П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 240/33185/22
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Романченко Є.Ю.
Суддя-доповідач - Шидловський В.Б.
24 жовтня 2023 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Шидловського В.Б.
суддів: Боровицького О. А. Курка О. П. ,
за участю:
секретаря судового засідання: Смілянець А. Е.,
представника позивача: Приведьона В.М.
представника третьої особи: Котвицького С.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції апеляційну скаргу Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 10 серпня 2023 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області про визнання незаконним та скасування рішення, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору: Первинна профспілкова організація відділу освіти та працівників соціальної сфери Новогуйвинської селищної ради Профспілки працівників освіти і науки України та Відділ освіти Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області про визнання незаконним та скасування рішення,
В С Т А Н О В И В :
У грудні 2022 року ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом, у якому просить визнати протиправним та скасувати рішення Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області № 989 від 15.06.2022 "Про внесення змін до чисельності та структури апарату Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області та її виконавчих органів".
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що оскаржуване рішення є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки воно прийнято всупереч нормам діючого чинного законодавства України, без дотримання положень Регламенту Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області щодо роботи постійних комісій селищної ради, підготовки і розгляду радою процедурних питань на сесії, строків і порядку внесення на сесію ради проекту рішення, його обговорення та ухвалення на сесії. На думку позивача, вказане рішення Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області направлено не на економію бюджетних коштів в умовах воєнного стану, а на явне порушення норм Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та приписів трудового законодавства, що застосовується у випадку зміни штату працівників.
Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 10 серпня 2023 року позовні вимоги задоволено повністю.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідачем подано апеляційну скаргу, в якій він просить скасуватиоскаржуване рішення та ухвалити нове, яким в задоволені позовних вимог відмовити в повному обсязі.
Обґрунтовуючи вимоги апеляційної скарги апелянт посилається на порушення судомпершої інстанції, при прийнятті рішення, норм матеріального та процесуального права, також неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, з обставин і обґрунтувань, викладених в апеляційній скарзі.
В судовому засіданні позивач та третя особа заперечили проти доводів апеляційної скарги та просили залишити рішення суду першої інстанції без змін.
Відповідач, будучи належним чином повідомленим про дату, час та місце апеляційного розгляду справи, в судове засідання повноважного представника не направив.
Відповідно до ч. 2 ст. 313 КАС України неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши рішення суду та доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено, що рішенням третьої сесії восьмого скликання Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області № 9 від 21 грудня 2020 року було затверджено загальну чисельність апарату Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області та її виконавчих органів у кількості 92 штатних одиниць. Затвердженою структурою апарату була передбачена штатна одиниця - посада першого заступника селищного голови.
Рішенням четвертої сесії восьмого скликання Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області № 23 від 14 січня 2021 року ОСОБА_1 , було затверджено на посаді першого заступника Новогуйвинського селищного голови.
25.05.2022 було видано розпорядження Новогуйвинського селищного голови № 82-ОД "Про економію бюджетних коштів". Зокрема, п.п.5 п.1 вказаного розпорядження визначено виконавчим органам Новогуйвинської селищної ради, керівникам Центру наданння адміністративних послуг, управлінь, служб, відділів із статусом юридичної особи Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області внести пропозиції по оптимізації робочих місць в бюджетних установах, закладах та комунальних підприємствах Новогуйвинської селищної ради.
Рішенням двадцять сьомої сесії восьмого скликання Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області № 989 від 15 червня 2022 "Про внесення змін до чисельності та структури апарату Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області та її виконавчих органів" вирішено внести зміни до чисельності та структури апарату Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області та її виконавчих органів. Зокрема, п.п.1.1 п.1 виключено із структури апарату Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області 1 (одну) штатну одиницю - посаду першого заступника селищного голови. Пунктом 2 вказаного рішення вирішено затвердити загальну чисельність апарату Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області та її виконавчих органів 102 (сто дві) штатні одиниці.
Вважаючи вказане рішення органу місцевого самоврядування неправомірним, з підстав його невмотивованості, а також порушення процедури його ініціювання та прийняття, а свої права порушеними, ОСОБА_1 звернувся до суду з цим позовом.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції дійшов висновку про відсутність достатніх та допустимих доказів, які б у своїй сукупності підтверджували обставини правомірності прийнятого відповідачем рішення про внесення змін до чисельності та структури апарату Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області та її виконавчих органів".
Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.
Спірні правовідносини, що виникли між сторонами регулюються Законом України «Про службу в органах місцевого самоврядування» від 07.06.2001 № 2493-III.
Відповідно до ст.1 Закону № 2493-III служба в органах місцевого самоврядування - це професійна, на постійній основі діяльність громадян України, які займають посади в органах місцевого самоврядування, що спрямована на реалізацію територіальною громадою свого права на місцеве самоврядування та окремих повноважень органів виконавчої влади, наданих законом.
Згідно зі ст.2 Закону №2493-III посадовою особою місцевого самоврядування є особа, яка працює в органах місцевого самоврядування, має відповідні посадові повноваження щодо здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і отримує заробітну плату за рахунок місцевого бюджету.
Частина 3 ст.7 Закону №2493-III передбачає, що на посадових осіб місцевого самоврядування поширюється дія законодавства України про працю з урахуванням особливостей, передбачених цим Законом.
Засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначено Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі Закон № 280/97-ВР у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Згідно ч.1 ст.10 Закону №280/97-ВР сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Відповідно до ч.1 ст.46 Закону №280/97-ВР сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.
Згідно пунктів 3, 5 частини першої статті 26 Закону №280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання утворення виконавчого комітету ради, визначення його чисельності, затвердження персонального складу; внесення змін до складу виконавчого комітету та його розпуск; затвердження за пропозицією сільського, селищного, міського голови структури виконавчих органів ради, загальної чисельності апарату ради та її виконавчих органів відповідно до типових штатів, затверджених Кабінетом Міністрів України, витрат на їх утримання.
Пунктом 6 частини четвертої статті 42 Закону №280/97-ВР передбачено, що сільський, селищний, міський голова вносить на розгляд ради пропозиції щодо структури виконавчих органів ради, апарату ради та її виконавчого комітету, їх штатів, встановлених відповідно до типових штатів, затверджених Кабінетом Міністрів України.
Частинами першою-другою статті 59 Закону №280/97-ВР визначено, що Рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Відповідно до частини десятої статті 59 Закону №280/97-ВР акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
У контексті спірних правовідносин, які виникли у зв`язку із прийняттям оспорюваного рішення про внесення змін до чисельності та структури апарату Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області та її виконавчих органів, колегія суддів погоджується із тим, що прийняття такого рішення є законодавчо передбаченим правом селищної ради, реалізація якого має відбуватися у порядку та спосіб, визначені законом.
Частиною п`ятнадцятою статті 46 Закону № 280/97-ВР прямо визначено, що призначення пленарних засідань ради, підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях, прийняття рішень ради про затвердження порядку денного сесії та з інших процедурних питань, а також порядок роботи сесії визначаються регламентом ради з урахуванням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".
Згідно зі ст.47 ч.15 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" перелік, функціональна спрямованість і порядок організації роботи постійних комісій визначаються регламентом відповідної ради та Положенням про постійні комісії, що затверджується радою з урахуванням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" щодо реалізації повноважень ради у здійсненні державної регуляторної політики постійними комісіями відповідної ради.
Частиною 10 статті 47 Закону № 280/97 визначено, що за результатами вивчення і розгляду питань постійні комісії готують висновки і рекомендації. Висновки і рекомендації постійної комісії приймаються більшістю голосів від загального складу комісії і підписуються головою комісії, а в разі його відсутності - заступником голови або секретарем комісії. Протоколи засідань комісії підписуються головою і секретарем комісії. Висновки і рекомендації постійної комісії, протоколи її засідань є відкритими та оприлюднюються і надаються на запит відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації".
Судом встановлено, що Новогуйвинською селищною радою прийнято Регламент роботи Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області восьмого скликання, який затверджено рішенням третьої сесії (далі - Регламент).
Новогуйвинською селищною радою прийнято положення про постійні комісії Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області восьмого скликання, який затверджено рішенням третьої сесії (далі - Положення про постійні комісії).
За правилами частин першої - третьої статті 47 Закону №280/97-ВР постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету. Постійні комісії обираються радою на строк її повноважень у складі голови і членів комісії. Всі інші питання структури комісії вирішуються відповідною комісією. До складу постійних комісій не можуть бути обрані сільський, селищний, міський голова, секретар сільської, селищної, міської ради, голова районної у місті (у разі її створення), районної, обласної ради, їх заступники.
Рішенням третьої сесії восьмого скликання Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області № 14 утворено наступні постійні комісії Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області:
- постійна комісія з питань планування, бюджету та фінансів;
- постійна комісія житлово-комунального господарства, містобудування, благоустрою, комунальної власності та інвестиційної діяльності;
- постійна комісія з питань законності, правопорядку, запобігання корупції, регламенту та депутатської діяльності;
- постійна комісія з гуманітарних питань, охорони здоров`я та соціального захисту населення;
- постійна комісія з питань земельних відносин та екології.
Положенням про постійні комісії визначено функціональну спрямованість кожної із комісій.
В силу вимог частини четвертої статті 47 Закону №280/97-ВР, постійні комісії за дорученням ради або за власною ініціативою попередньо розглядають проекти програм соціально-економічного і культурного розвитку, місцевого бюджету, звіти про виконання програм і бюджету, вивчають і готують питання про стан та розвиток відповідних галузей господарського і соціально-культурного будівництва, інші питання, які вносяться на розгляд ради, розробляють проекти рішень ради та готують висновки з цих питань, виступають на сесіях ради з доповідями і співдоповідями.
Із матеріалів справи слідує, що у процесі підготовки 27 сесії селищної ради питання про внесення змін до чисельності та структури апарату Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області (проект рішення) було винесено на розгляд:
- спільного засідання постійних комісій з питань житлово-комунального господарства, містобудування, благоустрою, комунальної власності та інвестиційної діяльності та з гуманітарних питань, охорони здоров"я та соціального захисту населення;
- постійної комісії з питань планування, бюджету та фінансів;
- постійної комісії з питань законності, правопорядку, запобігання корупції, регламенту та депутатської діяльності.
Згідно графіку проведення засідань постійних комісій, який погоджений секретарем Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області спільне засідання постійних комісій з питань житлово-комунального господарства, містобудування, благоустрою, комунальної власності та інвестиційної діяльності та з гуманітарних питань, охорони здоров"я та соціального захисту населення заплановано на 13.06.2022 о 16.00, засідання постійної комісії з питань планування, бюджету та фінансів - 14.06.2022 о 10.00, а засідання постійної комісії з питань законності, правопорядку, запобігання корупції, регламенту та депутатської діяльності - 15.06.2022 о 09.00.
За змістом статтей 136, 140 Регламенту перелік, функціональна спрямованість і порядок організації роботи постійних комісій визначаються Регламентом та Положенням про постійні комісії, що затверджується радою. Питання, які належать до відання кількох постійних комісій, можуть за ініціативою комісій, а також за дорученням ради, селищного голови та секретаря ради розглядатися постійними комісіями спільно.
Статтею 142 Регламенту визначено, що за результатами вивчення і розгляду питань постійні комісії готують висновки і рекомендації, які приймаються більшістю голосів від загального складу комісії і підписуються головою комісії, а у разі його відсутності - заступником або секретарем комісії. Протоколи засідань комісії підписуються головуючим на засіданні і секретарем комісії. Висновки і рекомендації постійної комісії, протоколи її засідань є відкритими та оприлюднюються і надаються на запит відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації".
Із матеріалів справи слідує, що 13 червня 2022 року відбулося спільне засідання постійних комісій з питань житлово-комунального господарства, містобудування, благоустрою, комунальної власності та інвестиційної діяльності та з гуманітарних питань, охорони здоров"я та соціального захисту населення, на якому, серед іншого, розглядалося питання про внесення змін до чисельності та структури апарату Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області. Результати засідання були оформленні протоколом засідання № 3/2.
Зі змісту протоколу засідання №3/2, що міститься в матеріалах справи вбачається, що на засіданні головуючою значиться голова постійної комісій з питань житлово-комунального господарства, містобудування, благоустрою, комунальної власності та інвестиційної діяльності ОСОБА_2 , яка доповіла, що на засідання прибуло 6 із 8 членів постійних комісій.
Водночас, із аудіозапису засідання, який міститься в матеріалах справи вбачається, що про присутніх 5 із 8 членів постійних комісій на спільному засіданні постійних комісій повідомив голова постійної комісії з гуманітарних питань, охорони здоров`я та соціального захисту населення Гребенюк О.О., який в подальшому запросив до президії комісії депутата Дорожицького О.А., який не був присутнім при розгляді першого питання, а саме питання про внесення змін до чисельності та структури апарату Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області.
Пунктом 2 розділу ІІІ Положення про комісії визначено, що основною формою роботи постійних комісій селищної ради є засідання, які скликаються по потребі і є правомочними, якщо в них бере участь не менше як половина депутатів від загального складу комісії. Для визначення їх правомочності беруться дані про реєстрацію депутатів, яка проводиться перед початком засідання головуючим на засіданні.
З урахуванням зазначених обставин, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що протокол спільного засідання постійних комісій з питань житлово-комунального господарства, містобудування, благоустрою, комунальної власності та інвестиційної діяльності та з гуманітарних питань, охорони здоров"я та соціального захисту населення від 13.06.2022 № 3/2 не відповідає дійсним обставинам вказаного засідання, а голос депутата ОСОБА_3 не є правомочним.
Висновки та рекомендації саме цього спільного засідання постійних комісій з питань житлово-комунального господарства, містобудування, благоустрою, комунальної власності та інвестиційної діяльності та з гуманітарних питань, охорони здоров`я та соціального захисту населення, на якому, серед іншого, розглядалося питання про внесення змін до чисельності та структури апарату Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області було покладено в основу оскаржуваного рішення.
Виходячи із міркувань розумності та доцільності, деякі вимоги до процедури прийняття акта необхідно розуміти не як вимоги до самого акта, а як вимоги до суб`єктів владних повноважень, уповноважених на їх прийняття. Дефектні процедури прийняття адміністративного акта, як правило, тягнуть настання дефектних наслідків. Разом із тим, не кожен дефект акта робить його неправомірним.
Фундаментальне порушення - це таке порушення суб`єктом владних повноважень норм права, допущення суттєвої, істотної помилки при прийнятті певного рішення, яке мало наслідком прийняття незаконного рішення.
Стосовно ж процедурних порушень, то в залежності від їх характеру такі можуть мати наслідком нікчемність або оспорюваність акта, а в певних випадках, коли йдеться про порушення суто формальні, взагалі не впливають на його дійсність.
Суд вважає, що порушення такої процедури може бути підставою до скасування рішення суб`єкта владних повноважень лише за тієї умови, що воно вплинуло або могло вплинути на правильність рішення.
Колегія суддів погоджується із тим, що допущені під час спільного засідання постійних комісій від 13.06.2022 порушення процедури є суттєвими та могли вплинути на правильність прийняття відповідачем рішення.
Також суд звертає увагу, що аналізуючи функціональну спрямованість постійних комісій створених Новогуйвинською селищною радою Житомирського району Житомирської області, які чітко окреслені Положенням про постійні комісії, вбачається, що питання внесення змін до чисельності та структури апарату Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області з метою виконання п.п.5 п.1 розпорядження Новогуйвинського селищного голови від 25.05.2022 № 82-ОД "Про економію бюджетних коштів" не відноситься до функціональної спрямованості ані постійної комісії з питань житлово-комунального господарства, містобудування, благоустрою, комунальної власності та інвестиційної діяльності, ані до функціональної спрямованості постійної комісії з гуманітарних питань, охорони здоров"я та соціального захисту населення. Також з матеріалів справи не вбачається обґрунтування доцільності проведення спільного засідання цих двох постійних комісій.
Водночас суд звертає увагу, що питання про внесення змін до чисельності та структури апарату Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області було винесено на розгляд постійної комісії з питань планування, бюджету та фінансів та постійної комісії з питань законності, правопорядку, запобігання корупції, регламенту та депутатської діяльності, які за своєю функціональною спрямованістю є релевантними поставленому питанню.
Однак, з протоколу засідання постійної комісії з питань законності, правопорядку, запобігання корупції, регламенту та депутатської діяльності від 15 червня 2022 року № 1 вбачається, що рішення про доцільність внесення змін до чисельності та структури апарату Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області, постійною комісією не прийнято.
Також, з протоколу постійної комісії з питань планування, бюджету та фінансів від 14 червня 2022 року № 5 вбачається, що рішення про доцільність внесення змін до чисельності та структури апарату Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області, постійною комісією не прийнято.
Отже, в основу оспорюваного рішення було взято до уваги лише висновки та рекомендації спільного засідання постійних комісій з питань житлово-комунального господарства, містобудування, благоустрою, комунальної власності та інвестиційної діяльності та з гуманітарних питань, охорони здоров"я та соціального захисту населення, які на своєму засіданні ухвалили позитивне рішення по питанню змін до чисельності та структури апарату Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області, в той же час не отримано та не враховано висновки постійної комісії з питань законності, правопорядку, запобігання корупції, регламенту та депутатської діяльності та постійної комісії з питань планування, бюджету та фінансів, функціональна спрямованість яких є релевантною поставленому питанню.
Колегія суддів зазначає, що на даний час Новогуйвинська селищна рада Житомирського району Житомирської області має структуру апарату, яка затверджена рішенням третьої сесії Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області від 21 грудня 2020 року № 9 (із змінами згідно рішення 32 сесії Новогуйвинської селищної ради восьмого скликання від 24.01.2023 № 1145).
Структурою апарату Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області, яка була затверджена рішенням третьої сесії восьмого скликання Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області № 9 від 21 грудня 2020 року, була передбачена штатна одиниця - посада першого заступника селищного голови.
В той же час, зі змісту рішення 32 сесії Новогуйвинської селищної ради восьмого скликання від 24.01.2023 № 1145 вбачається, що воно стосується лише змін у структурі та чисельності Відділу управління персоналом Управління правового, кадрового забезпечення, мобілізаційної роботи та цивільного захисту Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області та Відділу соціального захисту та охорони здоров`я Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області.
Посилання на зміни у структурі на підставі оспорюваного рішення Новогуйвинської селищної ради, діюча структура не містить, так як і не містить штатної одиниці - посади першого заступника селищного голови.
Водночас слід звернути увагу, що розпорядженням Новогуйвинського селищного голови від 28 липня 2022 року № 267-К за позивачем, у зв`язку з призовом на військову службу під час мобілізації, закріплено право на збереження місця роботи та посади першого заступника селищного голови. Тобто за позивачем закріплено ефемерне право на посаду, оскільки таку посаду не передбачено діючою структурою Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області.
Дані про те, що структуру Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області приведено у відповідність розпорядженню Новогуйвинського селищного голови від 28 липня 2022 року № 267-К, матеріали справи не містять.
Також слід звернути увагу, що з офіційного сайту Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області не вбачається, що проект оспорюваного рішення було оприлюдено у встановленому законодавством України порядку та строки.
Зокрема, відповідно до частини 11 статті 59 Закону №280/97-ВР акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". Проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України "Про доступ до публічної інформації", крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.
Отже, обов`язковим є оприлюднення органами місцевого самоврядування усіх проектів актів останніх, але з відсиланням на норми Закону України "Про доступ до публічної інформації" в частині регулювання порядку такого оприлюднення.
Так, зокрема, нормами пунктом 1 частини 1 статті 5 Закону України "Про доступ до публічної інформації" визначені способи оприлюднення проектів актів органів місцевого самоврядування: в офіційних друкованих виданнях; на офіційних веб-сайтах в мережі Інтернет; на єдиному державному веб-порталі відкритих даних; на інформаційних стендах; будь-яким іншим способом.
За частиною 3 статті 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації" проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 10 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.
Застереження щодо інших, скорочених, строків оприлюднення вказаних проектів актів, зокрема, - негайно після їх підготовки, містяться у частині 11 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні". Однак законодавець, визначаючи скорочені строки, окреслив випадки, за яких вони можуть бути застосовані. Це виникнення надзвичайних ситуацій та інші невідкладні випадки, передбачені законом.
Вказані висновки узгоджуються з правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постанові від 10 липня 2019 року по справі №299/1914/17-а.
Відтак, з наведеного вбачається, що оскаржуване позивачем рішення прийняте Новогуйвинською селищною радою Житомирського району Житомирської області без дотримання встановлених чинним законодавством України вимог, а саме не у спосіб, що визначений Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", та загалом порушене право на участь у процесі прийняття рішень, що передбачає не лише формальне голосування за рішення в сесійній залі, але й завчасну обізнаність про наявність запропонованого до розгляду рішення та подальшу участь у його обговоренні до моменту прийняття.
Окрім того, колегія суддів вважає, що оскаржуване рішення Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області направлено не на економію бюджетних коштів в умовах воєнного стану, а навпаки, оскільки до прийняття зазначеного рішення у штаті Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області було 92 працівники, а після прийняття рішення, їх стало 102.
З урахуванням зазначених обставин, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про задоволення позовних вимог.
Відповідно ст.242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Отже, ст.2 КАС України та ч.4 ст.242 КАС України вказують, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно п.41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Доводи викладені в апеляційній скарзі висновків суду першої інстанції не спростовують.
За змістом частини першої статті 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Оскільки судове рішення ухвалене судом першої інстанції з додержанням норм матеріального і процесуального права, на підставі правильно встановлених обставин справи, а доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують, то суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а оскаржуване судове рішення - без змін.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області залишити без задоволення, а рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 10 серпня 2023 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.
Постанова суду складена в повному обсязі 25 жовтня 2023 року.
Головуючий Шидловський В.Б. Судді Боровицький О. А. Курко О. П.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.10.2023 |
Оприлюднено | 27.10.2023 |
Номер документу | 114432076 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо статусу народного депутата України, депутата місцевої ради, організації діяльності представницьких органів влади, з них |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Шидловський В.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні