ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 жовтня 2023 року ЛуцькСправа № 140/24199/23
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Лозовського О.А.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Служби відновлення та розвитку інфраструктури у Волинській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача - Товариство з обмеженою відповідальністю «РБП Транс-Мост» до Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області про визнання протиправним та скасування висновку,
ВСТАНОВИВ:
Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Волинській області (далі - позивач) звернулася до суду із позовом до Західного офісу Держаудитслужби (далі - відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача Товариство з обмеженою відповідальністю «РБП Транс-Мост» (далі ТзОВ «РБП Транс-Мост, третя особа») про визнання протиправним та скасування висновку про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-06-27-009264-а від 14.08.2023.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, 27.06.2023 в системі «Prozorro» Службою відновлення та розвитку інфраструктури у Волинській області оприлюднене оголошення UA-2023-06-27- 009264-а про здійснення закупівлі робіт з поточного ремонту мосту на км 0+945 автомобільної дороги загального користування державного значення Т-03-10 Стара Вижівка-Буцинь-/М-19/ Волинської області. За результатами проведеної процедури позивачем визначено переможцем товариство з обмеженою відповідальністю «РБП Транс-Мост» та уклала з ним Договір від 3L07.2023 № 0L3/4/23.
Відповідно до наказу Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області від 08.08.2023 №34-з було розпочато моніторинг процедур закупівлі згідно з переліком процедур закупівель, щодо яких здійснюється моніторинг, в тому числі закупівлі UA-2023-06-27-009264-a, з підстави виявленої органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель. Під час моніторингу було проаналізовано: річний план закупівель на 2023 рік Служби відновлення та розвитку інфраструктури у Волинській області, оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями, тендерну документацію, затверджену протокольним рішенням уповноваженої особи від 27.06.2023 №41, тендерні пропозиції товариства з обмеженою відповідальністю «Санторіс» та ТзОВ «РБП Транс-Мост», вимоги про усунення невідповідностей, протоколи щодо прийняття рішення уповноваженою особою Замовника від 11.07.2023 № 60, від 18.07.2023 №65 та 21.07.2023 №69, повідомлення про намір укласти договір від 21.07.2023, договір на закупівлю послуг від 31.07.2023 №01.3/4/23 на суму 17903787,00 грн, додаткову угоду до Договору від 03.08.2023 №20/23, пояснення Замовника від 10.08.2023, надане через електронну систему закупівель на запит Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області. За результатами аналізу питання відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця відповідачем встановлено порушення Службою відновлення та розвитку інфраструктури у Волинській області вимог частини четвертої статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» та пункту 18 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178, які полягають в тому, що оприлюднений Замовником в електронній системі закупівель Договір про закупівлю послуг від 31.07.2023 №01.3/4/23 (файл «Договір №01.3-4-23.pdf») відрізняється від змісту тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі, зокрема, в пропозиції переможця відсутні додатки до договору закупівлі: Додаток 1 - Договірна ціна. Відомість матеріалів, Додаток 3 - План фінансування та Додаток 4 - Календарний графік надання послуг, які є невід`ємною складовою укладеного Договору.
За результатами моніторингу Західним офісом Держаудитслужби складено, підписано та оприлюднено в електронній системі закупівель «Prozorro» Висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-06-27- 009264-а від 14.08.2023.
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, відповідач вважає укладений Договір про закупівлю послуг від 31.07.2023 №01.3/4/23 нікчемним, а також зобов`язав позивача здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом розірвання договору, та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Позивач вважає, що складений відповідачем висновок про результати моніторингу закупівлі UA-2023-06-27- 009264-а від 14.08.2023 є протиправним і таким, що підлягає скасуванню.
При цьому вказує, що проект договору, запропонований ТзОВ «РБП Транс-Мост», містить розділ 12 «Додатки до договору» з такими підпунктами: 12.1. Додаток 1 - Договірна ціна. Відомість матеріалів; 12.2. Додаток 2 - Перелік основних матеріальних ресурсів; 12.3. Додаток 3 - План фінансування; 12.4. Додаток 4 - Календарний графік надання послуг. Однак до цього проекту договору учасником закупівлі помилково долучено лише один додаток, а саме Додаток 2 «Перелік основних матеріальних ресурсів», та не долучено інші три. При цьому, позивач вказує, що вказані додатки лише конкретизують проект основного договору, який містить усі істотні умови (предмет, строки, ціну та інші), визначені як Цивільним та Господарським кодексами України, так і Законом №922-VIII, тобто фактично умови договору про закупівлю не відрізняються від змісту тендерної пропозиції, а розміщення тендерної пропозиції з помилковим недолученням усіх додатків є формальною (несуттєвою) помилкою, яка пов`язана лише з оформленням такої пропозиції та не впливає на її зміст, що дає підстави стверджувати, що така помилка є технічною і не становить собою необ`єктивне та упереджене визначення переможця процедури закупівлі, як це зазначив відповідач у розділі 3 Висновку
З урахуванням зазначеного просить адміністративний позов задовольнити в повному обсязі.
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 25.08.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у даній справі, судовий розгляд справи ухвалено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін; залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача Товариство з обмеженою відповідальністю «РБП Транс-Мост» (вулиця Перемоги, 2, село Ратнів, Луцький район, Волинська область, 45650, ідентифікаційний код юридичної особи 35128833).
В поданому до суду відзиві на позовну заяву відповідач - Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області позов не визнав та просив відмовити у його задоволенні, мотивуючи тим, що під час моніторингу проаналізовано річний план закупівель на 2023 рік Служби відновлення та розвитку інфраструктури у Волинській області, оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями, тендерну документацію, затверджену протокольним рішенням уповноваженої особи від №41 (далі - тендерна документація), тендерні пропозиції ТзОВ «Санторіс» та ТзОВ «РБП Транс-Мост», вимоги про усунення невідповідностей, протоколи щодо прийняття рішення уповноваженою особою Замовника від 11.07.2023 №60, від 03.08.2023 №65 та 21.07.2023 №69, повідомлення про намір укласти договір від 21.07.2023, договір на закупівлю послуг від 31.07.2023 № 01.3/4/23 на суму 17 903 787,00 грн, додаткову угоду до Договору від №20/23, пояснення Замовника від 10.08.2023, надане через електронну систему закупівель на запит Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області.
За результатами аналізу питання відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, встановлено, що відповідно до пункту 3 Особливостей №1178 Замовники, що зобов`язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону № 922-VIII, проводять закупівлі відповідно до Закону № 922-VIII з урахуванням Особливостей № 1178. Згідно пунктів 24 та 28 Особливостей №1178 тендерна документація формується Замовником відповідно до вимог статті 22 Закону №922-VIII з урахуванням Особливостей №1178 та самостійно і безоплатно оприлюднюється в електронній системі закупівель відповідно до Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11.06.2020 №1082.
Також, пунктом 31 частини 1 статті 1 Закону № 922-VIII визначено, що тендерна документація - документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель. Згідно з частиною другою статті 22 Закону № 922-VIII тендерна документація повинна містити, зокрема проект договору про закупівлю з обовязковим зазначенням порядку змін його умов. Відповідно до пункту 6 частини 1 статті 1 Закону № 922-VIII договір про закупівлю - господарський договір, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі та передбачає платне надання послуг, виконання робіт або придбання товару. Згідно з частиною першою статті 41 Закону №922-VIII договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) та Господарського кодексу України (далі - ГК України) з урахуванням особливостей, визначених Законом № 922-VIII.
При цьому відповідач вказує, що відповідно до частини 4 статті 41 Закону № 922-VIII та пункту 18 Особливостей № 1178 умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції/пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі або узгодженої ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов`язання в іноземній валюті та/або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни тендерної пропозиції/ пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі. Поряд з цим статтею 638 ЦК України встановлено, що істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди. У свою чергу, підстави для зміни або розірвання договору зазначені в статті 651 ЦК України. Отже, статтею 41 Закону № 922-VIII встановлено імперативну норму щодо можливості зміни істотних умов договору про закупівлю виключно у випадках, передбачених цією статтею Закону № 922-VIII.
Проте, оприлюднений Замовником в електронній системі закупівель Договір про закупівлю послуг від 31.07.2023 №01.3/4/23 (файл «Договір № 01.3-4-23.pdf») відрізняється від змісту тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі, зокрема, в пропозиції переможця відсутні додатки до договору закупівлі: Додаток 1 - Договірна ціна. Відомість матеріалів, Додаток 3 - План фінансування та Додаток 4 - Календарний графік надання послуг, які є невід`ємною складовою укладеного Договору. Таким чином, в порушення вимог частини 4 статті 41 Закону №922-VIII та пункту 18 Особливостей № 1178. Замовником укладено договір про закупівлю послуг від 31.07.2023 №01.3/4/23 з переможцем ТзОВ «РБП Транс-Мост», який відрізняється від змісту його тендерної пропозиції, а відповідно до норм підпункту 2 пункту 21 Особливостей №1178 Договір про закупівлю є нікчемним у разі укладення договору про закупівлю з порушенням вимог пункту 18 цих Особливостей, тому відповідач стверджує, що укладений Замовником Договір про закупівлю послуг від 31.07.2023 № 01.3/4/23 є нікчемним.
Крім того, відповідач зауважує, що в позовній заяві позивач не заперечує того, що до проекту договору учасником закупівлі помилково долучено один додаток, а саме Податок 2 «Перелік основних матеріальних ресурсів», та не долучено інші три, про те вважає це формальною помилко. Однак, відповідач не погоджується з твердженням позивача, що розміщення тендерної пропозиції з помилковим недолученням усіх додатків є формальною (несуттєвою) помилкою, яка пов`язана лише з оформленням такої пропозиції та не впливає на її зміст, що дає підстави стверджувати, що така помилка є технічною і не становить собою необ`єктивне та упереджене визначення переможця процедури закупівлі, оскільки вичерпний перелік помилок, які віднесено до формальних, затверджено наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України 15.04.2020 №710 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 29.07.2020 за №715/34998 (далі - Перелік формальних помилок №710), однак відсутність у тендерній пропозиції Учасника - переможця Додатків 1, 3 та 4 до Проекту Договору не віднесено до інформації та документів, затверджених вказаним переліком.
Також відповідач вказує, що згідно пункту 43 Особливостей №1178, якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель. Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією. Замовник не може розміщувати щодо одного і того ж учасника процедури закупівлі більше ніж один раз повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, крім випадків, пов`язаних з виконанням рішення органу оскарження. Замовником в електронній системі закупівлі розміщено до учасника ТзОВ «РБП Транс-Мост») вимогу про усунення невідповідностей у складі тендерної пропозиції щодо підтвердження кваліфікаційного критерію, однак вимогу про усунення «недолучення усіх додатків» до Проекту Договору, а саме Додатків 2, 3, 4 не розміщено. Замовник мав можливість звернутись до Учасника з вимогою про усунення невідповідностей у складі тендерної пропозиції, однак відсутність у складі тендерної пропозиції Учасника-переможця Додатків 1, З та 4 до Проекту Договору не класифікував як невідповідність в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції.
З урахуванням встановлених порушень за наслідком моніторингу оспорюваної процедури закупівлі Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області було складено висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023- 06-27-009264-а від 14.08.2023 у зобов`язальній частині якого зазначено зобов`язання здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом розірвання договору та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Вказаний висновок відповідач вважає вмотивованим та обгрунтованим, тому просить відмовити в задоволенні позову повністю.
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 25.10.2023 замінено первісного відповідача - Західний офіс Держаудитслужби належним відповідачем - управлінням Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області (43005, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Грушевського, 3-а, ідентифікаційний код ВП 40913671). При цьому суд звертає увагу, що відзив на позовну заяву був поданий саме управлінням Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області та надісланий учасникам справи.
Третя особа не скористалась правом на подання пояснень щодо позову.
Інших заяв по суті справи не надходило.
Враховуючи вимоги статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) судом розглянуто дану справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що позов не підлягає до задоволення з таких мотивів та підстав.
Судом встановлено, що 27.06.2023 в системі «Prozorro» Службою відновлення та розвитку інфраструктури у Волинській області оприлюднене оголошення UA-2023-06-27- 009264-а про здійснення закупівлі робіт з поточного ремонту мосту на км 0+945 автомобільної дороги загального користування державного значення Т-03-10 Стара Вижівка-Буцинь-/М-19/ Волинської області. Очікувана вартість закупівлі 18846092,00 грн.
За результатами проведеної процедури Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Волинській області визначила переможцем ТзОВ «РБП Транс-Мост» та 31.07.2023 укладено Договір про закупівлю послуг від 31.07.2023 №01.3/4/23.
Відповідно до наказу Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області від 08.08.2023 №34-з було розпочато моніторинг процедур закупівлі згідно з переліком процедур закупівель, щодо яких здійснюється моніторинг, в тому числі закупівлі UA-2023-06-27-009264-a, з підстави виявленої органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель.
За результатами моніторингу Західним офісом Держаудитслужби складено, підписано та оприлюднено в електронній системі закупівель «Prozorro» Висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-06-27- 009264-а від 14.08.2023 (далі - Висновок).
Як вбачається з розділу ІІ «Констатуюча частина» Висновку, предметом аналізу були питання: визначення предмету закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації щодо закупівлі та повноти відображення інформації в оголошенні, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 ( - Особливості); розгляду тендерних пропозицій, своєчасності укладення договору, внесення змін до нього та своєчасність їх оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, своєчасності надання інформації, документів у випадках передбачених Законом.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель на 2023 рік Служби відновлення та розвитку інфраструктури у Волинській області, оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями, тендерну документацію, затверджену протокольним рішенням уповноваженої особи від 27.06.2023 №41, тендерні пропозиції ТзОВ «Санторіс» та ТзОВ «РБП Транс-Мост», вимоги про усунення невідповідностей, протоколи щодо прийняття рішення уповноваженою особою Замовника від 11.07.2023 №60, від 18.07.2023 №65 та 21.07.2023 №69, повідомлення про намір укласти договір від 21.07.2023, договір на закупівлю послуг від 31.07.2023 № 01.3/4/23 на суму 17 903 787,00 грн, додаткову угоду до Договору від 03.08.2023 №20/23, пояснення Замовника від 10.08.2023, надане через електронну систему закупівель на запит Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області.
За результатами аналізу питання відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця встановлено порушення вимог частини четвертої статті 41 Закону та пункту 18 Особливостей.
Зокрема, оприлюднений Замовником в електронній системі закупівель Договір про закупівлю послуг від 31.07.2023 №01.3/4/23 (файл «Договір №01.3-4-23.pdf») відрізняється від змісту тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі, зокрема, в пропозиції переможця відсутні додатки до договору закупівлі: Додаток 1 - Договірна ціна. Відомість матеріалів, Додаток 3 - План фінансування та Додаток 4 - Календарний графік надання послуг, які є невід`ємною складовою укладеного Договору.
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, відповідач вважає укладений Договір про закупівлю послуг від 31.07.2023 №01.3/4/23 нікчемним, а також зобов`язав позивача здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом розірвання договору, та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Відповідно до пункту 3 Розділу II висновку, з огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, відповідач зобов`язав позивача здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов`язань за договором, в тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/нікчемності договору та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Незгода позивача із зазначеним висновком органу державного фінансового контролю стала підставою звернення до суду із цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.
За приписами частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні визначає Закон України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» від 26.01.1993 №2939- XII (далі - Закон № 2939-ХІІ).
Відповідно до статті 1 Закону №2939-ХІІ здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю (далі - орган державного фінансового контролю).
Орган державного фінансового контролю у своїй діяльності керується Конституцією України, Бюджетним кодексом України, цим Законом, іншими законодавчими актами, актами Президента України та Кабінету Міністрів України.
Відповідно до статті 2 Закону №2939-ХІІ головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов`язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб`єктах господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про закупівлі, діяльністю суб`єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні.
Державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу закупівлі.
Відповідно до статті 5 Закону №2939-ХІІ контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 №922-VIII (далі - Закон 922-VIIII) проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування.
Моніторинг закупівлі здійснюється за місцезнаходженням органу державного фінансового контролю.
Положеннями Закону №922-VIII установлено правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади. Метою вказаного Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
За правилами статті 1 Закону №922-VIII моніторинг процедури закупівлі - аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель (п.14).
Відповідно до частини першої статті 8 Закону №922-VIII моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи (далі - органи державного фінансового контролю).
Підставами для проведення моніторингу публічних закупівель у відповідності до частини другої статті 8 Закону № 922-VIII є: дані автоматичних індикаторів ризиків; інформація, отримана від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель; повідомлення в засобах масової інформації, що містять відомості про наявність ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель; виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель; інформація, отримана від громадських об`єднань, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю у сфері публічних закупівель відповідно до статті 8 цього Закону.
За наявності однієї або декількох таких підстав, керівник органу державного фінансового контролю або його заступник приймає рішення про початок моніторингу закупівлі та відповідно до частини третьої статті 8 Закону №922-VIII таке рішення оприлюднюється протягом двох робочих днів з дня його прийняття в електронній системі закупівель органом державного фінансового контролю із зазначенням унікального номера оголошення про проведення процедури закупівлі, присвоєного електронною системою закупівель, та дати його оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу та/або унікального номера повідомлення про намір укласти договір та дати його оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу, а також опису підстав для здійснення моніторингу закупівлі.
Відповідно до частини четвертої статті 8 Закону №922-VIII строк здійснення моніторингу закупівлі не може перевищувати 15 робочих днів з дати оприлюднення рішення про початок моніторингу закупівлі в електронній системі закупівель.
Згідно з частиною шостою статті 8 Закону №922-VIII за результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання.
У висновку обов`язково зазначаються: найменування замовника, щодо якого здійснювався моніторинг закупівлі, його ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України, місцезнаходження; найменування предмета закупівлі та його очікувана вартість; унікальний номер оголошення про проведення процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та дата його оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір та дата його оприлюднення на веб- порталі Уповноваженого органу; опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу закупівлі; зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.
У висновку може зазначатися додаткова інформація, визначена органом державного фінансового контролю необхідною для більш детального опису результатів моніторингу закупівлі.
Якщо за результатами моніторингу закупівлі не виявлено порушень законодавства у сфері публічних закупівель, у висновку зазначається інформація про відсутність порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.
Якщо під час моніторингу, за результатами якого виявлено ознаки порушення законодавства у сфері публічних закупівель, було відмінено тендер чи визнано його таким, що не відбувся, орган державного фінансового контролю зазначає опис порушення без зобов`язання щодо усунення такого порушення.
Якщо за результатами моніторингу процедури закупівлі виявлено ознаки порушення законодавства, вжиття заходів щодо яких не належить до компетенції органу державного фінансового контролю, про це письмово повідомляються відповідні державні органи.
Частиною восьмою статті 8 Закону № 922-VIII передбачено - що Замовник має право протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення висновку одноразово звернутися до органу державного фінансового контролю за роз`ясненням змісту висновку та його зобов`язань, визначених у висновку.
Протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення органом державного фінансового контролю висновку замовник оприлюднює через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення
Порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Відповідно до частини дев`ятої, десятої , одинадцятої статті 8 Закону № 922-VIII у разі підтвердження органом державного фінансового контролю факту усунення замовником порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, про що цей орган зазначає в електронній системі закупівель протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення замовником відповідної інформації в електронній системі закупівель, службова (посадова) особа замовника та/або уповноважена особа замовника не притягається до адміністративної відповідальності за порушення законодавства у сфері закупівель з порушень, що були усунуті замовником відповідно до висновку.
У разі незгоди замовника з інформацією, викладеною у висновку, він має право оскаржити висновок до суду протягом 10 робочих днів з дня його оприлюднення, про що зазначається в електронній системі закупівель протягом наступного робочого дня з дня оскарження висновку до суду. Замовник зазначає в електронній системі закупівель про відкриття провадження у справі протягом наступного робочого дня з дня отримання інформації про відкриття такого провадження та номер такого провадження.
Якщо замовник не усунув визначене у висновку порушення, що призвело до невиконання ним вимог, передбачених цим Законом, а також висновок не оскаржено до суду, орган державного фінансового контролю після закінчення строку на оскарження до суду, визначеного у частині десятій цієї статті, за результатами моніторингу вчиняє дії щодо притягнення до адміністративної відповідальності за порушення законодавства у сфері публічних закупівель. Номер протоколу зазначається в електронній системі закупівель наступного робочого дня з дня складання протоколу, а також зазначаються дата та номер відкриття провадження у справі протягом наступного робочого дня з дня отримання інформації про відкриття такого провадження.
Згідно частини сімнадцятої статті 8 Закону№ 922-VIII обмін інформацією між органом державного фінансового контролю та замовником, встановлений цією статтею, здійснюється в електронному вигляді через електронну систему закупівель.
У відповідності до частини дев`ятнадцятої статті 8 Закону № 922-VIII форма висновку та порядок його заповнення визначаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.
Так, форму висновку про результати моніторингу процедури закупівлі та порядок його заповнення затверджено наказом Міністерства фінансів України від 08.09.2020 № 552 «Про затвердження форми висновку про результати моніторингу процедури закупівлі та порядку його заповнення», який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 01.10.2020 № 958/35241 (далі - Порядок № 552).
Відповідно до частини першої статті 3 Закону №922-VIII цей закон застосовується: до замовників, визначених пунктами 1-3 частини першої статті 2 цього Закону, за умови що вартість предмета закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень, а робіт -1,5 мільйона гривень; до замовників, визначених пунктом 4 частини першої статті 2 цього Закону, за умови що вартість предмета закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 1 мільйон гривень, а робіт - 5 мільйонів гривень; до замовників, визначених частиною першою статті 2 цього Закону, які здійснюють спрощені закупівлі відповідно до цього Закону та/або укладають договори без використання електронної системи закупівель відповідно до частин другої, третьої і сьомої цієї статті.
У зв`язку з наведеним, відповідно до частини другої статті 8 Закону №922-VIII, підпункту 12 пункту 4 Положення про Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області, затвердженого наказом Західного офісу Держаудитслужби від 22.02.2022 №113 та на підставі наказу Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області від 08.08.2023 №34-з «Про початок моніторингу процедури закупівлі» проведено моніторинг процедури закупівлі UA-2023-06-27-009264-a, в частині дотримання Службою відновлення та розвитку інфраструктури у Волинській області (замовником) законодавства у сфері публічних закупівель.
У відповідності частини шостої статті 8 Закону №922-VIII, якою передбачено, що за результатами моніторингу закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу закупівлі, що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником; такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання, відповідачем 14.08.2023 складено висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UA- 2023-06-27-009264-а, який оприлюднений на офіційному веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель «Prozorro» 14.08.2023.
Як уже встановлено судом, підставою для прийняття оскаржуваного висновку є порушення позивачем частини четвертої статті 41 Закону №922-VIII та пункту 18 Особливостей №1178, згідно яких умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції/пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі або узгодженої ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов`язання в іноземній валюті та/або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни тендерної пропозиції/ пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі, в даному випадку - відсутність у тендерній пропозиції переможця додатків до договору закупівлі, а саме: Додатку 1 - Договірна ціна. Відомість матеріалів; Додатку 3 - План фінансування; Додатку 4 - Календарний графік надання послуг. Тобто, невідповідність умов договору на закупівлю послуг від 31.07.2023 №01.3/4/23, укладеного між Службою відновлення та розвитку інфраструктури у Волинській області та ТзОВ «РБП Транс-Мост» умовам тендерної пропозиції ТзОВ «РБП Транс-Мост».
Відповідно до пункту 3 Особливостей №1178 Замовники зобов`язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону №922-VIII з урахуванням Особливостей №1178.
Згідно пунктів 24 та 28 Особливостей №1178 тендерна документація формується Замовником відповідно до вимог статті 22 Закону №922-VIII з урахуванням Особливостей №1178 та самостійно і безоплатно оприлюднюється в електронній системі закупівель відповідно до Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11.06.2020 №1082.
Також, пунктом тридцять першим частини першої статті 1 Закону №922-VIII визначено, що тендерна документація - документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель.
Згідно з частиною другою статті 22 Закону №922-VIII тендерна документація повинна містити, зокрема проект договору про закупівлю з обов`язковим зазначенням порядку змін його умов.
Відповідно до пункту шостого частини першої статті 1 Закону № 922-VIII договір про закупівлю - господарський договір, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі та передбачає платне надання послуг, виконання робіт або придбання товару.
Згідно з частиною першою статті 41 Закону № 922-VIII договір про закупівлю укладається відповідно до норм ЦК України та ГК України з урахуванням особливостей, визначених Законом № 922-VIII.
При цьому, відповідно до частини четвертої статті 41 Закону № 922-VIII та пункту 18 Особливостей №1178 умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції/пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі або узгодженої ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов`язання в іноземній валюті та/або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни тендерної пропозиції/ пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі.
Відповідно до частини третьої статті 180 ГК України при укладенні господарського договору сторони зобов`язані у будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору.
Істотними умовами договору згідно статті 638 ЦК України є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
У свою чергу, підстави для зміни або розірвання договору зазначені в статті 651 ЦК України. Порядок зміни та розірвання господарських договорів передбачений статтею 188 ГК України.
Отже, статтею 41 Закону №922-VIII встановлено імперативну норму щодо можливості зміни істотних умов договору про закупівлю виключно у випадках, передбачених цією статтею Закону № 922-VIII.
Проте, оприлюднений Службою відновлення та розвитку інфраструктури у Волинській області в електронній системі закупівель Договір про закупівлю послуг від 31.07.2023 №01.3/4/23 (файл «Договір №01.3-4-23.pdf») відрізняється від змісту тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі, оскільки в пропозиції переможця відсутні додатки до договору закупівлі: Додаток 1 - Договірна ціна. Відомість матеріалів, Додаток 3 - План фінансування та Додаток 4 - Календарний графік надання послуг, які є невід`ємною складовою укладеного Договору.
Таким чином, в порушення вимог частини четвертої статті 41 Закону №922-VIII та пункту 18 Особливостей №1178 Замовником (Службою відновлення та розвитку інфраструктури у Волинській області) укладено договір про закупівлю послуг від 31,07.2023 №01.3/4/23 з Переможцем (ТзОВ «РБП Транс-Мост», який відрізняється від змісту його тендерної пропозиції.
Відповідно до норм підпункту другого пункту 21 Особливостей №1178 Договір про закупівлю є нікчемним у разі укладення договору про закупівлю з порушенням вимог пункту 18 цих Особливостей №1178.
Щодо твердження позивача, що розміщення тендерної пропозиції з помилковим недолученням усіх додатків є формальною (несуттєвою) помилкою, яка пов`язана лише з оформленням такої пропозиції та не впливає на її зміст, що дає підстави стверджувати, що така помилка є технічною і не становить собою необ`єктивне та упереджене визначення переможця процедури закупівлі, суд зазначає наступне.
Процедура розміщення інформації про публічні закупівлі та завантаження відповідних документів в електронній системі закупівель здійснюється Замовником та Учасником шляхом заповнення електронних полів через автоматизоване робоче місце Замовника та Учасника відповідно до Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 11.06.2020 №1082, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01.07.2020 № 610/34893 (далі - Порядок №1082).
Відповідно до пункту дев`ятнадцятого частини другої статті 22 Закону № 922-VIII у тендерній документації зазначаються такі відомості: опис та приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх тендерних пропозицій. Формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов`язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст тендерної пропозиції.
Наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 15.04.2020 №710, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 29.07.2020 №715/34998, затверджено Перелік формальних помилок, якими визнаються такі випадки:
1. Інформація/документ, подана учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, містить помилку (помилки) у частині: уживання великої літери; уживання розділових знаків та відмінювання слів у реченні; використання слова або мовного звороту, запозичених з іншої мови; зазначення унікального номера оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєного електронною системою закупівель та/або унікального номера повідомлення про намір укласти договір про закупівлю - помилка в цифрах; застосування правил переносу частини слова з рядка в рядок; написання слів разом та/або окремо, та/або через дефіс; нумерації сторінок/аркушів (у тому числі кілька сторінок/аркушів мають однаковий номер, пропущені номери окремих сторінок/аркушів, немає нумерації сторінок/аркушів, нумерація сторінок/аркушів не відповідає переліку, зазначеному в документі).
2. Помилка, зроблена учасником процедури закупівлі під час оформлення тексту документа/унесення інформації в окремі поля електронної форми тендерної пропозиції (у тому числі комп`ютерна коректура, заміна літери (літер) та/або цифри (цифр), переставлення літер (цифр) місцями, пропуск літер (цифр), повторення слів, немає пропуску між словами, заокруглення числа), що не впливає на ціну тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі та не призводить до її спотворення та/або не стосується характеристики предмета закупівлі, кваліфікаційних критеріїв до учасника процедури закупівлі.
3. Невірна назва документа (документів), що подається учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, зміст якого відповідає вимогам, визначеним замовником у тендерній документації.
4. Окрема сторінка (сторінки) копії документа (документів) не завірена підписом та/або печаткою учасника процедури закупівлі (у разі її використання).
5. У складі тендерної пропозиції немає документа (документів), на який посилається учасник процедури закупівлі у своїй тендерній пропозиції, при цьому замовником не вимагається подання такого документа в тендерній документації.
6. Подання документа (документів) учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, що не містить власноручного підпису уповноваженої особи учасника процедури закупівлі, якщо на цей документ (документи) накладено її кваліфікований електронний підпис.
7. Подання документа (документів) учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, що складений у довільній формі та не містить вихідного номера.
8. Подання документа учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, що є сканованою копією оригіналу документа/електронного документа.
9. Подання документа учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, який засвідчений підписом уповноваженої особи учасника процедури закупівлі та додатково містить підпис (візу) особи, повноваження якої учасником процедури закупівлі не підтверджені (наприклад, переклад документа завізований перекладачем тощо).
10. Подання документа (документів) учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, що містить (містять) застарілу інформацію про назву вулиці, міста, найменування юридичної особи тощо, у зв`язку з тим, що такі назва, найменування були змінені відповідно до законодавства після того, як відповідний документ (документи) був (були) поданий (подані).
11. Подання документа (документів) учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, в якому позиція цифри (цифр) у сумі є некоректною, при цьому сума, що зазначена прописом, є правильною.
12. Подання документа (документів) учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції в форматі, що відрізняється від формату, який вимагається замовником у тендерній документації, при цьому такий формат документа забезпечує можливість його перегляду.
Суд повторно наголошує, що згідно норм пункту 18 Особливостей №1178 умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі, у тому числі за результатами електронного аукціону.
Учасником-переможцем ТзОВ «РБП Транс-Мост» у своїй тендерній пропозиції у файлі «6. Згода з проектом договору.pdf», який містить 16 сторінок сканованого Проекту Договору та Додаток 2, де відповідно до пункту 11.4 Проекту Договору «Всі додатки та угоди до Договору вважаються його невід`ємною частиною».
Однак, у тендерній пропозиції Учасника-переможця відсутні додатки до Проекту Договору закупівлі: Додаток 1 - Договірна ціна. Відомість матеріалів, Додаток 3 - План фінансування та Додаток 4 - Календарний графік надання послуг.
Разом з тим, суд звертає увагу, що позовній заяві позивач підтверджує факт наявності у тендерній пропозиції Учасника-переможця лише Додатку 2 до Проекту Договору.
Отже, відсутність у тендерній пропозиції Учасника-переможця Додатків 1, 3 та 4 до Проекту Договору не віднесено до інформації та документів (формальних (несуттєвих) помилок), затверджених Переліком формальних помилок № 710.
З огляду на викладене, суд вважає, що відповідачем обґрунтовано встановлено у висновку про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-06-27-009264-а від 14.08.2023 порушення замовником частини четвертої статті 41 Закону № 922-VIII та пункту 18 Особливостей №1178.
Згідно норм пункту 1 Особливостей №1178 порядок та умови здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг встановлено для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.
Пунктом 3 Особливостей № 1178 визначено, що Замовники, які зобов`язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону № 922-VIII, проводять закупівлі з урахуванням Особливостей №1178.
Тобтоак, замовник приймає рішення про відмову учаснику процедури закупівлі в участі у відкритих торгах та зобов`язаний відхилити тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі відповідно до норм пункту 47 Особливостей №1178.
Відповідно до пункту 41 Особливостей №1178 розгляд та оцінка тендерних пропозицій здійснюються Замовником відповідно до статті 29 Закону № 922-VIII (положення частин другої, дванадцятої, шістнадцятої, абзаців другого і третього частини п`ятнадцятої статті 29 Закону №922-VIII не застосовуються) з урахуванням положень пункту 43 Особливостей №1178.
Пунктом 43 Особливостей №1178 передбачено, якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією.
Замовник не може розміщувати щодо одного і того ж учасника процедури закупівлі більше ніж один раз повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, крім випадків, пов`язаних з виконанням рішення органу оскарження.
Замовником в електронній системі закупівлі розміщено до Учасника ТзОВ «РБП Транс-Мост» вимогу про усунення невідповідностей у складі тендерної пропозиції щодо підтвердження кваліфікаційного критерію. Проте, вимога про усунення невідповідностей щодо долучення усіх додатків до Проекту Договору, а саме Додатків 1, 3, 4 розміщена не була.
Тобто, в даному випадку Замовником при розгляді тендерної пропозиції учасника не дотримано вимог частини дев`ятої статті 29 Закону №922-VІІІ з врахуванням норм пункту 18 та абзацу 1 пункту 41 Особливостей №1178.
Щодо вимоги Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом розірвання договору та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів, суд зазначає наступне.
Згідно фактичних обставин цієї справи відповідач в оскаржуваному висновку зобов`язав позивача здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов`язань за договором, в тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/нікчемності договору та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Тобто, оскаржуваний висновок Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області містить спосіб (шлях) усунення виявлених порушень, запропонований відповідачем замовнику.
При цьому, суд звертає увагу, що виходячи із структури та змісту частини восьмої статті 8 Закону №992-VIII та Порядку №522, саме замовник публічної закупівлі вправі визначати, яким чином він має намір усунути виявлені правопорушення, обираючи один із визначених законом правомірних варіантів поведінки.
Також із приписів Закону №992-VIII вбачається, що на відповідача покладений обов`язок зазначити варіанти правомірної поведінки, тобто замовнику дається право вибору: вжити заходів щодо розірвання договору та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення законодавства у сфері публічних закупівель, викладеного у висновку, надати аргументовані заперечення, інформацію про причини неможливості усунення виявленого порушення.
Необхідно зазначити, що згідно з частиною другою статті 202 ГК України господарське зобов`язання припиняється також у разі його розірвання або визнання недійсним за рішенням суду.
Частиною першою статті 206 ГК України передбачено, що господарське зобов`язання може бути розірвано сторонами відповідно до правил, встановлених статтею 188 цього Кодексу.
Відповідно до статті 188 ГК України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду. Якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.
Аналогічно статтею 651 ЦК України визначено підстави для зміни або розірвання договору. Зокрема, розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. У разі односторонньої відмови від договору у повному обсязі або частково, якщо право на таку відмову встановлено договором або законом, договір є відповідно розірваним або зміненим.
Отже, оскільки укладенню договору передувало порушення позивачем вимог Закону №922-VIII та Особливостей №1178, в частині невідповідності умов договору на закупівлю послуг від 31.07.2023 № 01.3/4/23 умовам тендерної пропозиції ТзОВ «РБП Транс-Мост» (учасника-переможця), тому, зобов`язання Управління, викладене у висновку, щодо розірвання договору, є правомірним, оскільки грунтується на вимогах чинного законодавства з урахуванням умов договору.
Відповідно до частин першої та другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З огляду на встановлені обставини справи суд зазначає, що аргументи та доводи позовної заяви не спростовують встановлених відповідачем порушень Закону №922-VІІІ та Особливостей №1178, допущених замовником під час проведення процедури закупівлі. Приймаючи висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-06-27-009264-а від 14.08.2023, Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області діяло в межах повноважень та на підставі вимог чинного законодавства.
З урахуванням вищевикладеного, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є необґрунтованими та безпідставними, з огляду на що в задоволенні адміністративного позову слід відмовити повністю.
Керуючись статтями 243-246 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Закону України Про публічні закупівлі, суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні адміністративного позову Служби відновлення та розвитку інфраструктури у Волинській області (вулиця Рівненська, 52б, місто Луцьк, Волинська область, 43020, код ЄДРПОУ 25908960) третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача - Товариство з обмеженою відповідальністю «РБП Транс-Мост» (вулиця Перемоги, 2, село Ратнів, Луцький район, Волинська область, 45650, ідентифікаційний код юридичної особи 35128833) до Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області управлінням Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області (43005, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Грушевського, 3-а, ідентифікаційний код ВП 40913671) про визнання протиправним та скасування висновку відмовити повністю.
Рішення набирає законної сили в порядку та строки, визначені статтею 255 КАС України, та може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя О.А. Лозовський
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.10.2023 |
Оприлюднено | 30.10.2023 |
Номер документу | 114491386 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Лозовський Олександр Анатолійович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Лозовський Олександр Анатолійович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Лозовський Олександр Анатолійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні