Рішення
від 09.10.2023 по справі 922/3213/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09.10.2023м. ХарківСправа № 922/3213/23

Господарський суд Харківської області у складі

судді Чистякової І.О.

за участю секретаря судового засідання Татаурова В.А.

розглянувши за правилами загального позовного провадження справу

за позовом Харківської міської ради (майдан Конституції, буд. 7, м. Харків, 61003, ідентифікаційний код 04059243) до Товариства з обмеженою відповідальністю "ІНДАСТРІАЛ РЕНТС" (проспект Індустріальний, буд. 104-А, м. Харків, 61075, ідентифікаційний код 44062270) про стягнення 1 470 494,45 грн. за участю представників сторін:

позивача - Жилка С.Е. (самопредставництво)

відповідача - не з`явився

ВСТАНОВИВ:

Харківська міська рада (позивач) звернулась до Господарського суду Харківської області із позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "ІНДАСТРІАЛ РЕНТС" (відповідач) про стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати у сумі 1 470 494,45 грн за використання земельної ділянки по пр. Індустріальному, 104-А у м. Харкові з кадастровим номером 6310138200:01:003:0001 за період з 17.03.2021 по 28.02.2022. Крім того, позивач просить стягнути з відповідача витрати зі сплати судового збору у розмірі 22057,42 грн.

Позовні вимоги обгрунтовані зокрема тим, що відповідач з 17.03.2021 по теперішній час використовує земельну ділянку з кадастровим номером 6310138200:01:003:0001 по пр. Індустріальному, 104-А у м. Харкові площею 0,6530 га для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ. "П-1", право власності на яку в період з 17.03.2021 по теперішній час зареєстроване за відповідачем та у період з 17.03.2021 по 28.02.2022 не сплачував плату за користування вказаною земельною ділянкою у встановленому законодавчими актами розмірі, внаслідок чого зберіг за рахунок Харківської міської ради як власника земельної ділянки за вказаною адресою майно - грошові кошти у розмірі орендної плати у сумі 1 470 494,45 грн, які позивач просить стягнути з відповідача на користь позивача як безпідставно збережені кошти на підставі статей 1212-1214 Цивільного кодексу України.

Ухвалою Господарського суду Харківської області від 24.07.2023 позовну заяву було залишено без руху.

Ухвалою Господарського суду Харківської області від 09.08.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №922/3213/23. Справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження. Призначено підготовче засідання на04 вересня 2023 року об 11:50. Встановлено відповідачу п`ятнадцятиденний строк з дня вручення цієї ухвали для подання відзиву на позовну заяву. Встановлено позивачу строк для подання відповіді на відзив - протягом 5 днів з дня отримання відзиву на позов. Встановлено відповідачу строк для подання заперечення на відповідь на відзив - протягом 5 днів з дня отримання відповіді на відзив.

В підготовчому засіданні 04.09.2023 судом постановлено ухвалу без виходу до нарадчої кімнати, яку занесено до протоколу судового засідання про відкладення підготовчого засідання на 18 вересня 2023 року о(б)11:00.

В підготовчому засіданні 18.09.2023 судом постановлено ухвалу без виходу до нарадчої кімнати, яку занесено до протоколу судового засідання про закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті на 09 жовтня 2023 року о12:20.

Представник позивача в судовому засіданні 09.10.2023 позовні вимоги підтримав, просив позов задовольнити.

Представник відповідача в судові засідання 04.09.2023, 18.09.2023, 09.10.2023 не з`явився, про дату, час і місце цього засідання повідомлений ухвалою суду від 18.09.2023 в порядку ст. 120-121 Господарського процесуального кодексу України, яку надіслано за адресою місцезнаходження відповідача: проспект Індустріальний, буд. 104-А, м. Харків, 61075, яка вказана у позовній заяві позивачем та яка відповідає відомостям про місцезнаходження відповідача, внесеним до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, проте відповідно до відомостей з офіційного сайту АТ "Укрпошта" щодо відстеження поштових відправлень (штрих-кодовий ідентифікатор 6102272481201) не була вручена та 29.09.2023 повернута відділенням поштового зв`язку до суду з відміткою "адресат відсутній за вказаною адресою", що також підтверджується наявною в матеріалах справи довідкою поштового відділення.

Судом також установлено, що копію ухвали суди від 24.07.2023 про залишення позовної заяви без руху надіслано за вказаною вище адресою місцезнаходження відповідача, проте відповідно до відомостей з офіційного сайту АТ "Укрпошта" щодо відстеження поштових відправлень (штрих-кодовий ідентифікатор 6102272534151) не була вручена та 04.08.2023 повернута відділенням поштового зв`язку до суду з відміткою "адресат відсутній за вказаною адресою", що також підтверджується наявною в матеріалах справи довідкою поштового відділення.

Також, копію ухвали суду від 09.08.2023 про відкриття провадження у справі надіслано за вказаною вище адресою місцезнаходження відповідача, проте відповідно до відомостей з офіційного сайту АТ "Укрпошта" щодо відстеження поштових відправлень (штрих-кодовий ідентифікатор 6102271284518) не була вручена та 18.08.2023 повернута відділенням поштового зв`язку до суду з відміткою "адресат відсутній за вказаною адресою", що також підтверджується наявною в матеріалах справи довідкою поштового відділення.

В ухвалі суду про відкриття провадження у справі від 09.08.2023 відповідачу встановлено п`ятнадцятиденний строк з дня вручення цієї ухвали для подання відзиву на позовну заяву у порядку, передбаченому ст. 165 ГПК України.

Відповідно до п. 5 ч. 6 ст. 242 ГПК України днем вручення судового рішення є, в тому числі, день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження.

Отже з моменту проставлення у поштовому повідомленні відмітки, починається обрахунок строку, обумовленого статтею 165 ГПК України, для подачі відповідачем відзиву.

Частиною 1 статті 116 ГПК України передбачено, що перебіг процесуального строку починається з наступного дня після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов`язано його початок.

Якщо закінчення строку припадає на вихідний, святковий чи інший неробочий день, останнім днем строку є перший після нього робочий день. (частина 4 статті 116 ГПК України).

У поштовому повідомленні про повернення ухвали суду від 09.08.2023 про відкриття провадження у справі, яку надіслано відповідачу на вказану адресу, проставлено відмітку про повернення ухвали суду 18.08.2023.

Ураховуючи вищезазначене, перебіг встановленого господарським судом строку на надання відзиву на позовну заяву починається з 19.08.2023, а завершується 04.09.2023, оскільки 02.09.2023 та 03.09.2023 - вихідні дні.

Як убачається з матеріалів справи відповідач не надав відзив у встановлений судом строк, а тому суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Стаття 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року (далі Конвенція 1950 року) гарантує право на справедливий і публічний розгляд справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру. Розгляд, що гарантується статтею 6 Конвенції, має здійснюватися відповідно до норм закону, що передбачають наявність у сторін судового розгляду ефективного судового захисту з метою захисту їх цивільних прав (Beles and others v. the Czech Republic (Белеш та інші проти Чеської Республіки), § 49).

У свою чергу, Європейський суд з прав людини зазначив, що принцип рівності сторін один із складників ширшої концепції справедливого судового розгляду передбачає, що кожна сторона повинна мати розумну можливість представляти свою сторону в умовах, які не ставлять її в суттєво менш сприятливе становище порівняно з опонентом. Зокрема, "право на публічний розгляд", передбачене пунктом 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, означає право на усне слухання. І це право було б позбавлене смислу, якби сторона у справі не була повідомлена про слухання таким чином, щоб мати можливість брати участь у ньому, якщо вона вирішила здійснити своє право на явку до суду, встановлене національним законом. В інтересах здійснення правосуддя сторона спору повинна бути викликана до суду таким чином, щоб знати не тільки про дату і місце проведення засідання, але й мати достатньо часу, щоб встигнути підготуватися до справи.

Кожен має право на судовий розгляд справи, що стосується його цивільних прав та обов`язків. Порушенням права на справедливий суд визнавався судовий розгляд без повідомлення особи за її відомим місцем проживання (п.97 та інші рішення у справі "Schmidt v. Latvia" від 27.04.2017р.). У §87 у справі "Салов проти України" (заява № 65518/01) Європейський суд з прав людини вказав, що принцип рівності сторін у процесі є лише одним з елементів більш широкого поняття справедливого судового розгляду, яке також включає фундаментальний принцип змагальності процесу (див. "Ruiz-Mateos v. Spain", рішення від 23.06.1993р., серія A, №262, с.25, параграф 63). Більш того, принцип рівності сторін у процесі у розумінні справедливого балансу між сторонами вимагає, щоб кожній стороні надавалася розумна можливість представити справу в таких умовах, які не ставлять цю сторону у суттєво невигідне становище відносно другої сторони (див. Dombo Beheer B.V. v. the Netherlands, рішення від 27.10.1993р., серія A, №274, с.19, параграф 33, та Ankerl v. Switzerland, рішення від 23.10.1996р., Reports 1996-V, параграф 38).

Крім того, у пункті 26 рішення Європейського суду з прав людини від 15.05.2008 у справі "Надточій проти України" (заява N 7460/03) зазначено, що принцип рівності сторін - один із складників ширшої концепції справедливого судового розгляду - передбачає, що кожна сторона повинна мати розумну можливість представляти свою сторону в умовах, які не ставлять її в суттєво менш сприятливе становище в порівнянні з опонентом.

Як видно із зазначеного вище, дотримання процесуального механізму належного повідомлення учасників справи є необхідною і важливою умовою для забезпечення та реалізації завдань та принципів правосуддя.

Також суд зазначає, що всі судові рішення, пов`язані з рухом цієї справи надсилались судом на адресу відповідача, а також були оприлюднені у Єдиному державному реєстрі судових рішень.

Відповідно до статті 2 Закону України "Про доступ до судових рішень" кожен має право на доступ до судових рішень у порядку, визначеному цим Законом. Усі судові рішення є відкритими та підлягають оприлюдненню в електронній формі.

З урахуванням наведеного, суд дійшов висновку про повідомлення відповідача про дату, час та місце розгляду справи, а також надання відповідачу достатньо часу для реалізації ним процесуальних прав передбачених ГПК України.

Відповідно до ч. 1 ст. 202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Згідно з п. 1 ч. 3 ст. 202 ГПК України якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.

За таких обставин, суд вважає за можливе розглядати справу за відсутністю представника відповідача за наявними матеріалами.

Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши в сукупності докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, вислухавши пояснення позивача, суд встановив наступне.

Рішенням Харківської міської ради від 28.04.2004 № 67/04 та від 20.12.2004 № 227/04 Товариству з обмеженою відповідальністю "СПІКА-ПЛЮС" надано в оренду земельну ділянку площею 0,6530 га в районі станції південної залізниці "Індустріальна" по проспекту Індустріальному (колишній проспект Фрунзе), 104-А у м. Харкові для завершення будівництва складу паливно-мастильних матеріалів строком до 01.12.2006.

Згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 11.04.2023 за №328786845 убачається, що між Харківською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "СПІКА-ПЛЮС" укладено договір оренди землі від 28.09.2005 № 82122/05 (номер запису про інше речове право: 27008424 від 10.07.2018), строком до 01.12.2006. Право оренди земельної ділянки (кадастровий номер 6310138200:01:003:0001) площею 0,6530 га за адресою: проспект Індустріальний, 104-А в районі станції південної залізниці "Індустріальна" припинено 10.07.2018. Право комунальної власності земельної ділянки (кадастровий номер 6310138200:01:003:0001) площею 0,6530 га за адресою: проспект Індустріальний, 104-А в районі станції південної залізниці "Індустріальна" з 10.07.2018 зареєстроване за Харківською міською радою (код ЄДРПОУ: 04059243) на підставі Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" від 06.09.2012 № 5245-VІ.

Згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 08.06.2023 за №335009275 право приватної власності на нежитлову будівлю літ. "П-1" загальною площею 69,3 кв.м. за адресою: м. Харків, пр. Індустріальний, 104-А зареєстроване:

- з 14.06.2006 по 30.06.2014 за ТОВ "СПІЛКА-ПЛЮС" на підставі договору купівлі-продажу від 14.06.2006 № 823,

- з 01.07.2014 по 10.09.2014 за ОСОБА_1 на підставі договору купівлі-продажу від 01.07.2014 № 1146,

- з 11.09.2014 по 11.05.2016 за ТОВ "РОЯЛ-2014",

- з 12.05.2016 по 16.03.2021 за ТОВ "ФОБ" на підставі договору купівлі-продажу від 12.05.2016 № 2089,

- з 17.03.2021 по теперішній час ТОВ "ІНДАСТРІАЛ РЕНТС" (код ЄДРПОУ 44062270) на підставі договору купівлі-продажу нежитлової будівлі від 17.03.2021 №878.

За твердженням позивача, заміна сторони по договору оренди землі від 28.09.2005 № 82122/05 на Товариство з обмеженою відповідальністю "ІНДАСТРІАЛ РЕНТС" не відбувалася, оскільки право оренди відповідно до вимог ст. 31 Закону України "Про оренду землі" припинено 10.07.2018.

Позивачем також зазначено, що право оренди на вказану земельну ділянку за Товариством з обмеженою відповідальністю "ФОБ" на момент відчуження об`єктів нерухомого майна до Товариства з обмеженою відповідальністю "ІНДАСТРІАЛ РЕНТС" не було зареєстроване у відповідності до вимог земельного законодавства, а тому право користування земельною ділянкою по проспекту Індустріальному, 104-А у м. Харкові за договором оренди землі від 28.09.2005 № 82122/05 не перейшло, оскільки за попереднім власником нерухомого майна воно не було належним чином зареєстровано в розумінні Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 18.10.2017 № НВ-6305110022017 площа земельної ділянки з кадастровим номером 6310138200:01:003:0001 складає 0,6530 га, дата державної реєстрації земельної ділянки - 31.10.2005.

Ураховуючи відсутність зареєстрованих за будь-якими юридичними або фізичними особами прав на земельну ділянку по проспекту Індустріальний, 104-А у м. Харкові з кадастровим номером 6310138200:01:003:0001 у період з 17.03.2021 по 28.02.2022, з урахуванням ст. 12, 80, 83 Земельного кодексу України, земельна ділянка площею 0,6530 га з кадастровим номером 6310138200:01:003:0001 по пр. Індустріальний, 104-А у м. Харкові перебуває у власності територіальної громади міста Харкова в особі Харківської міської ради.

11.04.2023 головним спеціалістом сектору інспекційної роботи Інспекції з контролю за використанням та охороною земель комунальної власності Департаменту земельних відносин Харківської міської ради Сипало О.А. у порядку ч. 2 ст. 83 Земельного кодексу України проведено комплекс перевірочних заходів щодо вищезазначеної земельної ділянки по пр. Індустріальний, 104-А у м. Харкові в районі станції південної залізниці "Індустріальна", за результатами яких складено Акт обстеження вказаної земельної ділянки від 11.04.2023, яким установлено зокрема, що Товариство з обмеженою відповідальністю "ІНДАСТРІАЛ РЕНТС" з 17.03.2021 по теперішній час використовує земельну ділянку з кадастровим номером 6310138200:01:003:0001 по пр. Індустріальному, 104-А у м. Харкові площею 0,6530 га для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ. "П-1", право власності на яку в період з 17.03.2021 по теперішній час зареєстроване за відповідачем без виникнення права власності/користування та без державної реєстрації цих прав у відповідності до ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України.

За розрахунками позивача, сума безпідставно збережених відповідачем коштів у вигляді орендної плати за використання відповідачем спірної земельної ділянки без правовстановлюючих документів у період з 17.03.2021 по 28.02.2022 становить 1 470 494,45 грн.

Зважаючи на наведені обставини, позивач стверджує, що відповідач з 17.03.2021 по теперішній час використовує земельну ділянку з кадастровим номером 6310138200:01:003:0001 по пр. Індустріальному, 104-А у м. Харкові площею 0,6530 га для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ. "П-1", право власності на яку в період з 17.03.2021 по теперішній час зареєстроване за відповідачем та у період з 17.03.2021 по 28.02.2022 не сплачував плату за користування вказаною земельною ділянкою у встановленому законодавчими актами розмірі, внаслідок чого за твердженням позивача зберіг за рахунок Харківської міської ради як власника земельної ділянки за вказаною адресою майно - грошові кошти у розмірі орендної плати у сумі 1 470 494,45 грн, які позивач просить суд стягнути з відповідача на користь позивача як безпідставно збережені кошти на підставі статей 1212-1214 Цивільного кодексу України.

Відповідач в установлений судом строк відзив на позов до суду не надав, позовні вимоги не спростував.

Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам, з урахуванням фактичних та правових підстав позовних вимог, суд виходить з наступного.

Правовий механізм переходу прав на землю, пов`язаний із переходом права на будинок, будівлю або споруду, визначено у статті 120 Земельного кодексу України.

Виходячи зі змісту зазначеної статті, норма щодо переходу права на земельну ділянку у разі переходу права на будинок, будівлю і споруду може бути застосована у випадках, якщо земельна ділянка перебуває у власності або у користуванні колишнього власника будівлі.

Як вбачається із положень статті 120 Земельного кодексу України виникнення права власності на об`єкт нерухомості не є підставою для автоматичного виникнення права власності чи укладення (продовження, поновлення) договору оренди земельної ділянки.

Водночас за змістом статті 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Відповідно до ст. 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Аналогічні формулювання поняття оренди землі закріплені в ст. 1 Закону України "Про оренду землі".

Згідно з ч. ч. 1, 3, 4, 5 ст. 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах 6-7 цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, в реєстрі відсутні відомості щодо зареєстрованих за будь-якими юридичними або фізичними особами права користування на спірну земельну ділянку.

Відповідно до ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Підпунктом 14.1.147 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України визначено, що плата за землю - це обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Відповідно до листа Головного управління Державної податкової служби у Харківській області від 10.05.2023 № 7211/5/20-40-04-02-12 Товариство з обмеженою відповідальністю "ІНДАСТРІАЛ РЕНТС" у 2021-2022 не значиться платником плати за землю у ГУ ДПС.

Відповідач не є власником та постійним землекористувачем спірної земельної ділянки, а тому не є суб`єктом плати за землю у формі земельного податку, при цьому єдина можлива форма здійснення плати за землю для нього як землекористувача є орендна плата (ст.14.1.72 Податкового кодексу України).

Землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності (ч.ч. 1, 2 ст. 83 Земельного кодексу України).

Згідно з ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад.

Відповідно до ч. 1 ст. 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Згідно з ч. ч. 1, 2 ст. 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Згідно з ч. 3 ст. 1212 Цивільного кодексу України положення цієї глави застосовуються також до вимог про витребування майна власником із чужого незаконного володіння.

Статтею 1214 Цивільного кодексу України передбачено, що особа, яка набула майно або зберегла його у себе без достатньої правової підстави, зобов`язана відшкодувати всі доходи, які вона одержала або могла одержати від цього майна з часу, коли ця особа дізналася або могла дізнатися про володіння цим майном без достатньої правової підстави. З цього часу вона відповідає також за допущене нею погіршення майна.

Особа, яка набула майно або зберегла його у себе без достатньої правової підстави, має право вимагати відшкодування зроблених нею необхідних витрат на майно від часу, з якого вона зобов`язана повернути доходи.

Матеріали справи свідчать, що відповідач користується спірною земельною ділянкою без достатньої правової підстави, а тому відповідно до положень статей 1212-1214 Цивільного кодексу України повинен відшкодувати позивачу всі доходи, які він одержав або міг одержати від цього майна.

Відповідно до підпунктів 14.1.72, 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України земельний податок - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів, а орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Податковим кодексом України визначено, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є обов`язковим платежем, а його розмір визначається на підставі законодавчих актів, тобто є регульованою ціною (ст.14.1.125, 14.1.136, 288.5 Податкового кодексу України).

Відповідно до п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Згідно витягу з Державного земельного кадастру від 18.10.2017 № НВ-6305110022017 про земельну ділянку по пр. Індустріальному, 104-А у м. Харкові (кадастровий номер 6310138200:01:003:0001) площа вказаної земельної ділянки складає 0,6530 га. Вид використання земельної ділянки - для завершення будівництва складу паливно-мастильних матеріалів. Цільове призначення 1.11.2. Дата державної реєстрації земельної ділянки 31.10.2005.

Відповідно до українського класифікатора цільового використання землі коду 1.11.2 відповідають землі відведені для оптової торгівлі та складського господарства.

З витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 18.10.2017 № НВ-6305110022017 убачається, що земельна ділянка по пр. Індустріальному, 104-А в районі станції південної залізниці "Індустріальна" має цільове призначення 1.11.2. Вид використання - для завершення будівництва складу паливно-мастильних матеріалів.

Згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 08.06.2023 за №335009275 ТОВ "Спілка-Плюс" на підставі договору управління нерухомим та рухомим майном від 01.03.2014 передало ПАТ "Комерційний банк "Актив-банк" майно цілісного майнового комплексу по пр. Індустріальному, 104-А у м. Харкові. Опис об`єкту: нежитлова будівля, літ. "П-1", загальною площею 69,3 кв.м.

В подальшому на виконання рішення Дзержинського районного суду м. Харкова від 16.06.2014, справа № 638/8917/14-ц, провадження № 2/638/4143/14, ПАТ "Комерційний банк "Актив-Банк" передав у власність ОСОБА_1 нежитлову будівлю літ. "П-1", загальною площею 69,3 кв.м, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , що підтверджується договором купівлі-продажу від 01.07.2014.

20 серпня 2014 року ОСОБА_1 на підставі акту приймання-передачі передав до статутного капіталу ТОВ "РОЯЛ 2014" нерухоме та рухоме майно по пр. Фрунзе, 104-А у м. Харкові (літ. "П-1").

20 травня 2016 року ТОВ "РОЯЛ 2014" здійснило відчуження ТОВ "ФОБ" нежитлової будівлі літ. "П-1" площею 69,3 кв.м, що знаходиться за адресою: м. Харків, проспект Індустріальний, 104-А .

Відповідно до додатку 58 Постанови Кабінету Міністрів України від 28.07.2021 № 821 "Про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України" для приведення у відповідність цільового призначення земельної ділянки із Класифікатором, у разі коли таке цільове призначення визначене відповідно до Українського класифікатора цільового використання землі, затвердженого листом Державного комітету по земельних ресурсах від 24 квітня 1998 р. № 14-1-7/1205 (далі - УКЦВЗ), а також у разі коли таке цільове призначення визначено до набрання чинності УКЦВЗ, Державному кадастровому реєстраторові подаються: заява за формою згідно з додатком 12 до Порядку; електронний документ з визначеним цільовим призначенням земельної ділянки відповідно до Класифікатора; лист структурного підрозділу Держгеокадастру, який здійснює повноваження на відповідній території, щодо можливості визначення цільового призначення земельної ділянки згідно з Класифікатором, який надається на запит власника або користувача земельної ділянки з урахуванням матеріалів формування земельної ділянки.

У разі коли відомості про цільове призначення земельної ділянки містять інформацію з такими кодами цільового використання УКЦВЗ 1.1, 1.4, 1.5, 1.7, 1.10., 1.10.1, 1.10.2, 1.10.4, 1.10.5, 1.11.2, 1.12.1, 1.12.3., 1.12.4, 1.12.5, 1.12.6, 1.12.8, 1.14.1, 1.14.3, 1.14.4, 1.14.5, 1.14.6, 1.14.7, 1.14.8, 1.20, 1.21.1, 2.1, 2.4, 2.5, 2.7, 3.1, 3.1.1., 3.1.2., 3.1.4., 3.1.5., 3.2.1., 3.2.3., 3.2.4., 3.2.5., 3.2.6., 3.2.7, 3.2.8., 3.4., 6.1. внесення змін до відомостей щодо цільового призначення земельної ділянки здійснюється виключно за заявою власника або користувача земельної ділянки, за згодою власника (розпорядника).

Матеріали справи не містять доказів звернення відповідача до позивача з метою отримання згоди щодо зміни цільового призначення (виду використання) вказаної земельної ділянки, договір оренди вказаної земельної ділянки не укладено.

Отже відповідач набувши право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці комунальної форми власності, протягом спірного періоду використовувало земельну ділянку без оформленого та зареєстрованого речового права на неї.

Щодо здійснених позивачем розрахунків, суд зазначає наступне.

Розрахунок безпідставно збережених відповідачем коштів у розмірі орендної плати виконано позивачем на підставі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 6310138200:01:003:0001 загальною площею 0,6530 га по пр. Індустріальному, 104-А у м. Харкові від 19.11.2020 №6144, виданого Відділом у м. Харкові ГУ Держгеокадастру у Харківській області та з урахуванням коефіцієнту індексації.

При цьому, вказаний розрахунок виконано позивачем на підставі Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. Харкові, затвердженого рішенням Харківської міської ради № 41/08 від 27.02.2008, зі змінами (далі - Положення № 41/08).

Згідно інформації, розміщеної на офіційному веб-сайті Центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, функції якого на цей час виконує Держгеокадастр, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель. Коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель становлять: 1996 рік - 1,703, 1997 рік - 1,059, 1998 рік - 1,006, 1999 рік - 1,127, 2000 рік - 1,182, 2001 рік - 1,02, 2005 рік - 1,035, 2007 рік - 1,028, 2008 рік - 1,152, 2009 рік - 1,059, 2010 рік -1,0, 2011 рік - 1,0, 2012 рік - 1,0, 2013 рік - 1,0, 2014 рік - 1,249,2015 рік - 1,433 (крім сільськогосподарських угідь) та 1,2 для сільськогосподарських угідь (рілля, перелоги, сіножаті, пасовища, багаторічні насадження), 2016 рік - для сільськогосподарських угідь (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги) - 1,0, для земель несільськогосподарського призначення -1,06, 2017 рік - 1.

Нормативна грошова оцінка земель за 2018, 2019, 2020 роки не індексувалася.

Пунктом 9 підрозділу 6 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України (в редакції Закону України від 30.11.2021 № 1914-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень") встановлено, що індекс споживчих цін, який використовується для визначення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, застосовується із значенням 100 відсотків:

- за 2017-2022 роки - для сільськогосподарських угідь (ріллі, багаторічних насаджень, сіножатей, пасовищ та перелогів);

- за 2017-2020 роки - для земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення.

Відповідно значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2021 рік становить:

- для сільськогосподарських угідь (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги) - 1,0;

- для земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення -1,1.

Значення коефіцієнта індексації за певний рік застосовується в наступному році, яке йде за роком, за який його встановлено, шляхом помноження розміру орендної плати на його значення.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки у 2021 році становить 20949461 грн.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки у 2022 році становить 23044407 грн.

Щодо застосування ставки річної орендної плати 8 %, суд зазначає наступне.

Відповідно до п. 2.6 Положення № 41/08, в редакції до 31.12.2021, розмір поточної базової ставки орендної плати становить 0,08, тобто 8%.

Відповідно до п. 2.6 Положення № 41/08, в редакції з 01.01.2022, ставка річної орендної плати (відсоток від нормативної грошової оцінки) становить 5% за використання земельної ділянки під склади (крім земель промисловості).

Обстеженням земельної ділянки встановлено, що на спірній земельній ділянці розташована нежитлова будівля літ. "П-1", яка використовується під склад паливно-мастильних матеріалів та для цієї категорії Положенням встановлена ставка річної орендної плати у 4% (з 01.01.2022, оскільки розташовано на землях промисловості) та 8% до 31.12.2021.

Щодо застосування коефіцієнту складних інженерно-геологічних умов із значенням 1, суд зазначає наступне.

Пунктом 2.4. Положення № 41/08, в редакції до 31.12.2021, встановлено, що застосування коефіцієнтів складних інженерно-геологічних умов (К1) та обмеженого використання (К2) здійснюється за ініціативою орендаря на підставі наданих ним документів, які свідчать про наявність обставин, що дають право на використання вказаних коефіцієнтів (експертні висновки територіальної організації в галузі інженерних вишукувань для будівництва, спеціалізованих установ та організацій, довідки державних та інших уповноважених органів, висновки (довідки) підприємств, установ та організацій, які експлуатують об`єкти, навколо (уздовж) яких встановлені охоронні зони, тощо).

Аналогічні приписи щодо застосування коефіцієнтів складних інженерно-геологічних умов містить пункт 2.4 Положення №41/08, в редакції з 01.01.2022.

Ураховуючи факт того, що відповідачем не надано жодних документів на підтвердження особливих умов використовуваної земельної ділянки, у розрахунках застосоване базове значення 1.

Щодо застосування коефіцієнту розміру земельної ділянки із значенням 1, суд зазначає наступне.

Додатком до Положення "Коефіцієнти умов використання земельної ділянки" (в редакції до 31.12.2021) встановлено, що у випадку перевищення 50 кв.м площі земельної ділянки, застосовується у даному випадку коефіцієнт з значенням 1.

Розмір коефіцієнту, який ураховує розмір земельної ділянки, визначено п. 2.4 Положення № 41/08, в редакції з 01.01.2022. Встановлено, що для земельних ділянок розміром 0,1000га-0,9999га застосовується коефіцієнтне значення 0,95.

Отже за розрахунком позивача, розмір збережених відповідачем коштів від безпідставно набутого майна у період з 17.03.2021 по 28.02.2022 склав 1 470 494,45 грн.

Суд погоджується з вказаним розрахунком, оскільки він здійснений на підставі Земельного кодексу України, Податкового кодексу України та Положення № 41/08.

Отож відповідач (набувач) у період з 17.03.2021 по 28.02.2022 не сплачуючи орендну плату за користування земельною ділянкою за відсутності укладеного договору, фактично збільшив свої доходи, а позивач (потерпілий) втратив належне йому майно (кошти від орендної плати).

Суд також зазначає, що підстави та порядок стягнення коштів, які особа мала б отримати за звичайних умов, втім не отримала, визначені також статтею 22 Цивільного кодексу України та ч. 2 ст. 224, ст. 225 Господарського кодексу України, за змістом яких упущеною вигодою вважаються доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене, а друга сторона додержувалася правил здійснення господарської діяльності.

Відшкодування збитків (упущеної вигоди) є видом цивільно-правової відповідальності.

За змістом статті 152 Земельного кодексу України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Водночас відповідно до статті 156 Земельного кодексу України власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок, зокрема, неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.

Згідно зі статтею 157 Земельного кодексу України відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 3 Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 року № 284, відшкодуванню підлягають збитки власників землі та землекористувачів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані.

Відповідно до ст. 1166 Цивільного кодексу України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної особи або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Таким чином, як норми статей 22, 1166 Цивільного кодексу України так і ст. 1212 Цивільного кодексу України унормовують відшкодування шкоди, зокрема, у вигляді неодержаних потерпілою особою доходів, що завдана як внаслідок неправомірних дій/бездіяльності, так і внаслідок безпідставного збагачення іншої особи за рахунок безпідставного збереження нею коштів, які належать (мають бути сплачені) цій потерпілій особі.

При цьому правову кваліфікацію матеріально-правової природи вимоги про стягнення коштів має дати саме суд, виходячи з обставин справи.

Суд також зауважує, що обраний позивачем спосіб захисту порушеного права ґрунтується на вищенаведених положеннях чинного законодавства та підтверджується постановами Вищого господарського суду України від 09.08.2016 у справі № 922/5212/14, від 12.01.2017 у справі № 922/51/15, а також аналогічну правову позицію викладено у постановах Верховного Суду України від 30.11.2016 у справі № 922/1008/15, від 07.12.2016 у справі № 922/1009/15, від 12.04.2017 у справі №922/207/15 та Верховного Суду від 25.05.2018 у справі № 922/2976/17.

Ураховуючи викладені обставини, суд вважає позовні вимоги про стягнення з відповідача безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати у сумі 1 470 494,45 грн за використання земельної ділянки по пр. Індустріальному, 104-А у м. Харкові з кадастровим номером 6310138200:01:003:0001 за період з 17.03.2021 по 28.02.2022, законними, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Ураховуючи задоволення позовних вимог, відповідно до ст. 129 ГПК України судовий збір покладається на відповідача у повному обсязі у розмірі 22 057,42 грн.

На підставі викладеного та керуючись ст. 6, 8, 14, 19, 124, 129, 140, 142 Конституції України, ст. 1, 2 Закону України "Про оренду майна", ст. 2, 22, 83, 93, 120, 122, 125, 126, 152, 157, 206 Земельного кодексу України, ст. 22, 377, 1166, 1212-1214 Цивільного кодексу України, ст. 4, 20, 73, 74, 77, 129, 233, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "ІНДАСТРІАЛРЕНТС" (проспект Індустріальний, буд. 104-А, м. Харків, 61075, ідентифікаційний код 44062270) на користь Харківської міської ради (майдан Конституції, буд. 7, м. Харків, 61003, ідентифікаційний код 04059243) безпідставно збережені кошти у розмірі орендної плати у сумі 1 470 494,45 грн за використання земельної ділянки по пр. Індустріальному, 104-А у м. Харкові з кадастровим номером 6310138200:01:003:0001 за період з 17.03.2021 по 28.02.2022.

Після набрання рішенням законної сили видати наказ в установленому порядку.

Судові витрати у справі у вигляді судового збору у розмірі22 057,42 грн покласти на відповідача: Товариство з обмеженою відповідальністю "ІНДАСТРІАЛ РЕНТС" (проспект Індустріальний, буд. 104-А, м. Харків, 61075, ідентифікаційний код 44062270).

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "ІНДАСТРІАЛ РЕНТС" (проспект Індустріальний, буд. 104-А, м. Харків, 61075, ідентифікаційний код 44062270) на користь Харківської міської ради (майдан Конституції, буд. 7, м. Харків, 61003, ідентифікаційний код 04059243) судовий збір у розмірі22 057,42 грн.

Після набрання рішенням законної сили видати наказ в установленому порядку.

Позивач: Харківська міська рада (майдан Конституції, буд. 7, м. Харків, 61003, ідентифікаційний код 04059243).

Відповідач: Товариство з обмеженою відповідальністю "ІНДАСТРІАЛ РЕНТС" (проспект Індустріальний, буд. 104-А, м. Харків, 61075, ідентифікаційний код 44062270).

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене безпосередньо до Східного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складання повного тексту рішення відповідно до ст. 256, 257 Господарського процесуального кодексу України та з урахуванням п.п. 17.5 п.17 Перехідних положень Кодексу.

Учасники справи можуть одержати інформацію по справі зі сторінки на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб-адресою http://court.gov.ua/.

Повне рішення складено "17" жовтня 2023 р.

СуддяІ.О. Чистякова

Дата ухвалення рішення09.10.2023
Оприлюднено19.10.2023
Номер документу114223189
СудочинствоГосподарське
Сутьстягнення 1 470 494,45 грн

Судовий реєстр по справі —922/3213/23

Рішення від 09.10.2023

Господарське

Господарський суд Харківської області

Чистякова І.О.

Рішення від 09.10.2023

Господарське

Господарський суд Харківської області

Чистякова І.О.

Ухвала від 18.09.2023

Господарське

Господарський суд Харківської області

Чистякова І.О.

Ухвала від 04.09.2023

Господарське

Господарський суд Харківської області

Чистякова І.О.

Ухвала від 09.08.2023

Господарське

Господарський суд Харківської області

Чистякова І.О.

Ухвала від 24.07.2023

Господарське

Господарський суд Харківської області

Чистякова І.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні