Рішення
від 19.10.2023 по справі 683/3609/21
СТАРОКОСТЯНТИНІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 683/3609/21

2/683/42/2023

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 жовтня 2023 року м. Старокостянтинів

Старокостянтинівський районний суд Хмельницької області

в складі: головуючої - судді Кутасевич О.Г.,

з участю секретаря судового засідання Свідерської К.В.,

представника відповідача ОСОБА_1

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Старокостянтинові в порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу №683/3609/21, 2/683/42/2023 за позовом ОСОБА_2 до Староостропільської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області, ОСОБА_3 про визнання протиправним та скасування рішення Староостропільської сільської ради, скасування державної реєстрації права власності на земельну ділянку,

у с т а н о в и в:

У грудні 2021 року ОСОБА_2 звернувся в суд з вказаним позовом, де зазначав, що наказом ГУ Держгеокадастру № 399-УБД від 15 березня 2021 йому, як учаснику бойових дій, було надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0 га за межами населеного пункту Чорнянської сільської ради Старокостянтинівського району Хмельницької області. Землевпорядною організацією за його замовленням виготовлено технічну документацію та присвоєно земельній ділянці кадастровий номер 6824289400:04:024:0004. У травні 2021 року звернувся до ГУ Держгеокадастру із заявою про затвердження проекту землеустрою та передачу у власність земельної ділянки кадастровий номер 6824289400:04:024:0004. 02 липня 2021 року його повідомили про те, що розпорядниками земельної ділянки є Староостропільська сільська рада. У зв`язку з чим звернувся до сільської ради із заявою про затвердження проекту землеустрою. Рішенням Староостропільської сільської ради № 9 від 09 серпня 2021 року затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки кадастровий номер 6824289400:04:024:0004 та передано йому у приватну власність зазначену земельну ділянку. У реєстрації права власності на нерухоме майно йому відмовлено, оскільки в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно наявний запис про право власності № 43583657 від 18 серпня 2021 року про реєстрацію права власності на земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства площею 2,0 га кадастровий номер 6824289400:04:024:0004 за ОСОБА_3 . Підставою реєстрації права власності відповідача є рішення Староостропільської сільської ради № 23 від 09 серпня 2021 року. Вважає, що Староостропільська сільська рада незаконно одночасно передала у власність одну земельну ділянку двом особам.

Тому позивач просив визнати протиправним і скасувати рішення Староостропільської сільської ради № 23 від 09 серпня 2021 року в частині затвердження технічної документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в натурі площею 2,0 га кадастровий номер 6824289400:04:024:0004для ведення особистого селянського господарства та надання її у приватну власність ОСОБА_3 ; скасувати державну реєстрацію права власності на земельну ділянку площею 2,0 га кадастровий номер 6824289400:04:024:0004для ведення особистого селянського господарства за ОСОБА_3 .

Представник позивача ОСОБА_2 - адвокат Віхерко Н.О. подала до суду заяву про розгляд справи у її відсутності, позов підтримує та просить його задоволити.

Представник відповідачів ОСОБА_1 просить позовну заяву залишити без задоволення з огляду на безпідставність її доводів.

Заслухавши представника відповідачів, дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом установлено, що 10 грудня 2020 року ОСОБА_2 звернувся до ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області із заявою про надання йому дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною площею 2 га з метою подальшої передачі безоплатно у власність (а.с. 18).

Наказом ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області № 399-УБД від 15 березня 2021 року позивачу надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність за межами населених пунктів Чорнянської сільської ради Старокостянтинівського району Хмельницької області орієнтовним розміром 2,0000 га для ведення особистого селянського господарства (а.с. 17).

06 травня 2021 року ОСОБА_2 звернувся до ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області із заявою про передачу у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 2 га кадастровий номер 6824289400:04:024:0004 для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів Чорнянської сільської ради Старокостянтинівського району Хмельницької області (а.с. 15).

ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області 02 липня 2021 року повідомило позивача про неможливість передачі у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів Чорнянської сільської ради Старокостянтинівського району Хмельницької області, оскільки такі повноваження з 27.05.2021 року передані органам місцевого самоврядування (а.с.16).

24 липня 2021 року ОСОБА_2 звернувся до Староостропільської сільської ради із заявою про передачу у власність земельної ділянки кадастровий номер 6824289400:04:024:0004 (а.с. 14).

21 травня 2021 року ОСОБА_3 подав до Староостропільської сільської ради заяву про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення з 01.01 на 01.03 «для ведення особистого селянського господарства-землі сільськогосподарського призначення» із земель комунальної власності загальною площею 2 га кадастровий номер 6824289400:04:024:0004 за адресою с. Чорна Староостропільської сільської ради з метою подальшої передачі її у власність (а.с. 68).

Відповідно до витягу з рішення Староостропільської сільської ради № 6 від 27 травня 2021 року ОСОБА_3 надано дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі орієнтовною площею 2 га із земель сільськогосподарського призначення комунальної власності кадастровий номер 6824289400:04:024:0004, яка розташована за межами населених пунктів Староостропільської сільської ради (а.с. 69).

Рішенням Староостропільської сільської ради 8-ої сесії 8-го скликання від 09 серпня 2021 року № 9 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передано у власність ОСОБА_2 земельну ділянку кадастровий номер 6824289400:04:024:0004 площею 2,0000 га, яка знаходиться на території Чорнявської сільської ради Старокостянтинівського району Хмельницької області.

Рішенням Староостропільської сільської ради 8-ої сесії 8-го скликання від 09 серпня 2021 року № 23 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передано у власність ОСОБА_3 земельну ділянку кадастровий номер 6824289400:04:024:0004 площею 2,0000 га, яка знаходиться на території Чорнявської сільської ради Старокостянтинівського району Хмельницької області.

Рішенням державного реєстратора прав на нерухоме майно Старокостянтинівської міської ради від 03 вересня 2021 ОСОБА_2 відмовлено у державній реєстрації права власності на земельну ділянку кадастровий номер 6824289400:04:024:0004, у зв`язку з наявністю запису про право власності на це майно за ОСОБА_3 (а.с. 9).

Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 10 вересня 2021 року право власності на земельну ділянку кадастровий номер 6824289400:04:024:0004 площею 2 га зареєстровано за ОСОБА_3 18 серпня 2021 року. Підставою для державної реєстрації є витяг з рішення Староостропільської сільської ради № 23 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства та передачі її у власність» від 09.08.2021 року (а.с. 10).

Наведені обставини підтверджуються матеріалами справи.

Відповідно до частини 1статті 15 ЦК Україникожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

В силу положень частини 1статті 4 ЦПК України, частини 1статті 16 ЦК Україникожна особа має право в порядку, встановленому законом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.

Частинами 1 і 2статті 116 ЗК Українипередбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Згідно з пунктом «в» частини 3статті 116 ЗК Українибезоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Частинами 6, 7 і 9статті 118 ЗК Українипередбачено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначенихстаттею 122 цього Кодексу.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначенихстаттею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, які є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, що передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначенихстаттею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Відповідно достатті 19 Конституції Україниоргани державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Пунктами «г» і «д» частини 3статті 152 ЗК Українивизначено, що захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, застосування інших, передбачених законом, способів.

Положеннямистатті 79-1 ЗК Українипередбачено, що формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Відповідно до частини 1 і 2статті 50 Закону України «Про землеустрій»у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі зміни цільового призначення земельних ділянок або формування нових земельних ділянок. Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються та затверджуються в порядку, встановленомуЗемельним кодексом України.

Отже, рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою є стадією процедури отримання права власності (права користування) на земельну ділянку. Звернення особи до органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування з метою отримання земельної ділянки у власність чи користування зумовлене інтересом особи на отримання цієї земельної ділянки, за відсутності для цього законних перешкод.

Зазначений інтерес, у випадку формування земельної ділянки за заявою такої особи та поданими документами, підлягає правовому захисту.

Погодження та затвердження проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, яка раніше сформована на підставі проекту землеустрою іншої особи, порушує законний інтерес такої особи щодо можливості завершити розпочату ним відповідно до вимог чинного законодавства процедуру приватизації земельної ділянки та суперечить вимогам землеустрою. За наявності двох або більше бажаючих отримати земельну ділянку державної чи комунальної власності у власність при безоплатній передачі земельних ділянок у межах встановлених норм (стаття 121 ЗК України) першочергове право на таке отримання має особа, на підставі проекту землеустрою якої сформована відповідна ділянка, якщо для цього відсутні законні перешкоди.

До такого висновку прийшов Верховний Суд у постанові від 10 січня 2023 року у справі № 607/19806/18, який апеляційний суд враховує при застосуванні наведених норм права до спірних правовідносин на підставі частини 4статті 263 ЦПК України.

Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку земельна ділянка кадастровий номер 6824289400:04:024:0004 на території Чорнявської сільської ради Старокостянтинівського району Хмельницької області зареєстрована 19 квітня 2021 року на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, виготовленого ФОП ОСОБА_4 18.03.2021 року за замовленням ОСОБА_2 (а.с. 12-14).

На думку суду, у діях позивача при зверненні до ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області, до Староостропільської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області з приводу отримання земельної ділянки у власність відсутня недобросовісність поведінки.

У той же час, прийняття на сесії Староостропільської сільської ради 09 серпня 2021 року рішень про затвердження проекту землеустрою та надання однієї земельної ділянки у власність двом особам ОСОБА_2 та ОСОБА_3 без урахування обставин і часу їх звернення з приводу отримання права власності на земельну ділянку, формування земельної ділянки як об`єкта цивільних прав, свідчить про недобросовісність органу місцевого самоврядування.

Отже, доводи позивача про порушення процедури отримання права власності на земельну ділянку і прав позивача заслуговують на увагу.

З огляду на те, що земельна ділянка кадастровий номер 6824289400:04:024:0004 сформована на підставі проекту землеустрою, виготовленого за замовленням ОСОБА_2 суд приходить до висновку, що першочерговим правом на отримання земельної ділянки у власність наділений позивач.

У зв`язку з наявністю підстав для задоволення позову в частині визнання протиправним і скасування рішення сільської ради, позовна вимога про скасування державної реєстрації права власності на нерухоме майно, проведеної на підставі цього рішення, також підлягає задоволенню.

Відповідно до пункту 1 частини 1статті 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому пунктом 1 частини сьомоїстатті 37 цього Закону, на підставі рішення Міністерства юстиції України, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію набуття речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження припиняються (частина 3статті 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»).

Оскільки рішення про передачу у власність ОСОБА_3 земельної ділянки, яке було підставою для державної реєстрації права власності на земельну ділянку, підлягає скасуванню, то наявні правові підстави для скасування і державної реєстрації права власності відповідача на земельну ділянку.

З огляду на викладене позов ОСОБА_2 підлягає задоволенню.

У зв`язку з тим, що ОСОБА_2 звільнений від сплати судового збору, на підставі частини 1статті 141 ЦПК Українисудовий збір у розмірі 908 грн підлягає стягненню з Староостропільської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області та ОСОБА_3 на користь держави.

Керуючись ст.4,12,13,141,263-265 ЦПК України, суд

в и р і ш и в:

Визнати протиправним та скасувати рішення Староостропільської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області № 23 від 09 серпня 2021 року про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачу у власність ОСОБА_3 земельної ділянки кадастровий номер 6824289400:04:024:0004 площею 2,0000 га, цільове призначення для ведення особистого селянського господарства, що знаходиться за адресою Чорнянська сільська рада Хмельницького району Хмельницької області.

Скасувати державну реєстрацію права власності ОСОБА_3 на земельну ділянку кадастровий номер 6824289400:04:024:0004 площею 2,0000 га, цільове призначення для ведення особистого селянського господарства (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2437886568242).

Стягнути з Староостропільської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області на користь держави судовий збір у сумі 454 грн.

Стягнути з ОСОБА_3 на користь держави судовий збір у сумі 454 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було проголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Позивач: ОСОБА_2 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 .

Відповідач: ОСОБА_3 , місце проживання:

АДРЕСА_2 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 .

Відповідач: Староостропільська сільська рада Хмельницького району Хмельницької області, місцезнаходження вул. Центральна, 2/14, с. Старий Острів Хмельницький район Хмельницька область, Код ЄДРПОУ 04405461.

Текст рішення складено 19 жовтня 2023 року.

Суддя:

СудСтарокостянтинівський районний суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення19.10.2023
Оприлюднено23.10.2023
Номер документу114289284
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: визнання незаконним акта, що порушує право власності на земельну ділянку

Судовий реєстр по справі —683/3609/21

Рішення від 09.10.2023

Цивільне

Старокостянтинівський районний суд Хмельницької області

Кутасевич О. Г.

Рішення від 19.10.2023

Цивільне

Старокостянтинівський районний суд Хмельницької області

Кутасевич О. Г.

Ухвала від 05.12.2022

Цивільне

Старокостянтинівський районний суд Хмельницької області

Кутасевич О. Г.

Ухвала від 11.09.2022

Цивільне

Старокостянтинівський районний суд Хмельницької області

Кутасевич О. Г.

Ухвала від 16.08.2022

Цивільне

Старокостянтинівський районний суд Хмельницької області

Кутасевич О. Г.

Ухвала від 04.04.2022

Цивільне

Старокостянтинівський районний суд Хмельницької області

Андрощук Є. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні