МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
19 жовтня 2023 р. Справа № 400/9551/21 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Малих О.В., розглянувши в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом:Управління Держпраці у Миколаївській області, вул. Маршала Василевського, 40/1, м. Миколаїв, 54003, до відповідача:Товариства з обмеженою відповідальністю «Чорноморська зірка», вул. Чкалова, 32/1, м. Миколаїв, 54017, про:застосування заходу реагування у сфері державного нагляду,ВСТАНОВИВ:
Управління Держпраці у Миколаївській області (далі позивач, Управління Держпраці) звернулось до суду з адміністративним позовом про застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю «Чорноморська зірка» (далі відповідач, ТОВ «Чорноморська зірка») заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом повної заборони виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатації машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, а саме:
- експлуатацію устатковання напругою понад 1000В, а саме: кабельна лінія - ЮкВ; роз`єднувач РЛНД 10/630-кВ;
- експлуатацію електрообладнання, у зв`язку з відсутністю акту о посвідчення електрообладнання, відсутністю основних та додаткових засобів захисту від ураження електричним струмом, електротехнічні вимірювання та випробування виконані з порушенням встановленого порядку;
- роботи в колодязях.
Ухвалою від 19.10.2021 року суд відкрив провадження у справі та ухвалив розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказав, що під час проведення планової перевірки з боку відповідача було виявлено ряд порушень вимог законодавства у сфері охорони праці, промислової безпеки та гігієни праці, серед яких є такі, що несуть загрозу життю та здоров`ю людей, що передбачає повну заборону виконання робіт та експлуатації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.
Відповідач надав відзив, в якому у задоволенні вимог позивача просив відмовити. Заперечуючи проти позову відповідач зазначив, що незначні порушення вимог законодавства у сфері охорони праці, зазначені в Акті, ним усунені, порушення, зазначені в пунктах 1, 4 та 8 Акта є необґрунтованими та недоведеними. Отже, відсутні підстави для застосування повної заборони виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки ТОВ «Чорноморська зірка».
Суд розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
З`ясувавши усі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази у їх сукупності, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дослідивши матеріали, що містяться у справі, суд встановив наступне:
У період з 05.07.2021 року по 09.07.2021 року посадовими особами Управління Держпраці проведено планову перевірку щодо додержання ТОВ «Чорноморська зірка» вимог законодавства у сфері охорони праці та промислової безпеки, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, за результатами якої складено Акт від 09.07.2021 року № МК 2807/938/ОП/АПЛ (далі та раніше за текстом Акт).
Під час перевірки виявлені порушення законодавства у сфері охорони праці, серед яких є такі, що несуть загрозу життю та здоров`ю людей, а саме:
- п. 1 Акта (далі Порушення № 1) на час перевірки відсутні дозвільні документи на експлуатацію устатковання напругою понад 1000В, а саме:
кабельна лінія - ЮкВ;
роз`єднувач РЛНД 10/630-кВ., чим порушено п. 8 група А Переліку машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2021 року № 77;
- п. 3 Акта (далі Порушення № 2) відсутній акт опосвідчення стану безпеки електрообладнання, чим порушено п. 8.2, 8.4 ПБЕЕС;
- п. 4 Акта (далі Порушення № 3) на час перевірки електротехнічні вимірювання та випробування виконані з порушенням встановленого порядку (Миколаївською філією ПАТ «Укртелеком» не має Дозволу Держпраці на проведення вимірювань та випробувань електрообладнання), чим порушено п. 7.6.1 ПБЕЕС;
- п. 7 Акта (далі Порушення № 4) на час перевірки відсутні основні та додаткові засоби захисту від ураження електричним струмом, чим порушено п. 4.1.3, 4.1.4 НПАОП 40.1- 1.07-01 Правил експлуатації електрозахисних засобів;
- п. 8 Акта (далі Порушення № 5) відсутній дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме: роботи в колодязях, чим порушено п. 7 групи А дод. 2 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки», затвердженого постановою КМУ від 26.10.2011 року № 1107.
Акт підписано директором ТОВ «Чорноморська зірка» із відміткою про незгоду. 16.07.2021 року надано заперечення на Акт.
Приймаючи рішення у справі, суд виходить з наступного:
Відповідно до положень ст. 13 Закону України «Про охорону праці» від 14.10.1992 року № 2694-XII (далі Закон № 2694) роботодавець зобов`язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці.
З цією метою роботодавець забезпечує функціонування системи управління охороною праці, а саме: створює відповідні служби і призначає посадових осіб, які забезпечують вирішення конкретних питань охорони праці, затверджує інструкції про їх обов`язки, права та відповідальність за виконання покладених на них функцій, а також контролює їх додержання; розробляє за участю сторін колективного договору і реалізує комплексні заходи для досягнення встановлених нормативів та підвищення існуючого рівня охорони праці; забезпечує виконання необхідних профілактичних заходів відповідно до обставин, що змінюються; впроваджує прогресивні технології, досягнення науки і техніки, засоби механізації та автоматизації виробництва, вимоги ергономіки, позитивний досвід з охорони праці тощо; забезпечує належне утримання будівель і споруд, виробничого обладнання та устаткування, моніторинг за їх технічним станом; забезпечує усунення причин, що призводять до нещасних випадків, професійних захворювань, та здійснення профілактичних заходів, визначених комісіями за підсумками розслідування цих причин; організовує проведення аудиту охорони праці, лабораторних досліджень умов праці, оцінку технічного стану виробничого обладнання та устаткування, атестацій робочих місць на відповідність нормативно-правовим актам з охорони праці в порядку і строки, що визначаються законодавством, та за їх підсумками вживає заходів до усунення небезпечних і шкідливих для здоров`я виробничих факторів; розробляє і затверджує положення, інструкції, інші акти з охорони праці, що діють у межах підприємства (далі - акти підприємства), та встановлюють правила виконання робіт і поведінки працівників на території підприємства, у виробничих приміщеннях, на будівельних майданчиках, робочих місцях відповідно до нормативно-правових актів з охорони праці, забезпечує безоплатно працівників нормативно-правовими актами та актами підприємства з охорони праці; здійснює контроль за додержанням працівником технологічних процесів, правил поводження з машинами, механізмами, устаткуванням та іншими засобами виробництва, використанням засобів колективного та індивідуального захисту, виконанням робіт відповідно до вимог з охорони праці; організовує пропаганду безпечних методів праці та співробітництво з працівниками у галузі охорони праці; вживає термінових заходів для допомоги потерпілим, залучає за необхідності професійні аварійно-рятувальні формування у разі виникнення на підприємстві аварій та нещасних випадків.
Роботодавець несе безпосередню відповідальність за порушення зазначених вимог.
Згідно до положень ст. 21 Закону України № 2694 роботодавець повинен одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» від 06.09.2005 року № 2806-IV, документ дозвільного характеру дозвіл, висновок, рішення, погодження, свідоцтво, інший документ, який дозвільний орган зобов`язаний видати суб`єкту господарювання у разі надання йому права на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності та/або без наявності якого суб`єкт господарювання не може проваджувати певні дії щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності.
За змістом п. 7 Порядку № 1107, дозвіл видається Держпраці на виконання робіт підвищеної небезпеки, що зазначені у пункті 1 додатка 2; територіальним органом Держпраці на виконання робіт підвищеної небезпеки, крім тих, що зазначені в абзаці другому цього пункту, та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, що зазначені у додатку 3.
Згідно ст. 39 Закону № 2964 посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, мають право: забороняти, зупиняти, припиняти, обмежувати експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуск та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт, застосування нових небезпечних речовин, реалізацію продукції, а також скасовувати або припиняти дію виданих ними дозволів і ліцензій до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих.
Відповідно до ч. 5 ст. 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2017 року № 877-V (далі Закон України № 877), виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
У відповідності до ч. 7 ст. 7 Закону України № 877 на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
З матеріалів справи вбачається, що позивачем усунуто частину порушень, а саме:
Стосовно Порушення № 1:
Згідно п. 8 групи А Переліку машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2021 року № 77 (далі Перелік № 77), позивач повинен мати дозвіл на устатковання напругою понад 1000 В.
Відповідно до повідомлення Управління Держпраці № 09/4104 від 07.09.2018 ТОВ «Чорноморська зірка» надало декларацію відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки, зареєстрованої за № 264.48.18.
В декларації відповідності зазначено, що позивач підтверджує, що здійснює роботи в діючих електроустановках напругою понад 1000 В та в зонах дії струму високої частоти. ТОВ «Чорноморська зірка» виконує в процесі виробничої діяльності експлуатацію устатковання напругою понад 1000 В (електричне устаткування електричних станцій та мереж; технологічне електрообладнання). А саме: трансформаторної підстанції ТП-226 10/0,4кВ, укомплектованої силовим трансформатором ТМ-160/10 10/0,4кВ 160кВА, зав. № 1002477, 1975 СРСР.
Крім того, відповідач має дозвіл № 238.18.48, виданий Управлінням Держпраці 31.08.2018 року, на устатковання напругою понад 1000 В (електричне устаткування електричних станцій та мереж; технологічне електрообладнання) а саме: трансформаторну підстанцію ТП-226 10/0,4кВ, укомплектовану силовим трансформатором ТМ-160/10 10/0,4кВ ІбОкВА, зав. №1002477, 1975 СРСР. Термін дії дозволу: до 31.08.2023 року.
Кабельна лінія 10 кВТ є мережею, а роз`єднувач РЛНД 10/630-кВ відноситься до технологічного електрообладнання, трансформаторна підстанція не може працювати без кабельної лінії та роз`єднувача.
Отже, відповідач має дозвільні документи на експлуатацію устаткування напругою понад 1000В, в т.ч.: кабельну лінію 10 кВТ та роз`єднувач РЛНД 10/630-кВ.
Стосовно Порушення № 2:
На виконання п. 3 Акта відповідачем було проведено опосвідчення стану безпеки електрообладнання та складено акт опосвідчення стану безпеки електрообладнання споживачів № 2 від 30.07.2021 року.
Стосовно Порушення № 3:
Згідно з п. 7.6.1 ПБЕЕС забороняється проведення електричних випробувань обладнання і електричних вимірювань випробувальними електроустановками і електротехнічними лабораторіями, які не мають відповідного дозволу.
Електротехнічна лабораторія Миколаївської філії ПАТ «Укртелеком» проводила вимірювання, а не випробування, на які потрібен дозвіл Держпраці згідно з п. 5 групи А Додатку 2 до Переліку № 77.
Отже підстав не залучати Миколаївську філію ПАТ «Укртелеком» до виконання робіт з проведення електричних вимірювань у ТОВ «Чорноморська зірка» не було.
Крім того, в п. 7.6.1 ПБЕЕС не йде мова про дозвіл Держпраці, а Миколаївська філія ПАТ «Укртелеком» надала підприємству свідоцтво про визнання технічної компетентності № УТ-04-2019 від 27.12.2019 року (чинне до 27.12.2021 року), видане Державним підприємством «Одеський науково-дослідний інститут зв`язку», відповідно до якого лабораторія вимірювань Центра ядра мережі Миколаївської філії ПАТ «Укртелеком» відповідає критеріям технічної компетентності на проведення вимірювань у сфері законодавчо регульованої метрології.
Відповідач зазначав вказані вище доводи у запереченнях на Акт та надавав копії протоколу перевірки ізоляції силової та освітлювальної мережі № 30-06-92 від 30.06.2021 року, протоколу вимірювання опору розтікання на основних заземлюючих пристроях і заземлюючих магістралей і устаткування № 30-06-90 від 30.06.2021 року, протоколу повного пору петлі фаза-ноль № 30-06-94 від 30.06.2021 року та свідоцтва про визнання технічної компетентності № УТ-04-2019 від 27.12.2019 року Миколаївської філії ПАТ «Укртелеком», але відповідачем вказані доводи не враховано.
Стосовно Порушення № 4:
На виконання п.7 Акта відповідачем придбано основні та додаткові засоби захисту від ураження електричним струмом, а саме: інструмент (викрутки, кусачки, плоскогубці), рукавички діелектричні, покажчики напруги Tolsen та діелектричні боти.
На зазначені засоби захисту проведені вимірювання та випробування, що підтверджується копіями протоколів вимірювання захисних засобів з діелектричної гуми № 02-11-04 від 02.11.2021 року та № 02-11-05 від 02.11.2021 року, протоколу випробування покажчиків напруги до 1000 В від 02.11.2021 року № 02-11-07, протоколу вимірювання інструменту з ізолювальними рукоятками від 02.11.2021 року № 02-11-06.
Стосовно Порушення № 5:
ТОВ «Чорноморська зірка» не здійснює та не має наміру здійснювати роботи в колодязях, оскільки має договір з Комунальним підприємством «Дирекція оздоровчих закладів «Пиченомор`є» про надання послуг із приймання, перекачування та очистки рідких каналізаційних стоків та поводження з побутовими відходами від 17.07.2020 року.
Докази здійснення робіт в колодязях відсутні.
Відповідач зазначав вказані вище доводи у запереченнях на Акт та надавав копію договору з КП «Дирекція оздоровчих закладів «Причерномор`є» як під час перевірки та повторно долучав до заперечень.
Таким чином, на час розгляду справи відповідачем надано докази усунення ним порушень, які несуть загрозу життю та здоров`ю людей, в свою чергу позивачем не надано пояснень чи доказів на спростування зазначеного.
На підставі ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ч. 1 та 2 ст. 77 КАС України Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи викладене, позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Керуючись ст.ст. 2, 19, 77, 139, 241 246, 260 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову Управління Держпраці у Миколаївській області (вул. Маршала Василевського, 40/1, м. Миколаїв, 54003, код ЄДРПОУ 39787411) про застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю «Чорноморська зірка» (вул. Чкалова, 32/1, м. Миколаїв, 54017, код ЄДРПОУ 31821109) заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом повної заборони виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатації машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, а саме: експлуатацію устатковання напругою понад 1000В, а саме: кабельна лінія - ЮкВ; роз`єднувач РЛНД 10/630-кВ; експлуатацію електрообладнання, у зв`язку з відсутністю акту о посвідчення електрообладнання, відсутністю основних та додаткових засобів захисту від ураження електричним струмом, електротехнічні вимірювання та випробування виконані з порушенням встановленого порядку; роботи в колодязях відмовити.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено 19.10.2023 року.
Суддя О.В. Малих
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.10.2023 |
Оприлюднено | 27.10.2023 |
Номер документу | 114428204 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо охорони праці |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Малих О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні