Постанова
від 18.10.2023 по справі 400/7562/23
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

18 жовтня 2023 р.м. ОдесаСправа № 400/7562/23

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Коваля М.П.,

суддів Турецької І.О.,

Зуєвої Л.Є.,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одеса апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Миколаївській області на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 21 серпня 2023 року, прийняте у складі суду судді Брагар В.С. в місті Миколаїв, по справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ГАЗТОРГ НК» до Головного управління ДПС у Миколаївській області про визнання протиправним та скасування розпорядження від 02.06.2023 року № 81-рл,-

В С Т А Н О В И В:

У червні 2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю «ГАЗТОРГ НК» звернулось до Миколаївського окружного адміністративного суду із адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Миколаївській області, в якому позивач просив суд:

- визнати протиправним та скасувати розпорядження Головного управління ДПС у Миколаївській області від 02.06.2023 року № 81-рл про видачу та анулювання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним, витяг з розпорядження від 02.06.2023 року № 81-рл, в частині анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним реєстраційний номер № 14020314202000023 терміном дії з 06.02.2020 року по 06.02.2025 року, виданої ТОВ "ГАЗТОРГ НК";

- зобов`язати Головне управління ДПС у Миколаївській області видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним запис про анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним реєстраційний номер № 14020314202000023 терміном дії з 06.02.2020 року по 06.02.2025 року, виданої ТОВ "ГАЗТОРГ НК", та поновити відповідну інформацію щодо наявності такої ліцензії.

Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 21 серпня 2023 року адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ГАЗТОРГ НК" задоволено. Визнано протиправним та скасовано розпорядження Головного управління ДПС у Миколаївській області від 02.06.2023 року № 81-рл про видачу та анулювання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним, витяг з розпорядження від 02.06.2023 року № 81-рл, в частині анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним реєстраційний номер № 14020314202000023 терміном дії з 06.02.2020 року по 06.02.2025 року, виданої Товариству з обмеженою відповідальністю "ГАЗТОРГ НК". Зобов`язано Головне управління ДПС у Миколаївській області видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним запис, щодо анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним за реєстраційним номером: № 14020314202000023 терміном дії з 06.02.2020 року по 06.02.2025 року, виданої Товариству з обмеженою відповідальністю "ГАЗТОРГ НК" та поновити інформацію (внести відомості) в цей Реєстр про таку ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним за реєстраційним номером: № 14020314202000023 терміном дії з 06.02.2020 року по 06.02.2025 року.

Не погоджуючись із вказаним рішенням суду першої інстанції, Головне управління ДПС у Миколаївській області звернулось до П`ятого апеляційного адміністративного суду з апеляційною скаргою, в якій посилається на те, що оскаржуване рішення суду прийняте з порушенням норм матеріального права та без належної оцінки доказів по справі, тому просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову.

Доводи апеляційної скарги ґрунтуються на тому, що Розпорядження № 81-рл від 02.06.2023 року в частині анулювання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним, виданих ТОВ «ГАЗТОРГ- НК», прийнято відповідачем у повній відповідності до вимог чинного законодавства України, оскільки за адресою вул. Ленінградська, буд. 3-Д, кв. (офіс) 99, м. Миколаїв було встановлено факт відсутності суб`єкта господарювання, що є підставою для анулювання відповідної ліцензії.

Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи та дослідивши докази, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як встановлено судом апеляційної інстанції та вбачається з матеріалів справи, ТОВ "ГАЗТОРГ НК" отримав ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним №14020314202000023 зі строком дії з 06.02.2020 по 06.02.2025 за місцезнаходженням: Миколаївська область, м. Миколаїв, Корабельний район, вул. Ленінградська, буд. 3-Д, кв. (офіс) 99, адреса місця торгівлі: Миколаївська область, м. Миколаїв, Інгульський район, Херсонське шосе, буд. 52А, АЗС.

Позивач змінив свою юридичну адресу у зв`язку з пошкодженням будівлі за старою юридичною адресою та подав до державного реєстратора відповідну заяву від 09.05.2023.

Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань зміни внесені держреєстратором 10.05.2023 року, місцезнаходженням позивача є - Україна, 54000, Миколаївська область. м. Миколаїв, проспект Миру, 48, квартира 214.

Тобто, фактичне місце здійснення господарської діяльності не змінилося, змінилася лише юридична адреса товариства.

02.06.2023 року ГУ ДПС у Миколаївській області на підставі пп.80.2.5 п. 80.2 ст. 80, з урахуванням підпункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України прийнято наказ №577п "Про проведення фактичної перевірки", яким наказано провести фактичну перевірку ТОВ "ГАЗТОРГ НК", за місцем здійснення діяльності: вул. Ленінградська, буд. 3-Д, кв. (офіс) 99, м. Миколаїв, тривалістю 10 діб.

За результатами проведеного виходу на перевірку, складено Акт від 02.06.2023 року № 502/14-29-09-02-08/41308462, яким встановлено факт відсутності позивача за вищевказаною адресою.

Головним управлінням ДПС у Миколаївській області на підставі акту "Про неможливість проведення перевірки" від 02.06.2023 року № 502/14-29-09-02-08/41308462 ТОВ "ГАЗТОРГ НК" за адресою: вул. Ленінградська, буд. 3-Д, кв. (офіс) 99. м. Миколаїв, прийнято розпорядження від 02.06.2023 року № 81-рл «Про анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, згідно з додатком».

Згідно з додатком до цього розпорядження ТОВ "ГАЗТОРГ НК" включено до переліку суб`єктів господарювання, щодо яких прийнято рішення про анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним.

Не погоджуючись з розпорядженням відповідача про анулювання ліцензії позивач звернувся до суду з позовом про його скасування.

Вирішуючи спірне питання, суд першої інстанції виходив з того, що оскільки у даному випадку посадові особи відповідача не виходили за місцем здійснення діяльності позивача, тому розпорядження про анулювання ліцензії позивача є протиправним.

Вирішуючи дану справу в апеляційній інстанції, колегія суддів виходить з наступного.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі пальним на території України визначає Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» №481/95-ВР (далі Закон №481)

Відповідно до приписів ст. 15 Закону №481, ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного розпорядження на підставі: встановлення факту відсутності суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) за місцезнаходженням та/або за місцезнаходженням провадження діяльності, які зазначені у виданій ліцензії;

Відповідно до приписів ст. 3 Закону №481, ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного рішення про анулювання у формі розпорядження про таке анулювання на підставі акта про встановлення факту відсутності суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) за місцем провадження діяльності, яка підлягає ліцензуванню. До такого акта долучається мультимедійна інформація щодо фіксації зазначеного факту технічними приладами та/або технічними засобами, що здійснюють або мають функції фото-, кінозйомки, відеозапису чи звукозапису, та/або засобами фото-, кінозйомки, відеозапису чи звукозапису.

Розпорядження про анулювання ліцензії приймається на шістнадцятий робочий день з дня, наступного за днем вручення суб`єкту господарювання акта, що є підставою для анулювання ліцензії.

Аналіз вищенаведених норм дає можливість зробити висновок про те, що Законом №481 встановлено певний порядок для прийняття рішення про анулювання ліцензії, а саме, наявність підстав для прийняття рішення визначених вказаним законом та строки прийняття рішення.

Згідно з приписами ст. 15 Закону України №481, ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного розпорядження на підставі, зокрема, встановлення факту відсутності суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) за місцезнаходженням та/або за місцезнаходженням провадження діяльності, які зазначені у виданій ліцензії.

Орган ліцензування на наступний робочий день після прийняття розпорядження про анулювання ліцензії:

вносить інформацію щодо розпорядження про анулювання ліцензії до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального та/або Єдиного реєстру ліцензіатів з виробництва та обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, а також оприлюднює його на своєму офіційному вебсайті;

направляє суб`єкту господарювання (у тому числі іноземному суб`єкту господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) розпорядження про анулювання ліцензії в порядку, встановленому статтею 42 Податкового кодексу України.

Розпорядження про анулювання ліцензії, прийняті органом ліцензування, можуть бути оскаржені в адміністративному або судовому порядку.

Аналізуючи вищезазначені норми законодавства, можна зробити висновок, що підставою для анулювання ліцензії є встановлення факту відсутності суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) за місцезнаходженням та/або за місцезнаходженням провадження діяльності, які зазначені у виданій ліцензії.

Отже при вирішенні даного спору одним з визначальних є факт відсутності суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) за місцезнаходженням, який і слугував підставою для винесення спірного рішення.

Водночас, як вбачається з матеріалів справи, 02.06.2023 року фахівці ГУ ДПС у Миколаївській області вийшли на фактичну перевірку ТОВ "ГАЗТОРГ НК" за юридичною адресою вул. Ленінградська, буд. 3-Д, кв. (офіс) 99, м. Миколаїв.

При цьому, 10.05.2023 внесені зміни до відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань щодо місцезнаходження діяльності позивача, а саме вказано нову юридичну адресу: Україна, 54000, Миколаївська область. м. Миколаїв, проспект Миру, 48, квартира 214.

Таким чином, на моменту виходу працівників податкового органу на здійснення фактичної перевірки, підприємство не знаходилось за вказаною адресою, а за адресою здійснення діяльності податковий орган на перевірку не виходив.

При цьому, всупереч вимогам Методичних рекомендацій щодо порядку взаємодії між підрозділами органів Державної податкової служби при організації, проведенні та реалізації матеріалів перевірок платників податків, затверджених наказом ДПС №470 України від 04.09.2020 року, відповідачем не було здійснено будь-яких дій спрямованих на складення та надсилання запиту на встановлення місцезнаходження платника податків до оперативного підрозділу органу ДПС.

Відповідно до ст. 15 Закону №481/95ВР у разі зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання (у тому числі іноземному суб`єкту господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) ліцензії (за винятком змін, пов`язаних з реорганізацією суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) та/або зміною типу акціонерного товариства), суб`єкт господарювання зобов`язаний у місячний термін з дня внесення таких змін звернутися до органу, який видав ліцензію, з відповідною заявою.

Водночас, оскільки станом на момент виходу на фактичну перевірку, місячний строк на повідомлення про зміну місцезнаходження юридичної особи не сплив, всупереч вимогам ст. 3 Закону №481, розпорядження про анулювання ліцензії було прийнято у день виходу на фактичну перевірку, при цьому відповідачем не було вчинено жодних дій, спрямованих на встановлення місцезнаходження платника податків, колегія суддів погоджується із висновками суду першої інстанції, що оскаржуване розпорядження є протиправним та підлягає скасуванню.

Процедура створення та ведення Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним (далі - Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального) визначена Порядком ведення Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 19 червня 2019 року №545 (далі - Порядок №545).

Абзацом другим п.1 вказаного Порядку визначено, що Єдиним реєстром ліцензіатів та місць обігу пального є електронна база даних, яка містить інформацію про суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місця виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним у розрізі суб`єктів господарювання, які провадять діяльність на таких місцях на підставі виданих ліцензій.

Згідно з пунктами 2-3 Порядку №545 він формується та ведеться ДФС та її територіальними органами в електронній формі на підставі відомостей, зазначених у документах, які подаються суб`єктами господарювання для отримання ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним відповідно до статей 3 і 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального». До Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального вносяться такі відомості: для юридичних осіб - найменування та код згідно з ЄДРПОУ; для осіб, уповноважених на ведення обліку діяльності за договорами про спільну діяльність без утворення юридичної особи та таких, які є відповідальними за утримання та внесення податків до бюджету під час виконання договорів, - найменування та код згідно з ЄДРПОУ уповноваженої особи і податковий номер, наданий такій особі під час взяття на облік договору згідно з пунктом 63.6 статті 63 і пунктом 64.6 статті 64 Податкового кодексу України; для фізичних осіб-підприємців - прізвище, ім`я, по батькові (за наявності) та реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку у паспорті про право здійснювати платежі за серією (за наявності) та номером паспорта); адреса місця виробництва, зберігання, оптової, роздрібної торгівлі пальним (область, район, населений пункт, код згідно з Класифікатором об`єктів адміністративно-територіального устрою України (КОАТУУ), вулиця, номер будинку/офісу); дата видачі/зупинення/анулювання та строк дії ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової, роздрібної торгівлі пальним.

Пунктами 6-7 Порядку №545 встановлено, що підставою для виключення суб`єкта господарювання з Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального є рішення про анулювання ліцензії, прийняте ДФС та її територіальними органами відповідно до статей 3 і 15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального". Інформація про суб`єкта господарювання вноситься до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального не пізніше робочого дня, наступного за днем видачі/зупинення/анулювання ліцензії або внесення змін до ліцензії.

З урахуванням приписів Порядку №545, колегія суддів погоджується зі висновками суду першої інстанції, що зобов`язання Головне управління ДПС у Миколаївській області видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним запис, щодо анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним за реєстраційним номером: № 14020314202000023 терміном дії з 06.02.2020 року по 06.02.2025 року та поновити інформацію (внести відомості) в Реєстр про таку ліцензію забезпечить ефективне відновлення порушених прав позивача та належне вирішення спору.

Враховуючи викладене, проаналізувавши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що вони не спростовують висновків суду першої інстанції, яким повно та правильно встановлено обставини справи і ухвалено судове рішення з дотриманням норм матеріального та процесуального права.

Відповідно до положень статті 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Враховуючи викладені обставини та з огляду на наведені положення законодавства, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а судове рішення без змін.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 292, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Миколаївській області на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 21 серпня 2023 року залишити без задоволення.

Рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 21 серпня 2023 року по справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ГАЗТОРГ НК» до Головного управління ДПС у Миколаївській області про визнання протиправним та скасування розпорядження від 02.06.2023 року № 81-рл залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Верховного Суду.

Головуючий суддя: М. П. Коваль

Суддя: І. О. Турецька

Суддя: Л. Є. Зуєва

Дата ухвалення рішення18.10.2023
Оприлюднено20.10.2023
Номер документу114268409
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —400/7562/23

Ухвала від 04.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Постанова від 18.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Ухвала від 18.09.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Ухвала від 18.09.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Рішення від 21.08.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Брагар В. С.

Ухвала від 26.06.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Брагар В. С.

Ухвала від 23.06.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Брагар В. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні