Ухвала
від 31.10.2023 по справі 480/5707/21
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

про відмову у зміні способу і порядку виконання судового рішення

31 жовтня 2023 року Справа № 480/5707/21

Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Кунець О.М., розглянувши у порядку письмового провадження в приміщенні суду в м. Суми заяву старшого державного виконавця відділу примусового виконання рішення Управління забезпечення примусового виконання рішень у Сумській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Сторчак Анжели Сергіївни про зміну способу і порядку виконання судового рішення у справі за позовом ОСОБА_1 до Департаменту соціального захисту населення Сумської міської ради про визнання неправомірним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 10.11.2021 задоволено позов ОСОБА_1 до Департаменту соціального захисту населення Сумської міської ради про визнання неправомірним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії. Визнано протиправною бездіяльність Департаменту соціального захисту населення Сумської міської ради щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком. Зобов`язано Департамент соціального захисту населення Сумської міської ради нарахувати та виплатити ОСОБА_1 недоплачену грошову допомогу до 5 травня за 2021 рік як учаснику бойових дій у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, з урахуванням виплачених сум.

У подальшому, 16.10.2023 від старшого державного виконавця відділу примусового виконання рішення Управління забезпечення примусового виконання рішень у Сумській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Сторчак А.С. до суду надійшла заява про зміну способу і порядку виконання рішення суду, в якій просить встановити порядок виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду по справі № 480/5707/21 про зобов`язати Департамент соціального захисту населення Сумської міської ради нарахувати та виплатити ОСОБА_1 недоплачену грошову допомогу до 5 травня за 2021 рік у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, з урахуванням фактично виплачених сум, визначивши, стягнути з Департаменту соціального захисту населення Сумської міської ради на користь ОСОБА_1 заборгованість недоплаченої грошової допомоги за 2021 рік.

Заява обгрунтовується тим, що згідно відповіді боржника від 09.02.2022 встановлено, що департаментом виконано нарахування ОСОБА_1 щорічної разової грошової допомогиу розмірі 7354,00 грн. (на момент нарахування допомоги розмір мінімальної пенсії за віком становив 1769,00 грн., а отже, 1769,00 грн. х 5 - 1491,00 грн. = 7354,00 грн.). В той же час, в частині питання проведення департаментом виплати зазначеної заборгованості, в даному листі повідомлено, що постановою КМУ від 26.08.2021 №902 затверджено Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для забезпечення виконання рішень суду, відповідно до пункту 11 якого, районні органи соціального захисту населення щомісяця до 5 числа подають регіональним органам соціального захисту населення інформацію про потребу в бюджетних коштах для забезпечення виконання рішень, підготовлену відповідно до пріорітетності з дотриманням черговості їх виконання за встановленою Мінсоцполітики формою. Департаментом направлено лист на адресу Департаменту соціального захисту населення Сумської обласної державної адміністрації, з проханням виділення додаткових коштів для виплати недоплаченої суми щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік ОСОБА_1 . Таким чином, рішення суду боржником не виконано в частині проведення відповідних виплат. У зв`язку з тим, що ОСОБА_1 здійснено нарахування недоплаченої грошової допомоги, а сума перерахованих коштів буде виплачена у разі їх надходження, а у державного виконавця немає можливості виконати рішення суду без участі боржника, у державного виконавця виникає необхідність у зверненні до суду із заявою про зміну способу і порядку виконання рішення.

Дана заява призначена до розгляду у судовому засіданні на 31.10.2023.

Представники сторін та державний виконавець в судове засідання не з`явилися, про день, час та місце розгляду заяви повідомлені належним чином.

За приписами частини 2 ст. 378 Кодексу адміністративного судочинства України неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає судовому розгляду.

Враховуючи викладене, суд вважає за можливе розглянути заяву про зміну способу і порядку виконання судового рішення в письмовому провадженні.

Суд, вивчивши письмові матеріали справи, вважає, що заява про зміну порядку і способу виконання рішення суду задоволенню не підлягає, виходячи з наступного.

Згідно із ст. 124 Конституції України, судові рішення ухвалюються судами іменем України і є обов`язковими до виконання на всій території України.

Відповідно до ч. 2 ст. 14 Кодексу адміністративного судочинства України, судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України.

Положеннями ст. 370 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами. Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.

Конституційний Суд України, розглядаючи справу №1-7/2013 у Рішенні від 26.06.2013, звернув увагу, що вже неодноразово зазначав про те, що виконання судового рішення є невід`ємною складовою права кожного на судовий захист і охоплює, зокрема, законодавчо визначений комплекс дій, спрямованих на захист і відновлення порушених прав, свобод, законних інтересів фізичних та юридичних осіб, суспільства, держави (пункт 2 мотивувальної частини Рішення від 13.12.2012 №18-рп/2012); невиконання судового рішення загрожує сутності права на справедливий розгляд судом (пункт 3 мотивувальної частини Рішення від 25.04.2012 № 11-рп/2012).

Згідно зі статтею 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини та основоположних свобод та практику Суду як джерело права.

Європейський суд з прав людини в пункті 40 рішення у справі "Горнсбі проти Греції" зазначив, що право на суд було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної держави допускала невиконання остаточного та обов`язкового судового рішення на шкоду одній зі сторін.

Якщо адміністративний (виконавчий) орган відмовляється виконувати, не виконує чи затягує виконання судового рішення, то передбачені статтею 6 гарантії, які забезпечуються стороні на етапі судового розгляду справи, фактично втрачають свій сенс (рішення у справі "Піалопулос та інші проти Греції", пункт 68).

Конституційний Суд України бере до уваги практику Європейського суду з прав людини, який, зокрема, в рішенні у справі "Шмалько проти України" від 20.07.2004 вказав, що право на виконання судового рішення є складовою права на судовий захист, передбаченого статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, для цілей якої виконання рішення, ухваленого будь-яким судом, має розцінюватися як складова частина судового розгляду (пункт 43).

Право на судовий захист є конституційною гарантією прав і свобод людини і громадянина, а обов`язкове виконання судових рішень - складовою права на справедливий судовий захист.

Отже обов`язок виконати судове рішення виникає з моменту набрання ним законної сили.

Таким чином, у відповідності до зазначених правових норм, рішення Сумського окружного адміністративного суду від 10.11.2021 по справі № 480/5707/21 є обов`язковим до виконання на всій території України.

Судом встановлено, що рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 10.11.2021 по справі № 480/5707/21 задоволено позов ОСОБА_1 до Департаменту соціального захисту населення Сумської міської ради про визнання неправомірним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії і, зокрема, зобов`язано Департамент соціального захисту населення Сумської міської ради нарахувати та виплатити ОСОБА_1 недоплачену грошову допомогу до 5 травня за 2021 рік як учаснику бойових дій у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, з урахуванням виплачених сум.

19.01.2022 Сумським окружним адміністративним судом було видано виконавчий лист щодо зобов`язання Департамент соціального захисту населення Сумської міської ради нарахувати та виплатити ОСОБА_1 недоплачену грошову допомогу до 5 травня за 2021 рік як учаснику бойових дій у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, з урахуванням виплачених сум.

Постановою головного державного виконавця Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Сумській області Північно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Суми) від 24.01.2022 відкрито виконавче провадження ВП № 68328767 з виконання виконавчого листа по справі № 480/5707/21, виданого Сумським окружним адміністративним судом 19.01.2022.

Листом від 09.02.2022 № 12.01-26/610/02 Департамент соціального захисту населення Сумської міської ради повідомив Відділ примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Сумській області Північно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Суми) про здійснення нарахування ОСОБА_1 щорічної разової грошової допомоги у розмірі 7354,00 грн. В той же час, в частині питання проведення департаментом виплати зазначеної вище заборгованості, в даному листі повідомило, що постановою КМУ від 26.08.2021 №902 затверджено Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для забезпечення виконання рішень суду. Відповідно до пункту 11 Порядку, районні органи соціального захисту населення щомісяця до 5 числа подають регіональним органам соціального захисту населення інформацію про потребу в бюджетних коштах для забезпечення виконання рішень, підготовлену відповідно до пріорітетності з дотриманням черговості їх виконання за встановленою Мінсоцполітики формою. Також повідомлено, що зазначеним Порядком передбачений механізм використання коштів державного бюджету для забезпечення виконаня рішень суду, прийнятих національними судами у 2021 році. Після затвердження відповідного Порядку на 2022 рік виплата щорічної разової грошової допомоги до 5 травня відносно всіх рішень буде здійснюватися по мірі надходження бюджетних коштів та в порядку черговості. Одночасно зазначено, що Департаментом направлено лист від 04.02.2022 № 12.01-27/895/03 на адресу Департаменту соціального захисту населення Сумської обласної державної адміністрації, з проханням виділення додаткових коштів для виплати недоплаченої суми щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік ОСОБА_1 .

Частиною 1 ст. 378 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що за заявою сторони суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, а за заявою стягувача чи виконавця (у випадках, встановлених законом), встановити чи змінити спосіб або порядок його виконання. Питання про відстрочення або розстрочення виконання, зміну чи встановлення способу і порядку виконання судового рішення може бути розглянуто також за ініціативою суду.

Згідно з частиною 3 статті 378 Кодексу адміністративного судочинства України підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.

Отже статтею 378 КАС України врегульовані саме процесуальні питання, пов`язані з виконанням судових рішень і вказаною нормою права визначено, що за наявності обставин, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим, суд може встановити або змінити спосіб або порядок виконання судового рішення.

Як вбачається із заяви старшого державного виконавця відділу примусового виконання рішення Управління забезпечення примусового виконання рішень у Сумській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Сторчак Анжели Сергіївни, остання просить суд встановити порядок виконання судового рішення шляхом стягнення з Департаменту соціального захисту населення Сумської міської ради на користь ОСОБА_1 заборгованість недоплаченої грошової допомоги за 2021 рік.

Суд зазначає, що вказана заява стосується не зміни способу і порядку виконання судового рішення, а фактично стосується зміни суті резолютивної частини зазначеного рішення суду від 10.11.2021. Тобто, із заяви випливає наявність нових позовних вимог, які не заявлялись при розгляді адміністративної справи, що в свою чергу є порушенням норм процесуального права.

На переконання суду, вказане рішення не потребує встановлення іншого способу виконання, відмінного від визначеного у рішенні.

Рішення суду є чітким, зрозумілим і додатково зміни чи встановлення способу і порядку виконання не потребує.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про відсутність підстав для зміни способу і порядку виконання судового рішення в адміністративній справі № 480/5707/21, а відтак заява старшого державного виконавця відділу примусового виконання рішення Управління забезпечення примусового виконання рішень у Сумській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Сторчак Анжели Сергіївни задоволенню не підлягає.

Керуючись ст. ст. 248, 256, 295, 378 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

У Х В А Л И В:

У задоволенні заяви старшого державного виконавця відділу примусового виконання рішення Управління забезпечення примусового виконання рішень у Сумській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Сторчак Анжели Сергіївни про зміну способу і порядку виконання рішення в адміністративній справі № 480/5707/21 - відмовити.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею та може бути оскаржена до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом п`ятнадцяти днів з дня її складення.

Суддя О.М. Кунець

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.10.2023
Оприлюднено02.11.2023
Номер документу114557585
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них

Судовий реєстр по справі —480/5707/21

Ухвала від 05.03.2025

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.М. Кунець

Ухвала від 25.02.2025

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.М. Кунець

Ухвала від 31.10.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.М. Кунець

Рішення від 10.11.2021

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.М. Кунець

Ухвала від 06.09.2021

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.М. Кунець

Ухвала від 28.07.2021

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.М. Кунець

Ухвала від 22.07.2021

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.М. Кунець

Ухвала від 06.07.2021

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.М. Кунець

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні