ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116 (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"20" вересня 2023 р. Справа№ 920/731/22
Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Шаптали Є.Ю.
суддів: Гончарова С.А.
Яковлєва М.Л.
при секретарі Токаревій А.Г.
за участю представників учасників справи: згідно протоколу судового засідання від 20.09.2023
розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали апеляційної скарги Фермерського господарства "Посулля"
на рішення Господарського суду Сумської області від 28.04.2023 у справі №920/731/22 (суддя Котельницька В.Л., повний текст рішення складено та підписано 05.05.2023)
за позовом Фермерського господарства "Посулля"
до Недригайлівської селищної ради Сумської області
про спонукання до укладення договору
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся з позовом, у якому просить визнати укладеним між Недригайлівською селищною радою Сумської області та Фермерським господарством «Посулля» договір оренди земельної ділянки в редакції позивача та стягнути з відповідача 2481,00 грн судового збору та 40000,00 грн витрат на професійну правову (правничу) допомогу.
Позовні вимоги обґрунтовані залишенням без задоволення відповідачем вимоги позивача щодо укладення договору оренди земельної ділянки за результатами проведених земельних торгів.
Рішенням Господарського суду Сумської області від 28.04.2023 у задоволенні позову відмовлено.
Відмовляючи в задоволенні позову, суд виходив з того, що земельні торги, проведені САПБ 26.10.2021, в силу закону не можна вважати такими що відбулися на законній підставі, оскільки були скасовані організатором (відповідачем), а тому відсутні підстави для визнання укладеним між Недригайлівською селищною радою Сумської області та Фермерським господарством» Посулля» договору оренди земельної ділянки площею 18,5410, кадастровий номер 5923555100:02:004:0079, розташованої в Сумській області, Роменський район, Недригайлівська селищна рада, в редакції позивача.
Не погодившись з прийнятим рішенням суду першої інстанції, Фермерське господарство «Посулля» звернулось до Північного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою в якій просить скасувати рішення Господарського суду Сумської області від 28.04.2023 у справі №920/731/22 повністю та ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.
Скаржник вважає, що судом першої інстанції порушено норми процесуального та матеріального права.
Узагальнені доводи апеляційної скарги зводяться до того, що суд вийшов за межі позовних вимог, оскільки позивач встановлення факту недійсності аукціону не вимагав, а відповідач не надав доказів, що правочин (аукціон) було визнано недійсним чи скасовано.
26.05.2023 безпосередньо до Північного апеляційного господарського суду надійшла апеляційна скарга Фермерського господарства «Посулля» на рішення Господарського суду Сумської області від 28.04.2023 у справі 920/731/22.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 26.05.2023 апеляційну скаргу передано на розгляд колегії суддів у наступному складі: головуючий суддя - Шаптала Є. Ю., судді: Яковлєв М.Л., Гончаров С.А.
На час надходження апеляційної скарги матеріали справи №920/731/22 на адресу Північного апеляційного господарського суду не надходили, у зв`язку з чим ухвалою від 30.05.2023 відкладено вирішення питання щодо апеляційної скарги Фермерського господарства «Посулля» на рішення Господарського суду Сумської області від 28.04.2023 у справі №920/731/22 до надходження матеріалів справи на адресу Північного апеляційного господарського суду; доручено Господарському суду Сумської області надіслати матеріали справи №920/731/22 на адресу Північного апеляційного господарського суду.
06.06.2023 до Північного апеляційного господарського суду надійшли матеріали справи №920/731/22.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 12.06.2023 у справі №920/731/22 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Фермерського господарства «Посулля» на рішення Господарського суду Сумської області від 28.04.2023 у справі 920/731/22 та призначено до розгляду на 01.08.2023.
18.07.2023 до Північного апеляційного господарського суду від Фермерського господарства «Посулля» надійшло клопотання про участь в судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду, розгляд якої доручити Господарському суду Сумської області.
31.07.2023 до канцелярії суду від Недригайлівської селищної ради Сумської області надійшов відзив на апеляційну скаргу, у якому відповідач заперечив проти доводів апеляційної скарги, наголосивши на їх безпідставності, та яку просив суд залишити без задоволення, а оскаржуване рішення - без змін.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 01.08.2023 клопотання Фермерського господарства «Посулля» про участь у судовому засіданні в режимі відео конференції - задоволено.
У судовому засіданні 01.08.2023 оголошено перерву до 30.08.2023.
У судовому засіданні 30.08.2023 оголошено перерву до 20.09.2023.
У судовому засіданні 20.09.2023 в режимі відеоконференції брали участь представники позивача та представник відповідача.
Представники позивача підтримали подану апеляційну скаргу та просили суд її задовольнити.
Представник відповідача заперечив проти доводів апеляційної скарги та просив залишити її без задоволення.
Згідно з частиною першою статті 270 Господарського процесуального кодексу України у суді апеляційної інстанції справи переглядаються за правилами розгляду справ у порядку спрощеного позовного провадження з урахуванням особливостей, передбачених у цій Главі.
У відповідності до вимог ч.ч. 1, 2, 5 ст. 269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. В суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.
Колегія суддів, беручи до уваги межі перегляду справи у апеляційній інстанції, обговоривши доводи апеляційної скарги, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права при прийнятті оскаржуваного рішення, дійшла до висновку про те, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом, 28.01.2021 Недригайлівською селищною радою Сумської області прийняте рішення «Про включення земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності до переліку земельних ділянок, права оренди на які виставляються на земельні торги Недригайлівською селищною радою».
Відповідно до пунктів 1 та 2 зазначеного рішення включено земельні ділянки сільськогосподарського призначення комунальної власності загальною площею 1504,9024 га, що розташовані за межами населених пунктів на території Недригайлівської селищної ради Роменського району Сумської області, до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення, права оренди на які виставляються на земельні торги Недригайлівською селищною радою, згідно з додатком. Надано дозвіл на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, згідно з додатком.
За порядковим номером 201 в Додатку до рішення Недригайлівської селищної ради Сумської області від 28.01.2021 «Перелік земельних ділянок сільськогосподарського призначення, права оренди на які виставляються на торги Недригайлівською селищною радою» включена земельна ділянка, розташована в Сумській області, Роменський район, Недригайлівська селищна рада площею 18,5410, кадастровий номер 5923555100:02:004:0079, цільове призначення 01.01 Для ведення товарного сільськогосподарського виробництва), умови надання земельної ділянки використання за цільовим призначенням.
24.02.2021 між Недригайлівською селищною радою Сумської області (далі організатор, відповідач) та Сумською товарною біржою «Сумиагропромбіржа» (далі виконавець) укладено договір про підготовку лотів до продажу прав щодо них (оренда, суперфіцій, емфітевзис) на земельних торгах та надання послуг з проведення земельних торгів у формі аукціону (далі договір від 24.02.2021).
Відповідно до п. 1.1. договору від 24.02.2021 виконавець приймає на себе зобов`язання своїми матеріально-технічними, фінансовими і трудовими ресурсами здійснити підготовку лотів до продажу прав на них та проведення земельних торгів у формі аукціону та провести земельні торги у формі аукціону, стосовно земельних ділянок, які були включені до переліку ділянок, право оренди на які виставляються на земельні торги окремими лотами, згідно рішення організатора від 28.01.2021.
Пунктом 2.1. договору від 24.02.2021 визначено, що згідно з цим договором, виконавець здійснює підготовку лота на земельні торги, щодо земельних ділянок, зазначених в додатку №1 до цього договору.
Згідно з п. 4.2.3. договору від 24.02.2021 організатор має право скасувати земельні торги у разі надходження до нього документів, які тягнуть за собою внесення змін до землевпорядної та землеоціночної документації на земельну ділянку або встановлення заборони на її відчуження чи передачу в користування.
Відповідно до п. 4.3.5. договору після надходження від організатора повного пакету документів та матеріалів на лоти, розмістити на офіційному вебсайті центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин, офіційне повідомлення про проведення торгів за 30 днів до їх проведення.
20.09.2021 на офіційному вебсайті САПБ за посиланням https://stb.sumy.ua/zemelni-torgi/26-10-2021-nedrigajlivska-selishhna-rada.html#more-4033 було опубліковане оголошення про проведення земельних торгів, організатором яких є Недригайлівська селищна рада, дата і час проведення: 26.10.2021, 11:00; місце проведення: м. Суми, вул. Супруна, 3/1, розмір реєстраційного внеску: 1000,00 грн, розмір гарантійного внеску: 30% від стартової ціни лоту, кінцевий термін подачі заяв: 21.10.2021, 11:00.
На торги виставлено лот №1, а саме: земельна ділянка землі сільськогосподарського призначення, місце розташування: за межами населеного пункту Недригайлівської селищної ради, площа:18,5410 га, кадастровий номер: 5923555100:02:004:0079, цільове призначення (код КВЦПЗ): 01.01, види використання (для містобудівних потреб): для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, нормативно грошова оцінка: 56920,40 грн, стартовий розмір орендної плати: 6830,45 грн.
24.09.2021 Недригайлівською селищною радою Сумської області прийняте рішення «Про затвердження технічної документації щодо встановлення відновлення меж земельної ділянки», відповідно до п. 1 якого затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для подальшого продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами населених пунктів на території Недригайлівської селищної ради Роменського району Сумської області (код цільового призначення згідно класифікації видів цільового призначення земель-01.01) кадастровий номер 5923555100:02:004:0079, площа 18,5410 га.
05.10.2021 між Недригайлівською селищною радою Сумської області та Сумською товарною біржою «Сумиагропромбіржа» укладено додаткову угоду №1 до договору від 24.02.2021, пунктом 1 якої визначено, що:
«Сторони домовились доповнити Розділ І Договору пунктом 1.3. наступного змісту:
« 1.3. Для проведення Виконавцем земельних торгів у форму аукціону щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5923555100:02:004:0079, площа 18,5410 га встановити наступні умови:
а)стартову ціну лота (стартовий розмір річної орендної плати за користування земельною ділянкою) у розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, враховуючи коефіцієнт індексації для земель сільськогосподарського призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (код КВЦПЗ 01.01);
б)крок земельних торгів у розмірі 0,5% стартової ціни лота;
в)розмір гарантійного внеску за лотом у розмірі 30% стартового розміру річної плати за користування земельною ділянкою;
г)строк оренди земельної ділянки - 7 років.».
07.10.2021 до Недригайлівської Селищної ради звернулась громадянка Домашенко Л.В. із клопотання, в якому остання просила надати дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності площею 18,541 га кадастровий номер 5923555100:02:004:0079. Клопотання подане заявником щоб реалізувати своє право на безоплатну приватизацію земельних ділянок орієнтовною площею по 2,00 га для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за межами населеного пункту на території Недригайлівської селищної ради, у зв`язку з тим, що заявник отримав наказ Головного управління Держгеокадастру у Сумській області «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою» від 16.04.2021 №18-4317/16-21-СГ, звернувся до розробника проекту землеустрою, розробник проекту розробив проект землеустрою, звернувся до державного кадастрового реєстратора, але заявник отримав рішення про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру від 18.06.2021, у зв`язку з тим, що необхідно розробити технічну документацію щодо поділу земельної ділянки.
21.10.2021 Недригайлівська селищна рада надіслала Сумській товарній біржі «Сумиагропромбіржа» лист №1607, за яким відповідно до пункту 4.2.3 договору про підготовку лотів до продажу прав щодо них (оренда, суперфіцій, емфітевзіс) на земельних торгах та надання послуг з проведення земельних торгів у формі аукціону від 24.02.2021, укладеного Недригайлівською селищною радою з Сумською товарною біржою «Сумиагропромбіржа», у зв`язку з надходженням документів які тягнуть за собою внесення змін до землевпорядної документації на земельну ділянку комунальної власності площею 18,541 га кадастровий номер 5923555100:02:004:0079, відповідач просив скасувати земельні торги, призначені на 26 жовтня 2021 року -організатор торгів: Недригайлівська селищна рада; предмет торгів: право оренди земельної ділянки; категорія земель: 01.01. - землі сільськогосподарського призначення; кадастровий номер 5923555100:02:004:0079; площа: 18,5410 га; місце знаходження: за межами населеного пункту Недригайлівської селищної ради; строк оренди: 7 років.
26.10.2021 Сумською товарною біржою «Сумиагропромбіржа» складено протокол №1/2610/2021 про хід земельних торгів за лотом №1: організатор торгів - Недригайлівська селищна рада; предмет торгів - право оренди земельної ділянки, категорія земель - 01.01. землі сільськогосподарського призначення, кадастровий номер - 5923555100:02:004:0079, площа - 18,5410 га, місцезнаходження - за межами населеного пункту Недригайлівської селищної ради, строк оренди - 7 років. Відповідно до зазначеного протоколу переможцем земельних торгів визначено Фермерське господарство «Посулля» (код ЄДРПОУ 41570450).
21.02.2022 Фермерське господарство «Посулля» надіслало відповідачу за вих №1 вимогу, у якій позивач зазначив, що з ФГ «Посулля», як з переможцем земельного аукціону, що відбувся 26.10.2021, не було укладено договір оренди земельної ділянки кадастровий номер 5923555100:02:004:0079, площа 18.5410 га.
З огляду на зазначене, позивач вимагав від відповідача в термін до 25.02.2022 укласти з ним договір оренди земельної ділянки, що була виставлена на земельних торгах 26.10.2021 під лотом №1.
У зв`язку із залишенням без задоволення відповідачем вимоги позивача щодо укладення договору оренди земельної ділянки за результатами проведених земельних торгів, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Судом першої інстанції відмовлено в задоволенні позовних вимог, з чим погоджується колегія суддів, виходячи з наступного.
Відповідно до ч. 1 ст. 93 Земельного кодексу України (далі ЗК України) та ст. 1 Закону України «Про оренду землі», право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Згідно з ч. 1 ст. 2 Закону України «Про оренду землі» відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Частиною 1 статті 116 ЗК України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Відповідно до ч. 1 ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу.
Згідно з ч. 8 ст. 93 Земельного кодексу України орендодавцями земельних ділянок є їх власники або уповноважені ними особи або особи, які використовують земельні ділянки на праві емфітевзису.
Частинами 1, 5 статті 6 Закону України «Про оренду землі» визначено, що орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі. Право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.
18.05.2021 Президентом України підписаний Закон України №1444-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо продажу земельних ділянок та набуття права користування ними через електронні аукціони» (далі Закон України від 18.05.2021 №1444-IX), який набрав чинності 06.07.2021.
Пунктом 2 частини 2 розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України від 18.05.2021 №1444-IX визначено, що земельні торги щодо земельних ділянок, які до дня набрання чинності цим Законом були включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, виставлених на земельних торгах, та щодо яких не було опубліковано оголошення про проведення земельних торгів, проводяться в порядку, встановленому цим Законом. Земельні торги щодо земельних ділянок, стосовно яких до дня набрання чинності цим Законом було опубліковано оголошення про проведення земельних торгів, проводяться відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності цим Законом.
Як правильно зазначив суд першої інстанції, оскільки оголошення про проведення земельних торгів було опубліковано на офіційному вебсайті САПБ за посиланням https://stb.sumy.ua/zemelni-torgi/26-10-2021-nedrigajlivska-selishhna-rada.html#more-4033 20.09.2021, тобто після набрання чинності Законом України від 18.05.2021 №1444-IX, тому до спірних правовідносин слід застосовувати норми ЗК України в редакції Закону України від 18.05.2021 №1444-IX.
Відповідно до ч. 1 ст. 134 ЗК України, земельні ділянки державної чи комунальної власності продаються або передаються в користування (оренду, суперфіцій, емфітевзис) окремими лотами на конкурентних засадах (на земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Згідно з ч. 1-2 ст. 135 ЗК України порядок проведення земельних торгів, визначений цим Кодексом, є обов`язковим у разі, якщо на земельних торгах здійснюються:
а) продаж земельних ділянок державної та комунальної власності, передача їх у користування за рішенням Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування;
б) продаж земельних ділянок сільськогосподарського призначення всіх форм власності;
в) продаж земельних ділянок, прав емфітевзису, суперфіцію на них державним виконавцем, приватним виконавцем під час виконання рішень, що підлягають примусовому виконанню в порядку, встановленому Законом України »Про виконавче провадження».
Продаж земельних ділянок, що перебувають у приватній власності, передача їх у користування, продаж прав емфітевзису, суперфіцію на них, крім випадку, визначеного пунктом «в» цієї частини, можуть здійснюватися на земельних торгах виключно з ініціативи власників земельних ділянок.
Земельні торги проводяться у формі електронного аукціону в режимі реального часу в мережі Інтернет, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з переможцем земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу ціну за придбання прав емфітевзису, суперфіцію, або найвищий розмір орендної плати, зафіксовані під час проведення земельних торгів (далі - цінова пропозиція).
Земельні торги проводяться в електронній торговій системі, що перебуває у державній власності.
Порядок функціонування та адміністрування електронної торгової системи затверджує Кабінет Міністрів України.
Для цілей цього Кодексу терміни «адміністратор електронної торгової системи», «електронний майданчик», «електронна торгова система», «оператор електронного майданчика», «центральна база даних» вживаються у значеннях, наведених у Законі України »Про приватизацію державного і комунального майна» з урахуванням особливостей, визначених цим Кодексом.
Протокол про результати земельних торгів та договір, що укладається за результатами проведення земельних торгів (крім договору купівлі-продажу земельної ділянки), підписуються за допомогою кваліфікованого електронного підпису з урахуванням вимог Закону України »Про електронні довірчі послуги».
Учасник земельних торгів - це фізична або юридична особа, яка розмістила в електронній торговій системі документи, зазначені в частині сьомій статті 137 цього Кодексу, сплатила реєстраційний та гарантійний внески, зробила закриту цінову пропозицію і відповідно до закону може набувати право власності чи користування земельною ділянкою, виставленою на земельних торгах.
Переможець земельних торгів - це учасник, який подав найвищу цінову пропозицію за лот, у разі якщо ним зроблено щонайменше один крок торгів (крім випадку, встановленого абзацом третім частини п`ятої статті 138 цього Кодексу), у випадках, встановлених частиною сімнадцятою статті 137 цього Кодексу, - учасник з наступною за величиною ціновою пропозицією за умови, що ним зроблено щонайменше один крок торгів, а в разі однакових цінових пропозицій - учасник, який подав раніше цінову пропозицію, за умови відсутності його відмови від очікування.
Закрита цінова пропозиція - це сума коштів, про намір та можливість сплати якої учасник земельних торгів повідомляє у своєму особистому кабінеті через оператора електронного майданчика в електронній торговій системі до закінчення кінцевого строку прийняття заяв про участь у земельних торгах. Закрита цінова пропозиція не може бути меншою, ніж розмір стартової ціни продажу лота.
Організатором земельних торгів є:
у разі продажу земельної ділянки - власник земельної ділянки, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу;
у разі укладення договору оренди земельної ділянки - особа, яка відповідно до закону може виступати орендодавцем такої земельної ділянки;
у разі укладення договору суперфіцію або емфітевзису - власник земельної ділянки, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, або особа, якій належить право емфітевзису, суперфіцію;
у разі виконання рішень, що підлягають примусовому виконанню в порядку, встановленому Законом України »Про виконавче провадження», - державний, приватний виконавець.
Для проведення земельних торгів організатор земельних торгів укладає з оператором електронного майданчика, підключеного до електронної торгової системи, договір про організацію та проведення земельних торгів.
Відповідно до ч. 1 ст. 136 ЗК України підготовку лотів до проведення земельних торгів забезпечує організатор земельних торгів. Підготовка лотів до проведення земельних торгів включає:
а) виготовлення та затвердження у встановленому законодавством порядку документації із землеустрою (у разі формування земельної ділянки, зміни цільового призначення земельної ділянки та в разі, якщо відомості про земельну ділянку не внесені до Державного земельного кадастру);
б) державну реєстрацію земельної ділянки;
в) державну реєстрацію речового права на земельну ділянку;
г) отримання витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки відповідно до Закону України »Про оцінку земель» у разі продажу на земельних торгах права оренди на неї;
ґ) проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до Закону України »Про оцінку земель», крім випадків проведення земельних торгів щодо набуття права оренди земельної ділянки;
д) встановлення стартової ціни продажу земельної ділянки, яка щодо земель державної та комунальної власності не може бути нижчою за експертну грошову оцінку земельної ділянки;
е) встановлення стартового розміру річної орендної плати, який щодо земель державної та комунальної власності не може бути меншим, ніж розмір орендної плати, визначений Податковим кодексом України, а щодо земельних ділянок державної та комунальної власності сільськогосподарського призначення сільськогосподарських угідь - не може бути меншим 7 відсотків їх нормативної грошової оцінки;
є) встановлення стартової ціни продажу прав емфітевзису, суперфіцію земельної ділянки, яка щодо земель державної чи комунальної власності не може бути нижчою за вартість відповідного права, визначену шляхом проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок;
ж) визначення дати проведення земельних торгів.
Фінансування підготовки лотів до проведення земельних торгів забезпечує організатор земельних торгів.
Частиною 4 статті 136 ЗК України встановлено, що проведення земельних торгів щодо земельних ділянок або прав на них здійснюється за рішенням організатора земельних торгів, у якому зазначаються:
а) перелік земельних ділянок або прав на них (із зазначенням кадастрових номерів, площі та їх цільового призначення), які виставляються на земельні торги окремими лотами;
б) стартова ціна лота;
в) строк, інші умови користування земельною ділянкою у разі набуття права користування нею на земельних торгах, обмеження у використанні земельної ділянки;
г) відомості про особу, уповноважену організатором земельних торгів на укладення (підписання) договору купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки, яка або право на яку виставляється на земельні торги;
ґ) проект договору купівлі-продажу, оренди, емфітевзису, суперфіцію земельної ділянки.
Частинами 6, 7, 10, 13, 15-17 ст. 137 ЗК України передбачено:
Земельні торги проводяться не раніше 30 днів та не пізніше 45 днів з дня оприлюднення оголошення про проведення земельних торгів.
Особа, яка бажає взяти участь у земельних торгах, подає через особистий кабінет в електронній торговій системі:
а) заяву про участь у земельних торгах, підписану кваліфікованим електронним підписом;
б) для юридичної особи - копію витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань або копію документа про реєстрацію у державі її місцезнаходження (витяг із торговельного, банківського або судового реєстру тощо), засвідчену згідно із законодавством держави його видачі, перекладену українською мовою (для юридичної особи - нерезидента), інформацію про державу, в якій зареєстровані або мають постійне місце проживання засновники (учасники) юридичної особи, у статутному (складеному) капіталі якої є частка іноземного капіталу, інформацію про кінцевого бенефіціарного власника. Якщо особа не має кінцевого бенефіціарного власника, зазначається інформація про відсутність кінцевого бенефіціарного власника і про причину його відсутності;
для громадянина України, фізичної особи - підприємця - копію довідки про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків або копію паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті);
для іноземних громадян та осіб без громадянства - інформацію про прізвище, власне ім`я та по батькові (за наявності), громадянство (підданство) іншої держави, постійне місце проживання в державі, громадянином (підданим) якої є особа, копію документа, що посвідчує особу.
Копії зазначених документів засвідчуються кваліфікованим електронним підписом особи, яка бажає взяти участь у торгах;
в) документи, що підтверджують сплату реєстраційного та гарантійного внесків (копії розрахункових документів, виписки з рахунків), а в разі проведення земельних торгів з продажу земельних ділянок сільськогосподарського призначення - документи, що підтверджують сплату таких платежів з рахунку особи, яка бажає взяти участь у торгах, відкритого в українському або іноземному банку (крім банків держав, внесених FATF до списку держав, що не співпрацюють у сфері протидії відмиванню доходів, одержаних злочинним шляхом).
Представник фізичної чи юридичної особи також розміщує документи, що підтверджують його право діяти від імені учасника торгів.
Якщо земельні торги проводяться щодо земельної ділянки сільськогосподарського призначення, особа, яка бажає взяти участь у таких торгах, подає через особистий кабінет в електронній торговій системі також документи, що підтверджують її відповідність вимогам статті 130 цього Кодексу. Перелік таких документів встановлює Кабінет Міністрів України.
Заява про участь у земельних торгах та додані до неї документи учасника можуть бути подані до закінчення кінцевого строку подання заяв про участь у земельних торгах, встановленого електронною торговою системою автоматично упродовж дня, що передує дню проведення земельних торгів, з урахуванням вимог, визначених Кабінетом Міністрів України.
Земельні торги проводяться в електронній торговій системі в режимі реального часу в мережі Інтернет.
Земельні торги проводяться за наявності не менше двох зареєстрованих учасників, крім випадків, встановлених абзацом третім частини п`ятої статті 138 цього Кодексу.
Протокол про результати земельних торгів формується та оприлюднюється електронною торговою системою автоматично в день завершення торгів в електронній формі. У протоколі про результати земельних торгів обов`язково зазначаються:
а) відомості про земельну ділянку;
б) кількість та відомості про учасників земельних торгів;
в) стартова ціна продажу земельної ділянки, права емфітевзису, суперфіцію або стартовий розмір орендної плати за користування земельною ділянкою;
г) ціна за земельну ділянку, прав емфітевзису, суперфіцію або розмір орендної плати за користування земельною ділянкою, запропоновані переможцем земельних торгів та іншими учасниками, або інформація про те, що земельні торги закінчилися без визначення переможця;
ґ) найменування (для юридичної особи), прізвище, власне ім`я, по батькові (для фізичної особи) переможця земельних торгів;
д) інформація про авторизований електронний майданчик, через який переможцем земельних торгів придбано земельну ділянку або право на неї (ч. 15).
Протокол про результати земельних торгів та договір за результатами проведення земельних торгів (крім договору купівлі-продажу земельної ділянки) підписуються організатором та переможцем торгів шляхом накладення кваліфікованих електронних підписів у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Переможець земельних торгів підписує протокол про результати земельних торгів протягом трьох робочих днів з дня, наступного за днем його формування електронною торговою системою. Організатор земельних торгів підписує протокол про результати земельних торгів протягом шести робочих днів з дня, наступного за днем його формування електронною торговою системою.
На вимогу переможця торгів протокол про результати земельних торгів та/або договір за результатами проведення земельних торгів, укладені шляхом накладення кваліфікованих електронних підписів організатором та переможцем торгів, можуть бути підписані також у паперовій формі.
Протокол про результати земельних торгів є підставою для укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки, прав емфітевзису, суперфіцію, договорів оренди землі, емфітевзису, суперфіцію.
Договір купівлі-продажу земельної ділянки укладається в паперовій формі та підлягає нотаріальному посвідченню.
Договір за результатами проведення земельних торгів укладається між організатором та переможцем земельних торгів протягом 20 робочих днів з дня, наступного за днем формування протоколу про результати земельних торгів.
У разі якщо переможець торгів відмовився від підписання протоколу про результати земельних торгів, укладення договору за результатами проведення земельних торгів або організатор не підписав такий протокол, не уклав договір з підстав, визначених частиною дев`ятнадцятою цієї статті, а також у разі несплати переможцем торгів належної суми за придбаний лот та суми витрат підготовки лота до продажу, що підтверджується відповідним актом організатора земельних торгів, електронною торговою системою автоматично формується та оприлюднюється новий протокол про результати земельних торгів.
Згідно зі ст. 138 ЗК України земельні торги за лотом вважаються такими, що відбулися, після сплати переможцем торгів ціни продажу земельної ділянки або відповідної плати за користування земельною ділянкою та сплати витрат на підготовку лота до продажу.
Земельні торги можуть бути скасовані або визнані такими, що не відбулися, чи їх результати можуть бути визнані судом недійсними.
Земельні торги до їх проведення можуть бути скасовані організатором земельних торгів у разі отримання ним документів, що підтверджують необхідність внесення змін до землевпорядної та землеоціночної документації на земельну ділянку або встановлення заборони на її відчуження чи передачу в користування.
Повідомлення про скасування торгів не пізніше наступного дня після прийняття відповідного рішення підлягає оприлюдненню в тому самому порядку, що й оголошення про проведення земельних торгів.
Земельні торги визнаються такими, що не відбулися, у разі:
а) відсутності учасників або наявності тільки одного учасника (крім випадку, встановленого абзацом третім частини п`ятої цієї статті, за умови, що такий учасник у встановлений строк підписав протокол про проведення земельних торгів, договір за результатами проведення земельних торгів, сплатив належну суму за придбаний лот та суму витрат на підготовку лота до продажу);
б) якщо жоден з учасників не зробив кроку аукціону (торгів) на підвищення стартової ціни (плати), крім випадку, визначеного абзацом третім частини п`ятої статті 138 цього Кодексу;
в) якщо електронною торговою системою автоматично сформовано та оприлюднено протокол про результати проведення земельних торгів з визначенням переможцем торгів учасника з наступною ціновою пропозицією та таким учасником або організатором земельних торгів у випадках, встановлених частиною дев`ятнадцятою статті 137 цього Кодексу, у встановлений строк не підписано протокол про результати земельних торгів, договір за результатами проведення земельних торгів, не сплачено належну суму за придбаний лот та суму витрат на підготовку лота до продажу.
У разі якщо земельні торги були визнані такими, що не відбулися, повторні земельні торги можуть бути проведені не раніше ніж через один місяць і не пізніше ніж через шість місяців з дня проведення попередніх земельних торгів.
Повторні земельні торги проводяться в порядку, встановленому цим Кодексом для проведення земельних торгів з урахуванням технічних вимог, визначених Кабінетом Міністрів України. До участі в повторних земельних торгах не допускаються переможці попередніх торгів, які в установлений строк не підписали протокол про результати земельних торгів, договір за результатами проведення земельних торгів, не сплатили належну суму за придбаний лот та суму витрат на підготовку лота до продажу.
Якщо торги визнано такими, що не відбулися, з підстави наявності лише одного учасника, а також якщо для участі у повторних торгах щодо цього самого лота подав заяву лише цей учасник, він має право придбати земельну ділянку або набути право користування (оренди, суперфіцію, емфітевзису) нею за запропонованою ним ціною, але не менше стартової ціни, визначеної відповідно до частини першої статті 136 цього Кодексу.
У разі якщо земельні торги скасовані організатором земельних торгів або їх результати визнані судом недійсними, проводяться нові земельні торги.
Судом перевірено, що матеріалами справи підтверджується як факт порушення процедури проведення земельних торгів, так і факт скасування земельних торгів з боку організатора (відповідача).
Як зазначає відповідач, 07 жовтня 2021 року до Недригайлівської селищної ради надійшло клопотання від громадянки ОСОБА_1 про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності площею 18,5410 га кадастровий номер 5923555100:02:004:0079, щоб реалізувати своє право на безоплатну приватизацію земельних ділянок орієнтовною площею 2,0 га ведення особистого селянського господарства, яка розташована за межами населеного пункту на території Недригайлівської селищної ради, у зв`язку з тим, що заявник отримав наказ Головного управління Держгеокадастру у Сумській області «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою від 16.04.2021 року № 18-4317/16-21-СГ, звернувся розробника проекту землеустрою, розробник проекту землеустрою розробив проект землеустрою, звернувся до державного кадастрового реєстратора, але отримали рішення про відмову у внесенні відомостей і до них) до Державного земельного кадастру від 18.06.2021 року, у зв`язку з тим, що необхідно розробити технічну документацію щодо поділу земель ділянки. Це клопотання винесене на розгляд ради.
Як зазначає відповідач, при розробленні технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності площею 18,541 га кадастровий номер 5923555100:02:004:0079 відповідно зміниться площа зменшившись на 2,0 га і зміниться кадастровий номер земельної ділянки.
У зв`язку з вказаним, 21 жовтня 2021 року Недригайлівська селищна рада звернулась з листом до Сумської товарної біржі «Сумиагропромбіржа» про скасування земельних торгів (а.с. 112).
Також з матеріалів справи вбачається, що Протокол №1/2610/2021 від 26.10.2021 про хід земельних торгів не підписаний представником організатора (а.с. 25).
Відповідно до ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Згідно зі статтею 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Статтею 76 ГПК України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
За змістом статті 79 ГПК України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Тлумачення змісту цієї статті свідчить, що нею покладено на суд обов`язок оцінювати докази, обставини справи з огляду на їх вірогідність, яка дозволяє дійти висновку, що факти, які розглядаються скоріше були (мали місце), аніж не були (аналогічний висновок викладений у постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 25.06.2020 у справі № 924/233/18).
За приписами ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Виходячи з викладених приписів законодавства, враховуючи обставини справи та оцінивши надані сторонами докази з урахування критерію вірогідності доказів, судова колегія вважає, що матеріалами справи підтверджується факт скасування земельних торгів з боку організатора (відповідача).
При цьому, як правильно зауважив суд першої інстанції, матеріали справи містять лише копію листа відповідача про скасування земельних торгів, призначених на 26.10.2021, без доказів направлення їх виконавцю торгів, подальші дії відповідача, а саме: відсутність повноваженого представника відповідача при проведенні земельних торгів та відсутність підпису представника відповідача на протоколі про результати земельних торгів - свідчать про дійсний намір відповідача скасувати земельні торги.
Відтак, у суду наявні достатні підстави для висновку, що земельні торги, проведені САПБ 26.10.2021 були скасовані організатором (відповідачем), що у свою чергу свідчить про відсутність підстав для визнання укладеним між Недригайлівською селищною радою Сумської області та Фермерським господарством Посулля договору оренди земельної ділянки площею 18,5410, кадастровий номер 5923555100:02:004:0079, розташованої в Сумській області, Роменський район, Недригайлівська селищна рада, в редакції позивача.
Підсумовуючи викладене, судова колегія погоджується з висновками суду першої інстанції про відмову в задоволенні позовних вимог з огляду на їх недоведеність.
Доводи апелянта про вихід суду першої інстанції за межі позовних вимог стосовно встановлення факту недійсності аукціону судова колегія сприймає критично з огляду на вищевикладені обставини справи, предмет та підставу позову, а також аргументи сторін, зокрема з урахуванням того, що договір має укладатись за результатами проведення аукціону, натомість як встановлено судом, організатором аукціону (відповідачем) було скасовано такий аукціон, що у свою чергу унеможливлює підписання договору за таких обставин.
Усі інші доводи та міркування учасників справи, окрім зазначених в мотивувальній частині, судом апеляційної інстанції враховано, однак вони не спростовують наведених вище висновків суду та не можуть бути достатньою підставою для скасування рішення суду першої інстанції.
Апеляційний господарський суд, перевіривши матеріали справи та дослідивши доводи учасників справи, дійшов висновку, що судом першої інстанції за результатами розгляду справи було прийнято законне та вмотивоване рішення на підставі належних та допустимих доказів, а скаржником у поданій апеляційній скарзі вищенаведені висновки суду першої інстанції не спростовано.
Отже, апеляційний господарський суд не вбачає підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення Господарського суду Сумської області від 28.04.2023 у справі №920/731/22.
Згідно з ст. 17 Закону України «Про виконання рішень і застосування практики Європейського суду з прав людини» суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини, як джерело права.
За змістом рішення Європейського суду з прав людини у справі «Кузнєцов та інші проти Російської Федерації» зазначено, що одним із завдань вмотивованого рішення є продемонструвати сторонам, що вони були почуті, вмотивоване рішення дає можливість стороні апелювати проти нього, нарівні з можливістю перегляду рішення судом апеляційної інстанції.
Така позиція є усталеною практикою Європейського суду з прав людини (справи «Серявін та інші проти України», «Проніна проти України») і з неї випливає, що ігнорування судом доречних аргументів сторони є порушенням статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
Так, у своїх рішеннях Європейський суд з прав людини зазначає, що хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (див. рішення у справі «Суомінен проти Фінляндії» (Suominen v. Finland), № 37801/97, п. 36, від 1 липня 2003 року).
Ще одне призначення обґрунтованого рішення полягає в тому, щоб продемонструвати сторонам, що вони були почуті. Крім того, вмотивоване рішення дає стороні можливість оскаржити його та отримати його перегляд вищестоящою інстанцією. Лише за умови винесення обґрунтованого рішення може забезпечуватись публічний контроль здійснення правосуддя (див. рішення у справі «Гірвісаарі проти Фінляндії» (Hirvisaari v. Finland), №49684/99, п. 30, від 27 вересня 2001 року).
Суд апеляційної інстанції зазначає, що враховуючи положення ч. 1 ст. 9 Конституції України та беручи до уваги ратифікацію Законом України від 17.07.1997 р. N 475/97-ВР Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і Першого протоколу та протоколів N 2,4,7,11 до Конвенції та прийняття Закону України від 23.02.2006 р. N3477-IV (3477-15) «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини», суди також повинні застосовувати Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод (Рим, 4 листопада 1950 року) та рішення Європейського суду з прав людини як джерело права.
У рішенні Суду у справі Трофимчук проти України № 4241/03 від 28.10.2010 Європейським судом з прав людини зазначено, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід сторін.
Колегія суддів зазначає про те, що при апеляційному перегляді не встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права щодо винесення судом першої інстанції рішення, а доводи апеляційної скарги не спростовують висновки суду, наведені в оскаржуваному рішенні.
За таких обставин, висновки суду першої інстанції про встановлені обставини і правові наслідки відповідають дійсним обставинам справи і підтверджуються достовірними доказами, а тому рішення Господарського суду Сумської області від 28.04.2023 у справі №920/731/22 відповідає чинному законодавству, фактичним обставинам та матеріалам справи і підстав для його скасування не вбачається.
З огляду на викладене, судова колегія приходить до висновку про те, що апеляційна скарга Фермерського господарства «Посулля» на рішення Господарського суду Сумської області від 28.04.2023 у справі №920/731/22 є необґрунтованою та такою, що задоволенню не підлягає.
Судові витрати за розгляд апеляційної скарги у зв`язку з відмовою в її задоволенні на підставі ст. 129 Господарського процесуального кодексу України покладаються на апелянта.
Керуючись ст.ст. 129, 231, 269, 270, 275, 276, 281 - 284 ГПК України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу Фермерського господарства "Посулля" - залишити без задоволення.
2. Рішення Господарського суду Сумської області від 28.04.2023 у справі №920/731/22 - залишити без змін.
3. Судові витрати зі сплати судового збору за подачу апеляційної скарги покласти на апелянта.
4. Матеріали справи № 920/731/22 повернути до господарського суду першої інстанції.
Постанова суду набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена до Верховного Суду в порядку та строки, передбачені ГПК України.
Повний текст постанови складено та підписано 10.10.2023.
Головуючий суддя Є.Ю. Шаптала
Судді С.А. Гончаров
М.Л. Яковлєв
Суд | Північний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 20.09.2023 |
Оприлюднено | 18.10.2023 |
Номер документу | 114183284 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин |
Господарське
Північний апеляційний господарський суд
Шаптала Є.Ю.
Господарське
Господарський суд Сумської області
Котельницька Вікторія Леонідівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні