Постанова
від 18.12.2024 по справі 380/10774/21
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 грудня 2024 року

м. Київ

справа № 380/10774/21

адміністративне провадження № К/990/39276/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Юрченко В.П.,

суддів: Гімона М.М., Васильєвої І.А.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління ДПС у Львівській області на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 26 квітня 2023 року (суддя Кравців О.Р.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11 жовтня 2023 року (головуючий суддя Гуляк В.В., судді: Ільчишин Н.В., Коваль Р.Й.) у справі №380/10774/21 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі також - позивач) звернувся до Львівського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Львівській області (далі також - відповідач, контролюючий орган), в якій просив визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №803015-1317-1315 від 15 травня 2018 року, яким позивачу нараховано податкове зобов`язання за платежем "орендна плата з фізичних осіб" за 2018 рік на суму 105727,63 грн; визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №803016-1317-1315 від 15 травня 2018 року, яким позивачу визначено податкове зобов`язання за платежем "орендна плата з фізичних осіб" за 2018 рік на суму 201938,38 грн.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначає, що Витяги з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки на підставі яких складені податкові повідомлення-рішення, в свою чергу складені на підставі Технічної документації з нормативно-грошової оцінки села Дуб`є, розробленої Товариством з обмеженою відповідальністю «Західземлепроект» та затвердженої рішенням Ясенівської сільської ради Бродівського району Львівської області №220 від 19 квітня 2013 року. Натомість між позивачем та сільською радою укладено договір оренди землі і нормативно-грошова оцінка повинна обчислюватися відповідно до умов договору за відповідним видом угідь. На переконання позивача, Технічна документація розроблена Товариством з обмеженою відповідальністю «Західземлепроект» не може використовуватися як підстава розрахунку орендної плати за землю, оскільки така, зокрема, є неналежною.

Львівський окружний адміністративний суд рішенням від 26 квітня 2023 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11 жовтня 2023 року позов задовольнив. Визнав протиправними та скасував податкові повідомлення рішення Головного управління ДФС у Львівській області №803015-1317-1315 від 15 травня 2018 року, №803016-1317-1315 від 15 травня 2018 року. Здійснив розподіл судових витрат.

Вирішуючи спір між сторонами, суди встановили наступні обставини.

17 травня 2006 року між Ясенівською сільською радою (орендодавець) та ОСОБА_1 (орендар) укладено договір оренди землі, який зареєстрований у Бродівському відділі ДП центрі державного земельного кадастру при Держкомземі України (Львівська філія), про що у державному реєстрі земель вчинено запис від 07 вересня 2006 року №040644800639.

Договором оренди землі від 17 травня 2006 року, зокрема, передбачено наступні умови:

- пункт 1: орендодавець на підставі рішення ІІ сесії V демократичного скликання від 17 квітня 2006 року №17 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться в межах населеного пункту с. Дуб`є Ясенівської сільської ради Бродівського району;

- пункт 2: в оренду передається земельна ділянка загальною площею 9,8022 га, в тому числі: ставки - 7,5012 га, заболочені землі - 1,1504 га, під гідротехнічними спорудами - 0,4092 га, сіножаті - 2,3201 га;

- пункт 3: кадастровий номер земельної ділянки: 4620388800:07:008:0001, 4620388800:07:008:0002;

- пункт 4: на земельній ділянці, яка передається в оренду знаходяться гідротехнічні споруди;

- пункт 5: нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: сіножаті - 423,60 грн., під зеленими насадженнями - 57771,42 грн, під гідротехнічними спорудами - 38792,16 грн, болото - 109057,92 грн ставок - 711113,76 грн;

- пункт 9: орендна плата за земельну ділянку встановлена в розмірі 1 /однієї/ ставки земельного податку за відповідний вид угідь, тобто 334,75 грн. в рік. Розмір орендної плати індексується кожного року відповідно до чинного законодавства;

- пункт 10: орендна плата сплачується у грошовій формі в термін до 15 листопада кожного року і перераховується на рахунок 33218815600047 ЗКПО одержувача: 23966573 в ОУДК м. Львів МФО 825014;

- пункт 11: про зміну в оплаті та інформацію щодо банківських реквізитів орендар взнає особисто в бухгалтерії Ясенівської сільської ради;

- пункт 12: про розмір орендної плати переглядається один раз у два роки у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; і інших випадках, передбачених законом;

- пункт 14: земельна ділянка передається в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (риборозведення);

- пункт 15: цільове призначення земельної ділянки: землі змішаного використання;

- пункт 31: зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку.

Рішенням Ясенівської сільської ради №476 від 23 січня 2009 року «Про перегляд орендної плати за землю ОСОБА_1 » вирішено внести зміни в пункт 3 рішення Ясенівської сільської ради №17 від 17 квітня 2006 року «Про затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки водного фонду в с. Дуб`є»; встановити орендну плату в розмірі 3 ставок земельного податку за відповідний вид угідь.

18 лютого 2009 року між Ясенівською сільською радою (орендодавець) та ОСОБА_1 (орендар) підписано додаткову угоду «Про внесення змін і доповнення в п. 9 «Орендна плата» Договору оренди землі від 07 вересня 2006 року №040644800639.

Згідно з вказаною додатковою угодою від 18 лютого 2009 року передбачено викладення п. 9 договору оренди землі від 07 вересня 2006 року №040644800639 у такій редакції: орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем у грошовій формі та встановлена в розмірі 3 (три) відсотків від нормативної грошової оцінки землі, що становить у 2009 році 1208,37 грн за рік; розмір орендної плати індексується кожного року відповідно до чинного законодавства. Невід`ємною частиною додаткової угоди є рішення IX сесії V демократичного скликання Ясенівської сільської ради від 25 січня 2009 року №476 «Про перегляд орендної плати за землю ОСОБА_1 »; розрахунок розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності станом на 18 лютого 2009 року.

Додатком №1 до договору оренди землі від 17 травня 2006 року є також розрахунок розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності, грошова оцінка яких проведена, станом на 18 лютого 2009 року, відповідно до якого розмір орендної плати в рік встановлено в сумі 1208,37 грн.

У 2013 році Товариством з обмеженою відповідальністю «Західземлепроект» розроблено Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель села Дуб`є Бродівського району Львівської області.

Рішенням Ясенівської сільської ради Бродівського району Львівської області №220 від 19 квітня 2013 року «Про затвердження технічних документацій із нормативної грошової оцінки земель населених пунктів Ясенів, Лучківці, Дуб`є, Дубина, Тріщуки, Новичина, Теребежі Бродівського району Львівської області» вирішено затвердити технічні документації з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів Ясенів, Лучківці, Дуб`є, Дубина, Тріщуки, Новичина, Теребежі Бродівського району Львівської області; затвердити базову вартість 1 кв.м. землі, що становить: с. Дубина - 51,04 грн/кв.м, с. Новичина - 50,84 грн/кв.м., с. Дуб`є - 50,90 грн/кв.м., с. Лучківці - 51,00 грн/кв.м., с. Теребежі - 49,26 грн/кв.м., с. Ясенів - 51,03 грн/кв.м., с. Тріщуки - 51,82 грн/кв.м.; нормативну грошову оцінку земель населених пунктів ввести в дію з 01 січня 2014 року; вважати таким, що після введення в дію нової нормативної грошової оцінки земель населених пунктів втрачає чинність технічна документація з нормативної грошової оцінки земель с. Ясенів, с. Лучківці, с. Дуб`є, с. Дубина, с. Тріщуки, с. Новичина, с. Теребежі, розроблена у 2000 році Львівським регіональним центром «Центр державного земельного кадастру» та затверджена рішеннями Ясенівської сільської ради від 15 грудня 2003 року №162, від 16 грудня 2004 року №116.

Відділ Держгеокадастру у Бродівському районі ГУ Держгеокадастру у Львівській області видав витяг №31-13-0.19-125/161-18 від 25 січня 2018 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 4620388800:07:008:0001 станом на 01 січня 2018 року. Вказаний витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 4620388800:07:008:0001 станом на 01 січня 2018 року містить наступну інформацію: заявник - гр. ОСОБА_1 ; кадастровий номер - 4620388800:07:008:0001; місцезнаходження земельної ділянки - с. Дуб`є; категорія земель - землі водного фонду; цільове призначення земельної ділянки - для рибогосподарських потреб; площа земельної ділянки кв.м. - 64336,00; середня вартість земельної ділянки, грн./кв.м. - 50,90; економіко-планувальна зона - І економіко-планувальна зона; коефіцієнт Км2 - 0,90; локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки у межах економіко-планувальної зони: Км3-1 - 1,10; Км3-2 - 0,95; Км3-3 - 0,96; сукупний коефіцієнт Км3 - 1,00; коефіцієнт Кф - 1,20; коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки К(і) - 1,8972; нормативна грошова оцінка кв.м. земельної ділянки під забудовою, грн. 1 кв.м. - 104,63; площа земельної ділянки - 64336,00; нормативна грошова оцінка земельної ділянки під забудовою, грн. - 6731279,30.

Також, Відділ Держгеокадастру у Бродівському районі ГУ Держгеокадастру у Львівській області видав витяг №31-13-0.19-125/161-18 від 25 січня 2018 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 4620388800:07:008:0002 станом на 01 січня 2018 року. Вказаний витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 4620388800:07:008:0002 станом на 01 січня 2018 року містив наступну інформацію: заявник - гр. ОСОБА_1 ; кадастровий номер - 4620388800:07:008:0002; місцезнаходження земельної ділянки - с. Дуб`є; категорія земель - землі водного фонду; цільове призначення земельної ділянки - для рибогосподарських потреб; площа земельної ділянки кв.м. - 33684,00; середня вартість земельної ділянки, грн./кв.м. - 50,90; економіко-планувальна зона - І економіко-планувальна зона; коефіцієнт Км2 - 0,90; локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки у межах економіко-планувальної зони: Км3-1 - 1,10; Км3-2 - 0,95; Км3-3 - 0,96; сукупний коефіцієнт Км3 - 1,00; коефіцієнт Кф - 1,20; коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки К(і) - 1,8972; нормативна грошова оцінка кв.м. земельної ділянки під забудовою, грн. 1 кв.м. - 104,63; площа земельної ділянки - 33684,00; нормативна грошова оцінка земельної ділянки під забудовою, грн. - 3524254,10.

Рішенням Ясенівської сільської ради №225 від 22 червня 2017 року «Про встановлення на території Ясенівської сільської ради плати за землю в частині земельного податку на 2018 рік» вирішено: 1. Встановити у 2018 році на території Ясенівської сільської ради ставку плати за землю в частині земельного податку: 1.1. Ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки за винятком земельних ділянок, зазначених у пунктах 1.3.-1.4. цього рішення; 1.2. Ставка податку за один гектар сільськогосподарських угідь справляється у розмірі 0,3 відсотка від їх нормативно- грошової оцінки; 1.3. Податок за земельні ділянки (в межах населених пунктів), зайняті житловим фондом, гаражно-будівельними, дачно-будівельними та садівницькими товариствами, індивідуальними гаражами, садовими і дачними будинками фізичних осіб, а також за земельні ділянки, надані для потреб сільськогосподарського виробництва, водного та лісового господарства, які зайняті виробничими, культурно-побутовими, господарськими та іншими будівлями і спорудами, справляється у розмірі 0,03 відсотка від нормативної грошової оцінки; 1.4. Податок за земельні ділянки (в межах населених пунктів), що відносяться до земель залізничного транспорту (крім земельних ділянок, на яких знаходяться окремо розташовані культурно-побутові будівлі та інші споруди і які оподатковуються на загальних підставах), а також за водойми, надані для виробництва продукції, справляється у розмірі 0,25 відсотка від нормативної грошової оцінки.

Протоколом №2288923 про виправлення помилки від 23 січня 2018 року державним кадастровим реєстратором ГУ Держгеокадастру у Львівській області виправлено помилку в кадастровому номері земельної ділянки з 4620388800:07:008:0001 на 4620388800:07:009:0014.

23 січня 2018 року державним кадастровим реєстратором Головного управління Держгеокадастру у Львівській області видано Витяг з державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-4606341712018, згідно якого у державному земельному кадастрі містяться наступні відомості про земельну ділянку: кадастровий номер -4620388800:07:009:0014; місце розташування (адміністративно-територіальна одиниця) - Львівська область, Бродівський район, с. Дуб`є; цільове призначення - 10.07 для рибогосподарських потреб; категорія земель - землі водного фонду; вид використання земельної ділянки - для риборозведення; форма власності - комунальна власність; площа земельної ділянки, гектарів - 6,4336; інформація про документацію із землеустрою, на підставі якої здійснена державна реєстрація земельної ділянки - проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок, 03.08.2005, ДП «Бродигеодезцентр», ОСОБА_2 ; орган, який зареєстрував земельну ділянку - Бродівський відділ Львівської регіональної філії ДП «Центр ДЗК»; дата державної реєстрації земельної ділянки - 07.09.2006; експлікація земельних угідь у тому числі за земельними угіддями, гектарів: ставки - 4,7843, сіножаті - 0,4965, сіножаті - 0,6096, штучні водотоки (канали, колектори, канави) - 0,1406, штучні водотоки (канали, колектори, канави) - 0,1675, штучні водотоки (канали, колектори, канави) - 0,0314, сіножаті - 0,0717, штучні водотоки (канали, колектори, канави) - 0,1320.

Протоколом №2288963 про виправлення помилки від 23 січня 2018 року державним кадастровим реєстратором Головного управління Держгеокадастру у Львівській області виправлено помилку в кадастровому номері земельної ділянки з 4620388800:07:008:0002 на 4620388800:07:019:0002.

23 січня 2018 року державним кадастровим реєстратором Головного управління Держгеокадастру у Львівській області видано Витяг з державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-4606341752018, згідно якого у державному земельному кадастрі містяться наступні відомості про земельну ділянку: кадастровий номер - 4620388800:07:019:0002; місце розташування (адміністративно-територіальна одиниця) - Львівська область, Бродівський район, с. Дуб`є; цільове призначення - 10.07 для рибогосподарських потреб; категорія земель - землі водного фонду; вид використання земельної ділянки - для риборозведення; форма власності - комунальна власність; площа земельної ділянки, гектарів - 3,3684; інформація про документацію із землеустрою, на підставі якої здійснена державна реєстрація земельної ділянки - проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок, 03.08.2005, ФОП ОСОБА_2 , ОСОБА_2 ; орган, який зареєстрував земельну ділянку - Бродівський відділ Львівської регіональної філії ДП «Центр ДЗК»; дата державної реєстрації земельної ділянки - 07.09.2006; експлікація земельних угідь у тому числі за земельними угіддями, гектарів: болота - 2,7147, сіножаті - 0,3409, сіножаті - 0,3129.

Рішенням Ясенівської сільської ради Бродівського району Львівської області №331 від 02 лютого 2018 року «Про надання гр. ОСОБА_1 дозволу на виготовлення технічної документації із нормативної грошової оцінки земельних ділянок для риборозведення, що перебувають в його користуванні в межах села Дуб`є Бродівського району» вирішено затвердити висновок постійної депутатської комісії Ясенівської сільської ради з земельних відносин, комунальної власності, охорони навколишнього природного середовища та благоустрою від 16 січня 2018 року; надати гр. ОСОБА_1 дозвіл на розроблення технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок для риборозведення, що перебувають у його користуванні згідно з договором оренди від 17 травня 2006 року, реєстраційний номер 040644800639, площею 6,4336 га (кадастровий номер 4620388800:07:008:0001) та площею 3,3684 га (кадастровий номер 4620388800:07:008:0002) в межах села Дуб`є Бродівського району Львівської області; зобов`язано гр. ОСОБА_1 замовити в суб`єктів господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою, виготовлення технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок; розроблену та погоджену в установленому порядку технічну документацію подати на затвердження в сільську раду; фінансування робіт здійснити за рахунок коштів землекористувача.

На замовлення ОСОБА_1 . Товариством з обмеженою відповідальністю «Інформаційно-консультаційний центр «Інформ-ініціатива» у 2018 році розроблено Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 6,4336 га, що знаходиться в користуванні гр. ОСОБА_1 для риборозведення (цільове призначення: 10.07. для рибогосподарських потреб) і розташована за адресою: Львівська область, Бродівський район, с.Дуб`є, та Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 3,3684 га, що знаходиться в користуванні гр. ОСОБА_1 для риборозведення (цільове призначення: 10.07. для рибогосподарських потреб) і розташована за адресою: Львівська область, Бродівський район, с. Дуб`є.

Рішенням Ясенівської сільської ради Бродівського району Львівської області №357 від 08 травня 2018 року «Про затвердження технічних документацій з нормативної грошової оцінки земельних ділянок для риборозведення, що знаходяться в користуванні гр. ОСОБА_1 в межах села Дуб`є Бродівського району» вирішено затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 3,3684 га (кадастровий номер 4620388800:07:019:0002) для риборозведення, що знаходиться в користуванні ОСОБА_1 у межах с. Дуб`є Бродівського району; затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 6,4336 га (кадастровий номер 4620388800:07:009:0014) для риборозведення, що знаходиться в користуванні ОСОБА_1 у межах с. Дуб`є Бродівського району.

15 травня 2018 року Головне управління ДФС у Львівській області прийняло податкові повідомлення-рішення №803015-1317-1315 та №803016-1317-1315.

Податковим повідомленням-рішенням №803015-1317-1315 від 15 травня 2018 року Головне управління ДФС у Львівській області визначило ОСОБА_1 суму податкового зобов`язання за платежем «орендна плата з фізичних осіб», код платежу 18010900, за податковий період 2018 рік в сумі 105727,63 грн.

Податковим повідомленням-рішенням №803016-1317-1315 від 15 травня 2018 року Головне управління ДФС у Львівській області визначило ОСОБА_1 суму податкового зобов`язання за платежем «орендна плата з фізичних осіб», код платежу 18010900, за податковий період 2018 рік в сумі 201938,38 грн.

17 серпня 2018 року Відділ Держгеокадастру у Бродівському районі ГУ Держгеокадастру у Львівській області видав Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 4620388800:07:009:0014 №97-13-0.19- 968/161-18, який містить наступну інформацію: заявник - гр. ОСОБА_1 ; кадастровий номер - 4620388800:07:009:0014; місцезнаходження земельної ділянки - с. Дуб`є; категорія земель - землі водного фонду; цільове призначення земельної ділянки - для рибогосподарських потреб; площа земельної ділянки кв.м. - 64336,00; Рд-рентний дохід на один кв.м. площі для відповідної категорії земель - 0,0211 грн; Ск-строк капіталізації, років - 33,00; Км-коефіцієнт, який враховує місце розташування земель - 1,0; Кв1-коефіцієнт, який враховує склад угідь земельної ділянки - 1,0; Кв2-коефіцієнт, який враховує регіональні відмінності у формуванні рентного доходу - 1,0; Кв3-коефіцієнт, який враховує продуктивність лісових насаджень - 1,0; Квд1-коефіцієнт, який враховує значення водного об`єкта - 1,2; Квд2-коефіцієнт, який враховує якісний стан водного об`єкта - 1,2, Квд3- коефіцієнт, який враховує екологічне значення водного об`єкта - 1,0; Кв4-коефіцієнт, який враховує продуктивність водних об`єктів - 1,4400; Кв-коефіцієнт, який враховує вид використання земельної ділянки - 1,4400; Кмц1-коефіцієнт, який враховує цінність земель оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного призначення - 1,0; Кмц2-коефіцієнт, який враховує статус земель оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного призначення - 1,0; Кмц-коефіцієнт, який враховує належність земельної ділянки до земель природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного призначення - 1,0; Кі-коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки - 1,8972; Цн-нормативна грошова оцінка земельної ділянки, грн. - 122384,00; в розрахунку на 1 кв.м. - 1,90.

Також 17 серпня 2018 року Відділ Держгеокадастру у Бродівському районі ГУ Держгеокадастру у Львівській області видав Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 4620388800:07:009:0002 №97-13-0.19- 968/161-18, який містить наступну інформацію: заявник - гр. ОСОБА_1 ; кадастровий номер - 4620388800:07:009:0002; місцезнаходження земельної ділянки - с. Дуб`є; категорія земель - землі водного фонду; цільове призначення земельної ділянки - для рибогосподарських потреб; площа земельної ділянки кв.м. - 33684,00; Рд-рентний дохід на один кв.м. площі для відповідної категорії земель - 0,0211 грн.; Ск-строк капіталізації, років - 33,00; Км-коефіцієнт, який враховує місце розташування земель - 1,0; Кві-коефіцієнт, який враховує склад угідь земельної ділянки - 1,0; Кв2-коефіцієнт, який враховує регіональні відмінності у формуванні рентного доходу - 1,0; КвЗ-коефіцієнт, який враховує продуктивність лісових насаджень - 1,0; Квді-коефіцієнт, який враховує значення водного об`єкта - 1,2; Квд2-коефіцієнт, який враховує якісний стан водного об`єкта - 1,2, Квд3- коефіцієнт, який враховує екологічне значення водного об`єкта - 1,0; Кв4-коефіцієнт, який враховує продуктивність водних об`єктів - 1,4400; Кв-коефіцієнт, який враховує вид використання земельної ділянки - 1,4400; Кмц1-коефіцієнт, який враховує цінність земель оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного призначення - 1,0; Кмц2-коефіцієнт, який враховує статус земель оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного призначення - 1,0; Кмц-коефіцієнт, який враховує належність земельної ділянки до земель природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного призначення - 1,0; Кі-коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки - 1,8972; Цн-нормативна грошова оцінка земельної ділянки, грн. - 64076,00; в розрахунку на 1 кв.м. - 1,90.

Згідно з квитанцією №36 від 01 серпня 2018 року ОСОБА_1 оплатив на рахунок Ясенівської сільської ради 5593,80 грн орендної плати за 2018 рік за земельні ділянки.

ОСОБА_1 звернувся до Головного управління ДФС у Львівській області із заявою про перерахунок орендної плати від 23 серпня 2018 року з проханням провести перерахунок суми орендної плати, нарахованої за 2018 рік згідно Договору оренди землі від 17 травня 2006 року за земельні ділянки кадастровий номер 4620388800:07:009:0014 (старий кадастровий номер 4620388800:07:008:0001) площею 6,4336 га та кадастровий номер 4620388800:07:019:0002 (старий кадастровий номер 4620388800:07:008:0002) площею 3,3684 га виходячи з їх нормативної грошової оцінки, що визначена у витягах з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок №97-13-0.19-968/161-18 від 17 серпня 2018 року.

Судами встановлено, що податкові повідомлення рішення винесені контролюючим органом виходячи з умов додаткової угоди від 18 лютого 2009 року до п. 9 «Орендна плата» Договору оренди землі від 07 вересня 2006 року №040644800639, якою п. 9 Договору оренди землі від 07 вересня 2006 року №040644800639 викладено у наступній редакції: орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем у грошовій формі та встановлена в розмірі 3 (три) відсотків від нормативної грошової оцінки землі, що становить у 2009 році 1208,37 грн в рік.

Вважаючи означені податкові повідомлення-рішення протиправними позивач звернувся до суду з цим позовом.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що податкові повідомлення-рішення №803015-1317-1315 та №803016-1317-1315 від 15 травня 2018 року прийняті контролюючим органом на підставі даних про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, із застосування ставки орендної плати, яка не передбачена договором оренди землі від 17 травня 2006 року, без врахуванням ставок земельного податку, що передбачені рішенням Ясенівської сільської ради №225 від 22 червня 2017 року «Про встановлення на території Ясенівської сільської ради плати за землю в частині земельного податку на 2018 рік», з порушенням умов пункту 9 Договору оренди землі від 17 травня 2006 року.

Не погодившись із такими судовими рішеннями, Головне управління ДПС у Львівській області звернулось з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального і процесуального права, просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій і ухвалити нове про відмову в позові.

Підставою касаційного оскарження судових рішень у цій справі є пункт 1 та 4 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Обґрунтовуючи касаційну скаргу, відповідач зазначає, що контролюючий орган здійснив нарахування фізичній особі суми орендної плати за землю (за місцем знаходження земельної ділянки) у відповідності до вимог ст.ст. 269-289 ПК України.

Крім того, відповідач покликається і на порушенні норм процесуального права, зокрема, стверджує, що суди, при розгляді справи, не дослідили в повному обсязі докази та обставини.

У відзиві на касаційну скаргу позивач просить судові рішення залишити без змін, а касаційну скаргу - без задоволення.

Верховний Суд ухвалою від 10 січня 2024 року відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою Головного управління ДПС у Львівській області на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 26 квітня 2023 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11 жовтня 2023 року з метою перевірки доводів щодо неправильного застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права.

Правом на подання відзиву на касаційну скаргу позивач не скористався, що не перешкоджає її перегляду.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, обговоривши доводи касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з огляду на таке.

Відповідно до частини першої статті 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Статтею 67 Конституції України встановлено, що кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

За визначенням, наведеним у підпункті 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 ПК України плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Із набранням законної сили змін до ПК України, внесених Законом України від 28 грудня 2014 року № 71-VIII, плату за землю було віднесено до місцевих податків у складі податку на майно, та підпункт 14.1.147 викладено у наступній редакції: плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

За визначенням, наведеним у підпункті 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України, орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Згідно з підпунктом 14.1.125 пункту 14.1 статті 14 ПК України нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XII, глави 1 розділу XIV цього Кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Відповідно до підпунктів 269.1.1 і 269.1.2 пункту 269.1 статті 269 ПК України платниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.

Підпункт 271.1.1 пункту 271.1 статті 271 ПК України встановлює, що базою оподаткування земельним податком є, зокрема, нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.

Підпунктом 288.1.1 пункту 288.1 статті 288 ПК України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (пункт 288.4 статті 288 ПК України).

Нормами пункту 288.5 цієї статті, як у редакції до внесення змін Законом України від 28 грудня 2014 року № 71-VIII, так і після набрання цим Законом законної сили, законодавцем встановлені мінімальну та максимальну граничні межі розміру орендної плати, незалежно від того, чи збігається її розмір із визначеним у договорі.

Так, підпунктами 288.5.1, 288.5.2 пункту 288.5 статті 288 ПК України передбачено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу:

- не може бути меншою за розмір земельного податку:

для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки;

для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області;

- не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Пункт 289.1 статті 289 ПК України передбачає, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

З аналізу наведених норм ПК України можна зробити висновок, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка є базою оподаткування. Диспозиція статті 288 ПК України чітко розрізняє розмір орендної плати (яка визначається договором) та річну суму платежу, яка, в свою чергу, не може бути меншою від затвердженого законодавцем розміру. Тобто, незалежно від того, чи вносилися зміни до змісту договору оренди в частині встановлення розміру орендної плати, ПК України вимагає, щоб річна сума платежу з орендної плати за земельну ділянку була не меншою, ніж визначена п.п.288.5 ст. 288 ПК України.

Суд зауважує, що умови договору не можуть суперечити вимогам закону.

Щодо Додаткової Угоди від 18.09.2009 р. про внесення змін і доповнень до п.9 Договору оренди землі від 17.05.2006 р., колегія суддів вважає правильними висновки судів попередніх інстанцій про їх не чинність з огляду на відсутність державної реєстрації цих змін.

Разом з тим, колегія суддів вважає передчасними висновки судів попередніх інстанцій про наявність підстав для скасування спірних податкових повідомлень-рішень з таких підстав.

До предмета дослідження у даному спорі були правильність визначення податковим органом суми орендної плати з урахуванням Договору оренди землі, даних Держгеокадастру у Бродівському районі ГУ Держгеокадастру у Львівській області про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Застосовуючи положення п. 9 Договору оренди землі від 17 травня 2006 року та положення Порядку нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №508 від 22 серпня 2013 року, суди дійшли висновку, що орендна плата за договором повинна визначатися у розмірі 1 /однієї/ ставки земельного податку без прив`язки до виду угідь.

Такі висновки судів є суперечливими, оскільки п. 9 вказаного Договору визначено, що орендна плата за земельну ділянку встановлена в розмірі 1 однієї ставки земельного податку за відповідний вид угідь. Як визначено договором оренди землі від 17 травня 2006 року, позивачу надано в оренду земельну ділянку загальною площею 9,8022 га, в тому числі: ставки - 7,5012 га, заболочені землі - 1,1504 га, під гідротехнічними спорудами - 0,4092 га, сіножаті - 2,3201 га.

Окрім того, за даними Держгеокадастру від 23.01.2018 зареєстрована експлікація земельних угідь за земельними угіддями, гектарів: болота - 2,7147, сіножаті - 0,3409, сіножаті - 0,3129; ставки - 4,7843, сіножаті - 0,4965, сіножаті - 0,6096, штучні водотоки (канали, колектори, канави) - 0,1406, штучні водотоки (канали, колектори, канави) - 0,1675, штучні водотоки (канали, колектори, канави) - 0,0314, сіножаті - 0,0717, штучні водотоки (канали, колектори, канави) - 0,1320.

Відтак, є помилковими висновки суду, що застосуванню для визначення розміру земельного податку підлягають ставки податку, що передбачені лише пунктом 1.4 рішення Ясенівської сільської ради №225 від 22.06.2017 Про встановлення на території Ясенівської сільської ради плати за землю в частині земельного податку на 2018 рік, як за водойми, надані для виробництва продукції, а саме у розмірі 0,25 відсотка від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Як вже зазначалось, рішенням Ясенівської сільської ради №225 від 22 червня 2017 року, а саме: пунктом 1.2 визначено, що ставка податку за один гектар сільськогосподарських угідь справляється в розмірі 0,3 відсотка від їх нормативно-грошової оцінки. Пунктом 1.3. визначено, що податок за земельні ділянки, надані для потреб сільськогосподарського виробництва, водного та лісового господарства, які зайняті виробничими, культурно-побутовими, господарськими та іншими будівлями і спорудами, справляється у розмірі 0,03 відсотка від нормативної грошової оцінки; пунктом 1.4. визначено, що податок за земельні ділянки (в межах населених пунктів), що відносяться до земель залізничного транспорту (крім земельних ділянок, на яких знаходяться окремо розташовані культурно-побутові будівлі та інші споруди і які оподатковуються на загальних підставах), а також за водойми, надані для виробництва продукції, справляється у розмірі 0,25 відсотка від нормативної грошової оцінки.

Підпунктом 14.1.233 ст. 14 ПК України визначено, що сільськогосподарські угіддя - рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги.

Таким чином, рішенням сільської ради встановлені різні ставки податку для сільськогосподарських угідь (в тому числі заболочені землі та сіножаті); для земельних ділянок, які зайняті гідротехнічними спорудами; водойм (ставків).

Окрім того, Суди зазначили, що розмір земельного податку у 2018 році за земельну ділянку кадастровий номер 4620388800:07:008:0001 площею 6,4336 га становитиме 305,96 грн (122384,00 грн. х 0,25% = 305,96 грн), а за земельну ділянку кадастровий номер 4620388800:07:008:0002 площею 3,3684 га - 160,19 грн (64076,00 грн. х 0,25% = 160,19 грн). В цілому розмір земельного податку за дві земельні ділянки у 2018 році становить 466,15 грн (305,96 грн + 160,19 грн = 466,15 грн).

Також відзначили про те, що визначений таким чином розмір земельного податку за дві земельні ділянки кадастровий номер 4620388800:07:008:0001 та кадастровий номер 4620388800:07:008:0002 для 2018 року (466,15 грн) є меншим за проіндексовану орендну плату згідно Договору оренди землі від 17 травня 2006 року для 2018 року на кумулятивний індекс інфляції за період 2006-2017 років (1566,30 грн). Тому, орендна плата за дві земельні ділянки загальною площею 9,8022 га за 2018 рік повинна становити більше з наведених значень, тобто 1566,30 грн.

Однак, колегія суддів з таким обрахунком для визначення розміру орендної плати за земельну ділянку не погоджується, з огляду на таке.

Так, у 2013 році Товариством з обмеженою відповідальністю Західземлепроект розроблено Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель села Дуб`є Бродівського району Львівської області.

Рішенням Ясенівської сільської ради Бродівського району Львівської області №220 від 19 квітня 2013 року затверджено технічні документації з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, зокрема, с. Дуб`є Бродівського району Львівської області. Після введення в дію нової нормативної грошової оцінки земель населених пунктів втрачає чинність технічна документація з нормативної грошової оцінки земель, зокрема, с. Дуб`є розроблена у 2000 році Львівським регіональним центром Центр державного земельного кадастру та затверджена рішеннями Ясенівської сільської ради від 15 грудня 2003 року №162, від 16 грудня 2004 року №116.

Крім того, на замовлення ОСОБА_1 (позивача) ТОВ "Інформаційно-консультаційний центр "Інформ-ініціатива" у 2018 році розроблено Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 6,4336 га, що знаходиться в користуванні гр. ОСОБА_1 для риборозведення (цільове призначення: 10.07. для рибогосподарських потреб) і розташована за адресою: Львівська область, Бродівський район, с. Дуб`є, та Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 3,3684 га, що знаходиться в користуванні гр. ОСОБА_1 для риборозведення (цільове призначення: 10.07. для рибогосподарських потреб) і розташована за адресою: Львівська область, Бродівський район, с. Дуб' є.

Рішенням Ясенівської сільської ради Бродівського району Львівської області №357 від 08 травня 2018 року "Про затвердження технічних документацій з нормативної грошової оцінки земельних ділянок для риборозведення, що знаходяться в користуванні гр. ОСОБА_1 в межах села Дуб`є Бродівського району" вирішено затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 3,3684 га (кадастровий номер 4620388800:07:019:0002) для риборозведення, що знаходиться в користуванні ОСОБА_1 у межах с. Дуб`є Бродівського району; затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 6,4336 га (кадастровий номер 4620388800:07:009:0014) для риборозведення, що знаходиться в користуванні ОСОБА_1 у межах с. Дуб`є Бродівського району.

Колегія суддів звертає увагу, що рішенням Ясенівської сільської ради Бродівського району Львівської області №220 від 19 квітня 2013 року вирішено затвердити технічні документації з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів Ясенів, Лучківці, Дуб`є, Дубина, Тріщуки, Новичина, Теребежі Бродівського району Львівської області, які враховувались відповідачем при визначенні розміру орендної плати за земельну ділянку.

Натомість суди погодились з доводами позивача про необхідність застосування нормативної грошової оцінки земельних ділянок, яка затверджена рішенням Ясенівської сільської ради Бродівського району Львівської області №357 від 08 травня 2018 року.

Судами не встановлено в чому полягає неправомірність дій податкового органу при використанні нормативно грошової оцінки земельної ділянки, як підстави для розрахунку орендної плати за землю, затвердженої рішенням Ясенівської сільської ради Бродівського району Львівської області №220 від 19 квітня 2013 року, оскільки як вбачається з матеріалів справи, одночасно існує дві нормативно грошові оцінки земель села Дуб`є Бродівського району Львівської області, а рішення Ясенівської сільської ради Бродівського району Львівської області №220 від 19 квітня 2013 року про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, зокрема, с. Дуб`є Бродівського району Львівської області є чинним.

Саме на підставі зазначеного рішення, податковий орган, отримавши дані з Держгеокадастру, здійснив розрахунок орендної плати.

Більш того, судами не досліджувалось питання можливості застосування рішення Ясенівської сільської ради Бродівського району Львівської області №357 від 08 травня 2018 року до визначення орендної плати за 2018 рік, з урахуванням приписів п.п.7.1 ст. 7, ст. 12, п.п.288.5 ст. 288 ПК України.

Зокрема, як вже зазначалось, спірні податкові повідомлення-рішення прийняті 15.05.2018 р., та податковий орган при розрахунку розміру орендної плати використовував наявні відомості Держгеокадастру.

Відповідно до вимог п.п. 12.3.2 ст. 12 ПК України, при прийнятті рішення про встановлення місцевих податків та зборів обов`язково визначаються об`єкт оподаткування, платник податків і зборів, розмір ставки, податковий період та інші обов`язкові елементи, визначенні статтею 7 цього Кодексу з дотриманням критеріїв, встановлених розділом XII цього Кодексу для відповідного місцевого податку чи збору.

Згідно п.п.12.3.3 цієї статті, Копія прийнятого рішення про встановлення місцевих податків чи зборів або про внесення змін до них надсилається в електронному вигляді у десятиденний строк з дня прийняття до контролюючого органу, в якому перебувають на обліку платники відповідних місцевих податків та зборів, але не пізніше 1 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін до них. Контролюючі органи не пізніше 10 липня поточного року складають зведену інформацію про розмір та дату встановлення ставок місцевих податків та зборів на відповідних територіях та подають її в електронній формі центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, не пізніше 15 липня поточного року оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті зведену інформацію про розмір та дату встановлення ставок місцевих податків та зборів на відповідних територіях.

Орган місцевого самоврядування у десятиденний строк з дня затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель направляє в електронній формі до контролюючого органу інформацію про нормативну грошову оцінку земель.

Контролюючі органи не пізніше 10 липня поточного року складають зведену інформацію про нормативну грошову оцінку земель.

Тобто, суди зобов`язані були перевірити правомірність дій податкового органу та достовірність даних, використаних податковим органом станом на час прийняття спірного податкового повідомлення-рішення.

Натомість, визнаючи неправильність розрахунків розміру орендної плати, суди попередніх інстанцій врахували дані Держгеокадастру від 17.08.2018 року, не навівши жодних мотивів та обґрунтувань.

Також колегія суддів зауважує, що нормативна грошова оцінка є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а її зміна є підставою для перегляду розміру орендної плати, який у будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК України.

Верховний Суд неодноразово вказував, що до предмета доказування у податкових спорах, які стосуються належного до сплати розміру плати за землю у вигляді земельного податку чи орендної плати, належить достовірність інформації про нормативну грошову оцінку землі, що використана контролюючим органом.

Встановлення цих обставин є визначальним для правильного вирішення цієї справи.

Колегія суддів вказує про те, що у цьому випадку, під час розрахунку податкового зобов`язання позивача потрібно визначитись, якими все таки відомостями про нормативну грошову оцінку землі потрібно керуватись та якими відомостями керувався податковий орган при прийнятті оспорюваного податкового повідомлення-рішення.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів припускає, що у цій ситуації доречним буде з`ясувати необхідність розгляду судами питання щодо можливості залучення в якості третьої особи - Ясенівської сільської ради, адже саме Ясенівська сільська рада є стороною у договорі оренди землі, укладеного з ОСОБА_1 , а також приймала рішення про затвердження технічної документації з нормативно грошової оцінки земельних ділянок в межах села Дубє в 2013 р та 08.05.2018, а також надавала необхідні відомості для податкового органу з метою розрахунку розміру орендної плати, визначених в податковому повідомленні-рішенні від 15.05.2018 .

Звертаючи увагу судів попередніх інстанцій на необхідність залучення третьої особи, колегія суддів має на меті наведені міркування касаційного суду у цій площині розуміти як намагання зорієнтувати суди попередніх інстанцій на те, які юридично значимі факти потрібно з`ясувати для правильного вирішення спору.

Між тим, суб`єктний склад учасників цієї справи залишився таким, яким його визначив позивач. Ураховуючи принцип офіційного з`ясування обставин справи, суд першої інстанції може самостійно залучити третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, якщо для цього є підстави. На думку колегії суддів, в такій площині суди першої та апеляційної інстанцій спірних правовідносин не розглядали.

Щодо покликання судів попередніх інстанцій на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 04 квітня 2023 року у справі №813/2488/18 та рішення Львівського окружного адміністративного суду від 30 червня 2022 року у справі №1340/3914/18, які, на думку судів, мають преюдиційне значення для вирішення справи №380/10774/21, то колегія суддів враховує наступне.

Верховний Суд неодноразово розглядав питання застосування частини четвертої статті 78 КАС України та висловлював позицію про те, що звільнення від доказування з підстав установлення преюдиційних обставин в іншому судовому рішенні варто розуміти так, що учасники адміністративного процесу не зобов`язані повторно доказувати ті обставини, які були встановлені чинним судовим рішенням в іншій адміністративній, цивільній або господарській справі, якщо в цій справі брали участь особи, щодо яких відповідні обставини встановлені і вони такі обставини не заперечують (зокрема, але не виключно, постанови Верховного Суду України від 23 лютого 2015 року № 6-327цс15, Верховного Суду від 28 квітня 2018 року у справі № 825/705/17, від 06 березня 2019 року у справі № 813/4924/13-а, від 15 листопада 2019 року у справі № 826/198/16, від 12 жовтня 2020 року у справі № 814/435/18, від 07 лютого 2022 року у справі № 520/14170/19, від 17 листопада 2021 року у справі № 806/3572/17).

При цьому, Велика Палата Верховного Суду у постанові від 23 листопада 2021 року у справі № 359/3373/16-ц зазначила, що обставини справи - це життєві факти, які мають значення для вирішення спору, такі як вчинення чи невчинення певної дії певною особою; настання чи ненастання певних подій; час, місце вчинення дій чи настання подій тощо. Обставини встановлюються судом шляхом оцінки доказів, які були досліджені в судовому засіданні. За наслідками такої оцінки доказів, зокрема щодо їх належності, допустимості, достовірності, достатності суд робить висновок про доведеність чи недоведеність певних обставин.

Також у цій постанові підтримано висновок Великої Палати Верховного Суду, викладений у постанові від 03 липня 2018 року у справі № 917/1345/17 (провадження № 12-144гс18, пункт 32) про те, що преюдиціальне значення у справі надається обставинам, встановленим судовими рішеннями, а не правовій оцінці таких обставин, здійсненій іншим судом. Преюдицію утворюють виключно ті обставини, які безпосередньо досліджувались і встановлювались судом, що знайшло своє відображення в мотивувальній частині судового рішення. Преюдиціальні факти відрізняються від оцінки іншим судом обставин справи.

Висновки судів у вищевказаних справах є здійсненою судами правовою оцінкою встановлених обставин у сукупності із наданими на їх підтвердження доказами, тобто є висновком суду, зробленим із застосуванням відповідних норм права, що в розумінні частини сьомої статті 78 КАС України не є обов`язковим при вирішенні позовних вимог, заявлених у цій справі.

Однак, суди першої та апеляційної інстанцій, порушивши норми частин четвертої та сьомої статті 78 КАС України, фактично визнали за такими висновками преюдиційне значення для вирішення справи №380/10774/21, оскільки послалися на них в обґрунтування підстав задоволення позову.

Суд касаційної інстанції звертає увагу, що правова оцінка встановлених обставин у сукупності із здобутими доказами повинна надаватись судами самостійно при розгляді кожної справи, у кожному конкретному випадку, бо кожна наступна дія та обставина може складати іншу юридично -правову кваліфікацію та мати інший зміст правового регулювання. З урахуванням вищевикладеного, Верховний Суд дійшов висновку, що судові рішення судів попередніх інстанцій в цій частині ґрунтуються на помилковому застосуванні статті 78 КАС України.

Також у межах даного спору підлягало з`ясуванню питання правильності застосування індексів інфляції при розрахунку розміру орендної плати за землю.

Суди попередніх інстанцій висновувались, що умовами Договору оренди землі не передбачено застосування коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель.

Колегія суддів вважає такі висновки помилковими з таких підстав.

Пунктом 9 Договору оренди передбачено, що розмір орендної плати індексується кожного року. Такі умови договору відповідають приписам частини четвертої ст. 21 Закону України «Про оренду землі», відповідно до якої обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

У відповідності до приписів ст. 289 ПК України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кi = І:100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік. У разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель.

Листом від 04.01.2019 № 22-28-0.22-125/2-19 Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру на виконання статті 289 Податкового кодексу України повідомила, (…) Значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за 2018 рік становить 1,0. (…) Коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель становлять: 1996 рік - 1,703, 1997 рік - 1,059, 1998 рік - 1,006, 1999 рік - 1,127, 2000 рік - 1,182, 2001 рік - 1,02, 2005 рік - 1,035, 2007 рік - 1,028, 2008 рік - 1,152, 2009 рік - 1,059, 2010 рік - 1,0, 2011 рік - 1,0, 2012 рік - 1,0, 2013 рік - 1,0, 2014 рік - 1,249, 2015 рік - 1,433 (крім сільськогосподарських угідь) та 1,2 для сільськогосподарських угідь (рілля, перелоги, сіножаті, пасовища, багаторічні насадження), 2016 рік - для сільськогосподарських угідь (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги) - 1,0, для земель несільськогосподарського призначення - 1,06, 2017 рік - 1,0. Нормативна грошова оцінка земель за 2002, 2003, 2004 та 2006 роки не індексувалася.

Також повідомлено, що відповідно до пункту 11 Прикінцевих положень Закону України "Про Державний бюджет України на 2018 рік" у 2018 році за рішенням та в порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України, проводилась загальнонаціональна (всеукраїнська) нормативна грошова оцінка земель сільськогосподарського призначення.

Тобто, застосування індексів інфляції, передбачено як умовами Договору оренди землі, так і вимогами Податкового кодексу України, Закону України «Про оренду землі».

Таким чином, колегія суддів звертає увагу на необхідність ретельної перевірки судами правильності розрахунку розміру орендної плати, визначеного спірними податковими повідомленнями-рішеннями, та у разі встановлення помилкових розрахунків, суд не позбавлений прав та можливості визнати частково протиправними спірні податкові повідомлення-рішення, оскільки в протилежному випадку, скасування їх у повному обсязі призведе до звільнення платника податків від сплати податкового зобов`язання з орендної плати, визначення якого є повноважними функціями лише податкового органу, і не декларується самостійно орендарем.

Згідно з частиною другою статті 353 КАС України підставою для скасування судових рішень судів першої та (або) апеляційної інстанцій і направлення справи на новий судовий розгляд є порушення норм процесуального права, яке унеможливило встановлення фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення справи, якщо: 1) суд не дослідив зібрані у справі докази; або 2) суд необґрунтовано відхилив клопотання про витребування, дослідження або огляд доказів, або інше клопотання (заяву) учасника справи щодо встановлення обставин, які мають значення для правильного вирішення справи; 3) суд встановив обставини, що мають істотне значення, на підставі недопустимих доказів.

Частиною четвертою зазначеної статті встановлено, що справа направляється до суду апеляційної інстанції для продовження розгляду або на новий розгляд, якщо порушення допущені тільки цим судом. В усіх інших випадках справа направляється до суду першої інстанції.

Ураховуючи те, що порушення норм процесуального права допустили обидві судові інстанції, судові рішення у цій справі в частині задоволення позовних вимог підлягають скасуванню, а справа в цій частині направленню на новий розгляд до суду першої інстанції.

Оскільки за наслідками касаційного перегляду судових рішень у цій справі колегія суддів дійшла висновку, що судові рішення підлягають скасуванню з направленням справи на новий розгляд до суду першої інстанції, розподіл судових витрат згідно з частиною шостою статті 139 КАС України не здійснюється.

Керуючись статтями 341, 345, 349, 353, 355, 359 КАС України, Суд

П О С Т А Н О В И В :

Касаційну скаргу Головного управління ДПС у Львівській області задовольнити частково.

Рішення Львівського окружного адміністративного суду від 26 квітня 2023 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11 жовтня 2023 року у справі №380/10774/21 скасувати.

Справу №380/10774/21 направити на новий розгляд до суду першої інстанції.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

СуддіВ.П. Юрченко М.М. Гімон І.А. Васильєва

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення18.12.2024
Оприлюднено24.12.2024
Номер документу123946041
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них плати за землю

Судовий реєстр по справі —380/10774/21

Ухвала від 15.01.2025

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кисильова Ольга Йосипівна

Постанова від 18.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 17.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 10.01.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 21.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 05.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Постанова від 11.10.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 21.09.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 17.08.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 28.06.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні