Рішення
від 26.10.2023 по справі 280/6759/23
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 жовтня 2023 року Справа № 280/6759/23 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді НовіковоїІ.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області про визнання протиправним та скасування рішення,

ВСТАНОВИВ:

28 серпня 2023 року до Запорізького окружного адміністративного суду надійшов позов ОСОБА_1 (далі позивач) до Виконавчого комітету Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області (далі - відповідач), в якому позивач просить суд визнати протиправним та скасувати рішення відповідача від 01.06.2023 №135 «Про затвердження висновку щодо визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі», яким затверджено висновок від 30.06.2023 №26 робочої групи з комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, складений за результатами комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб позивача, який проживає за адресою: АДРЕСА_1 , та визнано позивача таким, що не потребує надання соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі.

Ухвалою суду від 04.09.2023 відкрито спрощене (письмове) позовне провадження у справі.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено про те, що за висновком ЛЛК №431 від 11.04.2022 про наявність порушення функцій організму через які невиліковно хворі особи не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися і потребують соціальної послугу з догляду на непрофесійній основі йому рекомендована соціальна послуга у вигляді догляду вдома. Зазначає, що у період з 01.05.2022 по 30.04.2023 позивачу соціальну послугу з догляду на непрофесійній основі надавав його племінник ОСОБА_2 , за що щомісячно отримував від держави компенсацію. Вказує, на те, що для продовження отримання виплати компенсації за надання позивачу послуги з догляду ОСОБА_2 звернувся з відповідною заявою до Відділу соціального захисту Широківської СР. Позивач зазначає, що за результатами комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб відповідачем складено висновок відповідно до якого позивачу встановлено суму балів у 57,5, тобто визнано позивача таким, що не потребує надання соціальних послуг з догляду, оскільки сума балів за висновком перевищує 54 бали. Разом з тим, позивач вважає такий висновок протиправним, оскільки його стан здоров`я не покращився, а навіть погіршився, а тому позивач вважає необґрунтованим висновок позивача про те, що він не потребує догляду. З урахуванням викладеного у позовній заяві, позивач просив задовольнити позовні вимоги.

Відповідач проти задоволення позовних вимог заперечив. В обґрунтування заперечень зазначено, що за результатами комплексного визначення індивідуальних потреб особам надання соціальних послуг ОСОБА_1 затверджено висновок щодо визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі, в якому встановлено, що ОСОБА_1 не потребує надання соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі, оскільки висновком про результати комплексного вивчення індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг ОСОБА_1 нарахована сума балів 57,5. Зазначає, що відповідно до Порядку №859, якщо за результатами комплексного визначення індивідуальних потреб сума балів становить більш ніж 54 бали, особа не потребує надання соціальних послуг з догляду. Відповідач зазначає, що під час проведення визначення ступеня індивідуальних потреб позивача було враховано медичні показники стану здоров`я, оскільки до робочої групи входить лікар. Також, відповідач вказував на те, що відповідно до довідки акта огляду МСЕК від 11.05.2022 позивач потребує тільки постійного часткового догляду. Відповідач у відзиві вказував також на те, що позивач відповідно до довідки ЛКК від 01.04.2022 №431 позивачу рекомендований інший вид соціальної послуги, а саме «Догляд вдома». Вказує на те, що відповідачем розглянуто питання призначення компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, отже не скасовано право на отримання іншої соціальної послуги догляд вдома, тому позивач не позбавлений права на отримання цієї послуги від професійних надавачів. З урахуванням викладеного у відзиві на позовну заяву, відповідач просив відмовити у задоволенні позовних вимог.

Суд, дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази, їх достатність і взаємний зв`язок у сукупності, встановив наступні обставини.

26.05.2023 громадянином ОСОБА_3 до відповідача надано заяву про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та заяву ОСОБА_1 про згоду отримувати соціальні послуги.

Під час розгляду поданих документів, відповідачем проведено процедури комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб, яка потребує надання соціальних послуг, за результатами якої складено висновок про результати комплексного визначення індивідуальних потреб особам надання соціальних послуг від 30.05.2023 №26.

Відповідно до висновку про результати комплексного визначення індивідуальних потреб особам надання соціальних послуг від 30.05.2023 №26, ОСОБА_1 за результатами комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб набрав 57,5 балів, а відповідно є таким, що не потребує надання послуги з догляду на непрофесійній основі.

Рішенням ВК Широківської СР від 01.06.2023 №135 затверджено висновок від 30.06.2023 №26 робочої групи з комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, складений за результатами комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб гр. ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який проживає за адресою: АДРЕСА_1 , та визнано гр. ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , таким, що не потребує надання соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі.

Позивач, не із спірним рішенням, яким його визнано таким, що не потребує надання соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі, звернулася з даним адміністративним позовом до суду.

Відповідно до ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України), У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно ч.1 ст.2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Розглядувані правовідносини регулюються приписами Закону України №2671-VIII від 17.01.2019 «Про соціальні послуги» (далі Закон №2671-VIII).

Зокрема, відповідно до ст.1 Закону №2671-VIII соціальні послуги дії, спрямовані на профілактику складних життєвих обставин, подолання таких обставин або мінімізацію їх негативних наслідків для осіб/сімей, які в них перебувають. Особі/сім`ї можуть надаватися одна або одночасно декілька соціальних послуг. Порядок організації надання соціальних послуг затверджується Кабінетом Міністрів України.

Згідно з ч.ч.6 і 7 ст.13 Закону №2671-VIII, фізичні особи, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, можуть надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг отримувачам соціальних послуг з числа членів своєї сім`ї, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права і обов`язки та є: 1) особами з інвалідністю I групи; 2) дітьми з інвалідністю; 3) громадянами похилого віку з когнітивними порушеннями; 4) невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися; 5) дітьми, яким не встановлено інвалідність, але які є хворими на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежні), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дітьми, які отримали тяжку травму, потребують трансплантації органу, потребують паліативної допомоги. Перелік зазначених тяжких захворювань, розладів, травм, станів дітей, яким не встановлено інвалідність, затверджує Кабінет Міністрів України.

Фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, виплачується компенсація за догляд.

Відповідно до ст.21 Закону №2671-VIII рішення про надання чи відмову у наданні соціальних послуг за рахунок бюджетних коштів приймає структурний підрозділ з питань соціального захисту населення уповноважених органів системи надання соціальних послуг, передбачених пунктами 2 і 3 частини першої статті 11 цього Закону.

Рішення про надання чи відмову у наданні соціальних послуг приймається протягом 10 робочих днів з дня одержання заяви, звернення, повідомлення про надання соціальних послуг за результатами оцінювання потреб особи/сім`ї у соціальних послугах. Рішення про відмову у наданні соціальної послуги може бути оскаржено у судовому порядку.

Постановою Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2020 року №859 затверджено Порядок подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, який встановлює механізм призначення і виплати компенсації за догляд (далі - компенсація), що призначається фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на непрофесійній основі, без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг (далі - фізична особа, яка надає соціальні послуги) особам із числа членів своєї сім`ї, які спільно з нею проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки (далі - соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі) та є, серед іншого, громадянами похилого віку з когнітивними порушеннями (далі Порядок №859).

Відповідно до пункту 2 Поряду №859, компенсація не призначається:

1) фізичним особам, які надають соціальні послуги особам, зазначеним у пункті 1 цього Порядку, якщо такі особи отримують: соціальні послуги з догляду вдома, паліативного, стаціонарного догляду; виплати на догляд відповідно до Законів України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування», «Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю», «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», «Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю» (крім осіб з інвалідністю з дитинства I групи);

2) фізичним особам, які надають соціальні послуги та отримують допомогу на догляд відповідно до Закону України «Про психіатричну допомогу»;

3) фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на професійній основі.

Згідно пункту 6 Поряду №859, для отримання компенсації фізичною особою, яка надає соціальні послуги, подаються до уповноваженого органу заява про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та документи/відомості у паперовій або електронній формі, зазначені в пункті 7 цього Порядку.

Згідно пункту 14 Порядку №859, компенсація призначається з місяця звернення за нею, якщо протягом місяця з дня звернення подано всі необхідні документи.

Рішення про призначення компенсації або про відмову в її наданні приймається уповноваженим органом протягом 10 днів з дати подання документів, зазначених у пункті 7 цього Порядку, і наступного дня після його прийняття надсилається фізичній особі, яка надає соціальні послуги.

Для підтвердження факту спільного проживання з особою, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, та догляду за нею складається акт про проведення обстеження сім`ї фахівцями уповноваженого органу. Форма акта про проведення обстеження сім`ї затверджується Мінсоцполітики.

Якщо фізична особа надає соціальні послуги за місцем проживання/перебування особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, але має інше зареєстроване місце проживання, обстеження сім`ї для встановлення факту догляду є обов`язковим.

Наказом Міністерства охорони здоров`я України №407 від 09.03.2021 «Про затвердження форм первинної облікової документації та інструкцій щодо їх заповнення, що використовуються у закладах охорони здоров`я» затверджено форму первинної облікової документації №080-4/о «Висновок про наявність порушення функцій організму через які невиліковно хворі особи не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися і потребують соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі» та інструкцію щодо її заповнення.

Згідно Інструкції щодо заповнення форми первинної облікової документації №080-4/о «Висновок про наявність порушення функцій організму через які невиліковно хворі особи не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися і потребують соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі» висновок надається закладами охорони здоров`я усіх рівнів надання медичної допомоги (п.2).

Висновок надається особі або законному представнику особи, яка потребує надання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі відповідно до Порядку подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2020 року №859.

Висновок призначений для надання до структурних підрозділів з питань соціального захисту населення районної, районної у мм. Києві та Севастополі держадміністрації, виконавчих органів міської, міста обласного значення, районної в місті (у разі утворення) ради, сільської, селищної, міської ради об`єднаної територіальної громади за місцем проживання/перебування особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, або до структурного підрозділу, що визначений договором про співробітництво територіальних громад для вирішення питання призначення особі соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі (пункт 9).

Відповідно до пункту 11 Інструкції, особам, яким встановлено інвалідність безстроково, висновок видається безстроково.

Позивач визнаний особою з інвалідністю І групи безстроково (а.с.41).

Отже, саме висновок ЛКК про потребу особи у наданні соціальних послуг засвідчує факт потребу особи у соціальній послузі та її різновид.

Так, з Висновку про наявність порушень функцій організму через які невиліковно хворі особи не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватись і потребують соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі від 11.04.2022, виданого на ім`я ОСОБА_1 , встановлено, що позивачу рекомендовано надання соціальної послуги догляду вдома (а.с.42).

Доказів того, що ОСОБА_1 відповідно до висновку ЛКК визнано таким, що потребує надання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі від фізичної особи матеріали адміністративної справи не містять.

А відтак, висновок відповідача викладений у спірному рішенні про те, що ОСОБА_1 не потребує надання соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі не суперечить лікарським висновкам, які надано до матеріалів справи, оскільки ЛКК засвідчено потребу позивача на наданні іншого виду соціальної послуги, а саме послуги з догляду вдома.

В свою чергу, рішення про те, що позивач не потребує соціальної послуги з догляду вдома відповідачем не приймалось, доказів протилежного суду не надано.

При цьому, суд зазначає, що у разі погіршення стану здоров`я позивача, він не позбавлений права повторно звернутися до ЛКК з метою розгляду та вирішення питання про надання йому рекомендацій щодо надання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі від фізичної особи.

В свою чергу, суд не є тим органом, який наділений повноваженнями встановлювати потребу громад у наданні соціальних послуг та їх виду, оскільки для цього і створені ЛКК, представники яких володіють спеціальними знанням у галузі медицини.

Згідно вимог статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Враховуючи викладене вище, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог ОСОБА_1 .

Керуючись ст.ст. 2, 5, 72, 77, 139, 241, 243-246, 255 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 ) до Виконавчого комітету Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області (69089, м.Запоріжжя, вул.Розенталь, 7) про визнання протиправним та скасування рішення відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду шляхом подачі в 30-денний строк з дня його проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Суддя І.В. Новікова

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.10.2023
Оприлюднено30.10.2023
Номер документу114459830
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб з інвалідністю

Судовий реєстр по справі —280/6759/23

Постанова від 18.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 22.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 22.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 17.11.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Рішення від 26.10.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Новікова Інна Вячеславівна

Ухвала від 04.09.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Новікова Інна Вячеславівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні