Рішення
від 30.10.2023 по справі 400/10745/23
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 жовтня 2023 р. № 400/10745/23 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Брагар В. С. в порядку письмового провадження адміністративну справу

за позовом:Товариства з обмеженою відповідальністю "КРОМА АГРО ЗАХІД", вул. Київська, 10-А,Березне,Рівненський район, Рівненська область,34600,

до відповідача:Головного управління ДПС у Миколаївській області, вул. Лягіна, 6,м. Миколаїв,54001,

про:визнання протиправним та скасування рішення від 29.12.2021 року № 3589199/4093768; зобов`язання зареєструвати податкову накладну від 30.11.2021 року № 1,

Товариство з обмеженою відповідальністю "КРОМА АГРО ЗАХІД" (надалі позивач) звернулось з позовом до Головного управління ДПС у Миколаївській області (відповідач 1), Державної податкової служби України (надалі відповідач 2), про:

- визнання протиправним та скасування рішень комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 3589199/4093768 від 29.12.2021 про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 30.11.2021 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної від 30.11.2021 року № 1; зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену податкову накладну № 1 від 30.11.2021 р.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає що рішення відповідача є необґрунтованими як нормативно, так i документально, оскільки платником надано відповідні документи які передбачені п.5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 p. № 520, тобто як того вимагає відповідний Порядок, також в рішеннях контролюючий орган не здійснив посилання на конкретні документи звітів по виробництву яких саме не вистачає на думку податкового органу, оскільки платником були надані відповідні документи на підтвердження виробництва, також платником були надані платіжні доручення на перерахування коштів за поставлену продукцію, на що податковий орган не звернув увагу. Тому рішення податкового органу є протиправними та такими, що підлягають скасуванню.

Від відповідача, Головного управління ДПС у Миколаївській області до суду надійшов відзив, у якому зазначено, що Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, не встановлено обов`язку податкової зазначати конкретний перелік документів, а лише пропозицію щодо надання документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, натомість обов`язком платника податків є надання повного пакету документів, вичерпний перелік яких встановлений п. 14 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Крім того, податковий орган не може наперед знати які саме документи наявні у платника податків. Також, зазначив, що ГУ ДПС у Миколаївській області не виконував своїх функцій, а тому вимога до ГУ ДПС у Миколаївській області щодо скасування спірних рішень є безпідставною.

Ухвалою суду від 28.08.2023 року відкрито провадження по справі призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд

ВСТАНОВИВ:

TOB «КРОМА АГРО ЗАХІД» зареєстроване в ЄДР юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців 30.03.2022 р. Види діяльності КВЕД є:

01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний).

10.61 Виробництво продуктів борошномельно-круп?яної промисловості.

10.13 Виробництво м?ясних продуктів

01.50 Змішане сільське господарство

46.39 Неспеціалізована оптова торгівля продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами

46.11 Діяльність посередників у торгівлі сільськогосподарською сировиною, живими тваринами, текстильною сировиною та напівфабрикатами

46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин.

ТОВ «КРОМА АГРО ЗАХІД» є платником податку на прибуток на загальних підставах та є платником ПДВ. Станом на 2021 р. та на сьогодні має в оренді земельні ділянки загальною площею 400 га., з них під кукурудзу в 2021 році було використано 350 га, що підтверджує звіт 29-сг за 2021 рік.

Між ТОВ «КРОМА АГРО ЗАХІД» та ТОВ «КЕРНЕЛ-ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 31454383) було укладено договір поставки сільськогосподарської продукції № BIH22-24350 від 29.11.2021 року.

Згідно п.1.1, 1.2., договору ТОВ «КРОМА АГРО ЗАХІД» зобов`язується поставити та передати у власність, а ТОВ «КЕРНЕЛ-ТРЕЙД» прийняти та оплатити товар, а саме: Кукурудза 3 клас (Код УКТ ЗЕД 1005900000) в кількості 60,00 тон. (+/- 10%)

30.11.2021 року було здійснено відвантаження Товару у кількості 63,532 т. (що в рамках відхилення на 10%) на загальну суму 428 840,81 грн. (з ПДВ), що підтверджується видатковою накладною №3П22-57954 від 30.11.2021 року.

01.12.2021 року, згідно умов п.4.1.1 ТОВ «КЕРНЕЛ-ТРЕЙД» була здійснена часткова оплата товару в сумі 376 176,15 грн., що підтверджується платіжним дорученням №1321023. Остаточний розрахунок згідно умов договору буде здійснено після реєстрації ПН в ЄРПН. Це означає, що ТОВ «КЕРНЕЛ-ТРЕЙД» не заплатив на користь ТОВ «КРОМА АГРО ЗАХІД» суму ПДВ яка зазначена в ПН №1 і складає 49 736,82 грн.

ТОВ «КРОМА АГРО ЗАХІД» не має у власності зернові склади, або приміщення для зберігання зернових, укладає договори складського зберігання з сертифікованими зерновими складами. Також ТОВ «КРОМА АГРО ЗАХІД» не має власних вантажних автомобілів/перевізних засобів, для переміщення врожаю зернових та олійних культур, товариство користується послугами сторонніх організацій.

Згідно статистичного звіту про посівні площі сільськогосподарських культур форми 4-сг (річна), затвердженої Наказом Держстату №133 від 06.07.2018 року ТОВ «КРОМА АГРО ЗАХІД» в 2021 року обробляло 579 га землі, з них були засіяні кукурудзою 350 га та соняшником 60 га, наявність земель в обробітку підтверджується витягами з ЄДР нерухомого майна від 11.08.2021 року. Кількість зібраного врожаю відображена товариством у звіті 29-сг (річна) про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду у 2021 році.

ТОВ «КРОМА АГРО ЗАХІД» не має у володінні власної сільськогосподарської техніки, для таких сільськогосподарських робіт як посів, внесення добрив, дискування, та збору врожаю зернових культур та інше, були задіяні сторонні організації, з якими укладаються договори надання сільськогосподарських послуг.

Було укладений договір про надання послуг №14/05 від 14.05.2021 року з ТОВ «ГОЛДЕН-ГРЕЙН», згідно п.1.1 договору №14/05 від 14.05.2021 року ТОВ «ГОЛДЕН-ГРЕЙН» зобов`язується на свій ризик та власними силами, засобами та матеріалами надати ТОВ «КРОМА АГРО ЗАХІД» послуги сільськогосподарських механізованих польових робіт на земельних ділянках ТОВ «КРОМА АГРО ЗАХІД». Для посіву та подальшого обприскування посівів були укладені договори оренди сільськогосподарської техніки з екіпажем з ФГ «БАКВІТ» код за ЄДРПОУ 41740880.

Також з ТОВ «СБЕ Україна Волинь» код за ЄДРПОУ 35374092 був укладений договір про надання сільськогосподарських послуг № 0705/956745 від 07.05.2021 року , а саме послуг з внесення добрив. Для збору врожаю був укладений договір суборенди сільськогосподарської техніки з екіпажем з ФОП ОСОБА_1 РНОКПП НОМЕР_1 .

У зв`язку з настанням першої події (відвантаження Товару) та у відповідності до вимог ПКУ, 30.11.2021 року позивачем було подано на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну № 1 від 30.11.2021 року на загальну суму 428 840,81 грн. (з ПДВ).

08.12.2021р. до зазначеної податкової накладної було отримано квитанцію, згідно якої:

ДОКУМЕНТ ПРИЙНЯТО. РЕЄСТРАЦІЯ ЗУПИНЕНА. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 30.11.2021 № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1005, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Товариство у встановленому порядку направило до контролюючого органу письмові пояснення та копії документів, для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №3589199/4093768 від 29.12.2021 року, в реєстрації податкової накладної №1 від 30.11.2021 року - відмовлено.

Своє Рішення комісія мотивує наступним: Не надання платником податку копій документів: Первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити); Додаткова інформація: Платником не надано копії документів щодо наявності відповідної земельних ділянок та копії первинних та розрахункових документів на придбання товарів/послуг.

Не погодившись з рішенням комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації, позивач подав скаргу з копіями підтверджуючих реальність господарської операції документів (включно з тими, що вимагались контролюючим органом при прийнятті рішення про відмову в реєстрації ПН).

Проте, комісія центрального рівня прийняла Рішення № 3391/40939768/2 від 20.01.2022 року про залишення скарги без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.

Згідно з п.201.1 ст.201 ПК України дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.10 ст.201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Пунктом 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 року (далі - Порядок №1246) визначено, що податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з п.12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

З 01.02.2020 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» (далі - Порядок №1165), яка визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Відповідно до п.2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик.

Ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм пп.«а» або «б» п.185.1 ст.185, пп.«а» або «б» п.187.1 ст.187, абзацу 1 п.п.201.1, 201.7, 201.10 ст.201 ПК України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.

Зі спірного рішення про відмову у реєстрації податкової накладної вбачається, що воно не містить конкретної інформації щодо причин та підстав для прийняття такого рішення, а лише містить загальні фрази. Тобто, викладена загальна правова норма без зазначення конкретних документів, яких, на думку відповідача, не вистачає для здійснення реєстрації податкової накладної, а також без повідомлення причин та мотивів, за яких надані позивачем пояснення та документи не були враховані.

Спірне рішення податкового органу не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості акту індивідуальної дії та породжує неоднозначне трактування, що, в свою чергу, впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.

Зазначений висновок суду узгоджується з правовою позицією, викладеною в постановах Верховного Суду від 04.12.2018 року по справі №821/1173/17 та від 10.04.2020 року №819/330/18.

Позивачем надано досить повний пакет документів, що підтверджує реальність здійснення господарської операції та правомірність складання податкової накладної.

В Рекомендації Ради Європи, зокрема Резолюцію 77 (31) про захист особи від актів адміністративних органів, зазначено, що обов`язок органу інформувати про мотиви свого рішення, віднесений до одного з п`ять основних складових (принципів) адміністративної процедури.

Ні позивачем, ні судом не заперечується, надане законодавством відповідачу право ДФС України на відмову у реєстрації податкових накладних, з підстав того, що надання платником податку копій документів, але це не є безумовним повноваженням, яке не потребує доказування або будь-якої аргументації.

Відповідно до ч.2 ст.71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

За таких обставин, саме відповідачі повинні надати суду докази про те, що первинні документи позивача не є достатніми, для підтвердження реальності та товарності господарської операції з постачання товарів/послуг.

При цьому, відповідачі повинні конкретизувати, які саме недоліки допущено при направлені податкових накладних для їх реєстрації, щоб платник податків мав можливість або їх виправити або оскаржити.

Відповідачем не доведено правомірність свого рішення щодо відмови у реєстрації податкових накладних.

Законодавство не висуває вимоги до платника податків у разі зупинення реєстрації податкової накладної сканувати та надавати на адресу контролюючого органу всю власну бухгалтерію.

Наявні в матеріалах справи документи у повній мірі підтверджують реальність вищевказаних господарських операцій, за наслідками яких складені та направлені для реєстрації податкові накладні.

За таких умов, суд дійшов висновку про задоволення позову у повному обсязі.

Сплачена позивачем сума судового збору в розмірі 2684,00 грн. відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України підлягає стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів.

Проте суд зазначає, що позивачем надміру сплачено судовий збір у розмірі 2684,00 грн., оскільки зобов`язання зареєструвати податкову накладну є похідною вимогою від визнання та скасування рішення про відмову в реєстрації податкової накладної, тому ці дві вимоги є похідними, а тому судовий збір окремо за позовні вимоги не сплачується.

Надміру сплачений судовий збір підлягає поверненню за клопотанням особи, яка його сплатила відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 7 Закону України "Про судовий збір".

На підставі викладеного, керуючись ст. 19, 139, 241, 244, 242 - 246 КАС України, суд,-

ВИРІШИВ:

1. Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "КРОМА АГРО ЗАХІД" (вул. Київська, 10-А, Березне, Рівненський район, Рівненська область, 34600, код ЄДРПОУ 40939768) до Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м.Київ 53, 04053, код ЄДРПОУ 43005393), Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Лягіна, 6, м.Миколаїв, 54001, код ЄДРПОУ 44104027) задовольнити.

2. Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №3589199/4093768 від 29.12.2021 року про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 30.11.2021 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних;

3. Зобов`язати Державну податкову службу України (м. Київ, Львівська пл,8, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену Товариством з обмеженою відповідальністю "КРОМА АГРО ЗАХІД" (вул. Київська, 10-А, Березне, Рівненський район, Рівненська область, 34600, код ЄДРПОУ 40939768) податкову накладну № 1 від 30.11.2021 року.

4. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ 53, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "КРОМА АГРО ЗАХІД" (вул. Київська, 10-А, Березне, Рівненський район, Рівненська область, 34600, код ЄДРПОУ 40939768) судовий збір у сумі 1342,00 грн (одна тисяча триста сорок дві гривні 00 коп.) сплачений платіжним дорученням № 130 від 17.08.2023 року.

5. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Лягіна, 6, м.Миколаїв, 54001, код ЄДРПОУ 44104027) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "КРОМА АГРО ЗАХІД" (вул. Київська, 10-А, Березне, Рівненський район, Рівненська область, 34600, код ЄДРПОУ 40939768) судовий збір у сумі 1342,00 грн (одна тисяча триста сорок дві гривні 00 коп.) сплачений платіжним дорученням № 130 від 17.08.2023 року.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Строк на апеляційне оскарження рішення суду - 30 днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження - 30 днів з дня складання повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається в порядку та строки, визначені ст.ст. 295-297 КАС України.

Суддя В. С. Брагар

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.10.2023
Оприлюднено02.11.2023
Номер документу114555713
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —400/10745/23

Постанова від 11.10.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Ухвала від 07.08.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Ухвала від 18.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Ухвала від 21.11.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Ухвала від 09.11.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Рішення від 30.10.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Брагар В. С.

Ухвала від 28.08.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Брагар В. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні