Рішення
від 27.10.2023 по справі 420/15766/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/15766/23

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 жовтня 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі судді Хом`якової В.В., розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за позовом приватного підприємства "АРХАНГЕЛЬСЬКЕ" до Головного управління Державної податкової служби у Полтавській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Приватне підприємство "АРХАНГЕЛЬСЬКЕ" (далі - позивач, ПП "АРХАНГЕЛЬСЬКЕ") звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління державної податкової служби в Полтавській області (далі - відповідач), в якому просить :

-визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Полтавській області № 8609/6/16-31-01-08-09 ВІД 22.03.2023 про відмову у включенні ПП "АРХАНГЕЛЬСЬКЕ" до реєстру платників єдиного податку четвертої групи на 2023 рік,

-зобов`язати Головне управління ДПС у Полтавській області внести до реєстру платників єдиного податку відомості щодо ПП "АРХАНГЕЛЬСЬКЕ" як платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік та надати ПП "АРХАНГЕЛЬСЬКЕ" відповідний витяг (довідку) з реєстру платників єдиного податку четвертої групи в 2023 році,

-стягнути на користь ПП "АРХАНГЕЛЬСЬКЕ" судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2684.00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області.

Позовні вимоги обгрунтовані тим, що порушення підприємством строків подання загальної звітної податкової декларації, звітної податкової декларації, розрахунку частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2022 рік , які подані замість 20.02.2023 - 02.03.2023, не тягне за собою таких правових наслідків як відмову у включенні "АРХАНГЕЛЬСЬКЕ" до реєстру платників єдиного податку четвертої групи на 2023 рік. "АРХАНГЕЛЬСЬКЕ" розташоване в смт. Архангельське, яке було окуповане військовими російської федерації 8 місяців. В цей час "АРХАНГЕЛЬСЬКЕ" не мало змоги працювати, війська російської федерації пограбували та вщент знищіли майно на території підприємства, до березня 2023 року було відсутнє електропостачання, заміновані орендовані земельні ділянки. Все це було значною перешкодою у вчасному подані загальної звітної податкової декларації, звітної податкової декларації, розрахунку частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2022 рік, так як існували обставини непереборної сили для ПП "Архангельське". Даний факт підтверджується Рішенням XIV сесії Херсонської обласної ради VIII скликання від 23.12.2022 № 491, розпорядженням Херсонської обласної ради від 12.06.2023 № 61 "Про доповнення переліку суб`єктів господарювання, що постраждали внаслідок обставин непереборної сили", де серед інших зазначено і ПП "АРХАНГЕЛЬСЬКЕ". Крім того, позивач звертає увагу суду на те, що контролюючий орган ототожнює порядок щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку 4-ї групи та реєстрацію платником єдиного податку 4-ї групи (перехід на спрощену систему оподаткування). Так само підстав анулювання реєстрації позивача платником єдиного податку не було, оскільки вичерпний перелік таких підстав наведений у п. 299.10 ст. 299 ПКУ. Зокрема, контролюючий орган може анулювати реєстрацію платника єдиного податку за рішенням суду у разі якщо платником єдиного податку четвертої групи не подано податкову звітність, передбачену підпунктом 295.9.1 пункту 295.9 статті 295 та підпунктом 298.8.1 п. 298.8 статті 298 ПКУ . Подання податкової звітності несвоєчасно не є підставою для анулювання реєстрації платником єдиного податку.

Реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу у встановлених законом випадках. При цьому прийняття контролюючим органом такого рішення можливе лише на підставі проведеної документальної перевірки відповідного платнику податку та встановлених в ході останньої порушень, відповідно до яких платник додатків не може перебувати на спрощеній системі оподаткування (бути платником єдиного податку четвертої групи).

Ухвалою від 06.07.2023 відкрито спрощене провадження у справі, вирішено розглядати справу без виклику представників сторін в письмовому провадженні.

31.07.2023 до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач заперечує проти позову. Відповідач зазначає, що по строку 20.02.2023 ПП "Архангельське" не була подана податкова звітність, визначена пп. 298.8.1 п. 298.8 ст. 298 ПК України. З урахуванням вимог абзацу 5 п. 299.10 ст. 299 ПК України , який передбачає, що реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу у разі, якщо платником єдиного податку четвертої групи не подано податкову звітність, передбачену підпунктом 295.9.1 пункту 295.9 статті 295 та підпунктом 298.8.1 пункту 298.8 статті 298 цього Кодексу, ПП "Архангельське" анульована реєстрація платника єдиного податку. ГУ ДПС у Полтавській області прийнято рішення № 8609/6/16-31-01-08-09 від 22.03.2023 про відмову ПП "Архангельське" у підтвердженні статусу платника єдиного податку четвертої групи (включенню до реєстру) на 2023 рік.

Законом України № 2142-ІХ від 24.03.2022 в редакції Закону № 2260-ІХ від 12.05.2022, що набрав чинності з 27 травня 2022 року, пункт 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України викладено в новій редакції, а саме:" 69. Установити, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті. Пунктом 69.1 передбачено, що у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Підстави неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків, зокрема своєчасно подати звітність, викладені в наказі Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225, що набрав чинності 06.09.2022, та яким затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, та Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента ". Позивач не звертався до контролюючого органу із заявою про відсутність можливості своєчасно подати податкову звітність з доданими доказами, а відтак є підстави стверджувати, що позивач є платником, який мав можливість виконати податковий обов`язок із подання загальної звітної податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік, розрахунку частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2022 рік.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши надані сторонами докази, суд встановив наступне.

Приватне підприємство ПП "АРХАНГЕЛЬСЬКЕ" зареєстроване в Херсонській області, Високопільський р-н, селище міського типу Архангельське, вул. Борозенська, будинок 12, види економічної діяльності - "01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний); 45.32. Роздрібна торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів; 46.21. Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин". підприємство є платником єдиного податку 4-ї групи.

ПП "АРХАНГЕЛЬСЬКЕ" отримало від ГУ ДПС у Полтавській області лист від 22.03.2023 № 8609/6/16-31-01-08-09 з найменуванням "Рішення про відмову у включенні ПП "Архангельське" до реєстру платників єдиного податку четвертої групи на 2023 рік", в якому ПП ПП "Архангельське" повідомлено про те, що ГУ ДПС у Полтавській області прийнято рішення про відмову ПП "Архангельське" у підтвердженні статусу платника єдиного податку четвертої групи (включенню до реєстру) на 2023 рік та, як наслідок, загальній звітній податковій декларації платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік від 02.03.2023 (реєстраційний № 9039758606), звітній податковій декларації платника єдиного податку четвертої групи на поточний рік (від 02.03.2023 реєстраційний № 903975835), розрахунку частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2022 рік від 02.03.2023 (реєстраційний № 9039757406) надано статус "Історія подання". Рішення було прийнято у зв`язку з тим, що загальна звітна податкова декларація, звітна податкова декларація, розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2022 рік були подані позивачем для підтвердження статусу платника єдиного податку 4 - ї групи після 20.02.2023, а саме - 02.03.2023, отже, з порушенням граничного строку подання податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік. також в рішенні вказано про анулювання реєстрації позивача платником єдиного податку 4-ї групи та необхідність подання уточнюючої податкової декларації за 2022 рік з додатком.

ПП "АРХАНГЕЛЬСЬКЕ" не заперечується факт подання податкової звітності з порушенням строку, але не погоджується з прийнятим рішенням про відмову у включенні ПП "АРХАНГЕЛЬСЬКЕ"до реєстру платників єдиного податку четвертої групи на 2023 рік, що слугувало підставою для звернення до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку обґрунтованості аргументам, наведеними учасниками справи, суд дійшов наступних висновків.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства врегульовані положеннями Податкового кодексу України.

Відповідно до Закону України від 28 грудня 2014 року № 71 "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи" (набрав чинності з 01 січня 2015 року) фіксований сільськогосподарський податок трансформовано в єдиний податок (виділено в окрему 4 групу).

Правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку встановлені гл. І "Спрощена система оподаткування, обліку та звітності" р. XIV "Спеціальні податкові режими" ПК України.

Відповідно до пункту 291.2 статі 291 Податкового кодексу України спрощена система оподаткування, обліку та звітності - особливий механізм справляння податків і зборів, що встановлює заміну сплати окремих податків і зборів, встановлених пунктом 297.1 статті 297 цього Кодексу, на сплату єдиного податку в порядку та на умовах, визначених цією главою, з одночасним веденням спрощеного обліку та звітності.

У пункті 291.3 статі 291 Податкового кодексу України визначено, що юридична особа може самостійно обрати спрощену систему оподаткування, якщо така особа відповідає вимогам, встановленим цією главою, та реєструється платником єдиного податку в порядку, визначеному цією главою.

Згідно підпункту 4 пункту 291.4 статі 291 Податкового кодексу України суб`єкти господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, можуть мати четверту групу платника єдиного податку: а) юридичні особи незалежно від організаційно-правової форми, у яких частка сільськогосподарського товаро виробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків.

Порядок обрання або переходу на спрощену систему оподаткування, або відмови від спрощеної системи оподаткування встановлюється ст. 298 ПК України, пунктом 298.8 якої передбачено, що порядок обрання або переходу на спрощену систему оподаткування платниками єдиного податку четвертої групи здійснюється відповідно до підпунктів 298.8.1- 298.8.4 цієї статті.

Щорічне підтвердження статусу платника єдиного податку, умови та порядок такого підтвердження встановлено правилами підпункту 298.8.1 п. 298.8 статті 298 Податкового кодексу України, відповідно до якого сільськогосподарські товаровиробники для переходу на спрощену систему оподаткування або щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку подають до 20 лютого поточного року:

- загальну податкову декларацію з податку на поточний рік щодо всієї площі земельних ділянок, з яких справляється податок (сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ, багаторічних насаджень), та/або земель водного фонду внутрішніх водойм (озер, ставків та водосховищ), - контролюючому органу за своїм місцезнаходженням (місцем перебування на податковому обліку);

- звітну податкову декларацію з податку на поточний рік окремо щодо кожної земельної ділянки - контролюючому органу за місцем розташування такої земельної ділянки (юридичні особи);

- розрахунок частки сільськогосподарського товаро виробництва (юридичні особи) - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику;

- відомості (довідку) про наявність земельних ділянок - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок.

Тобто, граничний термін додання додаткової декларації платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік - 20.02.2023 року.

Відповідно до пп. 295.9.1 п. 295.9 ст. 295 ПК України платники єдиного податку четвертої групи самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням платника податку та місцем розташування земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу.

Відповідач посилається на результати камеральної перевірки поданої ПП "АРХАНГЕЛЬСЬКЕ" податкової звітності платника єдиного податку четвертої групи за 2023 рік, проведеної суцільним порядком, але відповідного акту камеральної перевірки не надіслав ані позивачу, ані суду.

Разом з тим, позивач не заперечує порушення строку подання такої податкової звітності як загальна звітна податкова декларація платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік, звітна податкова декларація платника єдиного податку четвертої групи на поточний рік та розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2022 рік, які були подані до Високопільської ДПІ 02.03.2023.

За положеннями пункту 299.2 статті 299 Податкового кодексу України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, веде реєстр платників єдиного податку, в якому міститься інформація про осіб, зареєстрованих платниками єдиного податку.Порядок реєстрації та анулювання реєстрації платників єдиного податку визначений ст. 299 ПК України. Відповідно до пункту 299.1 якої реєстрація суб`єкта господарювання як платника єдиного податку здійснюється шляхом внесення відповідних записів до реєстру платників єдиного податку.

Пунктом 298.1 статті 298 ПК України врегульовано порядок переходу на спрощену систему оподаткування або відмови від спрощеної системи оподаткування. Для обрання або переходу на спрощену систему оподаткування суб`єкт господарювання подає до контролюючого органу за місцем податкової адреси відповідну заяву .

Реєстрація суб`єкта господарювання як платника єдиного податку здійснюється шляхом внесення відповідних записів до реєстру платників єдиного податку та є безстроковою.

Податковим кодексом розмежовано поняття переходу на спрощену систему оподаткування та щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку.

Згідно п. 299.10 ст. 299 ПК України, реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу у разі:

1) подання платником податку заяви щодо відмови від застосування спрощеної системи оподаткування у зв`язку з переходом на сплату інших податків і зборів, визначених цим Кодексом, - в останній день календарного кварталу, в якому подано таку заяву;

2) припинення юридичної особи (крім перетворення) або припинення підприємницької діяльності фізичною особою - підприємцем відповідно до закону - в день отримання відповідним контролюючим органом від державного реєстратора повідомлення про проведення державної реєстрації такого припинення;

3) у випадках, визначених підпунктом 298.2.3 пункту 298.2 та підпунктом 298.8.6 п. 298.8 статті 298 цього Кодексу;

4) якщо у податковому (звітному) році частка сільськогосподарського товаро виробництва юридичної особи платника єдиного податку четвертої групи становить менш як 75 відсотків;

5) якщо платником єдиного податку четвертої групи не подано податкову звітність, передбачену підпунктом 295.9.1 п. 295.9 статті 295 та пп. 298.8.1 п. 298.8 статті 298 цього Кодексу;

6) набуття платником податку статусу резидента Дія Сіті - в останній день календарного кварталу, в якому платник податку набув статус резидента Дія Сіті;

7) втрати платником єдиного податку третьої групи статусу електронного резидента (е-резидента).

Щодо щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку 4-ї групи, то це відбувається за декларативною процедурою і ПКУ не передбачає негативні наслідки несвоєчасного подання податкової звітності .

Враховуючи п. 299.10 ст. 299 ПКУ податковий орган може анулювати реєстрацію платника єдиного податку у разі, якщо платником єдиного податку четвертої групи не подано податкову звітність, передбачену підпунктом 295.9.1 пункту 295.9 статті 295 та підпунктом 298.8.1 п. 298.8 статті 298 цього Кодексу.

Способом реалізації владних управлінських функцій за наявності встановлення обставин, за яких платник податків не може перебувати на спрощеній системі оподаткування (бути платником єдиного податку), є прийняття рішення про анулювання реєстрації платника єдиного податку, шляхом виключення з реєстру платників цього податку, проте відповідачем по справі відповідне рішення не приймалось. Натомість відповідачем було прийнято Рішення щодо відмови у включенні до реєстру платників єдиного податку четвертої групи № 8609/6/16-31-01-08-09 від 22.03.2023, яким відмовив ПП "АРХАНГЕЛЬСЬКЕ" у підтверджені статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік та зазначив в тексті рішення, що з урахуванням абз.5 п. 299.10 ст. 299 ПКУ анульована реєстрація платника єдиного податку.

Як зазначено у п. 299.3. ст. 299 ПКУ, що у разі відсутності підстав для відмови проводиться реєстрація суб`єкта господарювання як платника єдиного податку. Перелік підстави для прийняття контролюючим органом рішення про відмову у реєстрації суб`єкта господарювання як платника єдиного податку є вичерпним та визначений в п.299.6. ст. 299 ПКУ: 1) невідповідність такого суб`єкта вимогам, встановленим статтею 291 цього Кодексу: 2) наявність у суб`єкта господарювання, який утворюється у результаті реорганізації (крім перетворення) будь-якого платника податку, непогашених податкових зобов`язань чи податкового боргу, що виникли до такої реорганізації; 3) недотримання таким суб`єктом вимог, встановлених підпунктом 298.1.4 ПУНКТУ 298.1 статті 298 цього Кодексу. Тобто, підставою для відмови у реєстрації суб`єкта господарювання як платника єдиного податку може бути не відповідність вимогам статті 291 ПКУ.

Однак, підстави для відмови в реєстрації суб`єкта господарювання як платника єдиного податку застосовуються виключно під час розгляду питання контролюючим органом щодо реєстрації платником єдиного податку.

Між тим, ПП "АРХАНГЕЛЬСЬКЕ" до 2022 року був платником єдиного податку четвертої групи. Тому назва рішення (про відмову у включенні до реєстру платників єдиного податку 4 групи на 2023 рік) не є коректною.

Наведений у ПКУ перелік підстав для прийняття податковим органом рішення про анулювання реєстрації платником єдиного податку є вичерпним. Пунктом 299.10 статті 299 ПК України передбачено, що анулювання реєстрації платником єдиного податку шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку може відбуватися виключно за рішенням контролюючого органу. Отже, позбавлення платника податків статусу платника єдиного податку може відбуватися тільки шляхом прийняття податковим органом рішення про таке анулювання. При цьому прийняття контролюючим органом рішення про анулювання реєстрації платника єдиного податку шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку можливе лише на підставі проведеної документальної перевірки відповідного платнику податку та встановлених в ході останньої порушень, відповідно до яких платник додатків не може перебувати на спрощеній системі оподаткування (бути платником єдиного податку четвертої групи).

Натомість, відповідачем по справі не було проведено документальної перевірки ПП "АРХАНГЕЛЬСЬКЕ", а також не було прийнято окреме рішення про анулювання реєстрації шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку з вказівкою підстави такого анулювання.

Крім того, суд вважає, що відсутній факт не подання позивачем податкової звітності, як можлива підстава анулювання реєстрації платником єдиного податку, оскільки податкова звітність позивачем була подана та прийнята контролюючим органом, що підтверджується квитанціями № 2, хоч і з пропущеним строком. Несвоєчасне подання податкової звітності не є підставою анулювання реєстрації платником єдиного податку. Повноваження податкового органу не визнавати податкову звітність податковою декларацією передбачені пунктом 48.7 статті 48 ПК України, а саме: податкова звітність не визнається податковою декларацією у разі порушення будь-якої норми статті 48 Податкового кодексу України. Зокрема, це відсутність обов`язкових реквізитів: тип документа (звітний, уточнюючий, звітний новий); повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові) платника податків згідно з реєстраційними документами; код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер; місцезнаходження (місце проживання) платника податків тощо. У даному випадку контролюючим органом не було встановлено невідповідності поданої податкової звітності вимогам статті 48 ПК України. Крім того, відповідач не наділений повноваженнями не визнавати звітність, у зв`язку з пропущенням платником податку строку на подачу декларації, встановленого пп. 298.8.1 п. 298.8 ст. 298 ПК України (пропущення встановлених цією нормою строків). Податкова звітність була прийнята відповідачем, що підтверджується квитанціями № 2.

Таким чином, станом на 01.01.2023 ПП "АРХАНГЕЛЬСЬКЕ" вже мало статус платника єдиного податку четвертої групи, а отже мало лише підтвердити статус платника єдиного податку. Тому, у межах спірних відносин йдеться про підтвердження статусу платника єдиного податку, а не про обрання або перехід на спрощену систему оподаткування.

Крім того, слід зауважити, що способом реалізації владних управлінських функцій за наявності встановлення обставин, за яких платник податків не може перебувати на спрощеній системі оподаткування (бути платником єдиного податку), є прийняття податковим органом рішення саме про анулювання реєстрації платника єдиного податку, а таке анулювання, у свою чергу, вже реалізується шляхом виключення з реєстру платників цього податку.

Разом із цим, відповідачем не приймалося рішення про анулювання реєстрації позивача, а спірним рішення відповідач зазначив, що позивача вже виключено з реєстру платників єдиного податку четвертої групи без анулювання реєстрації, що не відповідає суті повноважень податкового органу.

З огляду на вищевикладене, суд приходить до висновку, що відповідач при виключенні позивача з реєстру платників єдиного податку 4 групи діяв з підстав та у порядку, не передбачених Податковим кодексом України, а протиправно та всупереч вимогам діючого законодавства, а відтак такі дії є протиправними.

Відповідно до частини першої статті 8 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Складовою верховенства права є принцип правової визначеності (п. 61 рішення Європейського суду з прав людини від 28 жовтня 1999 року "Брумареску проти Румунії").

Основу принципу правової визначеності утворює ідея передбачуваності (очікуваності) суб`єктом відносин визначених правових наслідків (правового результату) своєї поведінки, яка відповідає наявним у суспільстві нормативним приписам.

Принцип правової визначеності вимагає ясності й однозначності правової норми та забезпечення того, щоб ситуації та правовідносини залишалися передбачуваним з реєстру платників єдиного податку 4 групи Житои (правові позиції Конституційного Суду України висловлені у рішеннях від 22 вересня 2005 року №5-рп/2005, від 29 червня 2010 року № 17-рп/2010, від 22 грудня 2010 року № 23-рп/2010, від 11 жовтня 2011 року № 10-рп/2011).

Такий підхід узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини, згідно якої закон має бути доступним та передбачуваним, тобто вираженим із достатньою точністю, щоб дати змогу особі в разі необхідності регулювати його положеннями свою поведінку (п. 109 рішення від 13 грудня 2001 року у справі "Церква Бессарабської Митрополії проти Молдови").

Досліджуючи принцип правової визначеності у вказаних правовідносинах, суд зазначає, що суб`єкт владних повноважень має діяти лише в рамках, наданих йому законодавством повноважень.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Застосовуючи механізм захисту порушеного права суд вважає за можливе зобов`язати відповідача внести позивача до Реєстру платників єдиного податку четвертої групи Державної податкової служби України, як платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік.

Що стосується зобов`язання надати позивачу витяг з реєстру, то відповідно до п. 299.9 ПКУ за бажанням зареєстрований платник єдиного податку може самостійно безоплатно та безумовно отримати витяг з реєстру платників єдиного податку (далі - Реєстр). Строк надання витягу не повинен перевищувати одного робочого дня з дня надходження запиту. Витяг діє до внесення змін до Реєстру. Форма запиту про отримання витягу з Реєстру та форма витягу з Реєстру затверджені наказом Мінфіну від 16.07.2019 р. №308 "Про затвердження форм заяви про застосування спрощеної системи оподаткування, розрахунку доходу за попередній календарний рік, запиту про отримання витягу з реєстру платників єдиного податку та витягу з реєстру платників єдиного податку" (далі - наказ №308). Запит про отримання витягу з Реєстру подається особисто представником платника єдиного податку чи уповноваженою на це особою або надсилається поштою контролюючому органу за основним місцем обліку платника єдиного податку за формою, затвердженою наказом №308. У запиті зазначається код згідно з ЄДРПОУ платника єдиного податку, який є критерієм пошуку відомостей у Реєстрі. Відповідно до проставленої платником відмітки у формі запиту витяг з Реєстру надсилається платнику в електронному вигляді або особисто вручається платнику податку (його представнику) за основним місцем обліку платника податків.

Інші доводи сторін не спростовують висновків суду у даній справі.

Згідно з вимогами ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про обгрунтованість позовних вимог та необґрунтованість рішення відповідача, а тому, позов необхідно задовольнити частково.

Відповідно до приписів ч. 1 ст. 139 КАС України на користь позивача слід стягнути судові витрати у виді судового збору за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись ст.ст. 139, 243-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Задовольнити позов приватного підприємства "Архангельське" частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Полтавській області № 8609/6/16-31-01-08-09 від 22.03.2023 про відмову у включенні ПП "АРХАНГЕЛЬСЬКЕ" до реєстру платників єдиного податку четвертої групи на 2023 рік,

Зобов`язати Головне управління Державної податкової служби у Полтавській області (код ЄДР ВП44057192) внести до реєстру платників єдиного податку відомості щодо приватного підприємства ПП "АРХАНГЕЛЬСЬКЕ" (код ЄДР 41072511) як платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік .

Стягнути на користь ПП "АРХАНГЕЛЬСЬКЕ" судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) гривні за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Полтавській області (код ЄДР ВП44057192) .

В решті вимог відмовити.

Рішення, відповідно до ст. 255 КАС України, набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма часниками справи, якщо таку скаргу не було подано, а у разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його складення.

Суддя В.В. Хом`якова

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.10.2023
Оприлюднено01.11.2023
Номер документу114518413
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/15766/23

Постанова від 04.06.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 23.05.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 19.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 19.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 08.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 07.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 27.10.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

Рішення від 27.10.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

Ухвала від 06.07.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні