Постанова
від 24.10.2023 по справі 200/1787/23
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 жовтня 2023 року справа №200/1787/23

м. Дніпро

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: судді-доповідача Гаврищук Т.Г., суддів Блохіна А.А., Сіваченка І.В., розглянув у письмовому провадженні апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 13 липня 2023 р. у справі № 200/1787/23 (головуючий І інстанції Аканов О.О.) за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області про визнання протиправними дій, зобов`язання здійснити перерахунок пенсії,-

УСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області в якому просив:

- визнати протиправним дії Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, щодо неврахування при призначенні пенсії ОСОБА_1 , довідки про заробітну плату від 13 квітня 2021 р. за №5, видану ТОВ "МАРІУПОЛЬСЬКИЙ ХОЛОДОКОМБІНАТ";

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 , з урахуванням довідки про заробітну плату від 13 квітня 2021 р. за №5, видану ТОВ "МАРІУПОЛЬСЬКИЙ ХОЛОДОКОМБІНАТ", з 04.05.2021 р. (з часу призначення пенсії).

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 13 липня 2023 року позов задоволено частково. Визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області щодо не врахування при призначенні ОСОБА_1 пенсії за віком довідки про заробітну плату від 13 квітня 2021 №5 ТОВ "Маріупольський холодокомбінат". Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області здійснити ОСОБА_1 перерахунок та виплату пенсії за віком із врахуванням довідки про заробітну плату від 13 квітня 2021 №5 ТОВ "Маріупольський холодокомбінат" із дня її призначення 04.05.2021 року. В іншій частині позову відмовлено.

Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області не погодилось з рішенням суду першої інстанції, подало апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції, прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позову.

В обґрунтування доводів зазначає, що заробітна плата за період роботи з 01.01.1991 по 31.12.1995 не врахована, оскільки не виконані вимоги ст.40 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», тобто не надані первинні документи, що підтверджують суми заробітної плати, зазначені в довідці від 13.04.2021 №5.

Крім того, запит щодо проведення перевірки достовірності довідки про заробітну плату від 13.04.2021 №5 виконати не має можливості у зв`язку з введенням воєнного стану відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24.02.2022 №2102-ІХ.

Відповідно до ст. 311 КАС України справу розглянуто в порядку письмового провадження.

Суд апеляційної інстанції заслухав доповідь судді-доповідача, вивчив доводи апеляційної скарги, перевірив їх за матеріалами справи і дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги, виходячи з наступного.

Позивач ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є громадянином України, що підтверджується паспортом НОМЕР_1 .

05.06.2021 року позивач звернувся до відповідача з заявою про призначення/перерахунок пенсії за віком.

Рішенням відповідача від 11.06.2021 №057150009122 позивачу призначено пенсію за віком з 04.05.2021.

23.07.2021 за зверненням позивача Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області надано відповідь про те, що за матеріалами пенсійної справи, заробітну плату для обчислення пенсії враховано за період з 01.07.2000 по 31.03.2021 за інформацією Системи персоніфікованої обліку застрахованих осіб. 05.06.2021 при надані позивачем заяви на призначення пенсії відповідно до статті 26 Закону № 1058 надана довідка про заробітну плату за період з 01.01.1991 по 31.12.1995 років. На виконання заяви направлено запит на перевірку інформації викладеної в довідці про заробітну плату, оскільки органи Пенсійного фонду мають право перевіряти обґрунтованість та достовірність довідок, на підставі яких проводяться розрахунки пенсійних виплат. На теперішній час, акт за результатами перевірки не отримано. Після отримання акта перевірки заробітної плати пенсійна виплата буде переглянута.

21.09.2021 позивач звернувся через ВЕБ-портал ГУ ПФУ з заявою про роз`яснення щодо неврахування при призначенні пенсії за віком довідки про заробітну плату №5 від 13.04.2021.

19.10.2021 позивачу надано Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області відповідь на звернення, в якому зазначено, що у зв`язку з необхідністю додаткового вивчення матеріалів Вашої пенсійної справи, відповідь буде надана пізніше в строки, передбачені ст.20 Закону України «Про звернення громадян».

29.03.2022 позивач звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області з заявою щодо проведення акту перевірки.

29.04.2022 позивачу Головним управлінням Пенсійного фонду України у Житомирській області надано роз`яснення щодо того, що для обчислення пенсії довідки про заробітну плату без проведення перевірки первинних документів про нараховані суми заробітної плати не враховуються.

Відповідачем Головним управлінням Пенсійного фонду України в Чернігівській області на виконання вимог ухвали суду надано пояснення, в яких зазначено, що запит щодо проведення перевірки достовірності довідки про заробітну плату від 13.04.2021 № 5 виконати немає можливості у зв`язку з введенням воєнного стану відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 №64/2022 Про введення воєнного стану в Україні, затвердженого Законом України від 24.02.2022 № 2102-ІХ. Підстави для обчислення пенсії із врахуванням заробітної плати за період роботи з 01.01.1991 по 31.12.1995 станом на дату винесення рішення (11.06.2021) та на даний час відсутні, оскільки не надані первинні документи, що підтверджують суми заробітної плати, зазначені в довідці про заробітну плату від 13.04.2021 № 5 та перевірити достовірність довідки про заробітну плату не має можливості у зв`язку з введенням воєнного стану.

Згідно трудової книжки НОМЕР_2 позивач:

16.10.1989 прийнятий за переводом начальником компресійного цеху в «Жданівський холодокомбінат» (наказ №87 від 16.10.1989);

30.09.2014 звільнений за власним бажанням з ТОВ «Маріупольський холодокомбінат» (наказ №5 від 30.09.2014).

В матеріалах справи наявна довідка від 13 квітня 2021 №5, видана ТОВ «Маріупольський холодокомбінат», про заробітну плату позивача, яка враховується при обчисленні пенсії за період 1991-1995 роки.

При вирішенні справи суд виходить з наступного.

На підставі частини 1 статті 26 Закону №1058-IV особи мають право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років та наявності страхового стажу не менше 15 років.

Згідно із статтею 64 Закону України "Про пенсійне забезпечення" пенсії обчислюються за встановленими нормами у процентах до середньомісячного заробітку, що визначається відповідно до статей 65-67 цього Закону, який громадяни одержували перед зверненням за пенсією.

Статтею 65 Закону України "Про пенсійне забезпечення" визначено загальний порядок визначення середньомісячного заробітку для обчислення пенсій, згідно якого середньомісячний заробіток для обчислення пенсій береться за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд протягом усієї трудової діяльності незалежно від перерв у роботі та за період роботи, починаючи з 1 липня 2003 року до моменту звернення за пенсією. Заробіток за період роботи до 1 липня 2003 року враховується на підставі документів про нараховану заробітну плату (виплати, дохід), виданих у встановленому законодавством порядку, а за період роботи починаючи з 1 липня 2003 року - за даними персоніфікованого обліку відомостей у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування.

Разом із тим, відповідно до частини 1 статті 40 Закону №1058-IV для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв.

Таким чином, вищезазначена норма є диспозитивною і надає пенсіонерам право вибору різних періодів нарахування заробітної плати для обчислення пенсії на умовах, визначених чинним законодавством.

Згідно з частиною 1 статті 44 Закону №1058-IV заява про призначення (перерахунок) пенсії та необхідні документи подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально.

Більш детально питання щодо подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону №1058-IV врегульовано Порядком надання та оформлення документів для призначення (перерахунку), затвердженого постановою управління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1 (далі - Порядок №22-1).

Згідно з підпунктом 3 пункту 2.1 Порядку № 22-1 за бажанням пенсіонера ним може подаватись довідка про заробітну плату (дохід) по 30 червня 2000 року із зазначенням у ній назв первинних документів, на підставі яких її видано, їх місцезнаходження та адреси, за якою можливо провести перевірку відповідності змісту довідки первинним документам.

На підставі пункту 2.10 цього ж Порядку №22-1 довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працював померлий годувальник або особа, яка звертається за пенсією. Якщо такі підприємства, установи, організації ліквідовані або припинили своє існування з інших причин, то довідки про заробітну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ чи організацій або архівними установами. У випадках, коли архівні установи не мають можливості видати довідку за встановленою формою з розшифровкою виплачених сум за видами заробітку, вони можуть видавати довідки, що відповідають даним, наявним в архівних фондах, без додержання цієї форми. Установлення заробітку для обчислення пенсії на підставі показань свідків не допускається. Виписка зі штатного розпису про посадовий оклад, профспілкові квитки, квитки партій та рухів, громадських об`єднань не є документами, що засвідчують фактичний заробіток для обчислення розміру пенсії.

Із аналізу зазначених положень діючого законодавства слідує, що підставою для проведення розрахунку пенсії згідно ч. 1 ст. 40 Закону №1058-IV на основі довідки про заробітну плату, є підтвердження відомостей про таку заробітну плату додатковою інформацією - первинними чи іншими документами про нараховану та сплачену заробітну плату тим підприємством, де працював заявник.

Як встановлено матеріалами справи, листом від 23.07.2021 Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області зазначено, що 05.06.2021 при надані позивачем заяви на призначення пенсії відповідно до статті 26 Закону № 1058 надана довідка про заробітну плату за період з 01.01.1991 по 31.12.1995 років. На виконання заяви направлено запит на перевірку інформації викладеної в довідці про заробітну плату, оскільки органи Пенсійного фонду мають право перевіряти обґрунтованість та достовірність довідок, на підставі яких проводяться розрахунки пенсійних виплат. На теперішній час, акт за результатами перевірки не отримано. Після отримання акта перевірки заробітної плати пенсійна виплата буде переглянута.

Листом від 29.04.2022 Головним управлінням Пенсійного фонду України у Житомирській області надано роз`яснення щодо того, що для обчислення пенсії довідки про заробітну плату без проведення перевірки первинних документів про нараховані суми заробітної плати не враховуються.

Проте колегія суддів звертає увагу, що неможливість вчинення державним органом тих чи інших дій, у даному випадку проведення перевірки достовірності відомостей, підтверджених в особових рахунках та визначення сум, на які нараховувалися внески на державне соціальне страхування або збір на обов`язкове державне пенсійне страхування, не може бути підставою для обмеження прав пенсіонера, оскільки це не залежить від волі особи.

Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 26 жовтня 2022 року у справі №808/1735/18.

Окрім того, проводити планові та позапланові перевірки документів для оформлення пенсії, виданих підприємствами, установами та організаціями, а також поданих відомостей про застрахованих осіб, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством, для визначення права на пенсійні виплати; територіальні органи Пенсійного фонду України мають право згідно п.2 ч.1 ст. 64 Закону 1058. Таке право передбачене і в п.4.2 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженому постановою правління Пенсійного фонду України 25.11.2005 № 22-1, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 27.12.2005 р. № 1566/11846 (далі - Порядок 22-1).

Тому, з наведених норм права слідує, що перевірка достовірності виданих підприємством документів покладається на пенсійний орган, а сумніви останнього щодо обґрунтованості їх видачі, самі по собі не можуть бути підставою для відмови у неврахуванні заробітної плати при призначенні пенсії.

Аналогічний висновок викладений у постанові Верховного Суду від 21.02.2020 у справі №291/99/17.

Також, Верховний Суд у постанові від 08.02.2021 у справі №2487/68/17, дійшов висновку, що особа, яка звертається за отриманням пенсії, не може нести відповідальність за неналежне оформлення роботодавцем особових справ працівників, відсутність у них певних документів, їх умисне ненадання на запити уповноважених органів, зокрема під час проведення пенсійним органом зустрічних перевірок на предмет достовірності поданих йому на розгляд документів (в тому числі уточнюючих довідок) і обґрунтованості їх видачі, й так само за неналежне, неповне проведення пенсійним органом таких перевірок.

Як вбачається з матеріалів справи, подана позивачем до органу Пенсійного фонду України довідка про заробітну плату за період роботи позивача по 30 червня 2000 року (що відображений в її трудовій книжці) містить назви первинних документів, на підставі яких її видано (зазначено, що її видано на підставі особових рахунків вказаний в довідці період), їх місцезнаходження та адреса, за якою можливо провести перевірку відповідності змісту довідки первинним документам (а саме: 87519, Донецька обл., м. Маріуполь, вул. Уральська, б 86). Довідка підписана відповідними посадовими особами та завірена печаткою підприємства, що її видало.

Отже, довідка відповідає вимогам Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", що затверджений постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 року № 22-1.

Відповідно до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, що затверджений наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 року № 309, вся територія Маріупольського району Донецької області (в тому числі м. Маріуполь) з 05.03.2022 року є тимчасово окупованою Російською Федерацією територією України.

Враховуючи наведене, проведення перевірки обґрунтованості видачі поданої позивачем до відповідача довідки про заробітну плату, відповідності змісту довідки первинним документам, на підставі яких вона видана, є неможливим.

Отже, враховуючи наведені правові висновки Верховного Суду, орган Пенсійного фонду України неправомірно не врахував подану позивачем довідку про заробітну плату та відмовив в перерахунку пенсії позивача з урахуванням заробітної плати, що зазначена в такій довідці, чим порушив пенсійні права позивача.

В даному випадку, колегія суддів приходить до висновку про відсутність підстав для неврахування довідки від 13.04.2021 № 5, оскільки відсутні докази зловживання пенсіонером своїми правами чи зазначення роботодавцем неправдивих відомостей.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції правомірно зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області здійснити ОСОБА_1 перерахунок та виплату пенсії за віком із врахуванням довідки про заробітну плату від 13 квітня 2021 №5 ТОВ "Маріупольський холодокомбінат" із дня її призначення 04.05.2021 року.

Відповідно до положень ч. 1 ст. 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Враховуючи вищевикладене, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне залишити апеляційні скарги без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін, оскільки суд правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції.

Керуючись статтями 308, 311, 316, 317, 321, 322, 328 Кодексу адміністративного судочинства України суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 13 липня 2023 р. у справі №200/1787/23 - залишити без задоволення.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 13 липня 2023 р. у справі №200/1787/23 - залишити без змін.

Повне судове рішення складено 24 жовтня 2023 року.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати прийняття та відповідно до ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України може бути оскаржена до Верхового Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя Т.Г. Гаврищук

Судді: А.А. Блохін

І.В. Сіваченко

СудПерший апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.10.2023
Оприлюднено26.10.2023
Номер документу114399356
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби

Судовий реєстр по справі —200/1787/23

Постанова від 24.10.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 28.08.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 28.08.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Рішення від 13.07.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Аканов О.О.

Ухвала від 12.07.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Аканов О.О.

Ухвала від 04.07.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Аканов О.О.

Ухвала від 21.06.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Аканов О.О.

Ухвала від 29.05.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Аканов О.О.

Ухвала від 05.05.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Аканов О.О.

Ухвала від 27.04.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Аканов О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні