ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 жовтня 2023 рокуЛьвівСправа № 380/10774/21 пров. № А/857/9304/23
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді:Гуляка В.В.
суддів: Ільчишин Н.В., Коваля Р.Й.
за участі секретаря судового засідання: Скрутень Х.Б.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Львівській області,
на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 26 квітня 2023 року (суддя Кравців О.З., час ухвалення не зазначено, місце ухвалення м.Львів, дата складання повного тексту 08.05.2023),
в адміністративній справі №380/10774/21 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Львівській області,
про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,
встановив:
У липні 2021 року позивач ОСОБА_1 звернувся в суд із адміністративним позовом до відповідача ГУ ДПС у Львівській області, в якому просив: 1) визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №803015-1317-1315 від 15.05.2018 року, видане ГУ ДФС у Львівській області, яким ОСОБА_1 визначено податкове зобов`язання за платежем орендна плата з фізичних осіб за 2018 рік на суму 105727,63 грн.; 2) визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №803016-1317-1315 від 15.05.2018, видане ГУ ДФС у Львівській області, яким ОСОБА_1 визначено податкове зобов`язання за платежем орендна плата з фізичних осіб за 2018 рік на суму 201938,38 грн.; 3) судові витрати покласти на відповідача.
Відповідач позовних вимог не визнав, в суді першої інстанції подав відзив на позовну заяву, просив у задоволенні позовних вимог відмовити.
Ухвалою суду першої інстанції від 05.01.2022 було зупинено провадження у справі до набрання законної сили судовим рішенням у адміністративній справі №1340/3914/18.
Ухвалою від 08.02.2023 суд поновив провадження у справі.
Ухвалою суду першої інстанції від 01.03.2023 суд визнав поважними причини пропуску строку звернення до адміністративного суду з позовом.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 26.04.2023 року позов задоволено повністю. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Львівській області №803015-1317-1315 від 15.05.2018. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Львівській області №803016-1317-1315 від 15.05.2018. Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача судові витрати у виді судового збору в сумі 3076,70 грн..
З цим рішенням суду першої інстанції не погодився відповідач та оскаржив його в апеляційному порядку. Апелянт вважає, що при ухваленні оскаржуваного рішення судом першої інстанції порушено норми матеріального та процесуального законодавства, не враховано всіх обставин справи, а тому рішення суду підлягає скасуванню з підстав, наведених в апеляційній скарзі.
В обґрунтування апеляційних вимог апелянт покликається на те, що у відповідності до вимог ст.ст. 269-289 ПК України Головним управлінням ДПС у Львівській області здійснено нарахування фізичній особі суми орендної плати за землю (за місцем знаходження земельної ділянки) за 2021 рік з огляду на наявність в Головного управління ДПС у Львівській області відповідного обов`язку щодо застосування положень ПК України.
За результатами апеляційного розгляду апелянт просить скасувати оскаржене рішення суду від 26.04.2023 року та постановити нове судове рішення, яким в задоволені позовних вимог відмовити повністю.
Позивач подав до суду відзив на апеляційну скаргу, у якому просить залишити її без задоволення, а оскаржене рішення суду без змін.
Суд апеляційної інстанції, заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши матеріали справи та докази по справі, обговоривши доводи, межі та вимоги апеляційної скарги, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції, вважає, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення.
Судом встановлено такі фактичні обставини справи.
Позивач ОСОБА_1 є платником податків, зокрема, податку з орендної плати за землю.
Рішенням Ясенівської сільської ради Бродівського району Львівської області №17 від 17.04.2006 Про затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки водного фонду в с. Дуб`є вирішено затвердити технічну документацію із землеустрою щодо укладення договору оренди земельної ділянки водного фонду ОСОБА_1 в с. Дуб`є; надати в оренду ОСОБА_1 земельну ділянку загальною площею 9,0822 га терміном на 25 років для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (риборозведення) в с. Дуб`є; встановити орендну плату в розмірі 1 ставки земельного податку за відповідний вид угідь; гр. ОСОБА_1 в місячний термін укласти договір оренди та провести його державну реєстрацію (а.с. 73 т.1).
17.05.2006 між Ясенівською сільською радою (орендодавець) та ОСОБА_1 (орендар) укладено договір оренди землі, який зареєстрований у Бродівському відділі ДП центрі державного земельного кадастру при Держкомземі України (Львівська філія), про що у державному реєстрі земель вчинено запис від 07.09.2006 №040644800639 (а.с. 70 т.1).
Договором оренди землі від 17.05.2006 передбачено наступні умови:
- пункт 1: орендодавець на підставі рішення ІІ сесії V демократичного скликання від 17.04.2006 №17 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться в межах населеного пункту с. Дуб`є Ясенівської сільської ради Бродівського району;
- пункт 2: в оренду передається земельна ділянка загальною площею 9,8022 га, в тому числі: ставки - 7,5012 га, заболочені землі - 1,1504 га, під гідротехнічними спорудами - 0,4092 га, сіножаті - 2,3201 га;
- пункт 3: кадастровий номер земельної ділянки: 4620388800:07:008:0001, 4620388800:07:008:0002;
- пункт 4: на земельній ділянці, яка передається в оренду знаходяться гідротехнічні споруди;
- пункт 5: нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: сіножаті - 423,60 грн., під зеленими насадженнями - 57771,42 грн., під гідротехнічними спорудами - 38792,16 грн., болото - 109057,92 грн. ставок - 711113,76 грн.;
- пункт 9: орендна плата за земельну ділянку встановлена в розмірі 1 /однієї/ ставки земельного податку за відповідний вид угідь, тобто 334,75 грн. в рік. Розмір орендної плати індексується кожного року відповідно до чинного законодавства;
- пункт 10: орендна плата сплачується у грошовій формі в термін до 15 листопада кожного року і перераховується на рахунок НОМЕР_1 ЗКПО одержувача: 23966573 в ОУДК м. Львів МФО 825014;
- пункт 11: про зміну в оплаті та інформацію щодо банківських реквізитів орендар взнає особисто в бухгалтерії Ясенівської сільської ради;
- пункт 12: про розмір орендної плати переглядається один раз у два роки у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; і інших випадках, передбачених законом;
- пункт 14: земельна ділянка передається в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (риборозведення);
- пункт 15: цільове призначення земельної ділянки: землі змішаного використання;
- пункт 31: зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку.
Рішенням Ясенівської сільської ради №476 від 23.01.2009 Про перегляд орендної плати за землю ОСОБА_1 вирішено внести зміни в пункт 3 рішення Ясенівської сільської ради №17 від 17.04.2006 Про затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки водного фонду в с. Дуб`є; встановити орендну плату в розмірі 3 ставок земельного податку за відповідний вид угідь (а.с. 74 т.1).
18.02.2009 між Ясенівською сільською радою (орендодавець) та ОСОБА_1 (орендар) підписано додаткову угоду Про внесення змін і доповнення в п. 9 Орендна плата Договору оренди землі від 07.09.2006 №040644800639 (а.с. 75 т.1).
Згідно з вказаною додатковою угодою від 18.02.2009 передбачено викладення п.9 договору оренди землі від 07.09.2006 №040644800639 у такій редакції: орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем у грошовій формі та встановлена в розмірі 3 (три) відсотків від нормативної грошової оцінки землі, що становить у 2009 році 1208,37 грн. за рік; розмір орендної плати індексується кожного року відповідно до чинного законодавства. Невід`ємною частиною додаткової угоди є рішення IX сесії V демократичного скликання Ясенівської сільської ради від 25.01.2009 №476 Про перегляд орендної плати за землю ОСОБА_1 ; розрахунок розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності станом на 18.02.2009.
Додатком №1 до договору оренди землі від 17.05.2006 є також розрахунок розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності, грошова оцінка яких проведена, на 18.02.2009. Зазначеним розрахунком передбачено наступне:
- категорія земель - землі водного фонду; площа, кв. метрів (в населених пунктах), гектарів (за межами населених пунктів) - 74821,00 нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 18.02.2009 (дата) гривень - 1048633,96, ставка земельного податку, встановлена Законом України Про плату за землю відсотків нормативної оцінки земельної ділянки - 0,03%, добуток коефіцієнтів індексації грошової оцінки земельної ділянки за попередні роки (за межами населених пунктів) - --, прийнятий для розрахунку розміру орендної плати, відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки - 3%, розмір земельного податку, гривень - 314,59, розмір орендної плати, гривень - 943,77;
- категорія земель - сіножать; площа, кв. метрів (в населених пунктах), гектарів (за межами населених пунктів) - 23201,00, нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 18.02.2009 (дата) гривень - 8820,27, ставка земельного податку, встановлена Законом України Про плату за землю відсотків нормативної оцінки земельної ділянки - 0,01%, добуток коефіцієнтів індексації грошової оцінки земельної ділянки за попередні роки (за межами населених пунктів) - --, прийнятий для розрахунку розміру орендної плати, відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки - 3%, розмір земельного податку, гривень - 8,82, розмір орендної плати, гривень - 264,60.
Всього розрахунком розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності, грошова оцінка яких проведена, на 18.02.2009 розмір орендної плати в рік встановлено в сумі 1208,37 грн..
У 2013 році Товариством з обмеженою відповідальністю Західземлепроект розроблено Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель села Дуб`є Бродівського району Львівської області (а.с. 20-75 т.1).
Рішенням Ясенівської сільської ради Бродівського району Львівської області №220 від 19.04.2013 Про затвердження технічних документацій із нормативної грошової оцінки земель населених пунктів Ясенів, Лучківці, Дуб`є, Дубина, Тріщуки, Новичина, Теребежі Бродівського району Львівської області вирішено затвердити технічні документації з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів Ясенів, Лучківці, Дуб`є, Дубина, Тріщуки, Новичина, Теребежі Бродівського району Львівської області; затвердити базову вартість 1 кв.м. землі, що становить: с. Дубина - 51,04 грн./кв.м, с. Новичина - 50,84 грн./кв.м., с. Дуб`є - 50,90 грн./кв.м., с. Лучківці - 51,00 грн./кв.м., с. Теребежі - 49,26 грн/кв.м., с. Ясенів - 51,03 грн./кв.м., с. Тріщуки - 51,82 грн./кв.м.; нормативну грошову оцінку земель населених пунктів ввести в дію з 01.01.2014; вважати таким, що після введення в дію нової нормативної грошової оцінки земель населених пунктів втрачає чинність технічна документація з нормативної грошової оцінки земель с. Ясенів, с. Лучківці, с. Дуб`є, с. Дубина, с. Тріщуки, с. Новичина, с. Теребежі, розроблена у 2000 році Львівським регіональним центром Центр державного земельного кадастру та затверджена рішеннями Ясенівської сільської ради від 15.12.2003 №162, від 16.12.2004 №116 (а.с. 69 т.1).
Рішенням Ясенівської сільської ради №225 від 22.06.2017 Про встановлення на території Ясенівської сільської ради плати за землю в частині земельного податку на 2018 рік вирішено: 1. Встановити у 2018 році на території Ясенівської сільської ради ставку плати за землю в частині земельного податку: 1.1. Ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки за винятком земельних ділянок, зазначених у пунктах 1.3.-1.4. цього рішення; 1.2. Ставка податку за один гектар сільськогосподарських угідь справляється у розмірі 0,3 відсотка від їх нормативно- грошової оцінки; 1.3. Податок за земельні ділянки (в межах населених пунктів), зайняті житловим фондом, гаражно-будівельними, дачно-будівельними та садівницькими товариствами, індивідуальними гаражами, садовими і дачними будинками фізичних осіб, а також за земельні ділянки, надані для потреб сільськогосподарського виробництва, водного та лісового господарства, які зайняті виробничими, культурно-побутовими, господарськими та іншими будівлями і спорудами, справляється у розмірі 0,03 відсотка від нормативної грошової оцінки; 1.4. Податок за земельні ділянки (в межах населених пунктів), що відносяться до земель залізничного транспорту (крім земельних ділянок, на яких знаходяться окремо розташовані культурно-побутові будівлі та інші споруди і які оподатковуються на загальних підставах), а також за водойми, надані для виробництва продукції, справляється у розмірі 0,25 відсотка від нормативної грошової оцінки (а.с. 79 т.1).
Відділ Держгеокадастру у Бродівському районі ГУ Держгеокадастру у Львівській області видав витяг №31-13-0.19-125/161-18 від 25.01.2018 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 4620388800:07:008:0001 станом на 01.01.2018. Вказаний витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 4620388800:07:008:0001 станом на 01.01.2018 містить наступну інформацію: заявник - гр. ОСОБА_1 ; кадастровий номер - 4620388800:07:008:0001; місцезнаходження земельної ділянки - с. Дуб`є; категорія земель - землі водного фонду; цільове призначення земельної ділянки - для рибогосподарських потреб; площа земельної ділянки кв.м. - 64336,00; середня вартість земельної ділянки, грн./кв.м. - 50,90; економіко-планувальна зона - І економіко-планувальна зона; коефіцієнт Км2 - 0,90; локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки у межах економіко-планувальної зони: Км3-1 - 1,10; Км3-2 - 0,95; Км3-3 - 0,96; сукупний коефіцієнт Км3 - 1,00; коефіцієнт Кф - 1,20; коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки К(і) - 1,8972; нормативна грошова оцінка кв.м. земельної ділянки під забудовою, грн. 1 кв.м. - 104,63; площа земельної ділянки - 64336,00; нормативна грошова оцінка земельної ділянки під забудовою, грн. - 6731279,30 (а.с. 17 т.1).
Також, Відділ Держгеокадастру у Бродівському районі ГУ Держгеокадастру у Львівській області видав витяг №31-13-0.19-125/161-18 від 25.01.2018 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 4620388800:07:008:0002 станом на 01.01.2018. Вказаний витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 4620388800:07:008:0002 станом на 01.01.2018 містив наступну інформацію: заявник - гр. ОСОБА_1 ; кадастровий номер - 4620388800:07:008:0002; місцезнаходження земельної ділянки - с. Дуб`є; категорія земель - землі водного фонду; цільове призначення земельної ділянки - для рибогосподарських потреб; площа земельної ділянки кв.м. - 33684,00; середня вартість земельної ділянки, грн./кв.м. - 50,90; економіко-планувальна зона - І економіко-планувальна зона; коефіцієнт Км2 - 0,90; локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки у межах економіко-планувальної зони: Км3-1 - 1,10; Км3-2 - 0,95; Км3-3 - 0,96; сукупний коефіцієнт Км3 - 1,00; коефіцієнт Кф - 1,20; коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки К(і) - 1,8972; нормативна грошова оцінка кв.м. земельної ділянки під забудовою, грн. 1 кв.м. - 104,63; площа земельної ділянки - 33684,00; нормативна грошова оцінка земельної ділянки під забудовою, грн. - 3524254,10 (а.с. 18 т.1).
Протоколом №2288923 про виправлення помилки від 23.01.2018 державним кадастровим реєстратором ГУ Держгеокадастру у Львівській області виправлено помилку в кадастровому номері земельної ділянки з 4620388800:07:008:0001 на 4620388800:07:009:0014. Згідно з повідомленням заінтересованих осіб про виправлення помилки у відомостях Державного земельного кадастру №4607271022018 від 23.01.2018, складеним державним кадастровим реєстратором Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, у зв`язку із виявленням помилки в кадастровому номері земельної ділянки 4620388800:07:008:0001 (невідповідність ІКК) внесено зміни до відомостей Державного земельного кадастру про земельну ділянку та виготовлено новий аркуш Поземельної книги із зміненими відомостями та долучено до Поземельної книги №4620388800:07:009:0014 від 07.09.2006 за реєстраційним номером 4620388800:07:009:0014. Таким чином, земельна ділянка кадастровий номер 4620388800:07:008:0001 та земельна ділянка кадастровий номер 4620388800:07:009:0014 - це одна і та сама земельна ділянка (а.с. 82 т.1).
23.01.2018 державним кадастровим реєстратором Головного управління Держгеокадастру у Львівській області видано Витяг з державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-4606341712018, згідно якого у державному земельному кадастрі містяться наступні відомості про земельну ділянку: кадастровий номер -4620388800:07:009:0014; місце розташування (адміністративно-територіальна одиниця) - Львівська область, Бродівський район, с. Дуб`є; цільове призначення - 10.07 для рибогосподарських потреб; категорія земель - землі водного фонду; вид використання земельної ділянки - для риборозведення; форма власності - комунальна власність; площа земельної ділянки, гектарів - 6,4336; інформація про документацію із землеустрою, на підставі якої здійснена державна реєстрація земельної ділянки - проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок, 03.08.2005, ДП Бродигеодезцентр, ОСОБА_2 ; орган, який зареєстрував земельну ділянку - Бродівський відділ Львівської регіональної філії ДП Центр ДЗК; дата державної реєстрації земельної ділянки - 07.09.2006; експлікація земельних угідь у тому числі за земельними угіддями, гектарів: ставки - 4,7843, сіножаті - 0,4965, сіножаті - 0,6096, штучні водотоки (канали, колектори, канави) - 0,1406, штучні водотоки (канали, колектори, канави) - 0,1675, штучні водотоки (канали, колектори, канави) - 0,0314, сіножаті - 0,0717, штучні водотоки (канали, колектори, канави) - 0,1320 (а.с. 86 т.1).
Протоколом №2288963 про виправлення помилки від 23.01.2018 державним кадастровим реєстратором Головного управління Держгеокадастру у Львівській області виправлено помилку в кадастровому номері земельної ділянки з 4620388800:07:008:0002 на 4620388800:07:019:0002. Згідно з повідомленням заінтересованих осіб про виправлення помилки у відомостях Державного земельного кадастру №4607271302018 від 23.01.2018 року, складеним державним кадастровим реєстратором Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, у зв`язку із виявленням помилки в кадастровому номері земельної ділянки 4620388800:07:008:0002 (невідповідність ІКК) внесено зміни до відомостей Державного земельного кадастру про земельну ділянку та виготовлено новий аркуш Поземельної книги із зміненими відомостями та долучено до Поземельної книги №4620388800:07:019:0002 від 07.09.2006 за реєстраційним номером 4620388800:07:019:0002. Таким чином, земельна ділянка кадастровий номер 4620388800:07:008:0002 та земельна ділянка кадастровий номер 4620388800:07:019:0002 - це одна і та сама земельна ділянка (а.с. 83 т.1).
23.01.2018 державним кадастровим реєстратором Головного управління Держгеокадастру у Львівській області видано Витяг з державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-4606341752018, згідно якого у державному земельному кадастрі містяться наступні відомості про земельну ділянку: кадастровий номер - 4620388800:07:019:0002; місце розташування (адміністративно-територіальна одиниця) - Львівська область, Бродівський район, с. Дуб`є; цільове призначення - 10.07 для рибогосподарських потреб; категорія земель - землі водного фонду; вид використання земельної ділянки - для риборозведення; форма власності - комунальна власність; площа земельної ділянки, гектарів - 3,3684; інформація про документацію із землеустрою, на підставі якої здійснена державна реєстрація земельної ділянки - проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок, 03.08.2005, ФОП ОСОБА_2 , ОСОБА_2 ; орган, який зареєстрував земельну ділянку - Бродівський відділ Львівської регіональної філії ДП Центр ДЗК; дата державної реєстрації земельної ділянки - 07.09.2006; експлікація земельних угідь у тому числі за земельними угіддями, гектарів: болота - 2,7147, сіножаті - 0,3409, сіножаті - 0,3129 (а.с. 89 т.1).
Рішенням Ясенівської сільської ради Бродівського району Львівської області №331 від 02.02.2018 Про надання гр. ОСОБА_1 дозволу на виготовлення технічної документації із нормативної грошової оцінки земельних ділянок для риборозведення, що перебувають в його користуванні в межах села Дуб`є Бродівського району вирішено затвердити висновок постійної депутатської комісії Ясенівської сільської ради з земельних відносин, комунальної власності, охорони навколишнього природного середовища та благоустрою від 16.01.2018; надати гр. ОСОБА_1 дозвіл на розроблення технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок для риборозведення, що перебувають у його користуванні згідно з договором оренди від 17.05.2006, реєстраційний номер 040644800639, площею 6,4336 га (кадастровий номер 4620388800:07:008:0001) та площею 3,3684 га (кадастровий номер 4620388800:07:008:0002) в межах села Дуб`є Бродівського району Львівської області; зобов`язано гр. ОСОБА_1 замовити в суб`єктів господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою, виготовлення технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок; розроблену та погоджену в установленому порядку технічну документацію подати на затвердження в сільську раду; фінансування робіт здійснити за рахунок коштів землекористувача (а.с. 94 т.1).
На замовлення ОСОБА_1 . Товариством з обмеженою відповідальністю Інформаційно-консультаційний центр Інформ-ініціатива у 2018 році розроблено Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 6,4336 га, що знаходиться в користуванні гр. ОСОБА_1 для риборозведення (цільове призначення: 10.07. для рибогосподарських потреб) і розташована за адресою: Львівська область, Бродівський район, с. Дуб`є, та Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 3,3684 га, що знаходиться в користуванні гр. ОСОБА_1 для риборозведення (цільове призначення: 10.07. для рибогосподарських потреб) і розташована за адресою: Львівська область, Бродівський район, с. Дуб`є (а.с. 95-147 т.1).
Рішенням Ясенівської сільської ради Бродівського району Львівської області №357 від 08.05.2018 Про затвердження технічних документацій з нормативної грошової оцінки земельних ділянок для риборозведення, що знаходяться в користуванні гр. ОСОБА_1 в межах села Дуб`є Бродівського району вирішено затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 3,3684 га (кадастровий номер 4620388800:07:019:0002) для риборозведення, що знаходиться в користуванні ОСОБА_1 у межах с. Дуб`є Бродівського району; затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 6,4336 га (кадастровий номер 4620388800:07:009:0014) для риборозведення, що знаходиться в користуванні ОСОБА_1 у межах с. Дуб`є Бродівського району (а.с. 148 т.1).
15.05.2018 Головним управлінням ДФС у Львівській області винесено податкове повідомлення-рішення №803015-1317-1315, яким визначило ОСОБА_1 суму податкового зобов`язання за платежем орендна плата з фізичних осіб, код платежу 18010900, за податковий період 2018 рік в сумі 105727,63 грн. (а.с. 10 т.1).
Також 15.05.2018 Головним управлінням ДФС у Львівській області винесено податкове повідомлення-рішення №803016-1317-1315, яким визначило ОСОБА_1 суму податкового зобов`язання за платежем орендна плата з фізичних осіб, код платежу 18010900, за податковий період 2018 рік в сумі 201938,38 грн. (а.с. 11 т.1).
Оскаржені податкові повідомлення рішення винесені контролюючим органом виходячи з умов додаткової угоди від 18.02.2009 року до п.9 «Орендна плата» Договору оренди землі від 07.09.2006 року №040644800639, якою п.9 Договору оренди землі від 07.09.2006 року №040644800639 викладено у наступній редакції: орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем у грошовій формі та встановлена в розмірі 3 (три) відсотків від нормативної грошової оцінки землі, що становить у 2009 році 1208,37 грн. в рік.
17.08.2018 Відділ Держгеокадастру у Бродівському районі ГУ Держгеокадастру у Львівській області видав Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 4620388800:07:009:0014 №97-13-0.19- 968/161-18, який містить наступну інформацію: заявник - гр. ОСОБА_1 ; кадастровий номер - 4620388800:07:009:0014; місцезнаходження земельної ділянки - с. Дуб`є; категорія земель - землі водного фонду; цільове призначення земельної ділянки - для рибогосподарських потреб; площа земельної ділянки кв.м. - 64336,00; Рд-рентний дохід на один кв.м. площі для відповідної категорії земель - 0,0211 грн.; Ск-строк капіталізації, років - 33,00; Км-коефіцієнт, який враховує місце розташування земель - 1,0; Кв1-коефіцієнт, який враховує склад угідь земельної ділянки - 1,0; Кв2-коефіцієнт, який враховує регіональні відмінності у формуванні рентного доходу - 1,0; Кв3-коефіцієнт, який враховує продуктивність лісових насаджень - 1,0; Квд1-коефіцієнт, який враховує значення водного об`єкта - 1,2; Квд2-коефіцієнт, який враховує якісний стан водного об`єкта - 1,2, Квд3- коефіцієнт, який враховує екологічне значення водного об`єкта - 1,0; Кв4-коефіцієнт, який враховує продуктивність водних об`єктів - 1,4400; Кв-коефіцієнт, який враховує вид використання земельної ділянки - 1,4400; Кмц1-коефіцієнт, який враховує цінність земель оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного призначення - 1,0; Кмц2-коефіцієнт, який враховує статус земель оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного призначення - 1,0; Кмц-коефіцієнт, який враховує належність земельної ділянки до земель природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного призначення - 1,0; Кі-коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки - 1,8972; Цн-нормативна грошова оцінка земельної ділянки, грн. - 122384,00; в розрахунку на 1 кв.м. - 1,90.
Також 17.08.2018 Відділ Держгеокадастру у Бродівському районі ГУ Держгеокадастру у Львівській області видав Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 4620388800:07:009:0002 №97-13-0.19- 968/161-18, який містить наступну інформацію: заявник - гр. ОСОБА_1 ; кадастровий номер - 4620388800:07:009:0002; місцезнаходження земельної ділянки - с. Дуб`є; категорія земель - землі водного фонду; цільове призначення земельної ділянки - для рибогосподарських потреб; площа земельної ділянки кв.м. - 33684,00; Рд-рентний дохід на один кв.м. площі для відповідної категорії земель - 0,0211 грн.; Ск-строк капіталізації, років - 33,00; Км-коефіцієнт, який враховує місце розташування земель - 1,0; Кві-коефіцієнт, який враховує склад угідь земельної ділянки - 1,0; Кв2-коефіцієнт, який враховує регіональні відмінності у формуванні рентного доходу - 1,0; КвЗ-коефіцієнт, який враховує продуктивність лісових насаджень - 1,0; Квді-коефіцієнт, який враховує значення водного об`єкта - 1,2; Квд2-коефіцієнт, який враховує якісний стан водного об`єкта - 1,2, Квд3- коефіцієнт, який враховує екологічне значення водного об`єкта - 1,0; Кв4-коефіцієнт, який враховує продуктивність водних об`єктів - 1,4400; Кв-коефіцієнт, який враховує вид використання земельної ділянки - 1,4400; Кмц1-коефіцієнт, який враховує цінність земель оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного призначення - 1,0; Кмц2-коефіцієнт, який враховує статус земель оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного призначення - 1,0; Кмц-коефіцієнт, який враховує належність земельної ділянки до земель природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного призначення - 1,0; Кі-коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки - 1,8972; Цн-нормативна грошова оцінка земельної ділянки, грн. - 64076,00; в розрахунку на 1 кв.м. - 1,90.
Згідно з квитанцією №36 від 01.08.2018 ОСОБА_1 оплатив на рахунок Ясенівської сільської ради 5593,80 грн. орендної плати за 2018 рік за земельні ділянки.
ОСОБА_1 звернувся до Головного управління ДФС у Львівській області із заявою від 23.08.2018 про перерахунок орендної плати з проханням провести перерахунок суми орендної плати, нарахованої за 2018 рік згідно Договору оренди землі від 17.05.2006 за земельні ділянки кадастровий номер 4620388800:07:009:0014 (старий кадастровий номер 4620388800:07:008:0001) площею 6,4336 га та кадастровий номер 4620388800:07:019:0002 (старий кадастровий номер 4620388800:07:008:0002) площею 3,3684 га виходячи з їх нормативної грошової оцінки, що визначена у витягах з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок №97-13-0.19-968/161-18 від 17.08.2018 (а.с. 12 т.1).
Буське управління ГУ ДФС у Львівській області листом від 29.01.2019 №210/13-01-13 повідомило, що податкові повідомлення-рішення №803015-1317-1315, №803016-1317-1315 від 15.05.2018, якими визначено податкове зобов`язання за платежем орендна плата з фізичних осіб за 2018 рік на суму гр. ОСОБА_1 надіслані та вручені 03.07.2018 року, чим фактично відмовило ОСОБА_1 у перерахунку суми орендної плати, нарахованої за 2018 рік згідно Договору оренди землі від 17.05.2006 року за земельні ділянки кадастровий номер 4620388800:07:009:0014 (старий кадастровий номер 4620388800:07:008:0001) площею 6,4336 га та кадастровий номер 4620388800:07:019:0002 (старий кадастровий номер 4620388800:07:008:0002) площею 3,3684 га (а.с. 15 т.1).
Вважаючи вказані вище податкові повідомлення-рішення від 15.05.2018 року протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Приймаючи рішення у справі про задоволення позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що податкові повідомлення-рішення №803015-1317-1315 та №803016-1317-1315 від 15.05.2018 прийняті Головним управлінням ДФС у Львівській області на підставі даних про нормативну грошову оцінку земельних ділянок із застосування ставки орендної плати, яка не передбачена Договором оренди землі від 17.05.2006, без врахуванням ставок земельного податку, що передбачені рішенням Ясенівської сільської ради №225 від 22.06.2017 «Про встановлення на території Ясенівської сільської ради плати за землю в частині земельного податку на 2018 рік», з порушенням умов пункту 9 Договору оренди землі від 17.05.2006.
Суд апеляційної інстанції погоджується з такими висновками суду першої інстанції, з врахуванням наступного.
Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Тобто, суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Частиною першою статті 206 Земельного кодексу України передбачено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, відповідальність за порушення податкового законодавства врегульовано положеннями Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI (далі - ПК України).
Відповідно до пункту 288.1 статті 288 ПК України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.
Договір оренди земель державної і комунальної власності укладається за типовою формою, затвердженою Кабінетом Міністрів України.
Як зазначено в пункті 288.2 статті 288 ПК України, платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду (пункт 288.3 ПК України).
Статтею 288 ПК України передбачено, що розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди.
Податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285 - 287 розділу ХІІІ ПК України.
Статтею 285 ПК України зазначено, що базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік. Базовий податковий (звітний) рік починається 1 січня і закінчується 31 грудня того ж року (для новостворених підприємств та організацій, а також у зв`язку із набуттям права власності та/або користування на нові земельні ділянки може бути меншим 12 місяців).
Як зазначено в пункті 286.5 статті 286 ПК України, нарахування фізичним особам сум податку проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки), які надсилають (вручають) платникові за місцем його реєстрації до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу. У разі переходу права власності на земельну ділянку від одного власника - юридичної або фізичної особи до іншого протягом календарного року податок сплачується попереднім власником за період з 1 січня цього року до початку того місяця, в якому припинилося право власності на зазначену земельну ділянку, а новим власником - починаючи з місяця, в якому він набув право власності.
Податок фізичними особами сплачується протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення ( пункт 287.5 статті 287 ПК України).
З наведених норм законодавства вбачається, що відносно земельних ділянок державної та комунальної власності питання розміру орендної плати, її індексації, способу та умов розрахунків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату має регулюватись укладеним договором оренди землі, а питання строків внесення орендної плати положеннями ПК України.
Відповідно до частини 4 статті 78 КАС України, обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
При вирішення спірних правовідносин судом враховується, що рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 04.04.2023 у задоволенні первісного позову ГУ ДПС у Львівській області до ОСОБА_1 про стягнення податкового боргу відмовлено повністю. Зустрічний позов ОСОБА_1 до ГУ ДПС у Львівській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень задоволено. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення №3975-1317 від 03.07.2017 року, що прийняте Головним управлінням ДФС у Львівській області, яким ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання за платежем орендна плата з фізичних осіб за 2016 рік у розмірі 92314,78 грн. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення №397500-1317 від 10.07.2017 року, що прийняте Головним управлінням ДФС у Львівській області, яким ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання за платежем орендна плата з фізичних осіб за 2017 рік у розмірі 105727,63 грн. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення №397501-1317 від 10.07.2017 року, що прийняте Головним управлінням ДФС у Львівській області, яким ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання за платежем орендна плата з фізичних осіб за 2017 рік у розмірі 201938,38 грн..
Ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 22.06.2023 апеляційну скаргу ГУ ДПС у Львівській області на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 04 квітня 2023 року у справі №813/2488/18 в частині оскарження рішення суду щодо задоволення зустрічного позову ОСОБА_1 про скасування податкових повідомлень-рішень - повернуто скаржнику.
Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 16.08.2023 рішення Львівського окружного адміністративного суду від 04.04.2023 в частині оскарження щодо відмови у задоволенні первісного позову Головного управління ДПС у Львівській області до ОСОБА_1 про стягнення податкового боргу в адміністративній справі №813/2488/18 за первісним позовом Головного управління ДПС у Львівській області до ОСОБА_1 про стягнення податкового боргу та зустрічним позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправними і скасування податкових повідомлень-рішень залишено без змін.
При прийнятті рішення у справі №813/2488/18 суд дійшов висновку, що додаткова угода від 18.02.2009 року не підлягає застосуванню до відносин Ясенівської сільської ради та ОСОБА_1 у питанні визначення розміру орендної плати за орендовані земельні ділянки. Вказані відносини як до дати підписання додаткової угоди від 18.02.2009, так і після дати її підписання регулюються Договором оренди землі від 17.05.2006 у його первинній редакції. Первинна редакція Договору оренди землі від 17.05.2006 не визначала орендної плати у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок, а тому нарахування Головним управлінням ДФС у Львівській області Кузьмі В.М. орендної плати податковими повідомленнями-рішеннями №3975-1317 від 03.07.2017, №397500-1317 від 10.07.2017, №397501-1317 від 10.07.2017 саме у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок суперечить умовам Договору оренди землі від 17.05.2006.
Статтями 18 та 20 Закону України Про оренду землі в редакції, чинній станом на дату підписання додаткової угоди від 18.02.2009, передбачено, що договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації; укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації; державна реєстрація договорів оренди землі проводиться у порядку, встановленому законом.
На виконання приписів статті 18 Закону України Про оренду землі Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №2073 від 25.12.1998 Про затвердження Порядку державної реєстрації договорів оренди землі (далі Порядок №2073).
Пунктом 17 Порядку №2073 передбачено, що у разі внесення змін до договору оренди він підлягає перереєстрації. Перереєстрація, а також поновлення договорів оренди проводиться в порядку, встановленому для їх державної реєстрації.
Пунктами 3 та 4 Порядку №2073 передбачено, що державна реєстрація договорів оренди проводиться виконавчим комітетом сільської, селищної та міської ради, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями за місцем розташування земельної ділянки. Забезпечення реєстрації договорів оренди покладається на відповідні державні органи земельних ресурсів: районні відділи земельних ресурсів; управління (відділи) земельних ресурсів у містах обласного і районного підпорядкування; Київське і Севастопольське міське управління земельних ресурсів.
На підставі листів Відділу у Бродівському районі ГУ Держгеокадастру у Львівській області №0-13-0.19-2/311-18 від 12.09.2018 та Ясенівської сільської ради №682 від 17.09.2018 судом з`ясовано, що вказані органи не володіють інформацію про факт здійснення державної реєстрації додаткової угоди від 18.02.2009 (а.с. 19 т.1).
Отже, відсутність інформації про державну реєстрацію додаткової угоди від 18.02.2009 у Відділу у Бродівському районі ГУ Держгеокадастру у Львівській області та у Ясенівської сільської ради, які б і мали проводити таку реєстрацію, свідчить про те, що в порушення вимог статей 18 та 20 Закону України Про оренду землі та Порядку №2073, зареєстрована не була.
Таким чином, відносини Ясенівської сільської ради та ОСОБА_1 у питанні визначення розміру орендної плати за орендовані земельні ділянки як до дати підписання додаткової угоди від 18.02.2009, так і після дати її підписання регулюються Договором оренди землі від 17.05.2006 у його первинній редакції.
Встановлено, що первинна редакція договору оренди землі від 17.05.2006 не визначала орендної плати у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок, а тому нарахування Головним управлінням ДФС у Львівській області Кузьмі В.М. орендної плати податковими повідомленнями-рішеннями №803015-1317-1315 та №8030161317-1315 від 15.05.2018 саме у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок суперечить умовам Договору оренди землі від 17.05.2006.
Крім того, рішенням Ясенівської сільської ради №476 від 23.01.2009 Про перегляд орендної плати за землю ОСОБА_1 , на виконання якого і було розроблено додаткову угоду від 18.02.2009, про що вказано у її тексті, вирішено встановити орендну плату в розмірі 3 ставок земельного податку за відповідний вид угідь (а.с. 74 т.1).
Тобто, обставини щодо неможливості застосування додаткової угоди від 18.02.2009 та щодо необхідності застосування договору оренди землі від 17.05.2006 у його первинній редакції Головним управлінням ДФС у Львівській області при складенні оскаржених податкових повідомлень-рішень не враховано.
Статтею 13 Закону України Про оренду землі передбачено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Згідно з частиною 1 статті 15 Закону України Про оренду землі в редакції, чинній на час укладення договору оренди землі від 17.05.2006, до істотних умов договору оренди землі, серед інших було віднесено орендну плату із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Частиною 2 та 3 статті 21 Закону України Про оренду землі в редакції, чинній на час укладення Договору оренди землі від 17.05.2006 було передбачено, що розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Закону України Про плату за землю). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Частиною 2 та 3 статті 21 Закону України Про оренду землі в редакції, чинній на час нарахування ОСОБА_1 орендної плати за землю за 2018 рік та чинній на час розгляду справи, встановлено, що розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Абзацом 1 пункту 286.5 статті 286 ПК України в редакції, чинній на час складення оскаржених податкових повідомлень-рішень, було передбачено, що нарахування фізичним особам сум податку проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки), які надсилають (вручають) платникові за місцем його реєстрації до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу.
Відповідно до пункту 9 Договору оренди землі від 17.05.2006, орендна плата за земельну ділянку встановлена в розмірі 1 (однієї) ставки земельного податку за відповідний вид угідь, тобто 334,75 грн. в рік. Розмір орендної плати індексується кожного року відповідно до чинного законодавства.
Суд зауважує, що договором оренди землі від 17.05.2006 не передбачено умови про автоматичну щорічну індексацію розміру орендної плати відповідно до індексації нормативної грошової оцінки земель згідно з чинним законодавством та не передбачено автоматичного застосування зміненої нормативної грошової оцінки земельної ділянки, як підстави для зміни розміру орендної плати. Разом з тим, другим реченням пункту 9 договору оренди землі від 17.05.2006 передбачено умову про те, що розмір орендної плати індексується кожного року відповідно до чинного законодавства.
Правовідносини позивача (орендодавця) із відповідачем (орендарем) є договірними, а не контролюючими. Відсутні доводи та докази на підтвердження існування у відповідача згідно з умовами договору обов`язку самостійно щорічно індексувати розмір орендної плати відповідно до індексації нормативної грошової оцінки земель згідно з чинним законодавством, як підстави для зміни розміру орендної плати незалежно від внесення змін до договору оренди землі.
Отже, розмір орендної плати за умовами відповідних пунктів договору оренди має обраховуватись з урахуванням індексу інфляції, а нарахування орендної плати за спірний період із застосуванням коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель є безпідставним, оскільки між сторонами не укладено додаткову угоду до договору оренди щодо перерахунку орендної плати з урахуванням коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки землі.
Аналогічних висновків дійшов Верховний Суд у постанові від 16.03.2020 у справі №922/1658/19.
Враховуючи вказану правову позицію Верхового Суду необхідно звернути увагу на те, що Договором оренди землі від 17.05.2006 року не передбачено умови про автоматичну щорічну індексацію розміру орендної плати відповідно до індексації нормативної грошової оцінки земель згідно з чинним законодавством та не передбачено автоматичного застосування зміненої нормативної грошової оцінки земельної ділянки, як підстави для зміни розміру орендної плати.
Разом з тим, другим реченням п.9 Договору оренди землі від 17.05.2006 року передбачено умову про те, що розмір орендної плати індексується кожного року відповідно до чинного законодавства.
За даними Державної служби статистики України, індекс споживчих цін (індекс інфляції) за 2006 рік становив 111,6%, за 2007 рік - 116,6%, за 2008 рік - 122,3%, за 2009 рік - 112,3%, за 2010 рік - 109,1%, за 2011 рік - 104,6%, за 2012 рік - 99,8%, за 2013 рік - 100,5%, за 2014 рік - 124,9%, за 2015 рік - 143,3%, за 2016 рік - 112,4%, за 2017 рік - 113,7%. Кумулятивний індекс інфляції за період 2006-2017 років становить 467,9%.
Отже, проіндексована орендна плата згідно договору оренди землі для 2018 року на кумулятивний індекс інфляції за період 2006-2017 років становить 1566,30 грн. (з розрахунку 334,75 грн. х 467,90% = 1566,30 грн.).
Наведених вище обставин щодо необхідності індексування визначеної Договором оренди землі від 17.05.2006 року орендної плати Головне управління ДФС у Львівській області при складенні оскаржених податкових повідомлень-рішень не врахувало.
Разом з тим, попри визначення орендної плати для 2006 року у твердій грошовій сумі та попри обов`язок щорічного індексування такого розміру орендної плати, п.9 Договору оренди землі від 17.05.2006 року передбачає, що орендна плата за земельну ділянку встановлена у розмірі 1 /однієї/ ставки земельного податку за відповідний вид угідь.
Саме такий розмір орендної плати передбачено і рішенням Ясенівської сільської ради Бродівського району Львівської області №17 від 17.04.2006 року «Про затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки водного фонду в с. Дуб`є», яке і було підставою для укладення Договору оренди землі від 17.05.2006 року.
Пунктом 12 Договору оренди землі від 17.05.2006 передбачено, що однією із підстав для перегляду розміру орендної плати є зміни розміру земельного податку.
Згідно з п.31 Договору оренди землі від 17.05.2006 року зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку.
Однак суд враховує, що за період з дати укладення договору оренди землі від 17.05.2006 зміни до договору, пов`язані із зміною розміру земельного податку, не вносилися.
Підпунктом 288.5.1 п.288.5 ст.288 ПК України встановлено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку.
Тому, незважаючи на невнесення до Договору оренди землі від 17.05.2006 року змін, пов`язаних із зміною розміру земельного податку, при визначенні розміру орендної плати за Договором оренди землі від 17.05.2006 року за відповідний рік застосуванню підлягає сума, яка є більшою: або проіндексована тверда сума орендної плати згідно Договору оренди землі від 17.05.2006 року (334,75 грн.) на кумулятивний індекс інфляції за відповідний період, або визначена для такого року Ясенівською сільською радою ставка земельного податку.
Пунктом 9 Договору оренди землі від 17.05.2006 передбачено застосування ставки податку не за земельну ділянку в цілому, а за відповідний вид угідь.
При цьому, у пункті 5 Договору оренди землі від 17.05.2006 земельні ділянки було розділено на окремі угіддя, для яких було визначено нормативну грошову оцінку: сіножаті - 423,60 грн., під зеленими насадженнями - 57771,42 грн., під гідротехнічними спорудами - 38792,16 грн., болото 109057,92 грн., ставок - 711113,76 грн..
З витягів з Державного земельного кадастру про земельні ділянки НВ-4606341712018 від 23.01.2018 та НВ-4606341752018 від 23.01.2018 видно, що обидві земельні ділянки були сформовані і зареєстровані 07.09.2006 і з того часу їх категорія, цільове призначення, вид використання та площа не змінювались, змінились лише кадастрові номери земельних ділянок: земельної ділянки з кадастровим номером 4620388800:07:008:0001 на кадастровий номер 4620388800:07:009:0014, а земельної ділянки з кадастровим номером 4620388800:07:008:0002 на кадастровий номер 4620388800:07:019:0002. Обидві земельні ділянки з моменту їх формування мали цільове призначення - 10.07 для рибогосподарських потреб; категорію земель - землі водного фонду; вид використання земельної ділянки - для риборозведення.
Склад угідь кожної земельних ділянок визначено у Державному земельному кадастрі та відображено у відповідних Витягах з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-4606341712018 від 23.01.2018 та НВ-4606341752018 від 23.01.2018.
Зазначені Відділом у Бродівському районі ГУ Держгеокадастру у Львівській області дані про нормативну грошову оцінку за відповідний вид угідь для 2018 року відповідають наявним у справі Витягам з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок станом на 01.01.2018, згідно з якими вартість 1 га сіножаті станом на 01.01.2018 становила 6033,8712 грн., нормативна грошова оцінка кв.м. земельної ділянки під забудовою у 2018 році становила 104,63 грн..
Встановлено, що Головне управління ДФС у Львівській області при складенні оскаржених податкових повідомлень-рішень не взяло до уваги обставин щодо необхідності при визначенні розміру орендної плати на підставі пункту 9 Договору оренди землі від 17.05.2006 врахувати нормативну грошову оцінку відповідних угідь, що входять до складу земельних ділянок, та розмір ставки податку за відповідний вид угідь у відповідності до рішень Ясенівської сільської ради про встановлення ставок земельного податку.
Суд першої інстанції вірно врахував, що наявні у матеріалах справи Витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок станом на 01.01.2018, що видані Відділом у Бродівському районі ГУ Держгеокадастру у Львівській області, містять дані, зокрема, середня вартість земельної ділянки, економіко-планувальна зона, коефіцієнт Км2, локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки у межах економіко- планувальної зони: Км3-1, Км3-2, Км3-3, сукупний коефіцієнт Км3, коефіцієнт Кф, нормативна грошова оцінка кв.м. земельної ділянки під забудовою, нормативна грошова оцінка земельної ділянки під забудовою, не враховуються у розрахунку нормативної грошової оцінки земель водного фонду, що проводиться на підставі Порядку нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №508 від 22.08.2013, і не вказуються у затвердженій додатком 21 до Порядку нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів) формі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель району.
Вказане підтверджується також висновком експерта за результатами проведення судової експертизи з питань землеустрою №8420-8421 від 22.06.2021, складеним Волинським відділенням Львівського науково-дослідного інституту судових експертиз, де встановлено, що видані відділом у Бродівському районі ГУ Держгеокадастру у Львівській області витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 4620388800:07:008:0001 та кадастровий номер 4620388800:07:008:0002 про оцінку станом на 01.01.2017 та на 01.01.2018 не містять достатніх даних, що необхідні для розрахунку нормативної грошової оцінки земельних ділянок, як землі водного фонду з цільовим призначенням: 10.07 (для рибогосподарських потреб), що використовується для риборозведення (а.с. 152-158 т.1).
Передбачена пунктом 2.1 Порядку нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №508 від 22.08.2013 (далі Порядок №508) формула розрахунку нормативної грошової оцінки земель водного фонду передбачає застосування сталих показників (вихідних даних) щодо конкретної земельної ділянки, а саме Пд - площі земельної ділянки, Рд - рентного доходу на один кв.м. площі для відповідної категорії земель, Ск - строку капіталізації, Км - коефіцієнту, який враховує місце розташування земель, Кв - коефіцієнта, який враховує вид використання земельної ділянки, Кмц - коефіцієнта, який враховує належність земельної ділянки до земель природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного призначення, а також змінного показника, яким є Кі - коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель.
Отож, наведені сталі показники (вихідні дані), які враховуються при визначенні нормативної грошової оцінки земельної ділянки, при незмінності об`єктивно існуючих характеристик земельної ділянки та показників, визначених Порядком №508, будуть однаковими для будь-якого року.
Змінний показник формули розрахунку нормативної грошової оцінки земель водного фонду, яким є Кі - коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, визначається згідно із статтею 289 розділу ХІІІ ПК України.
Частиною 2 статті 289 ПК України в редакції, чинній станом на час складення і затвердження Технічних документацій з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, що знаходиться в користуванні ОСОБА_1 для риборозведення (цільове призначення: 10.07. для рибогосподарських потреб) і розташовані за адресою: Львівська область, Бродівський район, с. Дуб`є, було передбачено, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кі = 1:100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік. У разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що оскільки Технічні документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, що знаходиться в користуванні ОСОБА_1 для риборозведення (цільове призначення: 10.07. для рибогосподарських потреб) і розташовані за адресою: Львівська область, Бродівський район, с. Дуб`є, розроблені і затверджені рішенням Ясенівської сільської ради у 2018 році та враховують коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель за 2013-2016 роки, а також враховуючи коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель за 2017 рік, який становить 1,0, є усі підстави для висновку про те, що у разі, якщо б вказані Технічні документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, що знаходиться в користуванні ОСОБА_1 для риборозведення (цільове призначення: 10.07. для рибогосподарських потреб) і розташовані за адресою: Львівська область, Бродівський район, с. Дуб`є, були розроблені і затверджені раніше 2018 року, то наведена у них нормативна грошова оцінка земельних ділянок для 2018 року визначалася б з урахуванням Кі - коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель 1,8972 (1,0 х 1,249 х 1,433 х 1,06 х 1,0 = 1,8972).
Положенням пункту 271.2 статті 271 ПК України у редакції, чинній у 2018 році, було передбачено, що рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Застосовуючи положення п. 9 Договору оренди землі від 17.05.2006 у діючій редакції та положення Порядку №508, суд вважає, що орендна плата за договором повинна визначатися у розмірі 1 (однієї) ставки земельного податку без прив`язки до виду угідь.
При цьому, враховуючи визначення нормативної грошової оцінки земельних ділянок водного фонду кадастровий номер 4620388800:07:008:0001 та кадастровий номер 4620388800:07:008:0002 для цілей нарахування та сплати орендної плати за земельні ділянки на підставі Договору оренди землі від 17.05.2006 за 2018 рік на підставі Технічних документацій з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, що знаходиться в користуванні ОСОБА_1 для риборозведення (цільове призначення: 10.07. для рибогосподарських потреб) і розташовані за адресою: Львівська область, Бродівський район, с. Дуб`є, тобто як земель водного фонду, що використовуються риборозведення, а не на підставі Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель села Дуб`є, як забудованих земель, застосуванню для визначення розміру земельного податку підлягають ставки податку, що передбачені пунктом 1.4 рішення Ясенівської сільської ради №225 від 22.06.2017 Про встановлення на території Ясенівської сільської ради плати за землю в частині земельного податку на 2018 рік, як за водойми, надані для виробництва продукції, а саме у розмірі 0,25 відсотка від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
У такому разі розмір земельного податку у 2018 році за земельну ділянку кадастровий номер 4620388800:07:008:0001 площею 6,4336 га становитиме 305,96 грн. (122384,00 грн. х 0,25% = 305,96 грн.), а за земельну ділянку кадастровий номер 4620388800:07:008:0002 площею 3,3684 га - 160,19 грн. (64076,00 грн. х 0,25% = 160,19 грн.). В цілому розмір земельного податку за дві земельні ділянки у 2018 році становитиме 466,15 грн. (305,96 грн. + 160,19 грн. = 466,15 грн.).
Визначений таким чином розмір земельного податку за дві земельні ділянки кадастровий номер 4620388800:07:008:0001 та кадастровий номер 4620388800:07:008:0002 для 2018 року (466,15 грн.) є меншим за проіндексовану орендну плату згідно Договору оренди землі від 17.05.2006 для 2018 року на кумулятивний індекс інфляції за період 2006-2017 років (1566,30 грн.), тому орендна плата за дві земельні ділянки загальною площею 9,8022 га на підставі Договору оренди землі від 17.05.2006 за 2018 рік повинна становити більше з наведених значень, тобто 1566,30 грн. При цьому, ОСОБА_1 сплачено орендної плати за Договором оренди землі від 17.05.2006 за 2018 рік у сумі 5593,80 грн..
Доводи Головного управляння ДПС у Львівській області про те, що воно, як контролюючий орган, при нарахуванні орендної плати за земельні ділянки використовує необхідну для розрахунку орендної плати податкову інформацію, отриману від інших органів державної влади та місцевого самоврядування, зокрема Відділу у Бродівському районі ГУ Держгеокадастру у Львівській області та Ясенівської сільської ради, а тому не може нести відповідальності за недійсність чи помилковість такої інформації, є необґрунтованими.
Пункт 286.5 ст.286 ПК України обов`язок з нарахування фізичним особам сум плати за землю покладає на контролюючі органи.
Відповідно до підпункту 54.3.3. пункту 54.3. статті 54 ПК України в редакції чинній на час складення оскаржених податкових повідомлень-рішень, контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, якщо згідно з податковим та іншим законодавством особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов`язань з окремого податку або збору, застосування штрафних (фінансових) санкцій та пені, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, є контролюючий орган.
Отже, реалізуючи обов`язок з нарахування фізичній особі плати за землю, контролюючий орган є відповідальною особою за нарахування сум податкових зобов`язань, а тому і несе відповідальність за кінцевий результат проведеного ним нарахування, що не може бути реалізовано без покладення на контролюючий орган відповідальності за усі вихідні дані, що покладені в основу його розрахунку плати за землю.
Відповідно до частин 1 та 2 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
З огляду на встановлені фактичні обставини справи та наведене правове регулювання в сукупності дають підстави вважати правильним висновок суду першої інстанції, що податкові повідомлення-рішення №803015-1317-1315 та №803016-1317-1315 від 15.05.2018 прийняті Головним управлінням ДФС у Львівській області на підставі даних про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, із застосування ставки орендної плати, яка не передбачена Договором оренди землі від 17.05.2006, без врахуванням ставок земельного податку, що передбачені рішенням Ясенівської сільської ради №225 від 22.06.2017 Про встановлення на території Ясенівської сільської ради плати за землю в частині земельного податку на 2018 рік, з порушенням умов пункту 9 Договору оренди землі від 17.05.2006.
Такий висновок сформований судом з повним та правильним встановленням у справі обставин та з дотриманням норм матеріального і процесуального права. Доводи апеляційної скарги такого висновку суду не спростовують, а зводяться до незгоди з ним.
Отже, оскаржувані податкові повідомлення-рішення є необґрунтованими і невмотивованими, без переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття, тому підлягають визнанню протиправними та скасуванню, а позовні вимоги задоволенню.
Статтею 316 КАС України передбачено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З урахуванням наведених вище норм законодавства та фактичних обставин справи, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що судом першої інстанції всебічно з`ясовано обставини справи, рішення суду першої інстанції винесено з дотриманням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують, а тому немає підстав для його скасування.
Керуючись ст.ст. 243, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд
постановив:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Львівській області залишити без задоволення.
Рішення Львівського окружного адміністративного суду від 26 квітня 2023 року в адміністративній справі №380/10774/21 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня її прийняття (проголошення), а у разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення - протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя В. В. Гуляк судді Н. В. Ільчишин Р. Й. Коваль Повний текст постанови суду складено 23.10.2023 року
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.10.2023 |
Оприлюднено | 27.10.2023 |
Номер документу | 114432494 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них плати за землю |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кисильова Ольга Йосипівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гуляк Василь Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні