Рішення
від 16.10.2023 по справі 906/392/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ



майдан Путятинський, 3/65, м. Житомир, 10002, тел. (0412) 48 16 20,

e-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, web: https://zt.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ 03499916

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"16" жовтня 2023 р. м. Житомир Справа № 906/392/23

Господарський суд Житомирської області у складі: судді Машевської О.П.

за участю секретаря судового засідання: Звєрєвої С.Р.

за участю представників сторін:

від позивача: Шупик А.В., адвокат, ордер серії АІ №1366563 від 20.03.23р. (в режимі відеоконференції)

від відповідача: ОСОБА_4, керівник, Витяг з ЄДР від 16.10.23р., Ляшенко Р.В., адвокат, ордер серії АМ № 1042228 від 01.06.23р.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу

за позовом Фізичної особи ОСОБА_1

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Фаворит Девелопмент Компані"

про зобов`язання вчинити певні дії

Процесуальні дії по справі.

Відповідно до ухвали суду від 23.03.23р. справу за позовом фізичної особи ОСОБА_1 до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Фаворит Девелопмент Компані" з позовними вимогами про зобов`язання вчинити певні дії розглянуто за правилами загального позовного провадження, перше підготовче засідання призначено на 27.04.23р. о 11:00.

На стадії підготовчого провадження судом постановлено такі ухвали: від 12.05.23р. про призначення підготовчого засідання на 12.06.23р. о 14:30; від 12.06.23р. про продовження строку підготовчого провадження на 30 календарних днів та відкладено підготовче засідання на 11.07.23р. о 14:30, прийнято до розгляду по суті заяву позивача фізичної особи ОСОБА_1 від 26.04.23р. (вх. г/с №01-44/1424/23 від 26.04.23р.) про зміну предмету позову, ухвалено розглядати з 12.06.2023 позов фізичної особи ОСОБА_1 в редакції позовних вимог: 1) зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю "Фаворит Девелопмент Компані" (код - 37711948) направити засобами поштового зв`язку ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ): засвідчені копії протоколів загальних зборів учасників ТОВ "Фаворит Девелопмент Компані" проведених у період із моменту створення Товариства - з 24.05.2011 до дня подання до суду даної позовної заяви; засвідчені копії документів ТОВ "Фаворит Девелопмент Компані", що регуюють діяльність органів товариства та зміни до них за період із моменту створення Товариства - з 24.05.2011 до дня подання до суду даної позовної заяви; засвідчені копії наказів і розпоряджень виконавчого органу ТОВ "Фаворит Девелопмент Компані" за період із моменту створення Товариства - з 24.05.2011 до дня подання до суду даної позовної заяви; засвідчені копії документів бухгалтерського обліку за період з 24.05.2011р. до дня подання до суду даної позовної заяви; засвідчені копії документів кадрового обліку, зокрема, штатні розписи, накази про прийняття на роботу і про звільнення з роботи, про відрядження, про відпустки, платіжні та розрахункові відомості заробітної плати, інші документи, що регулюють питання праці і/або засвідчують трудові відносини у ТОВ "Фаворит Девелопмент Компані" за період із 24.05.2011р. до дня подання до суду даної позовної заяви; засвідчені копії всіх платіжних документів ТОВ "Фаворит Девелопмент Компані", зокрема, платіжні доручення, платіжні інструкції, меморіальні ордери, будь-які інші платіжні документи ТОВ "Фаворит Девелопмент Компані" за період з 24.05.2011р. до дня подання до суду даної позовної заяви; засвідчені копії документів, що підтверджують права ТОВ "Фаворит Девелопмент Компані" на майно за період з 24.05.2011р. до дня подання до суду даної позовної заяви; засвідчені копії аудиторських висновків та документів за результатами надання інших аудиторських послуг для ТОВ "Фаворит Девелопмент Компані" за період з моменту створення Товариства з 24.05.2011р. до дня подання до суду даної позовної заяви; засвідчені копії актів, протоколів, висновків інвентаризації власних активів і зобов`язань, актів протоколів, висновків внутрішнього аудиту у ТОВ "Фаворит Девелопмент Компані", накази про призначення інвентаризацій, внутрішнього аудиту, накази про призначення інвентаризаційних комісій, комісії для проведення внутрішнього аудиту, договори про проведення інвентаризації та/або внутрішнього аудитів укладені з третіми особами за період з 24.05.2011р. до дня подання до суду даної позовної заяви; засвідчені копії договорів, додаткових угод, додатків до договорів, специфікацій, актів про надання послуг/виконання робіт, видаткових накладних укладених/складених за період з 24.05.2011р. до дня подання до суду даної позовної заяви, задоволено частково заяву фізичної особи ОСОБА_1 про витребування у Житомирської обласної дирекції Публічного акціонерного товариства Акціонерного банку "Укргазбанк" банківські виписки з усіх рахунків ТОВ "Фаворит Девелопмент Компані" (код ЄДРПОУ 37711948), відкритих у ПАТ АБ "Укргазбанк" за період з 24.05.2011 року до 22.03.23р.; ухвалою від 29.06.23р. повернуто без розгляду заяву представника фізичної особи ОСОБА_1 адвоката Шупика А.В. від 26.06.2023 (вх. г/с №01-44/2110/23 від 27.06.2023) про зміну предмету позову; ухвалою від 11.07.23р. відкладено підготовче засідання на 27.07.23р. о 10:00, витребувано у відповідача належними чином засвідчену копію Статуту Товариства з обмеженою відповідальністю "Фаворит Девелопмент Компані" у чинній редакції, витребувано у ЖОД ПАТ АБ "Укргазбанк" банківські виписки з усіх рахунків ТОВ "Фаворит Девелопмент Компані" відкритих у ПАТ АБ "Укргазбанк" за період з 24.05.2011 року до 22.03.23р; ухвалою від 27.07.23р. закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 12.09.23р. о 12:00, одночасно зобов`язано відповідача подати суду витяги з усіх державних реєстрів на підтвердження доводів про те, що товариство не володіє нерухомим майном, транспортними засобами чи іншим майном, що передбачає реєстрацію (отримання документів), позивачу письмово викладені заперечення (аргументи, міркування) по суті отриманих доказів.

В межах судового розгляду справи по суті судом було постановлено такі ухвали: від 12.09.23р. про відкладення розгляду справи по суті на 28.09.23р. о 14:30; від 28.09.23р. оголошено перерву в судовому засіданні до 12.10.23р. до 12:00; від 12.10.23р. оголошено перерву в судовому засіданні до 16.10.23р. до 14:30, викликано у судове засідання керівника відповідача ТОВ "Фаворит Девелопмент Компані" ОСОБА_4.

В судовому засіданні 16.10.23р. судом оголошено вступну та резолютивну частину рішення про часткове задоволення позову.

Виклад позицій учасників судового процесу, заяви, клопотання.

Позивач фізична особа ОСОБА_1 звернувся з позовом до суду до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Фаворит Девелопмент Компані" з вимогами немайнового характеру зобов`язати направити засобами поштового зв`язку: засвідчені копії протоколів загальних зборів учасників ТОВ "Фаворит Девелопмент Компані" проведених у період із моменту створення товариства - з 24.05.2011 до дня подання до суду даної позовної заяви до суду даної позовної заяви; документи ТОВ "Фаворит Девелопмент Компані", що регулюють діяльність органів товариства та зміни до них із моменту створення товариства - з 24.05.2011 до дня подання до суду даної позовної заяви; документи звітності ТОВ "Фаворит Девелопмент Компані", що регулюють діяльність органів товариства та зміни до них із моменту створення товариства - з 24.05.2011 до дня подання до суду даної позовної заяви; документи звітності ТОВ "Фаворит Девелопмент Компані", що подаються відповідним державним органам із моменту створення товариства - з 24.05.2011 до дня подання до суду даної позовної заяви; накази і розпорядження виконавчого органу ТОВ "Фаворит Девелопмент Компані" із моменту створення товариства - з 24.05.2011 до дня подання до суду даної позовної заяви; аудиторські висновки та результати надання інших аудиторських послуг ТОВ "Фаворит Девелопмент Компані" із моменту створення товариства - з 24.05.2011 до дня подання до суду даної позовної заяви; річну фінансову звітність ТОВ "Фаворит Девелопмент Компані" за 2011 - 2022 роки; документи, що підтверджують права ТОВ "Фаворит Девелопмент Компані" на майно; інші документи передбачені законодавством, Статутом товариства, рішеннями загальних зборів учасників, наглядової ради, виконавчого органу ТОВ "Фаворит Девелопмент Компані" із моменту створення товариства - з 24.05.2011 до дня подання до суду даної позовної заяви; документи бухгалтерського та кадрового обліку за період з 24.05.2011 до дня подання до суду даної позовної заяви; банківські виписки з усіх рахунків ТОВ "Фаворит Девелопмент Компані" що відкриті в банківських установах та казначейських рахунках за період з 24.05.2011 до подання до суду даної позовної заяви; договори, додаткові угоди, специфікації та інші правочини за період з 01.01.2012 до дня подання до суду даної позовної заяви (надалі за текстом Учасник, Товариство).

В обґрунтування фактичних підстав позову, Учасник доводить, що ним 30.01.23р. було надіслано Товариству вимогу про надання належним чином засвідчених копій і забезпечення доступу до низки документів, які стосуються фінансово-господарської діяльності Товариства, яку останній не виконав. В подальшому, 27.02.23р. було надіслано на адресу місцезнаходження Товариства вимогу про доступ до тих самих документів із повідомленням про дату і час явки за адресою Товариства для ознайомлення з документами - 17.03.23р. в період з 10:00 год. до 12:00 год. Крім того, Учасник доводить, що 14.03.23р. за допомогою месенджеру "Whatsapp" надіслав директору Товариства ОСОБА_4 вимогу аналогічного змісту щодо забезпечення ознайомлення з документами, переліченому у вимозі від 27.02.23р. Учасник доводить, що прибувши 17.03.23р. о 10:00 год. за адресою Товариства м. Житомир, вул. Івана Сльоти, буд. 49Д, перебував до 12:00 год., однак директор Товариства та інші представники Товариства за вказаною адресою були відсутні, вхід до офісного приміщення Товариства замкнутий, таким чином можливість ознайомлення із запитаними документами Учаснику не була забезпечена, про що було складено Акт про ненадання доступу до документів Товариства.

Учасник доводить, що Товариство не надало йому, як Учаснику Товариства, доступу до запитуваних відомостей та документів, їх належним чином засвідчених копій, порушило його корпоративні права, передбачені п. 5 ч. 1 ст. 116 ЦК України, п. 2 ч. 1 ст. 5 ч.ч. 4,5 ст. 43 Закону України "Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю" (надалі за текстом - Закон №2275-VIII).

Учасник доводить, що з дня державної реєстрації 24.05.2011 року і до дня подання до суду даної позовної заяви керівництво Товариства не скликало загальні збори Товариства та не звітувало перед учасниками про результати фінансово-господарської діяльності, зазначеним пояснюється період, за який вимагаються документи для ознайомлення.

Відповідач у відзиві на позовну заяву проти позову заперечує у повному обсязі та доводить, що вперше 06.01.23р. було отримано адвокатський запит №04/01-ПК-1 від 04.01.23р. про витребування балансів та звітів про фінансові результати ТОВ "Фаворит Девелопмент Компані" за 2020, 2021 роки та Протоколи загальних зборів товариства за період з 01.01.2020 по 01.08.2022 роки. Зазначає, що у відповідь на вказаний запит 10.01.23р. було направлено адвокату лист №10/01 до якого було додано копії витребуваних документів, а саме балансів та звітів про фінансові результати ТОВ "Фаворит Девелопмент Компані" за 2020, 2021 роки на 24 аркушах. 07.02.23р. Товариство отримало вимогу про забезпечення доступу до документів від 30.01.23р. та 17.02.23р. надано лист - відповідь від 16.02.23р. в якому було повідомлено про забезпечення доступу до документів, які перебувають у розпорядженні Товариства, додатково повідомлено про те, що діяльність підприємства фактично призупинена, єдиним працівником в Товаристві є керівник, яка працює на умовах 5 год./ тиждень, тому з метою отримання доступу просили Учасника завчасно попередити про час та дату прибуття на підприємство з метою ознайомлення з документами, одночасно в частині надання копій документів, з урахуванням обмеженого фінансування та запиту на дуже значний обсяг копій, просили письмово гарантувати оплату за виготовлення копій документів та витрат, пов`язаних з пересиланням документів поштою. Також було повідомлено про те, що аудиторські перевірки в період діяльності товариства не проводилися. Товариство доводить, що 06.03.23р. ними було отримано вимогу про забезпечення доступу до документів від 27.02.23р. в якій Учасник повідомив про те, що 09.03.23р. в період з 10:00год. до 12:00 год. прибуде за адресою підприємства для ознайомлення з документами та гарантував оплату за виготовлення копій. Товариство доводить, що ними було підготовлено відповідні копії документів що перебувають в його розпорядженні та забезпечено перебування керівника на робочому місці у вказаний період, однак на вказану дату та час для ознайомлення з документами ніхто не прибув. В подальшому, 28.03.23р. поштовим зв`язком Товариством було отримано чергову вимогу про забезпечення доступу до документів від 10.03.23р. в якій Учасник повідомив про те, що 17.03.23р. в період з 10:00 до 12:00 години прибуде за адресою підприємства для ознайомлення з документами. Товариство доводить, що вказану вимогу від 10.03.23р. отримано 28.03.23р., у зв`язку з чим повідомив листом Учасника про вказані обставини та додатково звернули увагу Учасника на вимоги ч. 5 ст. 43 Закону №2275-VIII. Товариство зазначає, що будь-яке інше офіційне листування з Товариством не здійснювалося. В якості нормативного регулювання правовідносин Товариство посилається на ст. 55 Закону №2275-VIII, зазначає, що права учасників Товариства викладено в п.п. 4.19 Статуту Товариства, серед іншого, зокрема, право одержувати інформацію про діяльність товариства, знайомитися з річними балансами, звітами, протоколами зборів у порядку, встановленому Статутом, доводить, що додаткових прав законом та Статутом щодо отримання документів не передбачено. Товариство доводить, що у відповідності до п. 2.33 Постанови Пленуму ВГСУ від 25.02.2016 року за №4 "Про деякі питання практики вирішення спорів, що виникають з корпоративних правовідносин", визначено, що відповідно до положень статті 10 Закону України "Про господарські товариства" та статті 78 Закону України "Про акціонерні товариства" господарське товариство, якщо його установчими документами не передбачено інше, зобов`язане надати на вимогу учасника (акціонера) лише документи звітного характеру (річні баланси, звіти про фінансово-господарську діяльність товариства, протоколи ревізійної комісії, протоколи зборів органів управління товариства) та інформацію, що міститься в установчих документах товариства, а не будь-яку інформацію щодо господарської діяльності товариства. З огляду на зазначене вказує, що чинним законодавством не передбачено обов`язку товариства надавати учаснику запитувану ним інформацію в письмовому вигляді (у вигляді ксерокопій), а лише встановлено обов`язок надавати учаснику товариства для ознайомлення визначену законом інформацію, з якої вже сам учасник має право робити виписки, фотографії, копії.

Учасник 26.04.23р. подав суду заяву про зміну предмету позову від 26.04.23р. (вх. г/с №01-44/1424/23 від 26.04.23р.), у якій просить суд розглядати справу з урахуванням заяви про зміну предмету позову, в якій сформулював прохальну частину щодо зобов`язання ТОВ "Фаворит Девелопмент Компані" (код - 37711948) направити засобами поштового зв`язку ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) засвідчені копії наведених документів та про витребування доказів (вх. г/с №01-44/1426/23 від 26.04.23р.).

У відповіді на відзив Учасник спростовує доводи Товариства, наведені у відзиві та доводить, що доводи Товариства є суперечливими, оскільки у відзиві Товариство стверджувало про те, що готове було надати документи і приготувало їх для надання, з іншого боку вказує на відсутність правових підстав для їх надання, тобто Товариство визнає свій обов`язок та, одночасно, заперечує такий обов`язок. На спростування доводів Товариства доводить, що у п. 2.33 Постанови Пленуму ВГСУ від 25 лютого 2016 року за №4 "Про деякі питання практики вирішення спорів, що виникають з корпоративних відносин" (надалі за текстом - Постанова) зазначає, що у вказаному пункті Постанови міститься посилання на Закон України "Про господарські товариства", разом з тим, відповідно до пункту 2 глави VIIІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону №2275-VIII визнано таким, що втратив чинність Закон України "Про господарські товариства" у частині, що стосується товариств з обмеженою відповідальністю та товариств з додатковою відповідальністю. Оскільки згідно ч.3 ст. 3 ГПК України, судочинство у господарських судах здійснюється відповідно до закону, чинного на час розгляду і вирішення справи, тому Закон України "Про господарські товариства" не підлягає застосуванню до спірних правовідносин у даному спорі. Посилаючись на правовий висновок, наведений у постанові ВС від 03.12.2020 року у справі №910/13808/19 доводить, що Товариство повинно виконати вимогу учасника про надання документів будь-яким доступним способом, який дасть учаснику змогу отримати запитувані документи товариства. Доводить, що Товариство було обізнане про багаторазові вимоги Учасника, про його право на отримання копій документів, однак вимоги Учасника не була виконані, чим порушено право Учасника на інформацію та корпоративні права.

У письмових поясненнях від 11.07.23р. Товариство заперечує позовні вимоги та доводить, що: 1. Засвідчену копію протоколу загальних зборів учасників ТОВ «Фаворит Девелопмент Компані» від 08.06.2017 року було надано Товариством, інші протоколи, що були створені у період із моменту створення Товариства з 24.05.2011 до дня подання до суду позовної заяви не були передані попереднім керівником; 2. Документи Товариства, які регулюють діяльність органів товариства та зміни до них із моменту створення Товариства з 24.05.2011 року до дня подання до суду даної позовної заяви - це Статут Товариства, який було надано на запит Учасника; 3. Документи звітності Товариства, що подаються відповідним державним органам надані Учаснику на його запит (2020-2021 роки), інші документи у зв`язку із закінченням терміну зберігання були знищені; 4. Накази та розпорядження виконавчого органу Товариства із моменту створення Товариства з 24.05.2011 до дня подання до суду позовної заяви не можуть бути надані, оскільки такі документи не були передані попереднім керівником (до 08.06.2017 року), при цьому зазначає, що надання таких документів Учаснику не передбачено Статутом Товариства та не передбачено вимогами ст. 43 Закону №2275-VIII; 5. Аудиторські висновки за результатами надання інших аудиторських послуг Товариства із моменту створення Товариства з 24.05.2011 року до дня подання до суду даної позовної заяви не створювалися, аудит не проводився; 6. Річну фінансову звітність Товариства надано представнику на його запит (2020-2022 роки), інші документи у зв`язку із закінченням терміну зберігання були знищені; 7. Документи, які підтверджують права Товариства на майно, відсутні у Товариства, оскільки останнє не володіє нерухомим майном, транспортними засобами чи іншим майном, що передбачає реєстрацію (отримання документів), при цьому зазначає, що надання таких документів Учаснику не передбачено Статутом Товариства та не передбачено вимогами ст. 43 Закону №2275-VIII; 8. Інші документи передбачені законодавством, Статутом Товариства, рішеннями загальних зборів учасників, наглядової ради, виконавчого органу Товариства із моменту створення Товариства з 24.05.2011 року до 08.06.2017 року не були передані попереднім керівником, при цьому зазначає, що надання таких документів Учаснику не передбачено Статутом Товариства та вимогами ст. 43 Закону №2275-VIII; 9. Надання копій кадрових документів Учаснику не передбачено Статутом Товариства та вимогами ст. 43 Закону №2275-VIII; 10. Банківські виписки з усіх рахунків Товариства, що відкриті в банківських установах та казначейських рахунків за період з 24.05.2011 року до 08.06.2017 року не були передані попереднім керівником, зазначає, що надання таких документів Учаснику не передбачено Статутом Товариства та не передбачено вимогами ст. 43 Закону №2275-VIII, а також звертає увагу на те, що банківські документи не створюються підприємством, а відповідними банківськими установами, які є їх розпорядниками; 11. Договори, додаткові угоди, специфікації та інші правочини за період з моменту створення Товариства з 24.05.2011 року до 08.06.2017 року не були передані попереднім керівником, при цьому зазначає, що терміни зберігання таких документів мають обмеження в часі, доводить, що надання таких документів Учаснику не передбачено Статутом Товариства та вимогами ст. 43 Закону №2275-VIII.

У відповідь на письмові пояснення Товариства, Учасник на спростування доводів Товариства щодо не передання попереднім директором документів Товариства за період до 2017 року зазначає, що Товариством не надано доказів того, що від попереднього директора Товариство вимагало передання таких документів і що попередній керівник відмовився їх передати, також не подано доказів на підтвердження того, що Товариство вживало заходи для відновлення документів. Довідку, складену Товариством в односторонньому порядку вважає неналежним доказом. На спростування доводів Товариства, що документи, що регулюють діяльність органів Товариства це лише Статут, доводить, що до таких документів належить також облікова політика, положення про структурні підрозділи, правила внутрішнього трудового розпорядку, інструкції з охорони праці, тощо, які опосередковують господарську діяльність товариства в силу вимог законодавства, і які мають бути надані товариством своєму засновнику. На спростування доводів Товариства про знищення частини документів за закінченням терміну зберігання доводить, що Товариством не надано суду описи знищених документів, тому неможливо встановити дійсний склад знищених документів, вважає поданий Товариством Акт про вилучення документів на знищення неналежним доказом. На спростування доводів Товариства про відсутність у нього нерухомості доводить, як вбачається із рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 03.10.2022 року у справі №240/44059/21 та постанови Сьомого апеляційного адміністративного суду від 29.11.22р., які є загальнодоступними в Єдиному державному реєстрі судових рішень через мережу Інтернет, у липні 2020 року Товариство придбав майнові права на житлові та нежитлові приміщення загальною площею 1 704, 014109 кв.м. за ціною 8000, 00 грн без ПДВ за 1 кв.м. Доводить, що Товариство додало до пояснення лист-відповідь від 08.03.2023 року на вимогу від 27.02.2023 року, однак вказаного листа не було ним отримано, доказів надіслання даного листа-відповіді суду не надано, а зі змісту вказаного листа неможливо встановити в повному обсязі про які саме документи в ньому зазначено.

24.07.23р. ПАТ АБ "Укргазбанк" в особі Відділення №23/05 на виконання вимог ухвали суду від 11.07.23р. надав суду копію Статуту ТОВ "Фаворит Девелопмент Компані" та банківські виписки з рахунку, відкритому у ПАТ АБ "Укргазбанк" за період з 12.04.2017 (дати відкриття рахунку) по 22.03.2023 року.

24.07.23р. на виконання вимог ухвали суду від 11.07.23р.Товариство надало суду засвідчену належним чином копію Статуту Товариства з обмеженою відповідальністю "Фаворит Девелопмент Компані", затвердженого протоколом №01/17 від 08.06.2017 загальними зборами учасників (засновників).

15.08.23р. на виконання вимог ухвали суду від 27.07.23р. Товариство надіслало суду Інформацію з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю "Фаворит Девелопмент Компані" в яких відсутні відомості про зареєстровані майнові права.

У відповідь на пояснення відповідача від 14.08.23р. Учасник доводить, що Товариство зареєстроване 24.05.2011 році, видами діяльності відповідача є, зокрема, організація будівництва будівель, купівля та продаж власного нерухомого майна, надання в оренду будівельних машин і устаткування, що підтверджується інформацією із Державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Доводить, що починаючи з 2011 року Товариство в ході зазначеної діяльності майно і майнові права набувалися та відчужувалися на різних правових підставах. На думку Учасника, у витягах із державних реєстрів прав на майно відповідача, наданих відповідачем, не відображається рух прав на майно та майнові права, які були відчужені відповідачем до моменту формування таких витягів, однак це не доводить, що у Товариства відсутні документи на майно і майнові права, які належали товариству раніше.

29.09.23р. Учасником подано суду клопотання про долучення доказів, а саме копії скріншотів із його смартфону на підтвердження здійснення дзвінків директору Товариства ОСОБА_4

12.10.23р. представник Товариства адвокат Ружена Ляшенко подала суду клопотання про огляд оригіналу електронних доказів та яке відхилено судом в судовому засіданні 12.10.23р. з посиланням на правову позицію ВП ВС від 21.06.23р. у справі №916/3027/21.

16.10.23р. директор Товариства подала суду клопотання про долучення доказів разом з клопотанням про поновлення строків на подання доказів, а саме Витяг з наказу Товариства №03/і від 12.12.2017р. "Про захист інформації та персональних даних".

Судом не задоволено клопотання відповідача, подане на стадії безпосереднього дослідження доказів під час розгляду справи по суті з підстав порушення порядку його подання за правилами ст. 207 ГПК України. Заслухано в судовому засіданні 16.10.23р. усні пояснення керівника Товариства ОСОБА_4 щодо доводів Учасника про переписку у месенджері "Whatsapp" 14.03.2023 тощо.

Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.

1. 08.06.2017 року відбулися загальні збори учасників (засновників) Товариства з обмеженою відповідальністю "Фаворит Девелопмент Компані" за участю учасників (засновників) Товариства з обмеженою відповідальністю "Фаворит Девелопмент Компані", які в сукупності володіють 100% голосів, а саме ОСОБА_2 (50% голосів) та ОСОБА_1 (50% голосів) на яких було вирішено, серед іншого, звільнити ОСОБА_3 від виконання обов`язків тимчасово виконуючого обов`язки директора, заступника директора ТОВ "Фаворит Девелопмент Компані" з 08.06.2017 року, за угодою сторін, відповідно до п. 1 ст. 36 КЗпП України та призначити з 09.06.2017 року на посаду директора Товариства ОСОБА_4 з повним обсягом прав та обов`язків, визначених Статутом Товариства, зокрема, доручено ОСОБА_4 вчиняти будь-які дії від імені Товариства без довіреності в якості керівника, а також вирішувати всі питання, пов`язані з фінансово-господарською діяльністю Товариства (право розпорядчого підпису), в тому числі підписувати від імені Товариства договори та будь-які інші документи, представляти інтереси Товариства у всіх органах державної влади та органах місцевого самоврядування, підприємствах, установах, закладах, організаціях незалежно від форми власності та підпорядкування, та вчиняти будь-які інші дії в інтересах Товариства з обмеженою відповідальністю "Фаворит Девелопмент Компані", які передбачені Законами, іншими нормативними актами України та Статутом Товариства. Крім того, уповноважено ОСОБА_3 здійснити передачу документів (справ) та матеріальних цінностей Товариства з обмеженою відповідальністю "Фаворит Девелопмент Компані" ОСОБА_4 , в установленому Законом порядку.

Рішенням загальних зборів учасників (засновників) Товариства з обмеженою відповідальністю "Фаворит Девелопмент Компані", оформленого протоколом №01/17 від 08 червня 2017 року, затверджено Статут Товариства з обмеженою відповідальністю "Фаворит Девелопмент Компані" в новій редакції, 2017 року (надалі за текстом - Статут Товариства).

2. Згідно п. 4.3. Статуту Товариства зазначено, що учасниками (засновниками) Товариства є: фізична особа - громадянка України - ОСОБА_2 (підп. 4.3.1. п.4.3. Статуту Товариства) та фізична особа - громадянин України - ОСОБА_5 (підп. 4.3.2. п. 4.3. Статуту Товариства).

У п. 4.19.5. Статуту Товариства визначено, що Учасники Товариства мають право одержувати інформацію про діяльність Товариства, знайомитись з річними балансами, звітами, протоколами зборів у порядку, встановленому статутом. Учасники Товариства можуть також мати інші права , встановлені установчим документом Товариства за законом.

Виконавчим органом Товариства, який здійснює поточне керівництво діяльністю Товариства, є директор (п. 9.3. Статуту Товариства).

3. Відповідно до наказу Товариства №15-к від 09.06.2017 року директор Товариства ОСОБА_4 приступила до виконання повноважень.

Згідно Витягу з ЄДР від 16.10.23р. за №62194199010 керівником юридичної особи - Товариства з обмеженою відповідальністю "Фаворит Девелопмент Компані", а також відомості про інших осіб, які можуть вчиняти дії від імені юридичної особи, у тому числі підписувати договори, тощо, значиться ОСОБА_4 .

4. 04.01.23р. за вих. №04/01-ПК-1 представник Учасника адвокат Тарас Балицький звернувся з адвокатським запитом до Товариства в якому просив надати йому в копіях, завірених належним чином: 1) баланси Товариства код ЄДРПОУ 37711948 за 2020, 2021 роки; 2) звіти про фінансові результати Товариства код ЄДРПОУ 37711948 за 2020, 2021 роки; 3) протоколи усіх зборів Товариства код ЄДРПОУ 37711948, що проводились у період з 01.01.2020 по 01.08.2022 роки.

Вказаний адвокатський запит Товариство отримало 06.01.23р, про що свідчить трекінг перевірки статусу відстеження поштового відправлення від 04.01.23р. за штрихкодовим ідентифікатором 0103332264633.

Товариство 10.01.23р. за №10/01 надіслало на адресу адвоката Балицького Тараса, вказану в адвокатському запиті, відповідь на запит, в якій вказало про надання копій балансів та звітів про фінансові результати Товариства за 2020, 2021 роки на 24 арк., одночасно повідомивши про відсутність інших запитуваних документів. В описі вкладення в цінний лист у графі "найменування предметів" зазначено "Лист вих.№10/01 від 10.01.2023 року у відповідь на адвокатський запит №04/01-ПК-1 від 04.01.2023 р. з додатками", тобто без поіменної назви кожного документа, а у графі "кількість предметів (аркушів)" зазначена загальна їх кількість "на 25 арк.".

Вказану відповідь Товариства від 10.01.23р. адвокатом Тарасом Балицьким отримано 16.01.23р., про що свідчить трекінг перевірки статусу відстеження поштового відправлення від 10.01.23р. за штрихкодовим ідентифікатором 1002402805176.

30.01.23р. Учасник надіслав на ім`я директора Товариства вимогу про забезпечення доступу до документів Товариства у якому вимагав, посилаючись на норми ст.ст. 5, 43 Закону №2275-VIII, забезпечити доступ до документів за наведеним у ньому переліком; одночасно просив надати завірені їх копії.

Вказаний запит Учасника від 30.01.23р. Товариство отримало 07.02.23р., про що свідчить трекінг перевірки статусу відстеження поштового відправлення від 30.01.23р. за штрихкодовим ідентифікатором 1002503792946.

В свою чергу, 16.02.23р. Товариство надіслало на адресу Учасника лист-відповідь про забезпечення доступу до документів, які перебувають у розпорядженні Товариства, в якому зазначило про те, що аудиторські перевірки в період діяльності Товариства не проводилися внаслідок чого, в цій частині не мають змоги забезпечити вимоги та вказано, що у разі надходження відповідного звернення готове надати відповідну інформацію про господарську діяльність товариства, яка перебуває у його розпорядженні, окрім інформації з обмеженим доступом.

Зазначену відповідь Товариство надіслало поштовим зв`язком на адресу Учасника цінним листом з описом вкладення 17.02.23р., отримано Учасником особисто 22.02.23р., про що свідчить трекінг перевірки статусу відстеження поштового відправлення від 17.02.23р. за штрихкодовим ідентифікатором 1002402828001.

27.02.23р. Учасник надіслав Товариству через поштовий зв`язок вимогу про надання доступу до документів Товариства, в якому просив підготувати для ознайомлення за місцезнаходженням Товариства документи за наведеним у вимозі переліком на 09.03.23р. в період з 10:00 години до 12:00 години, одночасно гарантував оплату ринкової вартості виготовлення копій документів.

Вказану вимогу Товариство отримало 06.03.2023 року, про що свідчить трекінг перевірки статусу відстеження поштового відправлення від 27.02.23р. за штрихкодовим ідентифікатором 1002503808141.

Товариство доводить, що ним було підготовлено відповідні копії документів, що перебувають у його розпорядженні та забезпечено перебування керівника на робочому місці у вказаний період, зазначає, що у вказаний час та дату для ознайомлення з документами ніхто не прибув.

10.03.23р. Учасник надіслав поштовим зв`язком вимогу про надання доступу до документів Товариства, в якій повторно просив підготувати для ознайомлення за місцезнаходженням Товариства документи за наведеним переліком на 17.03.23р. в період з 10:00 години до 12:00 години.

Вказану вимогу від 10.03.23р. Товариство отримало 28.03.23р., про що свідчить трекінг перевірки статусу відстеження поштового відправлення від 13.03.23р. (вимога від 10.03.23р.) за штрихкодовим ідентифікатором 1002503809750.

Учасник доводить, що прибувши 17.03.23р. за місцезнаходженням Товариства, не було забезпечено доступ до ознайомлення з документами Товариства, у зв`язку з чим 17.03.23р. ним, громадянами ОСОБА_6 , ОСОБА_7 було складено Акт про ненадання доступу до документів ТОВ "Фаворит Девелопмент Компані" директором ОСОБА_4, оскільки у вказаний час та у вказаному місці директор була відсутня та на телефонні дзвінки не відповідала.

28.03.23р. за №б/н Товариство надіслало на адресу Учасника відповідь в якій вказало причини неможливості надати доступ до документів Товариства 17.03.23р. з підстав минування дати надання доступу, при цьому звернуло увагу на те, що 09.03.23р. у вказаний Учасником час останній не з`явився, про причини неявки не повідомив.

Вказану відповідь від 28.03.23р. Учасником отримано 04.04.23р., про що свідчить трекінг перевірки статусу відстеження поштового відправлення від 29.03.23р. за штрихкодовим ідентифікатором №1002402849246.

Учасник, вважаючи порушене своє корпоративне право на інформацію як Учасника Товариства, звернувся з позовом до Товариства про зобов`язання вчинити певні дії.

Норми права, застосовані судом, оцінка доказів, аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.

1. Позовні вимоги у цій справі вмотивовані положеннями ст. 43 Закону №2275-VIII та обґрунтовані безпідставним ухиленням Товариства від надання документів, які Позивач, як його учасник з часткою 50 %, вимагав для ознайомлення.

2. Відповідно до ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання, а також право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Способи захисту цивільного права чи інтересу - це закріплені законом матеріально-правові заходи охоронного характеру, за допомогою яких проводиться поновлення (визнання) порушених (оспорюваних) прав, інтересів і вплив на правопорушника (подібний висновок міститься у п. 5.5 постанови Великої Палати Верховного Суду від 22.08.2018 у справі №925/1265/16).

Іншими словами, це дії, спрямовані на запобігання порушенню або на відновлення порушеного, невизнаного, оспорюваного цивільного права чи інтересу. Такі способи мають бути доступними й ефективними (п. 14 постанови Великої Палати Верховного Суду від 29.05.2019 у справі №310/11024/15-ц).

Застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Це право чи інтерес суд має захистити у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам. Вимога захисту цивільного права чи інтересу має забезпечити їх поновлення, а в разі неможливості такого поновлення - гарантувати особі отримання відповідного відшкодування.

3. Статтею 80 ГК України встановлено, що до господарських товариств належать, зокрема, товариства з обмеженою відповідальністю.

Товариством з обмеженою відповідальністю є господарське товариство, що має статутний капітал, поділений на частки, і несе відповідальність за своїми зобов`язаннями тільки своїм майном. Учасники товариства, які повністю сплатили свої вклади, несуть ризик збитків, пов`язаних з діяльністю товариства, у межах своїх вкладів.

4. За ч. 1 ст. 167 ГК України корпоративні права - це права особи, частка якої визначається у статутному капіталі (майні) господарської організації, що включають правомочності на участь цієї особи в управлінні господарською організацією, отримання певної частки прибутку (дивідендів) даної організації та активів у разі ліквідації останньої відповідно до закону, а також інші правомочності, передбачені законом та статутними документами.

5. Права учасників господарського товариства закріплені в ст. 116 ЦК України, відповідно до п. п. 1, 5 якої учасники господарського товариства мають право брати участь в управлінні товариством у порядку, визначеному в установчому документі, крім випадків, встановлених законом; у порядку, встановленому установчим документом товариства, одержувати інформацію про діяльність товариства.

Подібні права учасника товариства закріплено і в спеціальному законі - Законі України «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю». Статтею 5 цього Закону встановлено, що учасники товариства мають право брати участь в управлінні товариством у порядку, передбаченому цим Законом та статутом товариства; отримувати інформацію про господарську діяльність товариства.

За змістом п. 4.19.5 Статуту ТОВ "Фаворит Девелопмент Компані" учасники Товариства мають право одержувати інформацію про діяльність Товариства, знайомитись з річними балансами, звітами, протоколами зборів у порядку, встановленому статутом. Учасники Товариства можуть також мати інші права, встановлені установчим документом Товариства та законом.

Згідно з ст. 43 Закону №2275-VIII товариство зобов`язано зберігати такі документи: 1) протокол зборів засновників товариства (рішення одноосібного засновника); 2) статут товариства та зміни до статуту; 3) протоколи загальних зборів учасників; 4) документи товариства, що регулюють діяльність органів товариства, та зміни до них; 5) положення про філії (представництва) товариства у разі їх створення (відкриття); 6) протоколи засідань наглядової ради товариства та колегіального виконавчого органу товариства, накази і розпорядження виконавчого органу товариства; 7) аудиторські висновки та результати надання інших аудиторських послуг; 8) річну фінансову звітність; 9) документи звітності, що подаються відповідним державним органам; 10) документи, пов`язані з випуском емісійних цінних паперів; 11) інші документи, передбачені законодавством, статутом товариства, рішеннями загальних зборів учасників, наглядової ради та виконавчого органу товариства; 12) документи, що підтверджують права товариства на майно; 13) документи бухгалтерського обліку.

Відповідальність за зберігання документів товариства покладається на виконавчий орган товариства та на головного бухгалтера (у разі призначення) - щодо документів бухгалтерського обліку та фінансової звітності.

Документи, передбачені частиною першою цієї статті, підлягають зберіганню протягом усього строку діяльності товариства, крім документів бухгалтерського обліку, строки зберігання яких визначаються відповідно до законодавства.

Товариство забезпечує кожному учаснику (його представнику) доступ до документів, визначених частиною першою цієї статті.

Протягом 10 днів з дня надходження письмової вимоги учасника товариства виконавчий орган товариства зобов`язаний надати такому учаснику копії відповідних документів, визначених частиною першою цієї статті. За підготовку копій документів товариство може встановлювати плату, розмір якої не може перевищувати розмір витрат на виготовлення копій документів та витрат, пов`язаних з пересиланням документів поштою.

Одержання учасником господарського товариства інформації про діяльність товариства у порядку, встановленому установчим документом та законом, є необхідним для реалізації таким учасником своїх корпоративних прав, зокрема, правомочностей на участь в управлінні господарською організацією. Внаслідок невиконання товариством свого обов`язку з надання учаснику товариства на його вимогу для ознайомлення документів, передбачених положеннями закону та статуту, можуть бути визнані порушеними як право учасника товариства на інформацію так і його корпоративні права (такої ж позиції дотримується Верховний Суд у постановах від 21.01.2020 у справі № 906/157/19, від 24.12.2020 у справі № 911/73/20).

6. Відповідно до п. 9.5.5. Статуту Товариства передбачено, щодо виключної компетенції Загальних зборів учасників входить, серед іншого, внесення змін і доповнень до Статуту Товариства, у тому числі зміна розміру його статутного капіталу (підп. 9.5.5.2. Статуту Товариства); затвердження річних результатів діяльності Товариства, враховуючи його філії, дочірні товариства, та представництва, затвердження звітів та висновків ревізійної комісії, порядку розподілу прибутку, визначення порядку відшкодування збитків (підп.9.5.5.3. Статуту Товариства); затвердження внутрішнього регламенту, правил процедури та інших внутрішніх документів Товариства, визначення організаційної структури Товариства (підп. 9.5.5.6. Статуту Товариства); затвердження умов оплати праці посадових осіб Товариства, його філій, представництв, інших відокремлених підрозділів та дочірніх підприємств (підп. 9.5.5.7. Статуту Товариства).

Згідно п. 9.6.5. Статуту Товариства визначено, що до компетенції директора відноситься, зокрема: організація виконань рішень Загальних зборів Учасників (п. 9.6.5. Статуту Товариства) розгляд результатів господарської діяльності Товариства за звітний період (місяць, квартал, рік) (підп. 9.6.6. Статуту Товариства); розгляд та затвердження документів, що регламентують діяльність Товариства (в межах компетенції) (підп. 9.6.12. Статуту Товариства).

Окрім того, у п. 9.6.8. Статуту Товариства вказано, що директор має право (в межах компетенції та з урахуванням обмежень, визначених цим Статутом), серед іншого: розпоряджатися майном Товариства (підп. 9.6.8.1. Статуту Товариства); укладати та підписувати господарські договори та інші договори (угоди) (підп. 9.6.8.2. Статуту Товариства); видавати накази та розпорядження як усні, так і письмові (підп. 9.6.8.3. Статуту Товариства); укладати трудові договори, призначати керівників підрозділів, займатись комплектацією кадрового складу Товариства в межах своєї компетенції, визначати умови оплати праці працівників Товариства (підп. 9.6.8.6. Статуту Товариства).

Обов`язки директора визначені у п. 9.6.9. Статуту Товариства, серед яких: організовувати, забезпечувати та виконувати рішення Загальних зборів Учасників Товариства (підп. 9.6.9.1. Статуту Товариства); забезпечити оперативне керівництво виробничим процесом Товариства, його господарською діяльністю (підп. 9.6.9.2. Статуту Товариства); ефективно управляти майном та фінансами Товариства (підп. 9.6.9.3. Статуту Товариства); забезпечувати виконання зобов`язань, пов`язаних з діяльністю Товариства (підп. 9.6.9.4. Статуту Товариства).

7. Відповідно до статті 1 Закону України "Про інформацію" інформація - будь-які відомості та/або дані, які можуть бути збережені на матеріальних носіях або відображені в електронному вигляді. Документ - матеріальний носій, що містить інформацію, основними функціями якого є її збереження та передавання у часі та просторі.

Документ є рухомою, неподільною, визначеною індивідуальними ознаками, неспоживчою річчю, тобто є майном в розумінні цивільного законодавства. Особливістю документа як майна є те, що він не має номінальної вартості та не обліковується в бухгалтерському обліку (постанова Великої Палати Верховного Суду від 11 травня 2021 року у справі №759/9008/19 ).

8. Первинні бухгалтерські документи - це документи, які складаються за фактами економічної діяльності підприємства.

Основними видами бухгалтерських документів, які складаються для супроводу будь-якої фінансової операції на підприємстві та які можуть бути створені на підприємстві є: видаткова накладна, товарно-транспортна накладна, акти виконаних робіт, видатковий та прибутковий касові ордери, рахунок-фактура, бухгалтерська довідка.

Вимоги до первинних бухгалтерських документів, які регулюють форму та вимоги до змісту первинної документації визначені Законом України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" від 16.07.1999р. та Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затверджене наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 №88.

Частини першою, другою статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" передбачають, що підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи. Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені на паперових або машинних носіях і повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату і місце складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Підпунктом 2.1 пункту 2 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24 травня 1995 року №88, визначено, що первинні документи - це документи, створені у письмовій або електронній формі, які містять відомості про господарські операції, включаючи розпорядження та дозволи адміністрації (власника) на їх проведення; господарські операції - це факти підприємницької та іншої діяльності, що впливають на стан майна, капіталу, зобов`язань і фінансових результатів.

Відповідно до пункту 2.4 Положення обов`язковими реквізитами документа є: найменування підприємства, установи, від імені яких складений документ, назва документа (форми), дата складання, зміст та обсяг господарської операції, одиниця виміру господарської операції (у натуральному та/або вартісному виразі), посади і прізвища осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення, особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Тобто, первинні документи повинні містити відомості, які підтверджують вчинення господарської операції, на виконання якої вони складаються, у зв`язку з чим вчинення певної господарської операції фіксуватиметься документально, що в сукупності свідчить про підтвердження між учасниками такої операції певних прав та обов`язків, зокрема, і щодо обов`язку сплатити певну суму коштів, яка складатиме еквівалент певної вартості наданих послуг.

Документ, що відноситься до первинних документів має зберігатися у бухгалтерії для можливої перевірки.

Відповідно до пункту 44.1 ст. 44 Податкового кодексу України передбачено, що для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, інформації, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Згідно з абзацом першим п. 44.3 ст. 44 ПКУ платники податків зобов`язані забезпечити зберігання документів та інформації, визначених п. 44.1 ст. 44 ПКУ, а також документів, пов`язаних із виконанням вимог законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, протягом визначених законодавством строків, але не менше, зокрема:

2555 днів - для документів та інформації, необхідних для здійснення податкового контролю відповідно до ст.ст. 39 і 39 прим. 2 ПКУ (п.п. 44.3.1 п. 44.3 ст. 44 ПКУ);

1825 днів - для первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством, що складаються особами, визначеними п. 133.1 ст. 133, п.п. 133.2.2 п. 133.2 та п. 133.4 ст. 133 ПКУ, за винятком документів, до яких застосовується більш тривалий строк зберігання згідно з п.п. 44.3.1 п. 44.3 ст. 44 ПКУ (п.п. 44.3.2 п. 44.3 ст. 44 ПКУ);

1095 днів - для інших документів, на які не поширюються вимоги підпунктів 44.3.1 та 44.3.2 п. 44.3 ст. 44 ПКУ (п.п. 44.3.3 п. 44.3 ст. 44 ПКУ);

1095 днів - для документів, пов`язаних з виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, включаючи дозвільні документи (п.п. 44.3.4 п. 44.3 ст. 44 ПКУ).

Строки зберігання документів та інформації, визначені цим пунктом, розраховуються з дня подання податкової звітності чи іншої звітності, передбаченої цим Кодексом, для складення якої використовуються зазначені документи та/або інформація, а в разі її неподання - з передбаченого цим Кодексом граничного строку подання такої звітності, а для документів, пов`язаних з виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, - з дня здійснення відповідної господарської операції (для відповідних дозвільних документів - з дня завершення строку їх дії).

Саме тому, згідно з ст. 43 Закону №2275-VIII документи, передбачені частиною першою цієї статті, підлягають зберіганню протягом усього строку діяльності товариства, крім документів бухгалтерського обліку, строки зберігання яких визначаються відповідно до законодавства.

Товариство подало Акт від 09.01.2023 № 1 "Про вилучення для знищення документів, не внесених до Національного архівного фонду" згідно з яким знищено первинні документи за 2017-2019 роки ( а.с. 103).

Товариство довідкою від 08.03.2023 підтверджує, що станом на дату її складання попереднім керівником Товариства не було передано новому керівнику - директору ОСОБА_4 жодних документів Товариства, складених за період з 24.05.2011 по 08.06.2017 та що такі документи не збереглися з впливом на них обставин непереборної сили ( а. с. 102 на звороті).

Разом з тим, рішенням загальних зборах учасників (засновників) Товариства, оформленим Протоколом №01/17 від 08.06.2017 по четвертому питанню порядку денного було уповноваженого попереднього керівника Коренецвіта Євгенія Борисовича здійснити передачу документів (справ) та матеріальних цінностей Товариства новому директору ОСОБА_4

Рішенням загальних зборів учасників (засновників) від 08.06.2017 не визначені строк та спосіб передачі документів.

Однак відповідно до пункту 1 розділу XV Правил організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 18 червня 2015 року № 1000/5 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України від 22 червня 2015 року за № 736/27181, під час зміни керівника установи наявність і стан документів (справ), що знаходяться в діловодстві структурних підрозділів та в архіві, а також облікових документів та довідкового апарату до них відбиваються окремим розділом в акті приймання-передавання установи. Відповідно до облікових даних служби діловодства та архіву в акті наводяться окремо кількість документів, що знаходяться в діловодстві, та кількість справ, що зберігаються в архіві, у тому числі кількість справ, що внесені до Національного архівного фонду.

Отже, колишній керівник товариства за актом приймання-передавання мав передати новопризначеному керівнику товариства всі документи, які знаходяться в діловодстві товариства ( постанова ВПВС від 11.05.2021 у справі № 759/9008/19).

Правила № 1000/5 є нормативно-правовим актом, обов`язковим для виконання всіма юридичними особами незалежно від форми власності, тому не дотримання їх вимог Товариством не є підставою вважати обґрунтованим довід останнього про відсутність документів , створених у період від 24.05.2011 до 08.06.2017, без подання належних та допустимих засобів доказування вжитих заходів щодо їх передачі попереднім керівником новопризначеному.

Суд відхиляє заперечення Товариства, викладені у поясненнях від 11.07.23р. про те, що документи звітності Товариства, що подаються відповідним державним органам надані Учаснику на його запит за період 2020-2021 роки, оскільки з поданих доказів, а саме Листа за вих. №10/01 від 10.01.23р., неможливо встановити який саме перелік документів був надісланий представнику Учасника, оскільки додатки в описі вкладення в цінний лист не містили окремого визначеного найменування, як предмета.

Крім того, суд звертає увагу на те, що Товариство у Листі за вих. №10/01 від 10.01.23р. посилалося на баланси та звіти про фінансові результати Товариства за період з 2020, 2021 роки, тоді як у поясненнях від 11.07.23р. стверджувало, що надало вказані документи представнику Учасника за період 2020-2022 року.

Окрім того, судом достовірно не встановлено факт передачі адвокатом Тарасом Балицьким отриманих документів від Товариства Учаснику. Та загалом, позивач не може бути обмежений у праві вимагати надання відповідних документів безпосередньо у Товариства.

9. Як зазначалося раніше судом, саме директор має право в межах компетенції та з урахуванням обмежень, визначених цим Статутом, укладати трудові договори, призначати керівників підрозділів, займатися комплектацією кадрового складу Товариства в межах своєї компетенції, визначати умови оплати праці працівників Товариства.

З огляду на вказане, суд відхиляє заперечення Товариства, викладені у поясненнях від 11.07.23р. про те, що надання копій кадрових документів не передбачено Статутом Товариства та ст. 43 Закону №2275-VIII, оскільки саме підп. 9.6.8.6, 9.6.8.7. Статуту Товариства прямо передбачено повноваження директора щодо кадрового обліку Товариства.

10. Щодо наявності у Товариства майна, Учасник посилається на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 03.10.22р. у справі №240/44059/21 та постанови Сьомого апеляційного адміністративного суду від 29.11.22р. в яких зазначено про придбання у липні 2020 року Товариством майнових прав на житлові та нежитлові приміщення загальною площею 1704,014109кв.м. за ціною 8000, 00 грн без ПДВ за 1 кв.м.

Стаття 190 ЦК України визначає майно особливим об`єктом, яким вважаються окрема річ, сукупність речей, а також майнові права та обов`язки. Окремо вказано, що майнові права є неспоживчою річчю та визнаються речовими правами.

Відповідно до правової позиції Великої Палати Верховного Суду, викладеної у постанові від 14.12.2021 у справі № 344/16879/15-ц, у Цивільному кодексі України визначення майнового права відсутнє, оскільки у статті 190 ЦК України міститься вказівка лише про те, що майнові права є неспоживчою річчю і визнаються речовими правами. При цьому не викликає сумніву, що майнові права є об`єктом цивільних правовідносин.

Майновими правами визнаються будь-які права, пов`язані з майном, відмінні від права власності, у тому числі права, які є складовими частинами права власності (права володіння, розпорядження, користування), а також інші специфічні права (права на провадження діяльності, використання природних ресурсів тощо) та права вимоги (абзац третій частини другої статті 3 Закону України від 12 липня 2001 року № 2658-ІІІ «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність»).

У теорії цивілістики під майновими правами розуміється: 1) у широкому значенні речового права суб`єктивне цивільне право як таке, що стосується майнових цінностей і має грошову оцінку, наприклад, право власності на похідні права, зобов`язальні права (права з договорів, що укладаються з приводу передання майна у власність або користування), майнові права інтелектуальної власності, корпоративні права, тощо; 2) у вузькому значенні - як суб`єктивне право, яке здатне бути самостійним об`єктом обороту; тобто у разі передання майнового права набувач отримує його як можливість претендування на майно або вчинення власних дій відносно майна.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 14.12.2021 у справі № 344/16879/15-ц керується тим, що, укладаючи договір купівлі-продажу майнових прав на новозбудоване майно, покупець отримує речове право, яке засвідчує правомочність його власника отримати право власності на нерухоме майно в майбутньому.

Таким чином, суд поділяє доводи Учасника про наявність у Товариства майнових прав як різновиду майна.

Ухвалою суду від 27.07.2023 зобов`язано Товариство у строк до 14.08.2023 подати суду та в копії Учаснику - витяги з усіх державних реєстрів на підтвердження доводів про те, що Товариство не володіє нерухомим майном, транспортними засобами чи іншим майном, що передбачає реєстрацію ( отримання документів).

За наданою Товариством інформаційною довідкою № 341283236 від 02.08.2023 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо Товариства (код ЄДРПОУ 37711948) судом встановлено відсутність зареєстрованих прав на об`єкти нерухомого майна. Згідно витягу з Державного реєстру обтяжень рухомого майна № 85656531 від 14.08.2023 за Товариством речові права на таке майно також не зареєстроване ( а. с. 163, 164).

Однак суд приймає до уваги повідомлене представником Товариства у листі від 14.08.2023 ( вх. № г/с 13325/23) :" Станом на 14.08.2023 відповідачем отримано та надаються до суду витяги з реєстрів речових прав на нерухоме та рухоме майно , які свідчать про відсутність зареєстрованого майна. При цьому, повідомляємо Суд про те, що відповідачем також направлено запити до розпорядників інформації, які адмініструють відповідні реєстри, однак станом на 14.08.2023 відповідей не отримано. Тому повідомляємо Суд про те, що на виконання вимог Суду нами будуть долучені до матеріалів справи витребувані документи по мірі їх отримання відповідачем. У випадку отримання відмови від розпорядників запитуваної інформації, маємо намір заявити клопотання про витребування доказів судом" ( а с. 163).

Станом на дату ухвалення рішення у справі 16.10.2023 Товариством не подано документи з інших державних /відомчих реєстрів на підтвердження факту відсутності зареєстрованих прав на певний вид майна, в тому числі, нематеріальний, а також не подано як доказів звернення з відповідними запитами до адміністраторів таких реєстрів, так і клопотання про витребування у них відповідних доказів на виконання вимог ухвали суду від 27.07.2023.

Насамперед суд звертає увагу Товариства на необхідність дотримання вимог ст. 42 ГПК України щодо обов`язку учасників справи подавати усі наявні у них докази в порядку та строки, встановлені законом або судом, не приховувати докази. Згідно з ч. 4 цієї статті Кодексу за введення суду в оману щодо фактичних обставин справи винні особи несуть відповідальність, встановлену законом.

Суд констатує, що відомості про зареєстровані права на майно або їх відсутність можуть містити також Державний земельний кадастр, Єдиний державний реєстр транспортних засобів, ( судове рішення про визнання права власності /витребування/інше), Суднова книга України, Державний реєстр цивільних повітряних суден України, Спадковий реєстр.

Інформацію щодо зареєстрованих патентів на винаходи, корисні моделі, промислові знаки та іншу інформацію можна знайти за посиланням. https://ukrpatent.org/uk/articles/bases2. Відомчу реєстрацію й облік тракторів, самохідних шасі, самохідних сільськогосподарських, дорожньо-будівельних і меліоративних машин, сільськогосподарської техніки, інших механізмів здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі (абз. 11 ч. 8 ст. 34 Закону України «Про дорожній рух» від 30.06.1993 р. № 3353-XII).

З врахуванням викладених мотивів та правових висновків Великої Палати Верховного Суду , викладених у постанові від 05.04.23р. у справі №911/1278/20 , суд вважає недоведеними доводи Товариства про відсутність в останнього майна у будь-яких формах його існування, оскільки відповідно до Цивільного Кодексу України до первісних підстав набуття права власності належать набуття права на новостворене майно, у тому числі об`єкт будівництва (стаття 331 ЦК України), переробка речі (стаття 332 ЦК України), привласнення загальнодоступних дарів природи (стаття 333 ЦК України), набувальна давність (стаття 344 ЦК України) та інші. Найбільш поширеними похідними способами набуття права власності юридичними особами є набуття права власності на підставі правочинів (стаття 334 ЦК України) та внаслідок правонаступництва (стаття 107 ЦК України).

11. Щодо вимоги про витребування документів інвентаризації, актів, протоколів, висновків внутрішнього аудиту.

Товариство у відзиві та у поясненнях від 11.07.23р. стверджувало про те, що аудиторські перевірки в період діяльності Товариства не проводилися.

Суд констатує, що Учасник заявляє про надання копій внутрішніх документів , які Товариство мало створити в ході своєї господарської діяльності.

12. Вимога про витребування платіжних документів Товариства, зокрема платіжних доручень, платіжних інструкцій, меморіальних ордерів, будь-яких інших платіжних документів за період з 24.05.2011 року до дня подання позовної заяви не підлягає задоволенню, оскільки такі документи охоплюються групою документів бухгалтерського обліку за період з 24.05.2011р. до дня подання до суду даної позовної заяви - 22.03.2023, крім документів бухгалтерського обліку, строки зберігання яких визначаються відповідно до законодавства.

Про наявність таких документів у Товариства свідчить надана ПАТ АБ "Укргазбанк" банківська виписка з рахунку Товариства за період з дати відкриття рахунку 12.04.2017 до 22.03.2023.

13. До викладеного, суд звертає увагу на те, що Законом України "Про захист персональних даних" за №2297-VI від 01.06.2010 року (надалі за текстом - Закон №2297-VI) визначено, що цей Закон регулює правові відносини, пов`язані із захистом і обробкою персональних даних, і спрямований на захист основоположних прав і свобод людини і громадянина, зокрема права на невтручання в особисте життя, у зв`язку з обробкою персональних даних. Цей Закон поширюється на діяльність з обробки персональних даних, яка здійснюється повністю або частково із застосуванням автоматизованих засобів, а також на обробку персональних даних, що містяться у картотеці чи призначені до внесення до картотеки, із застосуванням неавтоматизованих засобів.

У ч. 1 ст. 6 вказаного Закону зазначено, що мета обробки персональних даних має бути сформульована в законах, інших нормативно-правових актах, положеннях, установчих чи інших документах, які регулюють діяльність володільця персональних даних, та відповідати законодавству про захист персональних даних.

Обробка персональних даних здійснюється відкрито і прозоро із застосуванням засобів та у спосіб, що відповідають визначеним цілям такої обробки.

Згідно ч.ч. 4-6 ст. 6 Закону №2297-VI визначено, що первинними джерелами відомостей про фізичну особу є: видані на її ім`я документи; підписані нею документи; відомості, які особа надає про себе.

Обробка персональних даних здійснюється для конкретних і законних цілей, визначених за згодою суб`єкта персональних даних, або у випадках, передбачених законами України, у порядку, встановленому законодавством.

Не допускається обробка даних про фізичну особу, які є конфіденційною інформацією, без її згоди, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини.

З огляду на зазначене, при наданні доступу до документів Товариства, які містять персональні дані фізичних осіб , суб`єктам виконання рішення суду слід дотримуватися вимог Закону №2297-VI.

14. Відповідно до ч.2, ч.3, ч.4 ст.13 ГПК України, яка визначає принцип змагальності сторін, учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом; кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом; кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

За наслідками вирішення спору, Учасник довів обґрунтованість позовних вимог в частині, визнаній судом.

Щодо розподілу судового збору

Відповідно до ч. 1 ст. 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

При зверненні з позовом до суду Позивач сплатив судовий збір в розмірі 2685, 00 грн, що підтверджується платіжною інструкцією 0.0.2915972370.1 від 22.03.23р.

За наслідками вирішення спору судовий збір покладається на відповідача в повному обсязі на суму 2684, 00 грн.

Керуючись статтями 123, 129, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити частково.

2. Товариству з обмеженою відповідальністю "Фаворит Девелопмент Компані" (10024, м. Житомир, вул. Івана Сльоти, буд. 49-Д, код ЄДРПОУ 37711948) направити засобами поштового зв`язку у 15-денний строк з дати набрання рішенням суду законної сили фізичній особі ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ):

- засвідчені копії протоколів загальних зборів учасників ТОВ "Фаворит Девелопмент Компані" проведених у період із моменту створення Товариства - з 24.05.2011р. до дня подання до суду даної позовної заяви - 22.03.2023;

- засвідчені копію Статуту ТОВ "Фаворит Девелопмент Компані" в редакції 2017 року;

- засвідчені копії наказів і розпоряджень виконавчого органу ТОВ "Фаворит Девелопмент Компані" за період із моменту створення Товариства - з 24.05.2011р. до дня подання до суду даної позовної заяви - 22.03.2023;

- засвідчені копії документів бухгалтерського обліку за період з 24.05.2011р. до дня подання до суду даної позовної заяви - 22.03.2023, крім документів бухгалтерського обліку, строки зберігання яких визначаються відповідно до законодавства;

- засвідчені копії документів кадрового обліку, зокрема, штатні розклади, накази про прийняття на роботу і про звільнення з роботи, про відрядження, про відпустки, платіжні та розрахункові відомості заробітної плати, інші документи, що регулюють питання праці і/або засвідчують трудові відносини у ТОВ "Фаворит Девелопмент Компані" за період із 24.05.2011р. до дня подання до суду даної позовної заяви - 22.03.2023, з дотриманням вимог Закону України "Про захист персональних даних";

- засвідчені копії документів, що підтверджують права ТОВ "Фаворит Девелопмент Компані" на майно за період з 24.05.2011р. до дня подання до суду даної позовної заяви - 22.03.2023;

- засвідчені копії актів, протоколів, висновків інвентаризації власних активів і зобов`язань; актів, протоколів, висновків внутрішнього аудиту у ТОВ "ФАВОРИТ ДЕВЕЛОПМЕНТ КОМПАНІ", накази про призначення інвентаризацій, внутрішнього аудиту, накази про призначення інвентаризаційної комісії, комісії для проведення внутрішнього аудиту, договори про проведення інвентаризації та /або внутрішнього аудитів, укладені з третіми особами за період з 24.05.2011р. до дня подання до суду даної позовної заяви - 22.03.2023;

- засвідчені копії договорів, додаткових угод, додатків до договорів, специфікацій укладених/складених за період з 24.05.2011р. дня подання до суду даної позовної заяви - 22.03.2023, з дотриманням вимог Закону України "Про захист персональних даних".

Видати наказ.

3. В решті позову відмовити.

4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Фаворит Девелопмент Компані" (10024, м. Житомир, вул. Івана Сльоти, буд. 49-Д, код ЄДРПОУ 37711948) на користь фізичної особи ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) - 2684,00грн судового збору. Видати наказ.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено: 24.10.23

Суддя Машевська О.П.

Віддрукувати: 1 - в справу

2- позивачу (рек.) на ел. пошти: ІНФОРМАЦІЯ_1 ІНФОРМАЦІЯ_2

3- відповідачу (рек.) на ел. пошту: ІНФОРМАЦІЯ_3, ІНФОРМАЦІЯ_4

Дата ухвалення рішення16.10.2023
Оприлюднено27.10.2023
Номер документу114388268
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —906/392/23

Ухвала від 03.05.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

Ухвала від 03.05.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

Ухвала від 03.05.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

Ухвала від 30.04.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

Ухвала від 22.04.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Кролевець О.А.

Ухвала від 15.02.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Кролевець О.А.

Постанова від 01.02.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Гудак А.В.

Ухвала від 15.01.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Гудак А.В.

Ухвала від 14.12.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Гудак А.В.

Ухвала від 06.12.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Гудак А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні