МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 жовтня 2023 р. Справа № 400/4549/22 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Малих О.В., розглянувши в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
адміністративним позовомПриватного підприємства «Миколаївмагістраль», вул. Новозаводська, 34, м. Миколаїв, 54028, до відповідачів1. Державної податкової служби України, Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, 2. Головного управління ДПС у Миколаївській області, вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, 54001, 3. Головного управління Державної податкової служби у Волинській області, Київський майдан, 4, м. Луцьк, 43010, провизнаня протиправним та скасування рішення,ВСТАНОВИВ:
Приватне підприємство «Миколаївмагістраль» (далі позивач, ПП «Миколаївмагістраль») звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Миколаївській області (далі відповідач 1, ГУ ДПС 1 ), Державної податкової служби України (далі відповідач 2, ДПС) та Головного управління ДПС у Волинській області України (далі відповідач 3, ГУ ДПС 2) в якому просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 7154647/44423181 від 03.08.2022р. про відмову у реєстрації податкової накладної ПП «Миколаївмагістраль» № 2 від 30 червня 2022 року на загальну суму 3 779 558,20 грн., у т. ч. ПДВ 629 926,37 грн. та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати цю податкову накладну датою її первинного подання на реєстрацію;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 7168644/44423181 від 05.08.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної ПП «Миколаївмагістраль» № 1 від 14.07.2022 року на загальну суму 511803,94 грн., у т. ч. ПДВ 85300,66 грн. та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати цю податкову накладну датою її первинного подання на реєстрацію;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 7168645/44423181 від 05.08.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної ПП «Миколаївмагістраль» № 1 від 05.07.2022 року на загальну суму 98942,40 грн., у т. ч. ПДВ 16490,40 грн. та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати цю податкову накладну датою її первинного подання на реєстрацію.
Ухвалою від 17.10.2022 року суд відкрив провадження по справі та ухвалив розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження, без виклику сторін у судове засідання.
В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що відмова у реєстрації податкових накладних є протиправною, оскільки: протиправним є зупинення реєстрації податкових накладних, як передумови для прийняття спірних рішень; у квитанціях не вказано конкретний перелік необхідних та достатніх документів, які пропонуються надати позивачу, в зв`язку з чим він був позбавлений інформації про такий перелік, а отже не мав можливості надати такі документи. Позивачем були подані повідомлення та пояснення до податкових накладних (на стадії зупинення їх реєстрацій) разом з копіями всіх необхідних первинних документів, посилання відповідача 3, в обґрунтування свого рішення про відмову у реєстрації податкових накладних від 30.06.2022 року № 2, від 14.07.2022 року № 1 та від 05.07.2022 року № 1 на неподання позивачем документів є безпідставною.
Відповідачі, надали відзив на адміністративний позов та зазначили, що позивачем не було надано підтверджуючих документів на придбання товарів, вказані документи були надані лише під час розгляду справи у суді, на момент прийняття рішення вказані документи позивечем не надавалися, тому в якості доказів вказані документи не можуть братися до уваги судом, оскільки ці документи не оцінювалися органом ДПС при прийнятті оскаржуваних рішень про відмову в реєстрації податкових накладних.
Суд розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
З`ясувавши усі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази у їх сукупності, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дослідивши матеріали, що містяться у справі, суд встановив наступне:
Приватне підприємство «Миколаївмагістраль» є платником податків з основним видом діяльності 42.11 Будівництво доріг і автострад та перебуває на обліку в ГУ ДПС у Миколаївській області.
Між ПП «Миколаївмагістраль» (субпідрядник) та ПП «БФ «Миколаївавтодор» (код ЄДРПОУ 42677684) (підрядник) був укладений договір субпідряду №17/06/22 від 17.06.2022р. Предметом договору є: експлуатаційне утримання (аварійні, відновні роботи) автомобільних доріг загального користування місцевого значення Миколаївської області 45230000-8 Будівництво трубопроводів, ліній зв`язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг; вирівнювання поверхонь.
У межах договору ПП «Миколаївмагістраль» здійснені фактичні роботи по експлуатаційному утриманню автомобільних доріг загального користування місцевого значення (обласної) 0150214 Баштанка-Березнегувате км 0+000-км+36+600 Баштанський район), про що складений акт 30.06.2022 року на загальну суму 3779558,20 грн., у т. ч. ПДВ 629926,37 грн.
В зв`язку з першою подією виписана податкова накладна від 30.06.2022 року № 2 на загальну суму 3779558,20 грн., у т. ч. ПДВ 629926,37 грн., яка була відображена в складі податкових зобов`язань за червень 2022 в декларації з ПДВ за червень 2022 року.
Для виконання робіт на адресу ПП «БФ «Миколаївавтодор», ПП «Миколаївмагістраль» залучені постачальники: ТОВ «Миколаївтранспорт Плюс» взаємовідносини між підприємствами відбувалися на підставі договору оренди від 16.06.2022 року № 1/16.06.2022. Предметом договору було надання в оренду дорожньо-будівельної техніки, технологічних механізмів, обладнання, транспортних засобів, причепів.
У червні 2022 від ТОВ «Миколаївтранспорт Плюс» отримані акти приймання- здавання робіт від 30.06.2022 року № 32 на суму 214142,82 грн., в т.ч. ПДВ 35690,47 грн. (оренда техніки: Автомобіль-самоскид, в/п 10т; спец автомобіль на базі ГАЗ-2705-З; автогрейдер ГС-14-02; коток дорожній самохідний вібраційний грунтовий Bomag; машина поливальна-мийна; дорожня фреза Wirtgen W1000; екскаватор однокришевий на пневмоколісному ходу.
Взаєморозрахунки (оренда транспорту та приміщення) з ТОВ «Миколаївтранспорт Плюс» в бухгалтерському обліку відображені у червні 2022 року. Розрахунки між підприємствами відбувалися в безготівковій формі в липні 2022.
З ТОВ «Транспівдень» взаємовідносини були на підставі договору поставки від 16.06.2022 року № 2. У червні 2022 року від ТОВ «Транспівдень» отримані матеріали згідно видаткової накладної від 30.06.2022 року № 18 на суму 1712653,80 грн., в т.ч. ПДВ 285442,30 грн. (готова піщано-щебенева суміш); від 30.06.2022 року № 20 на суму 595144,58 грн., в т.ч. ПДВ 99190,76 грн (емульсія, суміш асфальтобетонна марки А,Б; готова піщано-щебенева суміш).
Взаєморозрахунки з ТОВ «Транспівдень» у бухгалтерському обліку відображені в червні 2022 року; договору про надання послуг транспортними засобами від 16.06.2022 року № 1. Предметом договору є надання транспортних послуг.
У червні 2022 від ТОВ «Транспівдень» отримані транспортні послуги згідно актів приймання-здавання робіт від 30.06.2022 року № 148 на суму 3159005,50 грн., в т.ч. ПДВ 526500,92 грн, від 30.06.2022 року № 150 на суму 211273,60 грн., в т.ч. ПДВ 35212,27 грн. Взаєморозрахунки з ТОВ «Транспівдень» в бухгалтерському обліку відображені у червні 2022 року.
Однак, у червні 2022 року розрахунки (за товари та послуги) не проводилися в бухгалтерському обліку ПП «Миколаївмагістраль» станом на 30.06.2022 року рахувалося сальдо по рах.631 сума 7398102,12 грн. Розрахунки між підприємствами відбувалися в безготівковій формі у липні 2022 року.
З ТОВ «XL Групп» взаємовідносини між підприємствами відбувалися на підставі договору поставки від 16.06.2022 року № 16/06/22 предметом якого була поставка автозапчастин, паливно-мастильних матеріалів, авто хімії.
У червні 2022 року від ТОВ «XL Групп» отримані матеріали згідно видаткової накладної від 28.06.2022 року № 936 на суму 57377,04 грн., в т.ч. ПДВ 9562,84 грн., від 28.06.2022 року № 937 на суму 53189,8 грн., в т.ч. ПДВ 8864,97 грн. (олива, синтетична моторна олива, моторна олива для вантажівок).
Взаємовідносини з ТОВ «XL Групп» в бухгалтерському обліку відображені в червні 2022 року. Однак, у червні 2022 року розрахунки не проводилися, в бухгалтерському обліку ПП «Миколаївмагістраль» станом на 30.06.2022 року рахувалося сальдо по рах.631 у розмірі 110566,84грн. Розрахунки між підприємствами відбувалися в безготівковій формі лише у липні 2022 року.
З Т0В «Дока Нафта» взаємовідносини відбувалися на підставі договору поставки від 15.06.2022 року № 15/06. У червні 2022 року від ТОВ «Дока Нафта» отримані матеріали згідно видаткової накладної від 18.06.2022 року № 288 на суму 330850 грн., в т.ч. ПДВ 21644,39 грн. (дизельне паливо). Взаєморозрахунки з ТОВ «Дока Нафта» в бухгалтерському обліку відображені у червні 2022 року.
Однак у червні 2022 року розрахунки не проводилися в бухгалтерському обліку ПП «Миколаївмагістраль» станом на 30.06.2022 року рахувалося сальдо по рах. 631 у розмірі 330850 грн. Взаєморозрахунки в бухгалтерському обліку відображені у липні 2022 року. Для виконання робіт по акту від 30.06.2022 року № б/н.
ПП «Миколаївмагістраль» залучені штатні працівники. Заробітна плата нараховувалася та сплачувалася своєчасно.
Позивачем була складена податкова накладна від 30.06.2022 року № 2 на загальну суму 3779558,20 грн., у т.ч. ПДВ 629926,37 грн. Податкова накладна була подана 15.07.2022 року для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних.
У квитанції податкового органу від 15.07.2022 року зазначено, що податкову накладну прийнято, але її реєстрацію зупинено відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, оскільки "платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
29.07.2022 року позивачем надані письмові пояснення з копіями документів для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної від 30.06.2022 року № 2 на загальну суму 3779 58,20 грн., у т.ч. ПДВ 629926,37 грн., а саме: акт від 30.06.2022 року № б/н, договір субпідряду від 17.06.2022 року №17/06/22, договір про надання транспортних послуг, договір оренди приміщення; Договір поставки від постачальників,первинні бухгалтерські документи за червень 2022 року від постачальників, ОСВ по рах. 361 «Розрахунки з покупцями» в розрізі з покупцем ПП «БФ «Миколаївоблавтодор», ОСВ по рах. 631 «Розрахунки з постачальниками» в розрізі з основними постачальниками, рахунки на оплату, банківські платіжні документи, звіт 20-ОПП. Факт отримання пояснень та документів контролюючим органом підтверджується квитанціями від 29.07.2022 року (повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПК/РК) та документи довільного формату (первинні документи) отримані 29.07.2022 року.
Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 03.08.2022 року № 7154647/44423181 відмовлено у реєстрації податкової накладної, в зв`язку з ненадання платником податків копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
Позивач вважає, що вказане не відповідає дійсності, адже позивач надав усі документи, що підтверджують факт надання послуг з експлуатаційного утримання (аварійні, відновні роботи) автомобільних доріг загального користування місцевого значення Миколаївської області, а по друге: накладна виписана по першій події - складанню акту виконаних послуг/робіт, тому на дату складання податкової накладної платіжних документів ще не було, позивач надав зі скаргою платіжні документи щодо сплати за роботи/послуги у наступному місяці. Однак, за результатами розгляду скарги рішення контролюючого органу залишилось в силі.
Щодо податкової накладної від 14.07.2022 року № 1 на суму 511803,94 грн., у т. ч. ПДВ 85300,66 грн., суд зазначає наступне:
17.06.2022 року між ПП «Миколаївмагістраль» (субпідрядник) та ПП «БФ «Миколаївавтодор» (код ЄДРПОУ 42677684) (підрядник) був укладений Договір субпідряду № 17/06/22, предметом якого було експлуатаційне утримання (аварійні, відновні роботи) автомобільних доріг загального користування місцевого значення Миколаївської області 45230000-8 Будівництво трубопроводів, ліній зв`язку та електропередач. Шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг; вирівнювання поверхонь.
29.07.2022 року у межах зазначеного договору ПП «Миколаївмагістраль» здійснені роботи по експлуатаційному утриманню автомобільних доріг загального користування місцевого значення (обласної) 0150514 Братське-Вознесенськ км 0+000-км+36+500 Вознесенський район) в липні 2022 року, про що складений акт від 29.07.2022 року № б/н на загальну суму 1588371,42 грн, у т. ч. ПДВ 264728,57 грн.
Від ПП «БФ «Миколаївавтодор» надійшли кошти (передплата) на розрахунковий рахунок ПП «Миколаївмагістраль» у липні 2022 року в сумі 511803,94 грн. (платіжне доручення від 14.07.2022 року № 2297), к зв`язку з чим ПП «Миколаївмагістраль» (перша подія) виписана податкова накладна від 14.07.2022 року № 1 на загальну суму 511803,94 грн., у т.ч. ПДВ 85300,66 грн.
У податковому обліку сума ПДВ 85300,66 грн. відображена у реєстрі виданих податкових накладних та була відображена в складі податкових зобов`язань за липень 2022 року у декларації з ПДВ за липень 2022 року.
Взаємовідносини по акту між ПП «Миколаївмагістраль» та ПП «БФ «Миколаївавтодор» в бухгалтерському обліку відображені у липні 2022 року. Станом на 01.07.2022 року сальдо взаєморозрахунків по даному акту відсутнє.
Для виконання робіт на адресу ПП «БФ «Миколаївавтодор», ПП «Миколаївмагістраль» у липні 2022 року залучені постачальники:
- ТОВ «Миколаївтранспорт Плюс».
Взаємовідносини між підприємствами відбувалися на підставі договору оренди від 16.06.2022 року № 1/16.06.2022, предметом якого було надання в оренду дорожньо-будівельної техніки, технологічних механізмів, обладнання, транспортних засобів,причепів. Взаєморозрахунки з ТОВ «Миколаївтранспорт Плюс» в бухгалтерському обліку відображені в липні 2022 року. Сальдо станом на 31.07.2022 року складає 301478,75 грн. Кт 631.;
- ТОВ «Транспівдень».
Взаємовідносини між підприємствами відбувалися на підставі договору поставки від 16.06.2022 року № 1/16.06.2022.
У липні 2022 від ТОВ «Транспівдень» отримані наступні матеріали згідно видаткової накладної: від 11.07.2022 року № 26 на суму 924056,15 грн., в т.ч. ПДВ 154009,36 грн (готова піщано-щебенева суміш). Взаєморозрахунки з ТОВ «Транспівдень» в бухгалтерському обліку відображені в липні 2022 року.
Договору про надання послуг транспортними засобами від 16.06.2022 року № 1, предметом якого було надання транспортних послуг.
У липні 2022 року від ТОВ «Транспівдень» отримані транспортні послуги згідно актів гіриймання-здавання робіт від 11.07.2022 року № 155 на суму 272638,36 грн., в т.ч. ПДВ 45439,73 грн., що підтверджено товарно-транспортними накладними. Взаєморозрахунки з ТОВ «Транспівдень» в бухгалтерському обліку відображені у липні 2022 року.
Розрахунки між підприємствами відбувалися в безготівковій формі: Дт 311 Кт 631 сума 2529000 грн. Сальдо розрахунків станом на 31.07.2022 року становить 9675877,51 грн. Кт 631.
14.07.2022 року ПП «Миколаївмагістраль» була складена податкова накладна № 1 на загальну суму 511803,94 грн., у т.ч. ПДВ 85300,66 грн. Податкова накладна була подана 15.07.2022 року для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних, її реєстрація була зупинена 29.07.2022 року.
У квитанції податкового органу зазначено, що податкову накладну прийнято, але її реєстрацію зупинено відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, оскільки платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
29.07.2022 року позивачем надані письмові пояснення з копіями документів для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної від 14.07.2022 року № 1 на загальну суму 511803,94 грн., у т.ч. ПДВ 85300,66 грн.
До пояснень були надані копії підтверджуючих документів: платіжне доручення від 08.07.2022 року № 2288, платіжне доручення від 11.07.2022 року № 2292, платіжне доручення від 14.07.2022 року № 2297, договір субпідряду від 17.06.2022 року №17/06/22, акт приймання виконаних будівельних робіт від 30.06.2022р (0150514 Братське-Вознесенськ), акт приймання виконаних будівельних робіт від 30.06.2022 року (0150214 Баштанка-Березнегувате).
Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 05.08.2022 року № 7168644/44423181 відмовлено у реєстрації податкової накладної, в зв`язку з ненадання платником податків копій документів, а саме: «первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних».
Позивач скористався правом на оскарження рішення комісії, та подав скаргу на рішення. Разом з раніше наданими первинними документами позивач надав зі скаргою первині бухгалтерські документи за червень 2022 року від постачальників, ОСВ по рах.361 «Розрахунки з покупцями» в розрізі з покупцем ПП «БФ «Миколаївоблавтодор», ОСВ по рах.631 «Розрахунки з постачальниками» в розрізі з основними постачальниками, товарно-транспортні накладні, банківські платіжні документи.
За результатами розгляду скарги 19.09.2022 року рішення контролюючого органу залишилось в силі.
Щодо податкової накладної від 05.07.2022 року № 1 на суму 98942,40 грн., у т.ч. ПДВ 16490,40 грн.
05.07.2022 року між ПП «Миколаївмагістраль» (підрядник) та ОКП «Миколаївоблтеплоенерго» (код ЄДРПОУ 31319242) (замовник) був укладений договір підряду № 595-22. Предмет договору: ДК 021:2015 (50230000-6) Послуги з ремонту, технічного обслуговування дорожньої інфраструктури і пов`язаного обладнання та супутні послуги (Ліквідація ямковості та інших видів деформації асфальтобетонного покриття пневмо-струменевим методом).
Загальна ціна договору склала 98942,40 грн. разом з ПДВ.
У межах зазначеного договору ОКП «Миколаївоблтеплоенерго» у липні 2022 року було здійснено передплату на розрахунковий рахунок ПП «Миколаївмагістраль» в сумі 98942,40 грн., в т.ч. ПДВ 16490,40 грн. згідно платіжного доручення від 05.07.2022 року № 1220.
Також у межах зазначеного договору ПП «Миколаївмагістраль» частково були виконані роботи на адресу ОКП «Миколаївоблтеплоенерго» та 29.07.2022 року був підписаний акт на загальну суму 69012,22 грн., в т.ч. ПДВ 11502,04 грн.
Взаєморозрахунки між ПП«Миколаївмагістраль» та ОКП«Миколаївоблтеплоенерго в бухгалтерському обліку відображені у липні 2022 року. Станом на 31.07.2022 року сальдо складає 29930,18 грн. (Кт рах.361).
У зв`язку з першою подією (передплата) 05.07.2022 року виписана податкова накладна № 1на загальну суму 98942,40 грн., у т.ч. ПДВ 16490,40 грн., яка 29.07.2022 року була надіслана на реєстрацію до Єдиного державного реєстру податкових накладних. Реєстрацію було зупинено 29.07.2022 року. У податковому обліку сума ПДВ 16490,40 грн. відображена в реєстрі виданих податкових накладних та була відображена в складі податкових зобов`язань за липень 2022 року в декларації з ПДВ за липень 2022 року.
Для виконання робіт на адресу ПП «БФ «Миколаївавтодор», ПП «Миколаївмагістраль» у липні 2022 року залучені наступні постачальники:
- ТОВ «Миколаївтранспорт Плюс».
Взаємовідносини між підприємствами відбувалися на підставі договору оренди від 16.06.2022 року № 1/16.06.2022, предметом якого було надання в оренду дорожньо-будівельної техніки, технологічних механізмів, обладнання, транспортних засобів, причепів.
У липні 2022 року від ТОВ «Миколаївтранспорт Плюс» отримано акт приймання-здавання робіт від 29.07.2022 року № 42 на суму 312475,62 грн., в т.ч. ПДВ 52079,27 грн (оренда техніки).
Взаєморозрахунки з ТОВ «Миколаївтранспорт Плюс» у бухгалтерському обліку відображені у липні 2022 року. Сальдо станом на 31.07.2022 року складає 301478,75 грн. Кт 631.;
- ТОВ «Транспівдень».
Взаємовідносини між підприємствами відбувалися на підставі договору поставки від 16.06.2022 року № 2.
У липні 2022 року від ТОВ «Транспівдень» отримані матеріали (щебінь, емульсія бітумна) згідно видаткової накладної від 28.07.2022 року № 28 на суму 28642,37 грн., в т.ч. ПДВ 4773,73 грн.
Взаєморозрахунки з ТОВ «Транспівдень» в бухгалтерському обліку відображені у липні 2022 року.
Також взаємовідносини між підприємствами відбувалися на підставі договору про надання послуг транспортними засобами від 16.06.2022 року № 1, предметом якого було надання транспортних послуг.
У липні 2022 року від ТОВ «Транспівдень» отримані транспортні послуги згідно актів приймання- здавання робіт від 28.07.2022 року № 156 на суму 5954 грн., в т.ч. ПДВ 992,33 грн., що підтверджено товарно- транспортними накладними.
Взаєморозрахунки з ТОВ «Транспівдень» в бухгалтерському обліку відображені у липні 2022 року. Розрахунки між підприємствами відбувалися в безготівковій формі: Дт 311 Кт 631 на суму 2529000 грн. Сальдо розрахунків станом на 31.07.2022 року становить 9675877,51 грн. Кт 631.
05.07.2022 року позивачем була складена податкова накладна № 1 на загальну суму 98942,40 грн., у т.ч. ПДВ 16490,40 грн. Податкова накладна 15.07.2022 року була подана для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних, однак її реєстрація зупинена 15.07.2022 року.
У квитанції податкового органу зазначено, що податкову накладну прийнято, але її реєстрацію зупинено відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, оскільки платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
29.07.2022 року позивачем надані письмові пояснення з копіями документів для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної від 05.07.2022 року № 1 на загальну суму 98942,40 грн., у т. ч. ПДВ 16490,40 грн.
Рішенням комісії від 05.08.2022 року № 7168645/44423181 відмовлено в реєстрації податкової накладної, в зв`язку з ненадання платником податків копій документів, а саме: «первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних».
Позивач надав усі документи, що підтверджують факт надання послуг з експлуатаційного утримання (аварійні, відновні роботи) автомобільних доріг загального користування місцевого значення Миколаївської області,податковим органом не конкретизовано, який саме документ слід було додатково надати. Враховуючи специфіку договору, за договором виконувалися роботи, а тому підприємство не зобов`язано було надавати «документи щодо навантаження/розвантаження продукції, інвентаризаційні описи, рахунки-інвойси.
Позивач оскаржив рішення комісії, разом з раніше наданими первинними документами позивач надав зі скаргою первині бухгалтерські документи від постачальників, ОСВ по рах.361 «Розрахунки з покупцями» в розрізі з покупцем ПП «БФ «Миколаївоблавтодор», ОСВ по рах.631 «Розрахунки з постачальниками» в розрізі з основними постачальниками, товарно-транспортні накладні, банківські платіжні документи.
Однак, за результатами розгляду скарги 19.09.2022 року рішення контролюючого органу залишилось в силі.
Не погоджуючись з рішеннями контролюючого органу, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Приймаючи рішення у справі, суд виходить з наступного:
Згідно з п. 201.1. ст. 201 Податкового кодексу України (далі ПК України) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.10 ст.201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Відповідно до п. 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року № 1246 (далі Порядок № 1246), податкова накладна електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з п. 12 Порядку № 1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх
розшифрування та проводяться перевірки, у тому числі, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.
01.01.2018 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році», яким п. 201.16 ст. 201 ПК України викладено в новій редакції, за якою: «Реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України».
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 1165), який був чинним на момент прийняття оскаржуваного позивачем рішення.
Вказаний Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі права та обов`язки їх членів.
Пунктами 10, 11 Порядку №1165 визначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Відповідно до абзацу 2 п. 25, п. 26 Порядку № 1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
Пунктом 27 Порядку № 1165 передбачено, що комісія контролюючого органу в своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України і постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції України, Податкового кодексу України та законів, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, а також цим Порядком.
Відповідно до п. 44 Порядку № 1165 комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
До спірних правовідносин належить застосувати Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року № 520 (далі Порядок № 520).
Пунктом 2 Порядку № 520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких
зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Пунктами 3 та 4 Порядку № 520 встановлено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Пунктами 5, 6 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, зокрема:договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії визначених у пункті 5 документів разом з письмовими поясненнями платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Пунктом 11 Порядку № 520 визначено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:1) ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; 2) та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до п.5цього Порядку; 3) та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Отже, зважаючи на вказані норми, Комісія регіонального рівня перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні) та за результатом такої перевірки приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування відповідно до п. 11 Порядку № 520.
В той же час, податковим органом, незважаючи на надані позивачем документи, прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних, без належної перевірки комісією контролюючого органу достовірності наданих позивачем разом з поясненнями документів його діяльності. У відповідачів на розгляді були усі необхідні відомості, однак прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної.
Європейський суд з прав людини неодноразово висловлював свою позицію щодо «принципу правової визначеності» (наприклад, справа «Гешмен і Герруп проти Сполученого Королівства»), відповідно до якого особа, здійснюючи правомірну поведінку, повинна мати можливість передбачати правові наслідки такої правової поведінки, чітко визначені законом.
Статтею 1 Протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод передбачено, що кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.
У постанові від 20.08.2019 року у справі № 2540/3009/18 Верховний Суд зазначив, що прозорість адміністративних процедур є ефективним запобіжником державному свавіллю. Вмотивоване рішення демонструє особі, що вона була почута, дає стороні можливість апелювати проти нього. Лише за умови прийняття обґрунтованого рішення може забезпечуватися належний публічний та, зокрема, судовий контроль за адміністративними актами суб`єкта владних повноважень.
Про дотримання контролюючим органом вимог обґрунтованості під час прийняття відповідного акта індивідуальної дії свідчитиме належна мотивація його висновку, зокрема зі встановленням обставин, що мають значення для реєстрації податкової накладної, а також за умови посилання на докази, якими такі обставини обґрунтовані, із зазначенням причин їх прийняття чи відхилення. І навпаки, ненаведення мотивів прийнятих рішень не дає змоги суду встановити дійсні підстави та причини, за яких цей орган дійшов саме таких висновків, надати їм належну правову оцінку, та встановити законність, обґрунтованість, пропорційність прийнятого рішення.
За таких обставин, суд вважає оскаржувані рішення протиправними, оскільки їх зміст не дає чіткого розуміння обставин, за яких було прийнято негативне для платника податку рішення.
На підставі ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ч. 1 та 2 ст. 77 КАС України Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За таких обставин, суд вважає оскаржувані рішення протиправними та такими, що підлягають скасуванню.
Згідно з пп. 201.16.4 п. 201.16 ст. 201 ПК України податкова накладна, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється, зокрема, у день набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію відповідної податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Виходячи з вимог зазначеної норми, суд вважає, що належним способом відновлення порушеного права платника податку є зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні позивача в ЄРПН датами їх подання.
Враховуючи викладене, позов підлягає задоволенню.
У відповідності до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246, 260 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ВИРІШИВ:
1. Позов Приватного підприємства «Миколаївмагістраль» (вул. Новозаводська, 34, м. Миколаїв, 54028, код ЄДРПОУ 44423181) до Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393), Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, 54001, код ЄДРПОУ 44104027), Головного управління Державної податкової служби у Волинській області (Київський майдан, 4, м. Луцьк, 43010, код ЄДРПОУ 44106679) задовольнити.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Волинській області про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 03.08.2022 року № 7154647/44423181, від 05.08.2022 року № 7168644/44423181, від 05.08.2022 року № 7168645/44423181.
3.Зобов`язати Державну податкову службу України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні ПП «Миколаївмагістраль» (код ЄДРПОУ 44423181) від 05.07.2022 року № 1, від 30.06.2022 року № 2, від 14.07.2022 року № 1 датою їх подання на реєстрацію.
4. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) на користь Приватного підприємства «Миколаївмагістраль» (вул. Новозаводська, 34, м. Миколаїв, 54028, код ЄДРПОУ 44423181) судові витрати у сумі 7443,00 грн. (сім тисяч чотириста сорок три гривні 00 копійок).
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено 23.10.2023 року.
Суддя О.В. Малих
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.10.2023 |
Оприлюднено | 27.10.2023 |
Номер документу | 114428217 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Малих О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні