ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11.10.2023м. ДніпроСправа № 904/2981/23
Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Мілєвої І.В. за участю секретаря судового засідання Тімочкіна М.В.
за позовом Кам`янської міської ради Дніпропетровської області, Дніпропетовська область, м. Кам`янське
до Акціонерного товариства "ДніпроАЗОТ", Дніпропетовська область, м. Кам`янське
про визнання укладеним договору оренди
Представники:
від позивача: Жежель С.С.;
від відповідача: Шаверін Д.С.;
СУТЬ СПОРУ:
Кам`янська міська рада Дніпропетровської області звернулась до господарського суду з позовною заявою до Акціонерного товариства "ДніпроАЗОТ", в якій просить суд визнати укладеним договір оренди земельної ділянки, розташованої за адресою: Дніпропетровська область, місто Кам`янське, пр. Конституції, 11А, загальною площею 0,1916 га, для розміщення будівлі гуртожитку, в редакції Кам`янської міської ради Дніпропетровської області.
Суд ухвалою від 12.06.2023 прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі. Постановив розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження. Призначив підготовче засідання на 03.07.2023.
В підготовче засідання 03.07.2023 з`явився представник позивача. Представник відповідача в підготовче засідання не з`явився.
Суд ухвалою від 03.07.2023 відклав підготовче засідання на 11.08.2023.
04.07.2023 відповідач подав до суду відзив, в якому зазначив, що 24.05.2023 позивач направив АТ «Дніпроазот» лист-пропозицію № 09-08/772 від 23.05.2023 із проектом договору оренди земельної ділянки загальною площею 0,1916 га для розміщення будівлі гуртожитку. Із доданих позивачем до позову поштових відправлень вбачається, що вказану пропозицію отримано АТ «Дніпроазот» 30.05.2023, а вже 07.06.2023 позивачем було направлено АТ «Дніпроазот» позовну заяву. Тобто фактичний строк на розгляд пропозиції позивача склав 5 робочих днів. З огляду на недотримання позивачем 60-ти денного строку на отримання протоколу розбіжностей, а також на невідповідність тривалості строку (5-ть робочих днів) на надання відповіді на пропозицію про укладення договору критеріям розумності, зважаючи на обставини збройної агресії, які відомі позивачу та потягли простій АТ «Дніпроазот», АТ "Дніпроазот" вважає, що звернення позивача до суду передчасним. АТ «Дніпроазот» вважає, що запропонований позивачем проект договору оренди не може бути укладений наданій редакції, адже його істотні умови суперечать діючому законодавству, не відповідають рішенню відповідача про укладення договору, суперечать дійсним обставинам щодо земельної ділянки. Так, позивач посилається на те, що рішенням Кам`янської міської ради № 1105-25/VІІ «Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги із сплати земельного податку на території міста» установлені на території міста ставки земельного податку та розмір орендної плати за землю, відповідно до якого річний розмір орендної плати за користування юридичними особами земельними ділянками для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (11.02) становить 4% від нормативної грошової оцінки. З наведеного позивач робить висновок, що ставка орендної плати за земельну ділянку, яку використовує відповідач для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості становить 4% від нормативної грошової оцінки землі. При цьому в п.2.1 наведеного позивачем в прохальній частині позову проекту договору оренди вбачається, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,1916 га для розміщення будівлі гуртожитку. Згідно п.5.1 проекту договору оренди - в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,1916 га для розміщення будівлі гуртожитку. Згідно п. 5.2 проекту договору оренди - цільове призначення земельної ділянки: для будівництва і обслуговування будівель тимчасового проживання. Тобто зміст позовної заяви суперечить змісту проекту договору. Слід також зазначити, що рішення Кам`янської міської ради № 1105-25/VІІ «Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги із сплати земельного податку на території міста» позивачем не надано. Очевидно, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (11.02), яка використовується для розрахунку орендної плати, а також ставки орендної плати, не можуть бути застосовані для земельної ділянки для будівництва і обслуговування будівель тимчасового проживання. Таким чином база для обрахунку орендної плати та ставка обраховані позивачем без наявності правових підстав, з порушенням законодавства України та всупереч дійсним обставинам. Пунктом 4.1 проекту договору оренди позивач пропонує встановити орендну плату в розмірі 76 795,87 грн/рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішень міської ради від 22.06.2018 № 1105-25/VII «Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги із сплати земельного податку на території міста», від 09.07.2020 № 1975-44/VІІ «Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020», від 18.12.2020 № 41-03/VIII «Про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020». Однак ані позовна заява ані проект договору оренди не містять посилань на конкретні норми вказаних рішень, які передбачають запропоновані позивачем ставку орендної плати та розмір нормативної грошової оцінки. Копії рішень міської ради від 22.06.2018 № 1105-25/VIІ «Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги із сплати земельного податку на території міста», від 09.07.2020 № 1975-44/VII «Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020», від 18.12.2020 № 41-03/VIII «Про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020», з яких можливо встановити будь-які суттєві умови, позивачем також не надано. До позову надано розрахунок розміру орендної плати, у якому зазначено нормативну грошову оцінку земельної ділянки станом на 30.03.2023 у розмірі 1 919 896,64 грн, при цьому додатково застосовано добуток коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки за попередні роки в розмірі 1,265. Очевидно, що визначена позивачем нормативна грошова оцінка земельної ділянки у розмірі 1 919 896,64 грн вже містить індексацію за попередні роки, адже визначена станом на 30.03.2023, що додатково підтверджує необґрунтованість визначення орендної плати. У позовній заяві позивач також посилається на ухилення відповідача від укладення договору оренди, однак жодних доказів ухилення позов не містить. Так, в позовній заяві позивач стверджує, що згідно рішення від 28.02.2020 № 1824-40/VІІ відповідач протягом 60-ти днів з дня прийняття вказаного рішення зобов`язаний був укласти договір оренди земельної ділянки. Таке твердження суперечить змісту цього рішення, яким передбачено, що обов`язки землекористувачів з укладення договору полягають в наданні протягом 60-ти днів з дня прийняття рішення витягів про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, сформовані у поточному році. Однак з позовної заяви вбачається, що рішення, на які посилається позивач, а саме, «Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020» № 1975-44/VII було прийнято позивачем лише 09.07.2020, а рішення «Про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020» № 1975-44/VІІ прийнято лише 18.12.2020, тобто відповідач був позбавлений можливості надати витяги з технічної документації протягом 60-ти днів з дня прийняття рішення від 28.02.2020 № 1824-40/VII. Підпунктом 9.6.15 проекту договору міська рада пропонує «сплачувати орендну плату з моменту впровадження нормативної грошової оцінки земель м.Кам`янське з 01.01.2021, згідно з відповідним рішенням міської ради. Таким чином, позивач має намір змінити зобов`язання із плати за землю не з дати набрання сили рішенням суду, а з 01.01.2021, тобто з минулої дати. Відповідач не погоджується із такою умовою, вважає, що будь які передбачені законом підстави для сплати орендної плати з 01.01.2021 відсутні. Постановою КМУ від 03.03.2004 № 220 «Про затвердження Типового договору оренди землі» така умова також не передбачена. АТ «Дніпроазот» внаслідок збройної агресії позбулося можливості безпечно та належним чином забезпечувати власну виробничо-господарську діяльність необхідними ресурсами і матеріалами, перспектива відновлення такого забезпечення найближчим часом не вбачається. Враховуючи негативні, форс-мажорні обставини, наявність цілозмінних простоїв у структурних підрозділах, беручи до уваги наявні факти ураження об`єктів інфраструктури України, суттєвий ризик та небезпека заподіяння при продовженні виробничих процесів в умовах військових дій непоправної шкоди навколишньому природному середовищу, працівникам та обладнанню підприємства, населенню міста та області, а також з метою недопущення аварійних ситуацій, які можуть призвести до техногенної катастрофи, АТ «Дніпроазот» видано наказ від 25.02.2022 № 198 «Про простій в АТ «Дніпроазот»», яким затверджено Акт про простій у структурних підрозділах АТ «Дніпроазот» від 25.02.2022 (Додаток № 1 до цього наказу) з 8:00 год. 25.02.2022. В таких умовах, на думку відповідача, плата за землю має бути взагалі скасована на час дії воєнного стану. Крім того, пропозиції позивача викладені в проекті договору оренди, а саме п.4.1 щодо збільшення плати за землю з існуючого розміру 350,76 грн/рік без ПДВ до 76 795,87 грн/рік без ПДВ, підп. 9.6.15 щодо сплати збільшеної орендної плати з 01.01.2021, а також п.14.3. щодо сплати всіх витрат з оформлення договору оренди виключно орендарем не відповідають визначеним п. 6. ч. 1 ст. 3 ЦК України критеріям справедливості, добросовісності, розумності. Таким чином, запропонований позивачем договір не може бути визнаний укладеним. Суттєві умови проекту договору оренди, в тому числі, які стосуються об`єкту оренди, дати початку сплати орендної плати, її розрахунку, умов розрахунків, строків, порядку її внесення суперечать законодавству України, не підтверджені належними, допустимими, достатніми та достовірними доказами, не відповідають дійсним обставинам та не можуть бути прийняті та затверджені у повному обсязі. У зв`язку із чим відповідач просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
04.07.2023 Акціонерне товариство "ДніпроАЗОТ" подало до суду зустрічну позовну заяву до Кам`янської міської ради Дніпропетровської області, в якій просить суд: викласти п. 4.1 запропонованого договору оренди в такій редакції: 4.1. Орендна плата встановлюється в діючому розмірі земельного податку, а саме, 350,76 грн на рік, та починає спчачуватись після скасування воєнного стану в Україні; підпункт 9.6.15 запропонованого договору оренди - виключити; пункт 14.3 запропонованого договору оренди викласти в редакції: 14.3. Всі витрати з оформлення цього договору сторони сплачують в рівних частках.
Ухвалою суду від 05.07.2023 повернуто позовну заяву та додані до неї документи Акціонерному товариству "ДніпроАЗОТ".
12.07.2023 позивач подав до суду відповідь на відзив, в якій зазначив, що відповідач на власний розсуд розтлумачив дане положення рішення щодо укладення договору оренди, що не відповідає дійсності, тому що відповідно до п. 6.1 рішення від 28.02.2020 № 1824-40/VII було встановлено, що землекористувачі зобов`язані укласти протягом шістдесяти днів після прийняття цього рішення в департаменті комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно міської ради у встановленому порядку документи на землекористування (договори, угоди) шляхом надання оригіналів витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку (далі витяг з НГО) земельних ділянок, сформованих у поточному році. Тобто пунктом 6.1. вищезгаданого рішення було зобов`язано всіх землекористувачів, які отримали в користування земельні ділянки по рішенню, отримати актуальні витяги з НГО та укласти з відповідним виконавчим органом міської ради договорі оренди земельних ділянок. Тож твердження відповідача, що позивач передчасно звернувся до суду з даним позовом та не було витримано строк в 60 днів на надання відповідачем своїх пропозицій або протоколу розбіжностей по запропонованому проекту договору оренди, є безпідставним, не узгоджується з чинним законодавством та рішенням від 28.02.2020 № 1824-40/VII. Відповідач плутає поняття цільове призначення земельної ділянки та поняття фактичного використання земельною ділянкою. Тож фактично земельна ділянка з цільовим призначенням (11.02) може використовуватися під розміщення будь-яких допоміжних приміщень об`єктів промисловості, в тому числі і для житлових приміщень, що і було зроблено в даному випадку. Зазначив, що всі рішення міської ради, які приймаються на сесіях, публікуються в мережі інтернет на офіційному сайті міської ради, а саме https://kam.gov.ua/, тобто вони є в загальному доступі та кожна особа, яка має доступ до мережі інтернет, може з ними ознайомитися. Тож з цих міркувань дане рішення не було долучено до позовної заяви. Окремо звернув увагу, що АТ Дніпроазот в межах адміністративної справи № 160/279/21, оскаржувало рішення міської ради № 1105-25/VII, тож відповідачу достеменно відомо про зміст даного рішення міської ради. Відповідно до постанови КМУ № 15 від 14.01.2015 визначено, що виконавчим органом, який здійснює управління у сфері оцінки земель, є Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (скорочено Держгеокадастр), тож розрахунок НГО проводиться управліннями Держгеокадастру та останні у розрахунку керуються положеннями постанови КМУ № 1147 від 03.11.2021 Про затвердження Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок. Тому міська рада не має жодного відношення до формування та/або видачі витягів з НГО, оскільки це не відноситься до її компетенції. Стосовно зазначеного в розрахунку розміру орендної плати добутку коефіцієнтів індексації грошової оцінки земельної ділянки за попередні роки в розмірі 1,265 повідомив, що даний добуток коефіцієнта вже враховано в нормативно-грошовій оцінці, яка зазначена в розрахунку розміру орендної плати та складає 1 919 896,64 грн. Про те що даний добуток коефіцієнтів вже знаходиться в сумі 1 919 896,64 грн свідчать дані, зазначені у витягу НГО та в розрахунку розміру орендної плат за земельну ділянку, з яких вбачається, що дана сума є незмінною. Пунктом 6.1 рішення від 28.02.2020 № 1824-40/VII було встановлено, що землекористувачі зобов`язані укласти протягом шістдесяти днів після прийняття цього рішення в департаменті комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно міської ради у встановленому порядку документи на землекористування (договори, угоди) шляхом надання оригіналів витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку (далі витяг з НГО) земельних ділянок, сформованих у поточному році. Однак станом на дату розгляду даної справи, відповідач в добровільному порядку не звернувся до позивача з витягом НГО для укладення договору оренди, що і є фактичним порушенням норм чинного законодавства. Відповідно до пп. 9.6.15 проекту договору оренди визначено, що орендар зобов`язаний сплачувати орендну плату з моменту впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Кам`янське з 01.01.2021, згідно з відповідним рішенням міської ради. Оскільки наприкінці 2020 року було прийнято два рішення міської ради № 1975-44/VII від 09.07.2020 та № 41-03/VIII від 18.12.2020, якими було змінено нормативну грошову оцінку земель міста Кам`янське із застосуванням базової вартості 1м2 в розмірі 461,69 грн, тому з моменту впровадження нової НГО всі розрахунки орендної плати згідно зі змістом пп. 9.6.15 мають бути приведені у відповідність до даних рішень. Тобто даний пункт не змінює дати початку нарахування орендних платежів за договором оренди, а лише акцентує увагу на тому що всі договори оренди земельних ділянок укладені після 01.01.2021, мають бути приведені у відповідність до нової НГО. Також відповідач приходить до висновку, що оскільки з 24.02.2022 по всі країні оголошено надзвичайний стан, пов`язаний з військовою агресією рф проти України, всі орендні платежі мають бути скасовані, а орендарі мають сплачувати за земельні ділянки платежі в розмірі податку на землю. Однак з таким не можна погодитися, оскільки будь-які пільги стосовно сплати орендних платежів та/або податків за користування земельними ділянками (як державної, так і комунальної власності) визначають на державному або місцевому рівнях, тож оскільки таких рішень державною або органами місцевого самоврядування прийнято не було, тому немає і підстав для скасування орендних платежів в тому розмірі, який визначено в проекті договору оренди земельної ділянки.
03.08.2023 відповідач подав до суду клопотання, в якому просить суд забезпечити проведення судового засідання в режимі відеоконференції з використанням власних технічних засобів. Суд ухвалою від 07.08.2023 задовольнив клопотання відповідача.
В підготовче засідання 11.08.2023 з`явились представники позивача та відповідача.
11.08.2023 відповідач подав до суду клопотання про передання матеріалів та зупинення провадження у справі.
11.08.2023 відповідач заявив клопотання, в якому просить суд продовжити строк проведення підготовчого провадження та відкласти підготовче засідання.
Суд ухвалою від 11.08.2023 продовжив строк підготовчого провадження на тридцять днів до 11.09.2023 включно. У задоволенні клопотання Акціонерного товариства "ДніпроАЗОТ" про передання матеріалів та зупинення провадження у справі - відмовив. Відклав підготовче засідання на 04.09.2023.
17.08.2023 відповідач подав до суду клопотання про забезпечення доказів.
Суд ухвалою від 18.08.2023 прийняв клопотання Акціонерного товариства "ДніпроАЗОТ" про забезпечення доказів до розгляду та призначив його розгляд у засіданні 22.08.2023.
У судове засідання 22.08.2023 з`явився представник позивача, представник відповідача не з`явився, 22.08.2023 подав заяву про розгляд без участі його представника.
Суд ухвалою від 22.08.2023 у задоволенні заяви Акціонерного товариства "ДніпроАЗОТ" про забезпечення доказів - відмовив.
В підготовче засідання 04.09.2023 з`явились представники позивача та відповідача.
04.09.2023 відповідач подав до суду клопотання про витребування доказів.
Господарський суд залишив клопотання відповідача про витребування доказів без розгляду.
Суд ухвалою від 04.09.2023 закрив підготовче провадження та призначив справу для судового розгляду по суті у судове засідання на 27.09.2023.
05.09.2023 відповідач подав до суду клопотання, в якому просить суд забезпечити проведення судового засідання в режимі відеоконференції з використанням власних технічних засобів. Суд ухвалою від 11.09.2023 клопотання відповідача задовольнив.
27.09.2023 в судове засідання з`явились представники позивача та відповідача.
25.09.2023 відповідач подав до суду клопотання, в якому просить суд повернутись до стадії підготовчого засідання та залучити Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача; поновити строк на подання клопотання про витребування доказів, пропущений з поважних причин, та витребувати докази у Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області.
Суд звертає увагу на те, що згідно з приписами статті 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.
Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожній фізичній або юридичній особі гарантується право на розгляд судом упродовж розумного строку цивільної, кримінальної, адміністративної або господарської справи, а також справи про адміністративне правопорушення, в якій вона є стороною.
Європейський суд з прав людини щодо критеріїв оцінки розумності строку розгляду справи визначився, що строк розгляду має формувати суд, який розглядає справу. Саме суддя має визначати тривалість вирішення спору, спираючись на здійснену ним оцінку розумності строку розгляду в кожній конкретній справі, враховуючи її складність, поведінку учасників процесу, можливість надання доказів тощо.
Поняття розумного строку не має чіткого визначення, проте розумним слід уважати строк, який необхідний для вирішення справи відповідно до вимог матеріального та процесуального законів.
При цьому, Європейський суд з прав людини зазначає, що розумність тривалості провадження повинна визначатися з огляду на обставини справи та з урахуванням таких критеріїв: складність справи, поведінка заявника та відповідних органів влади, а також ступінь важливості предмета спору для заявника (рішення Європейського Суду з прав людини у справах Савенкова проти України від 02.05.2013, Папазова та інші проти України від 15.03.2012).
Європейський суд щодо тлумачення положення розумний строк в рішенні у справі Броуган (Brogan) та інші проти Сполученого Королівства роз`яснив, що строк, який можна визначити розумним, не може бути однаковим для всіх справ, і було б неприродно встановлювати один строк в конкретному цифровому виразі для усіх випадків. Таким чином, у кожній справі виникає проблема оцінки розумності строку, яка залежить від певних обставин.
Враховуючи необхідність забезпечення участі сторін в засіданні та право на належний захист своїх прав в суді першої інстанції, для повного, об`єктивного та всебічного розгляду справи, а також з огляду на положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини, суд вважає за необхідне розглянути позовну заяву у розумний строк.
З метою надання можливості всім учасникам справи прийняти участь в судовому засіданні і реалізувати свої процесуальні права ухвалою від 27.09.2023 суд відклав розгляд справи по суті на 11.10.2023.
Ухвалою суду від 27.09.2023 відмовлено у задоволенні клопотання Акціонерного товариства "ДніпроАЗОТ" про повернення до стадії підготовчого засідання та залучення третьої особи; клопотання Акціонерного товариства "ДніпроАЗОТ" про витребування доказів - залишено без розгляду. Постановлено провести судове засідання з Акціонерним товариством "ДніпроАЗОТ", призначене на 11.10.2023 о 12:00 год., в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.
11.10.2023 в судове засідання з`явились представники позивача та відповідача.
В порядку ст. 240 ГПК України у судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно Акціонерному товариству "Дніпроазот" з 19.04.2018 на праві власності належить будівля гуртожитку, загальною площею 4485,1 кв.м, що знаходиться за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, проспект Конституції, будинок 11А (а.с. 26-27).
Рішенням Кам`янської міської ради № 1824-40/VІІ від 28.02.2020 «Про набуття (припинення) прав на землю» (а.с. 17) надано Акціонерному товариству «Дніпроазот» на умовах оренди строком до 27.02.2030 земельну ділянку з кадастровим номером 1210400000:03:014:0001 за адресою пр. Конституції, 11А у м. Кам`янське, Дніпропетровської області, загальною площею 0,1916 га, для розміщення будівлі гуртожитку (п. 12.3.1. Рішення № 1824-40/VІІ). Зобов`язано землекористувачів укласти протягом шістдесяти днів після прийняття цього рішення в департаменті комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно міської ради у встановленому порядку документи на землекористування (договори, угоди), шляхом надання оригіналів витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, сформованих у поточному році (п. 6.1. Рішення № 1824-40/VІІ).
Однак, як зазначає позивач, відповідач не уклав з міською радою договір оренди земельної ділянки, не вчинив жодної дії щодо реєстрації права користування та фактично користуються земельною ділянкою без правових підстав. Відповідно до інформації, яка міститься в Інформаційній довідці з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, відповідачем не було зареєстровано речове право щодо оренди земельної ділянки за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, пр. Конституції, 11А.
Крім того, як зазначає позивач, відповідач не сплачує відповідну орендну плату, оскільки договір оренди землі з позивачем не укладено, хоча земельна ділянка використовується для розміщення будівлі гуртожитку. Такі дії відповідача є порушенням вимог ст. 206 Земельного кодексу України, якою передбачено, що використання землі в Україні є платним.
Кам`янська міська рада листом № 09-08/772 від 23.05.2023 (а.с. 18) направила на адресу відповідача АТ «Дніпроазот» для узгодження та підписання проект договору оренди земельної ділянки, кадастровий номер № 1210400000:03:014:0001 за адресою: пр. Конституції, 11А, м. Кам`янське, Дніпропетровська область, загальною площею 0,1916 га разом із актом приймання - передачі земельної ділянки, розрахунком розміру орендної плати та копією витягу із технічної документації про НГО.
Позивач зазначає, що зазначений проект договору оренди був складений з урахуванням Постанови Кабінету Міністрів України № 220 від 03.03.2004 «Про затвердження Типового договору оренди землі».
В якості доказу направлення на адресу відповідача вказаного листа з додатками позивач надав до суду копії опису вкладення, накладної Укрпошти та фіскального чеку (а.с. 19-20).
Однак, як зазначає позивач, лист № 09-08/772 від 23.05.2023 був проігнорований відповідачем, жодних дій щодо узгодження та укладання договору оренди земельної ділянки відповідач не вчинив.
Позивач зазначає, що на теперішній час ним виконано всі обов`язки, покладені на нього чинним законодавством України щодо передачі в оренду відповідачу земельної ділянки, проте відповідач ухиляється від належного оформлення користування земельною ділянкою та укладання договору оренди земельної ділянки та продовжує використовувати земельну ділянку без правовстановлюючих документів. Станом на день звернення до суду, відповідачем не було повернуто позивачу підписаний проект договору оренди земельної ділянки та не направлено позивачу протокол розбіжностей до договору оренди земельної ділянки.
Позивач зазначає, що 22.06.2018 рішенням Кам`янської міської ради № 1105-25/VІІ "Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста" установлена на території міста ставки земельного податку та розмір орендної плати за землю, відповідно до якого річний розмір орендної плати за користування юридичними особами земельними ділянками для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (11.02) становить 4% від нормативної грошової оцінки. Таким чином, ставка орендної плати за земельну ділянку, яку використовує відповідач для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості становить 4 % від нормативної грошової оцінки землі.
09.07.2020 рішенням Кам`янської міської ради № 1975-44/VІІ "Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020" було затверджено Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020 та установлено, що це рішення набирає чинності з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020 застосовується з 01.01.2021.
18.12.2020 Кам`янською міською радою прийнято рішення № 41-03/VIII, відповідно до якого з 01.01.2021 на території земель міста Кам`янське вводиться в дію нова нормативна грошова оцінка земель із застосуванням базової вартості 1м2 в розмірі 461,69 грн.
Відповідно до витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок № НВ-9916620792023 (а.с. 21) нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 1210400000:03:014:0001 становить 1 919 896,64 грн.
Позивач зазначає, що форма та зміст (умови) типового договору затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 № 220 «Про затвердження Типового договору оренди землі» (далі постанова № 220). Форма витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, на підставі якого було розраховано розмір орендної плати, затверджений постановою КМУ № 753 від 01.07.2022.
Таким чином, станом на дату звернення до суду, пропозиція позивача укласти договір (лист № 09-08/772 від 23.05.2023) відповідачем проігнорована, відповідний договір не підписано зі сторони відповідача, жодних зауважень щодо змісту договору оренди земельної ділянки зі сторони АТ «Дніпроазот» не надходило, що дає підставу для звернення до суду з даним позовом про визнання договори оренди земельної ділянки укладеним.
Статтею 14 Конституції України визначено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Згідно зі ст. 13 Конституції України земля є об`єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією.
Відповідно до положень ч. 5 ст. 16 та ч. 5 ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради. Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності.
За приписами ст. 80 Земельного кодексу України суб`єктами права власності на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.
Частиною 1 ст. 12 Земельного кодексу України визначено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить, зокрема розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Згідно з ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб (ч. 1 ст. 122 Земельного кодексу України).
В силу ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу.
Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом (ч. 9 ст. 93 Земельного кодексу України).
У ст. 1 Закону України "Про оренду землі" зазначено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Відповідно до ч.ч. 1, 5 ст. 6 Закону України "Про оренду землі" орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі. Право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.
Статтею 13 зазначеного Закону передбачено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами земельних торгів (ч. 2 ст. 16 Закону України "Про оренду землі").
З аналізу наведених норм матеріального права, які регулюють земельні правовідносини, вбачається, що необхідною умовою укладення договору оренди земельної ділянки, яка перебуває у комунальній власності, є наявність рішення відповідного органу про передачу земельної ділянки в оренду.
Суд встановив, що рішенням Кам`янської міської ради № 1824-40/VІІ від 28.02.2020 «Про набуття (припинення) прав на землю» (а.с. 17) надано Акціонерному товариству «Дніпроазот» на умовах оренди строком до 27.02.2030 земельну ділянку з кадастровим номером 1210400000:03:014:0001 за адресою пр. Конституції, 11А у м. Кам`янське, Дніпропетровської області, загальною площею 0,1916 га, для розміщення будівлі гуртожитку (п. 12.3.1. Рішення № 1824-40/VІІ). Зобов`язано землекористувачів укласти протягом шістдесяти днів після прийняття цього рішення в департаменті комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно міської ради у встановленому порядку документи на землекористування (договори, угоди), шляхом надання оригіналів витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, сформованих у поточному році (п. 6.1. Рішення № 1824-40/VІІ).
На вказаній земельній ділянці знаходиться будівля гуртожитку, загальною площею 4485,1 кв.м, яка з 19.04.2018 належить на праві власності Акціонерному товариству "Дніпроазот", що підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 334382386 від 02.06.2023.
Відповідно до положень ч.ч. 1, 2 ст. 120 Земельного кодексу України та ч. 1 ст. 377 Цивільного кодексу України до особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.
Отже, законодавство імперативно передбачає перехід права на земельну ділянку в разі набуття права власності на об`єкт нерухомості, що відображає принцип єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованої на ній будівлі або споруди, який хоча безпосередньо і не закріплений у загальному вигляді в законі, тим не менш знаходить свій вияв у положеннях ст. 120 Земельного кодексу України, ст. 377 Цивільного кодексу України, інших положеннях законодавства.
З огляду на викладене, у разі переходу права власності на об`єкт нерухомості у встановленому законом порядку право на земельну ділянку у набувача нерухомості виникає одночасно із виникненням права власності на розташовані на земельній ділянці об`єкти, оскільки право власності на будівлі з усіма притаманними для власності складовими - володіння, користування, розпорядження ними, неможливе без перебування у власника будівель земельної ділянки, на якій розташовані об`єкти нерухомості, у власності або користуванні.
При цьому новий власник будівлі, споруди у зв`язку з цим не звільняється від необхідності оформлення права на земельну ділянку у визначений законом порядок і спосіб.
Таким чином, оскільки Акціонерне товариство "Дніпроазот" з 19.04.2018 є власником нерухомого майна, розташованого на земельній ділянці кадастровий номер 1210400000:03:014:0001, то укладення договору оренди вказаної ділянки є обов`язковим.
Відповідно до ч. 3 ст. 179 Господарського кодексу України укладення господарського договору є обов`язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов`язком для суб`єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов`язковості укладення договору для певних категорій суб`єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування.
Згідно з ч. 7 ст. 179 Господарського кодексу України господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.
За приписами ст. 181 Господарського кодексу України господарський договір укладається в порядку, встановленому Цивільним кодексом України, з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Відповідно до ст. 638 Цивільного кодексу України договір є укладеним, якщо сторони досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди. Договір укладається шляхом пропозиції однієї сторони укласти договір (оферти) і прийняття пропозиції (акцепту) другою стороною.
Проект договору, зміст якого викладений у позовній заяві, разом з додатками надсилався для підписання на Акціонерному товариству "Дніпроазот", що підтверджується листом № 09-08/772 від 23.05.2023 (а.с. 18) та копіями опису вкладення, накладної Укрпошти та фіскального чеку (а.с. 19-20). Відповідач зазначений договір не підписав. Доказів на спростування вказаного до матеріалів справи не подано.
Статтею 187 Господарського кодексу України встановлено, що спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов`язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом.
Згідно з ч. 1 ст. 628 Цивільного кодексу України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Відповідно до ст. 15 Закону України "Про оренду землі" істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); дата укладення та строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови.
За приписами ч. 3 ст. 184 Господарського кодексу України укладення господарських договорів на основі примірних і типових договорів повинно здійснюватися з додержанням умов, передбачених статтею 179 цього Кодексу, не інакше як шляхом викладення договору у вигляді єдиного документа, оформленого згідно з вимогами статті 181 цього Кодексу та відповідно до правил, встановлених нормативно-правовими актами щодо застосування примірного або типового договору.
Частиною 4 ст. 179 Господарського кодексу України визначено, що при укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі, зокрема, типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим державним органом або органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови.
Типові умови договору в силу їх імперативності є обов`язковими для майбутніх сторін господарських договірних зобов`язань і не підлягають зміні ними. Сторони можуть тільки конкретизувати такі умови без відступу від змісту типового договору.
За приписами ст. 14 Закону України "Про оренду землі" типовий договір оренди землі та типовий договір оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом затверджуються Кабінетом Міністрів України.
На виконання вимог вищевказаної норми постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 № 220 (зі змінами) затверджено Типовий договір оренди землі.
З аналізу поданого позивачем проекту договору про оренду землі, який надсилався відповідачу та який викладений у позовній заяві, вбачається, що зміст зазначеного договору визначений на основі типового договору оренди землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 № 220 (зі змінами), та містить усі істотні умови, передбачені ст. 15 Закону України "Про оренду землі".
При цьому розмір орендної плати за земельну ділянку площею 0,1916 га, кадастровий номер 1210400000:03:014:0001, яка розміщена за адресою: пр. Конституції, 11А у м. Кам`янське, Дніпропетровської області, правомірно був визначений позивачем на підставі рішення Кам`янської міської ради № 1105-25/VІІ "Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста" (4% від НГО), виходячи із розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, вказаної у витязі із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок № НВ-9916620792023 (1 919 896,64 грн) та становить 76 795,87 грн в рік.
Водночас, пунктом 14.1. проекту договору передбачено, що цей договір набирає чинності з дня підписання сторонами, що не узгоджується із приписами ч. 2 ст. 187 Господарського кодексу України. Так, даною нормою передбачено, що днем укладення відповідного господарського договору вважається день набрання чинності рішенням суду, яким вирішено питання щодо переддоговірного спору, якщо рішенням суду не визначено інше.
З огляду на викладене, суд вважає, що пункт 14.1. договору слід викласти в наступній редакції: "Цей договір набирає чинності з дня набрання законної сили рішенням суду у справі №904/2981/23".
Також господарський суд вважає за необхідне виключити п.9.6.15. договору, який сформульовано позивачем наступним чином: «Сплачувати орендну плату з моменту впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Кам`янське з 01.01.2021, згідно з відповідним рішенням міської ради».
Щодо вказаного пункту позивач зазначив, що оскільки наприкінці 2020 року було прийнято два рішення міської ради № 1975-44/VII від 09.07.2020 та № 41-03/VIII від 18.12.2020, якими було змінено нормативну грошову оцінку земель міста Кам`янське із застосуванням базової вартості 1м2 в розмірі 461,69 грн, тому з моменту впровадження нової НГО всі розрахунки орендної плати згідно зі змістом пп. 9.6.15 мають бути приведені у відповідність до даних рішень. Тобто даний пункт не змінює дати початку нарахування орендних платежів за договором оренди, а лише акцентує увагу на тому що всі договори оренди земельних ділянок укладені після 01.01.2021, мають бути приведені у відповідність до нової НГО.
Господарський суд не погоджується з твердженням, що даний пункт не змінює дати початку нарахування орендних платежів за договором оренди, та вважає, що таке формулювання п.9.6.15. при тлумаченні договору не може бути сприйнято однозначно.
Крім того судом враховано, що договір містить усі істотні умови, передбачені ст. 15 Закону України "Про оренду землі", зокрема, і щодо орендної плати.
Так, у п.4.1. визначено, що орендна плата вноситься «орендарем» виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 76795,87 грн/рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішень міської ради від 22.06.2018 №1105-25/VII «Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста», від 09.07.2020 № 1975-44/VII «Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020», від 18.12.2020 № 41-03/VIII «Про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020».
Тобто безпосередньо п 4.1. договору вже наявне посилання на рішення міської ради №1975-44/VII від 09.07.2020 та № 41-03/VIII від 18.12.2020, про які зазначає у своїх поясненнях позивач. При цьому розмір орендної плати за земельну ділянку площею 0,1916 га, кадастровий номер 1210400000:03:014:0001, яка розміщена за адресою: пр. Конституції, 11А у м. Кам`янське, Дніпропетровської області, визначений виходячи із розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, вказаної у витязі із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок № НВ-9916620792023 (1 919 896,64 грн).
Господарський суд зазначає, що враховуючи положення ч.1 ст.9 Конституції України та беручи до уваги ратифікацію Законом України від 17.07.1997 № 475/97-ВР Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і Першого протоколу та протоколів № 2,4,7,11 до Конвенції та прийняття Закону України від 23.02.2006 № 3477-IV (3477-15) "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", суди також повинні застосовувати Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та рішення Європейського суду з прав людини як джерело права.
Відповідно до пункту 58 рішення Європейського суду з прав людини "Серявін та інші проти України" від 10.02.2010 у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 09.12.1994, пункт 29).
У рішенні Суду у справі "Трофимчук проти України" від 28.10.2010 Європейським судом з прав людини також зазначено, що вимога щодо обґрунтованості рішень не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід сторін.
Тому суд вважає за необхідне відзначити, що інші доводи та міркування учасників справи судом розглянуті, але до уваги та врахування при вирішенні даної справи не приймаються, оскільки на результат вирішення спору не впливають.
Приймаючи до уваги наведені вище положення закону, враховуючи встановлені судом факти та зміст позовних вимог, суд вважає, що позовні вимоги є обґрунтованими, підтверджуються наявними в матеріалах справи доказами, тому договір оренди землі підлягає укладенню за рішенням суду в редакції, зазначеній в резолютивній частині рішення.
Згідно зі ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір підлягає стягненню з відповідача на користь позивача в розмірі 2684,00 грн.
Керуючись ст. 2, 73, 74, 76-79, 86, 91, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Визнати укладеним договір оренди земельної ділянки, розташованої за адресою: Дніпропетровська область, місто Кам`янське, пр. Конституції, 11А, загальною площею 0,1916 га, для розміщення будівлі гуртожитку, в редакції Кам`янської міської ради (з урахуванням п.14.1. в редакції суду та з виключенням п.9.6.15.):
« ДОГОВІР №
оренди земельної ділянки
м. Кам`янське "
Кам`янська міська рада (код ЄДРПОУ 24604168), місцезнаходження: майдан Петра Калнишевського, 2, м. Кам`янське, надалі «орендодавець», в особі директора департаменту комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно міської ради Калмикова М.Ю., який уповноважений діяти на підставі рішення міської ради від 28.02.2020 № 1824-40/VII, з однієї сторони, та Акціонерне товариство «Дніпроазот» (код ЄДРПОУ 05761620), місцезнаходження: вул. С.Х.Горобця, 1, м. Кам`янське, надалі «орендар», в особі Голови Правління Сідорова Сергія Леонідовича, який діє на підставі Статуту товариства, з другої сторони, уклали договір про нижчевикладене:
1. ПРЕДМЕТ ДОГОВОРУ
1.1. «Орендодавець» надає, а «орендар» приймає у строкове, платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення, що знаходиться за адресою: просп. Конституції, 11А, м. Кам`янське, кадастровий номер 1210400000:03:014:0001, згідно з планом земельної ділянки, що додається.
1.2. Підставою для надання земельної ділянки в оренду є рішення Кам`янської міської ради від 28.02.2020 № 1824-40/VІІ.
2. ОБ`ЄКТ ОРЕНДИ
2.1. В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,1916 га для розміщення будівлі гуртожитку.
2.2. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 30.03.2023 становить 1 919 896,64 грн.
2.3. Земельна ділянка, яка передається в оренду, має такі недоліки, що можуть перешкоджати її ефективному використанню: не має.
2.4. Інші особливості об`єкта оренди, які можуть вплинути на орендні відносини: не має.
3. СТРОК ДІЇ ДОГОВОРУ
3.1. Договір укладається строком до 27.02.2030.
3.2. Після закінчення строку дії договору «орендар», який належно виконував обов`язки відповідно до умов цього договору та законодавства України, має переважне право на укладення договору оренди землі на новий строк. «Орендар» зобов`язаний письмово повідомити «орендодавця» про це не пізніше, ніж за місяць до закінчення строку дії договору оренди землі. Укладення договору здійснюється на підставі ухваленого «орендодавцем» відповідного рішення міської ради.
3.3. Умови цього договору зберігають свою чинність на строк його дії, крім випадків, коли після набуття чинності договором законодавством встановлені інші правила, ніж передбачені договором, та випадків, передбачених п.4.4. цього договору.
3.4. Умова щодо поновлення договору оренди земельної ділянки: не встановлюється.
4. ОРЕНДНА ПЛАТА
4.1. Орендна плата вноситься «орендарем» виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 76795,87 грн/рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішень міської ради від 22.06.2018 №1105-25/VII «Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста», від 09.07.2020 № 1975-44/VII «Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020», від 18.12.2020 № 41-03/VIII «Про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020».
4.2. Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.
4.3. Орендна плата сплачується за фактичне користування земельною ділянкою у строки, визначені Податковим кодексом України.
Розмір орендної плати підлягає перерахуванню при зміні функціонального або цільового використання земельної ділянки.
4.4. Розмір орендної плати переглядається у разі:
4.4.1. Зміни умов господарювання, передбачених договором.
4.4.2. Зміни розмірів орендної плати, визначених Податковим кодексом України.
4.4.3. Підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством. «Орендар» щорічно самостійно індексує розмір орендної плати, визначеної в договорі, та декларує її в органах державної фіскальної служби відповідно до прийнятого коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель.
4.4.4. Погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини «орендаря», що підтверджено документами.
4.4.5. Прийняття «орендодавцем» рішення про збільшення або зменшення орендної плати у відповідності до чинного законодавства.
4.4.6. Затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
4.4.7. В інших випадках, передбачених законом.
4.5. У випадку визнання договору оренди земельної ділянки недійсним, одержана «орендодавцем» плата за фактичний термін користування «орендарем» земельною ділянкою не повертається.
4.6. За порушення строків оплати орендної плати «орендар» сплачує штрафні санкції в порядку та розмірі, передбаченому Податковим кодексом України.
5. УМОВИ ВИКОРИСТАННЯ ЗЕМЕЛЬНОЇ ДІЛЯНКИ
5.1. В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,1916 га для розміщення будівлі гуртожитку.
5.2. Цільове призначення земельної ділянки: для будівництва і обслуговування будівель тимчасового проживання.
5.3. Умови збереження стану об`єкта оренди: використання ділянки відповідно до вимог чинного законодавства, державних будівельних та інших норм і правил.
6. УМОВИ І СТРОКИ ПЕРЕДАЧІ ЗЕМЕЛЬНОЇ ДІЛЯНКИ В ОРЕНДУ
6.1. Передача земельної ділянки в оренду здійснюється із розробленням проекту її відведення.
6.2. Передача земельної ділянки «орендарю» здійснюється у 3-х денний строк після державної реєстрації права оренди земельної ділянки відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» за актом її приймання-передачі, який укладається у двох примірниках, один з яких зберігається у «орендодавця», другий - у «орендаря».
7. УМОВИ ПОВЕРНЕННЯ ЗЕМЕЛЬНОЇ ДІЛЯНКИ
7.1. Після закінчення строку дії договору «орендар» зобов`язаний поновити його дію або повернути «орендодавцю» земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду.
7.2. Після припинення дії договору «орендар» повертає «орендодавцеві» земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду.
«Орендодавець» у разі погіршення корисних властивостей орендованої земельної ділянки, пов`язаних із зміною її стану, має право на відшкодування збитків у розмірі, визначеному сторонами. Якщо сторонами не досягнуто згоди про розмір відшкодування збитків, спір розв`язується у судовому порядку.
7.3. Здійснені «орендарем» без згоди «орендодавця» витрати на поліпшення орендованої земельної ділянки не підлягають відшкодуванню.
Поліпшення стану земельної ділянки, проведені «орендарем» за письмової згоди «орендодавця» землі, не підлягають відшкодуванню.
7.4. «Орендар» має право на відшкодування збитків, заподіяних унаслідок невиконання «орендодавцем» зобов`язань, передбачених цим договором.
Збитками вважаються:
- фактичні втрати, яких «орендар» зазнав у зв`язку з невиконанням або неналежним виконанням умов договору «орендодавцем», а також витрати, які «орендар» здійснив або повинен здійснити для відновлення свого порушеного права;
- доходи, які «орендар» міг би реально отримати в разі належного виконання «орендодавцем» умов договору.
7.5. Розмір фактичних витрат «орендаря» визначається на підставі документально підтверджених даних.
7.6. «Орендар» не має права утримувати земельну ділянку для забезпечення своїх вимог до «орендодавця».
8. ОБМЕЖЕННЯ (ОБТЯЖЕННЯ) ЩОДО ВИКОРИСТАННЯ ЗЕМЕЛЬНОЇ ДІЛЯНКИ
8.1. Будівництво (реконструкція) будівель і споруд на орендованій земельній ділянці здійснюється «орендарем» відповідно до проектів, затверджених та погоджених ним у встановленому чинним законодавством порядку.
8.2. «Орендар» зобов`язаний утримуватися від дій, направлених на пошкодження чи руйнування ним розташованих на орендованій земельній ділянці мереж і споруд міських комунікацій, та має забезпечувати вільний доступ до мереж і споруд міських комунікацій, які проходять по території орендованої земельної ділянки, зацікавлених осіб за вимогою «орендодавця» для проведення ремонтних та профілактичних робіт щодо цих мереж і споруд.
По узгодженню з «орендарем» на орендованій земельній ділянці можуть прокладатись нові інженерні комунікації. При цьому роботи з прокладання нових інженерних комунікацій виконуються у найкоротший термін, але не більше 3 (трьох) календарних місяців з дня підписання сторонами двохстороннього акту обстеження земельної ділянки перед початком виконання робіт, за умови збереження виробничого або іншого циклу «орендаря» та з обов`язковим поверненням земельної ділянки в первинний стан (як це було станом на початок виконання робіт) силами «орендодавця» чи осіб, що проводили відповідні роботи. Стан земельної ділянки на початок та на кінець виконання робіт фіксується двохсторонніми актами обстеження земельної ділянки.
8.3. Передача в оренду земельної ділянки не є підставою для припинення або зміни обмежень (обтяжень) та інших прав третіх осіб на цю ділянку.
8.4. Право оренди земельної ділянки не може відчужуватися, у тому числі продаватися на земельних торгах, а також передаватися у заставу, спадщину, до статутного капіталу.
8.5. Обмеження (обтяження): охоронна зона навколо інженерних комунікацій, санітарно-захисна зона навколо об`єкта.
9. ПРАВА ТА ОБОВ`ЯЗКИ СТОРІН
9.1 «Орендодавець» має законні повноваження передавати земельну ділянку у тимчасове користування на умовах оренди, надавати інші права, визначені у цьому договорі, та гарантує, що жодна із умов та жодне із положень цього договору не порушує чинного законодавства України, що особа, яка підписує цей договір, належним чином уповноважена на те, щоб діяти від імені «орендодавця» для цілей укладення цього договору і на умовах, визначених в ньому.
9.2. «Орендодавець» має право:
9.2.1. Вимагати від «орендаря» використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно з договором оренди; забезпечення екологічної безпеки землекористування шляхом додержання вимог земельного і природоохоронного законодавства України, державних та місцевих стандартів, норм і правил щодо режиму використання землі; своєчасного внесення орендної плати.
9.2.2. Вільного доступу до переданої в оренду земельної ділянки для контролю за додержанням «орендарем» умов договору.
9.2.3. Вимагати від «орендаря» збільшення розмірів орендної плати у випадках, визначених діючим законодавством та цим договором.
9.3. «Орендодавець» зобов`язаний:
9.3.1. Забезпечувати відповідно до закону права третіх осіб щодо орендованої земельної ділянки.
9.3.2. Передати «орендарю» по акту в належному стані та у визначених межах земельну ділянку згідно з договором оренди.
9.3.3. Не втручатись у господарську діяльність «орендаря» і не створювати йому будь-яких перешкод при виконанні умов договору оренди.
9.4. «Орендар» гарантує, що державні органи управління та органи місцевого самоврядування, включаючи санітарні, протипожежні, землевпорядні органи, а також органи охорони природи та архітектури не будуть обмежуватись стосовно доступу до орендованої земельної ділянки для виконання їх обов`язків в межах їх повноважень та в порядку, передбаченому чинним законодавством України.
9.5. «Орендар» має право:
9.5.1. Вимагати надання «орендодавцем» для використання земельну ділянку за актом приймання-передачі земельної ділянки у строк, передбачений п.6.2. цього договору.
9.5.2. Використовувати орендовану земельну ділянку на власний розсуд відповідно до мети, що обумовлена договором; одержувати продукцію і доходи.
9.5.3. Переважного придбання у власність орендованої земельної ділянки відповідно до закону.
9.5.4. За згодою «орендодавця», визначеною окремою угодою сторін, проводити поліпшення земельної ділянки та благоустрій прилеглої території, зводити у встановленому законом порядку будівлі і споруди, закладати насадження без зміни цільового призначення земельної ділянки.
9.5.5. За згодою «орендодавця» передавати у володіння і користування орендовану земельну ділянку або її частину іншій особі (суборенда) у випадках та на умовах, передбачених законом.
9.5.6. Користуватись на умовах платності та відповідно з діючим порядком інженерними комунікаціями «орендодавця» з метою забезпечення належної господарської діяльності на орендованій земельній ділянці.
9.5.7. На забезпечення захисту його права на орендовану земельну ділянку нарівні із захистом права власності на земельну ділянку відповідно до закону.
9.6. «Орендар» зобов`язаний:
9.6.1. Прийняти об`єкт оренди за актом приймання-передачі у строк, передбачений п.6.2. цього договору.
9.6.2. Приступити до використання орендованої земельної ділянки після державної реєстрації права оренди земельної ділянки.
9.6.3 У п`ятиденний строк після державної реєстрації права оренди земельної ділянки надати копію договору відповідному органу державної фіскальної служби.
9.6.4. Виконувати встановлені щодо об`єкта оренди обмеження (обтяження) в обсязі, передбаченому законом або договором оренди землі.
9.6.5. Використовувати орендовану земельну ділянку за її цільовим призначенням, яке визначене у п.5.2. договору, дотримуватися режиму використання земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення; державних та місцевих стандартів, норм і правил щодо використання землі.
9.6.6. Здійснювати заходи щодо поліпшення стану земельної ділянки у обсягах і в строки, визначені окремою угодою сторін.
9.6.7. При зміні функціонального (цільового) призначення земельної ділянки переоформити документи на землекористування та здійснити оплату відповідно до умов цього договору.
9.6.8. Відповідно до договору оренди своєчасно вносити орендну плату. 9.6.9.Враховувати при використанні земельної ділянки права третіх осіб, набуті відповідно до закону і договору оренди.
9.6.10. Відшкодувати «орендодавцеві» заподіяну з вини «орендаря» шкоду стану земельної ділянки.
9.6.11. Не утримувати земельну ділянку для забезпечення своїх вимог до «Орендодавця».
9.6.12. На «орендаря» покладається обов`язок збереження зелених насаджень, які розташовані на орендованій земельній ділянці. Знесення зелених насаджень здійснюється в порядку і за умов, визначених чинним законодавством.
9.6.13. У разі зміни банківських реквізитів, юридичної адреси, місця проживання, назви, організаційно - правової форми, тощо, переходу права власності на будівлі та споруди, що розташовані на земельній ділянці, у 10-денний строк письмово повідомити про це «орендодавця».
9.6.14. У випадку зміни нормативної грошової оцінки землі, розміру ставок (ставки) земельного податку, орендної плати, після офіційного оприлюднення такого рішення «орендодавцем» або вступу в дію відповідного нормативно-правового акту, «орендар» повинен отримати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та надати його «орендодавцю» для внесення змін щодо розміру орендної плати шляхом укладення додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки, та подати цю угоду до органів державної фіскальної служби.
10. РИЗИК ВИПАДКОВОГО ЗНИЩЕННЯ АБО ПОШКОДЖЕННЯ ОБ`ЄКТА ОРЕНДИ ЧИ ЙОГО ЧАСТИНИ
10.1. Ризик випадкового пошкодження або знищення об`єкта оренди чи його частини несе «орендар».
11. СТРАХУВАННЯ ОБ`ЄКТА ОРЕНДИ
11.1. Згідно з цим договором об`єкт оренди не підлягає страхуванню.
12. ЗМІНА УМОВ, ПРИПИНЕННЯ І РОЗІРВАННЯ ДОГОВОРУ
12.1. Зміна умов договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку.
12.2. Договір втрачає чинність у разі його припинення або розірвання.
12.3. Дія договору припиняється у разі:
12.3.1. Закінчення строку, на який його було укладено;
12.3.2. Придбання «орендарем» земельної ділянки у власність;
12.3.3. Викупу земельної ділянки для суспільних потреб або примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом;
12.3.4. Ліквідації юридичної особи-«орендаря» (смерті фізичної особи-«орендаря», засудження або обмеження її дієздатності за рішенням суду);
12.3.5. Продажу будівель або споруд, що розташовані на орендованій земельній ділянці.
Договір припиняється також в інших випадках, передбачених законом.
12.4. Дія договору припиняється шляхом його розірвання за:
- взаємною згодою сторін;
- рішенням суду на вимогу однієї із сторін внаслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законом.
12.5. Перехід права власності на земельну ділянку до «орендаря» або його реорганізація є підставою для зміни умов або розірвання договору.
12.6. Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається.
12.7. Дострокове розірвання договору оренди здійснюється за умови письмового попередження зацікавленої сторони за один місяць і взаємної згоди сторін.
12.8. У разі недосягнення згоди щодо умов договору оренди, його дострокового розірвання на вимогу зацікавленої сторони, а також інші спори, вирішуються у судовому порядку.
12.9. У разі припинення або розірвання договору, «орендар» має забезпечити виконання умов повернення земельної ділянки відповідно до цього договору.
12.10. Розірвання та припинення договору оренди земельної ділянки з підстав, зазначених у пунктах 12.3.2., 12.3.3., 12.3.5., оформлюється відповідною угодою.
13. ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ СТОРІН ЗА НЕВИКОНАННЯ АБО НЕНАЛЕЖНЕ ВИКОНАННЯ ДОГОВОРУ
13.1. Кожна із сторін за невиконання або неналежне виконання договору оренди несе відповідальність відповідно до цього договору та передбачену чинним законодавством України.
13.2. «Орендар» несе відповідальність за заростання даної земельної ділянки та прилеглої до неї території бур`янами, відповідно до діючого законодавства.
13.3. Сторони звільняються від відповідальності за часткове або повне невиконання обов`язків за договором, якщо це невиконання відбулося за обставин, що виникли після укладення договору внаслідок невідворотних дій надзвичайного характеру, які сторона не змогла ні передбачити, ні попередити вжитими заходами (повінь, пожежа, осідання ґрунту та інші явища природи, а також війна або військові дії), які призвели до неможливості виконання договору.
14. ПРИКІНЦЕВІ ПОЛОЖЕННЯ
14.1. Цей договір набирає чинності з дня набрання законної сили рішенням суду у справі №904/2981/23.
14.2. Право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права.
14.3. Всі витрати з оформлення цього договору несе «орендар».
14.4. Передача об`єкта оренди «орендарю» здійснюється «орендодавцем» у строки та на умовах, що визначені у п.6.2. договору за актом приймання - передачі.
14.5. Цей договір укладений в двох примірниках, що мають однакову юридичну силу. Один примірник зберігається у «орендодавця», другий - у «орендаря».
14.6. За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови.
15. ЮРИДИЧНІ АДРЕСИ, РЕКВІЗИТИ ТА ПІДПИСИ СТОРІН
«Орендодавець»
Кам`янська міська рада
майдан Петра Калнишевського, 2,
м. Кам`янське, 51931
Максим Калмиков
М.П.
«Орендар»
АТ «ДНІПРОАЗОТ»
вул. С.Х.Горобця, 1, м. Кам`янське код ЄДРПОУ 05761620
Сергій Сідоров
М.П.»
Стягнути з Акціонерного товариства "ДніпроАЗОТ" (51909, Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. С.Х.Горобця , буд. 1, ідентифікаційний код 05761620) на користь Кам`янської міської ради (51931, Дніпропетровська область, м. Кам`янське, майдан Петра Калнишевського, буд. 2, ідентифікаційний код 24604168) витрати по сплаті судового збору у розмірі 2684,00 грн, про що видати наказ.
В решті позову відмовити.
Наказ видати після набрання судовим рішенням законної сили.
Рішення набирає законної сили після закінчення двадцятиденного строку з дня складання повного судового рішення і може бути оскаржено до Центрального апеляційного господарського суду.
Повне рішення складено 13.10.2023
Суддя І.В. Мілєва
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 11.10.2023 |
Оприлюднено | 16.10.2023 |
Номер документу | 114150021 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Васильєв Олег Юрійович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Коваль Любов Анатоліївна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Коваль Любов Анатоліївна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Коваль Любов Анатоліївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Мілєва Ірина Вікторівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні