МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26 жовтня 2023 р. № 400/10799/23 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Мельника О.М. розглянув у письмовому провадженні, з особливостями провадження у справах, передбачених ст.287 КАС України, адміністративну справу
до відповідача:Приватного виконавця виконавчого округу Дніпропетровської області Сивокозова Олександра Миколайовича, в.Сімферопольська,21,пр.67,кім.402,пр.61,кім.404, м.Дніпро,49005,
треті особи:Товариство з обмеженою відповідальністю "УКРАГРОПРОТЕКТ", вул. Нахімова, 63-А,Шпола,Шполянський район, Черкаська область,20603,
про:визнання протиправною та скасування постанови від 09.08.2023 року ВП № 72489945; зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
ФГ «Агропром-Синтез» звернулось з позовом до приватного виконавця округу Дніпропетровської області Сивокозова О.М., за участю третьої особи ТОВ «Украгропроект» про визнання протиправною та скасування постанови приватного виконавця виконавчого округу Дніпропетровської області Сивокозова Олександра Миколайовича про відкриття виконавчого провадження № 72489945 від 09.08.2023 року, зобов`язання приватного виконавця виконавчого округу Дніпропетровської області Сивокозова О.М., скасувати винесені ним постанови, у виконавчому провадженні: № 72489945 а саме: від 09.08.2023 про стягнення з боржника основної винагороди; від 09.08.2023 про арешт коштів боржника; від 24.08.2023 про опис арешт майна (коштів) боржника.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що у відповідача були відсутні законні повноваження відкривати виконавче провадження ВП № 72489945 від 09.08.2023, оскільки місце реєстрації та знаходження юридичної особи - позивача не відноситься до виконавчого округу відповідача. Правових підстав своєї діяльності на території виконавчого округу Миколаївської області - Приватний виконавець виконавчого округу Дніпропетровської області - Сивокозов Олександр Миколайович, в постанові про відкриття виконавчого провадження ВП № 72489945 від 09.08.2023 м. Дніпро не навів і не зазначив. Виконавчий документ мав бути повернутий стягувачу без прийняття до виконання протягом трьох робочих днів з дня його пред`явлення, якщо виконавчий документ пред`явлено не за місцем виконання або не за підвідомчістю. Також відповідачем не наведено жодних доказів знаходження майна боржника у виконавчому окрузі Дніпропетровської області. Відсутність прямої вказівки в Законі України «Про виконавче провадження» на обов`язок виконавця перевіряти місце проживання боржника не повинна слугувати інструментом ймовірних порушень прав боржника з боку виконавця - суб`єкта владних повноважень.
Відповідач надав відзив на позов, наголошує на тому, що земельні ділянки на яких знаходиться заставний врожай, розташовані в Дніпропетровській області, Криворізький район - с/рада Гейківська, про що стягувачем зазначено в заяві про відкриття виконавчого провадження, копію якої Позивач подав до суду як додаток до позову. Керуючись нормами частини 2 статті 24 Закону України «Про виконавче провадження» приватний виконавець приймає до виконання виконавчі документи за місцем проживання, перебування боржника - фізичної особи, за місцезнаходженням боржника - юридичної особи або за місцезнаходженням майна боржника. Більшість земель, а саме 18 з 23, на яких знаходиться заставний врожай, розташовані в Дніпропетровській області, відтак стягувач відповідно до норм статті 19, 24 ЗУ «Про виконавче провадження» скористався правом та пред`явив виконавчий напис до виконання за місцем знаходження майна боржника - до приватного виконавця виконавчого округу Дніпропетровської області Сивокозова О.М. Крім цього, виконавчим документом вже визначено спосіб виконання, а саме звернення стягнення на предмет застави: врожай зернових та соняшника, що вирощуються на вищезазначених земельних ділянках. Тобто, виконавцем виконавчі дії першочергово вчиняються не за місцем реєстрації юридичної особи, а саме за місцезнаходженням заставного майна, яке знаходиться на земельних ділянка більшість яких розташовані в Дніпропетровській області. Також, боржник не зазначає в адміністративному позові яке саме право боржника порушено.
29.08.2023 року суддею МОАС Фульгою О.П., відкрито провадження в даній справі.
25.09.2023 року суддею МОАС Мельником О.М., прийнято до свого провадження адміністративну справу.
За клопотанням Позивача було відкладено судовий розгляд справи на 25.10.2023 року.
Від сторін надійшли клопотання про розгляд справи за їх відсутності.
На підставі норм ч.3 ст.194 КАС України суд розглянув справу в порядку письмового провадження. Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складання повного судового рішення (ч. 5 ст. 250 КАС України).
Відповідно до ч. 9 ст.205 КАС України, суд перейшов до розгляду справи в порядку письмового провадження.
Суд оцінив доводи сторін, дослідив наявні в матеріалах справи докази, надав їм оцінку та встановив наступне.
09.08.2023 року приватним виконавцем виконавчого округу Дніпропетровської області Сивокозовим О.М., розглянуто заяву стягувача про примусове виконання на підставі виконавчого напису №2614 від 26.07.2023 року виданого приватним нотаріусом Черкаського районного нотаріального округу Черкаської області Старовойтовим О.С., про стягнення з боржника Фермерського господарства «АГРОПРОМ-СИНТЕЗ», і.к. 35741970, місцезнахоження: Миколаївська обл. Казанківський р-н, с. Утішне, вул. Шевченка, буд. 44, .., на користь стягувача кредитора за аграрною розпискою) - ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «УКРАГРОПРОТЕКТ", ідентифікаційний код 40428872, місцезнаходження: 20603, Україна, Черкаська обл., Шполянський р-н, м. Шпола, вул. Нахімова 63-А,…., на підставі аграрної розписки, посвідченої 23 лютого 2022 року, номер за реєстром 117 приватним нотаріусом Кропивницького районного нотаріального округу Кіровоградської області Величком В.О., дата реєстрації в Реєстрі аграрних розписок 29.11.2022, номер запису 8589, реєстратор приватний нотаріус Величко Володимир Олександрович, якою встановлено безумовне зобов`язання боржника сплатити 2 341 924,16 грн. (два мільйони триста сорок одну тисячу дев`ятсот двадцять чотири гривні 16 копійок) у строк до 01 серпня 2022 року, строк, за який доводиться стягнення: з 01 серпня 2022 року по 26 липня 2023 року. Суми, що підлягають стягненню: зобов`язання за аграрною розпискою - 2 341 924,16 грн. (два мільйони триста сорок одну рисячу дев`ятсот двадцять чотири гривні 16 копійок). Всього - 2 341 924,16 грн. (два мільйони триста сорок одна тисяча дев`ятсот двадцять чотири гривні 16 копійок). Зазначені вимоги кредитора задовольнити за рахунок коштів, виручених від реалізації предмету застави: врожаю зернових та соняшника, що вирощуються на земельних ділянках: 1221881400:05:001:0175, 1221881400:05:001:0174, 1221881400:05:001:0330, 1221881400:05:001:0228, 1221881400:05:001:0018, 1221881400:05:001:0019, 1221881400:05:001:0016, 1221881400:05:001:0017, 1221881400:05:001:0102, 1221881400:05:001:0040, 1221881400:05:001:0148, 1221881400:05:001:0164, 1221881400:05:001:0134, .221881400:05:001:0744, 1221881400:05:001:0741, 1221881400:05:001:0740, 1221881400:05:001:0203, 1221881400:05:001:0048, 4823684800:07:000:0028, 4823684800:04:000:0061, 4823684800:06:000:0033, 4823684800:05:000:0078, 4823684800:02:000:0044 та переданий в заставу згідно з аграрною розпискою (зареєстрованого у Державному реєстрі обтяжень рухомого майна 23.02.2022 за № 29714500); після збирання врожаю - всього зерна зернових та соняшника боржника. У разі його відсутності чи недостатності - врожаю іншої сільськогосподарської продукції, що вирощується чи буде вирощуватися на вказаній земельній ділянці. У разі відсутності в натурі предмета застави Кредитор має право на задоволення своїх вимог за рахунок іншого майна, в тому числі грошових коштів боржника….З урахуванням часткового виконання боржником зобов`язання по Договору поставки, в забезпечення виконання якого боржником було видано Фінансову аграрну розписку, примусово стягнути з боржника 798 481,29 грн. Боржник: ФЕРМЕРСЬКЕ ГОСПОДАРСТВО "АГРОПРОМ - СИНТЕЗ" адреса: Миколаївська обл., Баштанський район, с. Утішне, вул. Шевченко будинок 44 код ЄДРПОУ: 35741970 Стягувач: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "УКРАГРОПРОТЕКТ" адреса: Черкаська обл., Шполянський р., м. Шпола, вулиця Нахімова будинок 63-А код ЄДРПОУ: 40428872 документ вступив у законну силу (набрав чинності): 26.07.2023, та керуючись статтями 3, 4, 24, 25, 26, 27 Закону України Про виконавче провадження, відкрито відповідне виконавче провадження, зобов`язано боржника протягом п`яти робочих днів з дня відкриття виконавчого провадження подати декларацію про доходи та майно та попередити боржника про відповідальність за неподання такої декларації або внесення до неї завідомо неправдивих відомостей. Стягнуто з боржника основну винагороду приватного виконавця у розмірі 10 відсотків суми, що підлягає примусовому стягненню, поверненню, або вартості майна боржника, що підлягає передачі стягувачу за виконавчим документом. …Копію постанови направлено сторонам виконавчого провадження, роз`яснено право на оскарження та право ознайомлення з матеріалами виконавчого провадження.
Як вбачається з позову Позивачем підтверджується отримання ним копії постанови про відкриття виконавчого провадження, єдиним аргументом, який на думку Позивача, свідчить про відсутність підстав для відкриття виконавчого провадження є недотримання Відповідачем принципу територіальності, на його думку право на відкриття виконавчого провадження мав лише виконавець на території виконавчого округу Миколаївської області.
Як вбачається підставою для відкриття виконавчого провадження стала заява про відкриття виконавчого провадження подана Відповідачеві від директора ТОВ «УКРАГРОПРОЕКТ» С.Борисова, в якій серед іншого він посилається на норми статті 19 Закону України «Про виконавче провадження» як підставу для вибору саме місця відкриття виконавчого провадження за місцем проживання, перебування, роботи боржника або місцезнаходженням його майна.
Суд оцінює доводи сторін з огляду на наступні норми права.
Вимогами ч.1 ст.2 КАС України передбачено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до вимог ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Керуючись положеннями вищевказаних законів, Кодексом та контекстом Конституції України можна зробити висновок, що однією з найважливіших тенденцій розвитку сучасного законодавства України є розширення сфери судового захисту, в тому числі судового контролю за правомірністю і обґрунтованістю рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до вимог ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Спеціальним законом, що визначає умови і порядок виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), що відповідно до закону підлягають примусовому виконанню, є Закон України "Про виконавче провадження" від 02 червня 2016 року № 1404-VIII (далі Закон №1404-VIII) (у редакції станом на час прийняття спірного рішення).
Згідно з ч.1 ст.1 Закону №1404-VIII виконавче провадження, як завершальна стадія судового провадження, і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.
Пунктом 1 ч.1 ст.3 Закону України «Про виконавче провадження» передбачено, що відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню рішення на підставі таких виконавчих документів: виконавчих листів та наказів, що видаються судами у передбачених законом випадках на підставі судових рішень, рішень третейського суду, рішень міжнародного комерційного арбітражу, рішень іноземних судів та на інших підставах, визначених законом або міжнародним договором України.
Згідно з ч.1, 2 ст.15 наведеного Закону сторонами виконавчого провадження є стягувач і боржник. Стягувачем є фізична або юридична особа чи держава, на користь чи в інтересах яких видано виконавчий документ. Боржником є визначена виконавчим документом фізична або юридична особа, держава, на яких покладається обов`язок щодо виконання рішення.
Частиною першою статті 18 Закону України "Про виконавче провадження" визначено, що виконавець зобов`язаний вживати передбачених цим Законом заходів щодо примусового виконання рішень, неупереджено, ефективно, своєчасно і в повному обсязі вчиняти виконавчі дії.
З приписів частини першої статті 26 Закону України "Про виконавче провадження" вбачається, що виконавець розпочинає примусове виконання рішень на підставі виконавчого документу, зазначеного у статті 3 Закону: 1) за заявою стягувача про примусове виконання рішення; 2) за заявою прокурора у разі представництва інтересів громадянина або держави в суді; 3) якщо виконавчий документ надійшов до суду у випадках передбачених законом; 4) якщо виконавчий документ надійшов від суду на підставі ухвали про надання дозволу на примусове виконання рішення іноземного суду (суду іноземної держави, інших компетентних органів іноземної держави, до повноважень яких належить розгляд цивільних чи господарських справ, іноземних чи міжнародних арбітражів) у порядку, встановленому законом; 5) у разі якщо виконавчий документ надійшов від Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів.
Згідно з частиною 2 статті 24 Закону України "Про виконавче провадження" приватний виконавець приймає до виконання виконавчі документи за місцем проживання, перебування боржника - фізичної особи, за місцезнаходженням боржника - юридичної особи або за місцезнаходженням майна боржника. Виконавчі дії у виконавчих провадженнях, відкритих приватним виконавцем у виконавчому окрузі, можуть вчинятися ним на всій території України.
Згідно з частиною 1 статті 22 Закону України "Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів" про початок діяльності приватний виконавець повідомляє Міністерство юстиції України. Пунктом 2 частини 2 цієї статті Закону у повідомленні про початок діяльності обов`язково зазначаються виконавчий округ, на території якого приватний виконавець має намір здійснювати діяльність.
Пунктом 4 частини 2 статті 23 Закону України "Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів" у Єдиному реєстрі приватних виконавців України містяться відомості про виконавчий округ, на території якого приватний виконавець здійснює діяльність.
Відповідно до частин 1, 2, 3, 6 статті 25 Закону України "Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів" виконавчим округом є територія Автономної Республіки Крим, області, міста Києва чи Севастополя.
Приватний виконавець має право приймати до виконання виконавчі документи, місце виконання яких відповідно до Закону України "Про виконавче провадження" знаходиться у межах Автономної Республіки Крим, області або міста Києва чи Севастополя, у яких розташований його виконавчий округ.
Інформація про приватних виконавців виконавчого округу та реквізити їхніх офісів розміщуються у всіх судах та в органах державної виконавчої служби, розташованих у межах відповідного виконавчого округу.
Виконавчі дії у виконавчих провадженнях, відкритих приватним виконавцем у виконавчому окрузі, можуть вчинятися ним на всій території України.
Аналіз наведених норм законодавства дає підстави для висновку, що і Закон України "Про виконавче провадження" і Закон України "Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів" визначають вимоги (критерії) до місця відкриття приватним виконавцем виконавчого провадження. При цьому згідно з частиною 3 статті 25 Закону право приватного виконавця відкривати виконавче провадження обмежується виконавчим округом, на території якого приватний виконавець здійснює діяльність та відомості щодо якого внесені та містяться у Єдиному реєстрі приватних виконавців України.
Визначення місця вчинення приватним виконавцем виконавчих дій у вже відкритому виконавчому провадженні здійснюється відповідно до загальних норм, якими визначаються вимоги щодо місця вчинення відповідної виконавчої дії - без обмеження дій приватного виконавця виконавчим округом, на території якого приватний виконавець здійснює діяльність (частина 6 статті 25 Закону та абзац 2 частини 2 статті 24 Закону України "Про виконавче провадження").
Зі змісту наведеної норми частини 2 статті 24 Закону України "Про виконавче провадження" убачається, якщо місце проживання, перебування боржника - фізичної особи та місцезнаходження боржника - юридичної особи або місцезнаходження майна боржника розташовано в окрузі, в якому приватний виконавець здійснює діяльність та відповідно на яку розповсюджуються відповідна компетенція цього приватного виконавця, він має право прийняти до виконання відповідні виконавчі документи та відкрити виконавче провадження з їх виконання.
За змістом ст.93 Цивільного кодексу України місцезнаходженням юридичної особи є фактичне місце ведення діяльності чи розташування офісу, з якого проводиться щоденне керування діяльністю юридичної особи (переважно знаходиться керівництво) та здійснення управління і обліку.
Відповідно до пункту 10 частини 4 ст. 4 Закону України Про виконавче провадження виконавчий документ повертається стягувачу органом державної виконавчої служби, приватним виконавцем без прийняття до виконання протягом трьох робочих днів з дня його пред`явлення, якщо виконавчий документ пред`явлено не за місцем виконання або не за підвідомчістю.
Згідно з інформацією з Єдиного реєстру приватних виконавців приватний виконавець Сивокозов О.М., уповноважений здійснювати діяльність на території виконавчого округу Дніпропетровської області.
В заяві про відкриття виконавчого провадження від 08.08.2023 року стягувачем зазначено, що заставне майно боржника ФГ «АГРОПРОМ-СИНТЕЗ» знаходиться на земельних ділянках1221881400:05:001:0175, 1221881400:05:001:0174, 1221881400:05:001:0330, 1221881400:05:001:0228, 1221881400:05:001:0018, 1221881400:05:001:0019, 1221881400:05:001:0016, 1221881400:05:001:0017, 1221881400:05:001:0102, 1221881400:05:001:0040, 1221881400:05:001:0148, 1221881400:05:001:0164, 1221881400:05:001:0134, .221881400:05:001:0744, 1221881400:05:001:0741, 1221881400:05:001:0740, 1221881400:05:001:0203, 1221881400:05:001:0048, 4823684800:07:000:0028, 4823684800:04:000:0061, 4823684800:06:000:0033, 4823684800:05:000:0078, 4823684800:02:000:0044 та переданий в заставу згідно з аграрною розпискою (зареєстрованого у Державному реєстрі обтяжень рухомого майна 23.02.2022 за № 29714500), більшість з яких розташовані в Дніпропетровській області, Криворізькому районі Гейківської сільської ради.
З даним твердженням Позивач знайомий, оскільки додав цю заяву як доказ до матеріалів позовної заяви.
Таким чином, з огляду на те, що заставне майно - врожай боржника ФГ «АГРОПРОМ-СИНТЕЗ» знаходиться на земельних ділянках, більшість з яких, розташовані в Дніпропетровській області, Криворізький район - с/рада Гейківська, а саме 18 з 23, тому Відповідач діяв правомірно відповідно до норм статей 19, 24 ЗУ «Про виконавче провадження».
Крім цього, виконавчим документом вже визначено спосіб виконання, а саме звернення стягнення на предмет застави: врожай зернових та соняшника, що вирощуються на вищезазначених земельних ділянках. Тобто, виконавцем виконавчі дії першочергово вчиняються не за місцем реєстрації юридичної особи, а саме за місцезнаходженням заставного майна, яке знаходиться на земельних ділянка більшість яких розташовані в Дніпропетровській області.
Відповідно до ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно ч.1 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, обов`язок доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Отже, враховуючи те, що виконавцем прийнято виконавчий документ до виконання в межах округу місцезнаходження майна боржника та вчинено виконавчі дії відповідно до норм ЗУ «Про виконавче провадження», дії виконавця є правомірними та такими, що вчиненні у відповідності до чинного законодавства, а отже в задоволенні позову необхідно відмовити.
З огляду на відмову в задоволенні позову, судові витрати Позивача відшкодуванню не підлягають відповідно до норм ст.139 КАС України.
Керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246, 287 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. В задоволенні позову відмовити.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня складання повного судового рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя О.М. Мельник
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.10.2023 |
Оприлюднено | 01.11.2023 |
Номер документу | 114518265 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо примусового виконання судових рішень і рішень інших органів |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Мельник О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні