ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 жовтня 2023 рокуЛьвівСправа № 460/500/23 пров. № А/857/14053/23Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
Головуючого судді Сеника Р.П.,
суддів Онишкевич Т.В., Судової-Хомюк Н.М.,
розглянувши у порядку письмового провадження в залі суду в м. Львові апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 26 червня 2023 року у справі № 460/500/23 за адміністративним позовом Рівненського обласного організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" до Здолбунівської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, ОСОБА_1 про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинення певних дій,-
суддя в 1-й інстанції Гресько О.Р.,
час ухвалення рішення 26.06.2023 року,
місце ухвалення рішення м. Рівне,
дата складання повного тексту рішення 26.06.2023 року,
В С Т А Н О В И В :
До Рівненського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Рівненської обласної організації Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина" (далі по тексту позивач) до Здолбунівської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області (далі по тексту відповідач) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання Здолбунівської міської територіальної виборчу комісії Рівненського району Рівненської області визнати обраним наступного у Єдиному виборчому списку кандидатів у депутати Здолбунівської міської ради Рівненського району Рівненської області від Рівненської обласної організації Всеукраїнське об`єднання Батьківщина на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.
Позовні вимоги обгрунтовані тим, що відповідач зобов`язаний був прийняти відповідне рішення у тридцятиденний строк з дня надходження належним чином засвідченої копії документа уповноваженого органу, що свідчить про дострокове припинення повноважень депутата відповідної ради. При цьому, позивач стверджує, що відповідний документ рішення керівного органу партії було передане Здолбунівській міській територіальній виборчій комісії Рівненського району Рівненської області 15.10.2022.
Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 26 червня 2023 року у справі № 460/500/23 позовні вимоги задоволено.
Рішення суду першої інстанції оскаржила третя особа, подавши на нього апеляційну скаргу.
В апеляційній скарзі апелянт зазначає, що рішення суду першої інстанції є незаконним, необґрунтованим та таким, що винесене з порушенням норм як матеріального так і процесуального права.
В обґрунтування апеляційних вимог апелянт зазначає, що 19.10.2022 на засіданні комісії рішення про визнання обраним наступного за черговістю кандидата у депутати не набрало необхідної кількості голосів. 18.11.2022 комісією повторно розглядалося дане питання, однак рішення про визнання обраним наступного у Єдиному виборчому списку кандидатів у депутати Здолбунівської міської ради Рівненського району Рівненської області від Рівненської обласної організації Всеукраїнське об`єднання Батьківщина на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року прийнято не було.
Таким чином, апелянт вважає, що відповідачем було розглянуте питання щодо визнання обраним наступного у Єдиному виборчому списку кандидатів у депутати, а відтак ним було виконано вимоги законодавства України.
Крім того, апелянт вказує на пропуск строку звернення із цим позовом до суду, адже вважає, що такий строк становить 5 днів відповідно до ч. 6 ст. 273 КАС України.
Просить скасувати рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 26 червня 2023 року у справі № 460/500/23 та відмовити у задоволенні позовних вимог.
Переглянувши судове рішення в межах доводів та вимог апеляційної скарги, перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального та процесуального права, апеляційний суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення вимог скаржника, виходячи із такого.
Відповідно до ч.1 ст.308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Задовольняючи позовні вимоги у справі, суд першої інстанції виходив з того, що в межах спірних правовідносин відповідачем допущено протиправну бездіяльність щодо неприйняття рішення про визнання депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати у єдиному виборчому списку кандидатів у депутати Здолбунівської міської ради Рівненського району Рівненської області від Рівненської обласної організації Всеукраїнське об`єднання Батьківщина на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року у порядку, передбаченому частиною п`ятою статті 283 Виборчого кодексу України.
Розглядаючи спір, суд апеляційної інстанції зазначає наступне.
Встановлено, підтверджено матеріалами справи, що ОСОБА_1 обрана на місцевих виборах 255 жовтня 2020 року депутатом Здолбунівської міської ради Рівненського району Рівненської області шляхом висування від Рівненської обласної організації Всеукраїнське об`єднання Батьківщина та була віднесена до територіального виборчого округу №1, що підтверджується Єдиним виборчим списком кандидатів у депутати Здолбунівської міської ради.
05.10.2022 Політичною радою політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина, розглянувши протокол конференції Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання Батьківщина, на якій прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутатки Здолбунівської міської ради Рівненського району Рівненської області, ОСОБА_1 , обраної шляхом висування від цієї організації партії, за народною ініціативою, відповідно до п. 3, 4, 5 ч. 1 ст. 37, ч. 7 ст. 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад, пп. 5.2.3, п. 5.2. Статуту політичної партії ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ БАТЬКІВЩИНА, прийнято рішення №06-11-402 про відкликання депутатки Здолбунівської міської ради Рівненського району Рівненської області, ОСОБА_1 , обрану на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року шляхом висування від Рівненської обласної організації Всеукраїнського об єднання Батьківщина, за народною ініціативою.
Згідно з протоколом №33 Здолбунівської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області від 19.10.2022 у порядку денному останньої на розгляді було питання Про розгляд рішення політичної партії ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ БАТЬКІВЩИНА від 05.06.2022 №06-11-402. В ході обговорення вказаного питання було поставлено на голосування пропозицію "визнати обраним депутатом Здолбунівської міської ради Рівненського району Рівненської області наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина". Результати голосування комісії (із 13 присутніх членів): за - 5 (п`ять); проти - 2 (два); утримались - 6 (шість). Рішення не прийнято.
Відповідно до протоколу №35 Здолбунівської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області від 18.11.2022 на обговорення та голосування виборчої комісії було поставлено питання "Про відтермінування прийняття рішення Здолбунівською міською територіальною виборчою комісією по питанню порушеному у рішенні Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання Батьківщина. Результати голосування комісії (із 12 присутніх членів) наступні: за - 7 (сім); проти - 1 (один); утримались - 4 (чотири)). Рішення не прийняте.
Також 18.11.2022 було розглянуто питання Про розгляд заяви ОСОБА_2 , кандидата в депутати до Здолбунівської міської ради від політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина". За результатами розгляду даного питання Здолбунівською міською територіальною виборчою комісією Рівненського району Рівненської області прийняте рішення у формі постанови №116 Відмовити у задоволенні заяви ОСОБА_2 За це рішення проголосували: за - 11 (одинадцять), проти - 0 (нуль), утрималися - 1 (один).
Вважаючи протиправною бездіяльність Здолбунівської міської територіальної виборчу комісії Рівненського району Рівненської області у неприйнятті рішення щодо визнання обраним наступного у Єдиному виборчому списку кандидатів у депутати Здолбунівської міської ради Рівненського району Рівненської області від Рівненської обласної організації Всеукраїнське об`єднання Батьківщина на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, позивач звернувся до суду з даним позовом.
З приводу спірних правовідносин колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Відповідно до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради визначає Закон України «Про статус депутатів місцевих рад» (далі - Закон № 93-IV), який встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради.
Розділ V цього Закону врегульовує питання відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Відповідно до частини першої - другої статті 38 Закону № 93-IV право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом, а також громадяни України, які є виборцями відповідного виборчого округу.
Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою виборцями приймається на зборах виборців
Статтею 39 Закону № 93-IV визначено, що у триденний строк після дня проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, особа, визначена офіційним представником ініціативної групи, повідомляє територіальну виборчу комісію, яка встановила результати відповідних місцевих виборів, про факт проведення зборів. До повідомлення додається витяг з протоколу зборів, у якому зазначаються дата, місце проведення зборів, кількість їх учасників, хід обговорення питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, результати голосування, зміст прийнятого рішення, персональний склад ініціативної групи.
Протокол зборів (конференції), на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцевою організацією політичної партії надсилається політичній партії для розгляду питання про відкликання депутата місцевої ради її вищим керівним органом.
Частиною першою статті 41 Закону № 93-IV визначено, що вищий керівний орган політичної партії розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою чи протокол зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї пропозиції.
Рішення вищого керівного органу партії, прийняте відповідно до її статуту, передається до відповідної територіальної виборчої комісії, яка інформує про зміст рішення ініціативну групу (частина восьма статті 41 Закону № 93-IV).
На підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, а у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною п`ятою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія зобов`язана у порядку, передбаченому Виборчим кодексом України, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі (частина дев`ята статті 41 Закону №93-IV).
Як підтверджено матеріалами справи, 05.10.2022 Політична рада політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина, розглянувши протокол конференції Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання Батьківщина, на якій прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутатки Здолбунівської міської ради Рівненського району Рівненської області, ОСОБА_1 , обраної шляхом висування від цієї організації партії, за народною ініціативою, відповідно до п. 3, 4, 5 ч. 1 ст. 37, ч. 7 ст. 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад, пп. 5.2.3, п. 5.2. Статуту політичної партії ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ БАТЬКІВЩИНА, прийняла рішення №06-11-402 про відкликання депутатки Здолбунівської міської ради Рівненського району Рівненської області, ОСОБА_1 , обрану на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року шляхом висування від Рівненської обласної організації Всеукраїнського об єднання Батьківщина, за народною ініціативою.
Відповідно до ст. 284 Виборчого кодексу України у разі дострокового припинення повноважень депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) на підставах і в порядку, передбачених Конституцією та законами України, за рішенням виборчої комісії Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, міської, сільської, селищної виборчої комісії депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від цієї організації партії у порядку, передбаченому частиною п`ятою статті 283 цього Кодексу.
Реєстрація особи, зазначеної у частині першій цієї статті, депутатом Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) здійснюється відповідною територіальною виборчою комісією у порядку, передбаченому статтею 283 цього Кодексу.
Відповідно до п. 5.9 постанови ЦВК від 28.10.2020 №433 Про Роз`яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів у разі дострокового припинення повноважень депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) на підставах і в порядку, передбачених Конституцією та законами України, за рішенням відповідної територіальної виборчої комісії депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від цієї місцевої організації політичної партії в порядку, передбаченому частиною п`ятою статті 283 Кодексу (пункт 5.4 цього Роз`яснення).
Указане рішення ухвалюється територіальною виборчою комісією не пізніш як у тридцятиденний строк з дня надходження: від відповідної ради - належним чином засвідченої копії рішення ради про дострокове припинення повноважень депутата цієї ради або документа, що свідчить про дострокове припинення повноважень депутата ради (у разі дострокового припинення повноважень депутата без рішення ради); від інших осіб - належним чином засвідченої копії документа уповноваженого органу, що свідчить про дострокове припинення повноважень депутата відповідної ради.
Рішення Політичної ради політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина від 05.10.2022 №06-11-402 про відкликання депутатки Здолбунівської міської ради Рівненського району Рівненської області, ОСОБА_1 , обрану на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року шляхом висування від Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання Батьківщина, за народною ініціативою, наслідком якого є покладений на відповідача законодавством України обов`язок визнати депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії, було отримане Здолбунівською міською територіальною виборчою комісією Рівненського району Рівненської області 15.10.2022, що підтверджується вхідною відміткою №вх. 279.
Таким чином, відповідач не виконав свій прямий обов`язок протягом тридцяти днів з дня отримання рішення Політичної ради політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина від 05.10.2022 №06-11-402 визнати депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати у єдиному виборчому списку кандидатів у депутати Здолбунівської міської ради Рівненського району Рівненської області від Рівненської обласної організації Всеукраїнське об`єднання Батьківщина на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року у порядку, передбаченому частиною п`ятою статті 283 Виборчого кодексу України.
Апеляційний суд погоджується з висновком суду першої інстанції, що в межах спірних правовідносин відповідачем допущено протиправну бездіяльність щодо неприйняття рішення про визнання депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати у єдиному виборчому списку кандидатів у депутати Здолбунівської міської ради Рівненського району Рівненської області від Рівненської обласної організації Всеукраїнське об`єднання Батьківщина на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року у порядку, передбаченому частиною п`ятою статті 283 Виборчого кодексу України.
А тому ефективним та належним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання Здолбунівської міської територіальної виборчу комісії Рівненського району Рівненської області прийняти рішення про визнання депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати у єдиному виборчому списку кандидатів у депутати Здолбунівської міської ради Рівненського району Рівненської області від Рівненської обласної організації Всеукраїнське об`єднання Батьківщина на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року у порядку, передбаченому частиною п`ятою статті 283 Виборчого кодексу України.
Щодо посилань апелянта на пропуск строку визначеного ч. 6 ст. 273 КАС України, то апеляційний суд вважає їх не обгрунтованими, оскільки дана норма не поширюється на правовідносини, які є предметом даного спору.
Враховуючи вищевикладене, беручи до уваги докази, наявні в матеріалах справи, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими, а позов таким що підлягає до задоволення.
Відповідно до частини 1 статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу.
Частиною 2 ст. 77 КАСУ України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Як неодноразово вказував Європейський суд з прав людини, право на вмотивованість судового рішення сягає своїм корінням більш загального принципу, втіленого у Конвенції, який захищає особу від сваволі; рішення національного суду повинно містити мотиви, які достатні для того, щоб відповісти на істотні аспекти доводів сторони (рішення у справі «РуїзТорія проти Іспанії», параграфи 29 - 30). Це право не вимагає детальної відповіді на кожен аргумент, використаний стороною; більше того, воно дозволяє судам вищих інстанцій просто підтримати мотиви, наведені судами нижчих інстанцій, без того, щоб повторювати їх.
У рішенні «Петриченко проти України» (параграф 13) Європейський суд з прав людини вказував на те, що національні суди не надали достатнього обґрунтування своїх рішень, та не розглянули відповідні доводи заявника, навіть коли ці доводи були конкретними, доречними та важливими.
Наведене дає підстави для висновку, що доводи скаржника у кожній справі мають оцінюватись судами на предмет їх відповідності критеріям конкретності, доречності та важливості у рамках відповідних правовідносин з метою належного обґрунтування позиції суду.
Інші зазначені третьою особою в апеляційній скарзі обставини, окрім вищеописаних обставин, ґрунтуються на довільному трактуванні фактичних обставин і норм матеріального права, а тому такі не вимагають детальної відповіді або спростування.
Доводи апеляційної скарги, наведені на спростування висновків суду першої інстанції, не містять належного обґрунтування чи нових переконливих доводів, які б були безпідставно залишені без розгляду судом першої інстанції.
Порушень норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильного застосування норм матеріального права поза межами вимог апелянта та доводів, викладених у апеляційній скарзі, у ході апеляційного розгляду справи встановлено не було.
З огляду на викладене суд апеляційної інстанції приходить до переконання, що суд першої інстанції, правильно встановив фактичні обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а відтак апеляційну скаргу слід залишити без задоволення.
Відповідно до ст.139 КАС України судовий збір розподілу не підлягає.
Керуючись ст. 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325,328, 329 КАС України, апеляційний суд,
ПОСТАНОВИВ :
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.
Рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 26 червня 2023 року у справі № 460/500/23 залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя Р. П. Сеник судді Т. В. Онишкевич Н. М. Судова-Хомюк Повне судове рішення складено 17.10.2023 року
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.10.2023 |
Оприлюднено | 19.10.2023 |
Номер документу | 114236850 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо статусу народного депутата України, депутата місцевої ради, організації діяльності представницьких органів влади, з них про статус депутатів місцевих рад |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Сеник Роман Петрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні