ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Київ
03.10.2023Справа № 910/10804/23
Господарський суд міста Києва у складі судді Гулевець О.В. за участю секретаря судового засідання Нікітіної В.В., розглянувши матеріали господарської справи
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "РАУТА ГРУП"
до Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС БУДІВЕЛЬНИКІВ УКРАЇНИ"
про розірвання договору та стягнення заборгованості в сумі 2 983 056, 74 грн
за участю представників:
від позивача: Сенько А.В.
від відповідача: Юхименко Д.Ю.
РОЗГЛЯД СПРАВИ СУДОМ
Короткий зміст і підстави позовних вимог
Товариство з обмеженою відповідальністю "РАУТА ГРУП" звернулося до Господарського суду міста Києва з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС БУДІВЕЛЬНИКІВ УКРАЇНИ" про розірвання договору та стягнення заборгованості в сумі 2 983 056, 74 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані не належним виконанням відповідачем умов за договором про надання послуг будівельної техніки №АБУ/03122021/КСЄ від 03.12.2021 та договором поставки №АБУ/191021/0663/ОМГ від 19.10.2021.
Процесуальні дії у справі
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 11.07.2023 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі № 910/10804/23, розгляд справи постановлено здійснювати за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 25.07.2023.
У підготовчому засіданні 25.07.2023 суд відклав підготовче засідання на 30.08.2023.
04.08.2023 через відділ діловодства суду від відповідача надійшло клопотання про продовження строку на подання відзиву на позов та клопотання про продовження строку на подання доказів по справі.
08.08.2023 через відділ діловодства суду від відповідача надійшло клопотання про продовження строку на подання доказів по справі.
15.08.2023 через відділ діловодства суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву та клопотання про закриття провадження у справі.
30.08.2023 через відділ діловодства суду від відповідача надійшли письмові пояснення по справі.
У підготовчому засіданні 30.08.2023 представником позивача надано клопотання, в якому позивач просив вважати вірною вимогу про розірвання договору поставки №АБУ/191021/0663/ОМГ від 19.10.2021, укладеного між Товариством з обмеженою відповідальністю "РАУТА ГРУП" та Товариством з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС БУДІВЕЛЬНИКІВ УКРАЇНИ".
У відповідності до п. 2 ч. 1 ст. 42 Господарського процесуального кодексу України учасники справи мають право: подавати заяви та клопотання, надавати пояснення суду, наводити свої доводи, міркування щодо питань, які виникають під час судового розгляду, і заперечення проти заяв, клопотань, доводів і міркувань інших осіб.
Частиною 3 статті 46 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що до закінчення підготовчого засідання позивач має право змінити предмет або підстави позову шляхом подання письмової заяви.
У підготовчому засіданні 30.08.2023 судом прийнято до розгляду клопотання позивача, у зв`язку із чим, розгляд вимоги у п. 1 прохальної частини позову здійснюється судом у наступній редакції: розірвати договір поставки №АБУ/191021/0663/ОМГ від 19.10.2021, укладений між Товариством з обмеженою відповідальністю "РАУТА ГРУП" та Товариством з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС БУДІВЕЛЬНИКІВ УКРАЇНИ".
У підготовчому засіданні 30.08.2023 судом розглянуто клопотання відповідача про закриття провадження у справі за результатами розгляду якого відмовлено у задоволенні вказаного клопотання, оскільки, як встановлено судом вище, прийнято до розгляду клопотання позивача про зміну предмета позову у п. 1 прохальної частини позову. Отже, у суду відсутні підстави для закриття провадження у справі у справі №910/10804/23 на підставі п. 1 ч. 1 ст. 231 Господарського процесуального кодексу України.
У підготовчому засіданні 30.08.2023 розглянувши клопотання відповідача про витребування доказів, суд відмовив у його задоволенні, з огляду на наступне.
У відповідності до ч.ч. 1, 2 ст. 81 ГПК України учасник справи у разі неможливості самостійно надати докази вправі подати клопотання про витребування доказів судом. Таке клопотання повинно бути подане в строк, зазначений в частинах другій та третій статті 80 цього Кодексу.
Однак, наявність чи відсутність витребуваних доказів не встановлюватиме факту наявності або відсутності підстав для розірвання договору №АБУ/191021/0663/ОМГ від 19.10.2021 та стягнення сплачених позивачем коштів на виконання договору №АБУ/191021/0663/ОМГ від 19.10.2021 та договору про надання послуг будівельної техніки №АБУ/03122021/КСЄ від 03.12.2021.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про те, що у задоволенні клопотання відповідача про витребування доказів слід відмовити.
У судовому засіданні 30.08.2023 враховуючи відсутність клопотань та повідомлень учасників судового процесу про намір вчинити дії, строк вчинення яких обмежений підготовчим провадженням, відсутність інших клопотань, заяв від сторін, судом закрито підготовче провадження та призначено справу №910/10804/23 до судового розгляду по суті на 19.09.2023, про що постановлено ухвалу, яка занесена до протоколу судового засідання.
Представник позивача у судовому засіданні 19.09.2023 надав пояснення по суті позову, позовні вимоги підтримав, просив суд позов задовольнити.
Представник відповідача в судовому засіданні 19.09.2023 просив суд відмовити у задоволенні позову.
У судовому засіданні 19.09.2023 суд відклав розгляд справи по суті на 03.10.2023.
У судовому засіданні 03.10.2023 відповідно до ст. 240 Господарського процесуального кодексу України проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Позиція позивача
Позивач в обґрунтування позовних вимог посилається на те, що на виконання умов договору про надання послуг будівельної техніки №АБУ/03122021/КСЄ від 03.12.2021 сплатив відповідачу кошти у загальному розмірі 181 500,00 грн.
Однак, позивач зазначає про порушення відповідачем умов договору про надання послуг будівельної техніки №АБУ/03122021/КСЄ від 03.12.2021 в частині не надання послуг на суму 9 800,00 грн.
У зв`язку із викладеним та враховуючи закінчення терміну дії договору, позивач звернувся до суду з вимогою про стягнення заборгованості у сумі 9 800,00 грн на підставі ст. 1212 ЦК України.
Також, посилаючись на істотність порушення відповідачем умов договору поставки №АБУ/191021/0663/ОМГ від 19.10.2021, позивач на підставі ч. 2 ст. 651 ЦК України просить суд розірвати договір поставки №АБУ/191021/0663/ОМГ від 19.10.2021 та стягнути сплачені позивачем кошти за не поставлений відповідачем товар у сумі 2 973 256,74 грн.
Позиція відповідача
Відповідач заперечив проти задоволення позовних вимог посилаючись на те, що грошові кошти, які сплачені ТОВ «РАУТА ГУРП» по виставленому рахунку №А-000013337 від 30.12.2021 на суму 2 819 635,00 грн, використано ТОВ «АЛЬЯНС БУДІВЕЛЬНИКІВ УКРАЇНИ» на придбання вищезазначеного товару для виконання умов договору поставки №АБУ/191021/0663/ОMГ від 19.10.2021.
Відповідач вказав, що зазначений товар зберігається на площадках ТОВ «АЛЬЯНС БУДІВЕЛЬНИКІВ УКРАЇНИ» та готовий до поставки ТОВ «РАУТА ГРУП» лише за заявкою на поставку від останнього та за погодженням сторонами даної заявки на поставку.
Однак, відповідач зазначає, що не отримував від ТОВ «РАУТА ГРУП» заявки на поставку товару та попередньо не узгоджував умови поставки даного товару.
Відповідач вважає, що позивачем не доведено належними та допустимими доказами факт виконання свого обов`язку визначеного п. 3.1 договору поставки №АБУ/191021/0663/ОМГ від 19.10.2021, а саме направлення заявки на поставку, а отже відповідач не зобов`язаний повертати позивачу кошти, на які він розраховував при підписанні договору.
Також відповідач посилається на те, що позивачем не доведено істотних порушень відповідачем умов договору поставки №АБУ/191021/0663/ОМГ від 19.10.2021.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ
19.10.2021 між Товариством з обмеженою відповідальністю "РАУТА ГРУП" (покупець, позивач) та Товариством з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС БУДІВЕЛЬНИКІВ УКРАЇНИ" (постачальник, відповідач) укладений договір № АБУ/191021/0663/ОМГ (далі - договір № АБУ/191021/0663/ОМГ), відповідно до умов якого постачальник зобов`язується поставляти покупцю, а покупець вчасно приймати та оплачувати будівельні матеріали, відповідно до умов даного договору.
Вид, одиниця виміру, ціна, умови та строки поставки визначаються сторонами у Специфікаціях, рахунках-фактурах та/або (та) видаткових накладних, що додаються до цього договору та є його невід`ємною частиною (п. 1.1. договору № АБУ/191021/0663/ОМГ).
Відповідно до п. 3.1., п. 3.2. договору № АБУ/191021/0663/ОМГ поставка товару здійснюється на підставі попередньо погоджених сторонами умов, які відображаються у письмовій заявці покупця на кожну окрему партію товару. Заявка надсилається покупцем постачальнику засобами електронного зв`язку, а також може прийматись через додатки Vibеr, WhatsApp, Telegram тощо, з номеру телефону НОМЕР_1 . Під «партією» товару сторони розуміють кількість товару, вказану в одній видатковій накладній.
У відповідності до п. 4.1. та п. 4.2. договору № АБУ/191021/0663/ОМГ постачальник зобов`язаний проінформувати покупця про заплановану поставку товару. Приймання товару за кількістю і якістю здійснюється на умовах даного договору. Не узгоджені даним договором питання приймання товару по кількості та якості регулюються нормами чинного законодавства України, Інструкції про порядок приймання продукції виробничо-технічного призначення та товарів народного споживання по кількості (затверджена Постановою Держарбітражу при Раді Міністрів СРСР від 15.06.1965 р. №П-6 із змінами та доповненнями) та Інструкції про порядок приймання продукції виробничо-технічного призначення та товарів народного споживання по якості (затверджена Постановою Держарбітражу при Раді Міністрів СРСР від 25.04.1966 р. №П-7 із змінами та доповненнями) в частині, що не суперечить умовам даного договору.
Пунктом 4.3. договору № АБУ/191021/0663/ОМГ сторони погодили, що розвантаження товару здійснюється на підставі видаткових накладних та товарно-транспортних накладних протягом однієї години з моменту прибуття транспортного засобу постачальника на склад (будівельний майданчик, місце вивантаження) покупця.
У відповідності до п. 5.1., п. 5.2. договору № АБУ/191021/0663/ОМГ ціна товару встановлюється в національній валюті України. Ціна вказується в специфікаціях та видаткових накладних, рахунках-фактурах постачальника. Сума договору визначається загальною вартістю поставленого товару, відповідно до видаткових накладних ппостачальника.
Згідно із п. 5.3. договору № АБУ/191021/0663/ОМГ розрахунки за товар здійснюються на підставі рахунків-фактур постачальника, які є невід`ємними частинами цього договору у безготівковій формі, шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок постачальника. Здійснюючи оплату за товар, покупець, зобов`язується в платіжному дорученні в розділі «Призначення платежу» вказати: «Оплата за товар згідно договору поставки № АБУ/191021/0663/ОМГ від « 19» жовтня 2021 року».
Покупець здійснює розрахунок за цим договором в наступному порядку:
-20 % від вартості кожного погодженого замовлення - протягом 7-ми банківських днів з дати отримання відповідного рахунку-фактури від постачальника;
-75 % від вартості кожного погодженого замовлення - протягом 30-ти календарних днів з дати приймання товару, що підтверджується підписами представників сторін на товарно-транспортних накладних;
-5 % від вартості кожного погодженого замовлення - протягом 30-ти календарних днів з дати завершення поставок товару за цим договором (п. 6.1. договору № АБУ/191021/0663/ОМГ).
Даний договір набуває чинності з моменту підписання обома сторонами і діє до 01.06.2022 із дня підписання сторонами, а в частині грошових розрахунків - до повного виконання сторонами своїх зобов`язань згідно умов даного договору. Договір продовжується автоматично на кожен наступний календарний рік, у випадку якщо жодна із сторін не заявить вимогу про його розірвання за 20 (двадцять) календарних днів до закінчення строку дії договору ( п. 9.1. договору № АБУ/191021/0663/ОМГ).
Матеріали справи не містять доказів повідомлення однією із сторін про припинення дії договору у строк встановлений пунктом 9.1. договору, у зв`язку із чим, договір був продовжений до 01.06.2023.
Сторони підписали Специфікацію № 1, відповідно до якої ціна за товар, яка вказана в цій Специфікації, зазначена на день її укладення, і може зміняться за домовленістю сторін, та діє при умові поставки за адресою: Київська обл., Бориспільський р-н, с. Дударків
За змістом Специфікації № 1 сторони погодили найменування товару, вартість та кількість товару: пісок яружний 65 000 тон - 10 400 000,00 грн; пісок річковий 8300 тон - 2 075 000,00 грн; щебінь 40x70 5600 тон - 2 436 000,00 грн; щебінь 20x40 3380 тон - 1 470 300,00 грн; щебінь 5*10 1260 тон - 611 100,00 грн; відсів 1260 тон - 396 900,00 грн. Загальна кількість та вартість товару: 84 800 тон - 17 389 300,00 грн.
У пункті 3 Специфікації № 1 сторони погодили, що строки поставки товару визначаються сторонами згідно заявок покупця та не можуть перевищувати строк 3 (три) календарні дні з моменту письмового замовлення на пошту - abukiev8@gmail.com та/або повідомлення на номер телефону - 0954083181.
На виконання умов договору № АБУ/191021/0663/ОМГ, позивач сплатив на рахунок відповідача 4 517 920,00 грн згідно із платіжними інструкціями: № 3230 від 28.10.2021 та № 3510 від 22.12.2021 з призначенням платежу: "оплата за пісок згідно рах. № 10552 від 19.10.2021, у т.ч. ПДВ 20% 579653,33 грн", "оплата за пісок згідно рах. № 13101 від 21.12.2021, у т.ч. ПДВ 20% 173333,33 грн".
У свою чергу відповідач поставив позивачу товар на загальну суму 4 364 298,26 грн, що підтверджується видатковими накладними: № 15519 від 04.11.2021, № 16920 від 30.11.2021, № 17184 від 01.12.2021, № 17258 від 02.12.2021, № 17314 від 03.12.2021, № 17377 від 04.12.2021, № 17406 від 06.12.2021, № 17460 від 07.12.2021, № 17510 від 08.12.2021, № 17581 від 09.12.2021, № 17582 від 09.12.2021, № 17629 від 10.12.2021, № 17694 від 11.12.2021, № 17693 від 11.12.2021, № 17706 від 12.12.2021, № 17735 від 13.12.2021, № 17782 від 14.12.2021, № 17829 від 15.12.2021, № 18148 від 16.12.2021, № 18210 від 17.12.2021, № 18268 від 18.12.2021, № 18291 від 19.12.2021, № 18324 від 20.12.2021, № 18325 від 20.12.2021, № 18362 від 21.12.2021, № 18400 від 22.12.2021, № 18423 від 23.12.2021.
В обґрунтування заявлених вимог позивач посилається на те, що внаслідок неналежного виконання зобов`язань відповідачем за договором № АБУ/191021/0663/ОМГ, залишок невикористаної суми попередньої оплати, на яку відповідачем не поставлено продукцію становить 153 621,74 грн.
Також, позивачем зазначено, що на виконання умов договору № АБУ/191021/0663/ОМГ та на підставі рахунку на оплату № 13337 від 30.12.2021 позивач сплатив на рахунок відповідача 2 819 635,00 грн згідно із платіжними інструкціями: № 3619 від 27.01.2022 та № 3748 від 23.02.2022 з призначенням платежу: "оплата за щебінь згідно рах. № 13337 від 30.12.2021, у т.ч. ПДВ 20% 234 969,58 грн".
Листом № 447 від 10.05.2022 позивач звернувся до відповідача, в якому просив повернути суму невикористаної передоплати в розмірі 2 973 256,74 грн. Направлення вказаного підтверджується експрес-накладною №59000817835756 від 10.05.2022.
Однак, в порушення умов договору відповідач перестав виконувати свої зобов`язання щодо доставки товару без будь-яких пояснень.
Крім того, 03.12.2021 між Товариством з обмеженою відповідальністю "РАУТА ГРУП" (замовник, позивач) та Товариством з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС БУДІВЕЛЬНИКІВ УКРАЇНИ" (виконавець, відповідач) укладений договір № АБУ/03122021/КСЄ (далі - договір № АБУ/03122021/КСЄ), відповідно до умов якого замовник доручає, а виконавець бере на себе зобов`язання надати послуги будівельної техніки на будівельних об`єктах замовника.
Зміст, обсяг та місце надання послуг, які будуть надані виконавцем, згідно умов цього договору, визначаються сторонами в письмових заявках (п. 1.2. договору № АБУ/03122021/КСЄ).
Відповідно до п. 3.1. договору № АБУ/03122021/КСЄ ціна цього договору складається з вартості всіх послуг, які будуть надані в рамках виконання цього договору.
У відповідності до п. 3.2. договору № АБУ/03122021/КСЄ оплата за надані виконавцем послуги здійснюється в національній валюті, шляхом перерахування грошових коштів замовником на поточний рахунок виконавця протягом 3-х банківських днів з моменту отримання відповідного рахунку-фактури. Виконавець зобов`язаний надавати рахунки-фактури за кожні 3-ри відпрацьовані дні.
Пунктами 5.1. та п 5.2. договору № АБУ/03122021/КСЄ сторони визначили, що послуги на об`єктах замовника надаються протягом дії цього договору: з дати підписання цього договору і по 31.12.2022, за умови виконання замовником взятих на себе зобов`язань за цим договором. Строк надання послуг передбачений п. 5.1. цього договору, може бути продовжено за взаємною згодою сторін, шляхом укладання додаткової угоди до цього договору.
За змістом п. 4.4. договору № АБУ/03122021/КСЄ, передача - приймання наданих послуг у відповідності з цим договором оформлюється сторонами шляхом підписання Актів передачі-приймання наданих послуг. Надані виконавцем Акти передачі-приймання наданих послуг замовник зобов`язується підписувати та повертати виконавцю протягом 5-ти робочих днів з моменту їх отримання від виконавця, або в той же строк надає вмотивовану відмову від їх підписання. В разі відмови замовника підписати вказаний акт та ненадання в обумовлений строк вмотивованої відмови, Акт вважається підписаним без зауважень.
Цей договір набирає чинності з моменту підписання його сторонами і діє до 31.12.2022, але в будь-якому випадку до повного виконання сторонами фінансових зобов`язань за цим договором (п. 10.1. договору № АБУ/03122021/КСЄ).
27.04.2023 позивач направив на адресу відповідача претензію №490 від 25.04.2023 з проханням підписати додаткові угоди про розірвання договору № АБУ/191021/0663/ОМГ від 19.10.2021 та розірвання договору № АБУ/03122021/КСЄ від 03.12.2021, а також з вимогою повернути суму невикористаної передоплати в загальному розмірі 2 983 056,74 грн та підписати акти звірки взаєморозрахунків по договорах. Направлення претензії підтверджується описом вкладення в цінний лист та поштовою накладною № 0420300359875 від 27.04.2023.
У відповідь на претензію №490 від 25.04.2023 відповідач направив позивачу лист № 17/05/23-6/1 від 17.05.2023, в якому повідомив про необхідність направлення постачальнику заявки на поставку товару за договором № АБУ/191021/0663/ОМГ від 19.10.2021.
Позивач стверджує, що відповідач істотно порушив умови договору № АБУ/191021/0663/ОМГ від 19.10.2021, у зв`язку з чим позбавлений того, на що розраховував під час укладення договору, що є підставою, відповідно до ч. 2 ст. 651 Цивільного кодексу України, для розірвання договору поставки № АБУ/191021/0663/ОМГ від 19.10.2021.
Позивач посилається на те, що відповідач в порушення умов договору № АБУ/191021/0663/ОМГ від 19.10.2021 поставку оплаченого позивачем товару на суму 2 973 256,74 грн не здійснив, та в порушення умов договору № АБУ/03122021/КСЄ від 03.12.2021 не надав послуги на суму 9 800,00 грн, попередньої оплати на вимогу позивача не повернув, у зв`язку із чим, позивач звернувся до суду з вимогою про стягнення з відповідача 2 983 056,74 грн невикористаної попередньої оплати за товар та послуги згідно договору № АБУ/191021/0663/ОМГ від 19.10.2021 та договору № АБУ/03122021/КСЄ від 03.12.2021.
ДЖЕРЕЛА ПРАВА. ОЦІНКА АРГУМЕНТІВ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 509 Цивільного кодексу України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.
Згідно зі ст. 11 ЦК України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки; підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Частиною 1 статті 626 ЦК України визначено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
Згідно зі ст. 628 ЦК України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Відповідно до ч. 1 ст. 901 Цивільного кодексу України, за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.
Згідно із ч. 1 ст. 903 Цивільного кодексу України, якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов`язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором.
Як встановлено судом вище сторонами укладений договір про надання послуг будівельної техніки № АБУ/03122021/КСЄ від 03.12.2021.
На виконання умов договору № АБУ/03122021/КСЄ від 03.12.2021 позивач перерахував на користь відповідача попередню оплату у сумі 181 500,00 грн, що підтверджується платіжними інструкціями №3436 від 06.12.2021, №3457 від 08.12.2021, № 3469 від 14.12.2021, № 3479 від 15.12.2021, № 3490 від 20.12.2021.
Відповідно до ч. 1 ст. 530 ЦК України, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
У пункті п. 5.1. договору № АБУ/03122021/КСЄ від 03.12.2021 визначено, що послуги на об`єктах замовника надаються протягом дії цього договору: з дати підписання цього договору і по 31.12.2022, за умови виконання замовником взятих на себе зобов`язань за цим договором.
Таким чином, відповідно до положень ст. 530 Цивільного кодексу України та умов п. 5.1. договору строк виконання зобов`язання по договору № АБУ/03122021/КСЄ від 03.12.2021 з використання попередньої оплати є таким, що настав.
Відповідно до актів надання послуг: № 17419 від 06.12.2021, № 17529 від 08.12.2021, №17652 від 10.12.2021, № 17708 від 12.12.2021, № 17849 від 15.12.2021, № 18330 від 20.12.2021, № 18460 від 22.12.2021, відповідач надав позивачу послуги за договором № АБУ/03122021/КСЄ від 03.12.2021 на загальну суму 171 700,00 грн.
Отже, залишок сплаченої позивачем попередньої оплати становить 9 800,00 грн (181 500,00 грн - 171 700,00 грн).
Матеріали справи не містять доказів виконання відповідачем визначених у договорі № АБУ/03122021/КСЄ від 03.12.2021 послуг на суму 9 800,00 грн. Акти надання послуг на суму 9 800,00 грн в матеріалах справи відсутні. Доказів в підтвердження виконання взятих на себе зобов`язань, а також неможливості надання послуг відповідач суду не надав.
Згідно п. 10.1. договір набирає чинності з моменту підписання його сторонами і діє до 31.12.2022, але в будь-якому випадку до повного виконання сторонами фінансових зобов`язань за цим договором.
Таким чином, строк дії договору № АБУ/03122021/КСЄ від 03.12.2021 закінчився 31.12.2022.
Також судом встановлено, що між сторонами укладений договір поставки № АБУ/191021/0663/ОМГ від 19.10.2021.
Відповідно до ст. 712 Цивільного кодексу України за договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов`язується передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов`язаних з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням, а покупець зобов`язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму.
До договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін (ч. 2 ст. 712 ЦК України).
Згідно зі статтями 662, 692 Цивільного кодексу України продавець зобов`язаний передати покупцеві товар, визначений договором купівлі-продажу. Покупець зобов`язаний оплатити товар після його прийняття або прийняття товаророзпорядчих документів на нього, якщо договором або актами цивільного законодавства не встановлений інший строк оплати товару.
Договір, відповідно до ст. 629 Цивільного кодексу України, є обов`язковим для виконання сторонами.
У пункті 5.3. договору № АБУ/191021/0663/ОМГ сторони погодили, що розрахунки за товар здійснюються на підставі рахунків-фактур постачальника, які є невід`ємними частинами цього договору у безготівковій формі, шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок постачальника. Здійснюючи оплату за товар, покупець, зобов`язується в платіжному дорученні в розділі «Призначення платежу» вказати: «Оплата за товар згідно договору поставки № АБУ/191021/0663/ОМГ від « 19» жовтня 2021 року».
Як підтверджено матеріалами справи, на виконання умов договору № АБУ/191021/0663/ОМГ позивач сплатив кошти у сумі 4 517 920,00 грн згідно із платіжними інструкціями: № 3230 від 28.10.2021 та № 3510 від 22.12.2021 з призначенням платежу: "оплата за пісок згідно рах. № 10552 від 19.10.2021, у т.ч. ПДВ 20% 579653,33 грн", "оплата за пісок згідно рах. № 13101 від 21.12.2021, у т.ч. ПДВ 20% 173333,33 грн".
Відповідно до видаткових накладних: № 15519 від 04.11.2021, № 16920 від 30.11.2021, № 17184 від 01.12.2021, № 17258 від 02.12.2021, № 17314 від 03.12.2021, № 17377 від 04.12.2021, № 17406 від 06.12.2021, № 17460 від 07.12.2021, № 17510 від 08.12.2021, № 17581 від 09.12.2021, № 17582 від 09.12.2021, № 17629 від 10.12.2021, № 17694 від 11.12.2021, № 17693 від 11.12.2021, № 17706 від 12.12.2021, № 17735 від 13.12.2021, № 17782 від 14.12.2021, № 17829 від 15.12.2021, № 18148 від 16.12.2021, № 18210 від 17.12.2021, № 18268 від 18.12.2021, № 18291 від 19.12.2021, № 18324 від 20.12.2021, № 18325 від 20.12.2021, № 18362 від 21.12.2021, № 18400 від 22.12.2021, № 18423 від 23.12.2021 відповідач поставив позивачу товар частково на загальну суму 4 364 298,26 грн.
Тобто, залишок непоставленого товару, який оплачений позивачем становить 153 621,74 грн (4 517 920,00 грн - 4 364 298,26 грн).
Також матеріалами справи підтверджено, на виконання умов договору № АБУ/191021/0663/ОМГ на підставі рахунку на оплату № 13337 від 30.12.2021, згідно із платіжними інструкціями: № 3619 від 27.01.2022 та № 3748 від 23.02.2022, позивач перерахував на користь відповідача попередню оплату у розмірі 2 819 635,00 грн.
Матеріали справи не містять доказів поставки товару за договором № АБУ/191021/0663/ОМГ на суму 2 819 635,00 грн, сплаченої позивачем на підставі рахунку на оплату № 13337 від 30.12.2021, а також доказів поставки товару за договором № АБУ/191021/0663/ОМГ на суму 153 621,74 грн, сплаченої позивачем на підставі рахунків № 10552 від 19.10.2021, № 13101 від 21.12.2021.
Загальний залишок товару за договором № АБУ/191021/0663/ОМГ, який не поставлений позивачу та вартість якого оплачена позивачем становить 2 973 256,74 грн. (153 621,74 грн + 2 819 635,00 грн).
Обставини укладення вказаного договору між позивачем та відповідачем та передоплати позивачем товару сторонами у справі не заперечуються.
Позивачем заявлено вимогу про розірвання договору № АБУ/191021/0663/ОМГ від 19.10.2021, у зв`язку з істотним його порушенням Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС БУДІВЕЛЬНИКІВ УКРАЇНИ".
Частиною 2 статті 611 Цивільного кодексу України визначено, що у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема припинення зобов`язання внаслідок односторонньої відмови від зобов`язання, якщо це встановлено договором або законом, або розірвання договору.
Частиною 2 статті 651 ЦК України передбачено, що договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.
Водночас, суд зазначає, що відповідно до ч. 1 ст. 631 ЦК України строком договору є час, протягом якого сторони можуть здійснити свої права і виконати свої обов`язки відповідно до договору.
У пункті 9.1. договору № АБУ/191021/0663/ОМГ сторони погодили, що даний договір набуває чинності з моменту підписання обома сторонами і діє до 01.06.2022 із дня підписання сторонами, а в частині грошових розрахунків - до повного виконання сторонами своїх зобов`язань згідно умов даного договору. Договір продовжується автоматично на кожен наступний календарний рік, у випадку якщо жодна із сторін не заявить вимогу про його розірвання за 20 (двадцять) календарних днів до закінчення строку дії договору.
Як встановлено судом вище, матеріали справи не містять доказів повідомлення однією із сторін про припинення дії договору у строк встановлений пунктом 9.1. договору, у зв`язку із чим, договір був продовжений на наступний календарний рік до 01.06.2023.
Поряд з тим, позивачем 27.04.2023 направлено претензію №490 від 25.04.2023 з проханням підписати додаткову угоду про розірвання договору № АБУ/191021/0663/ОМГ від 19.10.2021, тобто згідно п. 9.1. договору позивачем виявлено намір про розірвання договору поставки.
Отже, автоматичне продовження дії договору на наступний календарний рік не відбулось, а тому договір № АБУ/191021/0663/ОМГ від 19.10.2021 припинений з 01.06.2023.
Суд звертає увагу позивача, що закінчення строку дії договору № АБУ/191021/0663/ОМГ від 19.10.2021 унеможливлює розірвання такого договору у судовому порядку, а тому суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовних вимог про розірвання договору № АБУ/191021/0663/ОМГ від 19.10.2021.
Відповідач, заперечуючи позовні вимоги стверджує про не виконання позивачем обов`язку визначеного п. 3.1 договору поставки №АБУ/191021/0663/ОМГ від 19.10.2021 щодо надання заявки на поставку, а отже у відповідача відсутнє зобов`язання повертати позивачу кошти.
Оцінюючи обґрунтування наведені відповідачем в заперечення на позов, судом встановлено наступне.
Відповідно до п. 3.1. договору № АБУ/191021/0663/ОМГ поставка товару здійснюється на підставі попередньо погоджених сторонами умов, які відображаються у письмовій заявці покупця на кожну окрему партію товару. Заявка надсилається покупцем постачальнику засобами електронного зв`язку, а також може прийматись через додатки Vibеr, WhatsApp, Telegram тощо, з номеру телефону НОМЕР_1 .
Специфікацією № 1 сторони погодили, що строки поставки товару визначаються сторонами згідно заявок покупця та не можуть перевищувати строк 3 (три) календарні дні з моменту письмового замовлення на пошту - abukiev8@gmail.com та/або повідомлення на номер телефону - 0954083181.
Мотивуючи позовні вимоги у позові та у судовому засіданні позивач зазначив, що засобами телефонного зв`язку здійснював замовлення у ТОВ "АЛЬЯНС БУДІВЕЛЬНИКІВ УКРАЇНИ" товару, а саме щебінь, у зв`язку із чим отримав відповідний рахунок № 13337 від 30.12.2021 на загальну суму 2 819 635,00 грн, який оплачений позивачем повністю згідно із платіжними інструкціями: № 3619 від 27.01.2022 та № 3748 від 23.02.2022.
Доказів здійснення замовлення засобами телефонного зв`язку позивачем до матеріалів справи не надано, однак, згідно із п. 3 Специфікації передбачено здійснення заявки шляхом повідомлення на номер телефону - 0954083181, а відповідачем факту здійснення замовлення не спростовано.
Пунктом 6.1. договору № АБУ/191021/0663/ОМГ сторони погодили, що покупець здійснює розрахунок за цим договором в наступному порядку:
-20 % від вартості кожного погодженого замовлення - протягом 7-ми банківських днів з дати отримання відповідного рахунку-фактури від постачальника;
-75 % від вартості кожного погодженого замовлення - протягом 30-ти календарних днів з дати приймання товару, що підтверджується підписами представників сторін на товарно-транспортних накладних;
-5 % від вартості кожного погодженого замовлення - протягом 30-ти календарних днів з дати завершення поставок товару за цим договором.
Отже, сторонами погоджено поетапну оплату товару у розмірі від вартості кожного погодженого замовлення. При цьому, перша оплата здійснюється у розмірі 20 % від вартості кожного погодженого замовлення на підставі отриманого рахунку-фактури від відповідача.
Судом встановлено, що відповідачем було виставлено рахунок № 13337 від 30.12.2021 на оплату щебня 40x70 у кількості 2 730 тон; щебня 20x40 у кількості 2 240 тон; щебня 5x10 у кількості 665 тон та відсіву у кількості 1 064 тон, у загальному розмірі 2 819 635, 00 грн. Водночас, позивач здійснено оплату рахунку № 13337 від 30.12.2021 у повному розмірі.
Таким чином, аналізуючи умови договору № АБУ/191021/0663/ОМГ та з огляду на виставлення позивачу рахунку на оплату № 13337 від 30.12.2021, відповідачем було прийнято замовлення на поставку товару, а саме: щебня 40x70 у кількості 2 730 тон; щебня 20x40 у кількості 2 240 тон; щебня 5x10 у кількості 665 тон та відсіву у кількості 1 064 тон, у загальному розмірі 2 819 635, 00 грн.
Таким чином, відповідно до умов Специфікації №1 строк виконання зобов`язання щодо поставки товару є таким, що настав.
Крім того, судом враховано, що відповідачем частково здійснювалась поставка товару на загальну суму 4 364 298,26 грн, яка сплачена позивачем згідно із платіжними інструкціями: № 3230 від 28.10.2021 та № 3510 від 22.12.2021.
Частиною 1 статті 73 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
У відповідності до ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Відповідач не надав суду жодних доказів в підтвердження відсутності погодження сторін щодо поставки товару (щебня та відсіву) чи звернення відповідача з приводу поставки товару згідно оплачених позивачем рахунків.
Водночас, позивач вказав, що після здійснення позивачем попередньої оплати відповідач ухилявся від контактів з позивачем на виконання зобов`язань за договором № АБУ/191021/0663/ОМГ.
У зв`язку з ігноруванням відповідачем звернень позивача та у зв`язку з військовими діями в країні позивач звертався до відповідача з листом № 447 від 10.05.2022 про повернення суми невикористаної передоплати в розмірі 2 973 256,74 грн.
Крім того, 27.04.2023 позивач направив на адресу відповідача претензію №490 від 25.04.2023 з проханням підписати, зокрема додаткову угоду про розірвання договору № АБУ/191021/0663/ОМГ від 19.10.2021 та повернути суму невикористаної передоплати в загальному розмірі 2 973 256,74 грн. Направлення претензії підтверджується описом вкладення в цінний лист та поштовою накладною № 0420300359875 від 27.04.2023.
Як встановлено судом вище, строк дії договору № АБУ/191021/0663/ОМГ від 19.10.2021 припинено з 01.06.2023.
Положеннями частин першої, третьої статті 1212 ЦК України визначено, що особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи без достатньої правової підстави (безпідставне набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення цієї глави застосовуються також до вимог, зокрема, про повернення виконаного однією із сторін у зобов`язанні.
Таким чином, із змісту зазначеної норми вбачається, що підставою виникнення зобов`язання, визначеного даною нормою, є сукупність наступних умов: набуття (збереження) майна (майном також є грошові кошти) однією особою за рахунок іншої; відсутність для цього підстав, або коли така підстава згодом відпала.
З огляду на вищенаведене, оскільки матеріалами справи підтверджено, що позивачем перераховано на рахунок відповідача в якості попередньої оплати 2 983 056,74 грн, однак, відповідач обумовлені договором № АБУ/03122021/КСЄ від 03.12.2021 послуги на суму 9800,00 грн не надав та не поставив позивачу погоджений сторонами товар згідно договору № АБУ/191021/0663/ОМГ від 19.10.2021 у розмірі 2 973 256,74, доказів в спростування обставин наведених у позові відповідач не надав, враховуючи звернення позивача з вимогою про повернення попередньої оплати у загальному розмірі 2 983 056,74 грн, суд дійшов до висновку про обґрунтованість вимоги позивача про стягнення з відповідача 2 983 056,74 грн, що становлять суму попередньої оплати за договором № АБУ/03122021/КСЄ від 03.12.2021 (9800,00 грн) та за договором № АБУ/191021/0663/ОМГ від 19.10.2021 (2 973 256,74 грн).
Судом враховано, що позивач в якості підстав позову про стягнення попередньої оплати за договором № АБУ/191021/0663/ОМГ від 19.10.2021 у розмірі 2 973 256,74 грн та розірвання договору поставки посилається на істотне порушення умов договору Товариством з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС БУДІВЕЛЬНИКІВ УКРАЇНИ", відповідно до ч. 2 ст. 651 Цивільного кодексу України.
Водночас, виходячи з принципу судочинства jura novit curia - "суд знає закони", неправильна юридична кваліфікація сторонами спірних правовідносин не звільняє суд від обов`язку застосувати для вирішення спору належні приписи юридичних норм, а суд має самостійно перевірити доводи сторін щодо застосування закону, який регулює спірні правовідносини, та надати правильну правову кваліфікацію цим відносинам і зобов`язанням сторін.
Аналогічна правова позиція Великої Палати Верховного Суду викладена в постановах від 12.06.2019 у справі № 487/10128/14-ц, від 26.06.2019 у справі № 587/430/16-ц, та у постанові Верховного Суду від 06.11.2019 у справі № 905/2419/18.
Таким чином, суд керуючись принципом jura novit curia ("суд знає закони"), самостійно здійснює кваліфікацію спірних правовідносин, у зв`язку з чим зазначає, що відповідач зобов`язаний повернути набуті ним грошові кошти у розмірі 2 983 056,74 грн згідно ст. 1212 ЦК України, враховуючи, що підстава, на якій вони були набуті, відпала після припинення дії договору № АБУ/191021/0663/ОМГ від 19.10.2021 та договору № АБУ/03122021/КСЄ від 03.12.2021.
У зв`язку із вище наведеним, вимоги позивача про стягнення заборгованості у розмірі 2 983 056,74 грн підлягають задоволенню.
Приписами ст. ст. 76, 77 Господарського процесуального кодексу України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Згідно із ст. ст. 78, 79 Господарського процесуального кодексу України, достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи. Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування.
Статтею 86 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
ВИСНОВКИ СУДУ
Враховуючи вищенаведене, дослідивши повно та всебічно матеріали справи, на день розгляду справи, суд частково задовольняє позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "РАУТА ГРУП" до Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС БУДІВЕЛЬНИКІВ УКРАЇНИ" в частині стягнення заборгованості в сумі 2 983 056, 74 грн.
РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ
Судовий збір за розгляд справи відповідно до ст. 129 ГПК України покладається на відповідача пропорційно розміру задоволених вимог.
Керуючись статтями 73-74, 76-79, 86, 129, 233, 237-238, 242 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС БУДІВЕЛЬНИКІВ УКРАЇНИ" (м. Київ, вул. БОГДАНА ХМЕЛЬНИЦЬКОГО, буд. 17/52, поверх 4, ідентифікаційний код 37354345) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "РАУТА ГРУП" (04116, Україна, м. Київ, вул. Старокиївська, буд. 10, Літ. Г, ідентифікаційний код 39371252) заборгованість в розмірі 2 983 056,74 грн та судовий збір у розмірі 44 745,85 грн
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення набирає законної сили відповідно до ст. 241 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржено у порядку і строк, встановлені ст.ст. 256, 257 ГПК України.
Повний текст рішення складено та підписано: 16.10.2023.
Суддя О.В. Гулевець
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 03.10.2023 |
Оприлюднено | 18.10.2023 |
Номер документу | 114185174 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Гулевець О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні