Рішення
від 02.10.2023 по справі 380/4575/23
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

02 жовтня 2023 рокусправа № 380/4575/23 зал судових засідань № 12

Львівський окружний адміністративний суд в складі:

головуючого суддіКузана Р.І.,

секретар судового засіданняЯщишин І.А.,

за участю:

позивача ОСОБА_1 ,

представника відповідачаКудрявцевої Н.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові в порядку спрощеного позовного провадження справу за позовом ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення Червоноградської міської ради Львівської області про визнання протиправними дії, зобов`язання вчинити дії, -

в с т а н о в и в :

ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) (далі позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до суду з позовом до Управління праці та соціального захисту населення Червоноградської міської ради Львівської області (місцезнаходження: 80100, Львівська область, м. Червоноград, вул. Сокальська, 1, код ЄДРПОУ 25258142) (далі відповідач), в якому просить:

- визнати протиправними дії Управління праці та соціального захисту населення Червоноградської міської ради Львівської області щодо скасування індексації грошової компенсації за втрату працездатності, отриману в результаті захворювання пов`язаного з виконанням робіт, по ліквідації наслідків аварії Чорнобильській АЕС в період проходження військової служби;

- зобов`язати Управління праці та соціального захисту населення Червоноградської міської ради Львівської області перерахувати з 01.01.2023 грошову компенсації за втрату працездатності, отриману в результаті захворювання пов`язаного з виконанням робіт, по ліквідації наслідків аварії Чорнобильській АЕС в період проходження військової служби, з врахуванням індексації за попередні роки (2017 - 2022);

- зобов`язати Управління праці та соціального захисту населення Червоноградської міської ради Львівської області здійснити виплату перерахованої грошової компенсації за втрату працездатності, отриману в результаті захворювання пов`язаного з виконанням робіт, по ліквідації наслідків аварії Чорнобильській АЕС в період проходження військової служби, з врахуванням індексації за попередні роки (2017 - 2022) (заборгованості) з врахуванням проведених платежів, однією сумою.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що у травні 1986 року під час проходження військової служби виконував обов`язки з ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, в результаті чого він отримав професійне захворювання, що у майбутньому стало причиною його звільнення з Збройних Сил України. У 2008 році Львівською обласною МСЕК йому було встановлено, а у 2013 році підтверджено 25% стійкої втрати часткової професійної працездатності, в результаті захворювання пов`язаного з виконанням обов`язків по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС під час проходження військової служби. У зв`язку з втратою працездатності йому було призначено грошову виплату, яку виплачує Управління праці та соціального захисту населення Червоноградської міської ради Львівської області. На момент призначення у 2008 році ця виплата складала 596,69 грн. в місяць.

Постановою № 459/1370/17 від 05.09.2017 Червоноградський міський суд Львівської області зобов`язав Управління праці та соціального захисту населення Червоноградської міської ради Львівської області з 11.04.2017 нарахувати та щомісячно виплачувати позивачу грошову компенсацію за втрату працездатності в результаті професійного захворювання з врахуванням проведеної індексації.

Починаючи з 2017 року щорічно ця сума (596,69 грн в місяць) підлягала індексації і станом на грудень 2022 року розмір грошової компенсації з урахуванням індексації становив 1036,47 грн. З 01.01.2023 набрав чинності Закон України «Про державний бюджет України на 2023 рік», відповідно до пункту 3 Прикінцевих положень якого зупинено на 2023 рік дію низки законів, у тому числі Закон України Про індексацію грошових доходів населення.

Вказує, що у разі підвищення грошових доходів населення випереджаючим шляхом з урахуванням прогнозного рівня інфляції базовим місяцем вважається місяць, у якому мало місце таке підвищення. Для проведення подальшої індексації або здійснення чергового підвищення доходів випереджаючим шляхом обчислення індексу споживчих цін здійснюється наростаючим підсумком починаючи з наступного за базовим місяця. Тобто, остання індексація, що була проведена у 2022 році є базовою, від якої в майбутньому мають відбуватись подальші дії. Таким чином, сума грошової компенсації має залишитись на рівні 2022 року, тобто 1036,47 грн. З початку 2023 року Управлінням праці та соціального захисту населення Червоноградської міської ради Львівської області, грошова компенсація йому виплачується в розмірі 596,69грн, тобто на рівні її призначення у 2008 році, без врахування проведених попередніх індексацій.

Зазначає, що у лютому 2023 року він звернувся до Управління праці та соціального захисту населення Червоноградської міської ради Львівської області з заявою щодо причин скасування індексації за всі попередні роки. Проте йому було відмовлено та вказано, що підставою для зупинення виплати грошової компенсації з урахуванням суми індексації послужило зупинення дії Закону України Про індексацію грошових доходів населення у 2023році. Позивач вважає таке рішення протиправним, оскільки ним порушено права людини, які закріплені у Конституції України та інших юридичних актах. Просить позов задовольнити.

Ухвалою від 14.03.2023 суддя прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі; справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження.

Відповідач 27.03.2023 подав до суду відзив на позовну заяву, в якому просить суд відмовити в задоволенні позову. Відзив обґрунтований тим, що нарахування індексації грошових доходів ОСОБА_1 проводилось згідно з Законом України «Про індексацію грошових доходів населенню» та Постанови КМУ № 1078 від 17 липня 2003 року «Про затвердження порядку проведення індексації грошових доходів населення» відповідно до п.5 ч.4 Порядку, сума індексації грошових доходів громадян визначається як результат множення грошового доходу, що підлягає індексації, на величину приросту індексу споживчих цін, поділений на 100 відсотків. Відповідач виконував рішення районного суду від 05.09.2017 у справі № 459/1370/17 в повному обсязі, з квітня 2017 року проводив нарахування і виплату компенсації разом з індексацією і на грудень 2022 року проведена виплата склалась в сумі 1036,47 грн.

Водночас, 01 січня 2023 року набрав чинності Закон України «Про державний бюджет України на 2023 рік», пунктом 3 Прикінцевих положень було зупинено на 2023 рік дію низки законів, а саме: Закон України «Про індексацій грошових доходів населенню». Враховуючи призупинення індексації грошових доходів з 01 січня 2023 року, відповідач не може виплачувати компенсацію з урахуванням індексації. Таким чином, за січень-лютий 2023 року ОСОБА_1 проведена виплата грошової компенсації за втрату працездатності в результаті професійного захворювання без врахування індексації (виплата склала 596,70 грн. призначена за рішенням суду).

Враховуючи викладене, Управління праці та соціального захисту населення Червоноградської міської ради просить суд відмовити в задоволенні позовної заяви повністю.

Позивачем подано відповідь на відзив за вх. №22223.

Крім цього від сторін надійшли заяви про долучення додаткових доказів.

Ухвалою від 19.09.2023 суд призначив справу до розгляду в судовому засіданні.

Позивач в судовому засіданні позовні вимоги підтримав з підстав, викладених в позовній заяві та відповіді на відзив. Просив суд позов задовольнити повністю.

Представник відповідача в судовому засіданні проти задоволення позову заперечила з підстав, наведених у відзиві на позовну заяву. Просила суд в задоволенні позову відмовити повністю.

Дослідивши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

ОСОБА_1 є ліквідатором аварії на ЧАЕС 2-ї категорії, що підтверджується посвідченням учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС серії А №174144 від 21.10.1992.

Постановою Червоноградського міського суду Львівської області від 05.09.2017 у справі № 459/1370/17 позов ОСОБА_1 до Управління праці і соціального захисту населення Червоноградської міської ради про визнання протиправними дії та зобов`язання вчинити дії задоволено частково.

Визнано дії Управління праці та соціального захисту населення Червоноградської міської ради Львівської області стосовно відмови в нарахуванні ОСОБА_1 індексації грошової виплати за часткову втрату працездатності, отриману в результаті захворювання, пов`язаного з виконанням робіт, по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС в період проходження військової служби неправомірними.

Зобов`язано Управління праці та соціального захисту населення Червоноградської міської ради Львівської області нарахувати з 11.04.2017 і щомісячно виплачувати ОСОБА_1 грошову компенсацію за втрату працездатності в результаті професійного захворювання, з врахуванням проведеної індексації.

Управління праці і соціального захисту населення Червоноградської міської ради на виконання постанови Червоноградського міського суду Львівської області від 05.09.2017 у справі № 459/1370/17 з квітня 2017 року проводило нарахування та виплату компенсації разом з індексацією.

Суд встановив, що нарахування індексації грошових доходів ОСОБА_1 проводилось відповідно до Закону України «Про індексацію грошових доходів населенню» та Постанови КМУ № 1078 від 17 липня 2003 року «Про затвердження Порядку проведення індексації грошових доходів населення» (далі Порядок №1078).

Суд враховує, що Порядок №1078 прийнятий з метою реалізації положень Закону України «Про індексацію грошових доходів населенню».

Відповідно до п.5 ч.4 цього Порядку, сума індексації грошових доходів громадян визначається як результат множення грошового доходу, що підлягає індексації, на величину приросту індексу споживчих цін, поділений на 100 відсотків.

01 січня 2023 року набрав чинності Закон України «Про державний бюджет України на 2023 рік», пунктом 3 Прикінцевих положень було зупинено на 2023 рік дію низки законів, а саме: Закон України «Про індексацій грошових доходів населенню».

Враховуючи призупинення індексації грошових доходів з 01 січня 2023 року, відповідачем індексація компенсації за втрату працездатності в результаті професійного захворювання не проводилась, про що на запит позивача повідомлено його листом від 20.02.2023 №446/1-7.

Не погоджуючись з такими діями відповідача щодо припинення виплати індексації, позивач звернувся з цим адміністративним позовом до суду.

При вирішенні спору суд керувався таким.

У відповідності до ст. 1 Закону України «Про індексацію грошових доходів населення», індексація грошових доходів населення - встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг; індекс споживчих цін - показник, що характеризує динаміку загального рівня цін на товари та послуги, які купує населення для невиробничого споживання; поріг індексації - величина індексу споживчих цін, яка надає підстави для проведення індексації грошових доходів населення.

Індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру: пенсії; стипендії; оплата праці (грошове забезпечення); суми виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування; суми відшкодування шкоди, заподіяної працівникові каліцтвом або іншим ушкодженням здоров`я, а також суми, що виплачуються особам, які мають право на відшкодування шкоди в разі втрати годувальника; розмір аліментів, визначений судом у твердій грошовій сумі. Кабінет Міністрів України може встановлювати інші об`єкти індексації, що не передбачені частиною першою цієї статті. Соціальні виплати, що мають цільовий і разовий характер (допомога при народженні дитини, допомога на поховання, матеріальна допомога, одноразова допомога при виході на пенсію тощо), а також допомога у зв`язку з вагітністю і пологами індексації не підлягають. Підтримка купівельної спроможності провадиться шляхом підвищення розміру зазначених виплат. Підтримка купівельної спроможності соціальних виплат, які визначаються залежно від прожиткового мінімуму, здійснюється шляхом перегляду їх розміру у зв`язку із зростанням прожиткового мінімуму відповідно до законодавства. Індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення (ст. 2 Закону України «Про індексацію грошових доходів населення»).

Відповідно до ст. 3 цього Закону індекс споживчих цін обчислюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики, і не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним, публікується в офіційних періодичних виданнях.

Статтею 4 Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» передбачено, що індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 103 відсотка.

Обчислення індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком, починаючи з місяця введення в дію цього Закону.

Для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений у частині першій цієї статті.

Підвищення грошових доходів населення у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, у якому опубліковано індекс споживчих цін.

У разі якщо грошові доходи населення підвищено з урахуванням прогнозного рівня інфляції випереджаючим шляхом, при визначенні обсягу підвищення грошових доходів у зв`язку із індексацією враховується рівень такого підвищення у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Як вже зазначалось, Постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року № 1078 затверджено Порядок проведення індексації грошових доходів населення, відповідно до п.п.6 п.2 якого, індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані в гривнях на території України, які не мають разового характеру: суми виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування (допомога по безробіттю, матеріальна допомога у період професійної підготовки, перепідготовки або підвищення кваліфікації безробітного, щомісячна грошова сума, що компенсує відповідну частину втраченого заробітку потерпілого внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання (з урахуванням виплат на необхідний догляд за потерпілим), щомісячна страхова виплата особам, які перебували на утриманні потерпілого внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, страхова виплата дитині, яка народилась інвалідом внаслідок травмування на виробництві або професійного захворювання її матері під час вагітності).

Так, Червоноградський міський суд Львівської області у постанові від 05.09.2017 у справі № 459/1370/17 вказав, що щомісячна грошова виплата у зв`язку з частковою втратою працездатності, отриманої в наслідок захворювання пов`язаного з виконанням робіт по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС в період проходження військової служби є об`єктом індексації та зобов`язав відповідача виплачувати таку компенсацію з урахуванням індексації.

Водночас судом встановлено, що пунктом 3 Прикінцевих положень Закону України від 03.11.2022 № 2710-IX «Про Державний бюджет України на 2023 рік» передбачено зупинити на 2023 рік дію Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» (Відомості Верховної Ради України, 2003 р., № 15, ст. 111 із наступними змінами).

Відповідно до ст. 19 Конституції України Правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відтак, у зв`язку з зупиненням дії Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» у відповідача не було обов`язку нараховувати та виплачувати позивачу індексацію грошової компенсації у період з 01.01.2023.

Вказане свідчить про недоведеність та необґрунтованість доводів позивача стосовно допущення відповідачем протиправних дій щодо припинення виплати індексації з 01.01.2023, у зв`язку з чим у задоволенні позовних вимог належить відмовити.

При цьому суд враховує, що розмір індексації по суті є змінною величиною, який щоразу змінюється в залежності від зміни індексу споживчих цін у поточному місяці. Тому, доводи позивача щодо необхідності виплати йому у 2023 році грошової компенсації щомісячно з урахуванням суми індексації, нарахованої станом на грудень 2022 року, суд вважає необґрунтованими.

Будь-яких інших доводів щодо даної частини позовних вимог позивачем наведено не було.

Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що в задоволенні позову слід відмовити повністю.

У відповідності до вимог ст.139 КАС України судові витрати відшкодуванню не підлягають.

Керуючись ст.ст.2, 6, 8-10,13, 14, 72-77, 139, 241-247, 250, 255, 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

в и р і ш и в:

в задоволенні позову ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення Червоноградської міської ради Львівської області про визнання протиправними дії, зобов`язання вчинити дії - відмовити повністю.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повне рішення суду складене та підписане 12.10.2023.

СуддяР.І. Кузан

Дата ухвалення рішення02.10.2023
Оприлюднено16.10.2023
Номер документу114162410
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи

Судовий реєстр по справі —380/4575/23

Ухвала від 26.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Постанова від 22.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 20.11.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 20.11.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 10.11.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 27.10.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Рішення від 02.10.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кузан Ростислав Ігорович

Ухвала від 19.09.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кузан Ростислав Ігорович

Ухвала від 14.03.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кузан Ростислав Ігорович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні