Ухвала
від 13.10.2023 по справі 420/207/23
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

О К Р Е М А У Х В А Л А

13 жовтня 2023 р.м. ОдесаСправа № 420/207/23

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

судді-доповідача Димерлія О.О.,

суддів Крусяна А.В., Танасогло Т.М.,

розглянувши апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 10.03.2023 року у справі №420/207/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Єгаз-Рітейл» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування розпорядження №340-р від 22.12.2022 року, зобов`язання вчинити певні дії

У С Т А Н О В И В:

03.01.2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Єгаз-Рітейл» звернулось до Одеського окружного адміністративного суду із позовною заявою, у якій просило:

- визнати протиправним та скасувати розпорядження Головного управління ДПС в Одеській області № 340-р від 22.12.2022 року в частині анулювання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним, виданих Товариству з обмеженою відповідальністю «Єгаз-Рітейл», з реєстраційними номерами: №15540314201900358, №15510314201900377, №15270314201900364, №15520314201900359, №15210314201900362, №15070314201900363, №15520314201900354, №15210314201900376, №15540314201900357, №15050314201900423, №15120314201900429;

- зобов`язати Головне управління ДПС в Одеській області видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію щодо анулювання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним за реєстраційними номерами: №15540314201900358, №15510314201900377, №15270314201900364, №15520314201900359, №15210314201900362, №15070314201900363, №15520314201900354, №15210314201900376, №15540314201900357, №15050314201900423, №15120314201900429.

За наслідками розгляду зазначеної справи Одеським окружним адміністративним судом 10 березня 2023 року прийнято рішення, яким позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «Єгаз-Рітейл» задоволено повністю.

Не погодившись із вказаним рішенням суду першої інстанції, Головне управління ДПС в Одеській області оскаржило його в апеляційному порядку.

Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 04.10.2023 року апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області задоволено частково.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 10.03.2023 року у справі №420/207/23 скасовано.

Прийнято у справі №420/207/23 нове судове рішення.

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Єгаз-Рітейл» - задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано розпорядження Головного управління ДПС в Одеській області №340-р від 22.12.2022 року в частині анулювання Товариству з обмеженою відповідальністю «Єгаз-Рітейл» ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним з реєстраційним номером 15520314201900354, адреса місця роздрібної торгівлі пальним місто Одеса, вулиця 25-ї Чапаєвської дивізії 1/1.

Зобов`язано Головне управління ДПС в Одеській області видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію щодо анулювання ТОВ «Єгаз-Рітейл» ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним за реєстраційним номером №15520314201900354.

У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Приписами статті 324 КАС України передбачено, що суд апеляційної інстанції у випадках і в порядку, встановлених статтею 249 цього Кодексу, може постановити окрему ухвалу.

Згідно до статті 249 КАС України суд, виявивши під час розгляду справи порушення закону, може постановити окрему ухвалу і направити її відповідним суб`єктам владних повноважень для вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону.

У разі необхідності суд може постановити окрему ухвалу про наявність підстав для розгляду питання щодо притягнення до відповідальності осіб, рішення, дії чи бездіяльність яких визнаються протиправними.

В окремій ухвалі суд має зазначити закон чи інший нормативно-правовий акт (у тому числі його статтю, пункт тощо), вимоги яких порушено, і в чому саме полягає порушення.

З метою забезпечення виконання вказівок, що містяться в окремій ухвалі, суд встановлює у ній строк для надання відповіді залежно від змісту вказівок та терміну, необхідного для їх виконання.

Під час розгляду апеляційної скарги судом апеляційної інстанції установлено порушення чинного законодавства України, допущені Головним управлінням ДПС в Одеській області, у зв`язку з чим колегія суддів дійшла висновку про необхідність постановлення окремої ухвали, виходячи з приписів ст. 249, 324 Кодексу адміністративного судочинства України, з огляду на таке.

Так, предметом спору у даній адміністративній справі є перевірка правомірності прийняття ГУ ДПС у Одеській області розпорядження від 22.12.2022 року № 340-р, на підставі якого ТОВ «Єгаз-Рітейл» анульовано ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним.

Порядок видачі та анулювання ліцензій на виробництво, зберігання, оптову та роздрібну торгівлю пальним врегульовано нормами Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19 грудня 1995 року №481/95-ВР (далі Закон №481/95-ВР).

Зі змісту правових норм означеного Порядку від 19 грудня 1995 року №481/95-ВР слідує, що для здійснення господарської діяльності, зокрема, з роздрібної торгівлі пальним, суб`єкт господарювання має отримати ліцензію на здійснення такої діяльності.

Для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії документів.

Вичерпний перелік документів, що подається разом із заявою про отримання ліцензії, визначений статтею 15 Закону № 481/95-ВР. У цьому переліку, крім іншого, визначено:

- акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства.

Не передбачено заміна визначених документів, які подаються разом з заявою, іншими документами.

У ході апеляційного розгляду справи колегією суддів установлено, що для отримання ліцензій ТОВ «Єгаз-Рітейл» подано до Головного управління ДПС в Одеській області відповідну заяву з доданим до неї пакетом документів.

Серед поданого пакету документів, зокрема, відсутні акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інших документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо об`єктів, необхідних для здійснення відповідної діяльності, які знаходяться за адресою, а саме:

- м. Одеса, вул. Отамана Головатого, 161;

- м. Одеса, вул. Академіка Вільямса, 53;

- Одеська область, смт. Сарата, вул. Осипенко, 2;

- Одеська область, м. Одеса, вул. Братів Поджіо, 13;

- Одеська область, Овідіопольський район, смт. Великодолинське, вул. Клари Цеткін, 102;

- Одеська область, м. Арциз, вул. 28-го Червня, 1;

- Одеська область, Овідіопольський район, смт. Таїрове, Іллічівська дорога, 2-А;

- Одеська область, м. Одеса, вул. Добровольского, 6-А;

- Одеська область, Білгород- Дністровський район, смт. Затока, вул. Вокзальна, 52;

- Одеська область, Білгород- Дністровський район, с. Староказаче, вул. Малиновського, 5-Г.

Необхідність надання разом з заявою про отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним акту вводу в експлуатацію об`єкта або акту готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікату про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, установлено спеціальним законодавством України.

Зазначені документи є обов`язковими, наявність яких повинна бути після закінчення будівництва об`єкту інженерно-транспортної інфраструктури, зокрема, заправного комплексу.

Законодавець передбачив обов`язковість наявності документів підтверджуючих закінчення будівництва, реконструкції чи іншого будівельного перетворення, безпечність експлуатації машин (устаткування) які видають компетентними органними у сфері будівельного нагляду, адже діяльність заправних комплексів з використанням пального, паливно-мастильних речовин є сферою підвищено небезпеки, до об`єктів зберігання та реалізації пального існують підвищені вимоги, крім іншого, щодо технічної безпеки.

Більше того, законодавець передбачив, що суб`єкти, яким може бути надана ліцензія на право роздрібної торгівлі пальним, мають мати належно обладнану будівлю, споруду, які б відповідали технічним та безпековим умовам.

Наявність норми у спеціальному законодавстві, про обов`язковість долучення до заяви акта вводу в експлуатацію об`єкта або акта готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікату про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів створює упевненість у дотриманні суб`єктом, який має бажання отримати ліцензію технічних, безпекових умов.

Апеляційний суд наголошує, що особливе значення дотримання порядку розміщення об`єктів підвищеної небезпеки набуває в воєнний період внаслідок збройної агресії росії. Ці порушення можуть призвести до загибелі людей, пошкодження житлових будівель, тощо.

Незважаючи на відсутність документів, перелік яких визначених у приписах статті 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19 грудня 1995 року №481/95-ВР, ГУ ДПС в Одеській області видано Товариству ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним за адресами кожного місця роздрібної торгівлі пальним.

Такі дії відповідача (суб`єкта владних повноважень) апеляційний суд розцінює як недобросовісні, що порушують норми матеріального права.

Таким чином, колегією суддів апеляційного суду під час розгляду справи установлено факт неналежного виконання своїх обов`язків посадовими особами ГУ ДПС в Одеській області, відповідальних за прийняття рішення щодо видачі ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним.

Дані обставини свідчать про свідоме та навмисне нехтування конституційними принципами, нормами чинного законодавства України з боку ГУ ДПС в Одеській області.

Більше того, нерозуміння цього ставить під сумнів як професійний рівень працівників ГУ ДПС в Одеській області, у зв`язку з чим вони потребують підвищення кваліфікації, так і може свідчити про наявність корупційної складової під час вчинення відповідних дій з боку осіб, які представляють Державу.

Зважаючи на виявлені під час розгляду цієї справи факти порушення закону, дії посадових осіб ГУ ДПС в Одеській області підлягають перевірці на предмет наявності в них складу дисциплінарного правопорушення.

Крім того, як з`ясовано судовою колегією під час розгляду апеляційної скарги, 20.12.2022 року на адресу ГУ ДПС в Одеській області надійшов лист від Управління стратегічних розслідувань в Одеській області Департаменту стратегічних розслідувань Національної поліції України №8652/55/114/032022 про вжиття заходів реагування.

Так, згідно до змісту даного листа йдеться про те, що за наслідками проведення додаткових заходів із виявлення фактів правопорушень під час отримання ліцензії на право оптової торгівлі або роздрібної торгівлі пальним, Національною поліцією України установлено подання низкою суб`єктів господарювання документів, що жодним чином не являють собою:

«акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства».

З огляду на викладене, Національною поліцією України порушено перед Головним управлінням ДПС в Одеській області питання щодо здійснення перевірки викладеної у листі інформації та розгляду питання щодо винесення рішення про анулювання ліцензій на роздрібну торгівлю пальним суб`єктам господарської діяльності.

22.12.2022 року Головним управлінням ДПС в Одеській області прийнято оскаржуване у справі розпорядження та скасовано видані Товариству ліцензії на підставі положень статті 15 Закону України від 19 грудня 1995 року №481/95-ВР.

В якості підстави прийняття оспорюваного у цій справі розпорядження про анулювання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним зазначено лист Управління стратегічних розслідувань в Одеській області Департаменту стратегічних розслідувань Національної поліції України від 20.12.2022 року №8652/55/114/032022.

Як слідує з матеріалів справи, розпорядження № 340-р від 22.12.2022 року в частині анулювання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним, виданих Товариству з обмеженою відповідальністю «Єгаз-Рітейл», прийнято заступником начальника Головного управління ДПС в Одеській області Володимиром Поповим.

При цьому, судова колегія звертає увагу, як слідує зі змісту приписів статті 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19 грудня 1995 року №481/95-ВР, законодавством чітко регламентовано послідовну процедуру анулювання ліцензій на роздрібну торгівлю пальним, яка полягає у наступному:

- встановлення обставини, яка визначена статтею 15 Закону №481/95-ВР, як підстава для анулювання ліцензії;

- прийняття органом, який видав ліцензію, письмового розпорядження про її анулювання;

- внесення відомостей про анулювання ліцензії до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального не пізніше наступного робочого дня з дня видачі/призупинення/анулювання відповідної ліцензії.

Частиною другою статті 19 Конституції України установлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.

Аналіз цієї норми дає змогу дійти висновку, що діяльність органів державної влади здійснюється у відповідності до спеціально-дозвільного типу правового регулювання, яке побудовано на основі принципу "заборонено все, крім дозволеного законом; дозволено лише те, що прямо передбачено законом".

Застосування такого принципу суттєво обмежує цих суб`єктів у виборі варіантів чи моделі своєї поведінки, а також забезпечує використання ними владних повноважень виключно в межах закону і тим самим істотно обмежує можливі зловживання з боку держави та її органів.

У свою чергу, в порушення вимог статті 19 Конституції України та приписів статті 15 означеного вище Закону, Головним управлінням ДПС в Одеській області, зокрема заступником начальника Володимиром Поповим, не вчинено відповідних дій в частині дотримання процедури анулювання ліцензій на роздрібну торгівлю пальним.

Апеляційний суд наголошує, що вчинення ж посадовою особою державного органу дій у межах компетенції, але непередбаченим способом, у непередбаченій законом формі або з виходом за межі компетенції є підставою для притягнення такої особи до дисциплінарної відповідальності.

Викладене вище, на переконання колегії суддів, свідчить про неналежне виконання суб`єктом владних повноважень, у тому числі його посадовими особами, зокрема, але не виключно заступником начальника Головного управління ДПС в Одеській області Володимиром Поповим, своїх обов`язків при реалізації владно-управлінських функцій.

За таких обставин, колегія суддів дійшла висновку про наявність правових підстав постановити окрему ухвалу та направлення вказаного судового рішення Державній податковій службі України для вжиття відповідних заходів реагування.

Разом з цим, апеляційний суд зауважує, відповідно до п. 15 ч. 2 ст. 65 Закону України "Про державну службу" прийняття державним службовцем рішення, що суперечить закону або висновкам щодо застосування відповідної норми права, викладеним у постановах Верховного Суду, щодо якого судом винесено окрему ухвалу, визначено як дисциплінарний проступок вчинення якого є підставою для притягнення державного службовця до дисциплінарної відповідальності.

Беручи до уваги вище наведене, апеляційний суд уважає за необхідне постановити окрему ухвалу, яку направити до Державної податкової служби України з метою недопущення аналогічних порушень в майбутньому, а також для вирішення питання про притягнення до відповідальності згідно до п.15 ч.2 ст.65 Закону України "Про державну службу" посадових осіб Головного управління ДПС в Одеській області відповідальних за прийняття рішення щодо видачі та анулювання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним.

Керуючись ст. 243, 249, 324, 325, 328, 329 КАС України, апеляційний суд

У Х В А Л И В:

Про встановлені порушення законодавства повідомити Державну податкову службу України для вжиття заходів щодо недопущення аналогічних порушень в майбутньому та для вирішення питання про притягнення до дисциплінарної відповідальності згідно до п.15 ч.2 ст.65 Закону України "Про державну службу" посадових осіб Головного управління ДПС в Одеській області відповідальних за прийняття рішення щодо видачі та анулювання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним.

З метою забезпечення виконання вказівок, що містяться в окремій ухвалі, для надання відповіді встановити Державній податковій службі України місячний строк з дня отримання окремої ухвали.

Копію окремої ухвали направити Державній податковій службі України для відома, контролю та використання у роботі.

Окрема ухвала апеляційного суду набирає законної сили з моменту її підписання суддями та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня отримання сторонами копії судового рішення.

Суддя-доповідач О.О. ДимерлійСудді А.В. Крусян Т.М. Танасогло

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.10.2023
Оприлюднено16.10.2023
Номер документу114165612
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них

Судовий реєстр по справі —420/207/23

Ухвала від 18.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бевзенко В.М.

Постанова від 13.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Ухвала від 12.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Ухвала від 18.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Ухвала від 15.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Ухвала від 08.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Ухвала від 13.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Постанова від 04.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Постанова від 04.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 19.09.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні