Справа № 712/3241/23
2/703/1166/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 жовтня 2023 року м. Сміла
Смілянський міськрайонний суд Черкаської області в складі судді Биченка І.Я., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін цивільну справу №712/3241/23 за позовом Департаменту соціальної політики Черкаської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених коштів по державній допомозі,
установив:
Департамент соціальної політики Черкаської міської ради звернувся до Соснівського районного суду м. Черкаси із позовом до ОСОБА_1 про стягнення 45927,15 грн. надміру виплачених коштів у вигляді державної допомоги.
Ухвалою Соснівського районного суду м. Черкаси від 21 липня 2023 року справу передано за підсудністю до Смілянського міськрайонного суду Черкаської області в порядку ст. 31 ЦПК України.
Позовна заява обґрунтована тим, що ОСОБА_1 перебувала на обліку в департаменті соціальної політики Черкаської міської ради, отримувала державну соціальну допомогу на дітей одиноким матерям та допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку відповідно до ЗУ «Про державну допомогу сім`ям з дітьми».
На підставі заяв ОСОБА_1 від 18.03.2014, 11.02.2016, 06.07.2016, 13.01.2017, 14.07.2017, 11.01.2018, 02.07.2018,22.01.2019, 04.07.2019 та 08.01.2020 про призначення державної соціальної допомоги на дітей одиноким матерям та допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, ОСОБА_1 надала недостовірну інформацію, а саме, не вказала про отримання нею доходу від здачі в оренду земельних паїв. В результаті чого відповідачем отримано у надмірному розмірі, а саме: 782 грн 60 коп. - державну допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку по доходах за період з 01.03.2014 по 30.06.2014 та 45144 грн 55 коп. - державну допомогу на дітей одиноким матерям за період з 01.01.2016 по 31.07.2020.
Оскільки відповідач на повідомлення про повернення надміру виплачених коштів не реагує, позивач звернувся до суду з позовом в якому просить стягнути із ОСОБА_1 надміру виплачені кошти у вигляді державної допомоги у розмірі 45927 грн 15 коп. та понесені судові витрати.
Ухвалою Смілянського міськрайонного суду Черкаської області від 28 серпня 2023 року постановлено розгляд справи проводити за правилами спрощеного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Згідно з ч. 13 ст. 7 ЦПК України розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо цим Кодексом не передбачено повідомлення учасників справи. У такому випадку судове засідання не проводиться.
Клопотань від учасників справи про проведення судового засідання з повідомленням (викликом) сторін відповідно до частини 5 статті 279 ЦПК України не надходило.
Відповідач у встановлений судом строк надала суду відзив у якому зазначила, що договори оренди землі між нею та СТОВ «Агрофірма Вись» були укладені та в подальшому зареєстровані лише 01.02.2017 та 31.12.2017 відповідно, відтак вона не могла отримувати доходи від здачі в оренду земельних ділянок до їх укладення та реєстрації. Крім того, у наданій суду довідці СТОВ «Агрофірма Вись» вказано, що товариством лише здійснено нарахування орендної плати від здачі в оренду земельних ділянок, а не сам факт виплати та отримання вказаних коштів відповідачем. Також у відповіді СТОВ «Агрофірма Вись» не значиться щодо нарахування ОСОБА_1 коштів за оренду землі в 2020 році, тому залишається незрозумілим вимога позивача про стягнення коштів нарахованої державної соціальної допомоги в 2020 році. Як наслідок, відповідач зазначила, що у неї був відсутній умисел на незаконне отримання державної соціальної допомоги. Також відповідач зауважила, що матеріали справи не містять доказів перерахування, виплати, їй соціальної допомоги, що унеможливлює встановити вірність заявленої позивачем суми сплаченої соціальної допомоги. Відтак, у задоволенні позову просила відмовити в повному обсязі.
Крім того, відповідач просила застосувати строки позовної давності, оскільки позивач міг і повинен був дізнатися про порушення свого права з часу призначення відповідачу державної соціальної допомоги, тобто з 27 березня 2014 року, зробивши відповідні запити й перевіривши майновий стан, що своєчасно зроблено не було, а з даним позовом позивач звернувся лише 04 квітня 2023 року, тобто більш ніж через три роки з останньої дати призначення допомоги, а саме 15 січня 2020 року.
Відповідь на відзив до суду не надійшла.
Суд враховує, що з моменту відкриття провадження у справі сплив достатній строк, для подання всіма учасниками справи своїх доводів, заперечень, відзивів, доказів тощо.
Відповідно до ч. 2 ст. 247 ЦПК України у разі неявки в судове засідання всіх учасників справи чи в разі якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється судом за відсутності учасників справи, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Дослідивши та оцінивши наявні у справі докази, суд приходить до наступного.
Судом встановлено, що 18 березня 2014 року ОСОБА_1 звернулася до органу праці та соціального захисту населення Соснівського району із заявою про призначення усіх видів соціальної допомоги , компенсацій, субсидій та пільг.
Цього ж дня відповідачем було заповнено декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, а саме: анкетні дані, місце проживання та відомості про членів сім`ї. У розділі ІІ ОСОБА_2 зазначено, що за період з 01 вересня 2013 року по 01 березня 2014 року відповідач крім допомоги при народженні дитини та пенсії по втраті годувальника, відповідач інших доходів не має. Також у розділі V- відомості про земельні ділянки, що перебувають у власності або володінні (користуванні) членів сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб,членів сім`ї, що проживають окремо, відповідачем зазначено про відсутність таких. У розділі VI відповідачем зазначено про відсутність наявності додаткових джерел для існування за період з 01 вересня 2013 року по 01 березня 2014 року.
Рішенням Черкаського центру нарахування та здійснення соціальних виплат від 27 березня 2014 року ОСОБА_1 призначено допомогу по догляду за дитиною до 3 років працюючим жінкам з 01 березня 2014 року по 03 серпня 2014 року в сумі 130 грн., допомога по догляду до 3 років працюючим жінкам з 01 березня 2014 року по 03 серпня 2014 року в сумі 495 грн 81 коп. та допомога при народженні дитини з 01 березня 2014 року по 31 серпня 2015 року в сумі 866 грн 67 коп.
11 лютого 2016 року ОСОБА_1 звернулася до органу праці та соціального захисту населення із заявою про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій, субсидій та пільг та просила призначити допомогу на дітей одиноким матерям з 01 січня 2016 року.
Також відповідачем написано заяву в якій зазначено, що вона не працює, підприємницькою діяльністю не займається, в центрі зайнятості на обліку не перебуває та попереджена про перевірку соціальними інспекторами та дату отримання повідомлення про виплату допомоги.
Цього ж дня відповідачем було заповнено декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, а саме: анкетні дані, місце проживання та відомості про членів сім`ї. У розділі ІІ ОСОБА_2 зазначено, що за період з 01 липня 2015 року по 30 грудня 2015 року відповідач крім допомоги при народженні дитини інших доходів не має. Також у розділі V- відомості про земельні ділянки, що перебувають у власності або володінні (користуванні) членів сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб,членів сім`ї, що проживають окремо, відповідачем зазначено про наявність земельної ділянки площею 0,25 га для будівництва та обслуговування житлового будинку. У розділі VI відповідачем зазначено про відсутність наявності додаткових джерел для існування за період з 01 липня 2015 року по 31 грудня 2015 року.
Рішенням від 01 березня 2016 року ОСОБА_1 призначено допомогу одиноким матерям (з урахуванням доходу) з 01 січня 2016 року по 30 червня 2016 року в розмірі 782 грн 12 коп.
06 липня 2016 року ОСОБА_1 звернулася до органу праці та соціального захисту населення Соснівського району із заявою про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій, субсидій та пільг та просила призначити допомогу на дітей одиноким матерям.
Також відповідачем у вказаній заяві зазначено, що вона не працює, підприємницькою діяльністю не займається, в центрі зайнятості на обліку не перебуває та попереджена про дату отримання повідомлення про призначення допомоги.
Цього ж дня відповідачем було заповнено декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, а саме: анкетні дані, місце проживання та відомості про членів сім`ї. У розділі ІІ ОСОБА_2 зазначено, що за період з 01 січня 2016 року по 01 липня 2016 року відповідач крім допомоги одинокій матері інших доходів не має. Також у розділі V- відомості про земельні ділянки, що перебувають у власності або володінні (користуванні) членів сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб,членів сім`ї, що проживають окремо, відповідачем зазначено про наявність земельної ділянки площею 0,25 га для будівництва та обслуговування житлового будинку та земельної ділянки 0,6303 га. У розділі VI відповідачем зазначено про відсутність наявності додаткових джерел для існування за період з 01 січня 2016 року по 01 липня 2016 року.
Рішенням від 15 липня 2016 року ОСОБА_1 призначено допомогу одиноким матерям (з урахуванням доходу) з 01 липня 2016 року по 31 грудня 2016 року в розмірі 1219 грн 44 коп.
13 січня 2017 року ОСОБА_1 звернулася до органу праці та соціального захисту населення Соснівського району із заявою про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій, субсидій та пільг та просила призначити допомогу на дітей одиноким матерям.
Також відповідачем у вказаній заяві зазначено, що вона не працює, не навчається, підприємницькою діяльністю не займається, в центрі зайнятості на обліку не перебуває та попереджена про дату отримання повідомлення про призначення допомоги.
Цього ж дня відповідачем було заповнено декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, а саме: анкетні дані, місце проживання та відомості про членів сім`ї. У розділі ІІ ОСОБА_2 зазначено, що за період з 01 липня 2016 року по 01 січня 2017 року відповідач крім допомоги одинокій матері інших доходів не має. Також у розділі V- відомості про земельні ділянки, що перебувають у власності або володінні (користуванні) членів сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб,членів сім`ї, що проживають окремо, відповідачем зазначено про наявність земельної ділянки площею 0,25 га для будівництва та обслуговування житлового будинку та земельної ділянки 0,6303 га в с. Княжа Звенигородського району. Також зазначено, що інших земельних ділянок та паїв вона не має. У розділі VI відповідачем зазначено про відсутність наявності додаткових джерел для існування за період з 01 липня 2016 року по 01 січня 2017 року.
Рішенням від 18 січня 2017 року ОСОБА_1 призначено допомогу одиноким матерям (з урахуванням доходу) з 01 січня 2017 року по 30 червня 2017 року в розмірі 1346 грн 44 коп.
14 липня 2017 року ОСОБА_1 звернулася до органу праці та соціального захисту населення Соснівського району із заявою про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій, субсидій та пільг та просила призначити допомогу на дітей одиноким матерям.
Також відповідачем у вказаній заяві зазначено, що вона не працює, підприємницькою діяльністю не займається, в центрі зайнятості на обліку не перебуває та попереджена про дату отримання повідомлення про призначення допомоги.
Цього ж дня відповідачем було заповнено декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, а саме: анкетні дані, місце проживання та відомості про членів сім`ї. У розділі ІІ ОСОБА_2 зазначено, що за період з 01 січня 2017 року по 01 липня 2017 року відповідач крім допомоги одинокій матері інших доходів не має. Також у розділі V- відомості про земельні ділянки, що перебувають у власності або володінні (користуванні) членів сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб,членів сім`ї, що проживають окремо, відповідачем зазначено про наявність земельної ділянки площею 0,25 га для будівництва та обслуговування житлового будинку та земельної ділянки 0,6303 га. У розділі VI відповідачем зазначено про відсутність наявності додаткових джерел для існування за період з 01 січня 2017 року по 01 липня 2017 року.
Рішенням від 21 липня 2017 року ОСОБА_1 призначено допомогу одиноким матерям (з урахуванням доходу) з 01 липня 2017 року по 02 серпня 2017 року в розмірі 1417 грн 44 коп. та з 03 серпня 2017 року по 31 грудня 2017 року в розмірі 1768 грн 44 коп.
11 січня 2018 року ОСОБА_1 звернулася до органу праці та соціального захисту населення Соснівського району із заявою про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій, субсидій та пільг та просила призначити допомогу на дітей одиноким матерям.
Також відповідачем у вказаній заяві зазначено, що вона не працює, підприємницькою діяльністю не займається, в центрі зайнятості на обліку не перебуває та попереджена про дату отримання повідомлення про призначення допомоги.
Цього ж дня відповідачем було заповнено декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, а саме: анкетні дані, місце проживання та відомості про членів сім`ї. У розділі ІІ ОСОБА_2 зазначено, що за період з 01 липня 2017 року по 31 грудня 2017 року відповідач крім допомоги одинокій матері інших доходів не має. Також у розділі V- відомості про земельні ділянки, що перебувають у власності або володінні (користуванні) членів сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб,членів сім`ї, що проживають окремо, відповідачем зазначено про відсутність таких земельних ділянок. У розділі VI відповідачем зазначено про відсутність наявності додаткових джерел для існування за період з 01 липня 2017 року по 31 грудня 2017 року.
Рішенням від 12 січня 2018 року ОСОБА_1 призначено допомогу одиноким матерям (з урахуванням доходу) з 01 січня 2018 року по 30 червня 2018 року в розмірі 1851 грн 44 коп.
02 липня 2018 року ОСОБА_1 звернулася до органу праці та соціального захисту населення Соснівського району із заявою про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій, субсидій та пільг та просила призначити допомогу на дітей одиноким матерям.
Також відповідачем у вказаній заяві зазначено, що вона не працює, не навчається, підприємницькою діяльністю не займається, в центрі зайнятості на обліку не перебуває.
Цього ж дня відповідачем було заповнено декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, а саме: анкетні дані, місце проживання та відомості про членів сім`ї. У розділі ІІ ОСОБА_2 зазначено, що за період з 01 січня 2018 року по 01 липня 2018 року відповідач крім допомоги одинокій матері інших доходів не має. Також у розділі V- відомості про земельні ділянки, що перебувають у власності або володінні (користуванні) членів сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб,членів сім`ї, що проживають окремо, відповідачем зазначено про наявність земельної ділянки площею 0,25 га для будівництва та обслуговування житлового будинку. У розділі VI відповідачем зазначено про відсутність наявності додаткових джерел для існування за період з 01 січня 2018 року по 01 липня 2018 року.
Рішенням від 03 липня 2018 року ОСОБА_1 призначено допомогу одиноким матерям (з урахуванням доходу) з 01 липня 2018 року по 31 грудня 2018 року в розмірі 1935 грн 44 коп.
Рішенням від 26 листопада 2018 року ОСОБА_1 призначено допомогу одиноким матерям (з урахуванням доходу) з 01 липня 2018 року по 30 листопада 2018 року в розмірі 1935 грн 44 коп. та з 01 грудня 2018 року по 31 грудня 2018 року в розмірі 2018 грн 44 коп.
22 січня 2019 року ОСОБА_1 звернулася до органу праці та соціального захисту населення Соснівського району із заявою про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій, субсидій та пільг та просила призначити допомогу на дітей одиноким матерям.
Також відповідачем у вказаній заяві зазначено, що вона не працює, не навчається, підприємницькою діяльністю не займається, в центрі зайнятості на обліку не перебуває.
Цього ж дня відповідачем було заповнено декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, а саме: анкетні дані, місце проживання та відомості про членів сім`ї. У розділі ІІ ОСОБА_2 зазначено, що за період з 01 липня 2018 по 01 січня 2019 року відповідач крім допомоги одинокій матері інших доходів не має. Також у розділі V- відомості про земельні ділянки, що перебувають у власності або володінні (користуванні) членів сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб,членів сім`ї, що проживають окремо, відповідачем зазначено про наявність земельної ділянки площею 0,25 га для будівництва та обслуговування житлового будинку та земельної ділянки площею 0,6302 га. У розділі VI відповідачем зазначено про відсутність наявності додаткових джерел для існування за період з 01 липня 2018 року по 01 січня 2019 року.
Рішенням від 25 січня 2019 року ОСОБА_1 призначено допомогу одиноким матерям (з урахуванням доходу) з 01 січня 2019 року по 30 червня 2019 року в розмірі 2018 грн 44 коп.
06 липня 2019 року ОСОБА_1 звернулася до органу праці та соціального захисту населення Соснівського району із заявою про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій, субсидій та пільг та просила призначити допомогу на дітей одиноким матерям.
Також відповідачем у вказаній заяві зазначено, що вона не працює, не навчається, підприємницькою діяльністю не займається, в центрі зайнятості на обліку не перебуває.
Цього ж дня відповідачем було заповнено декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, а саме: анкетні дані, місце проживання та відомості про членів сім`ї. У розділі ІІ ОСОБА_2 зазначено, що за період з 01 січня 2019 року по 01 липня 2019 року відповідач крім допомоги одинокій матері інших доходів не має. Також у розділі V- відомості про земельні ділянки, що перебувають у власності або володінні (користуванні) членів сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб,членів сім`ї, що проживають окремо, відповідачем зазначено про наявність земельної ділянки площею 0,25 га для будівництва та обслуговування житлового будинку та земельної ділянки площею 0,6302 га. У розділі VI відповідачем зазначено про відсутність наявності додаткових джерел для існування за період з 01 січня 2019 року по 01 липня 2019 року.
Рішенням від 18 липня 2019 року ОСОБА_1 призначено допомогу одиноким матерям (з урахуванням доходу) з 01 липня 2019 року по 31 грудня 2019 року в розмірі 2109 грн 44 коп.
08 січня 2020 року ОСОБА_1 звернулася до органу праці та соціального захисту населення Соснівського району із заявою про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій, субсидій та пільг та просила призначити допомогу на дітей одиноким матерям.
Також відповідачем у вказаній заяві зазначено, що вона не працює, не навчається, підприємницькою діяльністю не займається, в центрі зайнятості на обліку не перебуває.
Цього ж дня відповідачем було заповнено декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, а саме: анкетні дані, місце проживання та відомості про членів сім`ї. У розділі ІІ ОСОБА_2 зазначено, що за період з 01 липня 2019 року по 01 січня 2020 року відповідач крім допомоги одинокій матері інших доходів не має. Також у розділі V- відомості про земельні ділянки, що перебувають у власності або володінні (користуванні) членів сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб,членів сім`ї, що проживають окремо, відповідачем зазначено про наявність земельної ділянки площею 0,25 га для будівництва та обслуговування житлового будинку та земельної ділянки 0,6302 га. У розділі VI відповідачем зазначено про відсутність наявності додаткових джерел для існування за період з 01 липня 2019 року по 01 січня 2020 року.
Рішенням від 15 січня 2020 року ОСОБА_1 призначено допомогу одиноким матерям (з урахуванням доходу) з 01 січня 2020 року по 30 червня 2020 року в розмірі 2209 грн 44 коп.
Підставою звернення позивача до суду стала та обставина, що відповідач при зверненні до органу праці та соціального захисту із заявами про призначення державної соціальної допомоги одиноким матерям та допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трьох років не повідомила про отримання нею додаткових доходів.
Так, як вбачається з довідки ТОВ «Віотехсом» від 21 лютого 2020 року ОСОБА_1 , 12 лютого 2019 року отримала від вказаного товариства одноразову фінансову допомогу в сумі 600 грн.
Згідно довідки СТОВ «Агрофірма Вись» від 09 липня 2020 року ОСОБА_1 нараховувалась орендна плата від здачі в оренду земельних ділянок, а саме: 2013 рік - 4695 грн 50 коп., 2014 рік - 11737 грн 50 коп., 2015 рік - 8795 грн 46 коп., 2016 рік - 14075 грн 18 коп., 2017 рік - 18766 грн 90 коп., 2018 рік - 23458 грн 62 коп., 2019 рік - 23458 грн 62 коп.
Рішенням Управління соціальної допомоги та компенсаційних виплат Департаменту соціальної політики Черкаської міської ради від 17 серпня 2020 року ОСОБА_1 призначено здійснити перерахунок з 01 березня 2014 року по виплаті допомоги одинокій матері та до досягнення дитиною трьох років за весь період таких виплат.
Відповідно, рішеннями від 23.07.2020, 03.08.2020, 07.08.2020, 10.08.2020, 14.08.2020, 14.09.2020 ОСОБА_1 здійснено перерахунок виплат допомоги одинокій матері та до досягнення дитиною трьох років за весь період таких виплат з урахуванням отримання доходу від оренди землі у СТОВ «Агрофірма Вись» та ТОВ «Віотехсом».
Листом від 18 серпня 2020 року ОСОБА_1 повідомлено про переплату коштів отриманих як допомога одинокій матері та до досягнення дитиною трьох років.
04 лютого 2021 року Департаментом соціальної політики Черкаської міської ради Шпара Л.В. направлено листи про повернення надміру виплаченої соціальної допомоги.
26 листопада 2021 року Департаментом соціальної політики Черкаської міської ради Шпара Л.В. направлено нагадування про необхідність добровільного повернення надмірно отриманої державної соціальної допомоги у загальному розмірі 45927 грн 15 коп.
Відповідно до ч.1 ст.2 ЦПК України завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.
Статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04 листопада 1950 року встановлено, що кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.
Згідно із ч.3 ст. 51 Конституції України сім`я, дитинство, материнство і батьківство охороняються державою.
Статтею 1 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми», визначено, що громадяни України, в сім`ях яких виховуються та проживають неповнолітні діти, мають право на державну допомогу у випадках та на умовах, передбачених цим Законом та іншими законами України.
За вимогами п.5. ч.1 ст 3 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми», допомога на дітей одиноким матерям відноситься до одного з видів державної допомоги сім`ям з дітьми.
Відповідно до ст.15 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми», допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається у розмірі, що дорівнює різниці між прожитковим мінімумом, встановленим для працездатних осіб, та середньомісячним сукупним доходом сім`ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, але не менше 130 гривень.
Згідно ст. 18-1 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми», право на допомогу на дітей одиноким матерям мають одинокі матері (які не перебувають у шлюбі), одинокі усиновлювачі, якщо у свідоцтві про народження дитини або документі про народження дитини, виданому компетентними органами іноземної держави, за умови його легалізації в установленому законодавством порядку (рішенні про усиновлення дитини), відсутній запис про батька (матір) або запис про батька (матір) проведено в установленому порядку органом державної реєстрації актів цивільного стану за вказівкою матері (батька, усиновлювача) дитини.
Умови призначення і виплати таких видів державної допомоги сім`ям з дітьми, передбачених Законом України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми», зокрема, допомога на дітей одиноким матерям, визначається Порядком призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України № 1751 від 27 грудня 2001 року.
Відповідно до пункту 34 вказаного Порядку допомога на дітей одиноким матерям, одиноким усиновлювачам, матерям (батькам) у разі смерті одного з батьків, які мають дітей віком до 18 років (якщо діти навчаються за денною формою у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, - до закінчення такими дітьми навчальних закладів, але не довше ніж до досягнення ними 23 років), надається у розмірі, що дорівнює різниці між 100 відсотками прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку та середньомісячним сукупним доходом сім`ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців.
Пунктом 49 Порядку передбачено обов`язок осіб, яким виплачується державна допомога сім`ям з дітьми, повідомляти органи, що призначають і виплачують зазначену допомогу, про зміну всіх обставин, які впливають на виплату державної допомоги (зміни у складі сім`ї, перевищення середньомісячного сукупного доходу сім`ї тощо). Суми державної допомоги сім`ям з дітьми, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку громадян (у результаті подання документів із свідомо неправдивими відомостями, неподання відомостей про зміни у складі сім`ї, приховування обставин, які впливають на призначення і виплату державної допомоги тощо), стягуються згідно із законом. Органи, що призначають і виплачують державну допомогу сім`ям з дітьми, мають право перевіряти матеріальне становище сімей з дітьми.
Таким чином, даним пунктом порядку чітко визначено право, а не обов`язок органів, що призначають і виплачують державну допомогу сім`ям з дітьми, перевіряти матеріальне становище таких сімей.
Разом з тим, обов`язок повідомлення про зміну всіх обставин, які впливають на виплату державної допомоги покладено саме на отримувача соціальних виплат.
Нарахування та виплата допомоги малозабезпеченим сім`ям проводиться у відповідності до Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям» та Порядку призначення та виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 року № 250.
Відповідно до положень ст. 1 Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям», державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям - щомісячна допомога, яка надається малозабезпеченим сім`ям у грошовій формі в розмірі, що залежить від величини середньомісячного сукупного доходу сім`ї.
Середньомісячний сукупний дохід сім`ї - обчислений у середньому за місяць дохід усіх членів сім`ї з усіх джерел надходжень протягом шести місяців, що передують місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги, крім допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування.
Згідно статті 13 Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям», контроль за правильністю призначення і виплати державної соціальної допомоги, використання коштів Державного бюджету України, спрямованих на надання такої допомоги, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням вимог законодавства під час надання соціальної підтримки.
Відповідно до п. 6 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям (далі Порядок) для призначення соціальної допомоги уповноважений представник сім`ї подає органу соціального захисту населення такі документи: заяву; документ, що посвідчує особу уповноваженого представника сім`ї; декларацію про доходи та майно (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім`ї); довідку про наявність та розмір земельної частки (паю).
Відповідно до п. 12 Порядку у разі, коли особами, які входять до складу сім`ї, навмисно подано недостовірні відомості чи приховано відомості, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на соціальну допомогу та визначення її розміру, виплата соціальної допомоги припиняється з місяця, в якому виявлено порушення. На наступний строк допомога може бути призначена не раніше ніж через шість місяців, починаючи з першого числа місяця виявлення порушення.
Виплата раніше призначеної соціальної допомога припиняється в т.ч. якщо сім`єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинули на встановлення права на соціальну допомогу і визначення її розміру, і внаслідок чого були надміру виплачені кошти, - з місяця, в якому виявлено порушення (п. 25 Порядку).
Згідно з п. 28 Порядку якщо сім`єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинуло на встановлення права на призначення соціальної допомоги та визначення її розміру, внаслідок чого були надміру виплачені кошти, органи соціального захисту населення: визначають обсяг надміру виплачених коштів та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану сім`ї; повідомляють уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї про обсяг надміру виплачених коштів та строки їх повернення; у разі неповернення надміру виплачених коштів добровільно в установлені строки вирішують питання про їх стягнення у судовому порядку.
Згідно частин 1, 3 статті 22 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» одержувачі державної допомоги зобов`язані повідомляти органи, що призначають і здійснюють виплату державної допомоги, про зміну всіх обставин, що впливають на виплату допомоги. Органи, що призначають і здійснюють виплату державної допомоги, мають право перевіряти матеріальний стан сімей з дітьми.
Відповідно до ч.2 ст. 22 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми», суми державної допомоги, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку громадян (у результаті подання документів із свідомо неправдивими відомостями, неподання відомостей про зміни у складі сім`ї, приховування обставин, що впливають на виплату державної допомоги тощо), стягуються згідно з законом.
Тобто, механізм повернення надмірно сплачених сум допомоги передбачає стягнення зазначених сум лише у випадку, якщо така надмірна сплата відбулась з вини громадянина, а саме через його зловживання.
Загальні підстави для виникнення зобов`язання у зв`язку з набуттям, збереженням майна без достатньої правової підстави визначені нормами глави 83 ЦК України.
Відповідно до ч.1 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
Згідно зі статтею 1215 ЦК України не підлягає поверненню безпідставно набуті: 1) заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача; 2) інше майно, якщо це встановлено законом.
Отже, законодавцем передбачені два винятки із цього правила: по-перше, якщо виплата відповідних грошових сум є результатом рахункової помилки зі сторони особи, яка проводила таку виплату; по-друге, у разі недобросовісності зі сторони набувача виплати.
Зазначений правовий висновок викладений у постанові Верховного Суду України від 02 липня 2014 року у справі № 6-91цс14 та у постанові Верховного Суду у складі Об`єднаної палати Касаційного цивільного суду від 06 лютого 2019 року у справі № 545/163/17 (провадження № 61-33727сво18).
З матеріалів справи вбачається, що в заявах від 18.03.2014, 11.02.2016, 06.07.2016, 13.01.2017, 14.07.2017, 11.01.2018, 02.07.2018, 22.01.2019, 04.07.2019 та 08.01.2020 ОСОБА_1 зобов`язувалася повідомити органи праці та соціального захисту населення про зміну обставин, які можуть вплинути на отримання нею соціальної допомоги, компенсації та пільг, що підтверджується її підписом.
Окрім того, її було попереджено про відмову в призначенні або припиненні виплати призначеної соціальної допомоги та/або повернення надміру нарахованих коштів у разі подання неповних чи недостовірних відомостей про доходи та майновий стан сім`ї.
Однак, інформації щодо наявності у неї земельних паїв відповідач суду не надала.
Разом з тим, відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєсту заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єктів від 25.02.2020, ОСОБА_1 є власником земельної ділянки площею 2,71 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованої в адміністративних межах Веселокутської сільської ради Шполянського району Черкаської області, кадастровий номер 7125781600:06:001:0036 та земельної ділянки площею 2,71 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованої в адміністративних межах Веселокутської сільської ради Шполянського району Черкаської області, кадастровий номер 7125781600:06:001:0035.
У результаті проведення перевірки достовірності даних, зазначених відповідачкою у деклараціях про доходи та майновий стан, позивачем встановлено, що заявниця на момент звернення із заявою про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій, субсидій та пільг у її власності перебувало декілька земельних ділянок. При цьому у деклараціях про доходи та майновий стан відповідачем не зазначено про отримання у доходу від здачі землі в оренду.
Таким чином, невиконання обов`язку щодо повідомлення про зміни обставин, які можуть вплинути на отримання соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї, про що ОСОБА_1 давала зобов`язання, свідчить про недобросовісність набувача такої допомоги.
Ураховуючи те, що соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям була надмірно виплачена в зв`язку з неповідомленням обставин, які вплинули на отримання відповідачем даного виду допомоги, а також те, що на вимогу органу, який призначив допомогу, остання не повернула надміру виплачену суму соціальної допомоги, суд приходить до висновку, що сума надміру виплаченої соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї має бути повернута у примусовому порядку, як така, що одержана без належної правової підстави.
З огляду на дані обставини справи та вимоги законодавства, суд приходить до висновку про обгрунтованість позовних вимог позивача та наявність підстав для їх задоволення.
Суд також зауважує, що твердження відповідача про те, що право власності на земельні паї та відповідно і укладення договорів оренди відбулося лише в 2017 році, тому і перерахунок переплаченої допомоги повинен бути проведений лише з цієї дати є безпідставним та необґрунтованим.
Як вбачається з рішення Шполянського районного суду Черкаської області від 23 лютого 2012 року за ОСОБА_1 право власності на спадкове майно, яке залишилося після смерті батька ОСОБА_3 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 на земельну ділянку площею 2,71 га вартістю 78259 грн, розташовану в межах Веселокутської сільської ради Шполянського району Черкаської області та майновий пай.
Згідно рішення Шполянського районного суду Черкаської області від 08 червня 2012 року за ОСОБА_1 право власності на спадкове майно, яке залишилося після смерті баби ОСОБА_4 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_2 на земельну ділянку площею 2,71 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташовану в межах Веселокутської сільської ради Шполянського району Черкаської області та майновий пай.
Відповідно до статті 1216 ЦК України спадкуванням є перехід прав та обов`язків (спадщини) від фізичної особи, яка померла (спадкодавця) до інших осіб (спадкоємців).
Статтею 1218 ЦК України встановлено, що до складу спадщини входять усі права та обов`язки, що належали спадкодавцеві на момент відкриття спадщини і не припинилися внаслідок його смерті.
У постанові Верховного Суду від 18 лютого 2021 року у справі № 609/1231/19 (провадження № 61-13902св20) зроблено висновок, що спадкоємець, який у встановленому законом порядку прийняв спадщину, є її власником з часу її відкриття, а документом для підтвердження права власності на спадкове майно є свідоцтво на спадщину. Проте відсутність реєстрації права власності не зумовлює позбавлення особи прав користування та володіння належним їй майном.
Отже, особа, яка прийняла належним чином спадщину, але не отримала свідоцтва про право на спадщину за законом (заповітом), має право на отримання орендної плати за користування земельною ділянкою.
Зазначений правовий висновок викладений у постанові Верховного Суду України від 21 вересня 2023 року у справі № № 314/2195/22 провадження № 61-6030св23.
Із вказаних вище рішень Шполянського районного суду Черкаської області від 23 лютого 2012 року та 08 червня 2012 року вбачається, що ОСОБА_1 успадкувала земельні ділянки після смерті баби ОСОБА_4 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_2 та батька ОСОБА_3 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 відповідно.
Доказів на предмет спростування факту отримання орендної плати за земельні паї відповідачем суду не надано.
Щодо застосування до спірних правовідносин строків позовної давності суд зазначає наступне.
Відповідно до статті 256 ЦК України позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу.
Статтею 257 ЦК України визначено, що загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки.
Частиною 1 статті 261 ЦК України передбачено, що перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила.
Про факт ненадання відповідачем відомостей про отримання доходу, Департаменту соціальної політики стало відомо після отримання відповіді СТОВ «Агрофірма Вись» від 09 липня 2020 року.
Отже, враховуючи, що Департаменту соціальної політики стало відомо про факт отримання орендної плати за земельні паї 09 липня 2020 року, тому саме з даного часу починається відлік строку позовної давності.
Як вбачається із вхідного штампа суду, Департамент соціальної політики Черкаської міської ради звернувся до суду з вказаним позовом 04 квітня 2023 року, тобто в межах строку позовної давності. Отже, за захистом свого порушеного права Департамент звернувся у межах встановленого законом трирічного строку.
Суд вважає хибним посилання представника відповідача на те, що призначення ОСОБА_1 соціальної допомоги за періоди з 18.03.2014, 11.02.2016, 06.07.2016, 13.01.2017, 14.07.2017, 11.01.2018, 02.07.2018, 22.01.2019, 04.07.2019 та 08.01.2020 давало можливість позивачу перевірити зазначену у декларації інформацію, оскільки ані ЗУ «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям», ані Порядком призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям не встановлено строків перевірки поданих заявником відомостей у декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям.
Відповідно до ч. 1 ст. 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Згідно п. 1 ч. 2 ст. 141 ЦПК України судові витрати пов`язані з розглядом справи покладаються у разі задоволення позову на відповідача.
Таким чином, з відповідача на користь позивача підлягає стягненню судовий збір в сумі 2684 грн 00 коп.
Керуючись ст.ст. 259, 263 - 265 ЦПК України, суд,
вирішив:
Позовні вимоги департаменту соціальної політики Черкаської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених коштів по державній допомозі задоволити повністю.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь департаменту соціальної політики Черкаської міської ради надміру виплачені кошти у вигляді державної допомоги у розмірі 45927 (сорок п`ять тисяч дев`ятсот двадцять сім) грн 15 (п`ятнадцять) коп.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь департаменту соціальної політики Черкаської міської ради 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн судового збору.
Рішення може бути оскаржене до Черкаського апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного тексту.
Рішення набирає законної сили, якщо протягом цих строків не подана апеляційна скарга, або якщо рішення залишено в силі за результатами апеляційного розгляду справи.
Учасники справи:
позивач - Департамент соціальної політики Черкаської міської ради, місцезнаходження: м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, код ЄДРПОУ 37853109;
відповідач - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 .
Суддя І.Я. Биченко
Суд | Смілянський міськрайонний суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 24.10.2023 |
Оприлюднено | 30.10.2023 |
Номер документу | 114422378 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про відшкодування шкоди, з них |
Цивільне
Смілянський міськрайонний суд Черкаської області
Биченко І. Я.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні