Справа № 420/16097/22
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 жовтня 2023 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Тарасишиної О.М., за участю секретаря судового засідання Дробченко К.С., розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовною заявою Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області (місцезнаходження: 65042, м. Одеса, вул. 7-а Пересипська, 6; код ЄДРПОУ 40342996) до Приватного підприємства «Міцар і Ко» (місцезнаходження: 67562, Одеська область, Лиманський район, с. Крижанівка, Дніпропетровська дорога, 25; код ЄДРПОУ 38534412) стягнення суми штрафу та суми необґрунтовано одержаної виручки,
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області (місцезнаходження: 65042, м. Одеса, вул. 7-а Пересипська, 6; код ЄДРПОУ 40342996) до Приватного підприємства «Міцар і Ко» (місцезнаходження: 67562, Одеська область, Лиманський район, с. Крижанівка, Дніпропетровська дорога, 25; код ЄДРПОУ 38534412) стягнення суми штрафу та суми необґрунтовано одержаної виручки на загальну суму 553894,54 грн.
Ухвалою від 11.11.2022р. вказану позовну заяву було залишено без руху, а також надано позивачу строк на усунення недоліків позовної заяви шляхом надання до суду доказів сплати судового збору у відповідності до положень Закону України Про судовий збір у розмірі 8308.42 грн.
На виконання ухвали 23.10.2022 року (вх. № 36410/22) позивач надав до суду заяву про усунення недоліків позовної заяви, чим усунув зазначені судом недоліки.
Ухвалою від 29.11.2022 року Одеським окружним адміністративним судом відкрито провадження у справі в поряду спрощеного позовного провадження.
01.12.2022 року (вх. №36990/22) представником відповідача до канцелярії суду подано клопотання про зупинення провадження.
08.12.2022 року (вх. №ЕП/36214/22) представником позивача до канцелярії суду подано клопотання про зупинення провадження у справі.
Ухвалою від 22.12.2022 року зупинено провадження у справі.
10.10.2023 року (вх. №34514/23) представником позивача до канцелярії суду подано клопотання про поновлення провадження у справі.
Ухвалою від 20.10.2023 року поновлено провадження у справі.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позапланова перевірка ПП Міцар і Ко» проведена на підставі доручення Прем`єра України від 08.05.2022 року №11381/0/1-22 та погодження Держспоживслужби від 08.05.2022 року №15.2.2-7/4861 на проведення Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області позапланових заходів державного нагляду (контролю) з питань дотримання суб`єктами господарювання на роздрібному ринку пального вимог щодо формування, встановлення та застосування державним регульованих цін, за результатами якої було складено акт перевірки від 27.06.2022 року № 533 відповідно до якого встановлені порушення п.3 Порядку, затвердженого ПКМУ від 22.04.2020 року №341.
Так, в результаті допущених порушень АЗС ПП «Міцар і Ко» за адресою: Одеська область, м. Одеса, вул. Комарова, 3, АЗС необґрунтовано одержала виручку у сумі 276947,27 грн.
Відповідач своїм правом на подання відзиву не скористався. Відповідно до наявної в матеріалах справи довідки, відповідач отримав ухвалу про відкриття провадження у справі 30.11.2022 року.
01.12.2022 від представника відповідача надійшло клопотання про продовження строку на подання відзиву, проте на момент винесення рішення, відповідач своїм правом не скористався
Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд дійшов наступного.
Завданням адміністративного судочинства відповідно до ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно з ч. 1 ст. 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.
За правилами предметної підсудності встановленими ст. 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема: спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження (п. 1 ч. 1).
За таких обставин суд дійшов висновку про підсудність позовної заяви Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області Одеському окружному адміністративному суду.
Як вбачається з позовної заяви, позапланова перевірка ПП Міцар і Ко» проведена на підставі доручення Прем`єр України від 08.05.2022 року №11381/0/1-22 та погодження Держспоживслужби від 08.05.2022 року №15.2.2-7/4861 на проведення Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області позапланових заходів державного нагляду (контролю) з питань дотримання суб`єктами господарювання на роздрібному ринку пального вимог щодо формування, встановлення та застосування державною регульованих цін, за результатами якої було складено акт перевірки від 27.06.2022 року № 533 відповідно до якого встановлені порушення п.3 Порядку, затвердженого ПКМУ від 22.04.2020 року №341.
Так, в результаті допущених порушень АЗС ПП «Міцар і Ко» за адресою: Одеська область, м. Одеса, вул. Комарова, 3, АЗС необґрунтовано одержана у сумі 276947,27 грн.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 11.05.2023 року по справі №420/10932/22 позовну заяву ПП «Міцар і Ко» задоволено.
Визнано протиправним та скасовано Припис Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області №127 від 29.06.2022 року про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних (регульованих) цін (за результатами позапланової перевірки за адресою здійснення господарської діяльності: м. Одеса, вул. Семена Палія, буд. 25, акт перевірки від 27.06.2022 № 531), яким висунуто ПП МІЦАР І КО вимогу в термін до 08.07.2022 року здійснити декларування зміни роздрібних цін на дизельне пальне та бензини А-92, А-95 відповідно до Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2020 р. № 341.
Визнано протиправним та скасовано Припис Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області №128 від 29.06.2022 року про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних (регульованих) цін (за результатами позапланової перевірки за адресою здійснення господарської діяльності : м. Одеса, вул. Комарова, буд. 3, акт перевірки від 27.06.2022 № 533 ), яким висунуто ПП МІЦАР І КО вимогу в термін до 08.07.2022 року здійснити декларування зміни роздрібних цін на дизельне пальне та бензини А-92, А-95 відповідно до Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2020 р. № 341.
Визнано протиправним та скасовано Припис Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області №129 від 29.06.2022 року про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних (регульованих) цін (за результатами позапланової перевірки за адресою здійснення господарської діяльності : м. Одеса, Південна дорога, буд. 2/1, акт перевірки від 27.06.2022 № 532), яким висунуто ПП МІЦАР І КО вимогу в термін до 08.07.2022 року здійснити декларування зміни роздрібних цін на дизельне пальне та бензини А-92, А-95 відповідно до Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що i необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2020 р. № 341.
Визнано протиправним та скасовано Рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни і ціноутворення №36 від 08.07.2022 року, винесене начальником Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області Петросянц М.М. на підставі матеріалів позапланової перевірки (акт перевірки від 27.06.2022 № 532), яким застосовано до ПП МІЦАР І КО (Код ЄДРПОУ 38534412) адміністративно-господарські санкції у виді вилучення виручки 292089,39 грн. та штрафу у розмірі 292089,39 грн.
Визнано протиправним та скасовано Рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни і ціноутворення № 37 від 08.07.2022 року, винесене начальником Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області Петросянц М.М. на підставі матеріалів позапланової перевірки (акт перевірки від 27.06.2022 № 533), яким застосовано до ПП МІЦАР І КО (Код ЄДРПОУ 38534412) адміністративно-господарські санкції у виді вилучення виручки 276947,27 грн. та штрафу у розмірі 276947,27 грн.
Визнано протиправним та скасовано Рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни і ціноутворення № 38 від 08.07.2022 року, винесене начальником Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області Петросянц М.М. на підставі матеріалів позапланової перевірки (акт перевірки від 27.06.2022 № 531), яким застосовано до ПП МІЦАР І КО (Код ЄДРПОУ 38534412) адміністративно-господарські санкції у виді вилучення виручки 272412,38 грн. та штрафу у розмірі 272412,38 грн.
Стягнуто на користь Приватного підприємства МІЦАР І КО (67562, Одеська область, Лиманський район, с. Крижанівка, Дніпропетровськ дорога, 25, ЄДРПОУ 38534412) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області (вул. 7-а Пересипська, 6, м. Одеса, 65042, ЄДРПОУ 40342996) сплачений судовий збір в розмірі 24810,00 грн.
При цьому Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 26.09.2023 року Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 11 травня 2023 року скасовано.
Прийнято Постанову, якою відмовлено у задоволенні адміністративного позову приватного підприємства Міцар і Ко до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області про визнання протиправними та скасування приписів та рішень про застосування адміністративно-господарських санкцій.
Так, як встановлено в ході розгляду даної справи, 08.05.2022 року Прем`єр-міністром України надано доручення №11381/0/1-22 забезпечити проведення перевірок дотримання суб`єктами господарювання на роздрібному ринку пального вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін та у разі необхідності вжити відповідні заходи реагування. Вказаним дорученням передбачено про результати проінформувати Кабінет міністрів у тижневий строк.
При цьому, у вказаному дорученні не визначено конкретного строку проведення відповідних перевірок, строку виконання доручення, а лише визначено проінформувати про результати проведених заходів.
Положеннями Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності прямо передбачено право контролюючого органу призначати проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) на виконання доручення Прем`єр-міністр України.
На думку суду в даному випадку відсутні підстави вважати, що контролюючим органом допущено порушення порядку призначення позапланового заходу контролю ПП Міцар і Ко, оскільки такий позаплановий захід був призначений відповідачем на підставі доручення Прем`єр-міністра України, яке в силу положень чинного законодавства, є обов`язковим до виконання уповноваженими органами, в даному випадку Держпродспоживслужбою України.
Що стосується посилань позивача про вихід відповідача за межі предмету перевірки, з огляду на те, що перевірка порядку декларування зміни цін не охоплюється, на думку позивача, поняттям формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, слід зазначити наступне:
Згідно згаданого вище доручення Прем`єр-міністра України №11381/0/1-22 предметом проведення перевірок було визначено: дотримання суб`єктами господарювання на роздрібному ринку пального вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
Як визначено у наказах на проведення позапланових перевірок ПП Міцар і Ко від 13.06.2022 року № 825, 826, 827, предметом таких перевірок було дотримання вимог порядку формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
За визначенням, наведеним у ст. 1 Закону України Про ціни і ціноутворення, декларування зміни ціни та/або реєстрація ціни - інформування суб`єктом господарювання у встановленому порядку органів державного регулювання і контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення про наміри встановлення та застосування ціни, відмінної від поточної.
При цьому, виходячи з наведених у цьому Законі визначень понять формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, суд погоджується з доводами відповідача, що декларування зміни ціни є невід`ємною частиною процесу формування, встановлення та застосування ціни.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що позапланові заходи державного нагляду (контролю) проведені відповідачем у межах предмету перевірки, визначеного у дорученні Прем`єр-міністра України.
Судом встановлено, що за наслідками проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) ПП Міцар і Ко Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області 27.06.2022 року були складені акти за результатами проведення позапланових перевірок за дотриманням суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері формування, встановлення та застосування державних регульованих цін №531, № 532, № 533, в яких зафіксовані однотипні порушення, а саме: нездійснення приватним підприємством Міцар і Ко декларування зміни роздрібних цін на дизельне пальне та бензини А-92, А-95 відповідно до Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2020 р. № 341 та здійснення реалізації дизельного пального, а також бензинів А-92 та А-95 за роздрібними цінами, які підвищувались більш ніж на 5 відсотків без здійснення декларування таких змін цін.
На підставі вказаних вище актів перевірок Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області 29.06.2022 року були винесені приписи № 127, № 128, № 129 про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних (регульованих) цін, якими вимагалось від ПП Міцар і Ко в термін до 08.07.2022 року здійснити декларування зміни роздрібних цін на дизельне пальне та бензини А-92, А-95 відповідно до Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2020 р. № 341 та повідомити Головне управління Держпродспоживслужби в Одеській області про виконання приписів та вжиті заходи.
В подальшому 08.07.2022 року начальником Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області прийняті рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни і ціноутворення № 36, № 37, № 38, якими до ПП Міцар і Ко застосовано адміністративно-господарські санкції у виді вилучення виручки та штрафів.
Так, за рішенням Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області від 08.07.2022 року № 36 до ПП Міцар і Ко застосовано адміністративно-господарські санкції у виді вилучення виручки в сумі 292089,39 грн. та штраф у розмірі 100 відсотків необґрунтовано одержаної виручки - 292089,39 грн.
За рішенням Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області від 08.07.2022 року № 37 ПП Міцар і Ко застосовано адміністративно-господарські санкції у виді вилучення виручки в сумі 276 947,27 грн. та штраф у розмірі 276 947,27 грн.
За рішенням Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області від 08.07.2022 року № 38 ПП Міцар і Ко застосовано адміністративно-господарські санкції у виді вилучення виручки в сумі 272 ,412,38 грн. та штраф у розмірі 272, 412,38 грн.
Основні засади цінової політики і регулює відносини, що виникають у процесі формування, встановлення та застосування цін, а також здійснення державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення визначає Закон України "Про ціни і ціноутворення" від 21 червня 2012 року № 5007-VI (далі - Закон №5007-VI).
У статті 1 цього Закону наведені визначення термінів, згідно з якими встановлення ціни - затвердження (фіксація) рівня ціни; декларування зміни ціни та/або реєстрація ціни - інформування суб`єктом господарювання у встановленому порядку органів державного регулювання і контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення про наміри встановлення та застосування ціни, відмінної від поточної; застосування ціни - продаж (реалізація) товару за встановленою ціною; формування ціни - механізм визначення рівня ціни товару; ціна - виражений у грошовій формі еквівалент одиниці товару; ціноутворення - процес формування та встановлення цін.
Згідно ст. 2 Закону №5007-VI, його дія поширюється на відносини, що виникають у процесі формування, встановлення та застосування цін Кабінетом Міністрів України, органами виконавчої влади, органами, що здійснюють державне регулювання діяльності суб`єктів природних монополій, органами місцевого самоврядування та суб`єктами господарювання, які провадять діяльність на території України, а також здійснення державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення.
За нормами ст. 10 Закону №5007-VI, суб`єкти господарювання під час провадження господарської діяльності використовують: вільні ціни; державні регульовані ціни.
Вільні ціни встановлюються суб`єктами господарювання самостійно за згодою сторін на всі товари, крім тих, щодо яких здійснюється державне регулювання цін (ст. 11 Закону №5007-VI).
Відповідно до ст. 12 Закону №5007-VI, державні регульовані ціни запроваджуються на товари, які справляють визначальний вплив на загальний рівень і динаміку цін, мають істотну соціальну значущість, а також на товари, що виробляються суб`єктами, які займають монопольне (домінуюче) становище на ринку.
Державні регульовані ціни можуть запроваджуватися на товари суб`єктів господарювання, які порушують вимоги законодавства про захист економічної конкуренції.
Державні регульовані ціни повинні бути економічно обґрунтованими (забезпечувати відповідність ціни на товар витратам на його виробництво, продаж (реалізацію) та прибуток від його продажу (реалізації).
Зміна рівня державних регульованих цін здійснюється в порядку і строки, що визначаються органами, які відповідно до цього Закону здійснюють державне регулювання цін.
Зміна рівня державних регульованих цін може здійснюватися у зв`язку із зміною умов виробництва і продажу (реалізації) продукції, що не залежать від господарської діяльності суб`єкта господарювання.
Статтею 13 Закону №5007-VI визначено способи державного регулювання цін.
Так, за нормами цієї статті державне регулювання цін здійснюється Кабінетом Міністрів України, органами виконавчої влади, державними колегіальними органами та органами місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень шляхом:
1) установлення обов`язкових для застосування суб`єктами господарювання: фіксованих цін; граничних цін; граничних рівнів торговельної надбавки (націнки) та постачальницько-збутової надбавки (постачальницької винагороди); граничних нормативів рентабельності; розміру постачальницької винагороди; розміру доплат, знижок (знижувальних коефіцієнтів);
2) запровадження процедури декларування зміни ціни та/або реєстрації ціни.
Суд звертає увагу на те, що стаття 13 Закону №5007-VI визначає два способи державного регулювання цін, які за змістом цієї статті не є взаємовиключними.
Законом України "Про ціни і ціноутворення" передбачено застосування до суб`єктів господарювання адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни і ціноутворення.
Так, за статтею 20 Закону №5007-VI до суб`єктів господарювання застосовуються адміністративно-господарські санкції, зокрема, за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін - вилучення необґрунтовано одержаної виручки, що становить позитивну різницю між фактичною виручкою від продажу (реалізації) товару та виручкою за цінами, сформованими відповідно до запровадженого способу регулювання (крім тих, що на постійній основі надають житлово-комунальні послуги або мають адресного споживача), та штраф у розмірі 100 відсотків необґрунтовано одержаної виручки.
22.04.2020 року Кабінетом Міністрів України була прийнята постанова № 341 Про заходи щодо стабілізації цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, товари протиепідемічного призначення (далі Постанова КМУ № 341), якою було затверджено, зокрема, перелік товарів, що мають істотну соціальну значущість, а також Порядок декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, який визначає механізм декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, переліки яких затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2020 р. № 341 Про заходи щодо стабілізації цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, товари протиепідемічного призначення (далі - товари).
Відповідно до п. 2 даної Постанови КМУ № 341 було запроваджено державне регулювання цін шляхом декларування зміни роздрібних цін на товари, зазначені в абзацах другому і третьому пункту 1 цієї постанови.
Постановою Кабінету Міністрів України від 29 березня 2021 р. № 450 були внесені зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2020 р. № 341 та доповнено перелік товарів, що мають істотну соціальну значущість, затверджений зазначеною постановою, такими товарами: бензин марки А-92, бензин марки А-95, дизельне пальне. Вказана постанова КМУ від 29.03.2021 року № 450 набрала чинності 12.05.2021 року.
Таким чином, з 12.05.2021 року бензин марки А-92, бензин марки А-95, дизельне пальне віднесено до переліку товарів, що мають істотну соціальну значущість та з цього часу на ці товари почало розповсюджуватись державне регулювання цін шляхом декларування зміни роздрібних цін на товари.
Як вже зазначалось вище, постановою КМУ № 341 був затверджений Порядок декларування зміни роздрібних цін, зокрема, на товари, що мають істотну соціальну значущість (далі Порядок декларування), за положеннями якого, з урахуванням змін, внесених постановою КМУ від 29 березня 2021 р. № 450, декларуванню підлягає зміна роздрібних цін (з урахуванням податку на додану вартість) на кожний окремий вид товару незалежно від виду його упаковки (крім товарів, вид упаковки яких визначено у переліку товарів, що мають істотну соціальну значущість, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2020 р. № 341), ваги (об`єму) одиниці товару, дозування, форми випуску та будь-яких інших ознак.
Пунктом 3 Порядку декларування встановлено, що декларування зміни роздрібних цін на товари здійснюється суб`єктом господарювання щодо об`єкта (закладу) роздрібної торгівлі у разі збільшення роздрібної ціни на товар, що реалізується таким об`єктом (закладом), порівняно з роздрібною ціною на дату набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2020 р. № 341 або з попередньо задекларованою роздрібною ціною (крім випадків збільшення ціни внаслідок закінчення строку дії знижки або зменшення ціни):
на 15 відсотків і більше - за 30 днів до початку застосування роздрібної ціни, яка декларується, без урахування дня декларування;
на 10 відсотків і більше, але менше ніж 15 відсотків, - за 14 днів до початку застосування роздрібної ціни, яка декларується, без урахування дня декларування;
на 5 відсотків і більше, але менше ніж 10 відсотків, - за три дні до початку застосування роздрібної ціни, яка декларується, без урахування дня декларування.
Декларування зміни роздрібних цін на бензини марки А-92 та А-95 і дизельне пальне здійснюється суб`єктом господарювання щодо об`єкта (закладу) роздрібної торгівлі у разі збільшення роздрібної ціни товару на 1 відсоток і більше порівняно з роздрібною ціною на момент декларування за 20 днів до початку застосування роздрібної ціни, яка декларується, без урахування дня декларування.
Згідно п. 4 Порядку декларування, декларування зміни роздрібних цін на товари здійснюється в електронному вигляді шляхом подання відомостей, передбачених пунктом 5 цього Порядку, до Держпродспоживслужби через її офіційний веб-сайт з використанням кваліфікованого електронного підпису.
Пунктом 5 Порядку декларування визначено, які відомості зобов`язаний подати Деррпродспоживслужбі суб`єкт господарювання для декларування зміни роздрібної ціни на товар.
В свою чергу 14.05.2021 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 474 Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2020 р. № 341 і від 9 грудня 2020 р. № 1236, якою доповнено постанову КМУ від 09.12.2020 року № 1236 пунктом 414 такого змісту: установити на період дії карантину граничний рівень торговельної надбавки в розмірі:
не більше 7 гривень з урахуванням податку на додану вартість, що нараховується до середньої вартості 1 літра дизельного палива;
не більше 5 гривень з урахуванням податку на додану вартість, що нараховується до середньої вартості 1 літра бензинів автомобільних.
Середня вартість 1 літра дизельного палива ULSD 10 ppm та бензинів автомобільних GASOLINE 10 ppm визначається Міністерством розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства на підставі розрахунків акціонерного товариства Національна акціонерна компанія Нафтогаз України, проведених з урахуванням відповідних даних міжнародного інформаційного агентства Platts CIF NWE за попередні 10 днів, розрахункових коефіцієнтів 0,825 кг/літр та 0,745 кг/літр відповідно, сум митних платежів (акцизний податок із ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції) та податок на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції) та щоденного офіційного курсу іноземної валюти, встановленого Національним банком у відповідному періоді. Акціонерне товариство Національна акціонерна компанія Нафтогаз України подає зазначені розрахунки Міністерству розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства щомісяця до 1, 11 і 21 числа.
Інформація про середню вартість 1 літра дизельного палива та бензинів автомобільних оприлюднюється на офіційному веб-сайті Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства щомісяця до 3, 13 і 23 числа..
Вказана постанова у той же день, тобто 14.05.2021 року, набрала чинності.
Тобто з дня прийняття Кабінетом Міністрів України постанови № 474, якою доповнено постанову Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2020 р. № 1236 пунктом 414, державою також запроваджено державне регулювання цін на бензин та дизельне пальне шляхом установлення обов`язкових для застосування суб`єктами господарювання граничних рівнів торговельної надбавки (націнки).
Одночасно даною постановою КМУ №474 були внесені зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2020 р. № 341, а саме виключено абзац п`ятий пункту 3 Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2020 р. № 341, який зобов`язував суб`єктів господарювання здійснювати декларування зміни роздрібних цін на бензини марки А-92 та А-95 і дизельне пальне у разі збільшення роздрібної ціни товару на 1 відсоток і більше порівняно з роздрібною ціною на момент декларування за 20 днів до початку застосування роздрібної ціни, яка декларується, без урахування дня декларування.
В подальшому постановою Кабінету Міністрів України від 17.05.2022 року № 594, яка набрала чинності 20.05.2022 року, зупинено дію пункту 414 до постанови Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2020 р. № 1236, яким встановлювались граничні рівні торговельної надбавки на бензин та дизельне пальне.
За вказаного нормативного регулювання суд першої інстанції дійшов помилкового висновку, що з 14.05.2021 року державою було скасовано державне регулювання цін у формі попереднього декларування та встановлено регулювання цін на бензин та дизельне пальне у формі встановлених граничних рівнів торгівельної надбавки, а з 20.05.2022 року держава взагалі відмовилась від державного регулювання роздрібних цін на пальне.
Дійсно, з 20.05.2022 року внаслідок прийняття постанови КМУ від 17.05.2022 року № 594 фактично було зупинено державне регулювання цін на бензин та дизельне пальне шляхом встановлення граничного рівня торговельної надбавки, тобто ціни на пальне отримали статус вільних цін. Однак при цьому дія постанови Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2020 р. № 341, якою було запроваджено державне регулювання цін шляхом декларування зміни роздрібних цін на товари, зазначені в абзацах другому і третьому пункту 1 цієї постанови, не зупинялась, була чинною та підлягала застосуванню суб`єктами господарювання, які здійснюють продаж товарів, що мають істотну соціальну значущість.
З огляду на те, що бензин марки А-92, бензин марки А-95 та дизельне пальне були віднесені до переліку товарів, що мають істотну соціальну значущість, на які розповсюджується дія постанови Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2020 р. № 341, в тому числі, і в частині щодо декларування зміни роздрібних цін, позивач не був звільнений від обов`язку здійснювати відповідне декларування у разі збільшення роздрібної ціни на товар на 5 відсотків і більше.
Як вбачається з матеріалів справи, за наслідками проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) у місцях здійснення ПП Міцар і Ко господарської діяльності, а саме на АЗС, розташованих за адресами: м. Одеса, Південна дорога, буд. 2/1; м. Одеса, вул. Комарова, буд. 3; м. Одеса, вул. Семена Палія (вул. Дніпропетровська дорога), буд. 25, Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області були встановлені факти порушення позивачем вимог законодавства у сфері формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, а саме: нездійснення приватним підприємством Міцар і Ко декларування зміни роздрібних цін на дизельне пальне та бензини А-92, А-95 відповідно до Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2020 р. № 341 та здійснення реалізації дизельного пального, а також бензинів А-92 та А-95 за роздрібними цінами, які підвищувались більш ніж на 5 відсотків без здійснення декларування таких змін цін.
Перевіркою встановлено, що згідно розпоряджень директора ПП Міцар і Ко вартість палива була встановлена 27.04.2022 року, а наступна 20.05.2022 року.
Так, згідно наявних в матеріалах справи розпоряджень директора ПП Міцар і Ко станом на 27.04.2022 року встановлена наступна вартість палива, яке відпускається на АЗС за 1 літр: А-95 Євро 35,80 грн., А-95 35,80 грн, А-92 -35,50 грн., ДТ Євро 40,59 грн., ДТ (ДТ-3) 38,66 грн.
Також наявні розпорядження про встановлення вартості палива з 03.05.2022 року. Однак, в ході перевірки з`ясовано, що у період з 30.04.2022 року по 19.05.2022 року позивач не здійснював господарську діяльність на розглядуваних АЗС (така діяльність була припинена).
В свою чергу згідно розпоряджень директора ПП Міцар і Ко станом на 20.05.2022 року встановлена наступна вартість палива, яке відпускається на АЗС за 1 літр: А-95 Євро 52 грн., А-95 52 грн, А-92 - 51 грн., ДТ Євро 58 грн., ДТ (ДТ-3) 58 грн.
Згідно наданих до перевірки документів (товарних звітів, фіскальних чеків) контролюючий орган встановив, що 20.05.2022 року позивачем на всіх трьох АЗС здійснювалась реалізація бензину А92 за роздрібною ціною 51 грн/л, яка була підвищена на 46,5 % без здійснення декларування зміни ціни (при дозволеному підвищенні цін до 5 відсотків без декларування) в порівнянні з ціною 35,50 грн/л, яка застосовувалась станом на 27.04.2022 року.
Розмір необґрунтовано отриманої ПП Міцар і Ко виручки розрахований контролюючим органом з урахуванням фактичних цін реалізації палива (бензина А-92, А-95 та дизельного пального), кількості реалізованого палива, попередньої ціни реалізації станом на 27.04.2022 року (з урахуванням 4,99%), суми різниці між фактичною та попередньою ціною реалізації та розміру виручки за період з 08.05.2022 року по 14.06.2022 року та встановлено порушення підприємством вимог чинного законодавства, починаючи з 20.05.2022 року.
За даними перевірки розмір необґрунтовано отриманої виручки за наступними адресами здійснення господарської діяльності склав:
-м. Одеса, вул. Семена Палія (вул. Дніпропетровська дорога), буд. 25: з продажу бензину А-92 33856,40 грн.; бензину А-95 - 223955,61 грн.; дизельного палива -14600,37 грн.;
- м. Одеса, Південна дорога, буд. 2/1: з продажу бензину А-92 47440,45 грн.; бензину А-95- 244648,95 грн.
-м. Одеса, вул. Комарова, буд. 3: з продажу бензину А-92 74674,31 грн.; бензину А-95 201882,80 грн.; дизельного палива 390,16 грн.
Зважаючи на все вищезазначене, враховуючи встановлений чинним законодавством обов`язок ПП Міцар і Ко здійснювати декларування зміни роздрібних цін у разі збільшення роздрібної ціни на товар на 5 відсотків і більше, недотримання в даному випадку позивачем вимог Порядку декларування зміни роздрібних цін, зокрема, на товари, що мають істотну соціальну значущість, затвердженого постановою КМУ від 22.04.2020 року № 341 в частині здійснення відповідно декларування, свідчить про наявність правових підстав для застосування до позивача адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни і ціноутворення, передбачених п. 1 ч. 1 ст. 20 Закону України Про ціни і ціноутворення.
З огляду на викладене П`ятий апеляційний адміністративний суд у сувому рішенні вважає, що прийняті Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області приписи від 29.06.2022 року № 127, № 128, № 129 про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних (регульованих) цін, прийнятих за результатами позапланових перевірок за адресами здійснення господарської діяльності: м. Одеса, вул. Семена Палія, буд. 25, м. Одеса, вул. Комарова, буд. 3, м. Одеса, Південна дорога, буд. 2/1, а також рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни і ціноутворення від 08.07.2022 року № 36, № 37 та № 38, якими до ПП Міцар і Ко застосовано адміністративно-господарські санкції у вигляді вилучення виручки та штрафів, є правомірними та обґрунтованими і скасуванню не підлягають.
Також, позивач зазначає увагу, що 12.08.2022 року позивачем здійснено декларування зміни роздрібних цін на пальне, яке реалізовується на його автозаправних станціях, таким чином керівництво ПП «Міцар і Ко» погодилося з висновками спеціалістів Головного управління, які проводили перевірку, в частині обов`язкового виконання вимог законодавства стосовно декларування зміни роздрібних цін на бензин А-92, А-95 і дизпаливо.
До теперішнього часу Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області не отримано відомостей про сплату штрафу ПП «Ціцар і Ко» в добровільному порядку, у зв`язку з чим суд дійшов висновку про обґрунтованість та необхідність задоволення позовних вимог.
Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Згідно положень ст. 75 КАС України, достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. При цьому в силу положень ст. 76 КАС України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Таким чином, особливістю адміністративного судочинства є те, що обов`язок доказування в спорі покладається на відповідача орган публічної влади, який повинен надати суду всі матеріали, які свідчать про його правомірні дії.
Відповідно до ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Оцінивши кожен доказ, який є у справі щодо його належності, допустимості, достовірності та їх достатності і взаємного зв`язку у сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд вважає позов таким, що підлягає задоволенню.
Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі "Серявін та інші проти України" від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Керуючись ст. ст. 2, 6, 7, 8, 9, 10, 77, 90, 139, 205, 242-246, 250, 251, 255, 295, 297 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області (місцезнаходження: 65042, м. Одеса, вул. 7-а Пересипська, 6; код ЄДРПОУ 40342996) до Приватного підприємства «Міцар і Ко» (місцезнаходження: 67562, Одеська область, Лиманський район, с. Крижанівка, Дніпропетровська дорога, 25; код ЄДРПОУ 38534412) стягнення суми штрафу та суми необґрунтовано одержаної виручки, - задовольнити.
Стягнути з Приватного підприємства «Міцар і Ко» про стягнення суми штрафу у розмірі 276947,27 грн. (двісті сімдесят шість тисяч дев`ятсот сорок сім грн. 27 коп.).
Вилучити у Приватного підприємства «Міцар і Ко» необґрунтовано одержаної виручки у розмірі 276947,27 грн. (двісті сімдесят шість тисяч дев`ятсот сорок сім грн. 27 коп.).
Рішення може бути оскаржено безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів в порядку приписів ст. 295 КАС України.
Рішення набирає законної сили згідно з приписами ст. 255 КАС України.
Повний текст рішення складено та підписано 20.10.2023 р.
СуддяО.М. Тарасишина
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.10.2023 |
Оприлюднено | 23.10.2023 |
Номер документу | 114332865 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Тарасишина О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні