівництво постійних комісії, з дослідження вищевказаного веб-сайту встановлено, що на сайті оприлюднено рішення другої позачергової сесії Новоайдарської селищної ради восьмого скликання від 14.12.2020 № 2/3 «Про затвердження персонального складу постійних комісій та Положення про постійні комісії Новоайдарської селищної ради» за посиланням https://novoaydarska.gromada.org.ua/docs/565998/, в якому наявна уся необхідна інформація про персональний склад комісій (голів та членів відповідної комісії), створених та затверджених цим рішенням.

Також, на сайті оприлюднено рішення шістнадцятої позачергової сесії Новоайдарської селищної ради восьмого скликання від 23.06.2021 № 16/13 «Про створення комісії ТЕБ та НС Новоайдарської селищної ради та затвердження Положення про комісію з питань ТЕБ та НС» за посиланням https://novoaydarska.gromada.org.ua/docs/813349/.

Позивач, вважаючи, що відповідачем 1 порушено його права, які полягають у не оприлюдненні на його офіційному сайті публічної інформації щодо діяльності постійних комісій, їх складу та керівництва, інформації про порядок денний, графік, час та дату засідань комісій, звернувся до суду з цим позовом.

Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовані вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з такого.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 34 Конституції України передбачено, що кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб - на свій вибір.

У Законі України від 02 жовтня 1992 року № 2657-XII «Про інформацію» (далі - Закон № 2657-XII) закріплено право кожного на інформацію, що передбачає можливість вільного одержання, використання, поширення, зберігання та захисту інформації, необхідної для реалізації своїх прав, свобод і законних інтересів (частина 1 статті 5 цього Закону).

Реалізація права на інформацію не повинна порушувати громадські, політичні, економічні, соціальні, духовні, екологічні та інші права, свободи і законні інтереси інших громадян, права та інтереси юридичних осіб (стаття 5 Закону № 2657-XII).

Відповідно до статті 20 Закону № 2657-XII за порядком доступу інформація поділяється на відкриту інформацію та інформацію з обмеженим доступом.

Будь-яка інформація є відкритою, крім тієї, що віднесена законом до інформації з обмеженим доступом.

Закон України «Про доступ до публічної інформації» від 13.01.2011 № 2939-VI (далі - Закон № 2939-VІ) визначає порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом, та інформації, що становить суспільний інтерес.

Відповідно до статті 1 Закону № 2939-VI публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб`єктами владних повноважень своїх обов`язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом.

У відповідності до частини 1 статті 2 Закону України «Про доступ до публічної інформації» метою цього Закону є забезпечення прозорості та відкритості суб`єктів владних повноважень і створення механізмів реалізації права кожного на доступ до публічної інформації.

Статтею 3 вищевказаного Закону визначене право на доступ до публічної інформації, яке гарантується: обов`язком розпорядників інформації надавати та оприлюднювати інформацію, крім випадків, передбачених законом; визначенням розпорядником інформації спеціальних структурних підрозділів або посадових осіб, які організовують у встановленому порядку доступ до публічної інформації, якою він володіє; максимальним спрощенням процедури подання запиту та отримання інформації; доступом до засідань колегіальних суб`єктів владних повноважень, крім випадків, передбачених законодавством; здійсненням парламентського, громадського та державного контролю за дотриманням прав на доступ до публічної інформації; юридичною відповідальністю за порушення законодавства про доступ до публічної інформації.

Доступ до публічної інформації відповідно до цього Закону здійснюється на принципах: прозорості та відкритості діяльності суб`єктів владних повноважень; вільного отримання, поширення та будь-якого іншого використання інформації, що була надана або оприлюднена відповідно до цього Закону, крім обмежень, встановлених законом; рівноправності, незалежно від ознак раси, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, мовних або інших ознак (стаття 4 Закону № 2939-VI).

Частиною першою статті 5 Закону № 2939-VI передбачено, що доступ до інформації забезпечується, зокрема, шляхом систематичного та оперативного оприлюднення інформації на офіційних веб-сайтах в мережі Інтернет.

Пунктом першим частини першої статті 13 вищенаведеного Закону передбачено, що розпорядниками інформації для цілей цього Закону визнаються: суб`єкти владних повноважень - органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб`єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов`язковими для виконання.

За приписами частини першої статті 14 Закону № 2939-VI розпорядники інформації зобов`язані: оприлюднювати інформацію, передбачену цим та іншими законами; систематично вести облік документів, що знаходяться в їхньому володінні; вести облік запитів на інформацію; визначати спеціальні місця для роботи запитувачів з документами чи їх копіями, а також надавати право запитувачам робити виписки з них, фотографувати, копіювати, сканувати їх, записувати на будь-які носії інформації тощо; мати спеціальні структурні підрозділи або призначати відповідальних осіб для забезпечення доступу запитувачів до інформації та оприлюднення інформації; надавати та оприлюднювати достовірну, точну та повну інформацію, а також у разі потреби перевіряти правильність та об`єктивність наданої інформації і оновлювати оприлюднену інформацію.

Оскарження рішень, дій чи бездіяльності розпорядників інформації до суду здійснюється відповідно до Кодексу адміністративного судочинства України (частина 3 статті 23 вказаного Закону).

Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування відповідно до Конституції України визначає Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» 21 травня 1997 року № 280/97-ВР (далі - Закон № 280/97-ВР).

Згідно з статтею 2 Закону № 280/97-ВР місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Частиною третьою статті 24 Закону № 280/97-ВР визначено, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Відповідно до частини 1 статті 45 Закону № 280/97-ВР сільська, селищна, міська, районна в місті (у разі її створення), районна, обласна рада складається з депутатів, які обираються жителями відповідного села, селища, міста, району в місті, району, області на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.

Частиною 1 статті 46 Закону № 280/97-ВР визначено, що сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.

Преамбулою Регламенту Новоайдарської селищної ради 8 скликання, затвердженого рішенням Новоайдарської селищної ради від 16.12.2020 № 2/2 (далі Регламент) розміщеному на офіційному сайті Новоайдарської селищної ради за посиланням https://novoaydarska.gromada.org.ua/docs/565995/, визначено, що Регламент Новоайдарської селищної ради встановлює порядок скликання і проведення сесії ради, формування виконавчих органів ради, порядок прийняття рішень та звітів, порядок здійснення контрольної діяльності, прийняття рішень, процедуру діяльності депутатів, посадових осіб та органів ради. Регламент ради є обов`язковим для виконання всіма депутатами, селищним головою та іншими посадовими особами місцевого самоврядування.

Згідно з пунктом 2 статті 2 Регламенту гласність роботи селищної ради забезпечується шляхом відкритості пленарних засідань ради, розповсюдження інформації про її діяльність на офіційному веб-сайті селищної ради та у інший, визначений селищною радою спосіб. Пленарні засідання ради можуть проводитись в закритому режимі відповідно до порядку, визначеного законом.

Пунктом 1 статті 9 Регламенту визначено, що повноваження постійних комісій ради, порядок їх створення і діяльності, структура і їх взаємодія з органами виконавчої влади ради визначається Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», Положенням про постійні комісії та цим Регламентом.

Відповідно до пунктів 8 та 9 статті 9 Регламенту постійні комісії попередньо розглядають проєкти програм соціально-економічного і культурного розвитку, селищного бюджету, звіти про виконання програм і бюджету, вивчають і готують питання про стан та розвиток відповідних галузей господарського і соціально-культурного будівництва, інші питання, які вносяться на розгляд ради, розробляють проєкти рішень ради та готують питання про висновки з цих питань, виступають на сесіях ради з доповідями і співдоповідями.

За результатами вивчення і розгляду питань постійні комісії готують висновки і рекомендації, які приймаються більшістю голосів від загального складу комісій і підписуються головою комісії, а в разі відсутності заступником або секретарем комісії. Протоколи засідань комісії підписуються головуючим на засіданні та секретарем комісії.

Згідно з частиною 1 статті 47 Закону № 280/97-ВР постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету.

Постійні комісії обираються радою на строк її повноважень у складі голови і членів комісії. Всі інші питання структури комісії вирішуються відповідною комісією (частина 2 статті 47 вказаного Закону).

Відповідно до частини 4 статті 47 Закону № 280/97-ВР постійні комісії за дорученням ради або за власною ініціативою попередньо розглядають проекти програм соціально-економічного і культурного розвитку, місцевого бюджету, звіти про виконання програм і бюджету, вивчають і готують питання про стан та розвиток відповідних галузей господарського і соціально-культурного будівництва, інші питання, які вносяться на розгляд ради, розробляють проекти рішень ради та готують висновки з цих питань, виступають на сесіях ради з доповідями і співдоповідями.

Частиною 10 статті 47 Закону № 280/97-ВР встановлено, що за результатами вивчення і розгляду питань постійні комісії готують висновки і рекомендації. Висновки і рекомендації постійної комісії приймаються більшістю голосів від загального складу комісії і підписуються головою комісії, а в разі його відсутності - заступником голови або секретарем комісії. Протоколи засідань комісії підписуються головою і секретарем комісії. Висновки і рекомендації постійної комісії, протоколи її засідань є відкритими та оприлюднюються і надаються на запит відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації».

Аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що висновки і рекомендації постійних комісій, а також протоколи їх засідань є відкритою інформацією, яка підлягає опублікуванню, на що, зокрема, вказують імперативні положення зазначеної в попередньому абзаці норми Закону № 280/97-ВР.

Відтак, враховуючи приписи частини 10 статті 47 Закону № 280/97-ВР, пункту 2 статті 2 Регламенту, у Новоайдарської селищної ради є обов`язок щодо оприлюднення на її офіційному веб-сайті висновків і рекомендацій постійних комісій, а також протоколів їх засідань.

Доказів оприлюднення такої інформації за період з 2016 року по 2022 рік включно відповідачами не надано та судом таких обставин не встановлено.

Отже, відповідачем 1 допущено протиправну бездіяльність щодо не оприлюднення вказаної інформації, чим порушено право позивача на доступ до публічної інформації, а тому позовні вимоги в частині оприлюднення висновків і рекомендацій постійних комісій, а також протоколів їх засідань за період з 2016 року по 2022 рік включно є обґрунтованими.

Разом з тим, щодо позовних вимог стосовно оприлюднення питань винесених на розгляд постійних комісій Новоайдарської селищної ради в період з 2016 по 2022 рік, суд зазначає, що чинним законодавством не визначено вимог щодо їх окремого оприлюднення.

Крім того, вказані питання містяться у відповідних протоколах засідань постійних комісій, що підлягають оприлюдненню.

Отже, суд не вбачає правових підстав для зобов`язання відповідачів оприлюднити додатково вищевказані питання, оскільки в даному випадку оприлюднення відповідних протоколів засідань постійних комісій, в яких відображені питання, що були винесені на розгляд постійних комісій, є достатнім способом захисту порушених прав позивача.

Таким чином, у вказаній частині позовних вимог слід відмовити.

Щодо позовних вимог про оприлюднення публічної інформації про склад і керівництво постійних комісій Новоайдарської селищної ради, які проводили засідання в період з 2016 року по 2022 рік включно, суд зазначає таке.

Відповідно до пунктів 1 та 2 частини 1 статті 26 Закону № 280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, зокрема, затвердження регламенту ради, утворення і ліквідація постійних та інших комісій ради, затвердження та зміна їх складу, обрання голів комісій.

Частинами 1, 2 та 11 статті 59 Закону № 280/97-ВР визначено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.

Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації».

Подібні положення закріплені й у пункті 11 статті 18 Регламенту, а саме за результатами обговорення питань, винесених на розгляд ради, приймаються рішення.

Пунктами 2, 12 частини 1 статті 15 Закону № 2939-VI встановлено, що розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати нормативно-правові акти, акти індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийняті розпорядником, проекти рішень, що підлягають обговоренню, інформацію про нормативно-правові засади діяльності, іншу інформацію про діяльність суб`єктів владних повноважень, порядок обов`язкового оприлюднення якої встановлений законом.

З наведеного вбачається, що персональний склад постійної комісії, до якої входить голова та члени комісії, а також Положення про такі комісії, затверджуються відповідним рішенням селищної ради.

В свою чергу, з аналізу наведених положень вбачається, що рішення селищної ради підлягають оприлюдненню в порядку, передбаченому Законом України «Про доступ до публічної інформації».

Таким чином рішення ради, якими затверджується відповідний персональний склад постійних комісій, а також рішення про їх ліквідацію, реорганізацію, змін до персонального та кількісного складу комісій, тощо, підлягають оприлюдненню.

Під час дослідження матеріалів даної справи та офіційного сайту відповідачів (в межах спірних правовідносин) судом встановлено, що на сайті відповідачів оприлюднено рішення другої позачергової сесії Новоайдарської селищної ради восьмого скликання від 14.12.2020 № 2/3 «Про затвердження персонального складу постійних комісій та Положення про постійні комісії Новоайдарської селищної ради» за посиланням https://novoaydarska.gromada.org.ua/docs/565998/, в якому наявна уся необхідна інформація про персональний склад комісій, затверджених цим рішенням.

Разом з тим, доказів оприлюднення інформації щодо персонального складу діючих постійних комісій в межах спірного періоду, починаючи з 2016 року до моменту прийняття та оприлюднення вищевказаного рішення від 14.12.2020 № 2/3 «Про затвердження персонального складу постійних комісій та Положення про постійні комісії Новоайдарської селищної ради», до матеріалів справи не додано та судом таких обставин не встановлено.

Щодо посилань відповідача 2 на рішення другої сесії Новоайдарської селищної ради сьомого скликання від 12.11.2015 № 2/4 «Про утворення постійних комісій Новоайдарської селищної ради сьомого скликання та затвердження їх складу», суд зазначає, що відповідачем 2 не надано доказів оприлюднення цього рішення саме на його офіційному веб-сайті.

Судом, при дослідженні вказаного веб-сайту, також не встановлено факту оприлюднення вказаного рішення.

Таким чином, позовні вимоги в частині оприлюднення публічної інформації про персональний склад постійних комісій Новоайдарської селищної ради за період з 2016 року до дати оприлюднення рішення Новоайдарської селищної ради восьмого скликання від 14.12.2020 № 2/3 «Про затвердження персонального складу постійних комісій та Положення про постійні комісії Новоайдарської селищної ради», підлягають задоволенню.

Разом з тим, щодо позовних вимог про оприлюднення публічної інформації про персональний склад постійних комісій Новоайдарської селищної ради за період, починаючи після моменту оприлюднення вищевказаного рішення по 2022 рік включно, суд зазначає таке.

Відповідно до частини 2 статті 47 Закону № 280/97-ВР постійні комісії обираються радою на строк її повноважень у складі голови і членів комісії. Всі інші питання структури комісії вирішуються відповідною комісією.

Згідно з пунктом 1.2 Положення про постійні комісії Новоайдарської селищної ради, затвердженого рішенням Новоайдарської селищної ради від 14.12.2020 № 2/3, постійна комісія обирається радою на строк її повноважень у складі голови і членів постійної комісії. Кожна постійна комісія обирає з числа своїх членів заступника голови і секретаря комісії. Постійна комісія на своєму організаційному засіданні більшістю голосів від загального складу комісії обирає заступника голови та секретаря за пропозицією голови постійної комісії або інших членів постійної комісії.

Отже, оскільки постійні комісії обираються селищною радою на строк її повноважень, тому й інформація про персональний склад таких комісії є актуальною з моменту оприлюднення відповідного рішення про затвердження персонального складу комісій до закінчення повноважень селищної ради відповідного скликання, за винятком прийняття рішення про їх ліквідацію, реорганізацію, змін до персонального та кількісного складу комісій, тощо, які також підлягають оприлюдненню.

Доказів прийняття вищевказаних рішень про зміни в діяльності постійних комісій або їх складу, після прийняття та оприлюднення рішення другої позачергової сесії Новоайдарської селищної ради восьмого скликання від 14.12.2020 № 2/3 «Про затвердження персонального складу постійних комісій та Положення про постійні комісії Новоайдарської селищної ради», або формування нового складу Новоайдарської селищної ради за вказаний період, сторонами до матеріалів справи не додано та позивачем у позові таких посилань не наведено.

Таким чином, суд вважає, що з моменту оприлюднення рішення другої позачергової сесії Новоайдарської селищної ради восьмого скликання від 14.12.2020 № 2/3 «Про затвердження персонального складу постійних комісій та Положення про постійні комісії Новоайдарської селищної ради», відповідачем 1 виконано його обов`язок щодо оприлюднення відповідної публічної інформації про персональний склад постійних комісій.

Тому, позовні вимоги про визнання протиправною бездіяльності відповідача 1 щодо не оприлюднення публічної інформації про склад та керівництво постійних комісій та зобов`язання оприлюднити відповідну інформацію, є необґрунтованими в частині періоду, починаючи з дати оприлюднення вищевказаного рішення по 2022 рік включно.

Щодо позовних вимог про оприлюднення інформації про порядок денний, графік, час та дату засідань постійних комісій Новоайдарської селищної ради за період з 2016 року по 2022 рік включно, суд зазначає, що жодним нормативно-правовим документом не передбачено вимог щодо оприлюднення зазначеної інформації.

Крім того, затверджений порядок денний, час та дата засідань постійної комісії зазвичай включається до протоколів таких засідань, що підлягають оприлюдненню, про що вже зазначалось вище.

Отже, у вищевказаній частині позовних вимог позивача також слід відмовити.

Підсумовуючи суд зазначає, що Новоайдарською селищною радою допущено протиправну бездіяльність щодо не оприлюднення на її офіційному веб-сайті публічної інформації, а саме висновків і рекомендацій постійних комісій, протоколів їх засідань за період з 2016 року по 2022 рік включно, інформації про діючий персональний склад постійних комісій за період з 2016 року до моменту оприлюднення рішення другої позачергової сесії Новоайдарської селищної ради восьмого скликання від 14.12.2020 № 2/3 «Про затвердження персонального складу постійних комісій та Положення про постійні комісії Новоайдарської селищної ради».

Що стосується обраного позивачем способу захисту порушених прав, то суд зауважує, що статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) гарантує, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Під ефективним засобом (способом) необхідно розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тобто ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

Отже, обираючи спосіб захисту порушеного права, слід зважати й на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Частиною другою статті 9 КАС України визначено, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

В рамках адміністративного судочинства:

дії - певна форма поведінки суб`єкта владних повноважень, яка полягає у здійсненні суб`єктом владних повноважень своїх обов`язків у межах наданих законодавством повноважень чи всупереч їм;

бездіяльність - певна форма поведінки суб`єкта владних повноважень, яка полягає у невиконанні ним дій, які він повинен був і міг вчинити відповідно до покладених на нього посадових обов`язків згідно із законодавством України;

рішення - нормативно-правовий акт або індивідуальний акт (нормативно-правовий акт - акт управління (рішення) суб`єкта владних повноважень, який встановлює, змінює, припиняє (скасовує) загальні правила регулювання однотипних відносин, і який розрахований на довгострокове та неодноразове застосування; індивідуальний акт - акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб, та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк).

Як вже зазначалось вище, суд дійшов висновку, що Новоайдарською селищною радою допущено протиправну бездіяльність щодо не оприлюднення на офіційному веб-сайті публічної інформації, а саме висновків і рекомендацій постійних комісій, протоколів їх засідань за період з 2016 року по 2022 рік включно, інформації про персональний склад постійних комісій за період з 2016 року до моменту оприлюднення рішення другої позачергової сесії Новоайдарської селищної ради восьмого скликання від 14.12.2020 № 2/3 «Про затвердження персонального складу постійних комісій та Положення про постійні комісії Новоайдарської селищної ради».

Разом з тим, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/202 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24.02.2022 № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», постановлено ввести в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року, який в подальшому продовжувався та діє до тепер.

Указом Президента України від 23.09.2022 № 665/2022 «Про утворення військових адміністрацій населених пунктів у Луганській області», який згідно з пунктом 4 набирає чинності з дня його оприлюднення, на виконання Закону України «Про правовий режим воєнного стану», утворено, зокрема Новоайдарську селищну військову адміністрацію Щастинського району Луганської області.

Указ Президента України від 23.09.2022 № 665/2022 «Про утворення військових адміністрацій населених пунктів у Луганській області» набрав чинності 27.09.2022.

Згідно з інформацією Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Новоайдарська селищна військова адміністрація Щастинського району Луганської області (місцезнаходження: вул. Дружби, буд. 1, смт. Новоайдар, Щастинський район, Луганська область, 93500, ідентифікаційний код 44840780) є органом державної влади, державна реєстрація створення юридичної особи проведена 29.09.2022, номер запису: 1010621020000000012.

Таким чином, Новоайдарська селищна військова адміністрація Щастинського району Луганської області тимчасово набула правосуб`єктності, прав та обов`язків 29.09.2022 з дня внесення запису про її державну реєстрацію як юридичної особи до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

За приписами пункту 1 частини 2-1 статті 28 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» у разі введення воєнного стану в окремих місцевостях у зв`язку із збройною агресією Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях:

у день набрання чинності актом Президента України про утворення військової адміністрації припиняються згідно із цим Законом повноваження:

сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад, їх виконавчих органів, сільських, селищних, міських голів, інших посадових та службових осіб місцевого самоврядування, які працюють у цих органах місцевого самоврядування, старост - у разі утворення військової адміністрації відповідного населеного пункту (населених пунктів).

Новоайдарську селищну раду на момент виникнення спірних правовідносин не припинено як юридичну особу, проте її повноваження припинені наразі в силу Закону України «Про правовий режим воєнного стану», а права та обов`язки виконує Новоайдарська селищна військова адміністрація Щастинського району Луганської області.

Таким чином, на теперішній час Новоайдарська селищна військова адміністрація Щастинського району Луганської області, до якої перейшли повноваження Новоайдарської селищної ради, є розпорядником інформації в розумінні Закону № 2939-VI, а тому вона зобов`язана оприлюднити в повному обсязі на офіційному веб-порталі публічну інформацію, що підлягає оприлюднення та є спірною в цій справі.

Разом з тим, за встановлених обставин, з метою точності судового рішення та недопущення обставин, за яких на відповідача 2 може бути покладений обов`язок щодо оприлюднення інформації, яку вже було оприлюднено, суд дійшов висновку щодо зобов`язання відповідача 2 оприлюднити відповідну публічну інформацію, визначену даним рішенням, з урахуванням інформації, яка вже оприлюднена.

Крім того, як вже зазначено судом вище, на території України діє правовий режим воєнного стану.

Суд зазначає, що відповідно до частини 10 статті 9 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» у період дії воєнного стану на акти органів місцевого самоврядування, військово-цивільних адміністрацій та військових адміністрацій, а також їх посадових осіб не поширюються вимоги пункту 3 частини першої (у частині оприлюднення проектів актів), частини четвертої статті 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації», Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» та Закону України «Про державну допомогу суб`єктам господарювання».

Пунктом 1 частини 2 статті 6 Закону України «Про доступ до публічної інформації» визначено, що обмеження доступу до інформації здійснюється відповідно до закону при дотриманні сукупності таких вимог: виключно в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи кримінальним правопорушенням, для охорони здоров`я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя.

Отже, зважаючи на особливий правовий режим, що введений в Україні, збройну агресію рф, небезпеку державній незалежності України, її територіальній цілісності, суд вважає за необхідне зобов`язати відповідача 2 оприлюднити, визначену цим рішенням публічну інформацію, окрім інформації, оприлюднення якої прямо чи опосередковано може зашкодити національній безпеці України, її територіальній цілісності, обороноздатності країни та/або безпеці відповідної територіальної громади.

Підсумовуючи, суд вказує, що належним та ефективним способом захисту порушених прав позивача буде:

- визнання протиправною бездіяльності Новоайдарської селищної ради щодо не оприлюднення на її офіційному веб-сайті публічної інформації про діяльність постійних комісій ради, а саме висновків і рекомендацій постійних комісій, протоколів їх засідань за період з 2016 року по 2022 рік включно та інформації про діючий персональний склад постійних комісій Новоайдарської селищної ради за період з 2016 року по дату оприлюднення рішення другої позачергової сесії Новоайдарської селищної ради восьмого скликання від 14.12.2020 № 2/3 «Про затвердження персонального складу постійних комісій та Положення про постійні комісії Новоайдарської селищної ради»;

- зобов`язання Новоайдарської селищної військової адміністрації Щастинського району Луганської області оприлюднити на її офіційному веб-сайті публічну інформацію про діяльність постійних комісій Новоайдарської селищної ради, а саме висновків і рекомендацій постійних комісій, протоколів їх засідань за період з 2016 року по 2022 рік включно та інформації про діючий персональний склад постійних комісій Новоайдарської селищної ради за період з 2016 року по дату оприлюднення рішення другої позачергової сесії Новоайдарської селищної ради восьмого скликання від 14.12.2020 № 2/3 «Про затвердження персонального складу постійних комісій та Положення про постійні комісії Новоайдарської селищної ради», з урахуванням інформації, яка вже оприлюднена та окрім інформації, оприлюднення якої прямо чи опосередковано може зашкодити національній безпеці України, її територіальній цілісності, обороноздатності країни та/або безпеці відповідної територіальної громади.

За практикою Європейського суду з прав людини пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (див. «Руїз Торія проти Іспанії» (Ruiz Toriya v. Spaine), рішення від 09.12.1994, Серія A, № 303-A, параграф 29). Водночас, відповідь суду повинна бути достатньо детальною для відповіді на основні (суттєві) аргументи сторін.

Сторонами суду не наведено інших специфічних, доречних та важливих аргументів, які суд зобов`язаний оцінити, виконуючи свої зобов`язання щодо пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Підсумовуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню, з обранням належного способу захисту порушених прав позивача.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.

При зверненні до суду з позовом позивачем сплачено судовий збір у сумі 859,00 грн, що підтверджується квитанцією від 04.08.2023 № 32528798800007473520.

При цьому суд зазначає, що враховуючи характер позовної заяви та кількість заявлених вимог розмір судового збору, що підлягав сплаті за позовну заяву в даній справі складав 858,88 грн.

Тобто, позивачем сплачено судовий збір у більшому розмірі, ніж необхідно було сплатити.

Таким чином, сума судового збору, що підлягає розподілу складає 858,88 грн.

Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Частиною третьою статті 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Враховуючи те, що позовні вимоги підлягають задоволенню частково, суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача 2 на користь позивача, сплачений ним судовий збір пропорційно до розміру задоволених позовних вимог у сумі 429,44 грн.

Щодо решти надміру сплаченого судового збору суд роз`яснює позивачу право звернутися до суду із відповідною заявою про повернення надміру сплаченого ним судового збору в сумі 0,12 грн.

Керуючись статтями 2, 9, 72, 77, 90, 94, 139, 241-246, 250, 255, 262, 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 ) до Новоайдарської селищної ради (ідентифікаційний код: 04335571, місцезнаходження: Луганська область, Щастинський район, смт. Новоайдар, вул. Дружби, буд. 1), Новоайдарської селищної військової адміністрації Щастинського району Луганської області (ідентифікаційний код: 44840780, місцезнаходження: Луганська область, Щастинський район, смт. Новоайдар, вул. Дружби, буд. 1) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Новоайдарської селищної ради щодо не оприлюднення на її офіційному веб-сайті публічної інформації про діяльність постійних комісій ради, а саме висновків і рекомендацій постійних комісій, протоколів їх засідань за період з 2016 року по 2022 рік включно та інформації про діючий персональний склад постійних комісій Новоайдарської селищної ради у період з 2016 року по дату оприлюднення рішення другої позачергової сесії Новоайдарської селищної ради восьмого скликання від 14.12.2020 № 2/3 «Про затвердження персонального складу постійних комісій та Положення про постійні комісії Новоайдарської селищної ради».

Зобов`язати Новоайдарську селищну військову адміністрацію Щастинського району Луганської області оприлюднити на її офіційному веб-сайті публічну інформацію про діяльність постійних комісій Новоайдарської селищної ради, а саме висновків і рекомендацій постійних комісій, протоколів їх засідань за період з 2016 року по 2022 рік включно та інформації про діючий персональний склад постійних комісій Новоайдарської селищної ради у період з 2016 року по дату оприлюднення рішення другої позачергової сесії Новоайдарської селищної ради восьмого скликання від 14.12.2020 № 2/3 «Про затвердження персонального складу постійних комісій та Положення про постійні комісії Новоайдарської селищної ради», з урахуванням інформації, яка вже оприлюднена та окрім інформації, оприлюднення якої прямо чи опосередковано може зашкодити національній безпеці України, її територіальній цілісності, обороноздатності країни та/або безпеці відповідної територіальної громади.

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Новоайдарської селищної військової адміністрації Щастинського району Луганської області на користь ОСОБА_1 витрати зі сплати судового збору в розмірі 429,44 грн (чотириста двадцять дев`ять гривень 44 коп).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення суду складено 12.10.2023.

Суддя О.М. Качанок

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.10.2023
Оприлюднено16.10.2023
Номер документу114133853
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на доступ до публічної інформації

Судовий реєстр по справі —360/811/23

Ухвала від 06.02.2025

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 16.01.2025

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 16.01.2025

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 16.12.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

О.М. Качанок

Ухвала від 05.12.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

О.М. Качанок

Ухвала від 11.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Постанова від 28.02.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 23.11.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 23.11.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Рішення від 12.10.2023

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

О.М. Качанок

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні