Справа № 372/3894/22
Провадження 1-кс-1316/23
ухвала
Іменем України
24 жовтня 2023 року Слідчий суддя Обухівського районного суду Київської області ОСОБА_1
при секретарі ОСОБА_2 ,
розглянувши в залі судових засідань Обухівського районного суду Київської області в місті Обухів Київської області клопотання Старшого слідчого слідчого відділу Обухівського РУП ГУНП в Київській області капітан поліції ОСОБА_3 про продовження строків досудового розслідування у кримінальному провадженні № 12022111230001242 від 24 жовтня 2022 за ознаками злочину, передбаченого ч. 2 ст. 190 КК України,-
В С Т А Н О В И В:
Старший слідчий СВ Обухівського РУП ГУНП в Київській області ОСОБА_3 за погодженням прокурора Обухівської окружної прокуратури Київської області ОСОБА_4 , звернувся до суду з клопотанням про продовження строку досудового розслідування у кримінальному проваджені № 12022111230001242 від 24 жовтня 2022 року за ознаками злочину, передбаченого ч. 2 ст. 190 КК України, яке обґрунтовує тим, що слідчим відділом Обухівського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Київській області розслідується кримінальне провадження внесене до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 12022111230001242, відомості про яке внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань 24.10.2022, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 190 КК України, за фактом можливого шахрайства зі сторони голови Православного Сестринства святої мучениці Іуліанії УПЦ ОСОБА_5 , яка за попередньою змовою з іншими особами використовує майно осіб, які раніше утримувалися та утримуються в будинку пристарілих, розташованому за адресою: АДРЕСА_1 , в тому числі пенсійні та соціальні виплати, за для власного збагачення.
24.10.2022 відомості за вказаним фактом внесено до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 42022112340000058 за ч. 1 ст. 246 КК України.
Крім того, до Обухівської окружної прокуратури Київської області надійшла заява від ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який повідомив, що в березні 2022 року, невстановлена особа перебуваючи на території Феодосіївської ОТГ в Обухівському районі Київської області, утримуючи в руках предмет схожий на автомат «Калашникова» погрожувала йому вбивством, погрозу він сприйняв реально та боявся її здійснення.
17.08.2022 відомості за вказаним фактом внесено до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 12022111230001242 за ст. 138 КК України.
08.08.2023 змінено кримінально-правову кваліфікацію кримінального правопорушення зі ст. 138 на ч. 2 ст. 190 КК України.
В ході здійснення досудового розслідування допитано у якості свідка ОСОБА_7 , який повідомив, що в с. Степок Обухівського району Київської області на території «Православне Сестринство Святої Мучениці Іуліанії української православної церкви» проводяться незаконні дії, а саме: функціонує будинок пристарілих без належних на це оформлених документів, проводяться лікувальні дії без належної на це освіти, а також зі слів місцевих мешканців люди, які там проживають, знаходяться у повній антисанітарії та скаржаться на умови проживання. Також свідок додав, що від місцевих мешканців йому відомо про велику смертність осіб похилого віку у даному будинку для пристарілих.
Допитаний в якості свідка ОСОБА_8 пояснив, що йому відомо, що у с. Степок Обухівського району Київської області на території церкви здійснює діяльність будинок для утримання літніх людей, який діє без відповідних на це дозвільних документів та офіційно не вважається таким. В даному будинку перебувають особи як похилого віку, так і особи з тяжкими захворюваннями, за котрими не здійснюється належний медичний догляд, відсутні працівники із спеціальною медичною освітою. Зі слів місцевих мешканців та знайомих, у даному будинку маються неналежні умови утримання людей, відсутні будь-які санітарно-епідеміологічні умови, зокрема не ведеться постійне прибирання в кімнатах, стоїть неприємний запах, особи похилого віку, котрі перебувають на утриманні, не мають вільного виходу на свіже повітря, харчування знаходиться на досить низькому рівні. У приміщені відсутні запасні виходи, що унеможливлює нормальну евакуацію під час пожежі. Всі особи котрі перебувають в будинку для літніх людей, знаходяться там без будь-яких договорів про їх утримання та не ведеться належний облік постояльців, однак оплата за їхнє перебування здійснюється, але яким чином не відомо. Так як умови перебування людей занадто погані то, зазвичай, особи котрі там перебувають дуже скоро помирають. Під час розмови з одним із своїх знайомих, йому стало відомо, що особа котра організувала даний будинок, нерідко підшукує самотніх осіб, котрі мають у власності квартири чи приватні будинки, та шляхом обману, умовляє пенсіонерів переїхати до її так званого «пансіонату для літніх людей», обіцяючи їм пристойні умови утримання та в подальшому зловживаючи їхньою довірою, можливо заздалегідь даючи якісь препарати, умовляє останніх переписати на неї своє майно. Осіб котрі помирають в будинку для літніх організаторка майже ніколи за свій рахунок не ховає та поховання даних осіб проводиться за рахунок держави в особі Обухівської міської ради Київської області.
Допитаний у якості свідка ОСОБА_9 пояснив, що він є переселенцем та деякий час проживав у с. Степок, Обухівського району Київської області, де винаймав кімнату. Коли він намагався там працевлаштуватися, то від місцевих мешканців дізнався що у с. Степок, Обухівського району Київської області на території церкви здійснює діяльність будинок для утримання літніх людей, який діє без відповідних дозвільних документів. У даному будинку перебувають особи як похилого віку, так і особи з тяжкими захворюваннями, котрим не надається належний догляд, відсутня будь-яка кваліфікована медична допомога, належні умови перебування та харчування, відсутні санітарні умови, будинок майже не прибирається, присутній досить неприємний запах. Також знайомі говорили, що за утримання береться якась плата, але суму та яким способом здійснюється їм не відомо та літні люди перебувають в пансіонаті без будь-яких договорів про перебування там пенсіонерів. Зазвичай, особи, котрі туди поміщаються, мають кращий стан здоров`я ніж в процесі перебування їх там, через що швидко помирають. Також свідок пояснив, що йому розповідали, що особа, котра організувала даний будинок нерідко підшукує самотніх осіб, котрі мають у власності квартири чи приватні будинки, та шляхом обману, умовляє пенсіонерів переїхати до її так званого "пансіонату для літніх людей", обіцяючи їм пристойні умови утримання та в подальшому зловживаючи їхньою довірою, можливо заздалегідь даючи якісь препарати, умовляє останніх переписати на неї своє майно. Коли він приходив до будинку, де перебувають на утримання пенсіонери, то сам впевнився, що в закладі дійсно погані умови перебування, територія огороджена парканом, вхідні двері до будинку зачинені на замок. На роботу він так і не працевлаштувався, так як були відсутні вакансії і йому сказали, що як звільниться місце, то з ним зв`яжуться.
Нормативно-правовими актами, що регулюють надання соціальних послуг в Україні є Закон України «Про соціальні послуги», наказ Мінсоцполітики від 23.06.2020 № 429 «Про затвердження Класифікатора соціальних послуг», Наказ Мінсоцполітики від 29.10.2016 № 198 «Про затвердження Державного стандарту стаціонарного догляду за особами, які втратили здатність до самообслуговування чи не набули такої здатності» (далі - Стандарт), а також Постанова Кабінету міністрів України від 2 вересня 2020 р. № 772 «Про затвердження Типового положення про будинок-інтернат для громадян похилого віку та осіб з інвалідністю» (далі - Типове положення).
В пункті 1 статті 13 Закону України «Про соціальні послуги» зазначається, що Надавачі соціальних послуг провадять свою діяльність відповідно до законодавства про соціальні послуги, на підставі установчих та інших документів, якими визначено перелік соціальних послуг та категорії осіб, яким надаються такі послуги, за умови забезпечення їх відповідності критеріям діяльності надавачів соціальних послуг, встановленим Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 9.1. Стандарту встановлено, що суб`єкт, який надає соціальну послугу, забезпечує необхідну кількість працівників, відповідно до потреб отримувачів соціальної послуги, згідно зі штатним розписом, складеним у встановленому законодавством порядку.
Згідно ч. 1 розділу «Загальні питання» Типового положення зазначено, що будинок-інтернат для громадян похилого віку та осіб з інвалідністю (далі - інтернат) є стаціонарним інтернатним закладом соціального захисту, що утворюється для цілодобового проживання (перебування) та догляду за громадянами похилого віку та особами, які за станом здоров`я потребують стороннього догляду, соціально-побутового, медичного обслуговування, соціальних послуг і комплексу реабілітаційних заходів (далі - підопічні).
Залежно від профілю інтернати функціонують як:
- геріатричні пансіонати для громадян похилого віку, які потребують стороннього догляду або підтримки в проживанні;
- будинки-інтернати для осіб з інвалідністю віком від 18 до 60 років.
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно будинок пристарілих з надвірними побудовами, об`єкт житлової нерухомості загальною площею 304,5 кв.м., який розташований за адресою АДРЕСА_1 належить на праві приватної власності Православному Сестринству Святої Мучениці Іуліанії Української Православної Церкви, код ЄРДПОУ 26078979 на підставі договору дарування від 12.09.2013.
Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Православне Сестринство Святої Мучениці Іуліанії Української Православної Церкви основним видом діяльності організації відповідно до КВЕД: 94.9 є «Діяльність релігійних організацій», засновником є члени сестринства, керівником зазначено ОСОБА_5 .
На виконання запиту слідчого від 11.11.2022 виконавчим комітетом Обухівської міської ради Київської області надано Акт про проведення перевірки дотримання вимог Державного стандарту стаціонарного догляду за особами, які втратили здатність до самообслуговування чи не набули такої здатності від 18.03.2021 стосовно організації «Православне Сестринство Святої Мучениці Іуліанії Української Православної Церкви» (далі - Акт перевірки).
Згідно Акту перевірки встановлено: «суб'єкт, який перевіряється, на підставі установчих документів не надає соціальних послуг відповідно до вимог Стандарту, а згідно з пунктом 5.4.7 Статуту приймає участь та засновує благодійні заклади: притулки, інтернати, спец. центри га інші подібні заклад» відкриває їдальні, кухні та інші пункти харчування. Дата проведення державної реєстрації 22.10.2001, номер запису в ЄДР 1 342 120 000 001992. Організаційно-правова форма - Релігійна організація; вид діяльності за КВЕД: 94.9 «Діяльність релігійних організацій». Релігійна організація «Православне Сестринство Святої Мучениці Іуліанії Української Православної Церкви»
Релігійній організації на праві приватної власності належить об`єкт нерухомого майна «Будинок пристарілих з надвірними побудовами» з адресою: Київська область, Обухівський район, с. Степок, вул. Ватутіна, буд. 1-б загальною площею 304,5 кв. м.». Оглядом будинку встановлено, для проживання осіб похилого вік використовується 11 кімнат. На момент перевірки в будинку пристарілих фактично проживає 20 осіб похилого вік (чоловічої та жіночої статі).
Під час перевірки комісією встановлені наступні порушення законодавства у сфері надання соціальних послуг та інших сферах:
- до Статуту релігійної організації не внесений жодний з видів соціальної послуги, передбачений Класифікатором соціальних послуг;
- в порушення п. 9.1 Стандарту, релігійною організацією не затвердженого структуру, а також не складено штатний розпис та не введено його в дію;
- в порушення пункту 6 Порядку, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 23.05.200 № 559, суб`єктом перевірки не надано Журнал реєстрації особистих медичних книжок;
- відсутні складські приміщення для зберігання продуктів харчування в будинку пристарілих;
- в порушення вимог ДСанПіН 2.2.4-171-10 відсутнє лабораторне підтвердження доброякісності холодної водопровідної води;
- договір на проведення заходів з метою недопущення розмноження гризунів і комах у приміщеннях, згідно з вимогами ч. 2 ст. 18 Закону України від 06.04.2000 № 1645-ІП «Про захист населення від інфекційних хвороб», не представлений;
- договір на вивезення твердих побутових відходів не представлений;
- контейнерні майданчики або інші місця тимчасового зберігання твердих побутових відходів, відповідно до вимог наказу МОЗ України від 17.03.2011 № 145 «Про затвердження Державних санітарних норм та правил утримання територій населених місць», зареєстрованого в Мінюсті України 05.04.2011 за № 457/19195 - відсутні;
- складські приміщення для зберігання продуктів харчування в будинку пристарілих відсутні;
- в закладі є наявними дезінфікуючі засоби, але застосування їх здійснюються з порушенням вимог технологічних регламентів, а саме: вимог статті 34 Закону України від 06.04.2000 № 1645-111 «Про захист населення від інфекційних хвороб»; відсутні методичні вказівки до їх використання, відсутній мірний посуд, відсутні ємкості для приготування розчинів.
На виконання запиту слідчого Директором ТЦНСП Обухівської міської ради Київської області надано інформаційну довідку, де зазначено, що в Статуті Православного Сестринства Святої Мучениці Іуліанії Української Православної Церкви надання соціальних послуг не передбачено, а згідно з п. 5.4.7 Статуту Сестринство приймає участь та засновує благодійні заклади:: притулки, спеціальні центри та інші подібні заклади, відкриває їдальні, кухні та інші пункти харчування. Вищезазначене Сестринство не зареєстроване в Державному реєстрі надавачів соціальних послуг та фактично не надає соціальні послуги відповідно до вимог Стандарту.
Враховуючи показання свідків, а також отримані під час досудового розслідування документи, в органу досудового розслідування є підстави вважати, що в будинку пристарілих за адресою: АДРЕСА_1 , який належить до Православного Сестринства святої мучениці Іуліанії УПЦ, головою якого є ОСОБА_5 , відбуваються численні протиправні дії, зокрема пов`язані з незаконним наданням соціальних послуг з отриманням за це прибутку під видом благодійного закладу при церкві, порушення санітарного, епідеміологічного законодавства, законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, законодавства у сфері охорони здоров`я, що зокрема призводить до частих випадків смерті осіб у вказаному будинку пристарілих.
Крім того, те, що голова сестринства ОСОБА_5 використовує майно померлих осіб, які раніше утримувалися в будинку пристарілих, за для власного збагачення, зокрема прикладом є здача в оренду квартири за адресою: АДРЕСА_2 , раніше терміну вступу в спадщину, тобто 6 місяців з дня смерті власника ОСОБА_10 , свідчить про заволодіння майном осіб, шляхом обману чи зловживання їх довірою, тобто про наявність в діях ОСОБА_5 ознак складу злочину, передбаченого ст. 190 КК України.
Відповідно до ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за своєю діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.
Згідно із ст. 41 Конституції України кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності. Використання власності не може завдавати шкоди правам, свободам та гідності громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі.
Відповідно до ст. 28 КПК України, під час кримінального провадження кожна процесуальна дія або процесуальне рішення повинні бути виконані або прийняті в розумні строки. Розумними вважаються строки, що є об`єктивно необхідними для виконання процесуальних дій та прийняття процесуальних рішень. Розумні строки не можуть перевищувати передбачені цим Кодексом строки виконання окремих процесуальних дій або прийняття окремих процесуальних рішень.
Проведення досудового розслідування у розумні строки забезпечує прокурор, слідчий суддя (в частині строків розгляду питань, віднесених до його компетенції), а судового провадження - суд.
Критеріями для визначення розумності строків кримінального провадження є:
1) складність кримінального провадження, яка визначається з урахуванням кількості підозрюваних, обвинувачуваних та кримінальних правопорушень, щодо яких здійснюється провадження, обсягу та специфіки процесуальних дій, необхідних для здійснення досудового розслідування тощо;
2) поведінка учасників кримінального провадження;
3) спосіб здійснення слідчим, прокурором і судом своїх повноважень.
Положеннями ч. ч. 1, 2 ст. 113 Кримінального процесуального кодексу України передбачено, що процесуальні строки - це встановлені законом або відповідно до нього прокурором, слідчим суддею або судом проміжки часу, у межах яких учасники кримінального провадження зобов`язані (мають право) приймати процесуальні рішення чи вчиняти процесуальні дії. Будь-яка процесуальна дія або сукупність дій під час кримінального провадження має бути виконана без виправданої затримки і в будь-якому разі не пізніше граничного строку, визначеного відповідним положенням КПК України.
Приписами ч. 2 ст. 219 КПК України охоплюються лише строки досудового розслідування у кримінальних провадженнях щодо нетяжких, тяжких та особливо тяжких кримінальних правопорушень, проте вони не містять прямої норми щодо строків досудового розслідування у кримінальних провадженнях щодо проступків.
Відповідно до рішення Верховного Суду № 204/1781/21 від 04.05.2022 та 678/826/21 від 07.07.2022, строк досудового розслідування у кримінальних проступках не може бути необмежений та перевищувати строк досудового розслідування для нетяжких злочинів, який встановлений у п. 1 ч. 2 ст. 219 КПК України.
Суд також вказав, що така позиція узгоджується з практикою ЄСПЛ, а саме у рішенні від 14 жовтня 2010 року у справі «Щокін проти України» визначено концепцію якості закону, зокрема з вимогою, щоб він був доступним для заінтересованих осіб, чітким та передбачуваним у своєму застосуванні. Відсутність у національному законодавстві необхідної чіткості і точності порушує вимогу «якості закону». В разі коли національне законодавство припустило неоднозначне або множинне тлумачення прав та обов`язків осіб, національні органи зобов`язані застосувати найбільш сприятливий для осіб підхід. Тобто вирішення колізій у законодавстві завжди тлумачиться на користь особи.
Враховуючи викладене, у кримінальних провадженнях, відомості про які внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань після 24.02.2022, до дня повідомлення особі про підозру застосовуються загальні норми обчислення строків досудового розслідування, визначені у ст. 219 КПК України, і за наявності відповідних підстав цей строк підлягає продовженню у порядку, передбаченому параграфом 4 глави 24 КПК України.
У ході досудового розслідування вказаного кримінального провадження проведено наступні слідчі (розшукові) та процесуальні дії, зокрема:
- 24.10.2023 допитано в якості свідка ОСОБА_7 ;
- 27.10.2023 спрямовано запит щодо надання інформації до МОЗ України;
- 03.11.2022 долучено відповідь з сектору моніторингу Обухівського РУП ГУНП щодо фактів, зареєстрованих в інформаційно-телекомунікаційній системі «Інформаційний портал Національної поліції України» Обухівського РУП ГУНП за період часу з 01.01.2022 по 03.11.2022;
- 29.11.2022 допитано в якості свідка ОСОБА_9 ;
- 30.11.2022 допитано в якості свідка ОСОБА_8 ;
- 27.12.2022 проведено обшук у Православному сестринстві Святої мучениці Іуліанії Ольшанської за адресою: АДРЕСА_1 ;
- 27.12.2022 проведено обшук за адресою: АДРЕСА_3 ;
- 27.12.2022 проведено обшук за адресою: АДРЕСА_4 ;
- 28.12.2022 допитано в якості свідка ОСОБА_11 ;
- 27.01.2023 направлено запит до управління соціального захисту населення Обухівської міської ради щодо ОСОБА_12 ;
- 02.02.2023 спрямовано запит до ТЦ НСП ОМП з приводу того чи направлялись центром особи похилого віку та інші особи до будинку пристарілих за адресою: АДРЕСА_1 ;
- 02.02.2023 направлено запит до Православного сестринства Святої мучениці Іуліанії Ольшанської Української православної церкви;
- 06.02.2023 направлено запит до Обухівського ДПІ ГУ ДПС у Київській області щодо надання інформації стосовно ФОП ОСОБА_12 ;
- 07.02.2023 отримано відповідь з Територіального центру надання соціальних послуг Обухівської міської ради про те, що в період з 2021 року по 07.02.2023 жодні особи до будинку пристарілих за адресою: АДРЕСА_1 , не направлялись;
- 10.02.2023 долучено характеризуючі матеріали на ОСОБА_5 , яка є Головою Православного сестринства Святої мучениці Іуліанії Ольшанської Української православної церкви;
- 10.02.2023 до матеріалів кримінального провадження долучено відповідь з Обухівського ДПІ ГУ ДПС у Київській області щодо неможливості надання відповіді в порядку ст. 93 КПК України;
- 06.03.2023 направлено лист до Департаменту соціального захисту населення Київської обласної державної адміністрації щодо вжиття заходів реагування стосовно будинку пристарілих, розташованому: АДРЕСА_1 ;
- 07.04.2023 направлено лист до Обухівської військової адміністрації щодо вжиття заходів реагування стосовно будинку пристарілих, розташованому: АДРЕСА_1 ;
- 12.05.2023 направлено запит до Православного сестринства Святої мучениці Іуліанії Ольшанської Української православної церкви щодо надання інформації стосовно функціонування будинку пристарілих за адресою: АДРЕСА_1 ;
- 16.05.2023 з Обухівської міської ради отримано лист та Акт про проведення перевірки дотримання державного стандарту стаціонарного догляду за особами, які втратили здатність до самообслуговування чи не набули такої здатності по об`єкту «Православне сестринство Святої мцчениці Іуліанії Ольшанської», що за адресою: с. Степок, вул. Яблунева, 1-Б, Обухівського району Київської області;
- 18.05.2023 отримано ухвалу слідчого судді Обухівського районного суду щодо надання дозволу на проведення огляду будинку пристарілих за адресою: АДРЕСА_1 ;
- 18.05.2023 спрямовано запит щодо надання інформації до Міністерства охорони здоров`я України;
- 22.05.2023 долучено відповідь з сектору моніторингу Обухівського РУП ГУНП щодо фактів, зареєстрованих в інформаційно-телекомунікаційній системі «Інформаційний портал Національної поліції України» Обухівського РУП ГУНП за період часу з 03.11.2022 по 22.05.2023;
- 01.06.2023 проведено огляд будинку пристарілих за адресою: АДРЕСА_1 , під час якого голова Православного сестринства Святої мучениці Іуліанії Ольшанської Української православної церкви ОСОБА_5 з іншими особами, добровільно не пустили працівників поліції для проведення огляду в приміщення будинку пристарілих;
- 01.06.2023 допитано в якості свідка ОСОБА_13 ;
- 01.06.2023 допитано в якості свідка ОСОБА_14 ;
-19.07.2023 проведено обшук будинку пристарілих за адресою: АДРЕСА_1 , який перебуває у власності Православного сестринства Святої мучениці Іуліанії Ольшанської Української православної церкви, під час якого виявлено та вилучено (добровільно надано учасниками сестринства) документ, що посвідчують осіб, які перебувають у вказаному будинку пристарілих;
- 19.07.2023 допитано в якості свідка ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 ;
- 21.08.2023 отримано ухвалу Обухівського районного суду Київської області щодо надання дозволу на тимчасовий доступ до інформації, яка перебуває у володінні Пенсійного фонду України;
- 25.09.2023 на виконання ухвали Обухівського районного суду Київської області від 21.08.2023 Пенсійним фондом України на адресу СВ Обухівського РУП було надано лист та додаток, за результатами пошуку, здійсненого в електронних базах даних ПФУ, стосовно осіб, зазначених в ухвалі. Крім того, у відповіді зазначено, що розпорядником інформації щодо одержувачів пенсій є головні управління, де особи перебувають на обліку;
- 13.10.2023 отримано ухвалу слідчого судді Обухівського районного суду про надання дозволу на здійснення тимчасового доступу до документів, які перебувають у володінні ГУ ПФУ у Донецькій області, строк виконання ухвали до 12.11.2023;
- 13.10.2023 отримано ухвалу слідчого судді Обухівського районного суду про надання дозволу на здійснення тимчасового доступу до документів, які перебувають у володінні АТ «ПУМБ», строк виконання ухвали до 12.11.2023.
Відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 219 КПК України строк досудового розслідування з моменту внесення відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань або винесення постанови про початок досудового розслідування у порядку, встановленому статтею 615 цього Кодексу, до дня повідомлення особі про підозру становить дванадцять місяців - у кримінальному провадженні щодо нетяжкого злочину.
Враховуючи те, що кримінальне провадження 12022111230001242, відомості про яке внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань 24.10.2022, розслідується за фактом вчинення нетяжкого злочину, яким є ч. 2 ст. 190 КК України, строк досудового розслідування спливає 24.10.2023.
Станом на теперішній час по вказаному кримінальному провадженню не проведені усі необхідні слідчі (розшукові) дії, спрямовані на доказування обставин, визначених ст. 91 КПК України.
Так, в ході проведення досудового розслідування не здійснено тимчасовий доступ до речей та документів, що перебувають у володінні Головних управлінь Пенсійного фонду України в областях, а також тимчасовий доступ до інформації, що містить банківську таємницю та знаходиться у розпорядженні банківських установ, таких як АТ «ПУМБ», АТ «Ощадбанк», АТ КБ «ПриватБанк», у зв`язку з тим, що інформація щодо банківських рахунків та головних управлінь, які нараховують та виплачують пенсії особам, була отримана від Пенсійного Фонду України лише 25.09.2023, а також не проведено ряд інших слідчих (розшукових) дій, спрямованих на встановлення усіх обставин вчинення кримінального правопорушення.
Для проведення та завершення зазначених слідчих дій необхідний строк не менше дванадцяти місяців, а тому існує обґрунтована необхідність у поновленні та продовженні строку досудового розслідування до дванадцяти місяців.
Враховуючи, що для повного розслідування кримінального провадження необхідно додатковий час, зважаючи на тяжкість вчиненого злочину, слідчий просить клопотання задовольнити.
Слідчий СВ Обухівського РУП ГУНП в Київській області капітан поліції ОСОБА_23 в судове засідання не з`явився, в клопотанні просив розглянути його без участі слідчого та прокурора, вимоги клопотання підтримує в повному обсязі, також просив не здійснювати фіксацію судового засідання за допомогою технічних засобів.
Згідно ч. 4 ст. 107 КПК України фіксування за допомогою технічних засобів кримінального провадження під час розгляду питань слідчим суддею, крім вирішення питання про проведення негласних слідчих (розшукових) дій, та в суді під час судового провадження є обов`язковим. У разі неприбуття в судове засідання всіх осіб, які беруть участь у судовому провадженні, чи в разі, якщо відповідно до положень цього Кодексу судове провадження здійснюється судом за відсутності осіб, фіксування за допомогою технічних засобів кримінального провадження в суді не здійснюється.
Враховуючи, що слідчий та прокурор в судове засідання не з`явилися, на підставі ч. 4 ст. 107 КПК України, фіксація під час розгляду клопотання слідчим суддею за допомогою технічних засобів не здійснювалась.
Дослідивши матеріали справи, вважаю клопотання таким, що підлягає задоволенню зважаючи на наступне.
Так, відповідно до ч. 1 ст. 219 КПК України строк досудового розслідування обчислюється з моменту внесення відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань до дня звернення до суду з обвинувальним актом, клопотанням про застосування примусових заходів медичного або виховного характеру, клопотанням про звільнення особи від кримінальної відповідальності або до дня ухвалення рішення про закриття кримінального провадження.
Строк досудового розслідування з моменту внесення відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань до дня повідомлення особі про підозру становить: 1) шість місяців - у кримінальному провадженні щодо кримінального проступку; 2) дванадцять місяців - у кримінальному провадженні щодо нетяжкого злочину; 3) вісімнадцять місяців - у кримінальному провадженні щодо тяжкого або особливо тяжкого злочину. Досудове розслідування повинно бути закінчено: 1) протягом одного місяця з дня повідомлення особі про підозру у вчиненні кримінального проступку; 2) протягом двох місяців з дня повідомлення особі про підозру у вчиненні злочину.
Відповідно до ч. 1 ст. 294 КПК України, якщо досудове розслідування злочину до моменту повідомлення особі про підозру неможливо закінчити у строк, зазначений у частині другій статті 219 цього Кодексу, вказаний строк може бути продовжений неодноразово слідчим суддею за клопотанням прокурора або слідчого, погодженого з прокурором, на строк, встановлений пунктами 2 і 3 частини четвертої статті 219 цього Кодексу.
Згідно ч. 2 ст. 219 КПК України строк досудового розслідування може бути продовжений у порядку, передбаченому параграфом 4 глави 24 цього Кодексу. При цьому загальний строк досудового розслідування не може перевищувати: 1) двох місяців із дня повідомлення особі про підозру у вчиненні кримінального проступку; 2) шести місяців із дня повідомлення особі про підозру у вчиненні нетяжкого злочину; 3) дванадцяти місяців із дня повідомлення особі про підозру у вчиненні тяжкого або особливо тяжкого злочину.
Проведення досудового розслідування у розумні строки забезпечує прокурор, слідчий суддя (в частині строків розгляду питань, віднесених до його компетенції), а судового провадження - суд.
В контексті кримінального провадження, Конституційний Суд України, у своєму рішенні від 30 січня 2003 року (справа про розгляд судом окремих постанов слідчого і прокурора) відзначив, що «поняття розумний строк досудового слідства є оціночним, тобто таким, що визначається у кожному конкретному випадку з огляду на сукупність усіх обставин вчинення і розслідування злочину». Визначення розумного строку досудового слідства залежить від багатьох факторів, включаючи обсяг і складність справи, кількість слідчих дій, число потерпілих та свідків, необхідність проведення експертиз та отримання висновків тощо. Але за будь-яких обставин строк досудового слідства не повинен перевищувати меж необхідності. Досудове слідство повинно бути закінчене у кожній справі без порушення права на справедливий судовий розгляд і права на ефективний засіб захисту, що передбачено ст. ст. 6, 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
З клопотання та матеріалів кримінального провадження вбачається, що підозру в даному кримінальному провадженні не оголошено нікому.
Також, як вбачається з матеріалів клопотання, що в ході досудового розслідування вказаного кримінального провадження необхідно виконати ряд слідчих та процесуальних дій для всебічного, повного і неупередженого дослідження обставин кримінального провадження, на які посилається слідчий у клопотанні, а саме: допитів свідків, проведення слідчих експериментів, призначення ряду експертиз, що потребує додаткового часу, має суттєве доказове значення для органу досудового розслідування.
Враховуючи конкретні обставини справи, а також те, що строк досудового розслідування спливає, а провести вищевказані слідчі та процесуальні дії у передбачений законом строк не виявляється можливим з об`єктивних причин, слідчий суддя приходить до висновку про обґрунтованість клопотання слідчого та наявність підстав для його задоволення, так як прокурор в судовому засіданні в повній мірі обґрунтував обставини, що перешкоджали йому здійснити вищевказані дії, на який він просить у клопотанні додатковий строк, виконати раніше.
З поданого клопотання вбачається, що кримінальне провадження № 12022111230001242 розпочато після внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань 24.10.2022.
Отже строк досудового розслідування у даному кримінальному провадженні закінчується 24.10.2023.
Крім цього, в ході проведення досудового розслідування, всіх осіб причетних до вчинення вказаного кримінального правопорушення, а саме осіб, які спричинили тілесні ушкодження потерпілому не встановлено, а також не проведено ряд інших слідчих (розшукових) дій, спрямованих на встановлення усіх обставин вчинення кримінального правопорушення.
Для проведення та завершення зазначених слідчих дій необхідний строк не менше шести місяців, а тому існує обґрунтована необхідність у продовженні строку досудового розслідування до дванадцяти місяців.
Як вбачається з матеріалів, долучених до клопотання, в рамках даного кримінального провадження не проведено всіх необхідних слідчих дій для встановлення обставин, які підлягають доказуванню в рамках даного кримінального провадження, згідно вимог ст. 91 КПК України.
Слідчий суддя вважає обґрунтованими доводи сторони обвинувачення в частині наявності необхідності у виконанні вказаних процесуальних дій, оскільки їх проведення забезпечить повноту та всебічність досудового розслідування, а отримані в результаті проведення таких дій відомості, можуть бути використані як докази в рамках даного кримінального провадження.
Таким чином, подане клопотання підлягає задоволенню.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 219, 294, 295-1 КПК України, -
У Х В А Л И В:
Клопотання старшого слідчого СВ Обухівського РУП ГУНП в Київській області капітана поліції ОСОБА_3 про продовження строків досудового розслідування, задовольнити.
Продовжити строк досудового розслідування у кримінальному провадженні 12022111230001242 від 24 жовтня 2022 року за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 190 КК України, на 12 (дванадцять) місяців (до 24.10.2024 року включно).
Ухвала набирає законної сили з моменту оголошення, оскарженню не підлягає, заперечення проти неї можуть бути подані під час підготовчого провадження в суді.
Слідчий суддя ОСОБА_1
Суд | Обухівський районний суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 24.10.2023 |
Оприлюднено | 26.10.2023 |
Номер документу | 114408323 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Злочини проти власності Шахрайство |
Кримінальне
Обухівський районний суд Київської області
Тиханський О. Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні