Рішення
від 09.10.2023 по справі 140/12490/23
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 жовтня 2023 року ЛуцькСправа № 140/12490/23

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Андрусенко О. О.,

при секретарі судового засідання Васьковець Т. О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-виробничий центр Форель» до Головного управління Держгеокадастру у Волинській області, Маневицької селищної ради, Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру про визнання дій протиправними, визнання протиправним та скасування витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, визнання протиправним та нечинним рішення в частині,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Науково-виробничий центр Форель» (далі ТОВ «НВЦ Форель», позивач) звернулося з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Волинській області (далі ГУ Держгеокадастру у Волинській області, відповідач-1), Маневицької селищної ради (далі відповідач-2) про визнання дій ГУ Держгеокадастру у Волинській області протиправними щодо видачі витягу №НВ-0700129732023 від 15.02.2023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок; визнання протиправним та скасування витягу №НВ-0700129732023 від 15.02.2023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок; визнання протиправним та нечинним пункту 3 рішення Маневицької селищної ради від 23.12.2021 №17/71.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ТОВ «НВЦ Форель» орендує до 29.11.2031 земельну ділянку з кадастровим номером 0723685300:02:002:0100, яка знаходиться за межами населених пунктів Оконської сільської ради Маневицького району Волинської області загальною площею 56,6038 га, у т.ч. для потреб рибного господарства - 56,6038 га.

Рішенням Маневицької селищної ради від 23.12.2021 № 17/71 затверджено нову технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель села Оконськ Маневицької ради Камінь-Каширського району Волинської області. У зв`язку з цим, у ТОВ «НВЦ Форель» виникла необхідність отримати витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. Згідно з витягу № НВ-0700129732023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 15.02.2023 нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 0723685300:02:002:0100 складає 124178341,13 грн.

Представник позивача зазначає, що на його адвокатський запит щодо роз`яснення розрахунку нормативної грошової оцінки, ГУ Держгеокадастру у Волинській області листом від 02.03.2023 № 29-3-0.10-754/2-23 повідомило, що технічна документація з нормативної грошової оцінки земель села Оконськ внесена до відомостей Державного земельного кадастру, тому витяг № НВ-0700129732023 з НГО земельної ділянки, кадастровий номер 0723685300:02:002:0100, від 15.02.2023 сформований автоматично з використанням програмного забезпечення ДЗК; нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату формування витягу 15.02.2023 становить 124178341,13 грн. В подальшому, листом від 23.03.2023 №29-3-0.10-10-11/2-23 відповідач-1 повідомив, що технічна документація з нормативної грошової оцінки земель села Оконськ розроблена на підставі договору від 01.10.2021 згідно з Порядком нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 №489 (далі Порядок № 489); відповідно до пункту 12 вищезазначеного Порядку нормативна грошова оцінка земельних ділянок водного фонду, що розташовані в межах населених пунктів, які використовуються для риборозведення, здійснюється згідно з Порядком нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), затвердженим наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 22.08.2013 №508 (далі Порядок №508). Також на його адвокатський запит Маневицька селищна рада листом від 20.04.2023 №964/01-13/2-23 повідомила, що рішення від 23.12.2021 № 17/71 «Про затвердження технічних документацій з нормативної грошової оцінки земель смт Маневичі, села Нові Підцаревичі, села Оконськ Маневицької селищної ради Камінь-Каширського району Волинської області» не є регуляторним актом.

Сторона позивача не погоджується з діями відповідача-1 щодо формування витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок та власне з самим витягом №НВ-0700129732023 від 15.02.2023, посилаючись на те, що відповідно до Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-0000494152022 від 15.06.2022 земельна ділянка з кадастровим номером 0723685300:02:002:0100, відноситься до земель водного фонду, цільове призначення 10.07 Для рибогосподарських потреб, відтак нормативна грошова оцінка цієї земельної ділянки повинна здійснюватися згідно з Порядком №508. У свою чергу, витяг №НВ-0700129732023 від 15.02.2023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок видано з недотриманням вимог пункту 2 розділу II Порядку №489, Порядку №508, Методики нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 №1278, та оформлено за формою, що не відповідає формі, встановленій в додатку 22 до Порядку №508.

Також сторона позивача вважає, що рішення Маневицької селищної ради від 23.12.2021 №17/71 є нормативно-правовим регуляторним актом, оскільки прийняте уповноваженим органом суб`єкта владних повноважень, змінює норми права, поширюється на невизначене коло осіб (платників податку з плати за землю, коло яких не є конкретно визначеним) та спрямована на правове регулювання адміністративних відносин міжрегуляторним органом та іншими суб`єктами господарювання, також оскаржене рішення розраховано на довгострокове та неодноразове застосування. У свою чергу, Маневицька селищна рада не проводила жодних передбачених статтями 9, 13 Закону України від 11.09.2003 № 1160-IV «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» (далі Закон № 1160-IV) для регуляторного акту дій, що прямо суперечить статті 36 вказаного Закону, відповідно пункт 3 рішення Маневицької селищної ради від 23.12.2021 №17/71 є протиправним та повинен бути визнаним нечинним.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 12.06.2023 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за вказаним позовом та ухвалено судовий розгляд справи проводити за правилами загального позовного провадження, призначено у даній справі підготовче засідання.

У відзиві на позовну заяву відповідач-2 позовних вимог не визнав. В обґрунтування такої позиції зазначив, що рішення органів місцевого самоврядування про затвердження нормативної грошової оцінки населеного пункту не є регуляторними актами в розумінні Закону № 1160-IV за умови, якщо рішення про їх затвердження не містить інших правових норм, у тому числі, щодо встановлення базової вартості 1 кв. м. землі в грошовому еквіваленті, що не передбачено вимогами законодавства. У свою чергу, рішенням Маневицької селищної ради від 23.12.2021 №17/71 «Про затвердження технічних документацій з нормативної грошової оцінки земель смт Маневичі, села Нові Підцаревичі, села Оконськ Маневицької селищної ради Камінь-Каширського району Волинської області» затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель села Оконськ Маневицької селищної ради Камінь-Каширського району Волинської області (пункт 3), яке було розміщено на офіційному веб-сайті селищної ради, затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель без встановлення базової вартості 1 кв. м. землі в грошовому еквіваленті, воно містить лише розрахунки (формули та коефіцієнти), які в подальшому будуть застосовуватись при розрахунках земельних платежів і тільки після впровадження нормативної грошової оцінки земель в грошовому виражені базової вартості 1 кв.м землі. З урахуванням наведеного зазначає, що оскаржуване рішення від 23.12.2021 №17/71 не є регуляторним актом в розумінні Закону № 1160-IV, оскільки ним затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель без встановлення цим рішенням базової вартості 1 кв. м. землі в грошовому еквіваленті та воно не містить інших правових норм, у тому числі, щодо встановлення базової вартості 1 кв. м. землі в грошовому еквіваленті, що не передбачено вимогами законодавства, таке рішення не встановлює, не змінює і не скасовує норми права. Також зауважує, що наданий в автоматичному режимі розрахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 56.6038 га, кадастровий номер 0723685300:02:002:0100, можливо виконаний некоректно у зв`язку з неврахуванням показників значення водного об`єкта. З урахуванням наведеного просив у задоволенні позову відмовити повністю.

У відзиві на позовну заяву відповідач-1 ГУ Держгеокадастру у Волинській області позовних вимог також не визнав та просив у задоволенні позову відмовити. В обґрунтування такої позиції зазначив, що на електронну заяву позивача від 15.02.2023 №ЗВ-0700046552023 був сформований автоматично з використання програмного забезпечення Державного земельного кадастру витяг №НВ-0700129732023 від 15.02.2023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, кадастровий номер 0723685300:02:002:0100. Цей витяг сформований електронною системою з накладенням кваліфікованого електронного підпису без втручання кадастрового реєстратора; форма зазначеного витягу відповідає формі, що визначена додатком 17 Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 03.11.2021 №1147; форма витягу відображає інформацію щодо кадастрового номеру земельної ділянки, із зазначенням нормативної грошової оцінки земельної ділянки, дату формування витягу та електронний QR-код. Також зазначає, що відповідно до відомостей Державного земельного кадастру електронна заява №ЗВ-0700046552023 подана ТОВ «НВЦ Форель» 15.02.2023 через електронний сервіс та вона відповідає формі, що визначена додатком 16 Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 03.11.2021 №1147 (із змінами від 01.07.2022 №753); у ній не зазначено інформацію щодо значення водного об`єкта для земельної ділянки водного фонду з кадастровим номером 0723685300:02:002:0100. Автоматизованою системою був оформлений та автоматично виданий в електронній формі витяг №НВ-0700129732023 від 15.02.2023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки; розрахунок виконаний автоматизованою системою від середньої (базової вартості) 1 кв.м. земель населеного пункту, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, кадастровий номер 0723685300:02:002:0100, складає 124178341,13 грн. Крім того, зазначає, що витяг з технічної документації про грошову оцінку землі не є рішення суб`єкта владних повноважень, оскільки не зумовлює виникнення будь-яких прав і обов`язків для осіб, а лише носить інформаційний характер, відтак позивачем обрано неналежний спосіб захисту своїх прав. З урахуванням наведеного просив у задоволенні позову відмовити.

У відповіді на відзив представник позивача зазначив, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки повинна здійснюватися згідно з Порядком №508, а при формуванні витягу були застосовані коефіцієнти, які не відповідають вказаному Порядку; в той же час відповідач-1 стверджує, що така оцінка була здійснена згідно Порядку № 489; жодного обґрунтування щодо застосування того чи іншого порядку розрахунку нормативної грошової оцінки відповідачі не навели. Також зазначає, що у заяві від 15.02.2023 №ЗВ-0700046552023 чітко було вказано категорію земель - землі Водного фонду, а цільове призначення - 10.07 Для рибогосподарських потреб. Просив позовні вимоги задовольнити повністю.

У запереченнях відповідач-1 просив у задоволенні позову відмовити повністю, з підстав, наведених у відзиві на позовну заяву.

20.07.2023 представник позивача подав до суду заяву про збільшення розміру позовних вимог, в якій просить: визнати протиправними дії ГУ Держгеокадастру у Волинській області щодо видачі витягу №НВ-0700129732023 від 15.02.2023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок; визнати протиправним та скасувати витяг №НВ-0700129732023 від 15.02.2023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок; зобов`язати ГУ Держгеокадастру у Волинській області оформити витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок земельної ділянки з кадастровим номером 0723685300:02:002:0100 за підписом працівника відповідного територіального органу Держгеокадастру, до посадових обов`язків якого належить надання зазначених витягів з урахуванням коефіцієнтів, зазначених у законодавстві та з урахуванням висновків суду у даній справі; визнати протиправним та нечинним пункт 3 рішення Маневицької селищної ради від 23.12.2021 №17/71.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 24.07.2023 прийнято до розгляду заяву представника позивача про збільшення розміру позовних вимог від 20.07.2023, ухвалено розгляд справи продовжити проводити з врахуванням заяви збільшення розміру позовних вимог та зобов`язано відповідача Маневицьку селищну раду не пізніше як за сім днів до наступного підготовчого засідання опублікувати оголошення у виданні, в якому рішення Маневицької селищної ради від 23.12.2021 №17/71 Про затвердження технічних документацій з нормативної грошової оцінки земель смт Маневичі, села Нові Підцаревичі, села Оконськ Маневицької селищної ради Камінь-Каширського району Волинської області було офіційно оприлюднено (або мало бути офіційно оприлюднено), зазначивши в оголошенні вимоги позивача щодо оскаржуваного акта, реквізити нормативно-правового акта, дату, час і місце підготовчого засідання.

У відзиві на заяву про збільшення розміру позовних вимог відповідач-2 просив у задоволенні позову відмовити повністю з аналогічних підстав, наведених у його відзиві на позовну заяву.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 07.08.2023 закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 06.09.2023 клопотання представника позивача про залучення співвідповідача до участі у справі задоволено, залучено до участі у справі співвідповідача - Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру (далі Держгеокадастр, відповідач-3).

В поданому відзиві на позовну заяву представник Держгеокадастру просив у задоволенні позову відмовити, посилаючись на те, що роботу Державного земельного кадастру забезпечують кадастрові реєстратори, які знаходяться в Головних управліннях Держгеокадастру в кожній області; вчинення дій щодо застосування у витязі з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки певного коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки належить до повноважень Головного управління Держгеокадастру в області. Тобто, такі дії є частиною процесу реалізації повноважень, наданих відповідачу-1 чинним законодавством, а саме повноважень щодо визначення нормативної грошової оцінки земельних ділянок; результатом реалізації цих повноважень є затвердження відповідною сільською, селищною, міською радою виготовленої технічної документації нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів, яке породжує юридичні наслідки для позивача, як платника податків, оскільки нормативна грошова оцінка земельних ділянок є базою оподаткування земельним податком, в той час, як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки є тільки засобом (підставою) для встановлення такої оцінки. Перевірка, аналіз та оцінка технічної документації нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а саме витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки на предмет його відповідності вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, а також підготовка обґрунтованих висновків для прийняття рішень щодо об`єктів експертизи, входить до компетенції Держгеокадастру та територіальні органи Держгеокадастру в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі. У зв`язку з вищенаведеним, позивач у даній справі обрав неналежний спосіб захисту своїх прав, оскільки визнання протиправними дії ГУ щодо видачі витягу від 15.02.2023 № НВ0700129732023 та скасування його не вплине на обсяг прав та обов`язків позивача, зокрема, не змінить фактичне значення коефіцієнта, що застосований під час здійснення нормативної грошової оцінки землі, так само як і самого значення нормативної грошової оцінки землі, оскільки правомірність застосування саме такого коефіцієнта перевіряється (підтверджується або спростовується) під час проведення державної експертизи землевпорядної документації. Просив у задоволенні позову відмовити.

У судове засідання 09.10.2023 представники учасників справи не прибули, хоча належним чином були повідомлені про дату, час та місце розгляду даної справи, при цьому, представник відповідача ГУ Держгеокадастру у Волинській області подав заяву про розгляд справи за його відсутності.

Відповідно до частини четвертої статті 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Відтак, оскільки неприбуття у судове засідання представниківсторін не перешкоджає розгляду справи, судовий розгляд справи проведено без фіксування судового засідання технічними засобами.

Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини.

Судом встановлено, що між Маневицькою районною державною адміністрацією та ТОВ «НВЦ Форель» укладено договір оренди землі від 29.11.2011, на підставі якого орендар (позивач) прийняв в строкове платне користування земельну ділянку, кадастровий номер 0723685300:02:002:0100, яка знаходиться за межами населених пунктів Оконської сільської ради Маневицького району Волинської області, загальною площею 56,6038 га, у т.ч. для потреб рибного господарства - 56,6038 га.; договір укладено на 10 років (пункт 8).

03.08.2015 між сторонами укладено додаткову угоду до договору оренди землі від 29.11.2011, пунктом 1 якої сторони домовились, що орендна плата становить 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки в рік. Відповідно до додатку до додаткової угоди до договору оренди землі від 29.11.2011 розмір орендної плати за користування земельною ділянкою на 2015 рік становить 42370,64 грн.

Рішенням Господарського суду Волинської області від 15.06.2022 у справі №903/101/22, яке набрало законної сили, визнано укладеною додаткову угоду до договору оренди землі від 29.11.2011 про поновлення, укладеного між ТОВ «НВЦ Форель» та Маневицькою районною державною адміністрацією, договору оренди землі для потреб рибного господарства, яка знаходиться за межами населених пунктів Оконської сільської ради Маневицького району Волинської області загальною площею 56,6038 га, у т.ч. для потреб рибного господарства - 56,6038 га (кадастровий номер: 0723685300:02:002:0100). Даною додатковою угодою поновлено та продовжено термін дії Договору оренди землі на 10 років.

У 2021 році ПЕВП «Земпроект», за замовленням Маневицької селищної ради, розроблено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель села Оконськ Камінь-Каширського району Волинської області.

23.12.2021 Маневицькою селищною радою прийнято рішення «Про затвердження технічних документацій з нормативної грошової оцінки земель смт Маневичі, села Нові Підцаревичі, села Оконськ Маневицької селищної ради Камінь-Каширського району Волинської області», пунктом 3 якого затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель села Оконськ Маневицької селищної ради Камінь-Каширського району Волинської області.

15.02.2023 ТОВ «НВЦ Форель» подало до ГУ Держгеокадастру у Волинській області електронну заяву №ЗВ-0700046552023 про надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, кадастровий номер 0723685300:02:002:0100; місце розташування: Волинська область, Маневицький район, Оконська сільська рада; категорія земель: землі водного фонду; цільове призначення - 10.07 Для рибогосподарських потреб; площа 566038 кв.м.

Як вбачається з витягу № НВ-0700129732023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 15.02.2023, сформованого на підставі заяви позивача від 15.05.2023, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, кадастровий номер 0723685300:02:002:0100, складає 124178341,13 грн.

На адвокатський запит представника позивача, листом від 02.03.2023 № 29-3-0.10-754/2-23 ГУ Держгеокадастру у Волинській області повідомило, що технічна документація з нормативної грошової оцінки земель села Оконськ внесена до відомостей Державного земельного кадастру, тому витяг № НВ-0700129732023 з НГО земельної ділянки, кадастровий номер 0723685300:02:002:0100, від 15.02.2023 сформований автоматично з використанням програмного забезпечення ДЗК. При розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 56,6038 га, кадастровий номер 0723685300:02:002:0100, автоматизованою системою застосовано наступні значення: середня (базова) вартість 1 м2 земель населеного пункту на рік розроблення технічної документації - 101,02; коефіцієнт, який враховує цільове призначення земельної ділянки І.10.07 - 1,2; коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки за 2021 2022 роки - 1,265; зональний коефіцієнт Км2, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони) - 0,9620777302; локальний коефіцієнт КмЗ, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони - 1,487. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату формування витягу 15.02.2023 становить 124178341,13 грн.

В подальшому листом від 23.03.2023 №29-3-0.10-1011/2-23 ГУ Держгеокадастру у Волинській області повідомило, що технічна документація з нормативної грошової оцінки земель села Оконськ розроблена на підставі договору від 01.10.2021 згідно з Порядком № 489. Відповідно до пункту 12 вищезазначеного Порядку нормативна грошова оцінка земельних ділянок водного фонду, що розташовані в межах населених пунктів, які використовуються для риборозведення, здійснюється згідно з Порядком №508). В пояснювальній записці Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель села Оконськ є розділ 4.2 Розрахунок земель водного фонду, які використовуються для риборозведення. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок із цільовим призначенням КВЦПЗ І.10.07 для рибогосподарських потреб визначається з урахуванням коефіцієнтів, які враховують продуктивність водного об`єкту (враховується якісний стан та екологічне значення водного об`єкту). Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель села Оконськ внесена до відомостей Державного земельного кадастру, тому витяг №НВ-0700129732023 з НГО земельної ділянки, кадастровий номер 0723685300:02:002:0100, від 15.02.2023 сформований автоматично з використанням програмного забезпечення ДЗК.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Згідно із статтею 206 Земельного кодексу України (далі ЗК України) грошова оцінка земельних ділянок визначається на рентній основі. Залежно від призначення та порядку проведення грошова оцінка земельних ділянок може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо. Експертна грошова оцінка використовується при здійсненні цивільно-правових угод щодо земельних ділянок. Грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України.

Відповідно достатті 1 Закону України від 11.12.2003 № 1378-IV «Про оцінку земель»(далі - Закон №1378-IV, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель (частина п`ята статті 5 Закону №1378-IV).

Відповідно до частини першої 1статті 15 Закону №1378-IV підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Відповідно до частин першої, четвертої статті 23 Закону №1378-IV технічна документація з бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Протягом місяця з дня надходження технічної документації з бонітування ґрунтів, нормативної грошової оцінки відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації. Рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно допункту 271.2статті 271 Податкового кодексу України.

Пунктом271.2 статті 271ПК Українивизначено, що рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Відповідно до статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Статтею 26 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі Закон № 280/97-ВР) визначено перелік питань, які відносяться до виключної компетенції сільських, селищних та міських рад, до яких, серед іншого, належить вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин (пункт 34).

Частинами першою, другою, десятою статті 59 Закону № 280/97-ВР передбачено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос. Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідностіКонституціїабо законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Зважаючи на зміст вищевказаних правових норм, суд вважає, що у Маневицької селищної ради були законні підстави та повноваження затвердити нормативну грошову оцінку земель відповідно до п. 3 рішення від 23.12.2021 року № 17/71.

У позовній заяві позивач вказує на порушення радою п. 2 розділу ІІ Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 25.11.2016 № 489, відповідно до якого населені пункти включають землі всіх категорій за основним цільовим призначенням, які розташовуються в їх адміністративних межах.

Однак, із Технічної документації вбачається, що розділом 4 встановлено порядок грошової оцінки земель різного функціонального використання, зокрема, пунктом 4.2 розділу 4 встановлено порядок розрахунку земель водного фонду, які використовуються для риборозведення, що, на думку суду, спростовує вищенаведені доводи позивача про незаконність оскаржуваного рішення.

Суд звертає увагу, що спір, який став причиною звернення до суду, виник у зв`язку з невірним обрахунком грошової оцінки землі згідно витягу з технічної документації, при якому не було застосовано коефіцієнти з урахуванням приналежності земельної ділянки, яку орендує позивач, до земель водного фонду, які використовуються для риборозведення. Разом з тим, як вбачається із пункту 4.2 розділу 4 Технічної документації остання передбачає урахування особливостей такого виду земель при здійсненні грошової оцінки. При розгляді справи з пояснень представників відповідача було встановлено, що при формуванні витягу в автоматичному режимі програмним забезпеченням Держгеокадастру не було враховано той факт, що земельна ділянка належить до земель водного фонду, що і стало причиною для помилкового обчислення її грошової оцінки.

Враховуючи те, що доводи позивача стосовно протиправності рішення ради не знайшли підтвердження під час судового розгляду, у цій частині позов до задоволення не підлягає.

Суд зазначає, що пояснення позивача стосовно порушення Маневицькою селищною радою процедури прийняття оскаржуваного рішення, яке є регуляторним актом, зокрема, статей 9, 13, 36 Закону № 1160-IV, не приймаються до уваги з огляду на наступне.

На думку суду, порушення процедури прийняття рішення суб`єктом владних повноважень саме по собі може бути підставою для визнання його протиправним та скасування у разі, коли таке порушення безпосередньо могло вплинути на зміст прийнятого рішення. Отже, саме по собі порушення процедури прийняття акта не повинно породжувати правових наслідків для його дійсності, крім випадків, прямо передбачених законом.

Виходячи із міркувань розумності та доцільності, деякі вимоги до процедури прийняття акта необхідно розуміти не як вимоги до самого акта, а як вимоги до суб`єктів владних повноважень, уповноважених на їх прийняття.

Стосовно ж процедурних порушень, то залежно від їх характеру такі можуть мати наслідком нікчемність або оспорюваність акта, а в певних випадках, коли йдеться про порушення суто формальні, взагалі не впливають на його дійсність.

Відповідно до практики Європейського Суду з прав людини скасування акта адміністративного органу з одних лише формальних мотивів не буде забезпечувати дотримання балансу принципу правової стабільності та справедливості.

Таким чином, ключовим питанням при наданні оцінки процедурним порушенням, про які в зазначає позивач, є співвідношення двох базових принципів права: протиправні дії не тягнуть за собою правомірних наслідків і, на противагу йому, принцип формальне порушення процедури не може мати наслідком скасування правильного по суті рішення.

Межею, що розділяє істотне (фундаментальне) порушення від неістотного, є встановлення такої обставини: чи могло бути іншим рішення суб`єкта владних повноважень за умови дотримання ним передбаченої законом процедури його прийняття. У даному випадку суд вважає, що відповідач не міг прийняти інше рішення, оскільки встановлення правил щодо нормативної грошової оцінки земель району з урахуванням територіальних змін є безпосереднім обов`язком ради, покладеним на неї законом як на орган місцевого самоврядування.

Щодо позовних вимог про визнання дій ГУ Держгеокадастру у Волинській області протиправними щодо видачі витягу №НВ-0700129732023 від 15.02.2023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, визнання протиправним та скасування витягу №НВ-0700129732023 від 15.02.2023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок та зобов`язання ГУ Держгеокадастру у Волинській області оформити витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок земельної ділянки з кадастровим номером 0723685300:02:002:0100 за підписом працівника відповідного територіального органу Держгеокадастру, до посадових обов`язків якого належить надання зазначених витягів з урахуванням коефіцієнтів, зазначених у законодавстві та з урахуванням висновків суду у даній справі, суд враховує наступне.

Статтею 18 Закону №1378-IV передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно доЗакону України«Про землеустрій».

Згідно з частинами першою-другою статті 20 Закону №1378-IV за результатами бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до частини третьої статті 23 Закону №1378-IV витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру.

Судом встановлено, що на електронну заяву позивача від 15.02.2023 №ЗВ-0700046552023 був сформований автоматично з використання програмного забезпечення Державного земельного кадастру витяг №НВ-0700129732023 від 15.02.2023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, кадастровий номер 0723685300:02:002:0100. Цей витяг сформований електронною системою з накладенням кваліфікованого електронного підпису без втручання кадастрового реєстратора; форма зазначеного витягу відповідає формі, що визначена додатком 17 Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 03.11.2021 №1147; форма витягу відображає інформацію щодо кадастрового номеру земельної ділянки, із зазначенням нормативної грошової оцінки земельної ділянки, дату формування витягу та електронний QR-код. Автоматизованою системою був оформлений та автоматично виданий в електронній формі витяг №НВ-0700129732023 від 15.02.2023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки; розрахунок виконаний автоматизованою системою від середньої (базової вартості) 1 кв. м. земель населеного пункту, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, кадастровий номер 0723685300:02:002:0100, складає 124178341,13 грн.

Відповідно до статті 21 Закону України «Про Державний земельний кадастр» відомості про нормативну грошову оцінку земель вносяться до Державного земельного кадастру на підставі технічної документації з такої оцінки. Технічна документація з оцінки земель подається державному кадастровому реєстратору разом з електронним документом, що містить результати робіт із землеустрою та оцінки земель.

Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель села Оконськ Камінь-Каширського району Волинської області розроблена у 2021 році приватним експертно-виробничим підприємством «Земпроект», затверджена рішенням Маневицької селищної ради від 23.12.2021 року № 17/71 та внесена до відомостей Державного земельного кадастру. Нормативна грошова оцінка земель села Оконськ проведена на землі усіх категорій за основним призначенням, які розташовані в адміністративних межах населеного пункту, затверджених рішенням Камінь-Каширської районної ради від 07.12.2021 року № 7/14 «Про затвердження проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж села Оконськ Маневицької селищної ради Камінь-Каширського району (колишньої Оконської сільської ради Маневицького району) Волинської області». Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель села Оконськ розроблена відповідно до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 року №489.

Згідно з пунктом 12 Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Мінагрополітики України від 25.11.2016 року № 489, нормативна грошова оцінка земельних ділянок водного фонду, що розташовані в межах населених пунктів, які використовуються для риборозведення, здійснюється згідно з Порядком нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), затвердженим наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 22.08.2013 року № 508.

Як встановлено з пояснень представника відповідача-1 програмне забезпечення налаштоване на проведення розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки від базової вартості м2 населеного пункту. Обрахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки водного фонду для риборозведення можливий спеціалістом «в ручному режимі» при наявності вихідних даних продуктивності водного об`єкту (якісний стан та екологічне значення водного об`єкту).

Разом з тим, пояснювальна записка Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель села Оконськ включає розділ 4.2 Розрахунок земель водного фонду, які використовуються для риборозведення. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок із цільовим призначенням КВЦПЗ - 1.10.07 для рибогосподарських потреб визначається з урахуванням коефіцієнтів, які враховують продуктивність водного об`єкту (враховується якісний стан та екологічне значення водного об`єкту).

У судовому засіданні було заслухано спеціаліста інженера-землевпорядника ОСОБА_1 , який у своїх поясненнях звернув увагу, що земельна ділянка з кадастровим номером 0723685300:02:002:0100, яку орендує позивач, належить до земель водного фонду, які використовуються для риборозведення, при обрахунку її грошової оцінки потрібно застосовувати норми Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 року № 489 у сукупності з нормами Порядку нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), затвердженого Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 22.08.2013 № 508. Однак, витяг №НВ-0700129732023 від 15.02.2023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки містить оцінку землі без урахування вимог наказу № 508. Також спеціаліст пояснив, що розрахунок нормативної грошової оцінки землі в оскаржуваному витязі не відповідає вимогам здійснення оцінки, наведеним у пункті 4.2 розділу 4 Технічної документації, якою встановлено порядок оцінки земель водного фонду. На думку спеціаліста нормативна грошова оцінка землі, зазначена у витязі №НВ-0700129732023 від 15.02.2023, здійснена як для земель забудови населених пунктів, а не для земель водного фонду.

Враховуючи наведене, суд дійшов висновку про необхідність скасування витягу №НВ-0700129732023 від 15.02.2023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, оскільки грошова оцінка земельної ділянки, яку орендує позивач, здійснена невірно, без урахування вимог наказу № 508 та пункту 4.2 розділу 4 Технічної документації. Вказаний витяг порушує права позивача, оскільки оцінка землі у розмірі, який у майже сто разів перевищує реальний і є неспівмірним зі справжньою вартістю земель водного фонду, несправедливо покладає на товариство тягар здійснювати плату за землю у завищеному розмірі.

Відповідно до Положення про Головне управління Держгеокадастру у Волинській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 23.12.2021 року № 603 (у редакції наказу Держгеокадастру від 08.03.2023 № 85), Головне управління у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, дорученнями Прем`єр-міністра України, наказами Міністерства аграрної політики та продовольства України, наказами Держгеокадастру, дорученнями Голови Держгеокадастру та його заступників, актами місцевої державної адміністрації та органів місцевого самоврядування, а також цим Положенням. Завданням Головного управління є реалізація повноважень Держгеокадастру на території Волинської області.

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 30.11.2022 року № 78 затверджено інформаційні та технологічні картки адміністративних послуг, які надаються Головним управлінням, зокрема, послуга з надання витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок .

Головне управління відповідно до покладених на нього завдань надає адміністративні послуги згідно із законом у відповідній сфері, керуючись при цьому Законами України «Про адміністративні послуги», «Про Державний земельний кадастр» «Про оцінку земель», розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.05.2014 року № 523-р «Деякі питання надання адміністративних послуг через центри надання адміністративних послуг».

Заяви про надання адміністративної послуги подаються до центру надання адміністративних послуг особисто заявником (уповноваженою особою заявника), направляється поштою або в електронній формі через Єдиний державний веб-портал електронних послуг «Портал Дія», у тому числі через інтегровану з ним інформаційну систему Держгеокадастру.

При розгляді справи з пояснень представника позивача було встановлено, що заяву про видачу витягу про грошову оцінку землі директором ТзОВ «Науково-виробничий центр «Форель» було подано через Центр надання адміністративних послуг Виконавчого комітету Маневицької селишної ради.

Згідно з пунктом 20 Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 № 1147, дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються за заявою, форму якої наведено в додатку 16, що подається в електронній або паперовій формі, як витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки за формою згідно з додатком 17. Витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок оформляється і видається автоматично в електронній формі з використанням програмного забезпечення Державного земельного кадастру. У разі відсутності в Державному земельному кадастрі відомостей про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, що унеможливлює автоматичну видачу витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок із використанням програмного забезпечення Державного земельного кадастру, такий витяг оформляється протягом трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви із наявної технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок за підписом працівника відповідного територіального органу Держгеокадастру, до посадових обов`язків якого належить надання зазначених витягів. У разі подання заяви в електронній формі витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок або мотивована відмова в наданні такого витягу видається в електронній формі за допомогою технічних засобів електронних комунікацій із накладенням кваліфікованого електронного підпису, а за бажанням заявника може надаватися в паперовій формі.

Функціонал щодо автоматичного формування витягів з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів дозволяє розраховувати нормативну грошову оцінку земельних ділянок населених пунктів з використанням програмного забезпечення Державного земельного кадастру за умови внесення до Державного земельного кадастру відомостей про оцінку таких населених пунктів.

Предметом розгляду даної справи є, зокрема, вимога про скасування витягу №НВ-0700129732023 від 15.02.2023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок та протиправність дій Головного управління Держгеокадастру у Волинській області щодо видачі такого витягу.

Частиною 3 статті 23 Закону України Про оцінку земель витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру.

Відповідно до статті 6 Закону України Про державний земельний кадастр ведення та адміністрування Державного земельного кадастру забезпечуються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Держателем Державного земельного кадастру є центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 р. № 15, встановлено, що Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері національної інфраструктури геопросторових даних, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру.

Отже, повноваження щодо ведення та адміністрування Державного земельного кадастру належать Держгеокадастру, програмним забезпеченням якого в автоматичному режимі формується витяг про нормативну грошову оцінку.

При розгляді справи судом встановлено, що оскаржуваний витяг було сформовано автоматично з використанням програмного забезпечення Державного земельного кадастру. Ні Головне управління Держгеокадастру у Волинській області, ні його посадові особи не вчиняли дій щодо видачі оскаржуваного витягу, оскільки товариство подало заяву через ЦНАП, що зумовило формування витягу в автоматичному режимі.

За таких обставин суд дійшов висновку про відсутність протиправності у діях відповідача-1, відтак позов у цій частині не підлягає до задоволення.

Також не підлягають до задоволення вимоги позивача про зобов`язання ГУ Держгеокадастру у Волинській області оформити витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок земельної ділянки з кадастровим номером 0723685300:02:002:0100 за підписом працівника відповідного територіального органу Держгеокадастру, до посадових обов`язків якого належить надання зазначених витягів з урахуванням коефіцієнтів, зазначених у законодавстві та з урахуванням висновків суду у даній справі, оскільки товариство не зверталося до ГУ Держгеокадастру у Волинській області із відповідною заявою, відповідач-1 не вчиняв дій щодо розгляду такої заяви і, відповідно, не порушив права позивача, а відтак вимога про зобов`язання ГУ Держгеокадастру у Волинській області оформити витяг є передчасною.

Керуючись статтями 243 ч. 3, 245, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати витяг №НВ-0700129732023 від 15.02.2023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю «Науково-виробничий центр Форель» (44603, Волинська область, Камінь-Каширський район, село Оконськ, вулиця Луцька, 9, ідентифікаційний код 37788942).

Відповідач-1: Головне управління Держгеокадастру у Волинській області (43021, Волинська область, місто Луцьк, Винниченка, 67, ідентифікаційний код 39767861).

Вдповідач-2: Маневицька селищна рада (44601, Волинська область, Камінь-Каширський район, смт. Маневичі, вулиця Незалежності, 30, ідентифікаційний код 04333193).

Відповідач-3: Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (03151, місто Київ, вулиця Святослава Хороброго, 3, ідентифікаційний код 39411771).

Суддя О. О. Андрусенко

Повний текст судового рішення складено 19 жовтня 2023 року

Дата ухвалення рішення09.10.2023
Оприлюднено23.10.2023
Номер документу114326691
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання дій протиправними, визнання протиправним та скасування витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, визнання протиправним та нечинним рішення в частині

Судовий реєстр по справі —140/12490/23

Рішення від 09.10.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

Рішення від 09.10.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

Ухвала від 26.09.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

Ухвала від 18.09.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

Ухвала від 12.09.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

Ухвала від 06.09.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

Ухвала від 06.09.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

Ухвала від 07.08.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

Ухвала від 24.07.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

Ухвала від 12.06.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні