ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 734/4125/21 Суддя (судді) першої інстанції: Бородавкіна С.В.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 жовтня 2023 року м. Київ
Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:
судді-доповідача Аліменка В.О.,
суддів Вівдиченко Т.Р., Кучма А.Ю.
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Військова частина НОМЕР_1 на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 01 травня 2023 р. у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 , третя особа: Остерська квартирно-експлуатаційна частина про визнання незаконним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И Л А:
ОСОБА_1 звернувся до Козелецького районного суду Чернігівської області із позовом до Військової частини НОМЕР_1 у якому просив:
- визнати незаконним та скасувати рішення житлової комісії в/ч НОМЕР_1 , викладене в протоколі №46 від 09.11.2021, в частині зняття його разом із членами сім`ї з квартирного обліку;
- зобов`язати відповідача поновити його разом із членами сім`ї на квартирному обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов у в/ч НОМЕР_1 , зі збереженням часу перебування на обліку з моменту первинної реєстрації в загальній та в позачерговій черзі.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що що підстави для зняття його з сім`єю із квартирного обліку відсутні, оскільки: вислуга років позивача складає більше 20 років, на даний час він зареєстрований у смт. Десна, Чернігівської області, житлом для постійного проживання не забезпечений. Крім того, підстави для зняття з обліку, які вказані в спірному рішенні, не передбачені положеннями чинного законодавства України.
Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 01 травня 2023 р. адміністративний позов задоволено.
Не погоджуючись із зазначеним рішенням суду, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою у задоволенні позовних вимог відмовити, посилаючись на неповне з`ясування всіх обставин справи, неповне дослідження доказів по справі, порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення спору.
Розгляд справи проведено у порядку письмового провадження на підставі пункту 3 частини 1 статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, позивач проходив військову службу у Військовій частині НОМЕР_1 .
Відповідно до копії довідки Київського інституту Сухопутних військ від 07.06.1999 №13/136 позивач за період навчання з 1994 по 1999 рік житловою площею не забезпечувався, знаходився на казарменому положенні.
Відповідно до копії довідки Остерської КЕЧ (району) від 21.10.2021 №423 підполковник зап. ОСОБА_1 за час проходження служби у Деснянському гарнізоні військової частини НОМЕР_1 забезпечувався службовим житлом за адресою: АДРЕСА_1 .
Згідно із копією витягу з протоколу засідання житлової комісії в/ч НОМЕР_1 від 11.10.2002 №4 позивача зараховано на квартирний облік з 11.10.2002 зі складом сім`ї три особи, в тому числі: дружина ОСОБА_2 , 1979 р.н., син ОСОБА_3 , 2002 р.н.
Відповідно до копії витягу з протоколу засідання житлової комісії в/ч НОМЕР_1 від 12.03.2008 №16 ОСОБА_1 зараховано на квартирний облік з 11.10.2002 зі складом сім`ї чотири особи, в тому числі: дружина ОСОБА_2 , 1979 р.н., син ОСОБА_3 , 2002 р.н., син ОСОБА_4 , 2007 р.н.
Наказом Командувача Сухопутних військ Збройних Сил України від 04.05.2020 №180 позивач звільнений з військової служби у запас за підпунктом «а» пункту 2 частини п`ятої статті 26 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» (у зв`язку із закінченням строку контракту)
Відповідно до наказу командира в/ч НОМЕР_1 від 13.07.2020 №154 ОСОБА_1 з 03.08.2020 виключено зі списків особового складу частини та знято з усіх видів забезпечення. Згідно інформації, відображеної в наказі, календарна безперервна вислуга років станом на 03.08.2020 становить 26 років 00 місяців 02 дні. Службовим житлом забезпечений.
У період з 09.09.2021 по 29.09.2021 Північно-Східним територіальним управлінням проведений плановий внутрішній аудит окремих питань діяльності Остерської КЕЧ району, за підсумками якого складено звіт, у якому зазначено про невчинення дій щодо зняття з обліку для поліпшення житлових умов за рахунок Міністерства оборони України (квартирного обліку) осіб, які звільнені з військової служби по закінченню терміну контракту, залишення на обліку яких не передбачено нормативними актами.
Враховуючи наведене, на ім`я командира в/ч НОМЕР_1 надійшов лист від 28.10.2021 №2324, яким зобов`язано житлову комісію частини прийняти рішення щодо перебування на квартирному обліку військовослужбовців, звільнених з військової служби по закінченню строку контракту, членів їх сімей відповідно до чинного законодавства.
На виконання вказаних вимог житловою комісією в/ч НОМЕР_1 09.11.2021 прийнято рішення, оформлене протоколом засідання №46, пунктом 1 якого ОСОБА_1 та членів його сім`ї зі складом 4 особи знято з квартирного обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання в/ч НОМЕР_2 , у зв`язку із звільненням по закінченню строку контракту.
Наказом командира в/ч НОМЕР_1 від 10.11.2021 №3680 позивача та членів його сім`ї знято з квартирного обліку.
Вважаючи рішення відповідача про зняття з квартирного обліку протиправним, ОСОБА_1 звернувся до суду з відповідним позовом.
Суд першої інстанції, задовольняючи позовні вимоги, виходив з того, що підставою для прийняття відповідачем рішення про зняття позивача з квартирного обліку слугували факти, що не є правовою підставою для прийняття такого рішення. Враховуючи те, що на час звільнення у запас позивач мав стаж військової служби понад 26 років, та був зарахован на облік ще з 11.10.2002, звільнений з військової служби у запас у зв`язку із закінченням строку контракту, а тому, відсутні підстави для зняття останнього з квартирного обліку.
З урахуванням наведеного, колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.
Основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей визначає Закон України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» № 2011-XII від 20 грудня 1991 року (далі - Закон № 2011-XII), який також встановлює єдину систем у їх соціального та правового захисту, гарантує військовослужбовцям та членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах сприятливі умови для реалізації їх конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни та регулює відносини у цій галузі.
Згідно з приписами ч. 1 ст. 12 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» № 2011-XII від 20 грудня 1991 року, держава забезпечує військовослужбовців жилими приміщеннями або за їх бажанням грошовою компенсацією за належне їм для отримання жиле приміщення на підставах, у межах норм і відповідно до вимог, встановлених Житловим кодексом Української РСР, іншими законами, в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Військовослужбовці (крім військовослужбовців строкової військової служби) та члени їх сімей, які проживають разом з ними, забезпечуються службовими жилими приміщеннями, що повинні відповідати вимогам житлового законодавства.
Так, на виконання приписів вищевказаної статті, постановою Кабінету Міністрів України від 03 серпня 2006 року № 1081, було затверджено Порядок забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями (далі - Порядок № 1081).
За змістом п. 3 Порядку, військовослужбовцям, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їх сімей надається житло для постійного проживання.
У свою чергу, згідно п. 24 Порядку, військовослужбовці зараховуються на облік згідно з рішенням житлової комісії військової частини, яке затверджується командиром військової частини; у рішенні зазначаються дата зарахування на облік, склад сім`ї, підстави для зарахування на облік, вид черговості (загальна черга, в першу чергу, поза чергою), а також підстави включення до списків осіб, що користуються правом першочергового або позачергового одержання житлових приміщень, а в разі відмови в зарахуванні на облік підстави відмови з посиланням на відповідні норми законодавства.
Також, за п. 9 ст. 12 Закону № 2011-XII, військовослужбовці, що перебувають на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, при звільненні з військової служби в запас або у відставку за віком, станом здоров`я, а також у зв`язку із скороченням штатів або проведенням інших організаційних заходів, у разі неможливості використання на військовій службі залишаються на цьому обліку у військовій частині до одержання житла з державного житлового фонду або за їх бажанням грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення, а в разі її розформування у військових комісаріатах і квартирно-експлуатаційних частинах районів та користуються правом позачергового одержання житла. Аналогічні ж приписи закріплені й в п. 29 Порядку забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями.
При цьому, важливим є те, що дія п. 9 ст. 12 Закону № 2011-XII, безпосередньо пов`язується із тим, з якої саме з підстав, зазначених у ч. 6 ст. 26 Закону України «Про військовий обов`язок та військову службу» військовослужбовець звільнений у запас чи у відставку.
Пунктом 30 Порядку забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями передбачено, що військовослужбовці знімаються з обліку у разі: поліпшення житлових умов, внаслідок чого відпала потреба в наданні житла; засудження військовослужбовця до позбавлення волі на строк понад шість місяців, крім умовного засудження; звільнення з військової служби за службовою невідповідністю, у зв`язку з систематичним невиконанням умов контракту військовослужбовцем; подання відомостей, що не відповідають дійсності, але стали підставою для зарахування на облік; в інших випадках, передбачених законодавством.
Колегія суддів вважає, що з урахуванням наведеного, суд першої інстанції правильно виснував, що Порядок не містить вичерпних підстав для зняття військовослужбовця з обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, оскільки передбачає можливість зняття особи з обліку й в інших передбачених законодавством випадках, водночас, це не може давати підстави для зловживання Комісією наданим правом, з урахуванням того, що інші випадки мають бути чітко передбачені чинним законодавством.
Згідно норм пункту 24 Порядку № 1081, військовослужбовці зараховуються на облік згідно з рішенням житлової комісії військової частини, яке затверджується командиром військової частини. У рішенні зазначаються дата зарахування на облік, склад сім`ї, підстави для зарахування на облік, вид черговості (загальна черга, в першу чергу, поза чергою), а також підстави включення до списків осіб, що користуються правом першочергового або позачергового одержання житлових приміщень, а в разі відмови в зарахуванні на облік - підстави відмови з посиланням на відповідні норми законодавства. На засіданні житлової комісії має право бути присутнім військовослужбовець, стосовно якого вирішується питання зарахування на облік.
Датою зарахування на облік вважається день, коли житловою комісією військової частини винесено рішення про зарахування військовослужбовця на облік.
Під час розгляду даного спору в суді першої інстанції було досліджено, що позивач під час проходження військової служби рішенням житлової комісії в/ч НОМЕР_1 з 11.10.2002 зарахован на квартирний облік на сім`ю зі складом чотири особи, в тому числі: дружина ОСОБА_2 , 1979 р.н., син ОСОБА_3 , 2002 р.н., син ОСОБА_4 , 2007 р.н., при цьому, за пунктом 3 Порядку, військовослужбовцям, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їх сімей надається житло для постійного проживання.
Також, судом першої інстанції було встановлено, що з 13.07.2020 позивач звільнений із військової служби у зв`язку із закінченням строку контракту та виключений зі списків особового складу частини та всіх видів забезпечення, а на момент звільнення позивача зі служби, його вислуга років у Збройних Силах України становила: календарна - 26 років 00 місяців 2 дні.
Водночас, рішенням житлової комісії в/ч НОМЕР_1 № 46 від 09.11.2021, позивача та членів його сім`ї зі складом 4 особи було знято з квартирного обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання в/ч НОМЕР_2 , у зв`язку із звільненням по закінченню строку контракту.
Однак, як правильно наголосив суд першої інстанції, з посиланням на пункт 30 Порядку № 1081, в даному випадку, підстави, наведені відповідачем у оскаржуваному рішенні, не є тими, з якими законодавство пов`язує зняття особи з квартирного обліку. Таким чином, враховуючи те, що на час звільнення у запас позивач мав стаж військової служби понад 20 років, звільнений з військової служби у запас у зв`язку із закінченням строку контракту, а тому, відсутні достатні та передбачені законом підстави для зняття останнього з квартирного обліку.
Позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню, а доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції та не є підставою для скасування чи зміни оскаржуваного рішення суду першої інстанції.
Згідно з приписами ч. 1 ст. 315 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
У відповідності до ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Враховуючи викладене, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та прийнято судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження під час апеляційного розгляду, з огляду на що, рішення суду першої інстанції підлягає залишенню без змін.
Керуючись ст. ст. 242-244, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу Військова частина НОМЕР_1 - залишити без задоволення, а рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 01 травня 2023 року - без змін.
Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття та може бути оскаржена в порядку та строки, встановлені ст.ст. 328, 329 КАС України.
Суддя-доповідач В.О. Аліменко
Судді Т.Р. Вівдиченко
А.Ю. Кучма
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.10.2023 |
Оприлюднено | 16.10.2023 |
Номер документу | 114136852 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо публічної житлової політики |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Аліменко Володимир Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Аліменко Володимир Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Аліменко Володимир Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Аліменко Володимир Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Аліменко Володимир Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні