Рішення
від 20.10.2023 по справі 440/11736/23
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 жовтня 2023 року м. ПолтаваСправа № 440/11736/23

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Клочка К.І. розглянувши у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом заступника керівника Кременчуцької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Відділу освіти, культури, спорту та туризму виконавчого комітету Пришибської сільської ради до Селянського (фермерського) господарства "Україна" про зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В:

Заступник керівника Кременчуцької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Відділу освіти, культури, спорту та туризму виконавчого комітету Пришибської сільської ради звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Селянського ( фермерського ) господарства "Україна" про зобов`язання зобов`язання Селянського (фермерського) господарства "Україна" протягом одного місяця з дати набрання рішенням суду законної сили укласти з Відділом освіти, культури, спорту та туризму виконавчого комітету Пришибської сільської ради охоронний договір на пам`ятку культурної спадщини археологічного комплексу - "Курганний могильник IV" (Група курганів IV) розміщений на земельній ділянці з кадастровим номером 5322484800:07:000:0168, на умовах і в порядку, що визначені постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2001 №1768.

В обґрунтування заявлених позовних вимог прокурор зазначає, що відповідно до наказу Міністерства культури від 27.03.2013 № 228 Групі курганів IV розташованій за 0,38 км на південний схід від околиці, за 1,52 км на північний схід від приміщення виконкому Пришибської сільської ради, праворуч (на південь, на південний схід) від шосе на с. Кобенячок визнано пам`яткою археології та внесено до Переліку пам`яток місцевого значення з охоронним номером 4699-Пл. Водночас, охоронний договір на вказаний об`єкт не укладено, звернення від користувача земельної ділянки про укладення охоронного договору до Департаменту культури і туризму Полтавської обласної військової адміністрації не надходило, чим порушено інтереси держави у сфері охорони культурної спадщини та може призвести до псування та зміни зовнішнього вигляду пам`ятки та втрати її матеріальної автентичності.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 21.08.2023 позовну заяву прийнято до розгляду; відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні).

06.09.2023 судом отримано відзив на позовну заяву, у якому відповідач заперечує проти задоволення позову, посилаючись на те, що на час отримання у користування земельної ділянки з кадастровим номером 5322484800:07:000:0168 діяло інше законодавство. СФГ "Україна" не має обов`язку укладати охоронний договір, оскільки при передачі земельної ділянки у 1994 році "Курганний могильник IV" не був узятий на державний облік. Крім того, земельна ділянка з кадастровим номером 5322484800:07:000:0168, передана відповідачу у постійне користування, належить Пришибській сільській об`єднаній територіальній громаді Кременчуцького району, тому обов`язок щодо укладення охоронного договору слід покласти на неї.

14.09.2023 судом отримано відповідь на відзив, у якій прокурор спростовуючи твердження відповідача про відсутність об`єкту культурної спадщини на земельній ділянці, отриманій СФГ "Україна" у постійне користування, станом на 1994 рік значив, що курган утворився не менше 4 тисяч років тому назад. З 27.03.2013 він лише отримав статус пам`ятки місцевого значення, що і зумовило виникнення у відповідача обов`язку укласти охоронний договір. Крім того, прокурор зауважив, що згідно статті 92 Земельного кодексу України право постійного користування включає і користування і володіння земельною ділянкою, яка перебуває у державній чи комунальній власності. Водночас, закон Україні "Про охорону культурної спадщини" та Порядок № 1768 передбачають обов`язок власника чи користувача об`єкту культурної спадщини укласти охоронний договір.

18.09.2023 судом отримано заперечення на відповідь на відзив, у яких представник відповідача наполягав на відсутності у СФГ "Україна" обов`язку укладати охоронний договір.

Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Відповідно до наказу Міністерства культури від 27.03.2013 № 228 Групу курганів IV розташованій за 0,38 км на південний схід від околиці, за 1,52 км на північний схід від приміщення виконкому Пришибської сільської ради, праворуч (на південь, на південний схід) від шосе на с. Кобенячок визнано пам`яткою археології та внесено до Переліку пам`яток місцевого значення з охоронним номером 4699-Пл.

Відповідно до листа виконавчого комітету Пришибської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області №01.01-22/243 від 17.02.2023 пам`ятка археології місцевого значення "Група курганів IV" знаходиться на земельній ділянці з кадастровим номером 5322484800:07:000:0168 /а.с. 53-54/.

Згідно відомостей з державного реєстру речових прав зазначена земельна ділянка перебуває у комунальні власності територіальної громади Пришибської сільської об`єднаної територіальної громади Кременчуцького району та передана у постійне користування СФГ "Україна" на підставі акту № ПЛ - 64 /а.с. 24-25/.

Посилаючись на статтю 23 Закону України "Про прокуратуру", заступник керівника Кременчуцької окружної прокуратури Полтавської області в інтересах держави звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам та відповідним доводам сторін, суд виходить з такого.

Відповідно до частин четвертої та п`ятої статті 54 Конституції України культурна спадщина охороняється законом. Держава забезпечує збереження історичних пам`яток та інших об`єктів, що становлять культурну цінність, вживає заходів для повернення в Україну культурних цінностей народу, які перебувають за її межами.

Правові, організаційні, соціальні та економічні відносини у сфері охорони культурної спадщини з метою її збереження, використання об`єктів культурної спадщини у суспільному житті, захисту традиційного характеру середовища в інтересах нинішнього і майбутніх поколінь регулюються Законом України "Про охорону культурної спадщини" від 08.06.2000 №1805-III (далі за текстом - Закон №1805-III), у преамбулі якого передбачено, що об`єкти культурної спадщини, які знаходяться на території України, у межах її територіального моря та прилеглої зони, охороняються державою. Охорона об`єктів культурної спадщини є одним із пріоритетних завдань органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Відповідно до статті 1 Закону №1805-III культурна спадщина - сукупність успадкованих людством від попередніх поколінь об`єктів культурної спадщини; об`єкт культурної спадщини - визначне місце, споруда (витвір), комплекс (ансамбль), їхні частини, пов`язані з ними рухомі предмети, а також території чи водні об`єкти (об`єкти підводної культурної та археологічної спадщини), інші природні, природно-антропогенні або створені людиною об`єкти незалежно від стану збереженості, що донесли до нашого часу цінність з археологічного, естетичного, етнологічного, історичного, архітектурного, мистецького, наукового чи художнього погляду і зберегли свою автентичність; нерухомий об`єкт культурної спадщини - об`єкт культурної спадщини, який не може бути перенесений на інше місце без втрати його цінності з археологічного, естетичного, етнологічного, історичного, архітектурного, мистецького, наукового чи художнього погляду та збереження своєї автентичності; пам`ятка культурної спадщини (далі - пам`ятка) - об`єкт культурної спадщини, який занесено до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, або об`єкт культурної спадщини, який взято на державний облік відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності цим Законом, до вирішення питання про включення (невключення) об`єкта культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України; охорона культурної спадщини - система правових, організаційних, фінансових, матеріально-технічних, містобудівних, інформаційних та інших заходів з обліку (виявлення, наукове вивчення, класифікація, державна реєстрація), запобігання руйнуванню або заподіянню шкоди, забезпечення захисту, збереження, утримання, відповідного використання, консервації, реставрації, ремонту, реабілітації, пристосування та музеєфікації об`єктів культурної спадщини; виявлення об`єкта культурної спадщини - сукупність науково-дослідних, пошукових заходів з метою визначення наявності та культурної цінності об`єкта культурної спадщини; щойно виявлений об`єкт культурної спадщини - об`єкт культурної спадщини, який занесено до Переліку об`єктів культурної спадщини відповідно до цього Закону.

Пунктом 3 розділу Х "Прикінцеві положення" Закону №1805-III зазначено, що об`єкти, включені до списків (переліків) пам`яток історії та культури відповідно до Закону Української РСР "Про охорону і використання пам`яток історії та культури", визнаються пам`ятками відповідно до цього Закону; а пунктом 5 вказаного розділу визнано таким, що втратив чинність Закон Української РСР "Про охорону і використання пам`яток історії та культури".

Відповідно до частини третьої статті 17 Закону Української РСР "Про охорону і використання пам`яток історії та культури" перелік пам`яток місцевого значення затверджуються виконавчими комітетами обласних, міських (міст республіканського підпорядкування) Рад народних депутатів.

Згідно з пунктом 17 частини першої статті 6 Закону №1805-III до повноважень органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів охорони культурної спадщини обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій відповідно до їхньої компетенції належить: укладення охоронних договорів на пам`ятки.

Частиною другою статті 14 Закону №1805-III передбачено, що об`єкт культурної спадщини до вирішення питання про його реєстрацію як пам`ятки вноситься до Переліку об`єктів культурної спадщини і набуває правового статусу щойно виявленого об`єкта культурної спадщини, про що відповідний орган охорони культурної спадщини в письмовій формі повідомляє власника цього об`єкта або уповноважений ним орган (особу). Перелік щойно виявлених об`єктів культурної спадщини ведеться органами охорони культурної спадщини та публікується такими органами на своїх офіційних веб-сайтах. Включення об`єкта до такого переліку здійснюється одночасно з набуттям ним статусу щойно виявленого об`єкта культурної спадщини.

Відповідно до частин першої та четвертої статті 23 Закону №1805-III усі власники пам`яток, щойно виявлених об`єктів культурної спадщини чи їх частин або уповноважені ними органи (особи) незалежно від форм власності на ці об`єкти зобов`язані укласти з відповідним органом охорони культурної спадщини охоронний договір.

Відсутність охоронного договору не звільняє особу від обов`язків, що випливають із цього Закону.

Частиною третьою статті 23 Закону №1805-III встановлено, що порядок укладання охоронних договорів та їхні типові форми затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до Закону України "Про охорону культурної спадщини" Кабінет Міністрів України постановою від 28.12.2001 №1768 затвердив Порядок укладення охоронних договорів на пам`ятки культурної спадщини (далі за текстом - Порядок №1768).

Згідно з пунктами 1, 2 Порядку №1768 охоронний договір встановлює режим використання пам`ятки культурної спадщини (далі - пам`ятка) чи її частини, у тому числі території, на якій вона розташована.

Власник пам`ятки чи її частини або уповноважений ним орган (особа) зобов`язаний не пізніше ніж через один місяць з моменту отримання пам`ятки чи її частини у власність або у користування укласти охоронний договір з відповідним органом охорони культурної спадщини.

Пунктом 5 Порядку №1768 встановлено, що в охоронному договорі, складеному за зразком згідно з додатком, зазначаються особливості режиму використання пам`ятки, види і терміни виконання реставраційних, консерваційних, ремонтних робіт, робіт з упорядження її території, інших пам`яткоохоронних заходів, необхідність яких визначається відповідним органом охорони культурної спадщини.

Відповідно до пункту 6 Порядку №1768 до охоронного договору додаються: акт технічного стану пам`ятки (форма якого затверджується центральним органом виконавчої влади у сфері охорони культурної спадщини) на момент укладення охоронного договору. Для ансамблів (комплексів) складається окремий акт на кожний їх об`єкт. Акт технічного стану поновлюється не рідше ніж раз на 5 років. Якщо стан пам`ятки значно змінився (після проведення ремонтних, реставраційних та інших робіт чи внаслідок дії чинників, що призвели до руйнування або пошкодження), - у п`ятиденний термін після його зміни; 2) опис культурних цінностей і предметів, які належать до пам`ятки, знаходяться на її території чи пов`язані з нею і становлять історичну, наукову, художню цінність, з визначенням місця і умов зберігання та використання; 3) план поверхів пам`яток-будівель і споруд (у масштабі 1:100); 4) план інженерних комунікацій та зовнішніх мереж (за наявності); 5) генеральний план земельної ділянки, на якій розташована пам`ятка (у масштабі 1:50, 1:100, 1:500, 1:1000 або 1:2000); 6) паспорт пам`ятки.

Аналіз наведеного правового регулювання свідчить про те, що укладання охоронного договору відбувається замість видання індивідуального акта органу охорони культурної спадщини, яким на власника покладається зобов`язання щодо забезпечення збереження пам`ятки, щойно виявленого об`єкта культурної спадщини чи її (його) частини. Укладання охоронних договорів спрямоване на реалізацію державної політики у сфері охорони культурної спадщини. Такими договорами не вирішується питання власності на об`єкт культурної спадщини, а лише встановлюється режим використання пам`яток та відповідальність за порушення такого режиму. Охоронний договір, що укладений на підставі статті 23 Закону №1805-III, за висновком, сформульованим у постанові Верховного Суду від 23.12.2019 у справі №806/1536/18, є адміністративним договором.

Як вже зазначалося судом, наказом Міністерства культури від 27.03.2013 № 228 Групу курганів IV розташованій за 0,38 км на південний схід від околиці, за 1,52 км на північний схід від приміщення виконкому Пришибської сільської ради, праворуч (на південь, на південний схід) від шосе на с. Кобенячок визнано пам`яткою археології та внесено до Переліку пам`яток місцевого значення з охоронним номером 4699-Пл Таким чином, об`єкт "Група курганів IV", розташований на земельній ділянці з кадастровим номером 5322484800:07:000:0168, має статус пам`ятки культурної спадщини та є об`єктом правового регулювання Закону №1805-III.

Суд зазначає, що саме юридичні або фізичні особи, у власності або користуванні яких перебувають об`єкти культурної спадщини чи їх частини, зобов`язані укласти з відповідним органом охорони культурної спадщини охоронний договір встановленого зразка, до якого мають бути додані додаткові документи.

Такий висновок сформульований Верховним Судом у постанові від 13.12.2018 у справі №826/4605/16 та підтриманий у постанові від 19.02.2021 у справі № 826/25854/15.

Враховуючи те, що об`єкт культурної спадщини "Група курганів IV" розташований на земельній ділянці з кадастровим номером 5322484800:07:000:0168, що використовується у господарській діяльності СФГ "Україна" на підставі Державного акту на право постійного користування № ПЛ - 64, саме СФГ "Україна" має обов`язок укласти з відповідним органом охорони культурної спадщини охоронний договір встановленого зразка.

Посилання відповідача на те, що земельна ділянка, на якій розташована пам`ятка "Група курганів IV", перебуває у комунальній власності територіальної громади, на підставі чого він висновує про відсутність у СФГ "Україна" обов`язку укладення охоронного договору спростовується положеннями статті 92 Земельного кодексу України, за змістом яких право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку, а також вищенаведеними висновками Верховного Суду.

Станом на момент розгляду справи відповідач свого обов`язку щодо укладення охоронного договору, передбаченого статтею 23 Закону №1805-III, не виконав.

Державний інтерес у цій справі полягає в попередженні порушень пам`яткоохоронного законодавства відповідачем, забезпечення укладення ним охоронного договору на об`єкт "Група курганів IV", з метою встановлення режиму використання пам`ятки та відповідальності відповідача за порушення такого режиму. Поряд з державним інтересом наявний також і суспільний інтерес, який полягає в охороні та збереженні культурних пам`яток для нинішнього і майбутніх поколінь.

З огляду на викладене, суд вважає за необхідне зобов`язати Селянське (фермерське) господарство "Україна" протягом одного місяця з дати набрання рішенням суду законної сили укласти з Відділом освіти, культури, спорту та туризму виконавчого комітету Пришибської сільської ради охоронний договір на пам`ятку культурної спадщини археологічного комплексу - "Курганний могильник IV" (Група курганів IV) розміщений на земельній ділянці з кадастровим номером 5322484800:07:000:0168, на умовах і в порядку, що визначені постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2001 №1768.

Отже, позов підлягає задоволенню в повному обсязі.

Згідно з частиною другою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Відповідні витрати у справі відсутні.

Керуючись статтями 2, 9, 77, 243-246, 250, 255, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов заступника керівника Кременчуцької окружної прокуратури (пр-т. Свободи, 4а, м. Кременчук, ідентифікаційний код 02910060) в інтересах держави в особі Відділу освіти, культури, спорту та туризму виконавчого комітету Пришибської сільської ради (вул. Центральна, 46, с. Пришиб, Кременчуцький район, Полтавська область, ідентифікаційний код 44559843) до Селянського (фермерського) господарства "Україна" (вул. Гагаріна, буд. 20А, Пришиб, Кременчуцький район, Полтавська область, ідентифікаційний код 21077900) про зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Зобов`язати Селянське (фермерське) господарство "Україна" протягом одного місяця з дати набрання рішенням суду законної сили укласти з Відділом освіти, культури, спорту та туризму виконавчого комітету Пришибської сільської ради охоронний договір на пам`ятку культурної спадщини археологічного комплексу - "Курганний могильник IV" (Група курганів IV) розміщений на земельній ділянці з кадастровим номером 5322484800:07:000:0168, на умовах і в порядку, що визначені постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2001 №1768

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя К.І. Клочко

Дата ухвалення рішення20.10.2023
Оприлюднено30.10.2023
Номер документу114461543
СудочинствоАдміністративне
Сутьзобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —440/11736/23

Рішення від 20.10.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

К.І. Клочко

Ухвала від 21.09.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

К.І. Клочко

Ухвала від 21.08.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

К.І. Клочко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні