П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 жовтня 2023 р.м. ОдесаСправа № 420/7837/23
Головуючий в І інстанції: Юхтенко Л.Р.
Дата та місце ухвалення рішення: 12.06.2023 р. м. Одеса
П`ятий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:
судді-доповідача Шеметенко Л.П.
судді Градовського Ю.М.
судді Турецької І.О.
розглянувши в порядку письмового провадження в м. Одесі апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Флайт Трейд» на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 12 червня 2023 року по справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Флайт Трейд» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
В С Т А Н О В И В:
У квітні 2023 року до Одеського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «Флайт Трейд» до Головного управління ДПС в Одеській області, в якій позивач просить: визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області від 27.12.2022 року № 12349/15-32-04-06.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 12 червня 2023 року у задоволенні позову відмовлено.
Не погоджуючись із зазначеним рішенням суду першої інстанції, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення про задоволення позову, наголошуючи на неповному з`ясуванні судом першої інстанції всіх обставин, що мають значення для вирішення справи, неправильному застосуванні норм матеріального права.
Представником відповідача поданий відзив на апеляційну скаргу, в якому останній просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення суду першої інстанції - без змін.
Апеляційний розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 311 КАС України, згідно якого суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі відсутності клопотань від усіх учасників справи про розгляд справи за їх участю.
Вислухавши суддю-доповідача, переглянувши справу за наявними в ній доказами, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступних висновків.
Судом першої інстанції встановлено, що головним державним інспектором Одеського відділу податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб Головного управління ДПС в Одеській області Каражеляско С.С., у приміщенні Головного управління ДПС в Одеській області, на підставі пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, ст. 76 та пп. 75.1.1 п. 75.1 ст. 75 Податкового кодексу України, проведено перевірку своєчасності реєстрації ТОВ «Флайт Трейд» податкових накладних, розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, дата виписки яких припадає на травень 2022 року, за результатами якої складено акт № 11685/15-32-04-06/44196453 від 09.11.2022 року.
Відповідно до вказаного акту перевіркою встановлено: затримання граничних термінів реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених статтею 201, підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України, а саме: період 31.05.2022 року, ПН № 2 від 16.05.2022 року, дата реєстрації 16.09.2022 року, затримка на 64 дні, сума ПДВ 1629499,30 грн.
Вказаний акт було направлено рекомендованим поштовим відправленням та вручено представнику позивача 05.12.2022 року.
На підставі вказаного акту, Головним управлінням ДПС в Одеській області прийнято податкове повідомлення-рішення форми «Н» № 12349/15-32-04-06 від 27.12.2022 року, яким до позивача застосовано штрафну санкцію за порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН ПН/РК на суму 651799,72 грн.
Позивач не погодившись із прийнятим податковим повідомленням-рішенням, звернувся до суду із цим позовом.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, з яких виходив останній вирішуючи справу, з огляду на викладене.
У відповідності до вимог п.п. 201.1, 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України (далі ПК України, в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
- для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;
- для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
Згідно пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20 ПК України, контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.
Відповідно до вимог п. 75.1 ст. 75, пп. 75.1.1 п. 75.1 ст. 75, ст. 76, п.п. 86.2, 86.8 ст. 86 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.
Камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, даних СОД РРО.
Предметом камеральної перевірки також може бути своєчасність подання податкових декларацій (розрахунків) та/або своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних та/або своєчасність сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах, повнота нарахування та своєчасність сплати податку на доходи фізичних осіб та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у разі невідповідності резидента Дія Сіті вимогам, визначеним пунктами 2, 3 частини першої та пунктом 10 частини другої статті 5 Закону України «Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні».
Камеральна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу без будь-якого спеціального рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) такого органу або направлення на її проведення.
Камеральній перевірці підлягає вся податкова звітність суцільним порядком.
Згода платника податків на перевірку та його присутність під час проведення камеральної перевірки не обов`язкова.
Порядок оформлення результатів камеральної перевірки здійснюється відповідно до вимог статті 86 цього Кодексу.
Камеральна перевірка податкової декларації або уточнюючого розрахунку може бути проведена лише протягом 30 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, - за днем їх фактичного подання.
Камеральна перевірка з інших питань проводиться з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу.
За результатами камеральної перевірки у разі встановлення порушень складається акт у двох примірниках, який підписується посадовими особами такого органу, які проводили перевірку, і після реєстрації у контролюючому органі вручається або надсилається для підписання протягом трьох робочих днів платнику податків у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу.
Податкове повідомлення-рішення приймається в порядку, передбаченому статтею 58 цього Кодексу, керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу протягом п`ятнадцяти робочих днів з дня, наступного за днем вручення платнику податків, його представнику або особі, яка здійснювала розрахункові операції, акта перевірки, та надсилається (вручається) платнику податків у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу.
За наявності заперечень посадових осіб платника податків до акта перевірки та додаткових документів і пояснень, зокрема документів, що підтверджують відсутність вини, наявність пом`якшуючих обставин або обставин, що звільняють від фінансової відповідальності відповідно до цього Кодексу, поданих у порядку, встановленому цією статтею, податкове повідомлення-рішення приймається в порядку та строки, визначені пунктом 86.7 цієї статті.
Пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України передбачено, що порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами «а» - «г» цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
- 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Абзацом першого пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Згідно пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» (набрання чинності 27.05.2022 року) за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Згідно обставин даної справи, 16.05.2022 року ТОВ «Флайт Трейд» на отримувача товару АТ «Укргазвидобування», Філія «УГВ-Сервіс» АТ «Укргазвидобування» виписано податкову накладну № 2 на загальну суму 9776995,80 грн., загальна сума ПДВ за основною ставкою 1629499,30 грн., обсяг постачання за основною ставкою (20 %) 8147496,50 грн.
У відповідності до квитанції про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН, податкова накладна № 2 від 16.05.2022 року, продавець ТОВ «Флайт Трейд», покупець АТ «Укргазвидобування», Філія «УГВ-Сервіс» АТ «Укргазвидобування», загальна сума з ПДВ 9776995,80 грн., направлена позивачем на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних 16.09.2022 року та зареєстрована за № 9186168605.
За встановлених обставин, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції вірно погодився з відповідачем, що ТОВ «Флайт Трейд» порушенні граничні терміни реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 2 від 16.05.2022 року, встановлені ст. 201 ПК України, з урахуванням пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX цього Кодексу, що є наслідком застосування до позивача штрафу у сумі 651799,72 грн. (40% від суми ПДВ, кількість днів затримки реєстрації 64 дні).
В ході розгляду справи позивачем визнані встановлені відповідачем та судом обставини щодо порушення граничного терміну реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 2 від 16.05.2022 року.
Водночас, як в позовній заяві, так і в апеляційній скарзі, позивач наголошує на відсутності вини з боку ТОВ «Флайт Трейд» щодо несвоєчасної реєстрації податкової накладної, що виключає можливості застосування до нього штрафних санкцій.
Так, позивач зазначає, що ТОВ «Флайт Трейд» 06.06.2022 року направлялось на реєстрацію в ЄРПН податкова накладна № 1 від 16.05.2022 року на одну і ту ж операцію, що і податкова накладна № 2 від 16.05.2022 року, однак, її реєстрацію в ЄРПН було зупинено, оскільки платник податків відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податків.
Позивач вказує, що 10.06.2022 року ним були направлені пояснення та усі необхідні документи щодо заблокованої податкової накладної.
Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУДПС в Одеській області прийнято рішення № 6922235/44196453 від 14.06.2022 року про відмову у реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 1 від 16.05.2022 року.
Крім того, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУДПС в Одеській області прийнято рішення від 06.06.2022 року № 150086 про відповідність ТОВ «Флайт Трейд» п. 8 Критеріїв ризиковості платника податків (встановлено проведення операцій з реалізації товару, придбання якого не простежується).
З урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій документів від 29.08.2022 року № 1, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУДПС в Одеській області прийнято рішення від 06.09.2022 року № 194354 про невідповідність ТОВ «Флайт Трейд» критеріям ризиковості платника податків.
Разом з цим, позивач зазначає, що незважаючи на прийняття рішення про невідповідність ТОВ «Флайт Трейд» критеріям ризиковості платника податків, податкова накладна № 1 від 16.05.2022 року не була зареєстрована в ЄРПН, у зв`язку з чим, товариством складено та направлено для реєстрації в ЄРПН 16.09.2022 року податкову накладну № 2 від 16.05.2022 року, яка відповідає податковій накладній № 1 від 16.05.2022 року.
Зважаючи на неправомірність дій контролюючого органу та відсутність вини ТОВ «Флайт Трейд» в несвоєчасній реєстрації податкової накладної, позивач вважає, що до нього штрафні санкції застосовані бути не можуть.
Проте, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції вірно відхилені вказані доводи позивача, з огляду на викладене.
Що стосується неправомірності дій відповідача по відмові у реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 1 від 16.05.2022 року, щодо визнання позивача таким, що відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податків, колегія суддів наголошує, що вказані дії/рішення відповідача не є предметом оскарження у даній справі.
Також, позивачем не надано судового рішення в іншій справі щодо оскарження рішень відповідача про відмову у реєстрації податкової накладної № 1 від 16.05.2022 року, про визнання позивача таким, що відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податків.
За таких обставин, колегія суддів не приймає до уваги посилання позивача на неправомірність дій відповідача по відмові у реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 1 від 16.05.2022 року, щодо визнання позивача таким, що відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податків.
Колегія суддів звертає увагу на те, що оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням до позивача застосовані штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної № 2 від 16.05.2022 року.
Вказана ПН направлена на реєстрацію лише 16.09.2022 року та зареєстрована у цей же день.
Відповідач не зупиняв реєстрацію в ЄРПН податкової накладної № 2 від 16.05.2022 року.
Доводи позивача щодо неправомірності дій відповідача по відмові у реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 1 від 16.05.2022 року, визнання позивача таким, що відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податків, у зв`язку з чим, як вказує позивач, ним було складено податкову накладну № 2 від 16.05.2022 року на ту ж саму операцію, не можуть бути прийняті до уваги судом у даній справі, оскільки дії відповідача по відмові у реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 1 від 16.05.2022 року, щодо визнання позивача таким, що відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податків, не є предметом оскарження у даній справі та судового рішення в іншій справі щодо визнання протиправними таких дій/рішень відповідача не надано, а оскаржуване у даній справі податкове повідомлення-рішення прийнято з огляду на несвоєчасну реєстрацію податкової накладної № 2 від 16.05.2022 року, яка направлена на реєстрацію лише 16.09.2022 року та реєстрована у цей же день, без зупинення її реєстрації.
Таким чином, колегія суддів відхиляє доводи апелянта та погоджується з висновком суду першої інстанції, що у даній справі не встановлено підстав для звільнення позивача від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної № 2 від 16.05.2022 року.
Посилання позивача в апеляційній скарзі на рішення Верховного Суду не приймаються до уваги, оскільки вони прийняті за інших фактичних обставин, ніж у даній справі.
Враховуючи викладені обставини та з огляду на наведені положення законодавства, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а судове рішення без змін.
Керуючись ст.ст. 241, 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд,
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Флайт Трейд» залишити без задоволення.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 12 червня 2023 року залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку у випадках, визначених ст. 328 КАС України, протягом тридцяти днів з дня складення постанови в повному обсязі безпосередньо до Верховного Суду.
Судове рішення складено у повному обсязі 17.10.2023 р.
Суддя-доповідач: Л.П. Шеметенко
Суддя: Ю.М. Градовський
Суддя: І.О. Турецька
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.10.2023 |
Оприлюднено | 20.10.2023 |
Номер документу | 114268199 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Шеметенко Л.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні