ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 жовтня 2023 рокуЛьвівСправа № 140/1591/22 пров. № А/857/13783/22
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді:Довгополова О.М.,
суддів:Гудима Л.Я., Затолочного В.С.
розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 22 серпня 2022 року у справі № 140/1591/22 за адміністративним позовом Департаменту житлово-комунального господарства Луцької міської ради до Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, Приватне підприємство "Транс-Дор-Сервіс" про визнання протиправним та скасування висновку,
суддя (судді) в суді першої інстанції Плахтій Н.Б.,
справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження,
місце ухвалення рішення м. Луцьк,
ВСТАНОВИВ:
Департамент житлово-комунального господарства Луцької міської ради ( далі Департамент ) звернувся в суд з позовом до Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області ( далі Управління ), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, Приватне підприємство "Транс-Дор-Сервіс" ( далі ПП "Транс-Дор-Сервіс" ), в якому просить визнати протиправним та скасувати висновок відповідача про результати моніторингу процедури закупівлі №ЦБД UA-2021-11-10-003281-c (Капітальний ремонт прибудинкової території на проспекті Відродження, 9-11 в м. Луцьку (коригування), ДК 021:2015:45230000-8, джерело фінансування місцевий бюджет) від 18 січня 2022 року.
Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 22 серпня 2022 року позов задоволено.
Рішення мотивоване тим, що 50 відсотків ціни вираховується від основного договору, укладеного саме за результатами проведення тендера, без врахування додаткових угод, які укладаються в межах виконання основного договору після проведення тендера. Відтак висновки моніторингу про порушення позивачем вимог пункту 5 частини 2 статті 40 Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 №922-VIII (далі - Закон №922-VIII) є безпідставними.
Не погодившись із ухваленим судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, у якій, з посиланням на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду.
Вимоги апеляційної скарги обґрунтовує тим, що за результатами переговорної процедури закупівлі укладено із ПП «Транс-Дор-Сервіс» договір від 23.11.2021 № 1575 на виконання робіт з капітального ремонту прибудинкової території на проспекті Відродження, 9-11 в м. Луцьку (коригування) на суму 2 274 289,02 грн, що становить 72,4 % (2274289,02/3140764,71*100) від основного договору та додаткових угод до нього, які є його невід`ємною частиною, укладені за результатами відкритих торгів.
Враховуючи те, що апеляційну скаргу подано на рішення суду першої інстанції, ухвалене в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні), суд вважає за можливе розглядати справу в порядку письмового провадження відповідно до положень пункту 3 частини 1 статті 311 КАС України.
У відповідності до вимог частини першої статті 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що подана скарга підлягає задоволенню з наступних мотивів.
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, що 13.08.2020 Департаментом оприлюднено оголошення про проведення процедури закупівлі на предмет закупівлі - капітальний ремонт прибудинкової території на проспекті Відродження, 9-11 в м. Луцьку Волинської області, номер в електронній системі закупівель: UA-2020-08-13-002669-c.
За результатами процедури відкритих торгів 08.10.2020 між Департаментом (Замовник) та ПП «Транс-Дор-Сервіс» (Підрядник) укладено договір №1027, відповідно до якого підрядник зобов`язується на свій ризик по завданню замовника і за його рахунок виконати роботи: капітальний ремонт прибудинкової території на проспекті Відродження, 9-11 в місті Луцьку Волинської області (код за ДК 021:2015 - 45230000-8), а замовник зобов`язується надати підряднику затверджену проектну документацію, прийняти виконані Підрядником роботи і оплатити їх відповідно до умов даного договору. Відповідно до пункту 4.1. сума цього договору становить 4550000,00 грн, в тому числі ПДВ: 758333,33 грн.
Умовами пункту 4.4 договору передбачено, що сума Договору може бути зменшена за взаємною згодою сторін, у тому числі у разі зменшення обсягів виконання робіт, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків Замовника.
06.07.2021 між Департаментом та ПП «Транс-Дор-Сервіс» укладено Додаткову угоду №2 до договору від 08.10.2020 №1027, відповідно до пункту 1 якої сторони домовились зменшити обсяги закупівлі та узгодили ціну в бік зменшення по договору підряду від 08.10.2020 №1027 щодо виконання робіт з капітального ремонту прибудинкової території на проспекті Відродження, 9-11 в м. Луцьку Волинської області на 1409235,29 грн. Згідно з пунктом 2 сторони дійшли згоди щодо внесення змін до п. 4.1 Договору від 08.10.2020 №1027, виклавши його в наступній редакції: «Сума цього Договору становить 3140764,71 грн, в тому числі ПДВ: 523460,78 грн».
Пунктом 5 Додаткової угоди №2 передбачено, що дана угода є невід`ємною частиною договору від 08.10.2020 №1027, укладеною між сторонами.
10.11.2021 Департаментом в електронній системі закупівель було оприлюднено повідомлення про намір укласти договір (під час застосування переговорної процедури) №UA-2021-11-10-003281-c (Капітальний ремонт прибудинкової території на проспекті Відродження, 9-11 в м. Луцьку (коригування), ДК 021:2015:45230000-8, джерело фінансування місцевий бюджет).
23.11.2021 за результатами переговорної процедури закупівлі між Департаментом (замовник) та ПП «Транс-Дор-Сервіс» (підрядник) укладено договір №1575 на виконання робіт з капітального ремонту прибудинкової території на проспекті Відродження, 9-11 в м. Луцьку (коригування).
Відповідно до пункту 4.1. сума цього договору становить 2274289,02 грн, в тому числі ПДВ: 379048,17 грн.
Відповідно до наказу Західного офісу Держаудитслужби від 06.01.2022 №8 розпочато моніторинг закупівлі UA-2021-11-10-003281-с - капітальний ремонт прибудинкової території на проспекті Відродження, 9-11 в м. Луцьку (коригування).
17.01.2022 за наслідками здійсненого моніторингу Управлінням складено висновок про результати моніторингу процедури закупівлі №3, який оприлюднено в електронній системі закупівель 18.01.2022. Даним висновком встановлено порушення позивачем вимог пункту 5 частини 2 статті Закону №922-VIII та зобов`язано останнього здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень, зокрема, шляхом припинення зобов`язань за договором, в тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/нікчемності договору та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення законодавства у сфері публічних закупівель, викладеного у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявленого порушення.
Не погодившись з таким висновком відповідача позивач звернувся з даним позовом до суду.
Колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції і вважає його таким, що не відповідає правильно застосованим нормам матеріального та процесуального права з огляду на наступне.
Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні визначає Закон України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» від 26.01.1993 № 2939-XII (далі - Закон № 2939-XII).
Згідно зі статтею 1 Закону № 2939-XII здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю (далі - орган державного фінансового контролю).
Відповідно до ст. 5 Закону № 2939-XII (Державна аудиторська служба здійснює контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, установленому Законом України «Про публічні закупівлі».
Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади визначає Закон № 922-VIII, метою якого є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
Порядок здійснення моніторингу публічних закупівель регламентований положеннями ст. 8 Закону № 922-VIII.
Так, статтею 8 Закону № 922-VIII визначено, що моніторинг закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його територіальні органи (далі - органи державного фінансового контролю). Моніторинг закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладання договору про закупівлю та його дії. Моніторинг закупівлі не проводиться на відповідність тендерної документації вимогам частини четвертої статті 22 цього Закону (ч.1).Рішення про початок моніторингу закупівлі приймає керівник органу державного фінансового контролю або його заступник (або уповноважена керівником особа) за наявності однієї або декількох із таких підстав: зокрема, виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель (ч.2 ст.8 Закону № 922-VII). За змістом положень частини 6 статті 8 Закону № 922-VIII за результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання.
Відповідно з частиною 1 статті 40 Закону № 922-VIII переговорна процедура закупівлі використовується замовником як виняток і відповідно до якої замовник укладає договір про закупівлю після проведення переговорів щодо ціни та інших умов договору про закупівлю з одним або кількома учасниками процедури закупівлі.
Відповідно до пункту 5 частини 2 статті 40 Закону № 922-VIII якщо після укладення договору про закупівлю у замовника виникла необхідність у закупівлі додаткових аналогічних робіт чи послуг у того самого учасника. Можливість і умови таких додаткових робіт чи послуг можуть бути передбачені в основному договорі про закупівлю, який укладений за результатами проведення тендера. Закупівля додаткових аналогічних робіт чи послуг у того самого учасника здійснюється протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість таких робіт чи послуг не перевищує 50 відсотків ціни основного договору про закупівлю, укладеного за результатами проведення тендера.
Судом встановлено, що за результатами процедури відкритих торгів 08.10.2020 між Департаментом (Замовник) та ПП «Транс-Дор-Сервіс» (Підрядник) укладено Договір № 1027, відповідно до пункту 4.1. якого сума цього договору становить 4 550000,00 грн, в тому числі ПДВ: 758333,33 грн.
06.07.2021 між Департаментом та ПП «Транс-Дор-Сервіс» укладено Додаткову угоду №2 до договору від 08.10.2020 №1027, відповідно до пункту 1 якої сторони домовились зменшити обсяги закупівлі та узгодили ціну в бік зменшення по договору підряду від 08.10.2020 №1027 щодо виконання робіт з капітального ремонту прибудинкової території на проспекті Відродження, 9-11 в місті Луцьку Волинської області на 1409235,29 грн. Згідно з пунктом 2 сторони дійшли згоди щодо внесення змін до п. 4.1 Договору від 08.10.2020 №1027, виклавши його в наступній редакції: «Сума цього Договору становить 3140764,71 грн, в тому числі ПДВ: 523460,78 грн».
23.11.2021 за результатами переговорної процедури закупівлі між Департаментом (замовник) та ПП «Транс-Дор-Сервіс» (підрядник) укладено договір №1575 на виконання робіт з капітального ремонту прибудинкової території на проспекті Відродження, 9-11 в м.Луцьку (коригування). Відповідно до пункту 4.1. сума цього договору становить 2274289,02 грн, в тому числі ПДВ: 379048,17 грн.
Колегія суддів зазначає, що законодавем передбачино можливість застосування переговорної процедури закупівлі за умови необхідності у закупівлі саме додаткових аналогічних робіт чи послуг у того самого учасника. При цьому, закупівля додаткових аналогічних робіт чи послуг у того самого учасника здійснюється протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість таких робіт чи послуг не перевищує 50 відсотків ціни основного договору про закупівлю, укладеного за результатами проведення тендера.
Таким чином, колегія суддів доходить висновку, що загальна вартість договору, укладеного за результатами переговорної процедури закупівлі № 1575 від 23.11.2021, становить 72,41 % (2274289,02 грн /3140764,71 грн х 100) ціни основного договору про закупівлю, укладеного за результатами проведення тендера від 08.10.2020 №1027.
З огляду на вищевикладене, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що рішення суду першої інстанції не ґрунтується на засадах верховенства права, є не законним і не обґрунтованим та вказує на те, що Департаментом не дотримано вимоги пункту 5 частини 2 статті 40 Закону № 922-VIII при укладенні за результатами переговорної процедури закупівлі з ПП «Транс-Дор-Сервіс» договору № 1575 від 23.11.2021, оскільки загальна вартість вказаного договору перевищує 50 відсотків ціни основного договору про закупівлю, укладеного за результатами проведення тендера від 08.10.2020 №1027.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
Приписи п. п. 1, 3, 4 ч. 1 ст. 317 КАС України визначають, що підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
За таких обставин, колегія суддів приходить до висновку, що судом першої інстанції при ухваленні рішення неправильно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, у ній зроблені висновки, які не відповідають обставинам справи, а також до спірних правовідносин не застосовані норми матеріального права, які підлягали застосуванню, що у своїй сукупності стало підставою для неправильного вирішення справи. У зв`язку з цим колегія суддів вважає за необхідне апеляційну скаргу задовольнити, а рішення суду - скасувати.
Керуючись ст. ст. 242-244, 250, 308, 311, 315, 317, 321, 322, 325 КАС України, колегія суддів, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області задовольнити.
Рішення Волинського окружного адміністративного суду від 22 серпня 2022 року у справі № 140/1591/22 скасувати та прийняти нову постанову, якою в задоволенні адміністративного позову Департаменту житлово-комунального господарства Луцької міської ради відмовити.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку виключно у випадках, передбачених частиною 4 статті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя О. М. Довгополов судді Л. Я. Гудим В. С. Затолочний
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.10.2023 |
Оприлюднено | 18.10.2023 |
Номер документу | 114201924 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довгополов Олександр Михайлович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довгополов Олександр Михайлович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довгополов Олександр Михайлович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довгополов Олександр Михайлович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Плахтій Наталія Борисівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Плахтій Наталія Борисівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні