Рішення
від 31.10.2023 по справі 480/5311/23
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

31 жовтня 2023 року Справа № 480/5311/23

Сумський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Прилипчука О.А.,

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/5311/23

за позовом ОСОБА_1

до Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації,

третя особа - ОСОБА_2

про визнання протиправним та скасування наказу, поновлення на посаді, стягнення середнього заробітку,-

В С Т А Н О В И В:

До Сумського окружного адміністративного суду звернулась ОСОБА_1 з позовною заявою до Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації, третя особа - ОСОБА_2 , в якій з урахуванням уточнення позовних вимог просить:

1. Визнати протиправним та скасувати наказ Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації № 25-К від 05 травня 2023 Про звільнення ОСОБА_1 .

2. Поновити ОСОБА_1 на посаді заступника директора Департаменту - начальника управління дошкільної, загальної середньої, інклюзивної освіти, позашкільної та виховної роботи Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації.

3. Стягнути з Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу з дня звільнення по день ухвалення у справі судового рішення.

4. Допустити негайне виконання рішення в частині поновлення ОСОБА_1 на посаді заступника директора Департаменту - начальника управління дошкільної, загальної середньої, інклюзивної освіти, позашкільної та виховної роботи Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації та в частині стягнення середнього заробітку в межах суми стягнення за один місяць.

5. Визнати протиправними та незаконними дії відповідача по нарахуванню вихідної допомоги при звільненні та компенсації за невикористані відпустки, виходячи з посадового окладу.

6. Стягнути з Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації на користь ОСОБА_1 вихідну допомогу у сумі 6350 грн. (17650 грн. -11300 грн.) та компенсацію за невикористані відпустки у сумі 8149,86 грн., всього -14499,86 грн.

В обґрунтування позовних вимог зазначила, що починаючи з 27.08.1982 працювала в системі освіти Сумської області, з них упродовж майже 7 років очолювала відділ 1 освіти Шосткинської міської ради, з 19.05.2014 була призначена на посаду начальника управління освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації, з 16.09.2014 до 27.02.2017 обіймала посаду директора Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації (далі - Департамент), не маючи за весь період трудової діяльності жодного стягнення, будучи неодноразово нагородженою, у тому числі грамотами Міністерства освіти і науки, Сумської обласної ради, Сумської обласної державної адміністрації.

Розпорядженням голови Сумської обласної державної адміністрації від 23.02.2017 № 45-К з 27.02.2017 позивачку переведено з посади директора Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації на посаду заступника директора Департаменту-начальника управління дошкільної, загальної середньої освіти, фінансово-ресурсного забезпечення, що відноситься до посад державної служби категорії Б, та продовжувала виконувати обов`язки директора Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації до 06.06.2017, до призначення на посаду ОСОБА_2 .

08.09.2021 ОСОБА_2 видала наказ Департаменту № 433-ОД Про внесення змін до штатного розпису Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації, згідно з яким підлягала скороченню посада, яку обіймала позивачка - заступника директора Департаменту - начальника управління дошкільної, загальної середньої, інклюзивної освіти, позашкільної та виховної роботи Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації.

Не погодившись з вищезазначеним, позивачка звернулась до суду.

Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2022 року в справі № 480/13835/21, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду 05 квітня 2023 року визнано протиправною бездіяльність Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації щодо не переведення мене, ОСОБА_1 , на посаду начальника Управління дошкільної, загальної середньої, інклюзивної, позашкільної освіти, виховної роботи, цифрової трансформації та впровадження інформаційних технологій. Визнано протиправним та скасовано наказ Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації від 18.10.2021 №118-К Про визначення результатів виконання завдань державними службовцями Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації, які займають посади державної служби категорії Б і В, у 2021 у частині включення ОСОБА_1 до Списку державних службовців Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації, які займають посади державної служби категорії Б і В, визначення результатів яких проводиться у 2021 році. Визнано протиправним та скасовано висновок Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації щодо результатів оцінювання службової діяльності ОСОБА_1 , затверджений наказом № 135-К від 12 листопада 2021 Про затвердження висновку щодо оцінювання результатів службової діяльності державних службовців Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації, які займають посади державної служби категорій Б, В, у 2021 році. Визнано протиправним та скасовано наказ Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації від 15 листопада 2021 року № 136-К Про звільнення ОСОБА_1 . Поновлено ОСОБА_1 на посаді заступника директора Департаменту - начальника управління дошкільної, загальної середньої, інклюзивної освіти, позашкільної та виховної роботи Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації з 16.11.2021 року. Стягнуто з Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації на мою користь: середній заробіток за час вимушеного прогулу у розмірі 179 207,26 грн.; 2000,00 грн. у рахунок відшкодування заподіяної моральної шкоди; судові витрати на правову допомогу в розмірі 10 000,00 грн.; суму судового збору в розмірі 1 816,00 грн.

Рішення суду в частині поновлення на роботі та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу в розмірі місячного платежа допущено до негайного виконання.

На виконання судового рішення позивачка неодноразово зверталась до відповідача у справі із заявами про негайне виконання рішення суду в частині поновлення на посаді заступника директора Департаменту - начальника управління дошкільної, загальної середньої, інклюзивної освіти, позашкільної та виховної роботи Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністраці.

Рішення суду в частині негайного поновлення на роботі зверталось до примусового виконання.

Лише наказом від 03.05.2023 на виконання рішення суду позивачку поновлено на посаді заступника директора Департаменту - начальника управління дошкільної, загальної середньої, інклюзивної освіти, позашкільної та виховної роботи Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації з 16.11.2021 року.

Поновивши на роботі, відповідач ознайомив позивачку лише з Правилами внутрішнього трудового розпорядку, що підтверджується розпискою. З будь-якими іншими розпорядчими документами, зі змінами до Посадової інструкції відповідач не знайомив.

У рамках вищезазначеної судової справи № 480/13835/21 судами першої та апеляційної інстанцій уже встановлено і не підлягає повторному доведенню факт порушення її прав у зв`язку з не переведенням мене на запропоновану посаду в результаті процедури скорочення.

Керуючись висновками судів, ураховуючи розпочату процедуру скорочення, що підлягала завершенню, 04.05.2023, позивачка подала заяву до Департаменту освіти і науки Сумської ОДА про переведення її на запропоновану їй посаду начальника Управління дошкільної, загальної середньої, інклюзивної, позашкільної освіти, виховної роботи, цифрової трансформації та впровадження інформаційних технологій.

Оскільки посада начальника управління дошкільної, загальної середньої, інклюзивної, позашкільної освіти, виховної роботи, цифрової трансформації та впровадження інформаційних технологій Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації не була вакантною на момент поновлення позивача на роботі, державний службовець, який її обіймає, у зв`язку з поновленням на роботі, підлягав звільненню, відповідно до п.1 ч. 1 ст. 88 Закону України Про державну службу, п.6 ч.1 ст. 40 Кодексу Законів про працю України.

Відповідач, поновивши позивача на посаді, не завершив розпочату процедуру скорочення, проігнорував заяву про переведення на посаду начальника управління дошкільної, загальної середньої, інклюзивної, позашкільної освіти, виховної роботи, цифрової трансформації та впровадження інформаційних технологій, не попередив про наступне вивільнення. Натомість, продовжуючи вчиняти протиправні незаконні дії, порушуючи трудові права, 04.05.2023 повідомив про звільнення у зв`язку зі зміною істотних умов праці, не ознайомлюючи з наказом.

04.05.2023 позивачка подала чергову заяву, у якій просила про надання їй невикористаної щорічної основної відпустки та додаткової відпустки за період роботи з 16.11.2021 року по 02.05.2023 року, про виплату грошової допомоги на оздоровлення у розмірі середньомісячної заробітної плати та матеріальні допомоги для вирішення соціально-побутових питань, просила звільнити з роботи в останній день відпустки, згідно частини 3 статті 38 КЗпП України, частини 3 статті 86 Закону України Про державну службу, з виплатою грошових сум, передбачених ст. 44 КЗпП України, у зв`язку з тим, що Департамент освіти і науки Сумської ОДА не виконує законодавство про працю, що встановлено Сумським окружним адміністративним судом (рішення від 29.09.2022 у справі № 480/13835/21/).

05.05.2023 позивачка ознайомилась з наказом Департаменту № 21-К від 03.03.2023 Про зміну істотних умов праці, у якому йшлося про переведення її з 05.05.2023 на посаду головного спеціаліста відділу фінансово-ресурсного забезпечення управління професійної, вищої освіти, наукової роботи та ресурсного забезпечення Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації, що є тимчасово вакантною.

Після цього, позивачка знову подала заяву про надання невикористаної щорічної основної відпустки та додаткової відпустки, аналогічну заяві від 04.05.2023.

Натомість, згідно наказу Департамента № 25-К від 05 травня 2023 відповідач звільнив позивача з роботи у зв`язку з відмовою продовжувати роботу у зв`язку зі зміною істотних умов праці, за п. 6 ст. 36 КЗпП України.

05.05.2023 позивачка відпрацювала повний робочий день, по закінченню робочого часу розписалася у журналі обліку робочого часу, що знаходиться на першому поверсі приміщення Департаменту освіти і науки. У цей день їй не повідомляли про існування наказу Департамента про звільнення та не знайомили з ним. Про звільнення дізналася у понеділок, 08.05.2023 після приходу на роботу, де і вручили трудову книжку. Наказу про звільнення до цього часу не отримала, хоча з цього приводу та з метою надання роз`яснення щодо проведених грошових розрахунків 16.05.2023 року зверталась з письмовою заявою до відповідача.

Вважаючи звільнення з посади незаконним, позивачка звернулась до суду з даним позовом.

Ухвалою суду від 05.06.2023 відкрито провадження у справі, ухвалено проводити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

У відзиві на позовну заяву відповідач зазначив, що на виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 29.09.2022 року ОСОБА_1 03.05.2023 року поновлено на посаді заступника директора Департаменту - начальника управління дошкільної, загальної середньої, інклюзивної освіти, позашкільної та виховної роботи Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації.

Щодо поновлення ОСОБА_1 на посаді заступника директора Департаменту - начальника управління дошкільної, загальної середньої, інклюзивної освіти, позашкільної та виховної роботи Департаменту відповідач зазначив, що відповідно до статті 5 Закону України Про місцеві державні адміністрації структура Департаменту визначається головою Сумської обласної державної адміністрації в межах бюджетних асигнувань, виділених на утримання відповідної місцевої державної адміністрації, а також з урахуванням вимог статті 18 Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності.

Головою Сумської обласної державної адміністрації у зв`язку з оптимізацією структури Департаменту та приведення у відповідність до вимог Класифікатора професій ДК 003;2010, затвердженого наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживаної політики від 28.07.2010 № 327 Про затвердження, внесення зміни та скасування нормативних документів (зі змінами), 06.09.2021 затверджено нову структуру Департаменту, відповідно до якої наказом Департаменту від 08.09.2021 № 433-ОД Про внесення змін до штатного розпису Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації посаду заступника директора Департаменту - начальника управління дошкільної, загальної середньої, інклюзивної освіти, позашкільної та виховної роботи Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації скорочено та виключено із штатного розпису.

Крім того, в подальшому, згідно з розпорядженнями голови Сумської обласної державної адміністрації - керівника обласної військової адміністрації від 29.03.2022 № 106-ОД Про внесення змін до розпорядження голови Сумської обласної державної адміністрації від 24.03.2020 № 118-ОД, від 04.05.2022№ 132-ОД Про внесення змін до розпорядження голови Сумської обласної державної адміністрації від 24.03.2020 № 118-ОД граничну чисельність працівників Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації під час дії воєнного стану у 2022 році зменшено на три одиниці, що становить 25 працівників (одиниць), із них 23 посади державних службовців.

З метою виконання рішення суду в частині поновлення ОСОБА_1 на посаді заступника директора Департаменту - начальника управління дошкільної, загальної середньої, інклюзивної освіти, позашкільної та виховної роботи Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації 22.11.2022 та 09.01.2023 Департамент звертався до голови Сумської обласної державної адміністрації - керівника обласної військової адміністрації з проханням розглянути питання щодо збільшення граничної чисельності працівників Департаменту та фінансування на одну одиницю.

На сьогодні рішення щодо збільшення граничної чисельності працівників Департаменту не прийнято.

Таким чином, на виконання рішення суду, ОСОБА_1 поновлено на посаді заступника директора Департаменту - начальника управління дошкільної, загальної середньої, інклюзивної освіти, позашкільної та виховної роботи Департаменту, яка не входить до структури та штатного розпису Департаменту.

Крім цього, введення до структури та штатного розпису Департаменту посади заступника директора Департаменту - начальника управління дошкільної, загальної середньої, інклюзивної освіти, позашкільної та виховної роботи Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації, з метою виконання рішення суду, тягне за собою збільшення граничної чисельності працівників Департаменту, що недопустимо під час оптимізації державної служби викликаної воєнним станом і вимогами воєнної економіки, крім того призводить до порушення вимог пункту 3 статті 6 Закону України Про державну службу, якою передбачено, що кількість посад державної служби категорії А і Б в державному органі повинна становити не більше третини його штатної чисельності.

Відсутність у штатному розписі та структурі Департаменту посади заступника директора Департаменту - начальника управління дошкільної, загальної середньої, інклюзивної освіти, позашкільної та виховної роботи унеможливлює збереження колишніх істотних умов праці, так як Законом України Про державну службу не передбачено перебування державного службовця поза штатом, наказом Департаменту від 03.05.2023 № 21-К Про зміну істотних умов праці, змінено істотні умови праці для позивача, шляхом переведення на тимчасово вакантну посаду головного спеціаліста відділу фінансово-ресурсного забезпечення управління професійної, фахової передвищої, вищої освіти, наукової роботи та ресурсного забезпечення Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації.

ОСОБА_1 попереджено 04.05.2023 про зміни умов праці листом від 03.05.2023 № 06-15/1742 Про запровадження зміни істотних умов праці, повідомлено про переведення на тимчасово вакантну посаду головного спеціаліста відділу фінансово-ресурсного забезпечення управління професійної, фахової передвищої, вищої освіти, наукової роботи та ресурсного забезпечення Департаменту, запропоновано визначитися щодо згоди чи незгоди продовжувати роботу за зміненими умовами праці про що повідомити письмово.

ОСОБА_1 відмовилася працювати при змінених умовах праці, 05.05.2023 нею було надано письмова відмова у зв`язку з чим її було звільнено на підставі пункту 6 статті 36 КзпП України згідно наказу Департаменту від 05.05.2023 № 25-К Про звільнення ОСОБА_1 . Копію наказу про звільнення, у зв`язку з відсутністю на робочому місці ОСОБА_1 , було направлено 05.05.2023 на електронну адресу останньої, засобами мобільного зв`язку та поштою.

Враховуючи зазначене, просить відмовити у задоволенні позовних вимог (а.с. 90-95).

Третя особа - пояснень у встановлений судом строк не надала.

Ухвалою суду від 21.07.2023 відповідь на відзив на позовну заяву повернута позивачу без розгляду.

10.08.2023 представником позивача повторно подано відповідь на відзив в якому підтримала доводи зазначені в адміністративному позові.

Дослідивши матеріали адміністративної справи та зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні відносини, суд виходить з наступних підстав та мотивів.

Судом встановлено, що позивач працювала на посаді заступника директора Департаменту - начальника управління дошкільної, загальної середньої та інклюзивної освіти, позашкільної та виховної роботи .

Наказом Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації від 08.09.2021№ 433-ОД Про внесення змін до штатного розпису Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації скорочено посаду заступника директора Департаменту - начальника управління дошкільної, загальної середньої та інклюзивної освіти, позашкільної та виховної роботи Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації; введено посаду начальника управління дошкільної, загальної середньої, інклюзивної, позашкільної освіти, виховної роботи, цифрової трансформації та впровадження інформаційних технологій; визначено ввести в дію з 11.10.2021 структуру та штатний розпис Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації .

08.09.2021 ОСОБА_1 було попереджено про припинення державної служби та наступне звільнення у зв`язку зі зміною структури та штатного розпису Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації, відповідно до наказу Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації від 08.09.2021 № 433-ОД Про внесення змін до штатного розпису Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації. Одночасно було запропоновано посаду, що вводилась у штатний розпис - начальника управління дошкільної, загальної середньої, інклюзивної, позашкільної освіти, виховної роботи, цифрової трансформації та впровадження інформаційних технологій Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації. У попередженні також зазначено, що у разі ненадання відповідної заяви про переведення на одну із запропонованих посад, ОСОБА_1 буде звільнено з посади через 30 календарних днів з дня ознайомлення з цим попередженням та виплачено вихідну допомогу в розмірі двох середньомісячних заробітних плат .

06.10.2021, під час перебування на лікарняному, позивач надіслала рекомендованим листом на адресу Департаменту освіти і науки Сумської ОДА заяву про згоду на призначення на посаду начальника управління дошкільної, загальної середньої, інклюзивної, позашкільної освіти, виховної роботи, цифрової трансформації та впровадження інформаційних технологій Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації (відповідно до поштового повідомлення отримана відповідачем 07.10.2021) .

Наказом Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації від 18.10.2021 № 118-К Про визначення результатів виконання завдань державними службовцями Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації, які займають посади державної служби категорії Б і В у 2021 затверджено список державних службовців Департаменту, які займають посади державної служби категорії Б, В, визначення результатів виконання завдань яких проводиться у 2021 році, до якого була внесена і ОСОБА_1 за посадою - заступника директора Департаменту - начальника управління дошкільної, загальної середньої та інклюзивної освіти, позашкільної та виховної роботи.

За результатами виконання завдань державним службовцем, якій займає посаду державної служби категорії Б або В за 2021 рік, ОСОБА_1 виставлено середній бал 0,2 та оцінка негативна .

Наказом Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації від 12.11.2021 № 135 затверджено висновок щодо оцінювання результатів службової діяльності державних службовців Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації у 2021 році, яким визначено оцінку за результатами оцінювання ОСОБА_1 негативна .

Наказом Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації від 15.11.2021 № 136-К звільнено ОСОБА_1 , заступника директора Департаменту - начальника управління дошкільної, загальної середньої та інклюзивної освіти, позашкільної та виховної роботи, 15.11.2021 у зв`язку з отриманням негативної оцінки за результатами оцінювання службової діяльності на підставі п.3 ч.1 ст.87 Закону України Про державну службу .

Позивач не погодилася із звільненням та звернулася до суду з позовом.

Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 29.09.2022 у справі № 480/13835/21 адміністративний позов ОСОБА_1 до Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації, треті особи - ОСОБА_2 , ОСОБА_3 про визнання протиправними та незаконними дій та наказу, визнання протиправними та скасування висновку та наказу, поновлення на посаді та стягнення середнього заробітку задоволено частково (а.с. 19-26).

Визнано протиправною бездіяльність Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації щодо не переведення ОСОБА_1 на посаду начальника Управління дошкільної, загальної середньої, інклюзивної, позашкільної освіти, виховної роботи, цифрової трансформації та впровадження інформаційних технологій.

Визнано протиправним та скасовано наказ Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації від 18.10.2021 №118-К Про визначення результатів виконання завдань державними службовцями Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації, які займають посади державної служби категорії Б і В, у 2021 у частині включення ОСОБА_1 до Списку державних службовців Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації, які займають посади державної служби категорії Б і В, визначення результатів яких проводиться у 2021 році.

Визнано протиправним та скасовано висновок Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації щодо результатів оцінювання службової діяльності державного службовця ОСОБА_1 , затверджений наказом № 135-К від 12 листопада 2021 Про затвердження висновку щодо оцінювання результатів службової діяльності державних службовців Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації, які займають посади державної служби категорій Б, В, у 2021 році.

Визнано протиправним та скасовано наказ Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації від 15 листопада 2021 року № 136-К Про звільнення ОСОБА_1 .

Поновлено ОСОБА_1 на посаді заступника директора Департаменту - начальника управління дошкільної, загальної середньої, інклюзивної освіти, позашкільної та виховної роботи Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації з 16.11.2021 року.

Стягнуто з Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації а користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу у розмірі 179207,26 грн.

Допущене негайне виконання рішення в частині поновлення ОСОБА_1 на посаді заступника директора Департаменту - начальника управління дошкільної, загальної середньої, інклюзивної освіти, позашкільної та виховної роботи Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу за один місяць в сумі 11 652,52 грн.

Стягнуто з Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації на користь ОСОБА_1 у рахунок відшкодування заподіяної моральної шкоди грошові кошти у розмірі 2 000 грн.

В іншій частині позовних вимог відмовлено.

Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 05.04.2023 апеляційну скаргу Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації залишено без задоволення, а рішення Сумського окружного адміністративного суду від 29.09.2022 по справі № 480/13835/21 залишено без змін (а.с. 27).

Наказом Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації від 03.05.2023 № 20-К на виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 29.09.2022 скасовано наказ Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації від 15.11.2021 № 136-К "Про звільнення ОСОБА_1 " та поновлено ОСОБА_1 на посаді заступника директора Департаменту - начальника управління дошкільної, загальної середньої, інклюзивної освіти, позашкільної та виховної роботи Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації з 16.11.2021 року (а.с. 28).

03.05.2023 директором Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації прийнято наказ № 21-К "Про зміну істотних умов праці", яким вирішено повідомити ОСОБА_1 про переведення її на посаду головного спеціаліста відділу фінансово-ресурсного забезпечення управління професійної, фахової передвищої, вищої освіти, наукової роботи та ресурсного забезпечення Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації з 05.05.2023 (а.с. 37).

05.05.2023 ОСОБА_1 подала до Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації заяву про звільнення за сімейними обставинами, надання грошової допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових потреб та невикористану щорічну основну відпустку та додаткову відпустку (а.с. 58).

Наказом директора Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації № 25-К від 05.05.2023 ОСОБА_1 - заступника директора Департаменту - начальника управління дошкільної, загальної середньої, інклюзивної освіти, позашкільної та виховної роботи Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації, звільнено з 05.05.2023 на підставі п. 6 ст. 36 КЗпП України з виплатою вихідної допомоги в розмірі середньомісячного заробітку (а.с. 78).

Не погодившись з прийнятим наказом, позивачка звернулась до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.

Відповідно до статті 43 Конституції України кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Громадянам гарантується захист від незаконного звільнення.

Принципи, правові та організаційні засади забезпечення публічної, професійної, політично неупередженої, ефективної, орієнтованої на громадян державної служби, а також порядок реалізації громадянами України права рівного доступу до державної служби, що базується на їхніх особистих якостях та досягненнях визначені Законом України Про державну службу №889 VІІІ від 10.12.2015 (далі Закон №889 VІІІ).

Пунктом 10 ч.1 ст.7 Закону України № 889-VІІІ визначено, що державний службовець має право на оскарження в установленому законом порядку рішень про накладення дисциплінарного стягнення, звільнення з посади державної служби, а також висновку, що містить негативну оцінку за результатами оцінювання його службової діяльності.

Відповідно до п.4 ч.1 ст.83 Закону №889 VІІІ, державна служба припиняється: за ініціативою суб`єкта призначення (стаття 87 цього Закону).

Згідно п.п.1, 3 ч.1 ст.87 Закону №889 VІІІ, підставами для припинення державної служби за ініціативою суб`єкта призначення є: 1) скорочення чисельності або штату державних службовців, скорочення посади державної служби внаслідок зміни структури або штатного розпису державного органу без скорочення чисельності або штату державних службовців, реорганізація державного органу; 1-1) ліквідація державного органу; 2) встановлення невідповідності державного службовця займаній посаді протягом строку випробування; 3) отримання державним службовцем негативної оцінки за результатами оцінювання службової діяльності; 4) вчинення державним службовцем дисциплінарного проступку, який передбачає звільнення.

Так, зі змісту оскаржуваного наказу судом встановлено, що ОСОБА_1 звільнено за п.6 ст.36 КЗПП України.

Відповідно до п.6 ст.36 КЗПП України визначено, що підставою припинення трудового договору є відмова працівника від переведення на роботу в іншу місцевість разом з підприємством, установою, організацією, а також відмова від продовження роботи у зв`язку із зміною істотних умов праці.

Обґрунтовуючи спірний наказ, відповідач зазначає про відсутність в штаті державного органу посади заступника директора Департаменту -начальника управління дошкільної, загальної середньої, інклюзивної освіти, позашкільної та виховної роботи Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації, а відповідно і відсутність самої посади, яка була скорочена згідно наказу від 08.09.2021 №433-ОД Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації, а тому у державного органу виникла необхідність переведення позивача на посаду про переведення її на посаду головного спеціаліста відділу фінансово-ресурсного забезпечення управління професійної, фахової передвищої, вищої освіти, наукової роботи та ресурсного забезпечення Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації.

Разом з тим, відповідно до ч.3 ст.32 КЗпП України у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці допускається зміна істотних умов праці при продовженні роботи за тією ж спеціальністю, кваліфікацією чи посадою. Про зміну істотних умов праці - систем та розмірів оплати праці, пільг, режиму роботи, встановлення або скасування неповного робочого часу, суміщення професій, зміну розрядів і найменування посад та інших - працівник повинен бути повідомлений не пізніше ніж за два місяці.

Проте, досліджуючи матеріали справи судом встановлено відсутність жодних змін умов праці у Департаменті освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації.

Так, відповідач ні в наказі від 03.05.2023 №21-к ні у відзиві на адміністративний позов не зазначає, які саме істотні умови праці були змінені у посадових обов`язках чи організації роботи ОСОБА_1 .

Крім того, аналізуючи зміст наказу від 03.05.2023 №21-к Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації суд зазначає, що оскаржений наказ також не містить посилань на зміну істотних умов праці, які були змінені у посадових обов`язках чи організації роботи ОСОБА_1 , а тому суд приходить висновку, що жодних підстав для звільнення ОСОБА_1 із зайнятої підстави у зв`язку зі зміною істотних умов праці у відповідача підстав не було.

Абзацом 1 ст.235 Кодексу законів про працю України передбачено, що у разі звільнення без законної підстави або незаконного переведення на іншу роботу, у тому числі у зв`язку з повідомленням про порушення вимог Закону України Про запобігання корупції іншою особою, працівник повинен бути поновлений на попередній роботі органом, який розглядає трудовий спір.

Таким чином, суд приходить висновку, що позовні вимоги щодо визнання протиправним та скасування наказу Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації № 25-К від 05 травня 2023 Про звільнення ОСОБА_1 та поновлення ОСОБА_1 на посаді заступника директора Департаменту - начальника управління дошкільної, загальної середньої, інклюзивної освіти, позашкільної та виховної роботи Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Щодо позовних вимог про стягнення з відповідача на користь позивача середнього заробітку за час вимушеного прогулу, суд зазначає наступне.

Приписами частини 2 статті 235 Кодексу законів про працю України визначено, що при винесенні рішення про поновлення на роботі орган, який розглядає трудовий спір, одночасно приймає рішення про виплату працівникові середнього заробітку за час вимушеного прогулу або різниці в заробітку за час виконання нижчеоплачуваної роботи, але не більш як за один рік. Якщо заява про поновлення на роботі розглядається більше одного року не з вини працівника, орган, який розглядає трудовий спір, виносить рішення про виплату середнього заробітку за весь час вимушеного прогулу.

Згідно із абз.3 п.2 Порядку обчислення середньої заробітної плати, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 8 лютого 1995 року № 100 (далі - Порядок № 100) у всіх інших випадках (до яких відноситься й випадок вимушеного прогулу), середня заробітна плата обчислюється виходячи з виплат за останні два календарні місяці роботи, що передують місяцю, в якому відбувається подія, з якою пов`язана відповідна виплата.

Відповідно до п.8 Порядку № 100 нарахування виплат, що обчислюються із середньої заробітної плати за останні два місяці роботи, провадяться шляхом множення середньоденного (годинного) заробітку на число робочих днів/годин, а у випадках, передбачених чинним законодавством, календарних днів, які мають бути оплачені за середнім заробітком. Середньоденна (годинна) заробітна плата визначається діленням заробітної плати за фактично відпрацьовані протягом двох місяців робочі (календарні) дні на число відпрацьованих робочих днів (годин), а у випадках, передбачених чинним законодавством, - на число календарних днів за цей період.

Згідно довідки Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації, ОСОБА_1 нарахована заробітна плата за серпень 2021 у розмірі 8282,89 грн. за фактично відпрацьовані 10 робочих днів, за вересень 2021 - 15022,16 грн. за фактично відпрацьовані 19 робочих днів., загальна сума фактично відпрацьованих робочих днів за два місяці становить 29 днів, заробітна плата за два місяці становить 23305,05 грн. (а.с. 55). Отже середньоденна заробітна плата становить 803,62 грн. (23305,05 грн. : 29 робочих днів).

Згідно повідомлення Міністерства економіки України Про розрахунок норми тривалості робочого часу на 2023 рік норма тривалості робочого часу визначена у травні 2022р. 18 днів, червні 2023 22 днів, липні 2022 21 день, серпні 23, вересні 21, жовтні-22.

Згідно із ч.2,3 ст.1 Закону України Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану, від 15 березня 2022 року № 2136-IX, який набрав чинності 24.03.2022, на період дії воєнного стану вводяться обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина відповідно до статей 43, 44 Конституції України (ч.2). У період дії воєнного стану не застосовуються норми законодавства про працю у частині відносин, врегульованих цим Законом (ч.3).

Відповідно до ч.6 ст.6 вказаного Закону, у період дії воєнного стану не застосовуються норми статті 53 (тривалість роботи напередодні святкових, неробочих і вихідних днів), частини першої статті 65, частин третьої - п`ятої статті 67 та статей 71-73 (святкові і неробочі дні) Кодексу законів про працю України.

З урахуванням вищевказаних приписів, норма тривалості робочого часу у травні 2023р. 18 днів, червні 2023 22 днів, липні 2022 21 день, серпні 23, вересні 21, жовтні-22.

Виходячи з наведеного, розрахункова кількість робочих днів за час вимушеного прогулу позивача, починаючи з наступного робочого дня після дня звільнення (06.05.2023) по 31.10.2022 становить 127 днів.

Таким чином, сума, яка підлягає стягненню з відповідача на користь позивача за час вимушеного прогулу становить 102059,74 грн. (127 *803,62 грн).

Крім того, суд зазначає, що у відповідності з пунктами 2, 3 частини 1 статті 371 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду про поновлення на посаді у відносинах публічної служби, про присудження виплати заробітної плати, іншого грошового утримання у відносинах публічної служби - у межах суми стягнення за один місяць підлягають негайному виконанню.

Щодо позовних вимог про визнання протиправними та незаконними дій відповідача по нарахуванню вихідної допомоги при звільненні та компенсації за невикористані відпустки, виходячи з посадового окладу та стягнення з Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації на користь ОСОБА_1 вихідну допомогу у сумі 6350 грн. (17650 грн. -11300 грн.) та компенсацію за невикористані відпустки у сумі 8149,86 грн., всього -14499,86 грн., суд зазначає наступне.

Так, позивач не погоджується із розрахунком розміру нарахованої та виплаченої вихідної допомоги при звільненні та компенсації за невикористані відпустки, посилаючись на вимоги ч.3 ст.83 Закону України «Про державну службу».

Згідно ч.3 ст.83 Закону України «Про державну службу» у разі звільнення з державної служби на підставі пунктів 6 і 7 частини першої цієї статті державному службовцю виплачується вихідна допомога у розмірі середньої місячної заробітної плати.

Відповідно до п.2 розділу ІІ Порядку № 100 обчислення середньої заробітної плати для оплати часу відпусток або для виплати компенсації за невикористані відпустки проводиться виходячи з виплат за останні 12 календарних місяців роботи, що передують місяцю надання відпустки або виплати компенсації за невикористані відпустки.

Працівникові, який пропрацював на підприємстві, в установі, організації чи у фізичної особи - підприємця або фізичної особи, які в межах трудових відносин використовують працю найманих працівників, менше року, середня заробітна плата обчислюється виходячи з виплат за фактичний час роботи, тобто з першого числа місяця після оформлення на роботу до першого числа місяця, в якому надається відпустка або виплачується компенсація за невикористану відпустку. Якщо працівника прийнято (оформлено) на роботу не з першого числа місяця, проте дата прийняття на роботу є першим робочим днем місяця, то цей місяць враховується до розрахункового періоду як повний місяць.

У всіх інших випадках середня заробітна плата обчислюється виходячи з виплат за останні два календарні місяці роботи, що передують місяцю, в якому відбувається подія, з якою пов`язана відповідна виплата.

Якщо протягом останніх двох календарних місяців, що передують місяцю, в якому відбувається подія, з якою пов`язана відповідна виплата, працівник не працював, середня заробітна плата обчислюється виходячи з виплат за попередні два місяці роботи.

Відповідно до абзацу 3 пункту 2 Порядку вихідна допомога обчислюється за останні два календарні місяці роботи, що передують місяцю, в якому відбувається подія.

Абзацами 3-5 пункту 4 Порядку передбачено, що якщо в розрахунковому періоді у працівника не було заробітної плати, розрахунки проводяться з установленого посадового окладу. Якщо розмір посадового окладу є меншим від передбаченого законодавством розміру мінімальної заробітної плати, середня заробітна плата розраховується з установленого розміру мінімальної заробітної плати на час розрахунку. Якщо розрахунок середньої заробітної плати обчислюється виходячи з посадового окладу чи мінімальної заробітної плати, то її нарахування здійснюється шляхом множення посадового окладу чи мінімальної заробітної плати на кількість місяців розрахункового періоду.

При обчисленні середньої заробітної плати за два місяці, виходячи з посадового окладу чи мінімальної заробітної плати, середньоденна заробітна плата визначається шляхом ділення суми на число робочих днів за останні два календарні місяці, що передують місяцю, в якому відбувається подія та множенням на середньомісячне число робочих днів в розрахунковому періоді.

Судом встановлено, що розрахунок вихідної допомоги за один місяць ОСОБА_1 обчислювався виходячи з посадового окладу - 11 300,00грн., так як в березні-квітні 2023 року нарахувань заробітної плати позивачу не здійснювалося. (11 300,00грн. х 2 міс./43р.дн. = 525,58грн.; 525, 58грн. х 21,5 р.дн. = 11300,00грн.)

Згідно до абзацу 1 пункту 2 Порядку №100 обчислення середньої заробітної плати для оплати часу відпусток або для виплати компенсації за невикористані відпустки, проводиться шляхом ділення сумарного заробітку за останні 12 календарних місяців роботи, що передують місяцю надання відпустки або виплат компенсації за невикористані відпустки, на відповідну кількість календарних днів розрахункового періоду. Отриманий результат множиться на число календарних днів відпустки.

Так, судом встановлено, що в спірний період ОСОБА_1 заробітна плата не нараховувалась і не виплачувалася, а тому відповідачем правомірно здійснювалося нарахування та виплата компенсації відпустки виходячи з посадового окладу - 11 300,00грн. ((11 300,00грн. х 12 міс./365к.дн.) х 74к.дн. = 27 491,51грн.).

Аналогічний висновок суду щодо необхідності застосування до розрахунку розміру вихідної допомоги при звільненні та компенсації за невикористані відпустки, виходячи із посадового окладу визначено також постановою Верховного суду від 06 грудня 2018 року по справі №817/1088/17.

Отже, суд приходить висновку, що позовні вимоги у наведеній частині позову не підлягають задоволенню.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації, третя особа - ОСОБА_2 про визнання протиправним та скасування наказу, поновлення на посаді, стягнення середнього заробітку задовольнити частково.

Скасувати наказ Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації № 25-К від 05 травня 2023 Про звільнення ОСОБА_1 .

Поновити ОСОБА_1 на посаді заступника директора Департаменту - начальника управління дошкільної, загальної середньої, інклюзивної освіти, позашкільної та виховної роботи Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації.

Стягнути з Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації (вул. Прокоф`єва, 38, м. Суми, Сумська область, 40016, код ЄДРПОУ 39399524) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) середній заробіток за час вимушеного прогулу у розмірі 102059,74 грн.

Допустити негайне виконання рішення в частині поновлення ОСОБА_1 на посаді заступника директора Департаменту - начальника управління дошкільної, загальної середньої, інклюзивної освіти, позашкільної та виховної роботи Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу за один місяць в сумі 11 652,52 грн. (одинадцять тисяч шістсот п`ятдесят дві гривні 52 коп.).

В задоволенні інших позовних вимог-відмовити.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги на рішення суду протягом тридцяти днів з дня складення судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О.А. Прилипчук

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.10.2023
Оприлюднено02.11.2023
Номер документу114557462
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби

Судовий реєстр по справі —480/5311/23

Постанова від 27.02.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Ухвала від 21.02.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Постанова від 19.02.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Ухвала від 20.12.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Ухвала від 20.12.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Ухвала від 05.12.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Рішення від 31.10.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.А. Прилипчук

Ухвала від 13.10.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.А. Прилипчук

Ухвала від 21.07.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.А. Прилипчук

Ухвала від 22.06.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.А. Прилипчук

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні