Рішення
від 16.10.2023 по справі 569/14595/22
РІВНЕНСЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 569/14595/22

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 жовтня 2023 року

Рівненський міський суд Рівненської області в складі:

головуючого судді - Тимощука О.Я.,

при секретарі Ковальчук О.Б.,

за участю позивача ОСОБА_1 ,

представника позивача адвоката Дем`яненко Л.П.,

представника відповідача адвоката Бевз Т.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Рівне цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Комунального закладу «Обласне бюро судово-медичної експертизи» Рівненської обласної ради про визнання незаконним наказу та його скасування, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Комунального закладу «Обласне бюро судово-медичної експертизи» Рівненської обласної ради, в якому просить визнати незаконним та скасувати наказ № 25-од від 15.06.2022 року та поновити чинність наказу №16-орг від 01.09.2014 року.

В обґрунтування позовних вимог вказує те, що згідно наказу Комунального закладу «Обласне бюро судово-медичної експертизи» Рівненської обласної ради від 15.06.2022 року №25-од з 01.07.2022 року втратив чинність наказ від 01.09.2014 року № 16-орг, яким її було призначено відповідальною особою в установі по здійсненню організації обліку основних відомостей щодо військовозобов`язаних і призовників з метою контролю за дотриманням ними законодавства про військовий обов`язок і військову службу та своєчасного оформлення бронювання військовозобов`язаних в установі.

З оспорюваним наказом незгідна, оскільки з 02.08.1982 року вона працює в Комунальному закладі «Обласне бюро судово-медичної експертизи» Рівненської обласної ради, починаючи з посади фельдшера лаборанта гістологічної лабораторії і до посади головної медичної сестри в даний час.

Вказує на те, що відповідно до ст. 105 КЗпП України суміщення професій (посад)- це коли працівники поряд зі своєю основною роботою, обумовленою трудовим договором, виконують на тому ж підприємстві додаткову роботу за іншою професією (посадою) або обов`язки тимчасового відсутнього працівника без звільнення від своєї основної роботи, за що їм проводиться доплата, розмір якої встановлюється на умовах передбачених, у колективному договорі.

Зазначає, що згідно наказу № 16-орг від 01.09.2014 року її було призначено відповідальною особою по здійсненню організації обліку основних відомостей щодо військовозобов`язаних і призовників з метою контролю за дотриманням ними законодавства про військовий обов`язок і військову службу та своєчасного оформлення бронювання військовозобов`язаних в установі, за що їй надавалися відповідні доплати до посадового окладу. Відповідно до наказу відповідача № 35-ос з 01.04.2022 року по 30.06.2022 року їй була встановлена надбавка до посадового окладу за складність і напруженість у роботі в розмірі 35 відсотків в межах фонду заробітної плати.

Втрата чинності наказу від 01.09.2014 року № 16-орг, яким її було призначено відповідальною особою в установі по здійсненню організації обліку основних відомостей щодо військовозобов`язаних і призовників з метою контролю за дотриманням ними законодавства про військовий обов`язок і військову службу та своєчасного оформлення бронювання військовозобов`язаних в установі, свідчить про безпричинну зміну істотних умов праці.

Звертає увагу суду на те, що питання щодо змін істотних умов праці врегульоване ч. 3 ст. 32 КЗпП України якою визначено, що у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці допустима зміна умов, якщо робота продовжується за тією ж спеціальністю, кваліфікацією чи посадою. Про зміну умов праці: систем та розмірів оплати праці, пільг, встановлення або скасування неповного робочого часу, режиму роботи, суміщення професій, зміну розрядів і найменування посад та інших працівник повинен бути повідомлений не пізніше ніж за два місяці.

Про скасування обов`язків відповідальної особи по здійсненню організації обліку основних відомостей щодо військовозобов`язаних і призовників та своєчасного оформлення бронювання військовозобов`язаних в установі відповідач її не повідомляв, а відразу надав для ознайомлення наказ від 15.06.2022 року № 25-од, з яким вона не погодилася через його безпідставність і явну несправедливість щодо неї, оскільки до цих обов`язків вона завжди відносилася відповідально і старанно їх виконувала.

Як вбачається з тексту наказу від 15.06.2022 року № 25-од підставою для визнання не чинним наказу від 01.09.2014 року № 16-орг став пункт 11 Порядку організації та ведення військового обліку призовників і військовозобов`язаних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 921 від 07.12.2016 року, згідно якого обов`язки щодо ведення військового обліку покладають на посадову особу кадрового підрозділу або служби управління персоналом, тоді як у відповідності до штатного розпису Комунального закладу «Обласне бюро судово-медичної експертизи» Рівненської обласної ради її посада головної медичної сестри відноситься до розділу «Загальний медичний персонал»,тому з метою усунення порушень законодавства та можливого накладання на установу адміністративних стягнень прийнято рішення про недопустимість в подальшому виконання нею обов`язків по веденню військового обліку в установі.

3 аналізу попередніх пунктів вищевказаного Порядку видно, що йдеться про суміщення професій в разі перебування на військовому обліку в установі чи організації менше ніж 500 призовників і військовозобов`язаних для виконання обов`язків по веденню військового обліку в таких установах чи організаціях окрема відповідальна особа не вимагається.

Обмеження щодо сумісництва та суміщення визначені статтею 25 Закону України «Про запобігання корупції», яка поширюється на осіб уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (пункт 1 частини 1 статті 3 Закону) і за порушення якої встановлено відповідальність статтею 172-4 КУпАП у вигляді штрафу та конфіскації отриманого ними доходу.

До категорії осіб уповноважених на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування позивачка не належить, у зв`язку з чим наведені у наказі Комунального закладу «Обласне бюро судово-медичної експертизи» Рівненської обласної ради від 15.06.2022 року № 25-од підстави усунення від обов`язків про веденню військового обліку в установі вважає надуманими і безпідставними.

3 врахуванням наведеного, зазначає, що оскільки в Комунальному закладі «Обласне бюро судово-медичної експертизи» Рівненської обласної ради не відбулося жодних змін в організації виробництва і праці, адміністрація установи, при відсутності її згоди, в односторонньому порядку, не має права змінювати її умови праці, у зв`язку з чим вони підлягають поновленню.

15.12.2022 року відповідачем через канцелярію Рівненського міського суду Рівненської області подано відзив на позовну заяву, в якому зазначає, що відповідач діяв у відповідності до законодавства та просить в задоволенні позовних вимог відмовити. Зазначає, що доплата за ведення військового обліку є окремо встановленою доплатою за виконання працівником в основний робочий час одночасно з основною роботою додаткових обсягів робіт і за жодних умов не може вважатися оплатою додаткової роботи, що виконується на умовах суміщення чи сумісництва. Крім того, оскільки скасування наказу про призначення відповідальної особи з ведення військового обліку не є зміною розмірів оплати праці, пільг, режиму роботи, встановлення або скасування неповного робочого часу, суміщення професій, зміною розрядів і найменування посад, істотних змін праці позивача не відбулося.

30.12.2022 року через канцелярію Рівненського міського суду Рівненської області позивачем було подано відповідь на відзив, в якому значає, що з аргументами і доводами відповідача викладеними у відзиві на позовну заяву вона не погоджується.

Позивач та її представник - адвокат Дем`яненко Л.П. в судовому засіданні позовні вимоги підтримали з підстав викладених у позовній заяві та просять їх задоволити.

Представник відповідача адвокат Бевз Т.С. в судовому засіданні просить відмовити у задоволенні позовних вимог з підстав викладених у відзиві на позовну заяву.

Заслухавши думку сторін, дослідивши матеріали справи та подані сторонами письмові докази по справі, суд прийшов до висновку, що заявлені позовні вимоги є необґрунтованими та не підлягають задоволенню з наступних підстав.

Судом встановлено та не оспорюється сторонами, що ОСОБА_1 працює в Комунальному закладі «Обласне бюро судово-медичної експертизи» Рівненської міської ради на посаді головної медичної сестри.

Наказом начальника Комунального закладу «Обласне бюро судово-медичної експертизи» Рівненської міської ради № 16-орг від 01.09.2014 року головну медичну сестру ОСОБА_1 було призначено відповідальною особою в установі по здійсненню організації обліку основних відомостей щодо військовозобов`язаних і призовників з метою дотримання ними законодавства про військовий обов`язок і військову службу та своєчасного оформлення бронювання військовозобов`язаних в установі.

Наказом начальника Комунального закладу «Обласне бюро судово-медичної експертизи» Рівненської міської ради № 85-к від 01.09.2014 року ОСОБА_1 було надано з 01.09.2014 року доплату за складність і напруженість в роботі в розмірі 35% посадового окладу.

Наказом начальника Комунального закладу «Обласне бюро судово-медичної експертизи» Рівненської міської ради № 5-ос від 04.01.2022 року ОСОБА_1 було надано з 04.01.2022 року по 31.03.2022 року надбавку до посадового окладу за складність і напруженість в роботі в розмірі 30% в межах фонду заробітної плати. Пізніше, наказом відповідача № 35-ос від 01.04.2022 року ОСОБА_1 було надано з 01.04.2022 року по 30.06.2022 року надбавку до посадового окладу за складність і напруженість в роботі в розмірі 35% в межах фонду заробітної плати.

Згідно наказу Комунального закладу «Обласне бюро судово-медичної експертизи» Рівненської обласної ради від 15.06.2022 року № 25-од з 01.07.2022 року втратив чинність наказ від 01.09.2014 року № 16-орг, яким ОСОБА_1 було призначено відповідальною особою в установі по здійсненню організації обліку основних відомостей щодо військовозобов`язаних і призовників з метою контролю за дотриманням ними законодавства про військовий обов`язок і військову службу та своєчасного оформлення бронювання військовозобов`язаних в установі.

Відповідно до наказу № 29-од від 01.07.2022 року відповідальною особою за ведення військового обліку військовозобов`язаних і призовників та бронювання військовозобов`язаних за установою було призначено медичну сестру відділу комісійних судово-медичних експертиз Оксенюк І.А., яка також виконує роботу за сумісництвом інспектора з кадрів.

ОСОБА_1 з наказом була ознайомлена проте підписувати його відмовилась, оскільки вважає його безпідставним. Заявою від 28.06.2022 року позивачка оскаржила наказ від 15.06.2022 року № 25-од до начальника Комунального закладу «Обласне бюро судово-медичної експертизи» Рівненської обласної ради, в якій вказала, що відсутні підстави для зняття з неї обов`язків відповідальної особи по здійсненню організації обліку основних відомостей щодо військовозобов`язаних і призовників та своєчасного повідомлення військовозобов`язаних в установі, а позбавлення її оплати за складність та напруженість в роботі у зв`язку із зняттям цих обов`язків свідчить про безпричинну зміну істотних умов праці. Просила поновити чинність наказу від 01.09.2014 року № 16-орг.

З відповіді Комунального закладу «Обласне бюро судово-медичної експертизи» Рівненської обласної ради від 08.07.2022 року вбачається, що оскільки відповідно до п. 11 Порядку організації та ведення військового обліку призовників і військовозобов`язаних затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 921 від 07.12.2016 року, якщо на військовому обліку в державних органах, на підприємствах, в установах та організаціях перебуває менше ніж 500 призовників і військовозобов`язаних, то обов`язки щодо ведення військового обліку покладаються на посадову особу кадрового підрозділу або служби управління персоналом. Враховуючи це, з метою усунення порушень законодавства та можливого накладання на установу адміністративних стягнень, адміністрація бюро прийняла рішення про недопустимість в подальшому виконання ОСОБА_1 обов`язків з ведення військового обліку з додатковим виробничим навантаженням з 01.07.2022 року.

З відповіді Комунального закладу «Обласне бюро судово-медичної експертизи» Рівненської обласної ради на адвокатський запит від 01.08.2022 року представника позивача адвоката Дем`яненко Л.П. вбачається, що у відповідності до «Штатного розпису» установи посада головної медичної сестри, яку займає ОСОБА_1 відноситься до розділу «Загальний медичний персонал». Крім того, з 01.09.2014 року по 30.06.2022 року ОСОБА_1 була призначена відповідальною особою в установі по здійсненню організації військового обліку. У вказаний період їй надавались відповідні доплати до посадового окладу. За 2022 рік доплата до посадового окладу надавалась двічі, а саме: на період з 04.01.2022 року по 31.03.2022 року (наказ по бюро № 5-ос від 04.01.2022 року) та на період з 01.04.2022 року по 30.06.2022 року (наказ по бюро № 35-ос від 01.04.2022 року).

Змін істотних умов праці за основною посадою у ОСОБА_1 у 2022 році не відбулося. До дисциплінарної відповідальності за вказаний період ОСОБА_1 не притягувалася, однак була велика кількість усних звернень працівників установи до керівника щодо якості та своєчасності оформлення облікових відомостей щодо військовозобов`язаних.

Наказом Комунального закладу «Обласне бюро судово-медичної експертизи» Рівненської обласної ради від 01.07.2022 року № 29-од відповідальною особою за ведення військового обліку військовозобов`язаних і призовників та бронювання військовозобов`язаних за установою з 01.07.2023 року було призначено інспектора з кадрів Оксенюк І.А. Таким чином, відповідач виконав вимоги п. 11 Порядку організації та ведення військового обліку призовників і військовозобов`язаних затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №921 від 07.12.2016 року.

Статтею 105 КЗпП України визначено, що працівникам, які виконують на тому ж підприємстві, в установі, організації поряд з своєю основною роботою,обумовленою трудовим договором, додаткову роботу за іншою професією (посадою)або обов`язки тимчасово відсутнього працівника без звільнення від своєї основної роботи, провадиться доплата за суміщення професій (посад) або виконання обов`язків тимчасово відсутнього працівника. Розміри доплат за суміщення професій (посад) або виконання обов`язків тимчасово відсутнього працівника встановлюються на умовах,передбачених у колективному договорі.

Суміщення професій (посад) - це виконання працівником на тому жпідприємстві поряд із основною роботою, встановленою його трудовим договором,додаткової роботи за іншою професією (посадою).

У разі суміщення професій (посад): робота за другою посадою не відображається в табелі обліку використання робочого часу; друга посада залишається вакантною; для допущення працівника до роботи за суміщенням посад,за загальним правилом, достатньо подання заяви працівником та видачі керівником наказу про суміщення; окремий трудовий договір не укладається, запис у трудову книжку про суміщення не вноситься; порядок оплати праці встановлюється на підставі положень колективного договору та вказується у наказі про суміщення;оплата роботи за другою посадою на законодавчому рівні класифікується як надбавка до заробітної плати.

Суміщення професій (посад) дозволяється, як правило, в межах тієї ж категорії персоналу, до якої відноситься даний працівник. При виконанні робіт за суміщенням працівникові встановлюються доплати до основної заробітної плати.

Передумовою суміщення професій (посад) є наявність вакансії суміщуваної професії (посади) в штатному розписі.

Так, персональний облік призовників і військовозобов`язаних ведеться за місцем їх роботи і покладається керівником підприємства, установи на військово-обліковий персонал або одного з працівників кадрової служби залежно від кількості врахованих працівників згідно ізЗакономУкраїни «Про військовий обов`язок і військову службу» № 2232-ХІІ від 25.03.1992 р. Цей облік ведеться згідно зПоложеннямпро військовий облік військовозобов`язаних і призовників,затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 377 від 9.06.1994 р. (далі - Положення про військовий облік), таІнструкцієюз військового обліку військовозобов`язаних і призовників на підприємствах, в установах, організаціях і навчальних закладах, затвердженою наказом Міністра оборони України № 165 від 27.06.1995 року.

Персональний облік призовників і військовозобов`язаних згідно зіст.34Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» покладається на керівників підприємств, установ, організацій і навчальних закладів незалежно від підпорядкування і форм власності. Працівникові кадрової служби відповідно до Положення про військовий облік та Інструкції з військового обліку встановлюється доплата в розмірі до 50% посадового окладу. Рішення керівника підприємства оформляється наказом.

Покладення керівником підприємства на одного із працівників кадрової служби обов`язку щодо ведення військового обліку не передбачає виконання цих обов`язків у вільний від основної роботи час, а також не потребує укладення окремого трудового договору. Доплата за ведення військового обліку керівниками підприємств, у штатних розписах яких не передбачено посади військово-облікового персоналу, має встановлюватися одному з працівників кадрової служби в обов`язковому порядку, оскільки п. 14 Положення про військовий облік іп.12Інструкції з військового обліку визначено, що її призначення залежить лише від кількості військовозобов`язаних і призовників, які перебувають на обліку на підприємстві. Нормативно-правові акти не передбачають інших умов її надання.

Таким чином, доплата за ведення військового обліку є окремо встановленою доплатою за виконання працівником в основний робочий час одночасно з основною роботою додаткових обсягів робіт і за жодних умов не може вважатися оплатою додаткової роботи, що виконується на умовах суміщення чи сумісництва.

Відповідно до ч. 3 ст. 32 КЗпП України у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці допускається зміна істотних умов праці при продовженні роботи за тією ж спеціальністю, кваліфікацією чи посадою.

Про зміну істотних умов праці систем та розмірів оплати праці, пільг, режиму роботи, встановлення або скасування неповного робочого часу, суміщення професій,зміну розрядів і найменування посад та інших працівник повинен бути повідомлений не пізніше ніж за два місяці.

Згідно вимог ст. 103 КЗпП України про нові або зміну діючих умов оплати праці в бік погіршення власник або уповноважений ним орган повинен повідомити працівника не пізніше як за два місяці до їх запровадження або зміни. При цьому необхідно врахувати, що в межах спеціальності, кваліфікації і посади, обумовленої трудовим договором, зміна істотних умов праці: систем і розмірів оплати, пільг,режиму роботи, встановлення або скасування неповного робочого часу, суміщення професій, зміни розрядів і найменування посад та інших - допускається за умови, що це викликано змінами в організації виробництва.

Оскільки скасування наказу про призначення відповідальної особи з ведення військового обліку не є зміною розмірів оплати праці, пільг, режиму роботи,встановлення або скасування неповного робочого часу, суміщення професій, зміною розрядів і найменування посад, істотних змін праці позивача не відбулося.

Позивач також вказує, що наведені в оскаржуваному наказі підстави для усунення її від обов`язків по веденню військового обліку є надуманими та безпідставними, оскільки вона не належить до категорії осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.

Однак, згідно п. 11 Порядку організації та ведення військового обліку призовників і військовозобов`язаних, за наявності на військовому обліку в державних органах, на підприємствах, в установах та організаціях менше 500 призовників і військовозобов`язаних обов`язки щодо ведення військового обліку покладаються на посадову особу служби персоналу або служби управління персоналом, якій встановлюється доплата у розмірі до 50 відсотків посадового окладу, крім державних службовців.

Відповідно до «Штатного розпису» установи, посада головної медичноїсестри, яку займає позивач, відноситься до розділу «Загальний медичний персонал»,тобто не є посадовою особою служби персоналу або служби управління персоналом.

Водночас, відповідно до Наказу №29-од від 01.07.2022 року відповідальною особою за ведення військового обліку військовозобов`язаних і призовників та бронювання військовозобов`язаних за установою було призначено медичну сестру відділу комісійних судово-медичних експертиз Оксенюк І.А., яка виконує роботу за сумісництвом інспектора з кадрів, що повністю відповідає вимогам Порядку.

Крім того, згідно долученої позивачем копії витягу з Наказу від 01 квітня 2022 року №35-ос вбачається, що надбавка до посадового окладу за складність і напруженість в роботі в розмірі 35 відсотків в межах фонду заробітної плати була призначена позивачці по 30 червня 2022 року.

Наказ про призначення позивачки відповідальною особою з ведення військового обліку втратив чинність з 01 липня 2022 року, тобто жодні права позивачки не порушувалися.

Жодних підстав для задоволення позовних вимог судом не встановлено.

Враховуючи викладене, позовні вимоги ОСОБА_1 про визнання незаконним наказу та його скасування суд визнає недоведеними та безпідставними, а тому вони задоволенню не підлягають, оскільки встановлено, що в даному випадку, факту порушення трудових прав позивача, нею не доведено.

Відповідно до п. 2 ст. 141 ЦПК України судові витрати, пов`язані з розглядом справи, у разі відмови у позові покладаютьсяна позивача.

Керуючись положеннямист.ст.232,233 КЗпП України та ст.ст. 76-82, 89, 90, 259, 263, 265,268, 273,354 ЦПК України, суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Комунального закладу «Обласне бюро судово-медичної експертизи» Рівненської обласної ради про визнання незаконним наказу та його скасування - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення або складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження.

Апеляційна скарга подається до суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, яким ухвалено оскаржуване судове рішення.

Повний текст рішення виготовлений 16 жовтня 2023 року.

Суддя Рівненського

міського суду О.Я. Тимощук

Дата ухвалення рішення16.10.2023
Оприлюднено18.10.2023
Номер документу114210902
СудочинствоЦивільне
Сутьвизнання незаконним наказу та його скасування

Судовий реєстр по справі —569/14595/22

Ухвала від 09.05.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Лідовець Руслан Анатолійович

Ухвала від 28.02.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Лідовець Руслан Анатолійович

Постанова від 16.01.2024

Цивільне

Рівненський апеляційний суд

Ковальчук Н. М.

Рішення від 16.01.2024

Цивільне

Рівненський апеляційний суд

Ковальчук Н. М.

Ухвала від 30.11.2023

Цивільне

Рівненський апеляційний суд

Ковальчук Н. М.

Ухвала від 30.11.2023

Цивільне

Рівненський апеляційний суд

Ковальчук Н. М.

Рішення від 16.10.2023

Цивільне

Рівненський міський суд Рівненської області

Тимощук О. Я.

Рішення від 16.10.2023

Цивільне

Рівненський міський суд Рівненської області

Тимощук О. Я.

Ухвала від 10.05.2023

Цивільне

Рівненський міський суд Рівненської області

Тимощук О. Я.

Ухвала від 27.04.2023

Цивільне

Рівненський міський суд Рівненської області

Тимощук О. Я.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні